Wat geloven de Katholieken?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

3parels
Mineur
Mineur
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 mei 2015 17:48

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor 3parels » 07 aug 2019 20:58

Yoshi schreef:Ik lees in deze reactie al meerdere buitenbijbelse zaken. Hilarisch!

En daarnaast maak je in de laatste alinea een knoepert van een fout waarmee je aangeeft eigenlijk niets van de ontstaansgeschiedenis van de bijbel te begrijpen. Dat is dan weer spijtig, voornamelijk voor jezelf.


Wat een bijtende toon heb je toch.
De HEERE is mijn licht en mijn heil, voor wie zou ik vrezen? De HEERE is mijn levenskracht, voor wie zou ik angst hebben?

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor benefietdiner » 07 aug 2019 21:01

Yoshi schreef:Ik lees in deze reactie al meerdere buitenbijbelse zaken. Hilarisch!

En daarnaast maak je in de laatste alinea een knoepert van een fout waarmee je aangeeft eigenlijk niets van de ontstaansgeschiedenis van de bijbel te begrijpen. Dat is dan weer spijtig, voornamelijk voor jezelf.

Noem man en paard en schiet geen gaten in de lucht.

Yoshi

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Yoshi » 07 aug 2019 21:02

3parels schreef:Wat een bijtende toon heb je toch.

Confronterend hè.

Yoshi

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Yoshi » 07 aug 2019 21:04

benefietdiner schreef:Noem man en paard en schiet geen gaten in de lucht.

Jij haalt uit zijn/haar reactie de eerste buitenbijbelse zaak en dan vul ik aan. Goed idee? (Wordt wel morgenavond voor mijn deel)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor benefietdiner » 07 aug 2019 21:11

Yoshi schreef:Jij haalt uit zijn/haar reactie de eerste buitenbijbelse zaak en dan vul ik aan. Goed idee?


Ik lees in deze reactie al meerdere buitenbijbelse zaken. Hilarisch!

En daarnaast maak je in de laatste alinea een knoepert van een fout waarmee je aangeeft eigenlijk niets van de ontstaansgeschiedenis van de bijbel te begrijpen. Dat is dan weer spijtig, voornamelijk voor jezelf.

Eerst hier antwoord op natuurlijk.
-welke buiten Bijbelse zaken
-welke knoepert van een fout

Yoshi

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Yoshi » 07 aug 2019 21:18

benefietdiner schreef:Eerst hier antwoord op natuurlijk.
-welke buiten Bijbelse zaken
-welke knoepert van een fout

Kijk eerst maar zelf eens kritisch en laat weten wat je bevinding is, daarna vul ik aan. Succes.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor gravo » 08 aug 2019 06:29

Dit topic ontspoort op een ergerlijke manier. In post 2 heb ik al aan Teus gevraagd of hij zijn onzinnige openingspost niet beter zou kunnen intrekken. Maar nee hoor.
Je ziet wat er gebeurt als je opent met een volstrekt onterechte beschuldiging. Uiteindelijk voelen de extremisten zich dan gesterkt om er nog weer scheppen bovenop te doen.
Ik zie nu zelfs dat in een onderwerp over katholieken en protestanten de kwalijke inhoud van kwaadwillige complot-sites wordt gebruikt. Als je daar waarde aan hecht dan ben je een complete analfabeet in zaken van geloof en kerk. Treurig.
Maar het meest verontrustende is denk ik nog wel dat er niet alleen in de Islam een extreem intolerante stroming kan ontstaan, zoals het salafisme met haar heilige oorlogen en intolerante praktijken tot terrorisme aan toe, maar dat het christendom evenzeer het gevaar loopt dat gefrustreerde christenen zich tot extreem religieus gedachtegoed keren met alle kwalijke gevolgen van dien.

Wat mij betreft mag dit topic dicht. Om alle deelnemers (tegen zichzelf) te beschermen.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Mortlach » 08 aug 2019 10:18

benefietdiner schreef:De paus predikt vrede met de islam.


Want geen vrede met islam is beter? Wat was het tegenovergestelde van vrede ook alweer?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

3parels
Mineur
Mineur
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 mei 2015 17:48

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor 3parels » 08 aug 2019 15:17

Mortlach schreef:Want geen vrede met islam is beter? Wat was het tegenovergestelde van vrede ook alweer?


De vrede van de paus is een vrede van: ik kus de Koran en we geloven in dezelfde God. Kortom: we gooien alles op één hoop en hebben zo vrede.
Elkaar accepteren, elkaar geloofsvrijheid geven is iets heel anders dan de godsdienst van de islam verenigen met de christelijke godsdienst.
Oorlog met de islam lijkt me zeer onbijbels. Vrede houden met alle mensen, is heel bijbels. Dat betekent overigens niet dat ik mijn eigen godsdienst dan vermeng met die van hen.
De HEERE is mijn licht en mijn heil, voor wie zou ik vrezen? De HEERE is mijn levenskracht, voor wie zou ik angst hebben?

3parels
Mineur
Mineur
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 mei 2015 17:48

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor 3parels » 08 aug 2019 15:21

gravo schreef:Dit topic ontspoort op een ergerlijke manier. In post 2 heb ik al aan Teus gevraagd of hij zijn onzinnige openingspost niet beter zou kunnen intrekken. Maar nee hoor.
Je ziet wat er gebeurt als je opent met een volstrekt onterechte beschuldiging. Uiteindelijk voelen de extremisten zich dan gesterkt om er nog weer scheppen bovenop te doen.
Ik zie nu zelfs dat in een onderwerp over katholieken en protestanten de kwalijke inhoud van kwaadwillige complot-sites wordt gebruikt. Als je daar waarde aan hecht dan ben je een complete analfabeet in zaken van geloof en kerk. Treurig.
Maar het meest verontrustende is denk ik nog wel dat er niet alleen in de Islam een extreem intolerante stroming kan ontstaan, zoals het salafisme met haar heilige oorlogen en intolerante praktijken tot terrorisme aan toe, maar dat het christendom evenzeer het gevaar loopt dat gefrustreerde christenen zich tot extreem religieus gedachtegoed keren met alle kwalijke gevolgen van dien.

Wat mij betreft mag dit topic dicht. Om alle deelnemers (tegen zichzelf) te beschermen.

gravo


Ik zou jihadisten niet op één lijn willen stellen met de rechtse kant van het christendom. Dat is ook weer zo'n dooddoener. Ooit een christelijke stroming gevonden die zich in bommen hult om vervolgens onschuldige islamieten of ongelovigen te vermoorden. Laten we wel blijven nuanceren. Rechtse christenen die zich niet willen verenigen met islam en rkk zijn of andere godsdiensten zijn geen extremisten. Hooguit houden ze er een aparte leefstijl op na en leven meer wettisch dan evangelisch. Zitten zondige kanten aan, dat klopt... Maar om ze nou gelijk te stellen met extremisten....
De HEERE is mijn licht en mijn heil, voor wie zou ik vrezen? De HEERE is mijn levenskracht, voor wie zou ik angst hebben?

Gebruikersavatar
Bartje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 30 okt 2013 19:48

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Bartje » 08 aug 2019 17:39

Ik zou jihadisten niet op één lijn willen stellen met de rechtse kant van het christendom. Dat is ook weer zo'n dooddoener. Ooit een christelijke stroming gevonden die zich in bommen hult om vervolgens onschuldige islamieten of ongelovigen te vermoorden. Laten we wel blijven nuanceren. Rechtse christenen die zich niet willen verenigen met islam en rkk zijn of andere godsdiensten zijn geen extremisten. Hooguit houden ze er een aparte leefstijl op na en leven meer wettisch dan evangelisch. Zitten zondige kanten aan, dat klopt... Maar om ze nou gelijk te stellen met extremisten....


Net of evangelisch alles is :lol:
Nee wederom heerst onkunde.
Waarom een aparte levenshouding? Ik vind het wel een aardig compliment. Wat is er verkeerd aan om een leerstelling te afwijzen? Als ik alleen het OT gebruik zie ik al een tal van dingen die ik simpel weg niet kan rijmen met het eren van God
Niet de mens maar de leerstelling wijzen we af en keren wij ons af, scheeld een hoop gedoe
Haast u langzaam.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Prisma23 » 08 aug 2019 19:16

gravo schreef:Dit topic ontspoort op een ergerlijke manier. In post 2 heb ik al aan Teus gevraagd of hij zijn onzinnige openingspost niet beter zou kunnen intrekken. Maar nee hoor.
Je ziet wat er gebeurt als je opent met een volstrekt onterechte beschuldiging. Uiteindelijk voelen de extremisten zich dan gesterkt om er nog weer scheppen bovenop te doen.
Ik zie nu zelfs dat in een onderwerp over katholieken en protestanten de kwalijke inhoud van kwaadwillige complot-sites wordt gebruikt. Als je daar waarde aan hecht dan ben je een complete analfabeet in zaken van geloof en kerk. Treurig.
Maar het meest verontrustende is denk ik nog wel dat er niet alleen in de Islam een extreem intolerante stroming kan ontstaan, zoals het salafisme met haar heilige oorlogen en intolerante praktijken tot terrorisme aan toe, maar dat het christendom evenzeer het gevaar loopt dat gefrustreerde christenen zich tot extreem religieus gedachtegoed keren met alle kwalijke gevolgen van dien.

Wat mij betreft mag dit topic dicht. Om alle deelnemers (tegen zichzelf) te beschermen.

gravo


@gravo
Dat dit compleet uit de hand loopt deel ik met je. Extremisme en intolerantie past hier niet. Maar je argument om deelnemers tegen zichzelf te beschermen is mogelijk wel het sterkte voor een slot op dit topic.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor gravo » 08 aug 2019 20:50

3parels schreef:Ik zou jihadisten niet op één lijn willen stellen met de rechtse kant van het christendom. Dat is ook weer zo'n dooddoener. Ooit een christelijke stroming gevonden die zich in bommen hult om vervolgens onschuldige islamieten of ongelovigen te vermoorden. Laten we wel blijven nuanceren. Rechtse christenen die zich niet willen verenigen met islam en rkk zijn of andere godsdiensten zijn geen extremisten. Hooguit houden ze er een aparte leefstijl op na en leven meer wettisch dan evangelisch. Zitten zondige kanten aan, dat klopt... Maar om ze nou gelijk te stellen met extremisten....

Ik sprak over kwalijke gevolgen van extreem gedachtegoed. In de Islam heeft dat zelfs geleid tot terrorisme, maar er zijn meer kwalijke gevolgen.
Wat dacht je van dwang, zwartmakerij, kwaadsprekerij, verdachtmakingen, verketteringen, het besmeuren van iemands naam, de integriteit van iemand in twijfel trekken, wat dacht je van schelden, dreigen, provoceren, intimideren, de mond snoeren, wegpoetsen, belachelijk maken en alle andere onheuse bejegeningen die goedgekeurd worden door het extreme volk, omdat het om de door hen verklaarde vijand gaat?

Het eenvoudige recept is altijd: mijn vijand is Gods vijand, dus ik ben gedekt als ik die vijand het leven op alle mogelijke manieren zuur maak. Of God daar ook zo over denkt is geen vraag meer. Zij boetseren hun God immers gewoon naar het beeld van hun eigen ethiek?

Protestantse extremisten, ze zijn er en anders komen ze er wel. Vanuit Amerika. Als je ergens een reservoir van compleet gestoorde wan-christenen zoekt, de verzameling debiele koekwauzen die begrafenissen verstoren met luid geschreeuw, omdat ze hun meningsverschil met de dode zo nodig aan de aanwezigen willen melden (burn in hell), dan moet je het daar zoeken, inclusief de bijbehorende haat-sites die daar in leven worden gehouden.

Als je dat leest, wordt het wel degelijk gewelddadig en gevaarlijk.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor irmo » 08 aug 2019 21:46

3parels schreef:Ik zou jihadisten niet op één lijn willen stellen met de rechtse kant van het christendom. Dat is ook weer zo'n dooddoener. Ooit een christelijke stroming gevonden die zich in bommen hult om vervolgens onschuldige islamieten of ongelovigen te vermoorden. Laten we wel blijven nuanceren. Rechtse christenen die zich niet willen verenigen met islam en rkk zijn of andere godsdiensten zijn geen extremisten. Hooguit houden ze er een aparte leefstijl op na en leven meer wettisch dan evangelisch. Zitten zondige kanten aan, dat klopt... Maar om ze nou gelijk te stellen met extremisten....


Als je dat denkt dan heb je dus werkelijk geen idee waar je over praat. Over volkomen koekwaus gesproken........

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Cathy » 08 aug 2019 22:05

3parels schreef:Ik zou jihadisten niet op één lijn willen stellen met de rechtse kant van het christendom. Dat is ook weer zo'n dooddoener. Ooit een christelijke stroming gevonden die zich in bommen hult om vervolgens onschuldige islamieten of ongelovigen te vermoorden. Laten we wel blijven nuanceren.

Christchurch van 15 maart al vergeten? :(
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten