Ik geloof er helemaal niks meer van!

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Ik geloof er helemaal niks meer van!

Berichtdoor gravo » 03 aug 2019 07:16

Dat uitroepteken staat niet voor niets in de topic titel.
Steeds vaker kom ik mensen tegen die, hoewel christelijk opgevoed, met grote stelligheid alle geloofsartikelen vaarwel zeggen.
Het kan veel oorzaken hebben: het valt niet meer te rijmen met ons huidige wereldbeeld, het kan voortkomen uit frustraties, het kan een onbewuste keuze zijn, omdat men met de meerderheid van de westerse bevolking mee weg drijft, het kan ook een gebrek aan inzicht of kennis zijn. Als je er niks meer van snapt zeg je al gauw: Waar gaat het eigenlijk over!

Als je omringt wordt door mensen die het geloof zo duidelijk laten voor wat het is, dan kan het bijna niet anders of je wordt er zelf ook door aangeraakt.

Hoe is dat op Refoweb? Kent iemand die neiging ook om hardop of stilletjes te zeggen: ik geloof er helemaal niks meer van!
Hoe worden wij door dit fenomeen beïnvloed?

gravo
Laatst gewijzigd door gravo op 03 aug 2019 08:00, 1 keer totaal gewijzigd.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Ik geloof er helemaal niks meer van!

Berichtdoor MoesTuin » 03 aug 2019 07:59

het is maar net welke en de hoeveelheid nadruk en de waarde wordt gegeven aan de belijdenis geschriften en de oudvaders en de dominee en de kerk richting en de ..... "Vul maar in"....
Velen zitten muurvast verstrengeld aan hun kerkgenootschap en een ander kerkgenootschap, dat kan niet hoor....

"Opdat zij allen Één zijn in Mijn Naam" is de opdracht van de Heere Jezus.

Bovenstaande is voor velen een zegen en heel belangrijk wat op zich ook prima is zolang Christus boven dit alles uitrijkt en staat in Geloof.

Maar er is een gevaar dat men in slaap wordt gesust door al de menselijke opgestelde belijdenis geschriften en men op een punt komt er vanuit gaande dat alles al eens grondig is onderzocht en men het als enige waarheid aanneemt (zonder zelfonderzoek)
en men onderwerpt zich onder ook allerlei bijgekomen wetjes en regeltjes als zijnde geloofsnormen en waarden als zijnde gegrond op de bijbel....

Maar dat is niet altijd juist
Onderzoekt de Schriften!
Altijd
Iedereen
Persoonlijk
Eerlijk
In Geloof


Luisteren naar Gods stem


Zorg ervoor dat uw spreken en uw handelen de toets kunnen doorstaan van de wet die vrijheid brengt.
(Jakobus 2:12)


De wet die vrijheid brengt

Het is juist de wet die vrijheid brengt!
Niet een knellende wet, niet een wet die je beperkt, niet een wet van regels die je leven inperkt maar je in de ruimte zet: de ruimte van de Heere Jezus die Heer wil zijn van al je woorden en al je daden.

Vrij zijn in Christus alleen

Dan kun je zeggen, " ik geloof er helemaal niks meer van van al het moeten en niet moeten, het oordelen en veroordelen van elkaar, het ...."vul maar in"....



Galaten 5:1 is voor mij goud waard:
"Opdat jij werkelijk vrij zoudt zijn, heeft Christus jou vrijgemaakt.
Houdt dus stand en laat jou niet opnieuw een slavenjuk opleggen".

Kennen we dat in 2019;
Weinigen weten wat het is: "geleid te worden door de heilige Geest"

Ik geloof enkel in de Heere Jezus
Zie mijn onderschrift verder....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Ik geloof er helemaal niks meer van!

Berichtdoor coby6 » 03 aug 2019 11:58

Toen ik teruggevallen was, werd ik erdoor beinvloed. Nu niet, maar als je continu ergens (niet hier) dat 'God is slecht en ik ben beter' gezeur leest, heb ik wel iets van: moet ik hier wel rondhangen eigenlijk?
Laatst gewijzigd door coby6 op 03 aug 2019 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Ik geloof er helemaal niks meer van!

Berichtdoor Teus » 03 aug 2019 18:58

gravo schreef:Steeds vaker kom ik mensen tegen die, hoewel christelijk opgevoed, met grote stelligheid alle geloofsartikelen vaarwel zeggen.

Geloof ontvangen we door de Genade van God en het werk van Jezus aan het kruis.
Laten we voorop stellen dat niemand door een opvoeding gaat geloven.
Zogenaamde opvoedingsgeloof zal nooit stand houden.
Als iets min of meer opgedragen wordt en heeft ook nog zijn onprettige kanten die vaak overwonnen moeten worden, wat overigens vaak wel te doen is, maar geen echt resultaat geeft, dan haak je nogal snel af, vooral als omstandigheden of omgeving hieraan meewerkt.
Hoewel, ik heb het jaren lang volgehouden, door indoctrinatie.

gravo schreef:Het kan veel oorzaken hebben: het valt niet meer te rijmen met ons huidige wereldbeeld..

Ja, het mooiste zou zijn dat God Zich en alles aanpast maar zo denkt een oprecht gelovige niet. Deze ziet het veranderende wereldbeeld als een teken en verheugd zich er in.

gravo schreef:….het kan voortkomen uit frustraties,

Als je bedoelt dat God iets gedaan heeft, of juist niet, en daar de schuld van krijgt. Is geen vertrouwen dus ongeloof.

gravo schreef:Als je omringt wordt door mensen die het geloof zo duidelijk laten voor wat het is, dan kan het bijna niet anders of je wordt er zelf ook door aangeraakt.

Heb ik tot op heden totaal geen last van het wordt alleen maar sterker en het gebed voor hen ook.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ik geloof er helemaal niks meer van!

Berichtdoor Marnix » 04 aug 2019 11:08

Opvoeding speelt wel degelijk een rol. Waarom denk je dat er veel meer kinderen van christenen geloven dan kinderen van niet-christenen?

Psalm 78:

Wij hebben het gehoord, wij weten het,
onze ouders hebben het ons verteld.
Wij willen het onze kinderen niet onthouden,
wij zullen aan het komend geslacht vertellen
van de roemrijke, krachtige daden van de HEER,
van de wonderen die hij heeft gedaan.
Hij stelde een richtlijn vast voor Jakob
en kondigde in Israël een wet af.
Onze voorouders gaf hij de opdracht
die aan hun kinderen te leren.
Zo zou het volgende geslacht ervan weten,
en zij die nog geboren moesten worden,
zouden het weer aan hun kinderen vertellen.
Dan zouden zij op God vertrouwen,
Gods grote daden niet vergeten
en zich richten naar zijn geboden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Ik geloof er helemaal niks meer van!

Berichtdoor Origenes » 05 aug 2019 17:43

gravo schreef:Hoe is dat op Refoweb? Kent iemand die neiging ook om hardop of stilletjes te zeggen: ik geloof er helemaal niks meer van!
Hoe worden wij door dit fenomeen beïnvloed?

Door de tijd heen heeft het gestimuleerd om over dergelijke keuzes na te denken: "hoe komt iemand daar toe?" Maar zelf daardoor gaan twijfelen? Nee, dat niet.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Ik geloof er helemaal niks meer van!

Berichtdoor Boekenlezer » 05 aug 2019 19:49

gravo schreef:Dat uitroepteken staat niet voor niets in de topic titel.
Steeds vaker kom ik mensen tegen die, hoewel christelijk opgevoed, met grote stelligheid alle geloofsartikelen vaarwel zeggen.
Het kan veel oorzaken hebben: het valt niet meer te rijmen met ons huidige wereldbeeld, het kan voortkomen uit frustraties, het kan een onbewuste keuze zijn, omdat men met de meerderheid van de westerse bevolking mee weg drijft, het kan ook een gebrek aan inzicht of kennis zijn. Als je er niks meer van snapt zeg je al gauw: Waar gaat het eigenlijk over!

Als je omringt wordt door mensen die het geloof zo duidelijk laten voor wat het is, dan kan het bijna niet anders of je wordt er zelf ook door aangeraakt.

Hoe is dat op Refoweb? Kent iemand die neiging ook om hardop of stilletjes te zeggen: ik geloof er helemaal niks meer van!
Hoe worden wij door dit fenomeen beïnvloed?

gravo

Dat een omgeving veel met je kan doen, herken ik wel heel duidelijk. De input die je krijgt, het doet wat! Ik ben er nooit door van mijn geloof afgevallen. Maar ik werk wel in een omgeving met niet-gelovigen. En dan kan het nogal aan je gaan knagen. Hun levenswijze spreekt non-verbaal tot mij: 'wat jij gelooft is onzin!' Zoiets pareer ik graag door me eens terug te trekken, en eens goed voor mezelf na te denken, de dingen die me bezig houden te overdenken, filosoferen, overzicht creëren, om daarna met meer stevigheid mijn plek weer in te nemen. Maar dat kan dan weer niet, want je moet met je werk verder. Dat voelt wel eens als leegte. Momenteel heb ik dat niet zo nadrukkelijk, maar het is wel eens zo geweest.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Ik geloof er helemaal niks meer van!

Berichtdoor Cathy » 06 aug 2019 12:32

gravo schreef:Kent iemand die neiging ook om hardop of stilletjes te zeggen: ik geloof er helemaal niks meer van!
Hoe worden wij door dit fenomeen beïnvloed?

Ooit besloot ik om atheist te worden. Ik had er genoeg van. Dat gezeur overal over en al dat 'moeten'.
Het is niet gelukt.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Ik geloof er helemaal niks meer van!

Berichtdoor gravo » 06 aug 2019 12:55

Cathy schreef:Ooit besloot ik om atheist te worden. Ik had er genoeg van. Dat gezeur overal over en al dat 'moeten'.
Het is niet gelukt.

Atheïst zijn is een vrij zeldzaam en uiterst moeilijk bedrijf. Het is in die zin zeldzaam, dat je altijd een God nodig hebt om daarvan te kunnen zeggen dat ie niet bestaat. Net als iemand die zegt dat ie geen champignons lust. Dat kun je alleen zeggen in het geval er champignons bestaan, anders is het een onbegrijpelijke opmerking.
Kortom, atheïsten zijn met handen en voeten aan God gebonden. Je kunt dus niet overal atheïst zijn; je hebt er een van God doortrokken omgeving voor nodig. Die zijn er niet veel (meer).
Het is ook een moeilijk bedrijf. Om dat te begrijpen moet je naar het ontstaan van de natuurgodsdiensten kijken.
Moeilijk te verteren zaken, zoals droogte, ziekte, rampen, geluk/ongeluk, maar ook raadselachtige dingen als zon, maan en sterren of het leven van mensen, dieren en planten noopten velen om aan die fenomenen krachten toe te kennen. Met een wil en een doel. Je louter neerleggen bij het blinde lot, de contingentie, de willekeur van de werkelijkheid is moeilijk vol te houden.
Zeker als het emotionele zaken betreft die groot verdriet of grote vreugde veroorzaken. Ook die emotionele kant van ons zelf vraagt om een verklaring en een vorm. Je wilt iets of iemand bedanken of juist te hulp roepen. Misschien kun je wel ruilen. Geef offers, richt een ereplaats in voor de krachten die je vermoedt, geef ze een naam, roep ze aan, voer rituelen uit. Doe iets vanuit je wanhoop of vanuit je opluchting.
De vele godsdiensten bewijzen dat dat overal en altijd is gedaan.
Mutatis mutandis geldt dezelfde drift of reflex nog steeds voor mensen van hier en nu.
Het is nog steeds vrijwel ondoenlijk om uitsluitend te leven met wat het lot beslist. Betekenisloosheid, onverschilligheid, eenzaamheid, ongewisheid en machteloosheid zullen hun tol eisen.
In die zin zou je het dapper kunnen noemen om atheïst te zijn. Alleen de deugd dapper heeft ook geen betekenis in een heelal dat uitsluitend door toeval wordt gedreven.
Atheïst zijn betekent dat je van niets weet en dat ook zo wilt houden. Kwalitatief maakt het voor een atheïst niet uit of hij leeft of dood is. Het is wat het is. De enige kwaliteit die hij najaagt is de constatering dat de Degene waarvan hij zeker weet dat Hij niet leeft niet leeft. Dat lijkt me zoeken naar een speld in een hooiberg waar geen speld in ligt.

gravo
Laatst gewijzigd door gravo op 06 aug 2019 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Ik geloof er helemaal niks meer van!

Berichtdoor Chaya » 06 aug 2019 13:01

In dat verband is dit boek misschien wel iets. Ik ken het niet, maar zag het laatst bij iemand in de boekenkast staan. Van wie ik dacht dat hij zeer standvastig was.
Afbeelding

Ik begreep dat er meerdere soort atheïsten zijn, dus de ene is de andere niet.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Ik geloof er helemaal niks meer van!

Berichtdoor MoesTuin » 06 aug 2019 15:09

Cathy schreef:Ooit besloot ik om atheist te worden. Ik had er genoeg van. Dat gezeur overal over en al dat 'moeten'.
Het is niet gelukt.


God is Krachtiger gelukkig.
Het is toch heerlijk als je door Hem in je nekvel gegrepen wordt.
En vrij mag leven uiteindelijk door het Geloof in de Heer Jezus Christus en inziet dat al dat moeten en regeltjes sus en zo totaal zinloos is in Geloofs opzicht.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Ik geloof er helemaal niks meer van!

Berichtdoor Cathy » 06 aug 2019 18:49

gravo schreef:In die zin zou je het dapper kunnen noemen om atheïst te zijn. Alleen de deugd dapper heeft ook geen betekenis in een heelal dat uitsluitend door toeval wordt gedreven.

Je kent vast het boek van Camus: 'de Mythe van Sisyphus'. Volgens Camus ben je pas een held wanneer je fluitend je ding doet zonder hoop en zonder doel. Hij had vast niet in de gaten dat het woord 'held' ook geen betekenis heeft met zo'n levensovertuiging. :)
Daar moest ik opeens aan denken.
Atheïst zijn betekent dat je van niets weet en dat ook zo wilt houden. Kwalitatief maakt het voor een atheïst niet uit of hij leeft of dood is. Het is wat het is. De enige kwaliteit die hij najaagt is de constatering dat de Degene waarvan hij zeker weet dat Hij niet leeft niet leeft. Dat lijkt me zoeken naar een speld in een hooiberg waar geen speld in ligt.

Je verwoordt dat mooi. Vooral dat najagen. Sommigen kunnen er geen genoeg van krijgen en hebben er hun levensdoel van gemaakt. :mrgreen: (zie Freethinker)
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Ik geloof er helemaal niks meer van!

Berichtdoor Cathy » 06 aug 2019 18:51

Chaya schreef:In dat verband is dit boek misschien wel iets.

Ik ken het en heb het gelezen. Het staat in mijn boekenkast en bevat veel potloodstreepjes. :D
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Ik geloof er helemaal niks meer van!

Berichtdoor Cathy » 06 aug 2019 18:58

MoesTuin schreef:God is Krachtiger gelukkig.
Het is toch heerlijk als je door Hem in je nekvel gegrepen wordt.
En vrij mag leven uiteindelijk door het Geloof in de Heer Jezus Christus en inziet dat al dat moeten en regeltjes sus en zo totaal zinloos is in Geloofs opzicht.....

God is inderdaad sterker. Gelukkig.
Nu ben ik ook nooit meer bang om mijn geloof te verliezen. Het komt van buiten mijzelf en is sterker dan dat ik ben.
Al ben ik nog steeds wel allergisch voor het woord 'moeten'. :wink:
Alle boeken waar dat woord teveel naar mijn zin in voorkomt smijt ik in een hoek.

'Sta dan vast in de vrijheid waarmee Christus ons vrijgemaakt heeft, en laat u niet weer met een juk van slavernij belasten'.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Ik geloof er helemaal niks meer van!

Berichtdoor Origenes » 06 aug 2019 20:45

Chaya schreef:In dat verband is dit boek misschien wel iets. Ik ken het niet, maar zag het laatst bij iemand in de boekenkast staan. Van wie ik dacht dat hij zeer standvastig was.

Chaya schreef:Ik begreep dat er meerdere soort atheïsten zijn, dus de ene is de andere niet.

Bij atheïsten is dit boek een tijdlang heel populair geweest. In verband met de vele onjuistheden die er in staan met het oog op atheïsten. Dus zo vreemd hoeft het niet te zijn als dit boek in de kast van een atheïst staat.

Zie: https://www.freethinker.nl/artikelen/ov ... n-ouweneel
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: meribel en 14 gasten