ereunao schreef:De Schrift vermeldt hier allen het grote keerpunt in het leven van die man. En het is idd. een onvergetelijke ure als het God behaagt zijn Zoon in ons te openbaren., Maar dit heeft wel een voorgeschiedenis.
Dat kan niet volgens je eigen theologie.
Een pasgeborene weet van niets dus kan hij zich nooit bewust zijn van de openbaaring van Gods Zoon en daar blij over zijn, toch?
ereunao schreef:En zo gaat het nog met een zoekende ziel. Enerzijds die trekkende liefde, anderzijds het recht Gods die de zonde niet ongestraft kan laten en betaling van de schuld eist. Hij kan er niet in en hij kan er ook niet meer los van komen.
Laat iedereen nou maar gewoon voor zichzelf spreken.
Bij mij, en ik vermoed verreweg de meeste anderen, ging het helemaal niet zo. En in de Bijbel lees ik het ook niet.
Het is gewoon jouw theologische opvatting die je iedereen op wilt leggen want is ie niet
waarlijk wedergeboren.
Daarbij is het slechts 85 a 90% van het christendom die het concept straf/verzoening door voldoening aanhangt.
De Christus Victor benadering is veel ouder. Lees maar eens:
https://reiniersonneveld.nl/2018/is-ver ... us-victor/ereunao schreef:En bij de stokbewaarder was het ook geen kleinigheid. Want die aardbeving kwam niet om Paulus uit de gevangenis te verlossen, dan zou hij er wel gebruik van gemaakt hebben. Maar het fundament waarop die man zijn levenshuis gebouwd had ging finaal ondersteboven, er bleef niets meer over dan om maar een eind aan zijn leven te maken.
Het is maar gelukkig dat God dat niet bij iedereen zo doet. Dat moet ontzettend geweest zijn, bepaald iet anders dan ‘Wij geloven, hebben Jezus aangenomen en zijn gered, hallejuja ptijs de Heer’
De stokbewaarder was gewoon bang voor de straf die hem boven het hoofd hing volgens het heersende strafrecht.
Er staat nergens dat hij zichzelf van kant wilde maken vanwege geestelijke zaken.
Zijn vraag wat hij moest doen om zalig/gered te worden ging over zijn penibele toestand.
Paulus nam deze gelegenheid te baat om hem over Jezus te vertellen en dat pakte goed uit. Daar werd hij werd hij geen alles missend, niets wetend, niets gelovende zondaar van. Integendeel, hij verheugde zich dat hij met zijn huisgenoten in God was gaan geloven.
Alles wat je er meer in leest komt door je theologische bril die niet zo Bijbels is afgesteld.
En daar wordt je een beetje
bijziend zijn, oftewel er worden dingen bij verzonnen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)