Klimaatverandering, een religie?

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor Marnix » 20 aug 2019 13:35

Het klinkt toch echt alsof je wasdroger niet goed functioneert. Zit er geen garantie op? Ik zou gewoon teruggaan naar de winkel / fabrikant (tenzij die zelf zeggen dat de droogtijd zo lang hoort te zijn maar dat lijkt me niet)

Veendam schreef:Mooi hoor al die energiezuinige dingen, het kost maar de helft van de stroom dus mooi, klasse A.
Maar het ding staat wel 3 keer zo lang aan dus kost 50 % meer stroom.
En dan kost dat ding ook nog 50 % meer dan een energieklasse C of D.


Onzin. Een energielabel voor wasdrogers wordt niet gegeven op basis van een verbruik per uur of zo. Ze kijken hoeveel energie er nodig is om een (katoenen) was van een bepaald gewicht te drogen, ongeacht hoe lang dat drogen precies duurt. Dus hoe lang het duurt heeft er helemaal niets mee te maken. Dus de ene wasmachine die voor een droogbeurt van 6 kg in totaal 1 kWh nodig heeft krijgt label A+, een machine die max 0.75 kWh gebruikt krijg A++ enz. Dus verkoop geen onzin ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor Mortlach » 20 aug 2019 13:42

elbert schreef:Leg eens uit hoe dat fysisch werkt? Dus de natuur stoot CO2 uit en de planten en bomen zien zo'n CO2 molecuul en denken: "hebbes, jij zetten we om in glucose".
Komen er door de mens geproduceerde CO2 moleculen langs en dan denken die bomen en planten: "bah, door de mens geproduceerde CO2 moleculen, daar lusten we maar de helft van".
Klinkklare onzin natuurlijk.
CO2 is CO2 en bomen en planten maken geen enkel verschil tussen antropogene en natuurlijke CO2. Dat kunnen ze ook helemaal niet.
Dus de netto uitstoot is ook antropogeen PLUS natuur.


Nee, natuurlijk is er geen onderscheid, dat maak jij er zelf van, maar er was wel een balans in de natuurlijke uitstoot/opname. Die balans is verstoord omdat de mens er aan de inputzijde een paar gigaton per jaar aan CO2 heeft toegevoegd en het systeem daar slechts ongeveer de helft van blijkt op te nemen. De opnamecapaciteit was blijkbaar groter dan de natuurlijke uitstoot, maar niet groter dan natuurlijke + menselijke uitstoot.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor ben db bd » 21 aug 2019 19:12

wat is dit toch een triest onderwerp. Vol leugen en bedrog. En dan sturen we mooie kleine meisjes de straat op om het klimaatgeloof aan de man/vrouw/x te brengen. ik herinner mij nog dat de JG bij ons aan de deur ook wel lieve kinderen bij zich hadden, om ons zacht te stemmen. Die kinderen hadden ook nog geen onderscheidingsvermogen en waren dus zichtbaar onschuldig.
Ik lees hiervoor ergens dat er vroeger redelijk evenwicht was tussen natuurlijke uitstoot en -opname van CO2. Dat lijkt mij ook logisch, omdat ik geloof in de grote Schepper die de hele wereld in Zijn hand houdt. En tegen jullie gezegd geloof ik daar nog steeds in, ondanks onze gruwelijke overconsumptie van energiedragers. Maar of de klimaattafels een aanzet hebben kunnen geven voor 0,01 graad Celsius verschil in temperatuur, daar geloof ik op grond van feiten totaal niks van. Trouwens, nog steeds weet de gemiddelde burger (en politicus ook niet) het grote verschil niet eens tussen klimaat en milieu.

Op de in feite al verboden vrije alternatieve media wordt m.i. ruim voldoende wetenschappelijk uitgelegd dat heel de klimaathype slechts neer komt op een walgelijke geldklopperij. Het lijkt het welvaartsevangelie wel. (hoeveel privé jets had Kenneth Kopeland ook alweer?)
Maar wat wél heel belangrijk is, dat is milieubewust leven !! Of daar van die dure en lelijke windmolens bij horen, vind ik niet zo. Maar het tegengaan van de vernietiging van onze regenwouden, is m.i. bijzonder belangrijk. Energiebesparing van fossiele brandstoffen t.b.v. onze kleinkinderen leerde ik ook al >40 jaar geleden als belangrijk.
"De natuur is ons kapitaal. Van de rente mogen we leven. Tasten we dat kapitaal blijvend aan, dan gaan we failliet, dat weet iedere grutter."
Ja dat leerde ik ooit van Wouter van Dieren in het boek 'Natuur is duur', over de economische waarde van de natuur, en het is al decennia mijn lijfspreuk gebleven. Decennia hebben we al een heel handig douchekopje zo groot als een pingpongballetje, met een verbruik van 2 liter/minuut, schat ik. ik heb trouwens nooit de gewoonte gehad om elke dag te douchen, wetende dat dat helemaal niet goed voor je is. Aan vliegen heb ik niet meer dan 5 liter kerosine verbruikt, op de vliegtuigjesclub waar ik lid van was. (en zelf altijd beneden gebleven :wink: )
Al > 50 jaar lid van Natuurmonumenten (met lepeltje), zoiets van Greenpeace, WNF, HWL en zo, en onze tuin als natuurtuin ingericht (contractueel naar m'n zoon toe, die het straks over neemt.) Maar de belachelijke klimaathype, nee daar vind ik mijzelf niet dom genoeg voor...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor Marnix » 21 aug 2019 22:31

ben db bd schreef:wat is dit toch een triest onderwerp. Vol leugen en bedrog. En dan sturen we mooie kleine meisjes de straat op om het klimaatgeloof aan de man/vrouw/x te brengen. ik herinner mij nog dat de JG bij ons aan de deur ook wel lieve kinderen bij zich hadden, om ons zacht te stemmen. Die kinderen hadden ook nog geen onderscheidingsvermogen en waren dus zichtbaar onschuldig.
Ik lees hiervoor ergens dat er vroeger redelijk evenwicht was tussen natuurlijke uitstoot en -opname van CO2. Dat lijkt mij ook logisch, omdat ik geloof in de grote Schepper die de hele wereld in Zijn hand houdt. En tegen jullie gezegd geloof ik daar nog steeds in, ondanks onze gruwelijke overconsumptie van energiedragers. Maar of de klimaattafels een aanzet hebben kunnen geven voor 0,01 graad Celsius verschil in temperatuur, daar geloof ik op grond van feiten totaal niks van. Trouwens, nog steeds weet de gemiddelde burger (en politicus ook niet) het grote verschil niet eens tussen klimaat en milieu.

Op de in feite al verboden vrije alternatieve media wordt m.i. ruim voldoende wetenschappelijk uitgelegd dat heel de klimaathype slechts neer komt op een walgelijke geldklopperij. Het lijkt het welvaartsevangelie wel. (hoeveel privé jets had Kenneth Kopeland ook alweer?)
Maar wat wél heel belangrijk is, dat is milieubewust leven !! Of daar van die dure en lelijke windmolens bij horen, vind ik niet zo. Maar het tegengaan van de vernietiging van onze regenwouden, is m.i. bijzonder belangrijk. Energiebesparing van fossiele brandstoffen t.b.v. onze kleinkinderen leerde ik ook al >40 jaar geleden als belangrijk.
"De natuur is ons kapitaal. Van de rente mogen we leven. Tasten we dat kapitaal blijvend aan, dan gaan we failliet, dat weet iedere grutter."
Ja dat leerde ik ooit van Wouter van Dieren in het boek 'Natuur is duur', over de economische waarde van de natuur, en het is al decennia mijn lijfspreuk gebleven. Decennia hebben we al een heel handig douchekopje zo groot als een pingpongballetje, met een verbruik van 2 liter/minuut, schat ik. ik heb trouwens nooit de gewoonte gehad om elke dag te douchen, wetende dat dat helemaal niet goed voor je is. Aan vliegen heb ik niet meer dan 5 liter kerosine verbruikt, op de vliegtuigjesclub waar ik lid van was. (en zelf altijd beneden gebleven :wink: )
Al > 50 jaar lid van Natuurmonumenten (met lepeltje), zoiets van Greenpeace, WNF, HWL en zo, en onze tuin als natuurtuin ingericht (contractueel naar m'n zoon toe, die het straks over neemt.) Maar de belachelijke klimaathype, nee daar vind ik mijzelf niet dom genoeg voor...


Ah, je hebt zelf ook weer een nieuwe complottheorie verzonnen zie ik :-)

Als God alles bestuurt en regeert zou ik me niet teveel zorgen maken, ook niet als mensen zich inzetten voor eem beter klimaat / milieu (jij nag doorhalen wat biet van toepassing is. Misschien gebruikt God dat ook wel in Zijn plannen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor Mortlach » 22 aug 2019 00:36

ben db bd schreef:Maar of de klimaattafels een aanzet hebben kunnen geven voor 0,01 graad Celsius verschil in temperatuur, daar geloof ik op grond van feiten totaal niks van.


Was het maar 0,01 graad. Wat is het ware getal? 2 graden, geloof ik? Zo goed als onafwendbaar ondertussen.

Ik las laatst een tweet met een gesprek tussen een interviewer en een klimaatwetenschapper. De interviewer vraagt wat we moeten doen? Klimaatwetenschapper zegt doodleuk: je excuses aanbieden aan je kinderen en je kleinkinderen om vergiffenis smeken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor ben db bd » 22 aug 2019 13:15

Als God alles bestuurt en regeert zou ik me niet teveel zorgen maken, ook niet als mensen zich inzetten voor een beter klimaat / milieu (jij mag doorhalen wat niet van toepassing is. Misschien gebruikt God dat ook wel in Zijn plannen.

Was het maar 0,01 graad. Wat is het ware getal? 2 graden, geloof ik? Zo goed als onafwendbaar ondertussen.

bij dat laatste te beginnen; is het ons wel eens opgevallen dat de nul komma en dan weer vier nullen en dan een zeven van Baudet, nog nooit weerlegd zijn? Alleen maar tegengesproken en uitgescholden! Weet je hoe dat komt? Hij heeft ze uit de IPPC rapporten. Niet van de eerste drie vol politieke bladzijden natuurlijk, want die staan slechts vol van reclamekretologie.

Nou ga ik hier natuurlijk geen tegenkrachten opwerpen. Honderd maal zo veel informatie als ik hier bij elkaar kan harken, kunt u gewoon lezen en horen van deskundigen die met pensioen zijn en dus niet meer door hun baas worden bijgestuurd in de richting van het bijna wereldwijde - ja Marnix, hier past uw woord complot. (lees liever de vrije onafhankelijke niet mainstream media!)
Voor echte christenen zou dat m.i. herkenbaar moeten zijn. Sorry hoor! Waar blijft anders de Waarheid waar wij vol van behoren te zijn?
En ja, God houdt zeker heel de wereld in Zijn hand. Ja, 'He 's got the whole wide world in His hand.'
Of gaat dat op Refoweb niet op? Heeft u er ook wel eens over nagedacht dat de enorme voorraad fossiele energiedragers in de aarde bij Gods schepping horen? Zou de Heere die als gemene val bedoeld hebben, of als zegen, waar wij onze grote welvaart aan te danken hebben?
De duivel gunt ons die welvaart niet hoor, die wil - en gaat zomogelijk - letterlijk alles kapot maken, heel de schepping.
Zijn we doorgeslagen met onze overconsumptie? Ja, op de onderlaag van de bevolking na, duidelijk, vind ik, en voor wat betreft de elite, schunnig vind ik. Edoch, ik geloof in de spreukendichter Agur, welke bad:
"Geef mij geen armoede of rijkdom." en dan liggen die geladen woorden mij nog bij uit de OV "voed mij met het brood mijns bescheiden deels; opdat ik zat zijnde, U dan niet verloochene en zegge: wie is de Heere?, of dat ik verarmd zijnde, dan niet stele en de Naam mijns Gods aantaste." Mooie worden om ons zorgvuldig met Gods prachtige schepping om te leren gaan hè?

Half jaren '70 hadden wij met z'n drieën al de Rotterdamse commissie voor energiebesparing opgericht hoor, met uiteindelijk voor vele tientallen miljoenen aan uitgevoerde maatregelen. (tegen de trend in, maar we deden toen nog wel normaal, gelukkig.)
"Van de rente mogen we leven, maar tasten we het kapitaal blijvend aan, dan gaan we failliet." zei Wouter van Dieren, weten we nog?

Van alle fossiele brandstoffen is gas de schoonste weten we, weshalve die in de landen om ons heen terecht meer en meer toegepast wordt.
We hebben voor vele miljoenen infrastructuur voor de verdeling van ons gas. Van de winst van onze nog beschikbare voorraad in Slochteren kunnen we heel Groningen van nieuwe huizen voorzien, als we Shell en Esso niet met de winst van onze ellende aan de haal laten gaan.
Als we morgen beginnen om normaal naar Poetin toe beginnen te doen, kunnen we zijn aardgasbuizen op ons net aansluiten en nog vele decennia van het Russische gas genieten. (als Ajsa stopt met Rusland vals te beschuldigen en de media weer vrije nieuwsgaring mogen brengen).

"Hoe zonne-energie natuur vreet." lees ik op de cover van de nog ingepakte nieuwe Elsevier. Bij ons op het eiland komen sommige boeren al in opstand tegen de groeiende 'zonneparken', bij ons ook schijnheilig 'zonneweiden' genoemd. Daar walg ik ook van in ons Nationaal Landschap.
Zelf heb ik een nieuw dak van 15 meter laten maken, om daar 30 m2 panelen op aan te brengen. (de asbest moest er toch een keer af).
Maar om daar kostbare vruchtbare landbouwgrond aan te verspillen, vinden wij hier (op domfoutlinks na) doodzonde.

PS: de onafwendbaarheid van een aanvankelijk verschrikkelijke toekomst voor onze planeet, (aantal jaren) onderschrijf ik helemaal.
Durf het boek Openbaring maar gewoon te lezen zoals de Heere het liet opschrijven.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor Marnix » 22 aug 2019 15:40

Tja. De meeste deskundigen schrijven dingen die je niet wil geloven. En dan zeg je “dat is gewoon een complottheorie om geld te verdienen.

En je welvaartsevangelie is ook zoiets. God zorgt wel voor alles dus wij hoeven ons totaal niet als rentmeesters te gedragen, kunnen doen en laten wat we willen, het komt allemaal echt wel goed.... grote onzin. En dan nog de duivel voor je welvaartskarretje spannen ook...

Het voorzichtige herstel van de ozonlaag is een mooi voorbeeld. Hoe komt dat? Omdat mensen 32 jaar geleden een verdrag sloten waardoor stoffen die de ozonlaag aantasten niet meer werden gebruikt. Gelukkig dachten die mensen niet: ach God geeft welvaart en we hoeven zelf niks te doen, Hij zorgt wel dat het goed komt? Is dat dan niet zo? Vast wel, maar God gebruikt daarvoor mensen die Hij in beweging zet. Zo is het met milieu en klimaat ook. God zorgt voor de schepping maar Hij zet mensen ook in beweging. En gelukkig zijn er een hoop mensen die dat dan wel doen ipv het af te doen als een complottheorie van mensen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor Mortlach » 22 aug 2019 15:53

Marnix schreef:Het voorzichtige herstel van de ozonlaag is een mooi voorbeeld. Hoe komt dat? Omdat mensen 32 jaar geleden een verdrag sloten waardoor stoffen die de ozonlaag aantasten niet meer werden gebruikt. Gelukkig dachten die mensen niet: ach God geeft welvaart en we hoeven zelf niks te doen, Hij zorgt wel dat het goed komt? Is dat dan niet zo? Vast wel, maar God gebruikt daarvoor mensen die Hij in beweging zet. Zo is het met milieu en klimaat ook. God zorgt voor de schepping maar Hij zet mensen ook in beweging. En gelukkig zijn er een hoop mensen die dat dan wel doen ipv het af te doen als een complottheorie van mensen.


Ik durf te wedden dat als je terug gaat zoeken, je wel mensen van gelovige snit kunt vinden die 30 jaar geleden precies dezelfde argumenten aandroegen wat betreft die ozonlaag als nu voor de opwarming.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor Marnix » 22 aug 2019 16:38

Mortlach schreef:Ik durf te wedden dat als je terug gaat zoeken, je wel mensen van gelovige snit kunt vinden die 30 jaar geleden precies dezelfde argumenten aandroegen wat betreft die ozonlaag als nu voor de opwarming.


Klopt, "God zorgt wel dat het goed komt" is een veelgebruikte smoes om zelf niets te hoeven doen... Doet me denken aan het verhaaltje over een pastoor tijdens de overstromingen in Limburg, die eerst tot zijn middel in het water staat, daarna tot zijn borst en daarna tot zijn kin. Drie keer komt er een bootje langs met mensen die zeggen: Gaat u met ons mee? Het antwoord is iedere keer: Nee, God zal me wel redden. De pastoor verdrinkt en komt bij de hemelpoort (want zo gaat dat bij katholieken :) ) en Petrus vraagt: Ha pastoor, u al hier? Ja zegt de pastoor, ik ben verdronken, ik dacht dat God me wel zou redden. Waarop Petrus zegt: "Vreemd, we hebben volgens mij toch 3 keer een bootje gestuurd". In Gods zorg voor de schepping zet hij mensen in beweging. Dat is wat anders dan wanneer er wordt gezegd dat we niks hoeven te doen want God zal wel zorgen dat het goed komt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor Mortlach » 22 aug 2019 16:58

Daarnaast is er ook de mentale spagaat dat we als mensheid allemaal verdoemd zijn en de vernietiging verdienen, maar als het klimaat ons dan om zeep helpt, zal God het allemaal wel weer rechttrekken want Hij zou ons toch niks laten overkomen...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor ben db bd » 23 aug 2019 15:53

nu kan ik mij alweer niet onttrekken aan de indruk dat het sprookje van de pastoor in Limburg een volkomen vals verhaal is, omdat ik nog nooit gehoord heb van een grote overstroming in het verreweg hoogste deel van Nederland. Maar ja links-liegen mag wél volgens de nepnieuwswet. :D
Waar dat zo bekende verhaal natuurlijk wél op slaat, en daarvan dus gestolen is, behelst die Refo-boer bij ons op het ondergelopen eiland welke bij de grote watersnoodramp in 1953 op het dak van zijn ook ondergelopen boerderij zat te wachten tot de Heere hem zou redden. Trouwens 2 van de 3 bootjes waren van het Waterschap Hollandse Delta, (en daar zat de SGP m.i. toen nog niet in; mijn kleinzoon tegenwoordig wel :) ) Die bootjes varen niet op de st. Pietersberg of Vrouwenheide, weet ik. :( En dan nog iets, bij onze boer staat er geen Petrus aan de hemelpoort, hoewel hij toe moet geven dat de Heere Jezus Petrus wel de sleutels van het Koninkrijk der hemelen beloofde. (eerlijk is eerlijk)
(heel sportief van mij hè? :mrgreen: )

Nou begrijp ik wel dat het niet jullie onvriendelijke bedoeling is om mij buitenordelijk persoonlijk te bashen, wetende dat jullie inmiddels wel erkennen dat ik de meest duurzame en ingetogen ecologische voetafdruk van ons allen heb, :D mede omdat ik zoals Mortlach door heeft, 30 jaar geleden al een groot bijdragend voorvechter was van een milieubewuste maatschappij... :)
Niet dom van een beter klimaat in het heelal, uiteraard. #-o
Boven mijn ambtelijk energiebesparings-bureau heeft dan ook jarenlang de bekende grote kleurige poster met een opbrandende aarde gehangen.

Dit alles laat natuurlijk onverlet dat het binnenklimaat van een gebouw een inherent hoofdonderdeel is van de bouwfysica. De eerste meldingen van onbehagen door een onnatuurlijk afgesloten gebouw met slechte klimaatbeheersing rollen al de media toe. Je kunt dingen uiteraard ook te goed willen doen, met bijbehorende gevolgschade. Ach, dan zal op dat punt de wal ook het schip wel weer keren ...
Dat verwacht ik toch wel inzake de hele klimaathype. Zo lees ik net inzake zonneparken:
Najaar 2018 deelde minister Eric Kwiebes van Klimaat 3,3 miljard euro uit aan projecten met zonne-energie. Afgelopen voorjaar liepen er alweer aanvragen voor bijna 3 miljard, en dat zijn nog maar de eerste druppels uit Wiebes' giga-subsidiekraan: de SDE+, de Stimuleringsregeling Duurzame Energieproductie+, betaald uit de 'Opslag Duurzame Energie', op de energierekening van huishoudens en bedrijven.
Van 2019 t/m 2032 is bijna 48 miljard (48.000.000.000 euro) SDE+ subsidie beschikbaar, aldus de Algemene Rekenkamer.
Zou dat ooit geen 'gele hesjes burgeropstand' opleveren, denk u? ( die man snapt m.i. helemaal niet wat ie doet hoor). :?:

Nou, tot slot dan nog maar een troostwoord uit de politieke ontwikkelingen: gelukkig gaat Rutte noodgedwongen stoppen met het (voorlopig, wordt dus ooit anders!) onzalige plan om onze nationale schuldenlast af te willen lossen. Bij de zuidelijke (vanaf België en Frankrijk) landen is die reeds jaren straal onaflosbaar, dus zal dat ook nooit gebeuren! Het in onze toekomst dus gigantisch ook oplopende bedrag van onze schuldenlast zal zeker op geen enkele wijze gele hesjes de straat op jagen. Slim hè?! :wink:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor Marnix » 23 aug 2019 19:37

Het was een anekdote, of een gelijkenis, wat jij wil. Maar als je nog nooit over overstromingen in Limburg hebt gehoord raad ik je aan ff te googlen. Meest bekende voorbeeld is de overstroming van de Maas in 1993 waarbij 8% van Limburg onderliep.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor hans0166 » 23 aug 2019 20:30

Marnix schreef:Het was een anekdote, of een gelijkenis..


vaak gebruikt mbt de Ramp van '53, maar dan met een dominee in het Limburgse past een pastoor beter :)

maar als iemand de recentere geschiedenis van overstromingen in de rivierengebieden gemist heeft .. tja... was echt moeilijk te missen in het nieuws destijds.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor ben db bd » 24 aug 2019 11:26

Maar als je nog nooit over overstromingen in Limburg hebt gehoord raad ik je aan ff te googlen. Meest bekende voorbeeld is de overstroming van de Maas in 1993 waarbij 8% van Limburg onderliep.

genade, excuus, het was ook maar een gok van een ouwe bouwvakker, zonder verder enig gezag. :(
(eerlijk gezegd kon ik het wel weten, want de Maas is voor ons ook zo dichtbij dat onze achterkleinzoon ook zo heet :D
in de ouwe heb ik nog leren zwemmen, door hem met een vlot van uit elkaar vallend riet over te steken) :wink:
vr.gr.,ben

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Klimaatverandering, een religie?

Berichtdoor elbert » 26 aug 2019 10:59

Marnix schreef:Klopt, "God zorgt wel dat het goed komt" is een veelgebruikte smoes om zelf niets te hoeven doen... Doet me denken aan het verhaaltje over een pastoor tijdens de overstromingen in Limburg, die eerst tot zijn middel in het water staat, daarna tot zijn borst en daarna tot zijn kin. Drie keer komt er een bootje langs met mensen die zeggen: Gaat u met ons mee? Het antwoord is iedere keer: Nee, God zal me wel redden. De pastoor verdrinkt en komt bij de hemelpoort (want zo gaat dat bij katholieken :) ) en Petrus vraagt: Ha pastoor, u al hier? Ja zegt de pastoor, ik ben verdronken, ik dacht dat God me wel zou redden. Waarop Petrus zegt: "Vreemd, we hebben volgens mij toch 3 keer een bootje gestuurd". In Gods zorg voor de schepping zet hij mensen in beweging. Dat is wat anders dan wanneer er wordt gezegd dat we niks hoeven te doen want God zal wel zorgen dat het goed komt.
Ik ken nog wel een alternatief voor dit verhaaltje.
Bij de overstromingen stond ook een dominee. Die zei dat we karrevrachten met bankbiljetten moesten storten die het water zouden tegenhouden. Hij vond namelijk dat de mensen door hun exorbitante rijkdom die overstromingen hadden veroorzaakt en dat als ze hun rijkdom maar in zouden leveren, ze de ramp af konden wenden.
De man kon goed praten en nogal wat mensen geloofden hem graag, al waren er ook "ontkenners". De mensen waren ook blij dat ze "iets" konden doen, dus gingen ze allemaal naar de bank, haalden al hun geld van die bank en stortten dat langs de kant van de rivier. Maar helaas, het hielp niet: het water spoelde al het geld weg en de mensen, inclusief de dominee, verdronken alsnog.
Ze hadden natuurlijk zandzakken moeten storten, wat veel goedkoper was en wat wel geholpen had, maar dat zinde de dominee niet (hij vond het maar gevaarlijk en het paste niet bij zijn ideologie) en daar mocht niet over gepraat worden. Ze hadden ook (tijdelijk) kunnen evacueren, maar dat was je aan je verantwoordelijkheid onttrekken, vond hij, dus dat mocht ook niet.

In dit verhaaltje is de dominee de milieubeweging inclusief de meerderheid van de politiek. Die willen "iets" doen, wat in werkelijkheid neerkomt op ten koste van alles het klimaat proberen te beïnvloeden. De zandzakken zijn o.a. kernenergie die CO2 arm is en wel voor enorme reductie van uitstoot kan zorgen tegen acceptabele kosten. Evacuatie = je aanpassen aan een veranderende omstandigheden (adaptatie), wat sowieso verstandig en natuurlijk is.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten