Situatie in Israël (deel 3)

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor elbert » 02 sep 2019 10:47

Yoshi schreef:Tot op heden is het voornamelijk Israel wat buiten haar territoriale grenzen onwettige aanvallen uitvoert en dus de agressor is onder het mom de aanval is de beste verdediging.
Pre-emptieve aanvallen zijn niet per definitie onwettig. Als een tegenstander aantoonbaar het doel heeft om een land aan te vallen (en Iran zegt letterlijk elke dag dat het Israël wil vernietigen), dan is het uitschakelen van die dreiging wettig, ook volgens internationaal recht.
De Iraanse republikeinse garde zit in Syrië met 2 doelen: 1. de invloed van Iran uitbreiden over het hele Midden-Oosten en 2. zodoende dicht genoeg bij Israël komen om dat land direct te bedreigen en te vernietigen.
De generaal van de Quds (=Jeruzalem) Force van de IRGC (Qasem Soleimani) is de spin in het web van de Iraanse troepen en haar proxies (Hezbollah in Libanon, sjiitische milities in Irak, de Houthi's in Jemen en de Islamitische Jihad in de Palestijnse gebieden) en die belast is met het uitvoeren van deze strategie. Deze generaal is heel duidelijk over zijn plannen: Israel moet uitgeroeid ("eradication") worden.
Als hij dit over Nederland zou zeggen, dan zou ik voor aanvallen met F-16s op zijn organisatie zijn. Daar hoef ik dan niet lang over na te denken.
De VS hebben de Quds Force dan ook niet voor niets tot terroristische organisatie bestempeld.
Zonder de Israelische interventies in o.a. Syrie en Irak, zouden er in Israël al vele slachtoffers gevallen zijn.
Dat sommigen naïeve mensen Israel daardoor als agressor zien, zal men in Israël maar op de koop toenemen.

Verwacht in de komende tijd nog meer spanningen tussen Hezbollah en Israel. Gisteren voerde Hezbollah een mislukte aanval uit op Israëlische troepen in Noord-Israel (in reactie op de dood van Hezbollah strijders in Syrië en een drone aanval in Beiroet).
Israel is op de hoogte van het project om de duizenden raketten van Hezbollah om te bouwen tot precisie raketten (met Iraanse hulp uiteraard). Daar gaat de IDF gegarandeerd wat aan doen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Yoshi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Yoshi » 02 sep 2019 11:00

elbert schreef:Pre-emptieve aanvallen zijn niet per definitie onwettig.

Niet per definitie. Maar deze aanvallen zijn wel degelijk onwettig volgens internationaal recht. De VN heeft dan ook geen toestemming gegeven.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor elbert » 02 sep 2019 11:03

Yoshi schreef:Niet per definitie. Maar deze aanvallen zijn wel degelijk onwettig volgens internationaal recht. De VN heeft dan ook geen toestemming gegeven.
Daarvoor is dan ook geen toestemming nodig. Elk land heeft het recht op zelfverdediging volgens internationaal recht en van dat recht maakt Israel gebruik. Daarvoor hoeft het niet bij de VN aan te kloppen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Yoshi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Yoshi » 02 sep 2019 11:12

elbert schreef:Daarvoor is dan ook geen toestemming nodig. Elk land heeft het recht op zelfverdediging volgens internationaal recht en van dat recht maakt Israel gebruik. Daarvoor hoeft het niet bij de VN aan te kloppen.

Israël mag doorgaans gewoon doen wat het wil doen. Zolang de VS de ruggensteun geeft zal niemand zijn vingers er daadwerkelijk aan branden.

Maar het is duidelijk dat Israël oorlogsdaden begaat tegen een naburige staat. Vroeg of laat zal dat met geweld beantwoord worden.

Ik hoop dat voor die tijd de gemoederen bedaard worden en dat Israël met wat stevige sancties terug op haar eigen grondgebied gehouden wordt.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Jesaja40 » 02 sep 2019 11:14

Yoshi meent:

Niet per definitie. Maar deze aanvallen zijn wel degelijk onwettig volgens internationaal recht. De VN heeft dan ook geen toestemming gegeven.


Net zoals het onwettig is om een aanval voor te bereiden en daadwerkelijk bommen te mogen werpen op Israël. Let op de samenstelling van de VN en zie de stemmenverhouding die zich meestal tegen Israël keert. Gelukkig zijn er nog enkele fatsoenlijke staten die een veto mogen uitspreken.

Voor de pers is de nieuwswaarde altijd het gevolg en nooit de oorzaak die daaraan vooraf gaat.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Jesaja40 » 02 sep 2019 11:18

Yoshi:

Maar het is duidelijk dat Israël oorlogsdaden begaat tegen een naburige staat. Vroeg of laat zal dat met geweld beantwoord worden



Sinds wanneer is Hezbollah een staat? Die organiseren toch dit soort zaken.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Yoshi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Yoshi » 02 sep 2019 11:19

Jesaja40 schreef:Yoshi meent:



Net zoals het onwettig is om een aanval voor te bereiden en daadwerkelijk bommen te mogen werpen op Israël.

En Irak had chemische wapens...
Israël maakt het zichzelf enkel moeilijker met extremisten aan de macht die oorlogszuchtig zijn. Als Israël wil is het binnen een paar jaar goede vrede met Syrië.

Wonderbaarlijk dat er nog christenen zijn die blind alle oorlogshandelingen van Israël slikken.

Yoshi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Yoshi » 02 sep 2019 11:20

Jesaja40 schreef:Yoshi:




Sinds wanneer is Hezbollah een staat? Die organiseren toch dit soort zaken.

Sinds wanneer zijn Irak, Syrië en Libanon geen staten meer?

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor elbert » 02 sep 2019 11:21

Yoshi schreef:Israël mag doorgaans gewoon doen wat het wil doen. Zolang de VS de ruggensteun geeft zal niemand zijn vingers er daadwerkelijk aan branden.
Niet alleen de VS geven ruggensteun, ook de Russen zijn het ermee eens dat Israel hier legitieme veiligheidszorgen heeft. Vandaar ook dat Netanjahoe de afgelopen jaren meermaals bij Poetin op bezoek is geweest en er een open lijn loopt tussen Israel en de Russen. Die lijn loopt soms wat stroef, maar over het algemeen hebben de Russen ook oog voor de Israëlische belangen in Syrië. Vandaar ook dat ze de Israëliërs vrij baan geven bij luchtaanvallen tegen Iraanse doelen in Syrië. De Russen controleren nl. het luchtruim daar.
Yoshi schreef:Maar het is duidelijk dat Israël oorlogsdaden begaat tegen een naburige staat.
Nee, de acties van de Israëlische luchtmacht zijn gericht tegen installaties van internationale terreurorganisaties zoals de Quds Force en Hezbollah. Dat zijn geen staten.
Israel heeft meermalen duidelijk gemaakt dat het niet tegen de Syriërs wil vechten, maar wel tegen de Iraniers in Syrie.
Yoshi schreef:Ik hoop dat voor die tijd de gemoederen bedaard worden en dat Israël met wat stevige sancties terug op haar eigen grondgebied gehouden wordt.
Dus je hebt liever dat Israel rustig gaat afwachten tot het raketten regent in Tel Aviv, Haifa en Jeruzalem? Vergeet het maar. Die sancties gaan er trouwens niet komen. Terecht. Israel zit toch al veel teveel in het beklaagdenbankje bij de VN.
Yoshi schreef:Als Israël wil is het binnen een paar jaar goede vrede met Syrië.
Vrede met Egypte kwam er pas toen de Egyptenaren het wilden. Voor de Syriërs geldt dat ook, maar die willen dat nog steeds niet.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Yoshi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Yoshi » 02 sep 2019 11:28

Wat een gekronkeld. Vermakelijk zoals oorlogshandelingen goedgekeurd worden omdat het Israël betreft.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor elbert » 02 sep 2019 11:46

Yoshi schreef:Wat een gekronkeld. Vermakelijk zoals oorlogshandelingen goedgekeurd worden omdat het Israël betreft.
Ja, ik keur zelfverdediging goed.
Jij wordt blijkbaar liever gebombardeerd of uitgeroeid, als een genocidale Iraanse generaal dat zou willen.
De Israeli's niet. Je kunt veel van de Israeli's zeggen, maar niet dat ze suïcidaal zijn.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Yoshi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Yoshi » 02 sep 2019 11:48

Ga gerust door met de verheerlijking van wapengekletter. Ik zal me wel weer afzijdig houden. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan diplomatie.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor elbert » 02 sep 2019 11:49

Yoshi schreef:Persoonlijk geef ik de voorkeur aan diplomatie.
Ik ook.
Maar vertel eens hoe je zelf met een Iraans regime om zou gaan dat erop uit is om je land te vernietigen en je bewoners uit te roeien?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Jesaja40 » 02 sep 2019 11:54

Yoshi

Ga gerust door met de verheerlijking van wapengekletter. Ik zal me wel weer afzijdig houden. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan diplomatie.


Dat doen anderen toch ook, of gebruikt de Hezbollah geen wapengekletter maar ''alleen maar dodelijk vuurwerk" zoals raketten.

En ja dat u een diplomaat bent om Israël haar verdediging te ontnemen is duidelijk genoeg.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Yoshi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Yoshi » 02 sep 2019 12:00

Jesaja40 schreef:Yoshi



Dat doen anderen toch ook, of gebruikt de Hezbollah geen wapengekletter maar ''alleen maar dodelijk vuurwerk" zoals raketten.

En ja dat u een diplomaat bent om Israël haar verdediging te ontnemen is duidelijk genoeg.

Dit is dus weer vals gejank. Ik ontzeg helemaal niemand en geen enkel land het recht op zelfverdediging. En ook Israël gun ik vrede en een goed militair apparaat wat capabel is om het land en haar inwoners te verdedigen. Ik zie hier echter duidelijk dat Israël te weinig tijd en moeite steekt in diplomatie en oorlogshandelingen begaat jegens naburige staten en hun bondgenoten.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten