Veendam:
Er is maar 1 vorst uit het huis van David waar het in het hele OT om gaat en dat is Jezus, dus Jezus laat het regeren niet over aan een andere koning uit de stam van David. Jezus IS de Koning uit de stam van David !!
En ach, ZITTEN op de troon van David is dan ook vast bedoeld als niet zitten als ik je tekst lees dat het niet OP aarde is.
Zitten op de troon is een figuurlijke uitdrukking. Zo wordt konin W.A, ook gezegd op de troon der Oranjes te zitten terwij hij er letterlijk alleen op Prinjesdag op zit. Hij regeert ook over de Nederlandse Antillen, maar is er zelf alleen als hij op staatsbezoek is.
En dat die vorst in Ezech.44,45 niet de Mesias zelf kan zijn bewijst het feit dat hij offers voor zijn zonde brengt, zonen en een eigen erfdeel heeft. Is het dan het bloed van Israël niet genoeg dat wij de overlevenden ook hun erfdeel moeten betwisten Door hardnekkig de profetie van Israël af te trekken en door dwaze en willekeurige vergeestelijking op de kerk toe te passen. En dan acht men zich nog beledigd als men van verv-leer verdacht wordt!m Hoort, liever wat de bekeede Jood Da Costa hiervan zegt:
‘Voorts moeten al de beloften, die God gegeven heeft ten opzichte van David en zijn koninkrijk, nog vervuld worden. En nu mogen de volken Davids troon en kroon vergeten, als in het stof versmeten, en er zich niet meer over bekommeren, doch wij, Joden, kunnen dit nooit. Wij kunnen niet ophouden de oprichting van de vervallen hut van David te verwachten, Am 9.11. De volken hebben ons uitgekleed en ons alles ontnomen, maar de belofte van God kunnen zij ons niet ontnemen. Het geslacht van David is onzichtbaar geworden, maar daarom bestaat het nog, en het bewijs dat het bestaat is de profetie dat het afzonderlijk weer zal optreden, Zec 12.12. Hetzelfde geldt de tien stammen, Eze 37.19-22. Als Christus wederkomt in heerlijkheid, dan zullen wij David vergoddelijkt in Hem zien, want als de Zoon van David, zal Hij de trekken van deze zijnen voorvader dragen.
]De troon van David stond niet in de Hemel toch ?
Die zichtbare troon staat idd. niet in de hemel zij krijgt historisch gestalte in de regering van die vorst. Maar dat neemt niet weg dat die heerschappij vanuit de hemel wordt geïnspireerd en aangestuurd. Ik heb op dit forum al herhaaldelijk betoogd dat de Apoc. geen kerkgeschiedenis is, maar over deze bedeling heen achterwaarts aan sluit op de profeten van Israël. En hier wordt Hos.2:21-23 vervuld:
21: 'In dien tijd, spreekt de Heer, zal Ik verhoren; Ik zal den hemel verhoren, en de hemel zal de aarde verhoren;
(22: en de aarde zal het koren, den most en de olie verhoren, en die zullen Jizreël verhoren;
23: en Ik zal ze Mij op de aarde zaaien en Mij ontfermen over degene, die in ongenade was, en zeggen tot hem, die mijn volk niet was: Gij zijt mijn volk; en het zal zeggen: Gij zijt mijn God.'
Kruis dragen en regeren beide, nu in deze wereld en zoals Jezus is zo ben ik in deze wereld.
Het gaat in het Koninkrijk namelijk allemaal om de autoriteit die is hersteld door het offer van Jezus en dat wij handelend wandelen samen met Hem in DIT leven.
Dit leven is geen proeftuintje hoor waarin we allemaal maar moeten lijden en dan UITEINDELIJK mogen we dan weten dat we ooit als we sterven naar de Hemel zullen gaan nee het gaat niet om naar de Hemel gaan het gaat er om dat de Hemel naar de aarde is gekomen en dat Jezus in mij de hoop is van Gods Glorie.
nee het gaat niet om naar de Hemel gaan het gaat er om dat de Hemel naar de aarde is gekomen en dat Jezus in mij de hoop is van Gods Glorie. Kruis dragen en regeren beide, nu in deze wereld en zoals Jezus is zo ben ik in deze wereld
Precies, zoals Hij zijn ook wij in deze wereld! Maar zeg eens, hoe was Hij in deze wereld, heeft Hij geregeerd of is Hij verworpen en gekruisigd en is het Koninkrijk nu opgeschoven naar Zijn wederkomst als Israël Hem wel aan zal nemen? Zie Zach.12. Maar de Kerk heeft hierop vooruit gegrepen door Israël af te schrijven en zichzelf in de plaats van Israël te zetten .
]Nu opeens kan het wel allemaal meerdere betekenissen hebben en niet als dingen je niet passen, dan is alleen jouw visie de enigste mogelijkheid dat God het zo bedoelde zoals jij het zegt.
Het principe van de gelaagdheid van de tekst vind je in heel de Schrift , het moet niet nodig zijn dat ik dat hier uitvoerig ga bewijzen. Ik zeg alleen dat je er de primaire, letterlijke betekenis nooit aan op mag offeren.
God gaat in ieder geval niet een stap terug door van de tempel daar te wonen en dan IN de mens en daarna maar weer naar een gebouw van steen, nee echt niet.
Het is geen stap terug God gaat hier weer verder met Israël op het punt waarop de draad destijds door de verwerping van hun koning door israël is afgebroken.
Twee of drie berichten hiervoor wilde jij nog bepalen wat een Jood wel of niet moest, lees maar na wat je zelf schreef.
Ik heb daar mijn gevoelen voor zover ik uit de brieven van Paulus begrijp verwoord, De praktische invulling in ieder voorkomende situatie laat ik aan de Messiaanse Joden over.gr: ereunao