ereunao schreef:
Dat die pas later ontwikkeld is bewijst niet die leer voordien niet bestond, ze heeft altijd bestaan, ja van eeuwigheid is het Gods voornemen geweest alleen uit genade en door het kruis Zijn overwinning op satan, zonde en dood te bewijzen. En dan geloven er zovelen als er tot het eeuwige leven geordineerd zijn (Hand. 13:48)) Echter wel zo dat de mens zelf verantwoordelijk blijft voor zijn ongeloof. Dat krijg je nooit in een logisch systeem bij elkaar, dat moet je gewoon allebei laten staan.
Dat is idd. een conclusie achteraf, het gaat hier niet over Jakob en Ezau in persoon, maar over Israël en Edom dat toen al eeuwenlang zijn vijandschap tegen Israël bewezen had. Maar het is en blijft toch wel een waarheid voor ieder persoonlijk. En laten wij maar blij zijn dat er een eeuwige verkiezing is, anders kwam er geen mens, dan bleef de hemel leeg.!
Gods Woord spreekt Zichzelf nergens tegen en het is ook niet zo dat alles niet in 1 theologisch systeem bij elkaar zou passen.
Het is alleen jouw heilige huisjes die er voor zorgen dat je dingen leest op een manier die niet bedoeld zijn en als je dat overeind wilt houden dan past het dus inderdaad nooit.
Nu wil ik het ook geen systeem noemen, omdat het beter anders genoemd kan worden, namelijk God kennen door het onderhouden van een intieme relatie. En nee, een intieme relatie hebben met God is geen vies woord, hoewel sommige kerkelijke stromingen daar anders over denken.
ereunao schreef:Ik zeg ook niet dat ze dat werkelijk blijven want ze zijn wat hun staat betreft rechtvaardig in Christus. Maar wat hun practische toestand en beleving aangaat is het zo dat hoe meer genade hoe groter zondaar in beleving. Paulus noemt zich op zijn oude dag de voornaamste der zondaren. En dat zegt hij niet in de verleden, maar in de tegenwoordige tijd.
Hier gaan de mensen steeds mis in, door te kijken in het natuurlijke en niet naar wat God zegt.
Wanneer God zegt dat iets zo is dan is het zo. Wanneer er staat dat het gelovig gebed van de oudsten de lijder gezond zal maken dan is dat zo. En als we dan kijken dan zeggen we van nee we zien nog steeds dat de persoon niet volledig genezen is en dan verklaren we daarmee God tot leugenaar. Genezing is dus iets wat dan heeft plaatsgevonden maar wij zien dan niet altijd de fysieke uitwerking daarvan.
Dat zijn dus twee manieren van kijken, de ene zoals God het ziet en de ander zoals de mens het ziet met de natuurlijke ogen.
Het is dus niet zo dat hoe groter de genade de grotere zondaar in beleving maar juist grotere liefde naar Jezus toe, omdat Hij alles heeft afgewassen. Dat de wedergeboren mens nog dingen fout doet zal ik niet ontkennen, maar het is niet zo dat de wedergeboren mens geen keuze meer zou hebben om het goede te doen. De wedergeboren mens is juist weggehaald onder het juk van de slavernij aan de zonde, waarbij de mens alleen maar zonde kon doen. Echt moeilijk is de kwestie van Paulus eigenlijk helemaal niet over het allergrootste der zondaars zijn. Het is een kwestie van goed lezen wat er staat en de manier zoals jij het leest doe je geen recht aan de betekenis zoals Paulus heeft bedoeld en dat komt door de heilige huisjes die in jouw theologische systeem zijn opgebouwd. Het is niet zo dat je altijd met schuld en schaamte moet blijven rondlopen want ook daarvan heeft Jezus de wedergeboren mens bevrijdt. Wij zijn in dit leven zoals Jezus nu is, dat staat gewoon ook in de Bijbel.
En Jezus heeft geen schuld en geen schaamte. Maar goed ik zal een poging doen om het je te laten zien wat Paulus bedoelde en wellicht durf je dan zo eerlijk te zijn tegen jezelf om te erkennen dat jouw heilige huisje gewoon aan de kant geschoven kan worden en kom je er achter wat het betekend om echt vrij te zijn in Christus.
Er staat in 1 Tim 1: 15 B:
Dat Jezus Christus in de wereld is gekomen om zondaren te behouden, onder welke ik een eerste laats inneem.
Hierop baseer jij je conclusie maar graag lees ik het eerste deel er ook nog bij:
1 Tim. 1:15: Dit is een getrouw woord en alle aanneming waard,......
Wat betekend het eerste woord van het vers ? Dat er gewezen wordt op iets namelijk dat er wat aangewezen wordt en dan wijs je er op en zeg je van kijk, dit..... en dan moeten we dus nog verder terug in het tekst gedeelte.
Lees 1 Tim. 1 : 12 - 14:
Ik breng dank aan Hem, die mij kracht gegeven heeft, Jezus Christus onze Here, dat Hij mij getrouw geacht heeft, daar Hij mij de bediening gesteld heeft, 13 hoewel ik VROEGER een godslasteraar en een vervolger en een geweldenaar was. MAAR.....mij is ontferming bewezen, omdat ik het in mijn onwetendheid, uit ongeloof, gedaan heb, en zeer overvloedig is de genade van onze Here geweest, met het geloof en de liefde van Christus Jezus.
Paulus zegt dus niet van ik ben nu 1 der grootste zondaars maar vroeger was hij dat.
Wat is een getoruw woord en alle aanneming waard ?? Dat Jezus de zonden weg doet door Zijn genade.
De zonde staat dus helemaal nergens centraal maar de liefde en de genade staan centraal.
Het gaat om de ontferming die aan Paulus is bewezen en daarvan is hij dus getuige dat hij die genade zelf heeft ondervonden in zijn eigen leven.
En aangezien Paulus behoorlijk veel zonde gedaan had is aan hem dus ook overvloedig genade en liefde bewezen en daar wijst Paulus dus ook op steeds meer en meer. En die vele zonden die vallen weg door de overvloedige liefde en genade. Hij wijst dus niet op hoe groot hij was als zondaar en al helemaal niet hoe groot hij zou denken dat zijn zonden nu zouden zijn ten tijde dat hij het schreef maar hij getuigde continu van de HUIDIGE VRIJHEID die Paulus mocht ervaren door dat Jezus Christus gekomen was.
Het is dus niet nodig om met je zonden en je schuld en je schuldgevoel te blijven zitten, ondanks dat jouw heilige huisje in je theologie dat zeggen dat je dat je hele leven maar moet ervaren hoe erg je wel zou zijn als zondaar en dat je maar je hele leven lang je zonde moet leren kennen.
Nee, je moet juist iedere keer als jij je zondig en vies en vuil voelt Jezus meer leren kennen, en Zijn Liefde en overvloedige genade, voor JOU.
Zonde en schuld is weggewassen en alles is gegooid in het diepste der zee staat er geschreven dus waarom zou dat zijn ?
Om ze elke keer maar weer naar boven te halen en te herdenken ?
Nee het is beter passend bij de identiteit van de kinderen van God om elke keer te herdenken hoe groot de ontfermende liefde van God is geweest aan ons en dat we daarom geen zondaars meer zijn maar Heiligen, Koningen en priesters van de allerhoogste God. En we worden dan niet alleen kinderen van God genoemd, nee WE ZIJN HET OOK !
ereunao schreef:Daar ging het niet over, het ging over jouw bewering dat de gelovigen onder het O.T. niet wedergeboren konden zijn en toch gelovig. En ik betwijfel of naamloos dat met je eens is.
En ik heb ook niet gezegd dat God die wedergeboorte niet wil integendeel, ik lees dat God wil dat alle mensen zalig worden. (2Tim.2:3) Maar dan gaat het over zijn geopenbaarde wil, niet over zijn verborgen raadsbesluiten.gr: ereunao
Bij de wedergeboorte komt de Heilige Geest in je wonen en gaat nooit meer weg. Dat kon dus alleen vanaf het moment dat de Heilige Geest was uitgestort. Als je goed leest in Gods Woord en je leert Hem kennen meer en meer dan ga je zien dat er helemaal geen enkele zaak meer verborgen is voor de gelovigen dus dat er geen verborgen raadsbesluiten zijn. Alles staat gewoon duidelijk in Gods Woord vermeld, alleen dat zien de meeste mensen niet omdat hun theologische heilige huisjes in de weg staan. In Christus heeft God aan ons namelijk alles geopenbaard !
Theologische dogma's over de verborgen raadebesluiten komen gewoon door het zelf niet kunnen zien van wie God is en wat Zijn karakter is, dus die zijn geschreven vanuit het NIET KENNEN van God.