Nashville-verklaring

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Marnix » 02 aug 2019 18:31

lekkerbek schreef:Nee hoor ik heb niet de regoscholen doorlopen en heb ook geen refowerkkring, sterker, ik werk midden in Amsterdam, heb heel veel onkerkelijke collega's.
En nee ik bedoel niet dat ik in betere kringen verkeer, ik vond het alleen overdreven wat je zei, net of iedere groep mannen op een terrasjes zitten te fluiten naar vrouwen etc. Ik hoor dat nooit en hoor van collega's ook nooit zulke verhalen.

Douchen zou ik ook niet gemengd doen, zou ook niet naar sauna's gaan. Ik ben best preuts wat dat betreft.
Maar collega's doen dat wel, zij zeggen dat het daar respectvol aan toe gaat. Maar na t sporten ga ik ook liever thuis douchen dan gemengd.


Er is volgens mij geen sport waarbij gemengd gedouched wordt, altijd mannen en vrouwen apart. Zelfs bij korfbal (ook het “grapje” “ik ga op korfbal, gemengde sport, gemengd douchen” gaat niet op). De enige plek waar ik het tegenkom is inderdaad in wellnesscentra / sauna’s maar ja, weinig reden om apart te gaan douchen als je vervolgens met z’n allen naakt in sauna’s gaat zitten...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor MoesTuin » 02 aug 2019 20:05

Mooie documentaire zojuist op NPO 3 gezien

https://www.npo3.nl/*censuur*/02-08-2019/POW_04390854

Documentaire over christelijke homoseksuelen, die vechten tegen hun geaardheid en kiezen voor God.

Respect!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Mortlach » 02 aug 2019 20:33

Tja, ik vind het ongelooflijk triest. Iedereen maakt zijn eigen keuzes, natuurlijk.

Ik vraag me trouwens af in hoeverre de mensen die inderdaad met een hetero-partner zijn getrouwd (en met name kinderen hebben) niet 'gewoon' bi zijn.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor MoesTuin » 02 aug 2019 20:41

Dat zou inderdaad ook nog kunnen Mortlach...
Maar vanwege de zo overtuigende keuze (wat dan ook) van mensen heb ik enkel maar respect...

Het is wel dubbel uiteraard, dat vind ik ook, maar dat doet er niet toe nu even :wink:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Mortlach » 02 aug 2019 20:48

MoesTuin schreef:Dat zou inderdaad ook nog kunnen Mortlach...
Maar vanwege de zo overtuigende keuze (wat dan ook) van mensen heb ik enkel maar respect...

Het is wel dubbel uiteraard, dat vind ik ook, maar dat doet er niet toe nu even :wink:


Ik ben het wat verder aan het kijken, maar man man man, wat een ellende. Dat ouder echtpaar waar de vrouw lesbisch is. Kun je je als hetero inbeelden dat je meerdere keren per week door iemand van het zelfde geslacht fysiek wordt bemind? En dat dat dan te verkiezen is boven het alternatief. Ook voor de partner trouwens, als je geliefde er als dood bij ligt en je weet dat ze hoopt dat het maar zo snel mogelijk voorbij is. Alsof het huwelijk zo bedoeld is... ](*,)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor MoesTuin » 02 aug 2019 20:52

Mortlach schreef:Ik ben het wat verder aan het kijken, maar man man man, wat een ellende. Dat ouder echtpaar waar de vrouw lesbisch is. Kun je je als hetero inbeelden dat je meerdere keren per week door iemand van het zelfde geslacht fysiek wordt bemind? En dat dat dan te verkiezen is boven het alternatief. Ook voor de partner trouwens, als je geliefde er als dood bij ligt en je weet dat ze hoopt dat het maar zo snel mogelijk voorbij is. Alsof het huwelijk zo bedoeld is... ](*,)


Ben ik helemaal met je eens...
Je gaat je eigen "zijn, wie je echt bent" voorbij...
maar ze doen het uit geloof voor God, ze leken me behoorlijk overtuigd....

En met hen....je wilt niet weten hoe velen er zijn (ook in hetero relaties)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Mortlach » 02 aug 2019 20:59

MoesTuin schreef:Ben ik helemaal met je eens...
Je gaat je eigen "zijn, wie je echt bent" voorbij...
maar ze doen het uit geloof voor God, ze leken me behoorlijk overtuigd....

En met hen....je wilt niet weten hoe velen er zijn (ook in hetero relaties)


En nogmaals, iedereen mag zijn/haar leven indelen zoals ze zelf willen, ook al begrijp ik daar niks van. Het wringt alleen wanneer ik het gevoel krijgt dat het gewoon een door de omgeving opgelegde overtuiging is. In mijn ogen heb je natuurlijk ook maar één leven en dat betekent dat geluk zoeken/vinden zwaarder weegt dan wanneer je overtuigt bent dat er iets is nadat je in het graf ligt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Marnix » 02 aug 2019 23:00

Wat natuurlijk ook eeuwenlang in seculiere kringen gebeurde. En zo’n serie nu gemaakt kan worden omdat de christenen van langzamer veranderen dan hun omgeving ( en zelfs daar is nog een hoop mis qua acceptatie van homo’s). Maar ja, zo is het eeuwen lang gegaan en zo gaat het in veel andere kringen / landen / religies nog steeds, helaas.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Mortlach » 03 aug 2019 08:57

Marnix schreef:Wat natuurlijk ook eeuwenlang in seculiere kringen gebeurde. En zo’n serie nu gemaakt kan worden omdat de christenen van langzamer veranderen dan hun omgeving ( en zelfs daar is nog een hoop mis qua acceptatie van homo’s). Maar ja, zo is het eeuwen lang gegaan en zo gaat het in veel andere kringen / landen / religies nog steeds, helaas.


Ik weet niet zeker in hoeverre het een echt verschil is, maar die mensen die eeuwenlang in zo'n huwelijk zaten, deden dat waarschijnlijk niet uit vrije wil, maar die werden er sociaal of economisch of religieus toe gedwongen. Hoewel je in die tijd altijd nog voor het klooster kon kiezen, maar of dat nou veel beter is...

Dat ik me afvraag of het verschillend is, is omdat ik geloof nog steeds zie als iets vrijwilligs, iets dat je ook niet kunt doen of iets dat je kunt aanpassen - en dan dus 'gewoon' een relatie aangaan met degene die je wilt. Gelovigen zullen het wellicht niet zo zien.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Marnix » 03 aug 2019 10:45

Klopt maar geloof is wel een overtuiging en dat is iets anders dan dat je ergens gewoon maar voor kiest terwijl je ook best wat anders kan kiezen. Als je gelooft en wert dat God bestaat is “maar kiezen om niet in Hem te geloven” net zo onnatuurlijk als dan alsof je hetero bent terwijl je dat niet bent.

Jij wordt vast ook niet maar gewoon christen terwijl je niet gelooft dat God bestaat. Dan moet je er ook wel van overtuigd zijn dat dat echt zo is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Chaya » 03 aug 2019 13:06

Interessant artikel in de Volkskrant.
Enkele citaten hieruit:
Het idee dat homoseksualiteit aangeboren is, heeft veel betekend voor de homo-emancipatie. Maar is er eigenlijk genoeg bewijs voor? En komt het de lhbti-gemeenschap nog wel ten goede? Maurits de Bruijn betwijfelt het.

LeVay merkte daarbij op dat zijn uitkomsten met zorg moesten worden geïnterpreteerd. ‘Het is belangrijk te vermelden wat ik niet gevonden heb. Ik heb niet bewezen dat homoseksualiteit genetisch bepaald is en ik heb ook geen genetische oorzaak gevonden voor homoseksualiteit.’ Die oorzaak was wat hem betreft complexer: een verzameling van genen, hormonen, ervaringen, psychologische en sociale factoren.

‘We weten bijna niets over de genen die verbonden zijn met seksueel gedrag’, zegt ook wetenschapper Andrea Ganna. Hij sloot vorig jaar het grootste onderzoek af naar het dna van honderdduizenden mensen die minimaal een keer niet-heteroseksuele seks hadden, en trof in 8 tot 12 procent van de gevallen een aantal overeenstemmende genetische varianten aan. ‘Er bestaat geen ‘homoseksueel gen’. We kunnen slechts concluderen dat niet-heteroseksualiteit deels wordt beïnvloed door verschillende kleine genetische factoren.’

ZIJN HOMO'S ZO GEBOREN? NIET PER SE
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Mortlach » 03 aug 2019 20:09

Chaya schreef:Interessant artikel in de Volkskrant.
Enkele citaten hieruit:
Het idee dat homoseksualiteit aangeboren is, heeft veel betekend voor de homo-emancipatie. Maar is er eigenlijk genoeg bewijs voor? En komt het de lhbti-gemeenschap nog wel ten goede? Maurits de Bruijn betwijfelt het.

LeVay merkte daarbij op dat zijn uitkomsten met zorg moesten worden geïnterpreteerd. ‘Het is belangrijk te vermelden wat ik niet gevonden heb. Ik heb niet bewezen dat homoseksualiteit genetisch bepaald is en ik heb ook geen genetische oorzaak gevonden voor homoseksualiteit.’


Dit vergt wat zorgvuldig lezen. Het feit dat LeVay die genetische oorzaak niet heeft gevonden, betekent niet dat die oorzaak niet bestaat; enkel dat LeVay hem niet heeft gevonden. Ook 'niet bewezen dat...' moet je in die zin lezen.

Die oorzaak was wat hem betreft complexer: een verzameling van genen, hormonen, ervaringen, psychologische en sociale factoren.

‘We weten bijna niets over de genen die verbonden zijn met seksueel gedrag’, zegt ook wetenschapper Andrea Ganna. Hij sloot vorig jaar het grootste onderzoek af naar het dna van honderdduizenden mensen die minimaal een keer niet-heteroseksuele seks hadden, en trof in 8 tot 12 procent van de gevallen een aantal overeenstemmende genetische varianten aan. ‘Er bestaat geen ‘homoseksueel gen’. We kunnen slechts concluderen dat niet-heteroseksualiteit deels wordt beïnvloed door verschillende kleine genetische factoren.’


Ook hier weer "we kunnen slechts concluderen" betekent "met de beperkte kennis die we nu hebben kunnen we alleen X met zekerheid stellen..." Het zal ongetwijfeld ingewikkelder zijn dan een enkel geisoleerd allel van een gen, maar dat is niet heel schokkend.

Maar goed, wat heb je eraan? Nou als het inderdaad (grotendeels) is aangeboren of in de baarmoeder is bepaald, dan voorkom je dat allerlei lui het als ziekte gaan bestempelen of iets is dat moet worden 'genezen' - al dan niet met gebed of uitdrijving van demonische lustgeesten, in Jezus' naam!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor K80 » 04 aug 2019 11:00

naamloos schreef:Misschien kun je je beter afvragen waar die overdreven gedachtes vandaan komen.
Zit je bijvoorbeeld op een terrasje vlak bij een mannentafeltje, en commentaar over het uiterlijk van voorbijlopende vrouwen is niet van de lucht. De mooie of minder mooie dingen worden besproken en gekeurd, plus wat ze er wel of niet mee zouden willen doen.
Of als je lekker loopt te winkelen ofzo wordt je nagekeken, nagefloten of nageroepen.
Of op een verjaardagsfeestje mag je aanhoren dat er lekkere wijven op het strand waren, maar dat ze niet snappen dat die hangtietwijven zich topless durven te vertonen enzo. En dan heb ik het absoluut niet alleen over pubers.
En ook al beginnen ze niet gelijk 'te steigeren' op momenten dat er wat bloots te zien valt, blijkbaar blijven te plaatjes wel hangen om op een later moment besproken te worden, grappen over te maken en weet ik wat meer.
Ik zeg niet dat alle mannen dat doen, maar al zou het maar 10% van de mannen zijn (volgens mij ben ik dan best optimistisch) dan ga ik er vanuit dat er ook 10% van zulk soort lui onder de douche staan.
En aangezien zij van zichzelf weten hoe ze in elkaar zitten en reageren, kan ik begrijpen dat ze zich wat ongemakkelijk voelen bij het douchen als er homo's bij staan. Iets met projectie en een vertaalslag.
Dat ligt uiteraard niet aan de homo's, net zo min als dat het aan de eventuele 'preutsheid' van vrouwen ligt als ze niet gemengd willen douchen.


Als ik met maten op het terras zit en er komt een mooie vrouw voorbij, zal dat best besproken worden ja.
Maar met begeren heeft dat niets te maken, en we worden echt niet opgewonden van wat bloot of decolleté.
Dit omdat we niet zo bekrompen op zijn gevoed.
Zit nu op het strand, heb is om me heen gekeken en moest eens nadenken over het feit dat sommige mensen het strand mijden vanwege het bloot en de bijbehorende zondige gedachtes.
Ik zou niet weten waar je die van moet krijgen hier. Het gros van de mensen op het strand ziet er beter uit met kleren aan dan in zwemkleding.
Maar als je altijd geleerd is dat bloot gelijk staat aan seksualiteit en dat zondig is, dan vind ik het niet raar als je dat in je volwassenheid gaat aannemen voor waar en je zo gaat gedragen.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Mortlach » 04 aug 2019 11:32

Wat ook een kritiekpunt is, is dat de naaktheid van anderen voor ons 'bedoeld' is. Iemand die op het strand ligt, ligt daar echt niet voor jou of mij. En daarom is het vreemd dat de staat van hun lichaam een kritiekpunt is. Zo van "jij kunt niet naakt zijn, want daar is je lichaam niet sexy genoeg voor," alsof hun naaktheid alleen voor ons genot is.

Daarom is de meme tegen het concept van 'is je lijf strandklaar?" zo goed? Heb je een lijf? Heb je een strand? Beide ja? Dan heb je dus een strandlijf.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Marnix » 04 aug 2019 11:34

K80 schreef:Als ik met maten op het terras zit en er komt een mooie vrouw voorbij, zal dat best besproken worden ja.
Maar met begeren heeft dat niets te maken, en we worden echt niet opgewonden van wat bloot of decolleté.
Dit omdat we niet zo bekrompen op zijn gevoed.
Zit nu op het strand, heb is om me heen gekeken en moest eens nadenken over het feit dat sommige mensen het strand mijden vanwege het bloot en de bijbehorende zondige gedachtes.
Ik zou niet weten waar je die van moet krijgen hier. Het gros van de mensen op het strand ziet er beter uit met kleren aan dan in zwemkleding.
Maar als je altijd geleerd is dat bloot gelijk staat aan seksualiteit en dat zondig is, dan vind ik het niet raar als je dat in je volwassenheid gaat aannemen voor waar en je zo gaat gedragen.


Ligt er ook wel aan wat je van huis uit gewend bent. Omdat jij zo bent opgevoed heb je ook totaal geen moeite met het strand. Als je bent opgevoed dat alles altijd goed bedekt moet zijn en de vormen goed gecamoufleerd, dan kan het best even wennen zijn op het strand. En bij stammen waar men gewend is naakt rond te lopen kijkt men er juist weer totaal niet van op. Het is maar wat je gewend bent.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten