Het kan mij helemaal niks schelen hoe mensen mij noemen dus wil je mij ketter noemen of dwalende zoals je vaker gedaan hebt dan moet je dat zelf weten, het glijdt gewoon van mij af en ik zit er niet mee.
Dus wil je mij pretarist noemen dan moet je dat ook helemaal zelf weten.
Het is heel goed moeglijk dat die verdrukking al geweest zou zijn in de periode 67-70 AD.
Nee nergens heb ik gezegt dat we al op de nieuwe aarde leven dat komt nog.
En nee Jezus is ook niet al teruggekomen Hij komt nog op de wolken en ieder oog zal Hem zien.
Jezus spreekt op dezelfde wijze als de profeten, namelijk in 1 regel een stuk geschiedenis die snel komt en de rest van het vers wat over vele jaren zal komen nog, maar ondanks alles komt dat nog gewoon.
Hier net zo, namelijk terstond na de verdrukking zal de zon verduisterd worden.......
en dan.....sterren zullen van de hemel vallen
en dan...... de machten der hemelen zullen wankelen
en dan.......zal het teken van de Zoon des mensen verschijnen aan de hemel
en dan......zullen alle stammen der aarde zich op de borst slaan
en........ zij zullen de Zoon des mensen zien komen p de wolken des hemels.
Zie hoeveel er tussen zit met EN DAN .......
Je moet goed lezen, ik heb jou geen pretirist genoemd, ik zeg alleen dat jouw veronderstelling die je hier nog een herhaalt dat die G.V. al geweest is in de jaren 67-70 nauw aan het pretirisme verwant is. Want dat kan niet, dat kan pas als de volheid van de Gemeente uit de heidenen vol en reeds in de hemel is opgenomen. Dan, en niet eerder neemt het Lam het boek en brengt met het openen van de zegels de gerichten van de Dag des Heeren over de aarde. Dat is de dag der wrake onzes Gods, nu leven wij nog in het jaar van het welbehagen des Heeren. Dat zijn tegenstellingen die elkaar uitsluiten.
Die ens…. Behoren allen tot dezelfde pericoop die ons vertelt wat er direct voor de wederkomst te gebeuren staat. Maar er zit idd. een profetisch perspectief in. In 1e 14 verzen van Matt.24 verzen spreekt Jezus in antwoord op de vraag van de discipelen wanneer de tempel verwoest zal worden eerst over de a.s vervolging van de discipelen en het gevaar van verleidingen door valse messiassen . ( denk hier maar aan Bar Kochba) Maar vanaf vs 15 slaat Hij heel de kerkgeschiedenis over en sluit naadloos aan op de G.V. in de eindtijd. Alleen Luk. heeft hier een tussenlassing:
21:24: ‘En zij zullen vallen door de scherpte des zwaards, en gevankelijk weggevoerd worden onder alle volken; en Jeruzalem zal van de heidenen vertreden worden, totdat de tijden der heidenen vervuld zullen zijn’’
Maar ook hier spreekt Hij als profeet van Israël, geen woord over de kerkgeschiedenis, dat was daar nog niet aan de orde..
Die rampen zoals beschreven onder de 7 zegels zijn beschrijvingen die Johannes verwoord heeft met zijn woorden die passend waren in zijn tijd.
Dat hoeven niet de woorden te zijn die wij zouden gebruiken als wij hetzelfde zouden zien nu in het heden.
Dat weet ik ook wel, het is symbolische taal in beelden die wij in onze tijd niet meer herkennnen. Maar dat neemt niet weg dat die natuurrampen wel degelijk letterlijk genomen moeten worden. In de tijd van Johannes was dat nog iets onvoorstelbaars, maar in ons atoomtijdperk zeker niet!
Jezus is naar de Vader gegaan om ons de Heilige Geest te zenden en nu is het aan ons om te doen wat Jezus deed en te zijn voor de mensen zoals Jezus en nu dus doen wat Hij deed.
Jezus Zelf komt nog maar nu zijn de gelovigen aangesteld om namens Jezus op te treden hier in deze wereld, totdat het volk Israel roept: Barach Haba Heshem Adonia, en DAN komt Jezus terug op de wolken !
Dus een tempel is ook niet meer nodig maar die wil jij zo graag hebben om God in te laten wonen, maar God wil niet wonen in een huis met handen van mensen gemaakt maar in de mens zelf, en dan wil je God weer naar een stenen gebouw terugzetten.
Dat is helemaal waar, het gaat er God uiteindelijk toch om dat Hij d.m.v. een gezegend en hersteld Israël alle volken der aarde wil gaan zegenen. En tot die tijd vergadert Hij een Gemeente. Maar die behoort niet tot de volken der aarde. Haar burgerschap is in de hemel! zie Fill 3:20 en Ef.2:6. En die heeft idd. geen aardse tempel nodig. Maar het messiaanse rijk op aarde is nog een binnen-historisch rijk en behoort tot een heel anderssoortige heilsbedeling die als vanzelf ook een andere vorm van aanbidding en eredienst vereist. Maar omdat wij al eeuwenlang alleen maar kerkelijk kunnen denken is dit voor ons iets onvoorstelbaars en frustrerends geworden nu Israël weer op het toneel verschenen is. Dat is dus ook weer dat niet onderkennen van de eigen identiteit van de Gemeente, dat verabsoluteren van de kerk als de enigst denkbare gestalte van het koninkrijk Gods.gr: ereunao