Ereunao schreef:Hoor eens Origenes, ik begrijp eenvoudig niet dat een overigens verstandig en logisch denkend man zoals ik je heb leren kennen zelf niet inziet hoe onmogelijk en strijdig met de Schrift jouw voorstelling van zaken is.
Allereerst dank voor het compliment!
Misschien is het toch nog eens aanleiding om te gaan overwegen dat de oorzaak van het onbegrip bij jou ligt.
Ereunao schreef:Maar ik ben blij dat je het hier nog eens zwart op wit bevestigt, nu hoef ik tenminste niet weer naar boven te scrollen om te bewijzen dat je het zo gezegd hebt.
Hier blijkt weer dat je een meester bent in het verdraaien van feiten.
Feit is dat je op die manier nog nooit iets bewezen hebt. Alleen het tegendeel onder ogen hebt moeten zien. En meestal wilde je dat dan nog niet eens erkennen. Ook als je onmiskenbaar ongelijk hebt kan je het niet over je strot krijgen!
En wat het scrollen betreft: je beweerde bij hoog en bij laag dat ik de wederkomst zou plaatsen in hoofdstuk 10. Je hebt nog geen reactie gegeven op deze link die aantoont dat ik de wederkomst plaats in 19:11, gewoon waar het staat in de Apocalyps:
viewtopic.php?f=29&t=31751&p=2100597&hilit=En+in+19%3A1+10+staan+de+gebeurtenissen#p2100597Ereunao schreef:Er staat duidelijk in hst. 20 dat het de martelaren uit de G.V.zijn die voor de 1000 jr opgewekt worden en met Chr.regeren zullen, Hoe kan het dan zijn dat Gog&Magog die pas na de 1000 jr als satan voor een kleine tijd weer ontbonden wordt een samenvatting is van de strijd tegen de a-christ tijdens die G.V?.
En bij jou is er ook geen ruimte voor een opstanding voor en een na de 1000 jr. Want de opstanding en het oordeel voor de grote, witte troon volgen dan onmiddellijk op de veronderstelde wederkomst na de 1000 jr !
1. Ik neem de martelaren van tijdens de grote verdrukking en de eerste opstanding even bij elkaar omdat die bij jou ook samengevat worden in de eerste opstanding. Feitelijk is jouw hypothese van twee opstandingen alleen maar gebaseerd op Opb. 20:4-5. Al sleep je er dan ook 1 Kor. 15:22-25 bij, maar dat is dan gebaseerd op inlegexegese. Ik heb al eerder betoogt dat deze belofte een heel specifiek adres heeft en dat zijn de martelaren van de grote verdrukking en dat zet heel jouw concept, waarbij je de martelaren op één hoop gooit met de gelovigen van alle tijden, op losse schroeven.
2. De belofte aan de martelaren in Opb. 20:4-6 draagt het karakter van een troostvisioen. De passage is zinnebeeldig. Het karakter van Opb. 20:4-6 is literair gezien ook heel verschillend met de pericoop 20:1-3.
20:1-3 betreft de 1000 jaren en is wat dat betreft een kort overzicht van Opb. 10 waar de bekering van Israël plaatsvindt en als gevolg daarvan de grote kentering van de tijden.
20:4-6 is een troostpassage en als zodanig een zaligspreking: het goddelijke waarderingsoordeel over de martelaren tegenover hun aardse rechters en beulen. Het is als zodanig vergelijkbaar en ligt ook in het verlengde van de passage in 6:9-11 over de zielen onder het altaar, die witte klederen ontvangen, wat ook een ingelaste troostpassage betreft met het oog op twee martelaarsperioden; de ene voor en de andere na de 1000 jaren.
3. Gedurende de 1000 jaren zal het Joodse volk een koninkrijk zijn van priesters en als zodanig haar messiaanse taak vervullen voor de volkeren. De martelaren van de grote verdrukking, na de 1000 jaren, maken deel uit van die categorie. Hoewel er zeker ook martelaren uit de volken bij zullen zijn. Er is tijdens de 1000 jaren immers sprake van een gemeente bestaande uit joden en heidenen. Er heeft ook geen voortijdige opname plaatsgevonden. In die zin is er geen sprake van een tweedeling waarbij de opgenomen gemeente in feite een belangrijker status wordt toegedicht boven het Joodse volk.
Duidelijk is in elk geval dat de martelaren deel uitmaken van een categorie met een priesterlijke hoedanigheid, daarop wijzen ook de witte klederen in 6:9-11. Deze categorie zal gedurende de 1000 jaren een zeer belangrijke missie volbrengen. Deze missie zal uiteindelijk martelaarschap met zich meebrengen. Dat de missie zal worden uitgevoerd in de loop van een groot aantal generaties is geen probleem met het oog op deze belofte. De bijbel hanteert nu eenmaal een collectief mensbeeld.
Ereunao schreef:Kortom, hoe langer ik hier over nadenk hoe onmogelijker deze voorstelling van zaken wordt. Dit is gewoon een duidelijke verkrachting en verdraaiing van Gods Woord.
Je raakt waarschijnlijk zelf niet meer los uit het spinnenweb dat je inmiddels van alles gemaakt hebt. Waarheid en fictie over mijn posts lopen bij jou helemaal door elkaar. Ondanks jouw pogingen om troebel water te maken kan ik het allemaal nog keurig uit elkaar houden.
Ereunao schreef: En voor deze verzinsels eis jij dus gelijke rechten op als voor wat de Schrift hier duidelijk leert? Dat zij verre, zolang er nog adem in mij is zal ik hier tegen getuigen! Laat de verstandige lezer hier maar oordelen.
Wil je een beetje prettig kunnen discussiëren op een forum dan is het belangrijk dat het gesprek gedaan wordt op voet van gelijkwaardigheid. Maar inderdaad is er verschil. Jij hebt het nodig om aan de lopende band de door mijn aangedragen uitleg te verdraaien wat jouw betoog zeer verzwakt. Dat soort fratsen heb ik naar jou toe niet nodig.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]