de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Speedy » 13 aug 2019 18:03

Optimatus schreef:In het oude testament zijn ook vrouwen geroepen tot het ambt, o.a. Hulda en Debora.

Het is al vaker gezegd mbt Debora ... Debora bleef thuis. Ze kwamen bij Debora om advies. Het is nog genade van de Heere dat zij nog sprak, maar de mannen lieten het afweten. Heel de context nemen en niet zo maar een op een over zetten.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 15 aug 2019 08:25

Speedy schreef:Het is al vaker gezegd mbt Debora ... Debora bleef thuis. Ze kwamen bij Debora om advies. Het is nog genade van de Heere dat zij nog sprak, maar de mannen lieten het afweten. Heel de context nemen en niet zo maar een op een over zetten.

Het wordt niet zomaar één op één overgezet...
In de bijbel verbaasden mensen zich ook geregeld om wat er soms gebeurde en besloten werd ook besluiten door de Heere Jezus, waarop de menigte en ook de wetsgeleerden verbaasd en vol afkeuring op reageerden.
Wat dat betreft is er niets veranderd vandaag de dag...
Zou dat in de huidige tijd ook niet aan de orde zijn?
Dat mannen het laten afweten enz.....
Ik snap dat je bij je punt blijft omdat je dit zo gewoon bent.
Was ik vroeger ook....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 15 aug 2019 09:44

Speedy schreef:Het is al vaker gezegd mbt Debora ... Debora bleef thuis. Ze kwamen bij Debora om advies. Het is nog genade van de Heere dat zij nog sprak, maar de mannen lieten het afweten. Heel de context nemen en niet zo maar een op een over zetten.
Een beschrijving is geen voorschrijving. (trouwens, ook mannen bleven bleven wel thuis wanneer ze hun functie uitoefdenden, en Debora ging ook wel eens op stap) We hoeven geen cultuur na te apen en als regel te nemen. Dat doe je met heel veel andere dingen uit die cultuur ook niet.

Het is al vaker gezegd: we hebben als voorbeeld apostel Junia, diaken Febe, onderwijzeres Priscilla.
Kijk, en dát kun je nou wel een op een overzetten. Zeker omdat het tegen de cultuur van toen inging.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor ben db bd » 23 aug 2019 17:39

"bij het leven"!! (is dat nog een uitdrukking voor "ongelofelijk", of "hoe bestaat het'.)
85 bladzijden bekvechten over de vrouw in het ambt... Die 'hakken in het zand' moeten toch zo onderhand wel moe worden?
En het is zo simpel: De Bijbel is zo duidelijk, maar 'wij' zijn wel de baas over de Bijbel, dus doen we wat we willen!
Nou, dan zijn er lui die Bijbelgetrouw willen zijn; naast mij wellicht nog wel 5, :) en de anderen waren al 1900 jaar 'theologisch exegetisch' vrij.
Zelf zou ik niet gauw voor een vrouw in het ambt kiezen, hoewel ik thuis natuurlijk ook alleen maar 'lege briefjes in te brengen heb', zoals ooit uiteraard mijn lieve moeder zaliger mij reeds bijbracht. Dus als jullie eens een vrouw kiezen in het ambt, zal ik daarop zomaar ook nog niet de kerk uit rennen.
En ach, het is net als ooit met het fietsen op zondag, hoe stijl rechtser de leer, hoe langer het duurde.

Ooit zat ik tussen net zoveel vrouwen als mannen in de kerkenraadsbank. Ze waren lief en leuk, vond ik. Pas toen ze allemaal de dominee steunden in zijn verderfelijke houding t.o.v. 'het algemeen betwijfeld christelijk geloof' heb ik mij piëet teruggetrokken.
Bij de EO kwam ik een vrouwelijke dominee tegen. Toen had ik de neiging om te vinden dat een vrouwelijke heer wel heel erg gender was.
Maar ach, mag een VDM zich wél heer laten noemen dan?

En natuurlijk mag onze lieve Heer Zelf wel naar wens van Zijn regel afwijken. Nou, waarom wij dan niet? vragen we obstinaat.
Trouwens, niemand van ons denkt toch het van de boreale trend te kunnen winnen?
Het masseren gaat gewoon door, net als bij de regenboogbeweging, maar dat zou hier off topic worden.
Tot slot: zouden vrouwen in 'de houten broek' de huidige schier 'advocatenjurken' tot mooie meerkleurige gewaden durven te verheffen?

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 31 aug 2019 14:30

ben db bd schreef:"bij het leven"!! (is dat nog een uitdrukking voor "ongelofelijk", of "hoe bestaat het'.)
85 bladzijden bekvechten over de vrouw in het ambt... Die 'hakken in het zand' moeten toch zo onderhand wel moe worden?
En het is zo simpel: De Bijbel is zo duidelijk, maar 'wij' zijn wel de baas over de Bijbel, dus doen we wat we willen!
Nou, dan zijn er lui die Bijbelgetrouw willen zijn; naast mij wellicht nog wel 5, :) en de anderen waren al 1900 jaar 'theologisch exegetisch' vrij.
Zelf zou ik niet gauw voor een vrouw in het ambt kiezen, hoewel ik thuis natuurlijk ook alleen maar 'lege briefjes in te brengen heb', zoals ooit uiteraard mijn lieve moeder zaliger mij reeds bijbracht. Dus als jullie eens een vrouw kiezen in het ambt, zal ik daarop zomaar ook nog niet de kerk uit rennen.
En ach, het is net als ooit met het fietsen op zondag, hoe stijl rechtser de leer, hoe langer het duurde.

Ooit zat ik tussen net zoveel vrouwen als mannen in de kerkenraadsbank. Ze waren lief en leuk, vond ik. Pas toen ze allemaal de dominee steunden in zijn verderfelijke houding t.o.v. 'het algemeen betwijfeld christelijk geloof' heb ik mij piëet teruggetrokken.
Bij de EO kwam ik een vrouwelijke dominee tegen. Toen had ik de neiging om te vinden dat een vrouwelijke heer wel heel erg gender was.
Maar ach, mag een VDM zich wél heer laten noemen dan?

En natuurlijk mag onze lieve Heer Zelf wel naar wens van Zijn regel afwijken. Nou, waarom wij dan niet? vragen we obstinaat.
Trouwens, niemand van ons denkt toch het van de boreale trend te kunnen winnen?
Het masseren gaat gewoon door, net als bij de regenboogbeweging, maar dat zou hier off topic worden.
Tot slot: zouden vrouwen in 'de houten broek' de huidige schier 'advocatenjurken' tot mooie meerkleurige gewaden durven te verheffen?


De christelijke gereformeerde kerk gaat overstag zo het nu aanziet.....
Dankbaar!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 31 aug 2019 17:21

MoesTuin schreef:De christelijke gereformeerde kerk gaat overstag zo het nu aanziet.....
Dankbaar!


Is dat zo? Dat heb ik nog niet meegekregen
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 31 aug 2019 18:19

Marnix schreef:Is dat zo? Dat heb ik nog niet meegekregen


Het is een verwachting....maar wel vanuit eigen kring ook.

https://cip.nl/cip+/75174-ds-a-a-egas-o ... ip-podcast
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Race406 » 31 aug 2019 21:29

MoesTuin schreef:Het is een verwachting....maar wel vanuit eigen kring ook.

https://cip.nl/cip+/75174-ds-a-a-egas-o ... ip-podcast
De verwachting van 1 iemand.... Wacht maar rustig af tot de synode heeft besloten.....
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 31 aug 2019 21:49

Race406 schreef:De verwachting van 1 iemand.... Wacht maar rustig af tot de synode heeft besloten.....


Vast wel meer :wink:


https://cip.nl/74431-vrouwenkwestie-cgk ... maal-niets

Deze optie is wellicht de beste....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Speedy » 31 aug 2019 22:06

Race406 schreef:De verwachting van 1 iemand.... Wacht maar rustig af tot de synode heeft besloten.....

Ach ja, er wordt over gedogen gesproken, maar journalist vraagt niet verder over wat de consequenties zullen zijn .........
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Marnix » 31 aug 2019 23:05

MoesTuin schreef:Vast wel meer :wink:


https://cip.nl/74431-vrouwenkwestie-cgk ... maal-niets

Deze optie is wellicht de beste....


Dat men goed met elkaar gaat praten misschien wel. Niets doen is niet echt de beste optie. Daarvoor zijn er nu teveel vragen. Er moeten knopen worden doorgehakt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 01 sep 2019 15:09

Marnix schreef:Dat men goed met elkaar gaat praten misschien wel. Niets doen is niet echt de beste optie. Daarvoor zijn er nu teveel vragen. Er moeten knopen worden doorgehakt.

Het is gewoon verdraaid lastig allemaal, want waar doe je goed aan.....
Op zich is het één kerk en één Heer.
Accepteer elkaar in Hem
Want het gaat uiteindelijk niet om de leer maar de Heer, in Geloof.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Race406 » 01 sep 2019 15:17

MoesTuin schreef:Het is gewoon verdraaid lastig allemaal, want waar doe je goed aan.....
Op zich is het één kerk en één Heer.
Accepteer elkaar in Hem
Want het gaat uiteindelijk niet om de leer maar de Heer, in Geloof.
Het roepen dat het niet om de leer maar om de Heer gaat is HET recept om vervolgens alles los te laten...
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 01 sep 2019 15:21

Race406 schreef:Het roepen dat het niet om de leer maar om de Heer gaat is HET recept om vervolgens alles los te laten...

want?
Andersom kan ook het geval zijn.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Optimatus » 06 sep 2019 09:38

MoesTuin schreef:Dat scheelt wellicht inderdaad Optimatus.
vrouwelijke ambtsdragers is bij ons ook tijden gewoon.
Onze vrouwelijke predikant begon ook nog eens jong bij ons, op 25 jarige leeftijd, maar ze is ook bij de ouderen helemaal de dominee....
verbindend ook in alle opzichten...

Hieronder een dienst waarin ze in een gastgemeente voorgaat in een prachtige dienst met ook prachtig orgelspel en beeld....

even terugzoeken...

https://kerkdienstgemist.nl/media/16760 ... tenddienst

17 Maart ochtenddienst ds Vreugdenhil - Mijnarends


Afgelopen zondag in een overvolle Dorpskerk te Berkenwoude de intrededienst bijgewoond (ook in functie als dirigent van de cantorij en organist). Bijzonder moment. Opvallend waren ook de grote vertegenwoordiging van de kerkenraad van wijk 2 (de gereformeerde bond in Berkenwoude) en de warme woorden die hun predikant sprak na afloop van de dienst.

Onze nieuwe predikante stelde Christus en Zijn woord en werk bijzonder centraal in de prediking. Ik ben blij met onze nieuwe predikante.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten