Het boek Openbaring

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ereunao

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor ereunao » 13 aug 2019 09:04

Veendam:
Dat is een conclusie die je trekt vanuit jouw visie op de eindtijd, en vanuit jouw visie is dat logisch, maar als je visie niet juist is dan is je conclusie ook niet juist

Daar heb je gelijk in maar voor je dit argument in stelling brengt moet dan wel eerst op grond van de Schrift aangetoond worden dat die visie onjuist is. En daar heeft het tot nog toe aan ontbroken. Het enige bezwaar dat ik tot nog toe gezien heb kwam van Cathy die abusievelijk dacht dat als God met de Gemeente de Geest wegneemt de aarde noodzakelijk terugkeert naar de toestand van Gen 1:2. Maar ik heb toen uitgelegd dat Hij niet als de Schepper, maar zoals Hij op de pinksterdag is neergedaald om de gelovigen te dopen en in Christus door het kruis in een lichaam met God te verzoenen, wordt weggenomen. Overigens, als je In de Apoc leest over al die ontzettende kosmische rampen aan is het einde het verschil met Gen1 niet zo erg groot meer. Met het de hemelvaart van de Gemeente wordt dus wel deze bedeling afgesloten, maar het betekent niet het vergaan van de wereld. Ook dit misverstand is dus weer het gevolg van het niet onderscheiden van de bedelingen.

We moeten wel concluderen dat er sinds die dag wel het een en ander gebeurd is toch ?


Sinds welke dag, de Reformatie soms? Idd .maar dat is juist de voornaamste reden voor bezinning op de traditionele eschatologie

Jezus gestorven en begraven en weer opgestaan, het geloof ook voor de heidenen, de Heilige Geest uitgestort over zowel de gelovige Joden en de gelovige heidenen. Jeruzalem verwoest en vervolging.


Dat is idd. correct, maar wat wil je daarmee zeggen of bewijzen?

Het nieuwe Jeruzalem is gewoon de Gemeente, als bruid versiert.
Er zullen best wel tranen geweest zijn toen de tempel in het jaar 70 verwoest werd, maar het oude moest wel verdwijnen, want het was niet zoals God het bedoeld had. Vergeet niet God nooit met Zijn Geest neergedaald is in die tempel en er in is gaan wonen.
Gelovigen zijn NU al een nieuwe schepping.


Dat zijn zij idd, want zij zijn door de inwonende Geest organisch als Hoofd en lichaam met Chr. verenigd in Zijn opstandingsleven. Daarom kon zij er ook niet zijn voordat Hij als de Eersteling uit de doden was opgestaan en de H.Geest had uitgestort. Daarom kun je ook wel begrijpen wat er gebeurt als heel de Schrift als kerkgeschiedenis gelezen en de bedelingen niet onderscheiden worden. Dan wordt wat exclusief alleen bij de Gemeente en de hemel past op Israël en de volken der aarde toegepast en omgekeerd! En wat die tranen betreft, het gaat er in Apoc.21:1-8 over dat er op de n.aarde geen dood en geen tranen meer zijn zullen. En dat bewijst dus dat het in jes. 65 (nog) niet over de n.-arde gaat.

In de geestelijke wereld is tijd anders dan wij het zien.
Als je niet weet waar de oorsprong ligt dan kan je ook moeilijk een helder beeld hebben op het einde.
Om Openbaringen goed te kunnen verstaan is het dus ook nodig om Genesis goed te kunnen verstaan.
Mensen worden in de Bijbel soms ook beschreven als bomen, lees maar eens goed.
Heidenen kunnen nu ook al genezen worden door de bladeren van deze bomen.
Het kenmerk is wel dat de boom aan de levensrivier moet zijn geplant, om vrucht te kunnen dragen.


De geestelijke werkelijkheid gaat idd. ons voorstellingsvermogen ver te boven ( 1Kor.2;8,)maar in dit beeld blijft de boom een boom en wordt geen mens., Zolang de tekst een duidelijke, letterlijke betekenis heeft, ook al betreft het een beeldende vorm, moeten wij niet willekeurig gaan vergeestelijken.. Zo wordt zo opnieuw de profetie van Israël afgetrokken en op de christenheid toegepast. Want dit gezicht heeft natuurlijk een aardse component in Ezech 47. Wat jij hier schrijft is dus op zich allemaal waar, en zeker wat je verwijzing naar Gen.1 betreft, maar hier staat het toch echt in een heel andere context

[Want die Gemeente, hier voorgesteld als de tabernakel waar God in woont (zie Ef,2:22) is echt iets anders dan de mensen waar zij bij woont.(Apoc.21:3)

De Gemeente is idd. de bruid, komt hier echter voor in de gestalte van een stad, zoals ook haar tegenhanger Babylon deze 2 gestalten kent. Maar dit zijn menselijke beelden die alleen in hun context gelezen en verklaard moeten worden. En de werkelijkheid gaat dit alles zeer ver te boven. Want geen oog heeft het gezien, geen oor gehoord wat God bereidt heeft voor die Hem liefhebben zie 1Kor.2:9 gr: ereunao

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor hans0166 » 13 aug 2019 10:16

Origenes schreef:
Het lijkt er erg veel op dat je dit forum, met name topics als deze, gijzelt


je kunt dat "lijkt" wel weghalen, en dat gijzelen ... tja dat hebben er al meerdere gezegd, zo ongeveer 40 pagina's terug op dit onderwerp en daarnast op de honderden andere pagina's waar dit figuur maar doorzaagt. Hij luistert naar niemand, verkettert alles wat niet met hem is, en gaat voorbij aan de realiteit waarop de bijbel is samengesteld en geschreven, en blind voor alles wat er niet in zijn straat past.

ereunao

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor ereunao » 13 aug 2019 12:31

Hier kan ik niets mee; op een discussieforum wil ik bijbels onderbouwde tegenargumenten zien. Maar het enige tot nog toe was die grammaticale vorm van het Grieks in 1 Thess.4. Maar ook dat kan geen doorslaggevend bewijs zijn omdat Paulus deze periicoop afsluit in de toekomende tijd als hij zegt: ‘Alzo zullen wij altijd met de Heere zijn’.En dat is nu eenmaal de stijl van Paulus, hij zegt ook dat wij met Christus in de hemel gezet zijn,( Ef.2:6 ) terwijl dat voor ons nog geheel toekomstig is .Maar het opeisen van het recht op een eigen visie zonder die te bewijzen is natuurlijk geen argument.!

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Veendam » 13 aug 2019 12:38

ereunao schreef:Hier kan ik niets mee; op een discussieforum wil ik bijbels onderbouwde tegenargumenten zien. Maar het enige tot nog toe was die grammaticale vorm van het Grieks in 1 Thess.4. Maar ook dat kan geen doorslaggevend bewijs zijn omdat Paulus deze periicoop afsluit in de toekomende tijd als hij zegt: ‘Alzo [u][u]zullen [/u][/u]wij altijd met de Heere zijn’.En dat is nu eenmaal de stijl van Paulus, hij zegt ook dat wij met Christus in de hemel gezet zijn,( Ef.2:6 ) terwijl dat voor ons nog geheel toekomstig is .Maar het opeisen van het recht op een eigen visie zonder die te bewijzen is natuurlijk geen argument.!


Als je de Bijbel leest dan is niet alles chronologisch op volgorde geschreven en van toepassing.
En waar je tegen aan loopt met het " zo zullen wij altijd met de Heere zijn" is dat dit dus niet is in de Hemel, maar gewoon op de (nieuwe) aarde.
Wij zijn nu al gezeten in de Hemel, omdat wij in Christus zijn en Hij zit aan de rechterhand van de Vader en daarom zitten wij daar nu ook.
We hebben daar alleen niet fysiek plaats genomen omdat niet wij op de troon zitten maar wij IN Jezus gezeten zijn.

Het is dus gewoon ok nu.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor ben db bd » 13 aug 2019 13:05

Origenes en ereunao debatteerden op j.l. donderdag resp.:
PS: Ik heb nog geen reactie gezien op mijn analyse op het eind van de vorige pagina, dan alleen een link die ik op de door jou aangegeven plaats heb opgezocht. Merkwaardig bij die link is dat je het Nieuwe Jeruzalem niet als zwevend boven het aardse hebt ingetekend. Terwijl je daar op meerder plaatste over hebt geschreven, inclusief de denkbeeldige corridor. En ik las hetzelfde in het Zoeklicht; een vragenbeantwoording van ds. T. Niemeijer. Intussen las ik ook dat forumlid Ben de bouwer zich daar ook niet in kan (of: kon) vinden. Er is dus verschil van mening onder jouw geestverwanten.

Je vergeet dat dat schema niet van mij, maar van B.Reinders is en dan kunnen er natuurlijk in de details wel kleine verschillen zijn.
En wat di corridor betreft, ik leid dat af aan hst.21:24 waaruit blijkt dat er gedurende de 1000 jr een directe verbinding tussen hemel en aarde zal zijn. Dat is ook de reden dat ik vs 1-8 als een beschrijving van n-hemel en de n-aarde en vanaf v9 als een flash-back over het 1000 jarig rijk lees. Maar dan wel vanuit de positie van het hemelse Jeruzalem gezien dat het eigenlijke hoofdkwartier en regeringscentrum van het vrederijk op aarde is


Laat mij hierover nou eens even knap lelijk mogen doen: Op.21 vangt chronologisch na het vrederijk in hst.20 aan met "Toen zag ik een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. De hemel en de aarde van vroeger waren verdwenen, en ook de zee was er niet meer."
"Ik zag uit de hemel een heilige stad naar beneden komen, het nieuwe Jeruzalem. Die stad kwam bij God vandaan. Ze leek op een bruid die zich mooi gemaakt heeft voor haar bruidegom."
Is daar nou wat moeilijks aan? Hing die stad er eigenlijk al 1000 jaar zwevend boven in de lucht en kwam die nu voor de laatste 30 of 300 (?) meter helemaal naar beneden, zoals ik soms raar lees? Dit is een nieuwe situatie!
In het 1000jarig Vrederijk troont de Heere Jezus op de troon van vader David in Jeruzalem, de stad Gods, Sion.
Die stad zal dorpsgewijs worden bewoond, lees ik troostvol in Zach.2:4. Daar word ik zo blij van, dat ik de Heere heb gebeden of ik mee mag bouwen aan de wederopbouw van de huidige stad, welke zoals o.a. Zach.14:2 ons ook leert wéér verwoest zal worden. Want ik verbeeld mij na vele jaren studie dat zoals we nu steden bouwen, we vreselijk fout bezig zijn, met alle zichtbare maatschappelijke gevolgen van dien.

Dan mag ik de opname van de Gemeente van Christus niet missen, want alleen dan krijg ik m.i. dat verheerlijkte hemelse opstandingslichaam, vrij van tijd en ruimte, zoals de engelen en de Heere Jezus Zelf, en kan ik (na de opname) in de hemel wonend, op aarde nog ingezet worden om mee te sturen. Nou is er natuurlijk nog wel een opening: als ik de opname mis door ongeloof en fout bezig zijn, kan ik in de grote verdrukking mij nog als christen de kop af laten hakken met al die niet te tellen anderen (zie Op.6 en 7) en in de eerste wederopstanding, lees nauwkeurig Op.20:4 !, ook ingezet kunnen worden bij de wederopbouw van de heilige stad, met ervaring van die taak in de, ooit ook plat gebombardeerde, grootste havenstad (in die tijd) van het heelal, zoals onze wethouder ons leerde. :D

Heeft de overigens m.i. zeer deskundige broeder ereunao nu inmiddels ook begrepen dat het volkomen onzinnig is om op grond van Op.21:24 dat hoofdstuk vanaf vers 9 als 'flash-back' te willen zien, samen met Theo Niemeijer en wellicht anderen?
(verder ben ik een groot fan van ds. Theo hoor. Heel lang geleden begon hij zijn zending bij ons op het eiland en heb ik jaren ontstellend leerzame Bijbelstudie van hem genoten. Maar het wezenloze in dit alles is dat ik juist van hem leerde om Gods Heilig Woord serieus te nemen en dus niet dom te verkrachten door afwijkende leringen.)

Je durf het ook niet voor te stellen hè; een stad (wel ontstellend mooi, als bruid versierd - en geen onzinnige bruid als stad uitgedost uiteraard - ) bijna 5 miljoen km2 groot boven het aardse Jeruzalem hangend, dat kan toch nooit als niet bedreigend ervaren worden?
O, vreselijk, mag ik even tussendoor een leuke anekdote vertellen van zo'n oefening?: We hadden een feest in kasteel Rhoon te vieren met het architectenbureau van de gemeente en moesten leuke dingen verzinnen. Gedachtig aan bovenstaande 'luchtstad' :( heb ik toen een toneelstuk inzake ontwerp en uitvoering van een luchtkasteel in letterlijke alswel figuurlijke zin geschreven.
Het ontwerp was uiteraard zoals altijd zo uitbundig dat het onbetaalbaar werd en er grotelijks bezuinigd moest worden. Om een kort verhaal lang te maken, het luchtkasteel eindigde op het niveau van een nachtspiegel aan een touwtje aan een luchtballon hoog in de lucht.
Waarom vertel ik dit verhaal? Nou, dat luchtkasteel behoefde uiteraard geen funderingsblokken zoals het Nieuwe Jeruzalem wél krijgt!

Zullen we Gods Woord leren lezen zoals Hij het op liet schrijven? En ja, dan mogen de bewoners van de nieuwe aarde zelfs gewoon als heidenen worden geduid,(zie hst.20:13) welke nog ziek kunnen zijn (niet dood gaan!) en nog geregeerd moeten worden, en ja, hun schattingen door één van de 12 altijd openstaande poorten in de Godsstad laten brengen door hun koningen. Ziet u het ook voor u? Wat zal dát zalig zijn!!

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Cathy » 13 aug 2019 13:44

ben db bd schreef:Dan mag ik de opname van de Gemeente van Christus niet missen, want alleen dan krijg ik m.i. dat verheerlijkte hemelse opstandingslichaam, vrij van tijd en ruimte, zoals de engelen en de Heere Jezus Zelf, en kan ik (na de opname) in de hemel wonend, op aarde nog ingezet worden om mee te sturen. Nou is er natuurlijk nog wel een opening: als ik de opname mis door ongeloof en fout bezig zijn, kan ik in de grote verdrukking mij nog als christen de kop af laten hakken met al die niet te tellen anderen (zie Op.6 en 7) en in de eerste wederopstanding, lees nauwkeurig Op.20:4 !, ook ingezet kunnen worden bij de wederopbouw van de heilige stad, met ervaring van die taak in de, ooit ook plat gebombardeerde, grootste havenstad (in die tijd) van het heelal, zoals onze wethouder ons leerde. :D

:lol: De mens wikt......
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

ereunao

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor ereunao » 13 aug 2019 18:08

Veendam:
Als je de Bijbel leest dan is niet alles chronologisch op volgorde geschreven en van toepassing.
En waar je tegen aan loopt met het " zo zullen wij altijd met de Heere zijn" is dat dit dus niet is in de Hemel, maar gewoon op de (nieuwe) aarde.
Wij zijn nu al gezeten in de Hemel, omdat wij in Christus zijn en Hij zit aan de rechterhand van de Vader en daarom zitten wij daar nu ook.
We hebben daar alleen niet fysiek plaats genomen omdat niet wij op de troon zitten maar wij IN Jezus gezeten zijn.
Het is dus gewoon ok nu.[


Dat ben ik helemaal met je eens! Het is een alreeds in het geloof maar nog geen fysieke werkelijkheid. Maar het punt is dat mijn opponent de grammaticale vorm als bewijs gebruikte dat er hier geen sprake is van een fysieke opstanding en hemelvaart.. Hoewel hij anderzijds tenslotte schoorvoetend toegaf dat er wel zo’n hemelvaart zal zijn, maar dan bij de wederkomst. Maar dat kan weer niet omdat zij dan al bij Hem in de hemel moeten zijn om met Hem naar de aarde te kunnen komen. En bovendien is dan de bruiloft van het Lam als inde hemel gevierd, En die wederkomst plaatst hij niet in hst. 19, maar in hst.10. Kortom, zodra het chronologische aspect aan de orde komt is er aan dat schema geen touw meer vast te knopen , een hopeloze chaos en verwarring. Maar wat wil je, hij heeft immers recht op een eigen mening? Maar intussen is hij zelfs niet in staat om het voor een logisch denkend mens zelfs ook maar enigszins aannemelijk te maken, laat staan te bewijzen! Gr: ereunao

ereunao

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor ereunao » 13 aug 2019 19:59

ben:
Heeft de overigens m.i. zeer deskundige broeder ereunao nu inmiddels ook begrepen dat het volkomen onzinnig is om op grond van Op.21:24 dat hoofdstuk vanaf vers 9 als 'flash-back' te willen zien, samen met Theo Niemeijer en wellicht anderen?
(verder ben ik een groot fan van ds. Theo hoor. Heel lang geleden begon hij zijn zending bij ons op het eiland en heb ik jaren ontstellend leerzame Bijbelstudie van hem genoten. Maar het wezenloze in dit alles is dat ik juist van hem leerde om Gods Heilig Woord serieus te nemen en dus niet dom te verkrachten door afwijkende leringen.)
Zullen we Gods Woord leren lezen zoals Hij het op liet schrijven? En ja, dan mogen de bewoners van de nieuwe aarde zelfs gewoon als heidenen worden geduid,(zie hst.20:13) welke nog ziek kunnen zijn (niet dood gaan!) en nog geregeerd moeten worden, en ja, hun schattingen door één van de 12 altijd openstaande poorten in de Godsstad laten brengen door hun koningen. Ziet u het ook voor u? Wat zal dát zalig zijn!!


Nee, dat heeft hij niet leren inzien omdat op de n.aarde alleen mensen in een opstandingslichaam die tot de staat der volmaaktheid gekomen zijn zullen wonen . En die zijn zijn als engelen in de hemel Matt.22;29. Die kunnen dus geen heidenen genoemd en ook niet meer ziek worden. En in hst.20:13 lees ik niets over heidenen, wel over mensen die in hun ongeloof gestorven zijn en voor zover ze niet in het boek des levens staan in de poel des vuurs geworpen worden. Bovendien is die Godsstad dan tot een rijksgebied zonder grenzen als een geheel samengevloeid met de n-aarde.Maar vraag mij niet hoe dat kan, ik kan mij daar geen concrete voorstelling van maken met mijn in dit leven aan tijd en ruimten gebonden begrip
gr: ereunao

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Origenes » 13 aug 2019 21:56

Ereunao schreef:.... Maar het punt is dat mijn opponent de grammaticale vorm als bewijs gebruikte dat er hier geen sprake is van een fysieke opstanding en hemelvaart.. Hoewel hij anderzijds tenslotte schoorvoetend toegaf... En die wederkomst plaatst hij niet in hst. 19, maar in hst.10. Kortom, zodra het chronologische aspect aan de orde komt is er aan dat schema geen touw meer vast te knopen , een hopeloze chaos en verwarring. Maar wat wil je, hij heeft immers recht op een eigen mening? Maar intussen is hij zelfs niet in staat om het voor een logisch denkend mens zelfs ook maar enigszins aannemelijk te maken, laat staan te bewijzen! Gr: ereunao

@Ereunao,
Wil je dit soort bulshit voortaan achterwege laten? Ik ben prima in staat om mijn eigen verhaal te doen. Daar heb ik geen hopeloze redacteur bij nodig! Wat ik zwart gelaten heb is totaal te wijten aan je gebrek aan vaardigheid wat betreft begrijpend lezen.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Jesaja40 » 13 aug 2019 22:30

ben db bd brengt in:

Zullen we Gods Woord leren lezen zoals Hij het op liet schrijven? En ja, dan mogen de bewoners van de nieuwe aarde zelfs gewoon als heidenen worden geduid,(zie hst.20:13) welke nog ziek kunnen zijn (niet dood gaan!) en nog geregeerd moeten worden, en ja, hun schattingen door één van de 12 altijd openstaande poorten in de Godsstad laten brengen door hun koningen. Ziet u het ook voor u? Wat zal dát zalig zijn!!


Hoofdstuk 20 is zeer duidelijk en beschrijft voor ons lezers de zevende Bijbelse dag van 1000 jaar. Het past uitstekend in het scheppingsplan van 6 werkdagen en 1 rustdag. Na de zevende Bijbelse dag gaat deze over in de nimmer eindigende eeuwigheid. Het past exact in het plan van de Eeuwige die dit allemaal van tevoren bedacht heeft.

Alle zaken die aan de zevende Bijbelse dag vooraf gaan verbleken bij de heerlijkheid van het 1000 jarig vrederijk. Na die zevende Bijbelse dag wordt ieder mens die op deze aarde heeft rondgelopen ter verantwoording geroepen.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor ben db bd » 13 aug 2019 23:30

ereunao schreef:
Nee, dat heeft hij niet leren inzien omdat op de n.aarde alleen mensen in een opstandingslichaam die tot de staat der volmaaktheid gekomen zijn zullen wonen . En die zijn zijn als engelen in de hemel Matt.22;29. Die kunnen dus geen heidenen genoemd en ook niet meer ziek worden. En in hst.20:13 lees ik niets over heidenen, wel over mensen die in hun ongeloof gestorven zijn en voor zover ze niet in het boek des levens staan in de poel des vuurs geworpen worden. Bovendien is die Godsstad dan tot een rijksgebied zonder grenzen als een geheel samengevloeid met de n-aarde.Maar vraag mij niet hoe dat kan, ik kan mij daar geen concrete voorstelling van maken met mijn in dit leven aan tijd en ruimten gebonden begrip
gr: ereunao

Ja, dit ziet er helemaal Refo uit, heel herkenbaar, leuk bedacht. Doch als ik het daar Bijbels mee eens was, schreef ik hier niet ook mee.
Maar ik herhaal mijn argumentatie, waarbij eerst even:
Matth.22:29 gaat heel duidelijk over voortplanting. Een verheerlijkt lichaam in de staat der volmaaktheid wordt daar absoluut niet genoemd:
"Gij dwaalt, daar gij de Schriften niet kent, noch de macht van God; want in de opstanding huwt men niet en wordt niemand ten huwelijk gegeven, maar zij zijn als engelen in de hemel."
Die engelen trouwen ook niet, want die sterven ook niet meer. Vermenigvuldiging is om de aan sterven onderworpen soort voortgang te laten houden, heel nuchter. ( mij valt ook op dat er speciaal bij staat engelen in de hemel)
Matth.22 als argument voor hemelse volmaaktheid op de nieuwe aarde, is dus duidelijk niet ontvankelijk. (gaat over gans andere zaak)

In hoofdstuk 20:13 gaat het daarom over ongelovigen, omdat ze helemaal niet eens in bewust moedwillig ongeloof gestorven kúnnen zijn.
Er zijn maar een paar miljard gelovige christenen wereldwijd, toch? Alle anderen hebben wij nooit tot geloof gebracht, dus is hun dat niet aan te rekenen. Kijk, dat hebben wij samen in 150 jaar nooit door de kerk horen erkennen, maar God is wél rechtvaardig! Heiden zijn is gewoon normaal voor seculiere mensen en is hun niet te verwijten! Daarom worden ze in Op.20 op hun werken beoordeeld, niet eens op geloof mogelijk!
Uw 'in ongeloof gestorven' is derhalve een oneerlijke, een m.i valse opmerking van de kerk. Zo is God als rechtvaardige rechter beslist niet!

En daarom lees ik in de betere vertalingen in Op.21:24: "En de heidenen (ook lezen we wel heidenvolken) zullen wandelen in haar licht".
Aldus gaande over mensen op de nieuwe aarde, zoals we in vers 1 doodeerlijk lezen. (zonder duistere theologische 'interpretatie' dus.)
U komt er bij mij niet vanaf om zich achter geen voorstellingsvermogen te verschuilen, als u rare praat doet aangaande 'Bovendien is die Godsstad dan tot een rijksgebied zonder grenzen als een geheel samengevloeid met de nieuwe aarde.' Waar haalt u 't vandaan?!
Om die Godsstad staat in mijn Bijbeltje een muur van 65 meter, wel 8880 km lang, lees maar! (vers 16-17) de BGT komt zelfs aan 9600 km.
Wat zegt u? moet dat 'vergeestelijkt' worden? En wat wordt het dan wél als Gods Woord hier gewoon ongelijk heeft? ... Nooit van gehoord!
Ja broeder, natuurlijk kunnen jullie filosofische theologen 'daar geen concrete voorstelling van maken!' Net als gravo weigert u gewoon kinderlijk Gods heerlijk evangelie, zoals hier vermeld, dankbaar aan te nemen. Dat is een keuze, weet u dat?
Hoe noemen jullie dat? Soli Scriptura of zo iets? Daar kunt uw groep gelukkig vandaag nog mee beginnen. vr.gr., ben

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor ben db bd » 13 aug 2019 23:57

@ Jesaja, met instemming op uw laatste regel na. Binnen de Maranathabeweging gaan wij er namelijk van uit dat christenen reeds vóór het Vrederijk worden opgenomen in de hemel en daar dan ook beoordeeld worden of we in aanmerking komen voor al of niet beloning. Niet voor eventuele straf dus, want die heeft de Heere Jezus aan het kruishout reeds weggedragen, weet u nog?
Uw 'ieder' mens heeft o.i. dus recht op deze bemerking. vr.gr., ben

ereunao

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor ereunao » 14 aug 2019 08:41

jesaja40:
Alle zaken die aan de zevende Bijbelse dag vooraf gaan verbleken bij de heerlijkheid van het 1000 jarig vrederijk. Na die zevende Bijbelse dag wordt ieder mens die op deze aarde heeft rondgelopen ter verantwoording geroepen.
I


Ik ben het helemaal eens met die parallel met de schepping in 6 en de 7e dag als type van de rustdag van 1000jr. Maar dat ieder mens pas na de 1000 jr ter verantwoording geroepen wordt lees ik niet in hst 20. Daar lees ik van de 1e opstanding, van degenen die als martelaren door de a-christ vermoord zijn. Die mogen met de Messias die 1000 jr regeren en kunnen dus onmogelijk na de 1000 jr nog eens voor de grote, witte troon ge- of veroordeeld worden Dat ben ik dus wel met ben eens, verder helemaal niet .gr: ereunao
I

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Origenes » 14 aug 2019 09:02

Jesaja40 schreef:Hoofdstuk 20 is zeer duidelijk en beschrijft voor ons lezers de zevende Bijbelse dag van 1000 jaar. Het past uitstekend in het scheppingsplan van 6 werkdagen en 1 rustdag. Na de zevende Bijbelse dag gaat deze over in de nimmer eindigende eeuwigheid. Het past exact in het plan van de Eeuwige die dit allemaal van tevoren bedacht heeft.

Alle zaken die aan de zevende Bijbelse dag vooraf gaan verbleken bij de heerlijkheid van het 1000 jarig vrederijk. Na die zevende Bijbelse dag wordt ieder mens die op deze aarde heeft rondgelopen ter verantwoording geroepen.

Helemaal mee eens. Alleen levert m.i. de status van Opb.21-22, zoals je die benoemt, de vraag op hoe het dan kan zijn dat er sprake is van bladeren aan het geboomte des levens die dienen tot genezing der volkeren (Opb. 22:2). Dat wijst toch op een staat van onvolmaaktheid die er op dat moment nog is en dat is wat mij betreft een aanwijzing dat de beschrijving van Opb. 21-22 een soort tussenfase betreft tussen de 1000 jaren / Gog&Magog / Wederkomst aan de ene kant en de eeuwigheid aan de andere kant.

Mijns inziens terecht zie je wat het oordeel betreft ook geen onderscheid met een zgn. voortijdig opgenomen gemeente.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

ereunao

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor ereunao » 14 aug 2019 13:00

Ik krijg steeds meer het gevoel dat hier eenrichtingsverkeer bedreven wordt. De Schrift vormt een geheel en kan niet gebroken worden. Het 2e testament ( T.T ) kan nooit goed begrepen worden zonder het 1e (E.T), Het is puur anachronisme om het T.T. terug te projecteren in het E.T. en heel de Schrift als kerkgeschiedenis te lezen. Maar het omgekeerde is ook waar; het E.T. is niet volledig en kan nu niet meer goed begrepen worden zonder het 2e.Want de Torah is door Mozes gegeven, maar de genade en de waarheid zijn door Jezus Christus geworden. We zijn dus verkeerd bezig als het hemelse heil voor de gemeente ingecorporeerd wordt In Gods verbonden met Zijn aardse volk Israël en de zegen en de rust voor de aarde in het messiaanse vrederijk Toch is ook hiermee niet alles gezegd. Want het Loofhuttenfeest als type van het vrederijk kent ook een 8e dag waarop een nieuw offer gebracht werd.

En dat wijst profetisch vooruit naar de tijd waarop ook voor Israël en de volken de eeuwigheidstoestand van de n.hemel en de n. aarde aanbreekt. Want de Messias vervult ook in Zijn regering een middelaarsfunctie. En als het doel bereikt is en al de volken in een duizendjarige leerschool uit de Torah de kennis des Heeren geleerd hebben ( Jes.2 ; Micha 4 ) geeft Hij het koninkrijk aan de Vader over en is God weer alles in allen. 1Kor.15;24. Dan gaat ,na een laatste zuivering Openb.20:7-10 ) de christocratie over in de eeuwige theocratie en bereikt het Koninkrijk Gods zijn laatste en definitieve gestalte. Het vrederijk is dus idd. een nog onvolmaakte tussentoestand. Maar dat is wat anders dan van Gog en Magog geschreven staat, dat is pure rebellie en opstand tegen God na de 1000 jr
En ook daar is die Gemeente die dan als de tabernakel Gods bij de mensen woont nog iets anders als die mensen. Het vrederijk is dus niet hetzelfde als Gog en Magog, dat is pas na de 1000 jr en voor het laatste oordeel voor de grote, witte troon. gr: ereunao.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten