Delen in de strijd tegen zelfbevrediging

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Manasse
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 aug 2019 18:04

Delen in de strijd tegen zelfbevrediging

Berichtdoor Manasse » 27 aug 2019 18:14

Hoi,

Ik ben een jonge vrouw van 25 en ik worstel al lange tijd met zelfbevrediging. Ik heb periodes dat ik het heel lang niet doe maar ook dat ik het meerdere keren per week doe.

Ik weet dat het niet is zoals God het heeft bedoeld omdat seksueel genot iets is tussen man en vrouw en niet om op jezelf uit te oefenen.

Ik ben op zoek naar iemand die mij wekelijks of in ieder geval geregeld vraagt of ik weerstand heb kunnen bieden tegen de verleidingen en iemand die samen met mij mee bid voor standvastigheid en zelfbeheersing.

Het zou mooi zijn als we elkaar kunnen helpen door voor elkaar te bidden, elkaar scherp te houden en samen te strijden tegen de verleiding van zelfbevrediging.

Ben jij degene naar wie ik transparant kan zijn? Laat van je horen

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Delen in de strijd tegen zelfbevrediging

Berichtdoor Marnix » 27 aug 2019 21:12

Los van reacties hier, ik weet dat Purity4life (voorheen Setting Captives Free) hier hulp bij biedt, in de vorm van cursussen en dan krijg je ook een buddy die aan je vraagt hoe het gaat, met je kan praten, voor je kan bidden etc. Misschien kan dat je ook helpen! Veel zegen toegewenst!

https://purity4life.nl/
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Delen in de strijd tegen zelfbevrediging

Berichtdoor Veendam » 27 aug 2019 21:32

Als je wel zegt van ik heb het niet gedaan dan wek je trots in de hand en hoogmoed en dat is dan de reden weer om te vallen.

Als je wel de mist ingegaan bent dan wek je daar alleen maar schuldgevoelens mee op.

Pak gewoon je Bijbel en lees wie jij bent IN Christus en lees wie God voor jou is, en verklaar het elke dag hardop.
Je zult zien dat je daar dan meer mee bezig bent en er amper tijd over is om die andere dingen nog te doen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Delen in de strijd tegen zelfbevrediging

Berichtdoor Marnix » 27 aug 2019 23:34

Veendam schreef:Als je wel zegt van ik heb het niet gedaan dan wek je trots in de hand en hoogmoed en dat is dan de reden weer om te vallen.

Als je wel de mist ingegaan bent dan wek je daar alleen maar schuldgevoelens mee op.

Pak gewoon je Bijbel en lees wie jij bent IN Christus en lees wie God voor jou is, en verklaar het elke dag hardop.
Je zult zien dat je daar dan meer mee bezig bent en er amper tijd over is om die andere dingen nog te doen.


...

Soms is spreken zilver en zwijgen goud, Veendam. Door “gewoon” te doen alsof het heel makkelijk is kleineer je alleen maar. Als je maar leeft met God heb je geen last van dit probleem. Heb je er toch last van, dan is je geloof gewoon niet goed genoeg. Want als je gewoon met God leeft heb je er totaal geen last van. Heb je totaal geen buddy nodig. Mooi advies maar je ziet vaak met verslavingen dat elkaar tot hand en voet zijn, er voor elkaar zijn, met elkaar praten en voor elkaar bidden enorm belangrijke schakels zijn in de strijd tegen verslavingen. God geeft naast Zijn Woord niet voor niets ons ook elkaar.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Delen in de strijd tegen zelfbevrediging

Berichtdoor Veendam » 28 aug 2019 07:40

Marnix schreef:...

Soms is spreken zilver en zwijgen goud, Veendam. Door “gewoon” te doen alsof het heel makkelijk is kleineer je alleen maar. Als je maar leeft met God heb je geen last van dit probleem. Heb je er toch last van, dan is je geloof gewoon niet goed genoeg. Want als je gewoon met God leeft heb je er totaal geen last van. Heb je totaal geen buddy nodig. Mooi advies maar je ziet vaak met verslavingen dat elkaar tot hand en voet zijn, er voor elkaar zijn, met elkaar praten en voor elkaar bidden enorm belangrijke schakels zijn in de strijd tegen verslavingen. God geeft naast Zijn Woord niet voor niets ons ook elkaar.


Een buddy is wat anders dan iemand die vraagt of het goed gegaan is of niet.
Buddy is meer doen dan dat, namelijk iemand die in staat is om je te begeleiden in meerdere zaken in je leven.
Het betreurd me dat het verkeerd overgekomen is, omdat dat niet mijn opzet was.

Een buddy op een forum zoals dit lijkt me niet passend, omdat je een buddy namelijk beter real life kunt hebben en zeker niet beerkt moet worden tussen is het goed gegaan of niet. Dat is namelijk veel te kort door de bocht.

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Delen in de strijd tegen zelfbevrediging

Berichtdoor Boanerges » 28 aug 2019 08:00

Manasse schreef:Ik weet dat het niet is zoals God het heeft bedoeld omdat seksueel genot iets is tussen man en vrouw en niet om op jezelf uit te oefenen.


Misschien niet het antwoord dat de @Manasse verwacht maar....Is deze stelling wel waar? Ik onderschrijf dat seksualiteit ultiem kan worden genoten wanneer het tussen twee mensen plaatsvind. Maar zou God echt bedoelen dat je dat cadeau dat hij in jouw leven heeft gelegd alléén mag uitpakken wanneer je samen bent? Dat zou dan betekenen dat bij het niet hebben van een relatie (huwelijk) dit cadeau nutteloos is en je gedoemd bent te vechten tegen je aard/eigenheid. Ik kan mij dat niet voorstellen.

Ik onderken natuurlijk wel de zwakke plek die zit in zelfbevrediging. Het kan verslavend werken omdat je op zoek gaat naar het genot (daarvan ondervind je nooit genoeg) én het kan gepaard gaan met onzedelijke gedachten. Beide zaken liggen echter ook op de loer bij een seksuele relatie tussen twee personen. Daar hoor je dan weer nauwelijks iets over. Met andere woorden, in een relatie/huwelijk ben je "safe" en in je uppie zit je in de "gevarenzone"

Begrijp me goed, dit is geen betoog om maar lekker te doen waar je zin in hebt maar om nu te zeggen dat het sowieso tegen Gods bedoeling is dat vraag ik mij af. Hoe denken jullie daar over?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Delen in de strijd tegen zelfbevrediging

Berichtdoor Marnix » 28 aug 2019 08:11

Veendam schreef:Een buddy is wat anders dan iemand die vraagt of het goed gegaan is of niet.
Buddy is meer doen dan dat, namelijk iemand die in staat is om je te begeleiden in meerdere zaken in je leven.
Het betreurd me dat het verkeerd overgekomen is, omdat dat niet mijn opzet was.

Een buddy op een forum zoals dit lijkt me niet passend, omdat je een buddy namelijk beter real life kunt hebben en zeker niet beerkt moet worden tussen is het goed gegaan of niet. Dat is namelijk veel te kort door de bocht.


Ik had het ook over iemand die meer doet dan dat. Die meeleeft, bidt, naar je kan luisteren en op een goede manier kan reageren. Natuurlijk is de ideale situatie om zo iemand te kennen, dat je even naar zo iemand toe kan gaan, dat je samen kan bidden etcetera. Maar dat is nogal een grote stap. Verslaving gaat doorgaans gepaard met schaamte waardoor het enorm moeilijk kan zijn om naar iemand toe te stappen die je kent, om dat verhaal te vertellen. Bij een "online" buddy is die stap iets kleiner hoewel het al moeilijk genoeg kan zijn. Het is dapper van Manasse om deze vraag hier te stellen en het is een goede eerste stap. Ik verwees eerder al naar Purity4life en Settings Captives Free, ik heb wel eens verhalen gehoord van die groep waaruit blijkt dat het absoluut kan werken. Dus laten we niet de discussie aangaan of de ideale situatie is. Het is een goede stap.

Het is denk ik wel handig als de buddy een vrouw is. Ik heb alleen het idee dat die er in dit gedeelte van het forum niet zoveel zijn, misschien zou het beter zijn om dit topic naar het relatie-forum te verplaatsen?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Delen in de strijd tegen zelfbevrediging

Berichtdoor Veendam » 28 aug 2019 09:00

Marnix schreef:
Het is denk ik wel handig als de buddy een vrouw is. Ik heb alleen het idee dat die er in dit gedeelte van het forum niet zoveel zijn, misschien zou het beter zijn om dit topic naar het relatie-forum te verplaatsen?


Juist dit soort zaken man met man en vrouw met vrouw anders loop je wellicht na verloop van tijd tegen een heel ander probleem aan en dat is nu ook weer net niet de bedoeling.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Delen in de strijd tegen zelfbevrediging

Berichtdoor Marnix » 28 aug 2019 09:33

Veendam schreef:Juist dit soort zaken man met man en vrouw met vrouw anders loop je wellicht na verloop van tijd tegen een heel ander probleem aan en dat is nu ook weer net niet de bedoeling.


Dat zeg ik toch? (niet dat ik, zeker als online buddy, bang zou zijn voor die andere problemen maar met iemand van hetzelfde geslacht kan je makkelijker over dingen praten en zal je elkaar ook beter begrijpen op bepaalde vlakken)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Delen in de strijd tegen zelfbevrediging

Berichtdoor hans0166 » 28 aug 2019 10:20

Boanerges schreef:Begrijp me goed, dit is geen betoog om maar lekker te doen waar je zin in hebt maar om nu te zeggen dat het sowieso tegen Gods bedoeling is dat vraag ik mij af. Hoe denken jullie daar over?


Naar mijn mening is zelfbevrediging nou niet direct een zonde of tegen "wat de Heer wil", het is niet het ideaal, maar dat is dan ook het enigste.
Zoals wel vaker is een anders bedoelde Bijbeltekst weer eens ergens op geplakt wat er niets mee te maken heeft en is een eigen leven gaan leiden als wet. (Onan)

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Delen in de strijd tegen zelfbevrediging

Berichtdoor Veendam » 28 aug 2019 10:24

Marnix schreef:Dat zeg ik toch? (niet dat ik, zeker als online buddy, bang zou zijn voor die andere problemen maar met iemand van hetzelfde geslacht kan je makkelijker over dingen praten en zal je elkaar ook beter begrijpen op bepaalde vlakken)


Ik bevestigde gewoon wat je zei :)

Manasse
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 aug 2019 18:04

Re: Delen in de strijd tegen zelfbevrediging

Berichtdoor Manasse » 28 aug 2019 14:12

Veendam schreef:Als je wel zegt van ik heb het niet gedaan dan wek je trots in de hand en hoogmoed en dat is dan de reden weer om te vallen.

Als je wel de mist ingegaan bent dan wek je daar alleen maar schuldgevoelens mee op.

Pak gewoon je Bijbel en lees wie jij bent IN Christus en lees wie God voor jou is, en verklaar het elke dag hardop.
Je zult zien dat je daar dan meer mee bezig bent en er amper tijd over is om die andere dingen nog te doen.


Niet dat ik iets van trots ga voelen. Het is meer pure dankbaarheid en genade wanneer het is ‘gelukt’ om het niet te doen. Trots zou niet eens bij mij opkomen

Manasse
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 aug 2019 18:04

Re: Delen in de strijd tegen zelfbevrediging

Berichtdoor Manasse » 28 aug 2019 14:15

Marnix schreef:Ik had het ook over iemand die meer doet dan dat. Die meeleeft, bidt, naar je kan luisteren en op een goede manier kan reageren. Natuurlijk is de ideale situatie om zo iemand te kennen, dat je even naar zo iemand toe kan gaan, dat je samen kan bidden etcetera. Maar dat is nogal een grote stap. Verslaving gaat doorgaans gepaard met schaamte waardoor het enorm moeilijk kan zijn om naar iemand toe te stappen die je kent, om dat verhaal te vertellen. Bij een "online" buddy is die stap iets kleiner hoewel het al moeilijk genoeg kan zijn. Het is dapper van Manasse om deze vraag hier te stellen en het is een goede eerste stap. Ik verwees eerder al naar Purity4life en Settings Captives Free, ik heb wel eens verhalen gehoord van die groep waaruit blijkt dat het absoluut kan werken. Dus laten we niet de discussie aangaan of de ideale situatie is. Het is een goede stap.

Het is denk ik wel handig als de buddy een vrouw is. Ik heb alleen het idee dat die er in dit gedeelte van het forum niet zoveel zijn, misschien zou het beter zijn om dit topic naar het relatie-forum te verplaatsen?



We hebben iemand die het begrijpt
Ik heb zat mensen naar wie ik hiermee naar toe zou kunnen stappen maar inderdaad die schaamte maakt het lastig. Terwijl ik weet dat veel mensen er tegen ‘vechten’ en ook dat kwetsbaarheid naar mensen toe nog mooiere en diepere vriendschappen kan opleveren, maar als ik daar trek in zou hebben had ik dit bericht niet neergezet

Manasse
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 aug 2019 18:04

Re: Delen in de strijd tegen zelfbevrediging

Berichtdoor Manasse » 28 aug 2019 14:18

Boanerges schreef:Misschien niet het antwoord dat de @Manasse verwacht maar....Is deze stelling wel waar? Ik onderschrijf dat seksualiteit ultiem kan worden genoten wanneer het tussen twee mensen plaatsvind. Maar zou God echt bedoelen dat je dat cadeau dat hij in jouw leven heeft gelegd alléén mag uitpakken wanneer je samen bent? Dat zou dan betekenen dat bij het niet hebben van een relatie (huwelijk) dit cadeau nutteloos is en je gedoemd bent te vechten tegen je aard/eigenheid. Ik kan mij dat niet voorstellen.

Ik onderken natuurlijk wel de zwakke plek die zit in zelfbevrediging. Het kan verslavend werken omdat je op zoek gaat naar het genot (daarvan ondervind je nooit genoeg) én het kan gepaard gaan met onzedelijke gedachten. Beide zaken liggen echter ook op de loer bij een seksuele relatie tussen twee personen. Daar hoor je dan weer nauwelijks iets over. Met andere woorden, in een relatie/huwelijk ben je "safe" en in je uppie zit je in de "gevarenzone"

Begrijp me goed, dit is geen betoog om maar lekker te doen waar je zin in hebt maar om nu te zeggen dat het sowieso tegen Gods bedoeling is dat vraag ik mij af. Hoe denken jullie daar over?


Nou ik geloof dat het niet zo is zoals God bedoeld heeft. Misschien is dat wel een harde kant van het leven wanneer je geen wederhelft hebt. Maar dan nog is zelfbeheersing een vrucht van de Geest en met Gods kracht geloof ik absoluut dat je je hele leven vrijgezel kan blijven en niet in zonde hoeft te vallen. Als we ons oog maar op Jezus gericht houden en niet iedere keer weer naar onszelf en onze eigen verlangens kijken..

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Delen in de strijd tegen zelfbevrediging

Berichtdoor Marnix » 28 aug 2019 16:41

Dat denk ik ook. Het is denk ik ook niet zozeer de handeling die het tot iets verkeerds zou maken maar meer wat erbij komt kijken. Allereerst je gedachten, ik weet niet of dat bij vrouwen precies zo werkt als bij mannen maar je wordt doorgaans niet opgewonden van een mooi landschap of een weiland met bloemetjes. Het is eerder de begeerte (en daar lees je wel wat waarschuwingen over in de Bijbel) die niet goed voor je is.

Manasse schreef:We hebben iemand die het begrijpt
Ik heb zat mensen naar wie ik hiermee naar toe zou kunnen stappen maar inderdaad die schaamte maakt het lastig. Terwijl ik weet dat veel mensen er tegen ‘vechten’ en ook dat kwetsbaarheid naar mensen toe nog mooiere en diepere vriendschappen kan opleveren, maar als ik daar trek in zou hebben had ik dit bericht niet neergezet


De theorie is heel makkelijk, de praktijk een stuk moeilijker. Nogmaals, op het relatie-gedeelte van het forum komen wat meer vrouwen dan in het theologische gedeelte, misschien kan je beter vragen of het topic daar naartoe kan. Of een tweede topic maken zodat we het hier kunnen hebben over wat de Bijbel er over zegt je daar zoekt naar een buddy. En als dat niet lukt verder zoeken, ik heb je al verwezen naar twee organisaties waarbij hier hulp voor wordt aangeboden. Veel zegen en liefde van God toegewenst! En vergeet niet dat je niet eerst deze strijd hoeft te winnen om bij God welkom te zijn. Jezus is gestorven voor zondaren en door Hem kan je naar God toe met je tekortkomingen.

Dit is een bemoedigende tekst:

Nu wij een hooggeplaatste hogepriester hebben die de hemel is doorgegaan, Jezus, de Zoon van God, moeten we vasthouden aan het geloof dat we belijden. Want de hogepriester die wij hebben is er een die met onze zwakheden kan meevoelen, juist omdat hij, net als wij, in elk opzicht op de proef is gesteld, met dit verschil dat hij niet vervallen is tot zonde. Laten we dus zonder schroom naderen tot de troon van de Genadige, waar we telkens als we hulp nodig hebben barmhartigheid en genade vinden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten