Dat is een conclusie die je trekt vanuit jouw visie op de eindtijd, en vanuit jouw visie is dat logisch, maar als je visie niet juist is dan is je conclusie ook niet juist
Daar heb je gelijk in maar voor je dit argument in stelling brengt moet dan wel eerst op grond van de Schrift aangetoond worden dat die visie onjuist is. En daar heeft het tot nog toe aan ontbroken. Het enige bezwaar dat ik tot nog toe gezien heb kwam van Cathy die abusievelijk dacht dat als God met de Gemeente de Geest wegneemt de aarde noodzakelijk terugkeert naar de toestand van Gen 1:2. Maar ik heb toen uitgelegd dat Hij niet als de Schepper, maar zoals Hij op de pinksterdag is neergedaald om de gelovigen te dopen en in Christus door het kruis in een lichaam met God te verzoenen, wordt weggenomen. Overigens, als je In de Apoc leest over al die ontzettende kosmische rampen aan is het einde het verschil met Gen1 niet zo erg groot meer. Met het de hemelvaart van de Gemeente wordt dus wel deze bedeling afgesloten, maar het betekent niet het vergaan van de wereld. Ook dit misverstand is dus weer het gevolg van het niet onderscheiden van de bedelingen.
We moeten wel concluderen dat er sinds die dag wel het een en ander gebeurd is toch ?
Sinds welke dag, de Reformatie soms? Idd .maar dat is juist de voornaamste reden voor bezinning op de traditionele eschatologie
Jezus gestorven en begraven en weer opgestaan, het geloof ook voor de heidenen, de Heilige Geest uitgestort over zowel de gelovige Joden en de gelovige heidenen. Jeruzalem verwoest en vervolging.
Dat is idd. correct, maar wat wil je daarmee zeggen of bewijzen?
Het nieuwe Jeruzalem is gewoon de Gemeente, als bruid versiert.
Er zullen best wel tranen geweest zijn toen de tempel in het jaar 70 verwoest werd, maar het oude moest wel verdwijnen, want het was niet zoals God het bedoeld had. Vergeet niet God nooit met Zijn Geest neergedaald is in die tempel en er in is gaan wonen.
Gelovigen zijn NU al een nieuwe schepping.
Dat zijn zij idd, want zij zijn door de inwonende Geest organisch als Hoofd en lichaam met Chr. verenigd in Zijn opstandingsleven. Daarom kon zij er ook niet zijn voordat Hij als de Eersteling uit de doden was opgestaan en de H.Geest had uitgestort. Daarom kun je ook wel begrijpen wat er gebeurt als heel de Schrift als kerkgeschiedenis gelezen en de bedelingen niet onderscheiden worden. Dan wordt wat exclusief alleen bij de Gemeente en de hemel past op Israël en de volken der aarde toegepast en omgekeerd! En wat die tranen betreft, het gaat er in Apoc.21:1-8 over dat er op de n.aarde geen dood en geen tranen meer zijn zullen. En dat bewijst dus dat het in jes. 65 (nog) niet over de n.-arde gaat.
In de geestelijke wereld is tijd anders dan wij het zien.
Als je niet weet waar de oorsprong ligt dan kan je ook moeilijk een helder beeld hebben op het einde.
Om Openbaringen goed te kunnen verstaan is het dus ook nodig om Genesis goed te kunnen verstaan.
Mensen worden in de Bijbel soms ook beschreven als bomen, lees maar eens goed.
Heidenen kunnen nu ook al genezen worden door de bladeren van deze bomen.
Het kenmerk is wel dat de boom aan de levensrivier moet zijn geplant, om vrucht te kunnen dragen.
De geestelijke werkelijkheid gaat idd. ons voorstellingsvermogen ver te boven ( 1Kor.2;8,)maar in dit beeld blijft de boom een boom en wordt geen mens., Zolang de tekst een duidelijke, letterlijke betekenis heeft, ook al betreft het een beeldende vorm, moeten wij niet willekeurig gaan vergeestelijken.. Zo wordt zo opnieuw de profetie van Israël afgetrokken en op de christenheid toegepast. Want dit gezicht heeft natuurlijk een aardse component in Ezech 47. Wat jij hier schrijft is dus op zich allemaal waar, en zeker wat je verwijzing naar Gen.1 betreft, maar hier staat het toch echt in een heel andere context
[Want die Gemeente, hier voorgesteld als de tabernakel waar God in woont (zie Ef,2:22) is echt iets anders dan de mensen waar zij bij woont.(Apoc.21:3)
De Gemeente is idd. de bruid, komt hier echter voor in de gestalte van een stad, zoals ook haar tegenhanger Babylon deze 2 gestalten kent. Maar dit zijn menselijke beelden die alleen in hun context gelezen en verklaard moeten worden. En de werkelijkheid gaat dit alles zeer ver te boven. Want geen oog heeft het gezien, geen oor gehoord wat God bereidt heeft voor die Hem liefhebben zie 1Kor.2:9 gr: ereunao