Het boek Openbaring

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Origenes » 14 aug 2019 13:56

Ereunao schreef:Maar dat is wat anders dan van Gog en Magog geschreven staat, dat is pure rebellie en opstand tegen God na de 1000 jr
En ook daar is die Gemeente die dan als de tabernakel Gods bij de mensen woont nog iets anders als die mensen. Het vrederijk is dus niet hetzelfde als Gog en Magog, dat is pas na de 1000 jr en voor het laatste oordeel voor de grote, witte troon.

Als ik de 1000 jaren, Gog&Magog, en de wederkomst met elkaar verbind dan gaat het mij om een reeks gebeurtenissen die m.i. achtereenvolgens zullen plaatsvinden en die in Opb. 20 ook als zodanig opeenvolgen. Daarna volgt dus Opb. 21+22 en daarna de eeuwigheid. Zo zie ik e.e.a. met elkaar in verbinding staan. De clou is dus dat ik Opb, 21+22 niet vereenzelvig met de eeuwigheid.

Je zoekt er dus weer veel te veel achter of anders gezegd: je schiet weer eens met een enorm kanon op een heel klein muggetje
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

ereunao

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor ereunao » 14 aug 2019 18:29

origenes:
Als ik de 1000 jaren, Gog&Magog, en de wederkomst met elkaar verbind dan gaat het mij om een reeks gebeurtenissen die m.i. achtereenvolgens zullen plaatsvinden en die in Opb. 20 ook als zodanig opeenvolgen. Daarna volgt dus Opb. 21+22 en daarna de eeuwigheid. Zo zie ik e.e.a. met elkaar in verbinding staan. De clou is dus dat ik Opb, 21+22 niet vereenzelvig met de eeuwigheid.
Je zoekt er dus weer veel te veel achter of anders gezegd: je schiet weer eens met een enorm kanon op een heel klein muggetje,


Daar geef je me wel reden toe als je de 1000 jr slechts met een komma, een en/of teken, met Gog en Magog verbind maakt dat de indruk dat die twee in jouw schema een en hetzelfde betekenen of minstens samenvallen. En ook in jouw schema lees ik in hst. 20 met geen woord over de wederkomst, die projecteer jij in hst.10 i.p.v in hst 19

En ook is het eindpunt van Gods heilsplan de n.hemel en de n.aarde van hst.21:1-8 en komt er daarna niet nog eens een andere eeuwigheidstoestand. Want God alles in allen, als de Messias 1000 jr geregeerd en het Koninkrijk aan de Vader overgegeven heeft,(1Kor.15:24-28) is de volheid Gods, daar kan niets meer bij. Je ziet dus dat ik wel reden had om hier een kantt. bij te plaatsen!

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Origenes » 14 aug 2019 18:49

Ereunao schreef:Daar geef je me wel reden toe als je de 1000 jr slechts met een komma, een en/of teken, met Gog en Magog verbind maakt dat de indruk dat die twee in jouw schema een en hetzelfde betekenen of minstens samenvallen.

Flauwe kul. Je zoekt spijkers op laag water. Als ik iets vereenzelvig doe ik dat met een is-gelijk teken.

Ereunao schreef:En ook in jouw schema lees ik in hst. 20 met geen woord over de wederkomst, die projecteer jij in hst.10 i.p.v in hst 19

Ik heb het nergens zo beweerd. Jij projecteert bij mij de wederkomst in H10 alleen maar omdat de wederkomst in jouw denken past bij de 1000 jaren. Het is jouw inlegkunde en daarom snap je mij nog steeds niet. De wederkomst kan bij mij helemaal niet in H10 passen omdat nu eenmaal dan de komst van de antichrist, de grote verdrukking = Gog&Magog nog plaats moeten vinden.

viewtopic.php?f=29&t=31751&p=2100597&hilit=En+in+19%3A1+10+staan+de+gebeurtenissen#p2100597
En het gegeven dat ik H20 nu eenmaal zie als een flashback van H10-19 is onder meer ontleend aan het oordeel op de grote witte troon in 20:11-15. De wederkomst staat daar niet genoemd maar kan daar zonder meer worden verondersteld.

Maar afijn, het is aan jou om dat aan te tonen maar je zal het wel weer blijven volhouden tot je op een helder moment met gespeelde beschaming [-X moet erkennen dat je het bij het verkeerde eind hebt gehad. En dan ben ik weer goed genoeg om je excuses te aanvaarden :lol: en binnen een aantal uren daarna slaat de vlam weer in de pan.

Ga liever fietsen stelen op het Damrak! :mrgreen:
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

ereunao

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor ereunao » 14 aug 2019 20:25

origenes:
Flauwe kul. Je zoekt spijkers op laag water. Als ik iets vereenzelvig doe ik dat met een is-gelijk teken...
Ik heb het nergens zo beweerd. Jij projecteert bij mij de wederkomst in H10 alleen maar omdat de wederkomst in jouw denken past bij de 1000 jaren. Het is jouw inlegkunde en daarom snap je mij nog steeds niet. De wederkomst kan bij mij helemaal niet in H10 passen omdat nu eenmaal dan de komst van de antichrist, de grote verdrukking = Gog&Magog nog plaats moeten vinden


Nou breekt mij de klomp! Je legde duidelijk het grote keerpunt bij de 7e bazuin in hst. 10 en de wederkomst valt bij jou samen met oordeel voor de grote,witte troon? Dat is dus duidelijk na de 1000 jr En Gog en Magog na de 1000 jr neemt dus de plaats in van de a-christ die voor de 1000 jr bij de wederkomst in de poel des vuurs geworpen wordt!
En die wederkomst kan daar niet verondersteld worden, dat is jouw veronderstelling!

Maar afijn, het is aan jou om dat aan te tonen maar je zal het wel weer blijven volhouden tot je op een helder moment met gespeelde beschaming moet erkennen dat je het bij het verkeerde eind hebt gehad. En dan ben ik weer goed genoeg om je excuses te aanvaarden en binnen een aantal uren daarna slaat de vlam weer in de pan.
Ga liever fietsen stelen op het Damrak!


Hier behoef ik dus nooit excuses voor aan te bieden, je zegt hier zelf dat ik het wel degelijk goed begrepen heb dat hst 20 slechts een flashback van hst 10-19 is. Dan moet dus keerpunt in hst.10 liggen en laat jij de 1000 jr daar beginnen.. En fietsen doe ik nog steeds graag, maar niet op een gestolen fiets,en ik zou ook niet weten waarom ik daarvoor naar het Damrak moet gaan!

(Het is opvallend dat Origenes het spoor volledig bijster is op het punt van de logische chronologie in het heilsplan van God. Wat hij doet is hetzelfde als Golgotha voor Bethlehem, de opstanding voor het kruis en Pinksteren voor de hemelvaart zetten. Hier dwaalt hij dus zeer, niet wetende de Schriften. Maar afgezien daarvan maakt hij bij de details op zich soms zeer verstandige en leerzame opmerkingen waar ik echt iets van geleerd heb. Daarom, chapeau voor Dies!) H.gr: ereunao

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Origenes » 14 aug 2019 20:47

@Ereunao,

Ik wacht wel tot je een helder moment krijgt of tot je het weer heel erg bont maakt. Voorlopig vind ik het weer even zonde van mijn tijd.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

ereunao

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor ereunao » 14 aug 2019 21:30

origenes:
Ik wacht wel tot je een helder moment krijgt of tot je het weer heel erg bont maakt. Voorlopig vind ik het weer even zonde van mijn tijd.


Ik denk hier precies zo over! Vooral nu je zover gaat dat je in dezelfde posting ontkent wat je eerst erin beweert. Want je zegt dat je een = teken gebruikt als je het een met het ander vereenzelvigt. En dat is nu precies wat je doet als je zegt: ‘de antichrist, de grote verdrukking = Gog&Magog’. En dat terwijl dat na de 1000 jr is als de a-christ al 1000 jr in de poel des vuurs ligt. Ik blijf dus bij mijn conclusie dat je hopeloos in de war bent. Gr: ereunao

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Origenes » 14 aug 2019 21:42

Ereunao schreef:Ik denk hier precies zo over! Vooral nu je zover gaat dat je in dezelfde posting ontkent wat je eerst erin beweert. Want je zegt dat je een = teken gebruikt als je het een met het ander vereenzelvigt. En dat is nu precies wat je doet als je zegt: ‘de antichrist, de grote verdrukking = Gog&Magog’. En dat terwijl dat na de 1000 jr is als de a-christ al 1000 jr in de poel des vuurs ligt. Ik blijf dus bij mijn conclusie dat je hopeloos in de war bent. Gr: ereunao

Dat heb je goed gezien en zo bedoel ik het inderdaad ook. Je kon het gewoon weten dat ik de grote verdrukking vereenzelvig met de tijd van Gog&Magog. Dat is-gelijk teken staat er dus heel bewust! Dat dit niet klopt met jouw opvatting wist ik ook. Accepteer het gewoon dat we niet op één lijn staan. Jouw opvatting is nu eenmaak niet normatief maar zo ga je wel steeds de discussie in met mijn chronologie belachelijk te maken. Je gooit de discussie onophoudelijk in een spagaat. Dat zorgt voor teveel ruis en dat is zonde van mijn tijd. Ik leg in mijn bijdragen toch ook niet mijn chronologie als een sjabloon over die van jou met als doel jou belachelijk te maken? Dat is niet een manier van volwassen discussie.

Wat jij doet komt in feite neer op de drogreden: "wat jij zegt is niet waar want het klopt niet met wat ik denk".
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

ereunao

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor ereunao » 15 aug 2019 09:42

Hoor eens Dies, ik begrijp eenvoudig niet dat een overigens verstandig en logisch denkend man zoals ik je heb leren kennen zelf niet inziet hoe onmogelijk en strijdig met de Schrift jouw voorstelling van zaken is. Maar ik ben blij dat je het hier nog eens zwart op wit bevestigt, nu hoef ik tenminste niet weer naar boven te scrollen om te bewijzen dat je het zo gezegd hebt.

Er staat duidelijk in hst. 20 dat het de martelaren uit de G.V.zijn die voor de 1000 jr opgewekt worden en met Chr.regeren zullen, Hoe kan het dan zijn dat Gog&Magog die pas na de 1000 jr als satan voor een kleine tijd weer ontbonden wordt een samenvatting is van de strijd tegen de a-christ tijdens die G.V?. En bij jou is er ook geen ruimte voor een opstanding voor en een na de 1000 jr. Want de opstanding en het oordeel voor de grote, witte troon volgen dan onmiddellijk op de veronderstelde wederkomst na de 1000 jr ! Kortom, hoe langer ik hier over nadenk hoe onmogelijker deze voorstelling van zaken wordt. Dit is gewoon een duidelijke verkrachting en verdraaiing van Gods Woord. En voor deze verzinsels eis jij dus gelijke rechten op als voor wat de Schrift hier duidelijk leert? Dat zij verre, zolang er nog adem in mij is zal ik hier tegen getuigen! Laat de verstandige lezer hier maar oordelen. Gr: ereunao

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Origenes » 15 aug 2019 12:25

Ereunao schreef:Hoor eens Origenes, ik begrijp eenvoudig niet dat een overigens verstandig en logisch denkend man zoals ik je heb leren kennen zelf niet inziet hoe onmogelijk en strijdig met de Schrift jouw voorstelling van zaken is.

Allereerst dank voor het compliment!
Misschien is het toch nog eens aanleiding om te gaan overwegen dat de oorzaak van het onbegrip bij jou ligt.

Ereunao schreef:Maar ik ben blij dat je het hier nog eens zwart op wit bevestigt, nu hoef ik tenminste niet weer naar boven te scrollen om te bewijzen dat je het zo gezegd hebt.

Hier blijkt weer dat je een meester bent in het verdraaien van feiten.
Feit is dat je op die manier nog nooit iets bewezen hebt. Alleen het tegendeel onder ogen hebt moeten zien. En meestal wilde je dat dan nog niet eens erkennen. Ook als je onmiskenbaar ongelijk hebt kan je het niet over je strot krijgen!

En wat het scrollen betreft: je beweerde bij hoog en bij laag dat ik de wederkomst zou plaatsen in hoofdstuk 10. Je hebt nog geen reactie gegeven op deze link die aantoont dat ik de wederkomst plaats in 19:11, gewoon waar het staat in de Apocalyps:

viewtopic.php?f=29&t=31751&p=2100597&hilit=En+in+19%3A1+10+staan+de+gebeurtenissen#p2100597


Ereunao schreef:Er staat duidelijk in hst. 20 dat het de martelaren uit de G.V.zijn die voor de 1000 jr opgewekt worden en met Chr.regeren zullen, Hoe kan het dan zijn dat Gog&Magog die pas na de 1000 jr als satan voor een kleine tijd weer ontbonden wordt een samenvatting is van de strijd tegen de a-christ tijdens die G.V?.
En bij jou is er ook geen ruimte voor een opstanding voor en een na de 1000 jr. Want de opstanding en het oordeel voor de grote, witte troon volgen dan onmiddellijk op de veronderstelde wederkomst na de 1000 jr !

1. Ik neem de martelaren van tijdens de grote verdrukking en de eerste opstanding even bij elkaar omdat die bij jou ook samengevat worden in de eerste opstanding. Feitelijk is jouw hypothese van twee opstandingen alleen maar gebaseerd op Opb. 20:4-5. Al sleep je er dan ook 1 Kor. 15:22-25 bij, maar dat is dan gebaseerd op inlegexegese. Ik heb al eerder betoogt dat deze belofte een heel specifiek adres heeft en dat zijn de martelaren van de grote verdrukking en dat zet heel jouw concept, waarbij je de martelaren op één hoop gooit met de gelovigen van alle tijden, op losse schroeven.

2. De belofte aan de martelaren in Opb. 20:4-6 draagt het karakter van een troostvisioen. De passage is zinnebeeldig. Het karakter van Opb. 20:4-6 is literair gezien ook heel verschillend met de pericoop 20:1-3.
20:1-3 betreft de 1000 jaren en is wat dat betreft een kort overzicht van Opb. 10 waar de bekering van Israël plaatsvindt en als gevolg daarvan de grote kentering van de tijden.
20:4-6 is een troostpassage en als zodanig een zaligspreking: het goddelijke waarderingsoordeel over de martelaren tegenover hun aardse rechters en beulen. Het is als zodanig vergelijkbaar en ligt ook in het verlengde van de passage in 6:9-11 over de zielen onder het altaar, die witte klederen ontvangen, wat ook een ingelaste troostpassage betreft met het oog op twee martelaarsperioden; de ene voor en de andere na de 1000 jaren.

3. Gedurende de 1000 jaren zal het Joodse volk een koninkrijk zijn van priesters en als zodanig haar messiaanse taak vervullen voor de volkeren. De martelaren van de grote verdrukking, na de 1000 jaren, maken deel uit van die categorie. Hoewel er zeker ook martelaren uit de volken bij zullen zijn. Er is tijdens de 1000 jaren immers sprake van een gemeente bestaande uit joden en heidenen. Er heeft ook geen voortijdige opname plaatsgevonden. In die zin is er geen sprake van een tweedeling waarbij de opgenomen gemeente in feite een belangrijker status wordt toegedicht boven het Joodse volk.
Duidelijk is in elk geval dat de martelaren deel uitmaken van een categorie met een priesterlijke hoedanigheid, daarop wijzen ook de witte klederen in 6:9-11. Deze categorie zal gedurende de 1000 jaren een zeer belangrijke missie volbrengen. Deze missie zal uiteindelijk martelaarschap met zich meebrengen. Dat de missie zal worden uitgevoerd in de loop van een groot aantal generaties is geen probleem met het oog op deze belofte. De bijbel hanteert nu eenmaal een collectief mensbeeld.

Ereunao schreef:Kortom, hoe langer ik hier over nadenk hoe onmogelijker deze voorstelling van zaken wordt. Dit is gewoon een duidelijke verkrachting en verdraaiing van Gods Woord.

Je raakt waarschijnlijk zelf niet meer los uit het spinnenweb dat je inmiddels van alles gemaakt hebt. Waarheid en fictie over mijn posts lopen bij jou helemaal door elkaar. Ondanks jouw pogingen om troebel water te maken kan ik het allemaal nog keurig uit elkaar houden.

Ereunao schreef: En voor deze verzinsels eis jij dus gelijke rechten op als voor wat de Schrift hier duidelijk leert? Dat zij verre, zolang er nog adem in mij is zal ik hier tegen getuigen! Laat de verstandige lezer hier maar oordelen.

Wil je een beetje prettig kunnen discussiëren op een forum dan is het belangrijk dat het gesprek gedaan wordt op voet van gelijkwaardigheid. Maar inderdaad is er verschil. Jij hebt het nodig om aan de lopende band de door mijn aangedragen uitleg te verdraaien wat jouw betoog zeer verzwakt. Dat soort fratsen heb ik naar jou toe niet nodig.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Origenes » 15 aug 2019 13:23

Nog dit als aanvulling:

Over de eerste opstanding.
Ik lees dat in de Oude Synagoge onderscheid werd gemaakt tussen twee opstandingen. De eerste in de dagen van de Messias in het land Israël en de tweede, de algemene, ten tijde van het wereldgericht. In de Rabbijnse literatuur wordt niet gesproken over eerste en tweede opstanding.
[Strack-Billerbeck, Kommentar zum Neuen Testament aus Talmud und Midrasch, T3, S.828.]

Ik vraag me wel af in hoeverre deze verwachting betrekking kan hebben op het gegeven in Matth. 27:52-53, waar vele ontslapen heiligen uit hun graven opstonden nadat Jezus de geest gegeven had.

Ik erken dat e.e.a. mij niet duidelijk is. Al is het voor mij wel heel duidelijk dat de hypothese van Ereunao niet juist is.

Ik hou het er op dat de verklaring van bepaalde teksten in de Apocalyps pas in de loop van de tijd helemaal duidelijk zullen worden (Dan. 12:4). Ik kan me ook goed voorstellen dat de volle verklaring van Opb. 20 voor ons nog helemaal niet relevant is en pas in de loop van het Messiaanse Rijk duidelijk zal worden.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

ereunao

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor ereunao » 15 aug 2019 14:22

origenes:
1.Ik neem de martelaren van tijdens de grote verdrukking en de eerste opstanding even bij elkaar omdat die bij jou ook samengevat worden in de eerste opstanding. Feitelijk is jouw hypothese van twee opstandingen alleen maar gebaseerd op Opb. 20:4-5. Al sleep je er dan ook 1 Kor. 15:22-25 bij, maar dat is dan gebaseerd op inlegexegese. Ik heb al eerder betoogt dat deze belofte een heel specifiek adres heeft en dat zijn de martelaren van de grote verdrukking en dat zet heel jouw concept, waarbij je de martelaren op één hoop gooit met de gelovigen van alle tijden, op losse schroeven.


Ik gooi de gelovigen van alle tijden helemaal niet op een hoop, ze delen wel allen in de 1e opstanding, maar ik onderscheid de bruid van de aanzittende gasten, de vrienden van de bruidegom. En 1Kor.15 verwijst6 wel degelijk naar de 1e opstanding er wordt in heel dit hoofdstuk zelfs geen andere opstanding genoemd.

2. De belofte aan de martelaren in Opb. 20:4-6 draagt het karakter van een troostvisioen. De passage is zinnebeeldig. Het karakter van Opb. 20:4-6 is literair gezien ook heel verschillend met de pericoop 20:1-3.
20:1-3 betreft de 1000 jaren en is wat dat betreft een kort overzicht van Opb. 10 waar de bekering van Israël plaatsvindt en als gevolg daarvan de grote kentering van de tijden.
20:4-6 is een troostpassage en als zodanig een zaligspreking: het goddelijke waarderingsoordeel over de martelaren tegenover hun aardse rechters en beulen. Het is als zodanig vergelijkbaar en ligt ook in het verlengde van de passage in 6:9-11 over de zielen onder het altaar, die witte klederen ontvangen, wat ook een ingelaste troostpassage betreft met het oog op twee martelaarsperioden; de ene voor en de andere na de 1000 jaren.


De Schrift kent geen martelaarsperiode na de 1000 jr, de rebellie van Gog en Magog wordt onmiddellijk neergeslagen door vuur uit de hemel. Dit heeft dus niets met de zielen onder het altaar te maken, die worden in hst.20 : 4-6 voor de 1000 jr opgewekt
En zo wordt heel dit fysieke gebeuren verdampt en opgelost in een ‘troostpassage'.

Gedurende de 1000 jaren zal het Joodse volk een koninkrijk zijn van priesters en als zodanig haar messiaanse taak vervullen voor de volkeren. De martelaren van de grote verdrukking, na de 1000 jaren, maken deel uit van die categorie. Hoewel er zeker ook martelaren uit de volken bij zullen zijn. Er is tijdens de 1000 jaren immers sprake van een gemeente bestaande uit joden en heidenen. Er heeft ook geen voortijdige opname plaatsgevonden. In die zin is er geen sprake van een tweedeling waarbij de opgenomen gemeente in feite een belangrijker status wordt toegedicht boven het Joodse volk.


Er is tijdens de 1000 jr geen sprake van een gemeente uit joden en heidenen op aarde, die wordt vanaf hst. 4 uitsluitend in de hemel gezien

[Duidelijk is in elk geval dat de martelaren deel uitmaken van een categorie met een priesterlijke hoedanigheid, daarop wijzen ook de witte klederen in 6:9-11. Deze categorie zal gedurende de 1000 jaren een zeer belangrijke missie volbrengen. Deze missie zal uiteindelijk martelaarschap met zich meebrengen. Dat de missie zal worden uitgevoerd in de loop van een groot aantal generaties is geen probleem met het oog op deze belofte. De bijbel hanteert nu eenmaal een collectief mensbeeld.


Ook dat is niet waar, heiligen in een opstandingslichaam hebben geen aardse missie, die behoren tot de transcendente, hemelse sfeer van het koninkrijk. Maar het herstelde Israël wel, want het messiaanse rijk is nog een binnen-historisch rijk zie voor deze missie Zach.8:23. Want uit Sion zal de Torah uitgan en des Heeren woord uit Jeruzalem ( (Jes.2 en Micha 4)

Wil je een beetje prettig kunnen discussiëren op een forum dan is het belangrijk dat het gesprek gedaan wordt op voet van gelijkwaardigheid. Maar inderdaad is er verschil. Jij hebt het nodig om aan de lopende band de door mijn aangedragen uitleg te verdraaien wat jouw betoog zeer verzwakt. Dat soort fratsen heb ik naar jou toe niet nodig.


Ik verdraai niks, ik citeer slechts wat je zelf schrijft en trek daar mijn logische conclusies uit. gr: ereunao (de fietsendief) :)

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Origenes » 15 aug 2019 15:25

Ereunao schreef:Er is tijdens de 1000 jr geen sprake van een gemeente uit joden en heidenen op aarde, die wordt vanaf hst. 4 uitsluitend in de hemel gezien

Tja, laten we er maar geen woorden meer over vuil maken. Je zal snel genoeg merken dat de idee als zodanig gebaseerd is geweest op lucht. Als het om de opname gaat is er waarschijnlijk geen beter medicijn dan de voortgang van de werkelijkheid.

Ereunao schreef:Ik verdraai niks, ik citeer slechts wat je zelf schrijft en trek daar mijn logische conclusies uit.

Ik verwijs nog maar even naar de link die ik in mijn voorlaatste post gaf. Dat vind je blijkbaar toch een te moeilijke...
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

ereunao

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor ereunao » 15 aug 2019 20:01

origenes:
Tja, laten we er maar geen woorden meer over vuil maken. Je zal snel genoeg merken dat de idee als zodanig gebaseerd is geweest op lucht. Als het om de opname gaat is er waarschijnlijk geen beter medicijn dan de voortgang van de werkelijkheid


Aan die voortgang van de werkelijkheid hebben wij voorlopig niets wat de Gemeente betreft Want totdat Hij komt blijft het voor ons een zaak van geloof. Maar wat Israël betreft is het wel een teken aan de wand dat het nu weer een staat is.De dorre beenderen worden weer samengevoegd, maar er is nog geen (levend)geest in zie Ezech.37 . Voor ons is dit echter wel een teken niet dat de G.V. maar dat uw verlossing nabij is Luk.21:28

quote]Ikverwijs nog maar even naar de link die ik in mijn voorlaatste post gaf. Dat vind je blijkbaar toch een te moeilijke..[/quote]

Die link zegt mij niets, je beweert daar weer van alles wat je niet bewijzen kunt. De achtergrond van dit alles is de helaas door de Reformatie van Rome overgenomen onbijbelse ekklèsiologie van die alleezaligmakende kerk. Daarom ga je ervan uit dat omdat hst.7 duidelijk bewijst dat er tijdens de G.V.nog gelovigen en uitverkorenen op aarde zijn deze noodzakelijk tot de Gemeente gerekend moeten worden. Er is hier immers ook sprake van Joden en Heidenen? En de Gemeente bestaat immers ook uit Joden en Heidenen? Dat deze Joden en heidenen nooit door één Geest tot één lichaam gedoopt zijn doet natuurlijk niet terzake, een kniesoor die daar op let. En zeker niet als je à priori al een gruwel hebt aan die bedelingenleer. Puur vooroordeel dus. Gr: ereunao

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Origenes » 15 aug 2019 21:29

Ereunao schreef:En zeker niet als je à priori al een gruwel hebt aan die bedelingenleer. Puur vooroordeel dus.

Inderdaad gruwel ik van het dispensationalisme. Zoals jij gruwelt van mijn - overigens nog niet rijp doordachte - visie op de Apocalyps.

En wat de beoordeling betreft van elkanders gedachtenwereld is het bijna onmogelijk om vooroordeel aan te tonen. Jouw vele ongenuanceerde reacties kunnen ook geen dienst doen met het oog op dat doel. Ik ga er maar van uit dat je oprecht dwaalt. :wink:

Het is m.i. zaak om een ideeënwereld grondig te analyseren. Beschouw mijn analyse van een aantal pagina's terug als een voorlopige.

Het is overigens wel een feit dat het dispensationalisme behoorlijk op de tocht staat. Dat blijkt ook wel uit de verschijning van een aantal boeken die gepubliceerd zijn met het oog op groeiende kritiek op de opnameleer. Ook in Het Zoeklicht is daar verontrusting over uitgesproken.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

ereunao

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor ereunao » 16 aug 2019 10:02

origenes:
Inderdaad gruwel ik van het dispensationalisme. Zoals jij gruwelt van mijn - overigens nog niet rijp doordachte - visie op de Apocalyps.
En wat de beoordeling betreft van elkanders gedachtenwereld is het bijna onmogelijk om vooroordeel aan te tonen. Jouw vele ongenuanceerde reacties kunnen ook geen dienst doen met het oog op dat doel. Ik ga er maar van uit dat je oprecht dwaalt.


Ben ik ongenuanceerd als ik zeg dat de Schrift zegt dat er geen Gemeente bestaan kon voordat Jezus verheerlijkt was en de H.Geest had uitgestort ? (Joh.&:39) En ben ik buiten de Schrift bezig als ik zeg dat het een heel andere bedeling is een hemelse bruid voor de Koning te verwerven dan een theocratisch volk op aarde?
Het is m.i. zaak om een ideeënwereld grondig te analyseren. Beschouw mijn analyse van een aantal pagina's terug als een voorlopige.[q


Als het van jouw kant nog niet rijp doordacht en slechts een voorlopige analyse is zou ik ook maar voorzichtig zijn en niet zo tekeer gaan tegen die bedelingenleer!

Het is overigens wel een feit dat het dispensationalisme behoorlijk op de tocht staat. Dat blijkt ook wel uit de verschijning van een aantal boeken die gepubliceerd zijn met het oog op groeiende kritiek op de opnameleer. Ook in Het Zoeklicht is daar verontrusting over uitgesproken.


Dat dit onder druk staat pleit juist voor het waarheidsgehalte, Gods Woord heeft altijd onder druk gestaan, waar dat niet het geval is is het de vraag of het wel het onvervalste Woord van God is. Want de Gemeente drukt het voetspoor van haar Heere en Heiland van wie reeds bij Zijn geboorte geprofeteerd werd dat Hij gezet was tot een val en opstanding en een teken dat wedersproken zal worden( Luk2) . En wat die kritiek op de opnameleer aangaat, als er maar enigszins beseft werd dat het bij de G.V. gaat om een verdrukking als niet geweest is en ook niet meer zijn zal sinds God de mens op de aarde geschapen heeft ( Mark.13:19) zou men deze belofte als een kostelijke schat in zijn hart bewaren! Want die G.V. is bedoeld om Israël en de Christusverwerpende wereld tot onderwerping aan de door God gezalfde Messias te brengen.( Ps.2 ) Maar de Gemeente is met God verzoend en heeft dat dus niet nodig. gr:ereunao


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten