zaaddonor

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: zaaddonor

Berichtdoor elburger » 29 aug 2019 16:11

Chaya schreef

Verschrikkelijk!
God schenkt het leven op Zijn tijd en wijze, daar moet je als mensen dus niet mee gaan rommelen in een laboratorium.
Steeds is in het nieuws te lezen hoeveel leed dit veroorzaakt heeft.
Mensen zijn op zoek naar hun biologische vader, blijkt er een arts zijn kwakje in de rietjes te hebben gestopt, zodat mensen opeens tientallen broers en zussen hadden. Of wil het ziekenhuis geen openheid geven over het rietje van K48, vanwege de wet op de privacy.
Echt de wereld op zijn kop.
Op grond van de Bijbel zul je dit af moeten wijzen, ik kan er niets anders van maken.


Inderdaad is het iets wat God schenkt aan man en vrouw.
Maar, als nu een godvrezend echtpaar al 3 ( ik ken zelfs iemand die 8 miskramen heeft gehad ) miskramen heeft gehad en op een natuurlijke manier niet meer zwanger kunnen worden lukt niet meer?
Zou God dan tegen de mogelijkheden staan die er nu zijn?
Ik vind dat moeilijk.
Als man zijnde vang je het sperma op in een potje.
Ik zal er geen percentage opplakken, maar ik denk dat er heel veel zijn, ( mannen ) die masturberen.
Moet dat dan maar gelijk het toilet door?
Is het dan niet goed om te weten dat men er een kinderloos echtpaar mee kan helpen?

Maar uiteindelijk ben ik toch blij dat hier een goede discussie opgang is gekomen, betreffende dit actueel onderwerp.

Inderdaad bestaat de kans als men via de rechterlijkemacht toegang krijgt tot de naam van de donor, dat desbetreffende man ineens wel 20 kinderen via zijn zaad op de wereld kan hebben gezet.
Dat moet je zo'n man toch niet aandoen?

Anderzijds.
Stel het kind heeft een stamceltransplantatie nodig.
Een geschikte donor vindt men meestal in de familiaire kring.
Wat dan?
Gelukkig bestaat er een stamceldonor register, maar toch.

Allemaal haken en ogen aan het hele verhaal.

Mag ik nog even brutaal zijn? (dom misschien)
Gods gebod is ook: "heb uw naaste lief".
Is een zaaddonor of eiceldonor niet bezig met het invullen van dat gebod?
Gebeurd zelf binnen families he?!

Voer voor discussie dus.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: zaaddonor

Berichtdoor Chaya » 29 aug 2019 16:21

Mortlach schreef:Als je zelf gelovig bent, en kinderloos, dan kun je dat inderdaad doen. Voor mensen die niet in God geloven, zijn er dan nog de laboratoria. En in het nieuws lees je nooit alle fantastische verhalen waar het gewoon allemaal goed gaat.

Het gaat ook vaak goed, dat weet ik. Maar het is voor mij een principekwestie. Geen geknutsel met leven.
Mortlach schreef:maar tegenwoordig transplanteren ze complete organen! Wijs je dat dan ook af? Want God schenkt het leven, dus ook die defecte lever of hart, daar moet je dan toch niet meer rommelen?

Daar hebben we in ons gezin uitgebreid over gesproken, nadat de nieuwe wet was aangenomen.
Eén van de kinderen had zich al aangemeld als donor toen ze 18 werd.

Ik ben niet mordicus tegen. Voor mezelf hoeft het niet, maar als ik een kind van 5 zou hebben die acuut lever- of nierfalen zou krijgen, is het een ander verhaal.
elburger schreef:Inderdaad is het iets wat God schenkt aan man en vrouw.
Maar, als nu een godvrezend echtpaar al 3 ( ik ken zelfs iemand die 8 miskramen heeft gehad ) miskramen heeft gehad en op een natuurlijke manier niet meer zwanger kunnen worden lukt niet meer?
Zou God dan tegen de mogelijkheden staan die er nu zijn?

Deze casus begrijp ik niet. Als een vrouw miskramen krijgt, gaat er iets niet goed w.b. innesteling en het behouden van het vruchtje.
En heeft dus niets met onvruchtbaarheid van de man te maken.

Een Godvrezend echtpaar zal hier een biddende zaak van maken en daar moeten zij zelf uitkomen. Daar kan een buitenstaander dus niet over oordelen.

Maar in het algemeen gesproken is het wel zo dat veel mensen alles willen wat maar enigszins mogelijk is. En een percentage daarvan denkt dat alles kan. Maar zo is het natuurlijk niet.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: zaaddonor

Berichtdoor K80 » 29 aug 2019 16:26

Chaya schreef:Absoluut!
En ik sta niet van verre, wij hebben er mee te maken gehad. Althans, de beslissing daarvan i.v.m. een ernstige erfelijke ziekte.
Dat kunnen ze in het lab voorkomen door een gezonde zaadcel te koppelen aan een gezonde eicel.
Ook prenatale onderzoeken wijs ik (voor mezelf!) af.
Als ik een kindje verwacht is dat van harte welkom, ongeacht of het gezond is, een afwijking heeft of anderszins.
Ik heb daar mijn vertrouwen meer op gesteld dan op de knappe medici.
Je moet best sterk in je schoenen staan hoor, want er wordt op een bepaalde manier wel op je ingepraat, al respecteert men uiteindelijk je keuzes.
Blijkbaar was ik in staat om dat goed uit te leggen.


Ik snap niet waarom ivf niet mag.
Wil je je ook niet laten opereren als het nodig is? Of medicijnen nemen?
Waarschijnlijk heb je hier geen moeite mee.
Wat ik dan niet snap dat er dan alleen op het vlak van sexualiteit/voortplanting niets gedaan mag worden. Zou blij zijn als die medische mogelijkheid er is als je graag kinderen wil. Ook knap dat ze via een laboratorium een erfelijke ziekte kunnen uitsluiten. Is toch alleen maar fijn, welk kind wil er ziek worden terwijl dat niet hoeft?
Ben je dan ook tegen inenten?
Vandaag is het gisteren van morgen.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: zaaddonor

Berichtdoor K80 » 29 aug 2019 16:30

Eigenlijk was Onan ook een spermadonor als je het zo bekijkt. Hij moest de lijn van zijn broer doorzetten en werdt juist gedood toen hij het niet deed.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: zaaddonor

Berichtdoor Chaya » 29 aug 2019 16:32

K80 schreef:Ben je dan ook tegen inenten?

Sjonge, moet ik een heel lijstje invullen hier? :roll:
Ik ben niet ingeënt nee.
Ik heb mijn kinderen wel laten inenten, om reden dat zij een kwetsbare gezondheid hebben en een simpele kinderziekte voor hen dodelijk is.

Ik zou me erbij neergelegd hebben als ik geen kinderen zou gekregen hebben.
Ik heb heel lang op een volgend kind moeten wachten.
Dat is dan zo. Je kunt in het leven niet alles naar je hand zetten.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: zaaddonor

Berichtdoor K80 » 29 aug 2019 16:52

Chaya schreef:Sjonge, moet ik een heel lijstje invullen hier? :roll:
Ik ben niet ingeënt nee.
Ik heb mijn kinderen wel laten inenten, om reden dat zij een kwetsbare gezondheid hebben en een simpele kinderziekte voor hen dodelijk is.

Ik zou me erbij neergelegd hebben als ik geen kinderen zou gekregen hebben.
Ik heb heel lang op een volgend kind moeten wachten.
Dat is dan zo. Je kunt in het leven niet alles naar je hand zetten.


Nee dat is zo, mijn broertje is nu ook met kinderen bezig, maar ze hebben samen al afgesproken dat als het op de normale manier niet gaat, dat ze het dan ook goed vinden. Ze hebben namelijk in hun vriendenkring een relatie op de klippen zien lopen door een kinderwens die zwaar uit de hand liep.
Vind het een goede beslissing van ze.

Ik vind het knap dat ondanks dat je niet bent ingeënt dit wel bij je kinderen gedaan hebt. Stel je voor dat ze zouden overlijden door de mazelen of door polio in een rolstoel zouden komen.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: zaaddonor

Berichtdoor Mortlach » 29 aug 2019 17:25

Chaya schreef:Als ik een kindje verwacht is dat van harte welkom, ongeacht of het gezond is, een afwijking heeft of anderszins.
Ik heb daar mijn vertrouwen meer op gesteld dan op de knappe medici.


Mijn eerdere reactie is weggevallen, geloof ik. Nogmaals dus.

Ik vind dit moeilijk, want wat nu als je weet dat de kans 50% is dat je kind een ernstige genetische afwijking heeft; dusdanig ernstig dat als ze de geboorte al halen, de minuten, uren of dagen die ze zullen overleven niets anders zullen kennen dan pijn. Ik heb verhalen gelezen waarbij je het niet droog houdt. Maar dat dat met de selectie van een zaad- en/of eicel te voorkomen is. En dat je daar dan niet voor kiest. Waar is je zorgplicht voor je nog niet bestaande kind dan?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: zaaddonor

Berichtdoor K80 » 29 aug 2019 18:57

Het zal dan wel te maken hebben dat je vooraf ingrijpt.
Maar ik zou dat dus wel altijd doen. Zou niet kunnen met de gedachte dat het voorkomen zou kunnen worden.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: zaaddonor

Berichtdoor Chaya » 29 aug 2019 20:22

K80 schreef:Ik vind het knap dat ondanks dat je niet bent ingeënt dit wel bij je kinderen gedaan hebt. Stel je voor dat ze zouden overlijden door de mazelen of door polio in een rolstoel zouden komen.

Dat hoef je niet knap te vinden. Want dat ik niet ingeënt ben is een beslissing van mijn ouders. Die ik respecteer!
Toen polio uitbrak kreeg ik van mijn ouders de vrijheid me alsnog in te laten enten, ik was toen ong. 21, maar ik heb het niet gedaan.
Mijn kinderen hebben sowieso een hogere kans op vroegtijdig overlijden, zoals dat heet.
Mortlach schreef:k vind dit moeilijk, want wat nu als je weet dat de kans 50% is dat je kind een ernstige genetische afwijking heeft; dusdanig ernstig dat als ze de geboorte al halen, de minuten, uren of dagen die ze zullen overleven niets anders zullen kennen dan pijn. Ik heb verhalen gelezen waarbij je het niet droog houdt. Maar dat dat met de selectie van een zaad- en/of eicel te voorkomen is. En dat je daar dan niet voor kiest. Waar is je zorgplicht voor je nog niet bestaande kind dan?

God vergist zich niet. Dus als een kind ziek of gehandicapt ter wereld komt, is dat niet bepaald een zaak van vreugde. Zeker niet!
Maar het is een zegen als je het eens mag worden met de Heere.
En het is nog een grotere Zegen als je ziet dat je kind niet in opstand komt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

654321
Luitenant
Luitenant
Berichten: 574
Lid geworden op: 23 jul 2011 12:47

Re: zaaddonor

Berichtdoor 654321 » 29 aug 2019 20:27

Ik mis hier (in een reformatorisch forum) echt de zoektocht naar wat Gods wil is. Wat zegt Hij (in de Bijbel)? Heere, wat is U weg die ik zal gaan?
En in de Bijbel vind ik toch duidelijk dat het krijgen van kinderen in een liefdevolle relatie thuishoort, in een huwelijk tussen man en vrouw. En dat Hij het is die de baarmoeder sluit en opent.
Willen wij nu zelf over leven gaan beslissen? 'Wie wetenschap vernedert, die vermeerdert smart'... En daartegenover: wie op Hem vertrouwd, zal nooit beschaamd uitkomen!
Verder lezen ook in de Bijbel dat we vanaf de bevruchting een kindje zijn, een kindje met een ziel. Daarom lijkt mij IVF ook niet Bijbels verantwoord; dan worden er embryo's ingevroren, er worden embryo's vernietigd, er sterven embryo's bij terugplaatsing.
En ja, wij hebben zelf een ernstig gehandicapt kindje gehad, wat niet lang heeft geleefd. Maar wat ben ik blij dat wij nooit zelf over dit leven (Zijn schepsel) hebben hoeven te beslissen. Hem volgen, geeft het meeste rust, écht waar. Wat Hij doet, is goed. En ziende op Hem, de grote Kruisdrager, zijn onze kruisjes maar kleine kruisjes...

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: zaaddonor

Berichtdoor irmo » 29 aug 2019 20:28

Mortlach schreef:Mijn eerdere reactie is weggevallen, geloof ik. Nogmaals dus.

Ik vind dit moeilijk, want wat nu als je weet dat de kans 50% is dat je kind een ernstige genetische afwijking heeft; dusdanig ernstig dat als ze de geboorte al halen, de minuten, uren of dagen die ze zullen overleven niets anders zullen kennen dan pijn. Ik heb verhalen gelezen waarbij je het niet droog houdt. Maar dat dat met de selectie van een zaad- en/of eicel te voorkomen is. En dat je daar dan niet voor kiest. Waar is je zorgplicht voor je nog niet bestaande kind dan?



Mijn dochter is tijdens de bevalling overladen en dat wisten we vantevoren. toch gekozen om de zwangerschap te voldragen. Maar mss is dat beter iets voor pb of een andere topic. Verder eens met Chaya.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: zaaddonor

Berichtdoor irmo » 29 aug 2019 20:29

overladen, excuser.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: zaaddonor

Berichtdoor irmo » 29 aug 2019 20:30

irmo schreef:overleden, excuseer.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: zaaddonor

Berichtdoor Mortlach » 29 aug 2019 20:36

Chaya schreef:Dat hoef je niet knap te vinden. Want dat ik niet ingeënt ben is een beslissing van mijn ouders. Die ik respecteer!
Toen polio uitbrak kreeg ik van mijn ouders de vrijheid me alsnog in te laten enten, ik was toen ong. 21, maar ik heb het niet gedaan.


Als volwassene maak je toch je eigen beslissingen? Waarom zou je daarvoor 'vrijheid' van je ouders moeten krijgen?

God vergist zich niet. Dus als een kind ziek of gehandicapt ter wereld komt, is dat niet bepaald een zaak van vreugde. Zeker niet!
Maar het is een zegen als je het eens mag worden met de Heere.
En het is nog een grotere Zegen als je ziet dat je kind niet in opstand komt.


Sorry, maar daar kan ik echt helemaal niets mee. Vooral omdat die vergissingen of niet blijkbaar vrij nauwkeurig te voorspellen zijn. En je kind in (niet) opstand komen? Wat bedoel je daarmee? Soms is er niet eens genoeg tijd om dat uberhaupt van toepassing te laten zijn; en als dat wel het geval is, tja, kinderen met lichamelijke uitdagingen zullen daarmee moeten leren leven. Je kunt het feit dat dat ze lukt dan vervolgens niet gebruiken om te beweren dat het allemaal zo'n zegen is, vind ik.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: zaaddonor

Berichtdoor Mortlach » 29 aug 2019 20:50

654321 schreef:Ik mis hier (in een reformatorisch forum) echt de zoektocht naar wat Gods wil is. Wat zegt Hij (in de Bijbel)? Heere, wat is U weg die ik zal gaan?
En in de Bijbel vind ik toch duidelijk dat het krijgen van kinderen in een liefdevolle relatie thuishoort, in een huwelijk tussen man en vrouw. En dat Hij het is die de baarmoeder sluit en opent.
Willen wij nu zelf over leven gaan beslissen? 'Wie wetenschap vernedert, die vermeerdert smart'... En daartegenover: wie op Hem vertrouwd, zal nooit beschaamd uitkomen!


Oké, en wat nou als je een blindedarmonsteking hebt? Mag je dan wel beslissen over het leven? Ik ben maar wat blij dat die chirurg de wetenschap had om mijn smart te verminderen destijds.

Verder lezen ook in de Bijbel dat we vanaf de bevruchting een kindje zijn, een kindje met een ziel.


Waar lees je dat precies? Ik weet wel dat het een standaardstandpunt is, maar of het nu heel erg Bijbels is, is een tweede.[/quote]

Daarom lijkt mij IVF ook niet Bijbels verantwoord; dan worden er embryo's ingevroren, er worden embryo's vernietigd, er sterven embryo's bij terugplaatsing.


De periode tussen bevruchting en innesteling (en dus het begin van de zwangerschap) is interessant en gaat - helaas - niet altijd goed. Een paar dagen overtijd en dan een extra zware menstruatie? Grote kans dat er een bevruchte eicel is afgestoten. De hoeveelheid zielen die op deze manier verloren gaan, moeten ontelbaar zijn.

En ja, wij hebben zelf een ernstig gehandicapt kindje gehad, wat niet lang heeft geleefd. Maar wat ben ik blij dat wij nooit zelf over dit leven (Zijn schepsel) hebben hoeven te beslissen. Hem volgen, geeft het meeste rust, écht waar. Wat Hij doet, is goed. En ziende op Hem, de grote Kruisdrager, zijn onze kruisjes maar kleine kruisjes...


Het spijt me dat jullie dit hebben moeten doormaken en ik ben oprecht blij dat je er toch rust mee hebt kunnen vinden. Maar wat doen de mensen die geen God hebben om op terug te vallen? Die zoeken het maar uit met hun verdriet? Die mogen niet proberen te voorkomen dat hen zoiets overkomt? Of is het de bedoeling dat ze zich in het diepst van hun rouw alsnog tot God keren? In dat geval is het een nogal gruwelijke evangelisatiepoging, vind je ook niet?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten