Alleen bij overspel scheiden

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor elburger » 09 aug 2019 08:30

Chaya schreef

In de afgelopen twee jaar heb ik verschillende scheidingen gezien, in de (uiterst) rechterflank, die volkomen legitiem werden geacht.
Scheiding omdat man aangaf homo te zijn.
Scheiding omdat man een narcist was.
Scheiding omdat man drank- en drugsverslaafd was.
Scheiding omdat man na het huwelijk een seksuele afwijking bleek te hebben, waardoor het voor de vrouw onmogelijk bleek om een liefdevolle relatie te onderhouden.


Ben het er helemaal mee eens, en er zijn nog wel enige zaken als legitieme reden op te geen om te gaan scheiden.
Jouw opmerking over de in mijn woorden orthodoxe christelijke kant kan ik ook prima onderschrijven.
Voordat men daar gaat scheiden is er al heel wat "werk" verzet om tot een oplossing te komen.
Persoonlijk bemerk ik dat niet christelijke mensen gemakkelijker scheiden dan mensen met een christelijke achtergrond, alwaar ik moet opmerken dat het wel degelijk verschil maakt van welke geloofsgemeenschap men is.
Scheiden doet lijden.
Zelfs al was de partner de grootste zuiper, overspeler, wat al niet meer, als er echte liefde is geweest laat het altijd een litteken achter.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Marnix » 09 aug 2019 10:29

elburger schreef:Ben het er helemaal mee eens, en er zijn nog wel enige zaken als legitieme reden op te geen om te gaan scheiden.
Jouw opmerking over de in mijn woorden orthodoxe christelijke kant kan ik ook prima onderschrijven.
Voordat men daar gaat scheiden is er al heel wat "werk" verzet om tot een oplossing te komen.
Persoonlijk bemerk ik dat niet christelijke mensen gemakkelijker scheiden dan mensen met een christelijke achtergrond, alwaar ik moet opmerken dat het wel degelijk verschil maakt van welke geloofsgemeenschap men is.
Scheiden doet lijden.
Zelfs al was de partner de grootste zuiper, overspeler, wat al niet meer, als er echte liefde is geweest laat het altijd een litteken achter.


Dat klopt. Maar niet scheiden laat soms veel grotere littekens achter en dat vergeet men inderdaad wel eens.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Chaya » 09 aug 2019 13:23

Origenes schreef:Bij de GG(iN) is echtscheiding op andere gronden dan overspel niet toegestaan.

Sowieso in de uiterst rechterflank is de weerstand groot.
Als je gelooft dat God Zelf hen beiden met Zijn hand heeft samengevoegd, snap je wel dat de mens daar geen scheiding mag maken.
Maar vanwege de zondeval is het huwelijk ook in de duisternis terecht gekomen.
elburger schreef:Scheiden doet lijden.

Zelfs als het een opluchting is. Want de intentie was vaak zo goed.
Op een enkele uitzondering na, stapte iedereen het huwelijksbootje in met grootse verwachtingen.
En als liefde dan omslaat in haat......
Maar ook als de scheiding met beider goedvinden is, dan nog is er een breuk.

Ik denk vaak met zorg aan de kindertjes die 8 opa's en oma's hebben, hoe ingewikkeld is dat?
En hoe zullen die zelf later een verbintenis aangaan, want zij hebben geen voorbeelden.

Onlangs is nog een oude schoolvriendin van me gescheiden, ze was 39 jaar getrouwd!
Waarom, na zo een lange tijd, vroeg ik haar.
Er was nooit communicatie mogelijk geweest. Bij ieder probleem of punt wat ze aankaartte, kroop hij meteen in zijn schulp.
Dus bij haar was het een groeiproces geweest, totdat de jongste de deur uitging en bij hem kwam het als donderslag bij heldere hemel.
Hij zag het niet aankomen.
Ze zei: ik vind het heel zielig voor hem, maar ik hield dit echt niet langer meer vol, anders was ik in een depressie geschoten.
Zij zit vol levenslust, is vitaal, ondernemend en hij zit avond aan avond zwijgend op de bank.
Wilde niets, niet naar een concert, niet op vakantie, hoefde voor hem niet.
Tja, wat zeg je dan?
Ik vond hen ook heel verschillend, maar dacht dat dit elkaar aanvulde. Niet dus.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor coby6 » 09 aug 2019 13:35

In ieder geval zullen ze niet maar dom en naief snel in een huwelijk duiken. Afschrikwekkende voorbeelden genoeg gezien. Je hebt nu rode vlaggenlijsten op internet. Degenen die alles fout hebben gedaan waarschuwen ze.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor coby6 » 09 aug 2019 13:45

Er zat een stel in de kerk ooit. 18 jaar geen seks. Hij haalde het overal en nergens. Altijd ruzie. En maar bij elkaar blijven voor de kinderen. Wat een rothuwelijk.
Toen ze 18 waren gingen ze scheiden.
M'n moeder zag haar later en zei: meid wat zie je er toch goed uit! Ja ik ben gescheiden, zegt ze.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor K80 » 09 aug 2019 20:27

Ja, ik kan me voorstellen als je een rot huwelijk hebt, dat scheiden wel vreugde kan brengen.
Als je 40 jaar naar een waardeloze baan moet wordt je ook niet vrolijk van.
Vandaag is het gisteren van morgen.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor K80 » 27 aug 2019 20:41

5 jaar een ellendig huwelijk met een partner waar niets mee te beginnen is en die een abortus zou willen. Kinderen die niets meer met je man te maken willen hebben en je houd er niet meer van.
Tja, lijkt me voor de kinderen beter voor om te scheiden. Een liefdeloos huwelijk is de pest voor kinderen.
Ds Van Holten vertelt het echt heel mooi. Scheiden is een zonde tegen het zevende gebod, maar als je getrouwd blijft grotere zonden begaat, moet je kijken wat het zwaarste weegt.
Prachtig gezegd, het zevende gebod staat op gelijke hoogte met de rest van de geboden en is niet zoals als vaak in reformatorisch Nederland het belangrijkst gebod.

Dit zou een steun in de rug moeten zijn voor mensen in een hopeloos huwelijk die gebukt gaan dat scheiden nooit mag.

Bv

"Heb uw naaste lief. "

En je wordt mishandeld door je man, die zonde is net zo groot en als scheiden. Wat is dan erger? 1x scheiden, of jarenlang geslagen worden?
Vandaag is het gisteren van morgen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Chaya » 27 aug 2019 21:18

Ik zit net het antwoord te lezen. :?
Doortobben dus....
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Veendam » 28 aug 2019 07:46

Eigenlijk is het typisch dat het scheiden zelf zonde genoemt wordt.
Dat kan ik nergens terugvinden in de Bijbel zelf.

Er staat wel dat God de echtscheiding haat maar het is meer wat er voor reden achter zit, namelijk dat iemand lichtvaardig denkt over het huwelijk en zomaar zijn vrouw wegzend, of dat hij een ander leuker denkt te vinden of weet ik veel.
Het scheiden zelf echter zie ik nergens zonde genoemd worden.
Het is wel dat als er scheiding plaats heeft gevonden dat er dan regels zijn hoe iemand verder moet of verder kan.

Als iemand dat wel kan vinden dat het rechtstreeks zonde genoemd wordt dan hoor ik dat graag, ik kan het namelijk niet vinden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Marnix » 28 aug 2019 08:15

Veendam schreef:Eigenlijk is het typisch dat het scheiden zelf zonde genoemt wordt.
Dat kan ik nergens terugvinden in de Bijbel zelf.

Er staat wel dat God de echtscheiding haat maar het is meer wat er voor reden achter zit, namelijk dat iemand lichtvaardig denkt over het huwelijk en zomaar zijn vrouw wegzend, of dat hij een ander leuker denkt te vinden of weet ik veel.
Het scheiden zelf echter zie ik nergens zonde genoemd worden.
Het is wel dat als er scheiding plaats heeft gevonden dat er dan regels zijn hoe iemand verder moet of verder kan.

Als iemand dat wel kan vinden dat het rechtstreeks zonde genoemd wordt dan hoor ik dat graag, ik kan het namelijk niet vinden.


Klopt. Het is veel meer een gevolg van de zonde. Die vindt namelijk in een veel eerder stadium plaats. Stel, een man verwaarloost en slaat zijn vrouw. Het scheiden is dan het gevolg van de zonde, de zonde zelf is hoe de man met zijn vrouw omgaat.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Cathy » 28 aug 2019 12:33

Veendam schreef:Eigenlijk is het typisch dat het scheiden zelf zonde genoemt wordt.
Dat kan ik nergens terugvinden in de Bijbel zelf.

Ik ook niet.
Dat wat bij ons vertaald is als: ‘Gij zult niet echtbreken’, staat er in de grondtekst niet.
Daar staat: ‘Gij zult geen overspel plegen’. Dat is iets heel anders.
Echtbreken hoeft geen overspel te zijn; overspel is wel de echt breken.
Tijdens het voorlezen van de wet let ik er tegenwoordig op. Gelukkig hebben we twee predikanten die het correct lezen. :)
Maar hoe velen zijn er in het verleden hiermee geïndoctrineerd?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor K80 » 28 aug 2019 13:13

En nog steeds zeker.

Hoe vaak komt het hier in de vragenrubriek wel niet voorbij, waar wordt geantwoord dat scheiden niet mag en doe je het wel kom je onder censuur als je de scheiding aanvraagt.

Ook al ben je mishandeld, geen overspel is nooit scheiden.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Mortlach » 28 aug 2019 13:29

En dan vaak ook het argument "het is zo erg voor de kinderen".

In de recente vraag wordt mooi beschreven hoe het tegen heug en meug bij elkaar blijven OOK invloed heeft op de kinderen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor K80 » 28 aug 2019 21:34

Pcies
Vandaag is het gisteren van morgen.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor coby6 » 28 aug 2019 21:54

Veendam schreef:Eigenlijk is het typisch dat het scheiden zelf zonde genoemt wordt.
Dat kan ik nergens terugvinden in de Bijbel zelf.

Er staat wel dat God de echtscheiding haat maar het is meer wat er voor reden achter zit, namelijk dat iemand lichtvaardig denkt over het huwelijk en zomaar zijn vrouw wegzend, of dat hij een ander leuker denkt te vinden of weet ik veel.
Het scheiden zelf echter zie ik nergens zonde genoemd worden.
Het is wel dat als er scheiding plaats heeft gevonden dat er dan regels zijn hoe iemand verder moet of verder kan.

Als iemand dat wel kan vinden dat het rechtstreeks zonde genoemd wordt dan hoor ik dat graag, ik kan het namelijk niet vinden.

Wel als de Farizeeen vragen of je om elke wissewas je vrouw weg mag sturen. Nee want dan maak je dat er overspel gepleegd wordt met haar. Bij een legitieme reden wordt scheiding geen zonde genoemd.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten