Wat geloven de Katholieken?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Bartje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 30 okt 2013 19:48

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Bartje » 10 aug 2019 20:15

Prisma23 schreef:Hier op dit forum krijg ik wel eens de indruk dat men oprecht denkt dat Abraham en David (om maar eens twee namen te noemen) ook refo's waren

:shock: nee..... waren zij dat dan niet? :cry:

Wat mij verbaast is dat door de RKK Augustinus, een zeer hoog staand heilige is, maar weg laten dat hij een fel tegenstander was van hoe de bisschop van Rome de macht naar zich toe trok, op valse gronden om zo totalitaire macht te krijgen over de Kerk. Waar de pauselijke vorm is uit voortgevloeid.
Ik heb het ergens gelezen weet alleen niet meer waar :-k

Een andere vraag heb ik hoe de RKK gelooft dat alleen de paus een mens kan zaligverklaringen?
Haast u langzaam.

Yoshi

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Yoshi » 10 aug 2019 22:10

Bartje schreef::shock: nee..... waren zij dat dan niet? :cry:

Wat mij verbaast is dat door de RKK Augustinus, een zeer hoog staand heilige is, maar weg laten dat hij een fel tegenstander was van hoe de bisschop van Rome de macht naar zich toe trok, op valse gronden om zo totalitaire macht te krijgen over de Kerk. Waar de pauselijke vorm is uit voortgevloeid.
Ik heb het ergens gelezen weet alleen niet meer waar :-k

Het grappige is dat er voor de reformatie min of meer twee stromingen naast elkaar bestonden in de katholieke kerk. Een die net zoals Augustinus meer voor een patriarchale bestuursvorm was en een die het bestuur in en om de bisschop van Rome verkoos. De eerste groep is gemarginaliseerd door de reformatie, boete hevig aan populariteit in. Het is dus te danken aan de reformatie dat het katholicisme zo paus gecentreerd is vandaag de dag. Zo werkt dat met polarisatie.
Een andere vraag heb ik hoe de RKK gelooft dat alleen de paus een mens kan zaligverklaringen?

Het is God en enkel God die een mens heilig of zalig verklaard. De paus kondigde slechts af wat in de hemel al is geschied.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Marnix » 10 aug 2019 22:58

Yoshi schreef:Het grappige is dat er voor de reformatie min of meer twee stromingen naast elkaar bestonden in de katholieke kerk. Een die net zoals Augustinus meer voor een patriarchale bestuursvorm was en een die het bestuur in en om de bisschop van Rome verkoos. De eerste groep is gemarginaliseerd door de reformatie, boete hevig aan populariteit in. Het is dus te danken aan de reformatie dat het katholicisme zo paus gecentreerd is vandaag de dag. Zo werkt dat met polarisatie.

Het is God en enkel God die een mens heilig of zalig verklaard. De paus kondigde slechts af wat in de hemel al is geschied.


En op welke gronden? Niet echt bijbelse...

En je kan de reformatie moeilijk verwijten dat die groel gemarginaliseerd werd. De groep die heg niet zo op de paus had. Want die sloten zich aan bij de reformatie...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor hans0166 » 11 aug 2019 08:20

Bartje schreef:Wat mij verbaast is dat door de RKK Augustinus, een zeer hoog staand heilige is, maar weg laten dat hij een fel tegenstander was van hoe de bisschop van Rome de macht naar zich toe trok, op valse gronden om zo totalitaire macht te krijgen over de Kerk. Waar de pauselijke vorm is uit voortgevloeid.
Ik heb het ergens gelezen weet alleen niet meer waar


"wij" uit de 20/21e eeuw denken zo gemakkelijk dat alles is zoals we denken, of geleerd hebben op school, terwijl het allemaal echt wat gecompliceerder ligt... of zelfs onzin is. Klein voorbeeldje is ons eigen land, we doen net alsof we al sinds de jaartelling " Nederland "zijn, terwijl we door de eeuwen heen een janboel aan bestuursvormen gehad hebben en pas 200 jaar een koninkrijk. En in de refo traditie nog altijd een graag gehoord verzinsel dat Willem vn Oranje zo'n gewéldige refo prins was... onzin.
Met ons kerkbeeld/geschiedenis is het nog veel erger gesteld.

lees dit boekje eens "De uitvinding van de rooms katholieke kerk" van Peter Raedts (erg leesbaar en maar 100 pagina's)

paar puntjes eruit :

de RKK ontstond pas in de 11e eeuw voornamelijk voor die tijd was de macht in handen van de wereldlijke leiders, zelfs in de 19e eeuw werd er nog een veto uitgesproken door de Oostenrijkse keizer tegen een pauskeuze ...

opvolger van Petrus komt uit een grote duim ( Petrus is nooit in Rome geweest)

het gecentraliseerde wat wij nu kennen stamt pas uit de 19e eeuw

net als in de protestantse afscheidingen wordt de gewenste macht gelegaliseerd door er bijbelteksten aan te plakken, doch het meeste is politiek gekleurd.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor rotterdam » 11 aug 2019 10:09

Bartje schreef:Een andere vraag heb ik hoe de RKK gelooft dat alleen de paus een mens kan zaligverklaringen?


interessant - heb je ook een mening over Mattheus 18 - 18 ?

Voorwaar zeg Ik u: Al wat gij op de aarde binden zult, zal in den hemel gebonden wezen; en al wat gij op de aarde ontbinden zult, zal in den hemel ontbonden wezen.

Yoshi

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Yoshi » 11 aug 2019 10:29

Marnix schreef:En op welke gronden? Niet echt bijbelse...

Het katholicisme, en het christendom in zijn algemeenheid is dan ook geen bijbelisme. Op grond van de christelijke godsdienst, zoals we dat ook zien in andere stromingen die wel hun wortels in het begin van het christendom hebben. Het kan de katholieke kerk, de oosters orthodoxe kerken en de koptische kerk (om er maar 3 te noemen) vrij weinig tot niets schelen wat andere groeperingen wel of niet 'bijbels' vinden.
En je kan de reformatie moeilijk verwijten dat die groel gemarginaliseerd werd. De groep die heg niet zo op de paus had. Want die sloten zich aan bij de reformatie...

Ik verwijt niemand wat, noem slechts een geschiedkundig feitje. Dat die zich bij de reformatie aansloten is vrij discutabel wensdenken. De reformatie was slechts in enkele regio's succesvol, en na de contrareformatie nog minder.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor benefietdiner » 11 aug 2019 15:10

Yoshi schreef:Het katholicisme, en het christendom in zijn algemeenheid is dan ook geen bijbelisme. Op grond van de christelijke godsdienst, zoals we dat ook zien in andere stromingen die wel hun wortels in het begin van het christendom hebben. Het kan de katholieke kerk, de oosters orthodoxe kerken en de koptische kerk (om er maar 3 te noemen) vrij weinig tot niets schelen wat andere groeperingen wel of niet 'bijbels' vinden.

De fouten in de theologie van de rooms-katholieke kerk zijn dodelijk. Wanneer evangelische christenen het katholicisme als onderdeel van de christelijke familie accepteren, worden ze een onderdeel van de misleiding. Miljarden mensen hebben het gevoel dat het christendom een ​​bedrog is en zij nemen een standpunt in tegen Jezus. Het is een pandemie in de pijplijn, het tijdperk van de grote catastrofale die wegvalt. Alleen degenen die hun bijbel lezen en geloven in wat ze lezen, zullen opnieuw worden geboren door Jezus de Messias.

Yoshi

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Yoshi » 11 aug 2019 15:47

benefietdiner schreef:De fouten in de theologie van de rooms-katholieke kerk zijn dodelijk. Wanneer evangelische christenen het katholicisme als onderdeel van de christelijke familie accepteren, worden ze een onderdeel van de misleiding.

Het is aan die "evangelische christenen" zelf om de realiteit dat het katholicisme de grootste christelijke stroming is te erkennen of in een no true Scotchman te geloven. Het katholicisme valt of staat niet met de mening van andere christelijke groeperingen.

Accepteer jij het katholicisme als christelijke stroming?
Miljarden mensen hebben het gevoel dat het christendom een ​​bedrog is en zij nemen een standpunt in tegen Jezus. Het is een pandemie in de pijplijn, het tijdperk van de grote catastrofale die wegvalt. Alleen degenen die hun bijbel lezen en geloven in wat ze lezen, zullen opnieuw worden geboren door Jezus de Messias.

Prima als dit onderdeel is van jouw geloof.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor benefietdiner » 11 aug 2019 16:20

Yoshi schreef:Accepteer jij het katholicisme als christelijke stroming?

ja zeker, dat had je waarschijnlijk niet verwacht hé.

Yoshi

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Yoshi » 11 aug 2019 16:27

benefietdiner schreef:ja zeker, dat had je waarschijnlijk niet verwacht hé.

Dan is je reactie over evangelische christenen en dat die het katholicisme niet als christelijk kunnen accepteren behoorlijk merkwaardig ja.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor benefietdiner » 12 aug 2019 08:50

Yoshi schreef:Dan is je reactie over evangelische christenen en dat die het katholicisme niet als christelijk kunnen accepteren behoorlijk merkwaardig ja.

Ik heb veel vragen over het katholicisme net als Teus in zijn in zijn topicstart.
Hier is er nog één (waarschijnlijk met veel vragen) waarvan er één gesteld en de predikant moet ook google.
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/27 ... ieke-kerk/

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Marnix » 12 aug 2019 09:01

Yoshi schreef:Het katholicisme, en het christendom in zijn algemeenheid is dan ook geen bijbelisme. Op grond van de christelijke godsdienst, zoals we dat ook zien in andere stromingen die wel hun wortels in het begin van het christendom hebben. Het kan de katholieke kerk, de oosters orthodoxe kerken en de koptische kerk (om er maar 3 te noemen) vrij weinig tot niets schelen wat andere groeperingen wel of niet 'bijbels' vinden.


Dat kan kloppen. Maar het kan mij wel wat schelen wat bijbels gezien juist is en wat niet. Voor de heiligverklaringen en een aantal andere zaken vind ik weinig bijbelse gronden en dus heb ik daar wat moeite mee. Wat niet inhoudt dat ik de katholieke stroming niet als christelijke stroming zou accepteren. Of katholieken niet als broers en zussen.

Ik verwijt niemand wat, noem slechts een geschiedkundig feitje. Dat die zich bij de reformatie aansloten is vrij discutabel wensdenken. De reformatie was slechts in enkele regio's succesvol, en na de contrareformatie nog minder.


Klopt, ik had het vooral over Nederland. En ik weet dat je bijvoorbeeld ook oud-katholieken hebt die niet zoveel met de paus hebben. En ook gewone katholieken die de Paus wel zien als de "hoogste baas" van de kerk maar niet als plaatsvervanger van Christus op aarde.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor hans0166 » 12 aug 2019 10:38

Marnix schreef:plaatsvervanger van Christus op aarde.


klein detail... niet plaatsvervanger, maar plaatsbekleder.
Net als de titel stadhouder, niet de eigenaar maar een religieus vertegenwoordiger
groot verschil.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Marnix » 12 aug 2019 13:17

hans0166 schreef:klein detail... niet plaatsvervanger, maar plaatsbekleder.
Net als de titel stadhouder, niet de eigenaar maar een religieus vertegenwoordiger
groot verschil.


Het komt redelijk om hetzelfde neer volgens mij. Zelfs in de vertalingen van de cathechismus / jongerencatechismus wordt het woord "plaatsvervanger" gebruikt. Waarmee wordt bedoeld dat Christus terugging naar de hemel een aardse vervanging van de plaats als hoofd van de kerk, instelde (en niet dat Jezus Christus zelf vervangen zou zijn uiteraard). De paus neemt de plaats van Christus in als hoofd van de kerk op aarde, onder het gezag van Jezus Christus als hoofd van de kerk in de hemel.

zie bijvoorbeeld:

De paus, bisschop van Rome en opvolger van Petrus, "is het blijvend en zichtbaar beginsel en fundament van de eenheid, zowel van de bisschoppen als van de menigte van de gelovigen". 8 "De paus van Rome immers heeft, juist krachtens zijn ambt als plaatsvervanger van Christus en herder over de gehele Kerk, de volledige, hoogste en universele macht, die hij altijd vrij kan uitoefenen".

Cathechismus van de katholieke kerk, verwijzingen naar de besluiten het 2e Vaticaanse concille.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Yoshi

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Yoshi » 12 aug 2019 18:49

benefietdiner schreef:Ik heb veel vragen over het katholicisme net als Teus in zijn in zijn topicstart.

In het verleden heb je heel veel antwoorden gekregen en er helemaal niets van geleerd. Waarom zou dat nu anders zijn?


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten