Opwekking 2019

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Marnix » 04 aug 2019 19:41

Er staat in 1 Cor 12 dat je moet streven naar de gaven van de Geest. En ook dat we Hem niet uit moeten doven en bedroeven. En dat God Zijn Geest geeft aan wie Hem daarom vragen. Daaruit kan je opmaken dat het wel belangrijk is om er actief mee bezig te zijn en niet te zeggen: Als God dat wil geven doet Hij dat wel en ik hebber toch geen invloed op.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Bartje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 30 okt 2013 19:48

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Bartje » 04 aug 2019 20:05

klopt en werkt ook de andere kant op als God het niet nodig vind kan je bidden, smeken tot je een onsje weegt maar krijgen doe het niet.
ben een boekje aan het lezen daarover : Als de Geest waait, ISBN: 978-90-8897-198-3
Haast u langzaam.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Marnix » 04 aug 2019 22:26

Bartje schreef:klopt en werkt ook de andere kant op als God het niet nodig vind kan je bidden, smeken tot je een onsje weegt maar krijgen doe het niet.
ben een boekje aan het lezen daarover : Als de Geest waait, ISBN: 978-90-8897-198-3


Maar blijkbaar vindt God het wel nodig. Jezus zegt dat we zeker mogen zijn dat God Zijn Geest geeft aan wie Hem daarom vragen. (Lucas 11)

Hoe de Geest dan precies werkt en welke gaven Hij geeft kan inderdaad verschillen. Maar dat God de Geest wil geven, Hij je verandert en er dan bijzondere dingen gebeuren staat wel vast. Dat is een Bijbelse zekerheid. En daar zie ik ook genoeg voorbeelden van.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Veendam » 04 aug 2019 22:51

Bartje schreef:Geef mij 1 tekst waar in staat dat de Geest zich zo laat gebruiken?


Wat vindt je hiervan: Gods Woord uit mijn mond heeft dezelfde zeggenschap als Gods Woord uit Gods mond.
Daar ben je het dan ook niet mee eens natuurlijk.

Het natuurlijke komt altijd eerst en daarna het geestelijke.
Eerst de voet op het water zetten en dan pas kan je er droogvoets doorheen gaan.
Maar ja, als de mens niks kan dan zit de mens maar te wachten tot God eindelijk eens een keer wat gaat doen, terwijl God al lang wat gedaan heeft en nu wacht dat jij in het natuurlijke gaat reageren.

Ga jij maar op de grond knielen en zeg maar gewoon oprecht, kom Here Jezus, kom in mijn hart, ik geef mijn hele leven aan u.
Dan moet jij maar eens zien hoe de Heilige Geest daarop daadwerkelijk gaat reageren.

Als iemand stil op de stoel blijft zitten en maar wachten en wachten dan beweegt de Heilige Geest niet mee inderdaad, want de Heilige Geest is niet lui en afwachtend en passief.
Er mag dan niemand zijn die van zichzelf God zoekt, maar wel zeker zijn er vandaag ook mensen die God wel ernstig zoeken en ze vinden Hem ook, omdat Hij Zich wil laten vinden.

Als niemand God zou kunnen zoeken dan zouden de kerken nu vol zitten met hypocrieten, omdat die dus God nooit konden zoeken dus hebben ze hem ook nooit kunnen vinden, omdat God zegt (Zoekt en gij ZULT vinden) Ook hier weer het natuurlijke de aktie van de mens en daarna het geestelijke, dat God Zich laat vinden.

Gebruikersavatar
Bartje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 30 okt 2013 19:48

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Bartje » 06 aug 2019 18:33

Wat vindt je hiervan: Gods Woord uit mijn mond heeft dezelfde zeggenschap als Gods Woord uit Gods mond.
Daar ben je het dan ook niet mee eens natuurlijk.

Ga jij maar op de grond knielen en zeg maar gewoon oprecht, kom Here Jezus, kom in mijn hart, ik geef mijn hele leven aan u.
Dan moet jij maar eens zien hoe de Heilige Geest daarop daadwerkelijk gaat reageren.


Toen ik dit las dacht ik o...... vanwaar deze toon na x-aantal keren gelezen te hebben en geprobeerd op verschillende manieren bleef dit mijn gevoel vernijn en arrogantie. Hopelijk zit ik er naast en bedoelde je het anders.
Waar ik ook aan moest denken, dat zegt de Paus ook dat zijn woord gelijk is aan dat van God.

Als iemand stil op de stoel blijft zitten en maar wachten en wachten dan beweegt de Heilige Geest niet mee inderdaad, want de Heilige Geest is niet lui en afwachtend en passief.
Er mag dan niemand zijn die van zichzelf God zoekt, maar wel zeker zijn er vandaag ook mensen die God wel ernstig zoeken en ze vinden Hem ook, omdat Hij Zich wil laten vinden.

ja dat ben ik met je eens, zitten en niks doen is niet echt bijbels, echter de woorden van de Johannes de Doper Johannes 3:27Johannes antwoordde en zeide: Een mens kan geen ding aannemen, zo het hem uit den hemel niet gegeven zij.

Ik verzin het niet, en verklaar eens waarom er zoveel mensen moesten omkomen bij de zondvloed? dan op 8 mensen na?
Haast u langzaam.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Marnix » 06 aug 2019 18:46

Dat gaat over Jezus, het vleesgeworden Woord, uit de hemel gekomen. Alleen door Hem kunnen we gered worden en zonder Hem zouden we niet geloven. Johannes zegt dit als zijn leerlingen opmerken dat mensen van Johannes naar Jezus gaan. Logisch, aldus Johannes, Jezus komt uit de hemel! En alleen vanuit de hemel is redding te verwachten.

De Bijbel leert beiden. Dat we afhankelijk zijn van God om gered te worden, zelf en uit onszelf kunnen we niets. En tegelijkertijd worden we geroepen tot geloof en bekering. En daarna ook tot heiliging. Dat is een bijbels evenwicht. En we moeten / mogen beiden benadrukken.

(Wat Veendam zegt, ik denk dat Hij bedoelt dat als een mens Gods woorden spreekt, dat net zo goed Gods woorden zijn als wanneer God zelf spreekt. Tegelijkertijd zeggen / denken heel veel mensen dat ze in wat ze zeggen net zo onfeilbaar zijn als God en God het altijd met ze eens is omdat ze zelf precies weten hoe het zit en dan moet je ook weer oppassen en toetsen wat mensen zeggen. En dat moet je dan wel weer met een open blik doen, als mensen zeggen dat de Bijbel je oproept tot geloof en bekering niet direct komen met “de Bijbel zegt dat je dat toch niet kan, God moet het geven.” Dat klopt, maar God wil het ook geven en dus geldt die oproep weer: God biedt redding aan in Jezus Christus. Geloof je dat?

Zie ook het stuk voor de tekst die je citeert uit Johannes 3. Het bekende Johannes 3:16 en wat dan volgt. En Jezus begint in die tijd met Zijn verkondiging:

Vanaf dat moment begon Jezus zijn verkondiging. 'Kom tot inkeer,' zei hij, 'want het koninkrijk van de hemel is nabij!'
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Bartje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 30 okt 2013 19:48

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Bartje » 06 aug 2019 22:11

Marnix dat neemt nog steeds niet het gevoel die ik bij zijn woorden heb. Laat het hem zelf zijn eigen taal gebruik verklaren.
En veendam wil je nog antwoord geven op mijn vraag, ik vraag toch niet veel?
Haast u langzaam.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Marnix » 06 aug 2019 22:29

Bartje schreef:Marnix dat neemt nog steeds niet het gevoel die ik bij zijn woorden heb. Laat het hem zelf zijn eigen taal gebruik verklaren.
En veendam wil je nog antwoord geven op mijn vraag, ik vraag toch niet veel?


Ik begrijp je gevoelens nav zijn reactie. ;-) Veendam kennende reageert hij trouwens nog wel.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Veendam » 13 aug 2019 13:28

Bartje schreef:Toen ik dit las dacht ik o...... vanwaar deze toon na x-aantal keren gelezen te hebben en geprobeerd op verschillende manieren bleef dit mijn gevoel vernijn en arrogantie. Hopelijk zit ik er naast en bedoelde je het anders.
Waar ik ook aan moest denken, dat zegt de Paus ook dat zijn woord gelijk is aan dat van God.


Gods Woord uit mijn mond heeft de zelfde kracht als Gods Woord uit Gods Mond is wat ik zei.
Ik zei niet dat mijn woord dezelfde zeggingskracht heeft als Gods Woord en dus ook niet dat de Paus zijn woord de zelfde zeggingskracht heeft als Gods Woord. Gods Woord is krachtig en scherp en van Zijn Woord valt er geen ter aarde, dus ook niet alsik Hem na spreek in wat Hij zegt.
Dat is niet arrogant, maar het geeft aan dat Gods Woord de autoriteit is, en dat het krachtig is als tweesnijdend zwaard.


Bartje schreef:ja dat ben ik met je eens, zitten en niks doen is niet echt bijbels, echter de woorden van de Johannes de Doper Johannes 3:27Johannes antwoordde en zeide: Een mens kan geen ding aannemen, zo het hem uit den hemel niet gegeven zij.

Ik verzin het niet, en verklaar eens waarom er zoveel mensen moesten omkomen bij de zondvloed? dan op 8 mensen na?


Jezus is uit de Hemel gegeven dus Hem kunnen we aannemen.
En inderdaad we konden Jezus nooit aannemen als Hij Zichzelf niet uit de Hemel aan een ieder heeft gegeven, aan wie in Hem geloofd.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Veendam » 13 aug 2019 13:31

Bartje schreef:Marnix dat neemt nog steeds niet het gevoel die ik bij zijn woorden heb. Laat het hem zelf zijn eigen taal gebruik verklaren.
En veendam wil je nog antwoord geven op mijn vraag, ik vraag toch niet veel?


Het probleem is dat ik niet altijd alles lees maar ik lees wel altijd de notificaties als ik geciteerd ben, maar helaas wordt het een gewoonte om niet te citeren of dat er staat: Veendam zei: en dat de tekst wel gezet wordt maar de link zelf niet zodat ik dan dus ook geen notificaties zie.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Veendam » 13 aug 2019 13:32

Marnix schreef:Ik begrijp je gevoelens nav zijn reactie. ;-) Veendam kennende reageert hij trouwens nog wel.


Ja ik reageer in principe altijd, tenzij ik niet zie dat er iets aan mij gevraagd wordt of niet zie dat ik geciteerd ben.
Soms an het wat langer duren maar ja dat is net hoeveel en wanneer ik tijd heb om te reageren.

Gebruikersavatar
Bartje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 30 okt 2013 19:48

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Bartje » 13 aug 2019 21:16

Veendam schreef:Gods Woord uit mijn mond heeft de zelfde kracht als Gods Woord uit Gods Mond is wat ik zei.
Ik zei niet dat mijn woord dezelfde zeggingskracht heeft als Gods Woord en dus ook niet dat de Paus zijn woord de zelfde zeggingskracht heeft als Gods Woord. Gods Woord is krachtig en scherp en van Zijn Woord valt er geen ter aarde, dus ook niet alsik Hem na spreek in wat Hij zegt.
Dat is niet arrogant, maar het geeft aan dat Gods Woord de autoriteit is, en dat het krachtig is als tweesnijdend zwaard.




Jezus is uit de Hemel gegeven dus Hem kunnen we aannemen.
En inderdaad we konden Jezus nooit aannemen als Hij Zichzelf niet uit de Hemel aan een ieder heeft gegeven, aan wie in Hem geloofd.


ja na spreken is één maar woord keuze is twee,

ik moet heel de tijd denken aan Johannes 1: In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.
2 Dit was in den beginne bij God.
3 Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is.
4 In Hetzelve was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen.
5 En het Licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft hetzelve niet begrepen.
6 Er was een mens van God gezonden, wiens naam was Johannes.
7 Deze kwam tot een getuigenis, om van het Licht te getuigen, opdat zij allen door hem geloven zouden.
8 Hij was het Licht niet, maar was gezonden, opdat hij van het Licht getuigen zou.
9 Dit was het waarachtige Licht, Hetwelk verlicht een iegelijk mens, komende in de wereld.
10 Hij was in de wereld, en de wereld is door Hem gemaakt; en de wereld heeft Hem niet gekend.
11 Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen.
12 Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;
13 Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.
en aan ,
Johannes 15:16

Gij hebt Mij niet uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren, en Ik heb u gesteld, dat gij zoudt heengaan en vrucht dragen, en dat uw vrucht blijve; opdat, zo wat gij van den Vader begeren zult in Mijn Naam, Hij u dat geve.
ook als ik de verhandelingen van Augustinus lees komt hij telkens tot de conclusie er is werkelijk niks van mij bij, zelfs niet de deur open van mij hart.
dat is onmogelijk zonder Hem!
Haast u langzaam.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Marnix » 13 aug 2019 21:57

Bartje schreef:ja na spreken is één maar woord keuze is twee,

ik moet heel de tijd denken aan Johannes 1: In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.
2 Dit was in den beginne bij God.
3 Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is.
4 In Hetzelve was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen.
5 En het Licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft hetzelve niet begrepen.
6 Er was een mens van God gezonden, wiens naam was Johannes.
7 Deze kwam tot een getuigenis, om van het Licht te getuigen, opdat zij allen door hem geloven zouden.
8 Hij was het Licht niet, maar was gezonden, opdat hij van het Licht getuigen zou.
9 Dit was het waarachtige Licht, Hetwelk verlicht een iegelijk mens, komende in de wereld.
10 Hij was in de wereld, en de wereld is door Hem gemaakt; en de wereld heeft Hem niet gekend.
11 Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen.
12 Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;
13 Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.
en aan ,
Johannes 15:16

Gij hebt Mij niet uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren, en Ik heb u gesteld, dat gij zoudt heengaan en vrucht dragen, en dat uw vrucht blijve; opdat, zo wat gij van den Vader begeren zult in Mijn Naam, Hij u dat geve.
ook als ik de verhandelingen van Augustinus lees komt hij telkens tot de conclusie er is werkelijk niks van mij bij, zelfs niet de deur open van mij hart.
dat is onmogelijk zonder Hem!



En toch preekt Jezus: Kom tot inkeer! Hecht geloof aan dit goede nieuws! En de apostelen: Bekeer je van je oude leven, laat je redden uit dit verdorven geslacht. We worden dus wel opgeroepen ons te bekeren, ons te laten redden. Wat heel wat anders is dan jezelf redden, een schipbreukeling die zichzelf redt pakt een stuk hout, zwemt naar de kant. Iemand die zich laat redden heeft een redder nodig die zijn hand naar je uitstrekt en die je alleen aan hoeft te pakken.

We worden opgeroepen tot actie, tot geloof en bekering. En dan ga je inderdaad steeds meer ontdekken dat God dat al lang in je aan het werk was, aan je trok en je veranderde. En dat mogen we doorgeven aan mensen die Hem nog niet als redder kennen: bekeer je en geloof, want Jezus stierf ook voor jou.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor MoesTuin » 14 aug 2019 00:00

Marnix schreef:We worden opgeroepen tot actie, tot geloof en bekering. En dan ga je inderdaad steeds meer ontdekken dat God dat al lang in je aan het werk was, aan je trok en je veranderde. En dat mogen we doorgeven aan mensen die Hem nog niet als redder kennen: bekeer je en geloof, want Jezus stierf ook voor jou.

Nou, daar log ik toch even voor in na dit gelezen te hebben, want daar verbaasde ik me laatst voor de zoveelste keer weer over....
Over het feit dat als je terug gaat kijken hoe je leven is verlopen, dat je op dat moment niet zo in de gaten had dat God, Jezus, Zijn heilige Geest, zeg het maar, in mij aan het werk was (zag ik op dat moment echt niet hoor) maar als je dan een poos verder in de korte tijd van dit leven terugblikt, Machtig, God is zo goed voor mij geweest (ook al dacht ik dat niet op sommige momenten op de momenten zelf)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Veendam » 14 aug 2019 09:43

Bartje schreef:ja na spreken is één maar woord keuze is twee,

ik moet heel de tijd denken aan Johannes 1: In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.
2 Dit was in den beginne bij God.
3 Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is.
4 In Hetzelve was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen.
5 En het Licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft hetzelve niet begrepen.
6 Er was een mens van God gezonden, wiens naam was Johannes.
7 Deze kwam tot een getuigenis, om van het Licht te getuigen, opdat zij allen door hem geloven zouden.
8 Hij was het Licht niet, maar was gezonden, opdat hij van het Licht getuigen zou.
9 Dit was het waarachtige Licht, Hetwelk verlicht een iegelijk mens, komende in de wereld.
10 Hij was in de wereld, en de wereld is door Hem gemaakt; en de wereld heeft Hem niet gekend.
11 Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen.


Feit is dat de Joden wel interesse hadden in wat Jezus deed maar als ze Hem wilden volgen moesten ze de kosten berekenen en dan vonden de meesten het "te duur" om Hem te volgen.
En ja, inderdaad, de eerste aktie was altijd van God. Dan is de mens dus nu aan de beurt om te reageren op het aanbod.

Bartje schreef:12 Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;
13 Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.
en aan ,
Johannes 15:16

Dus de aktie van de mens is eerst het horen, dan het aannemen en die in Zijn Naam geloven hebben de macht gekregen om kinderen Gods te worden, zodat ze kunnen zeggen: Abba Vader.
Andere conclusie: Iemand die uit bloede en uit het wil des vleses geboren is dus is geboren omdat man en vrouw een kind wilden hebben.
Het uit God geboren zijn is het "van boven geboren zijn" oftewel "wederomgeboren zijn".
Dit doet God bij de mens die die Zijn naam is gaan geloven EN Hem heeft aangenomen.
Om in God te geloven is 1 ding, maar zonder Hem aan te nemen schiet je er zelf dus niks mee op.
De duivel gelooft ook dat Jezus in het vlees gekomen is en dat Jezus de zonden heeft gedragen voor de gelovigen, die Jezus hebben aangenomen en wandelen naar de Geest en niet naar het vlees. Daarmee is de duivel nog net behouden, en dat zal die ook nooit worden ook.


Bartje schreef:Gij hebt Mij niet uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren, en Ik heb u gesteld, dat gij zoudt heengaan en vrucht dragen, en dat uw vrucht blijve; opdat, zo wat gij van den Vader begeren zult in Mijn Naam, Hij u dat geve.
ook als ik de verhandelingen van Augustinus lees komt hij telkens tot de conclusie er is werkelijk niks van mij bij, zelfs niet de deur open van mij hart.
dat is onmogelijk zonder Hem!


Inderdaad, alle gelovigen zijn uitverkoren, dus dat wil zeggen voorbestemd OM VRUCHT TE DRAGEN !
Augustinus kan wel meer concluderen, ik lees gewoon net zoals jou dat zovelen Hem hebben AANGENOMEN, macht gekregen hebben om kinderen Gods te worden. Dat acht ik hoger dan alles wat Augustinus schreef.
Het dingen begeren van de Vader is alleen voor de kinderen van de Vader, die kunnen vragen en ontvangen !


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Marnix en 31 gasten