Wat geloven de Katholieken?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Yoshi

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Yoshi » 07 aug 2019 17:18

gravo schreef:Doe eens niet zo kinderachtig.

Jij bent degene die er met lappen tekst zo'n probleem van maakt. Open deuren intrappen met lappen tekst maakt op mij geen indruk, sorry.

Mortlach schreef:Toen ik op de universiteit essays leerde schrijven, was het eerste dat werd afgeleerd woordenboekdefinities te gebruiken. Als je een essay begon met "Volgens het woordenboek betekent X Y" werd er direct een vol punt van je eindscore afgetrokken.

Waarom zou je zo een essay beginnen? Ik ben opgeleid om academische pabo studenten te begeleiden in hun wetenschappelijke onderzoeken en zo'n regel kan ik mij niet herinneren.

Maar dit forum is geen universiteit en haalt dat niveau bij lange na niet waarom het relevant is ontgaat mij maar dat zal ongetwijfeld aan mij liggen.

Yoshi

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Yoshi » 07 aug 2019 17:28

mona schreef:Ik heb twee zaken aangestipt, die spelen binnen het katholieke geloof (knielen voor beelden en er is één God in alle religies), en jullie gevraagd of deze Bijbels zijn.

Ik kniel wel eens ja, voor het graf van mijn opa en oma bijvoorbeeld, en ik bid ook geregeld knielend en daarbij gebruik ik ook wel eens een beeld of schilderij om mij te helpen. Ik kniel niet voor het beeld zelf. Maar als jij graag rechtop blijft staan, gaat liggen, je handen vouwt, je handen omhoog houdt of welke bid houding je dan ook maar aan wil nemen dan heb ik daar geen enkel probleem mee of die houding nou in de bijbel staat of niet. Er is 'slechts' 1 God, dat is geheel bijbels. Dat jij er blijkbaar een meergodendom op nahoudt lijkt mij onchristelijk en tevens onbijbels. Alles in willen delen in bijbels en onbijbels is overigens ook eigenschap die niet terug te voeren is op de bijbel en die je volgens je eigen geloof dus snel af dient te leren. Succes daarmee.

Gezien jullie heftige reacties, ligt dat blijkbaar nogal gevoelig.

Jouw inquisitie jegens alles wat katholiek is zonder dat je daarbij besef schijnt te hebben van je eigen geloof ligt bij mij gevoelig ja. Ik kan simpelweg niet begrijpen dat iemand in zijn/haar volwassen geloofsleven nog zo'n beperkt wereldbeeld erop nahoudt.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor benefietdiner » 07 aug 2019 19:14

De paus predikt vrede met de islam.

Afbeelding

Moslimmedia zijn opgewonden over de pauselijke omhelzing van de islam.

De paus heeft de islam omarmd als een religie van vrede en eert wat hij gematigde islamitische priesters (imams) noemt die vechten tegen 'terrorisme'. Honderden evangelische christelijke kerken sluiten hun ogen en sluiten zich aan bij een nieuw-apostolische hervorming. (NAR). Dat omvat een erkenning van de paus als een christelijke leider.


Bron: https://ivarfjeld.com/2019/08/04/the-en ... r-rejoice/

Protestanten dienen radicaal afstand te nemen van de RK.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor benefietdiner » 07 aug 2019 19:24

Het kwaad van de paus ontmaskerd

Negen redenen waarom geen echte volgeling van Jezus het hoofd van het Vaticaan kan accepteren.

Afbeelding

De paus bidt, ondersteunt en verwent zich met de vijanden van God van de Bijbel. Hier begroet de paus de islamitische bewoners van de Tempelberg in Jeruzalem.
Om erachter te komen wie een christen is, moet u de instructies van Jezus de Messias volgen. Hij waarschuwde ons dat het niet voldoende is om te luisteren naar wat mensen over hem zeggen. Maar onderzoek of zij doen wat Hij hun heeft opgedragen. Zijn bevelen niet een kant opleggen voor door de mens gemaakte filosofie en doctrines. Maar liever bereid zijn om Zijn geboden te gehoorzamen.

Aan hun vruchten kunnen we herkennen wie een volgeling is van Jezus de Messias.

Mattheüs: 7: 15-16.
“Pas op voor valse profeten. Ze komen naar je toe in schaapskleren, maar innerlijk zijn ze woeste wolven. Aan hun vruchten zul je ze herkennen.


Bron: https://ivarfjeld.com/2015/06/30/the-ev ... e-exposed/

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor benefietdiner » 07 aug 2019 19:28

De Koran kussen

Afbeelding

Code: Selecteer alles

De paus volgt een 'Christus' die hem toestaat de Koran te kussen. Een boek dat beweert dat Jezus de Messias niet God is, maar alleen een profeet. Een boek dat beweert dat het Joodse volk geen rechten heeft op Zion, maar eerder de volgelingen van Mohammed.


Bron: https://ivarfjeld.com/2015/06/30/the-ev ... e-exposed/

Yoshi

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Yoshi » 07 aug 2019 19:34

benefietdiner schreef:Protestanten dienen radicaal afstand te nemen van de RK.

Welke protestantse groepering?

Hoe makkelijk is het voor jou om lekker 'radicaal' te spreken als niet miljoenen van jouw broeders en zusters in islamitische landen wonen en daar graag in vrede leven? Heb jij liever oorlog dan vrede? En ten koste van hoeveel onschuldige mensenlevens mag dat dan gaan en ben je bereid daar je eigen leven of dat van je kinderen voor te geven?

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor benefietdiner » 07 aug 2019 20:17

Yoshi schreef:als niet miljoenen van jouw broeders en zusters in islamitische landen wonen en daar graag in vrede leven?

Pardon op welke planeet leef jij.

Christenen zwaar vervolgd in 73 landen

https://www.opendoors.nl/nieuws/2019/01 ... -73-landen

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1467
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor hans0166 » 07 aug 2019 20:21

benefietdiner schreef:Protestanten dienen radicaal afstand te nemen van de RK.


voor mij is dit onderwerp over, de protestantse salafisten hier hebben het weer eens vakkundig om zeep geholpen.

en natuurliik een site met eindtijdgekkies.. en dat durft zich protestants te noemen. De reformatoren liggen te tollen in hun graf.
Laatst gewijzigd door hans0166 op 07 aug 2019 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Yoshi

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Yoshi » 07 aug 2019 20:22

benefietdiner schreef:Pardon op welke planeet leef jij.

Christenen zwaar vervolgd in 73 landen

https://www.opendoors.nl/nieuws/2019/01 ... -73-landen

Klopt, en jouw vurige wens is dat de vlam nog verder in de pan slaat. Fijn voor de christenen aldaar van die 'radicale' christenen die veilig vanachter hun pc'tje in het westen oorlog prediken. Je geeft geen antwoord op de vraag; ben je bereid jouw leven of dat van je kinderen te geven voor je heilige oorlog?

3parels
Mineur
Mineur
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 mei 2015 17:48

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor 3parels » 07 aug 2019 20:28

De Bijbel is ons enige richtsnoer. Laten we alles in onze kerken daaraan toetsen. Rooms of gereformeerd evangelisch of baptistisch. Geloof me... Er is veel wat God niet heeft bevolen en weinig wat God wel heeft bevolen. Er is veel feel-good geloof en weinig gehoorzaamheid. Mensen hebben zich belangrijk gemaakt, maken hun zienswijze tot waarheid, maar er is weinig dienende liefde. Wanneer de Bijbel de enige waarheid wordt zullen we in geen kerk meer passen. De kerk is een instituut, de echte gemeente vindt je op die plaatsen waar mensen samenkomen die dicht bij Hem leven in een dagelijkse afhankelijkheid. Mensen die het Woord kennen en het leven.
De versnippering die er nu is, is gewoonweg gevolg van het loslaten van het Woord. Of eigen mening belangrijker vinden dan wat God er van zegt. Ruzie maken over onzinnige zaken en elkaar nergens in kunnen verdragen.

Toch mag eenheid nooit ten koste gaan van de waarheid. Wat op papier staat kan in de praktijk nog wel eens heel anders uitpakken. Velen zijn goed begonnen en maken van hun eigen belijdenissen niks meer waar.

Laat elke christen zijn eigen geloofspraktijk of belijdenissen maar eens toetsen. Staat wat je gelooft ook echt in het Woord? De meeste gelovigen kennen het Woord amper, maar hebben de grootste mond. Ze weten het precies! Wat weten ze? Wat hun overgeleverd is, niet wat het Woord zegt.
De HEERE is mijn licht en mijn heil, voor wie zou ik vrezen? De HEERE is mijn levenskracht, voor wie zou ik angst hebben?

Yoshi

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Yoshi » 07 aug 2019 20:30

3parels schreef:De Bijbel is ons enige richtsnoer.

Dat klinkt als een boekaanbidder.

Ik geloof echter in de drie-enige God en die openbaart zich op meerdere manieren dan enkel de bijbel.

3parels
Mineur
Mineur
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 mei 2015 17:48

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor 3parels » 07 aug 2019 20:41

[youtube][/youtube]
Yoshi schreef:Klopt, en jouw vurige wens is dat de vlam nog verder in de pan slaat. Fijn voor de christenen aldaar van die 'radicale' christenen die veilig vanachter hun pc'tje in het westen oorlog prediken. Je geeft geen antwoord op de vraag; ben je bereid jouw leven of dat van je kinderen te geven voor je heilige oorlog?


Volgens mij heeft Jezus zelf gezegd dat zijn discipelen hetzelfde wachten als wat Hem overkwam. Vervolging. Wij zitten hier in NL in een positie die vrij uniek is. Weinig te stellen met vervolging. Hoogsten spugen de christenen elkaar uit, zoals we hier vaak zien gebeuren. Ook hebben we het zo druk net ons eigen kerkje dat we gelovigen uit andere kerken helemaal niet nodig hebben en er niet over peinzen na te denken of hun leerstellingen misschien wel bijbelser zijn dan de onze.
Jezus volgen, ook in zijn lijden. Is dat prettig? Is dat wat je je kinderen gunt? Nee natuurlijk niet, maar om wille van de vrede dan maar oecumenisch te zijn... Geen denken aan. Geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt. Er zijn gelovigen in Noord-Korea die voor geen goud met ons willen ruilen. Zij lijden liever dan dat ze onderling verdeeld zijn. Trouwens ik geloof ook echt dat vervolging zuivert. Geen schijnchristen zal marteling willen ondergaan als ie niet echt er zeker van is wie Jezus voor Hem is. Wij hebben het in Nederland nog veel te goed om elkaar de tent uit te vechten.
De HEERE is mijn licht en mijn heil, voor wie zou ik vrezen? De HEERE is mijn levenskracht, voor wie zou ik angst hebben?

3parels
Mineur
Mineur
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 mei 2015 17:48

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor 3parels » 07 aug 2019 20:48

Yoshi schreef:Dat klinkt als een boekaanbidder.

Ik geloof echter in de drie-enige God en die openbaart zich op meerdere manieren dan enkel de bijbel.


Buitenbijbelse ervaringen lijken me gevaarlijk als we ze niet in t Woord kunnen vinden. Als ik jouw reactie lees wordt het heel makkelijk alles goed te vinden. Iedereen voelt wat ervaart wat... En wie is onze maatstaf? De mens. We hebben elkaar dan niks meer te zeggen, hoeven elkaar nergens op te wijzen. Want ja... Wie bepaalt nou uiteindelijk wat God doet, zegt en wil? Het Woord iig niet meer. De ervaring is ons richtsnoer. Lijkt me behoorlijk link. Want wat als ervaring elkaar tegenspreekt en beide beweren dat God sprak? Ik ken iemand bij wie daardoor het huwelijk bijna op de klippen liep. Heel gevaarlijk dus.
Hoe kan je iets weerleggen wat je niet in t Woord vindt? Wie wordt dan de norm? Ik hou me liever hier aan.

Heel de Schrift is door God ingegeven en is nuttig om daarmee te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de rechtvaardigheid,
2 Timotheüs 3:16 HSV
https://bible.com/bible/1990/2ti.3.16.HSV
Laatst gewijzigd door 3parels op 07 aug 2019 20:57, 2 keer totaal gewijzigd.
De HEERE is mijn licht en mijn heil, voor wie zou ik vrezen? De HEERE is mijn levenskracht, voor wie zou ik angst hebben?

Yoshi

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Yoshi » 07 aug 2019 20:52

3parels schreef:Buitenbijbelse ervaringen lijken me gevaarlijk als we ze niet in t Woord kunnen vinden. Als ik jouw reactie lees wordt het heel makkelijk alles goed te vinden. Iedereen voelt wat ervaart wat... En wie is onze maatstaf? Koning ik.
Hoe kan je iets weerleggen wat je niet in t Woord vindt? Wie wordt dan de norm? Ik hou me liever hier aan.

Heel de Schrift is door God ingegeven en is nuttig om daarmee te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de rechtvaardigheid,
2 Timotheüs 3:16 HSV
https://bible.com/bible/1990/2ti.3.16.HSV

Ik lees in deze reactie al meerdere buitenbijbelse zaken. Hilarisch!

En daarnaast maak je in de laatste alinea een knoepert van een fout waarmee je aangeeft eigenlijk niets van de ontstaansgeschiedenis van de bijbel te begrijpen. Dat is dan weer spijtig, voornamelijk voor jezelf.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor irmo » 07 aug 2019 20:56

hans0166 schreef:voor mij is dit onderwerp over, de protestantse salafisten hier hebben het weer eens vakkundig om zeep geholpen.

en natuurliik een site met eindtijdgekkies.. en dat durft zich protestants te noemen. De reformatoren liggen te tollen in hun graf.



Hier ook…..ik wilde nog een antwoord geven op de eerlijke vragen van Mona.....maar als het zo moet, laat dan maar weer……. :roll:


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten