Opwekking 2019

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Veendam » 31 jul 2019 07:30

Speedy schreef:Velen zullen te dien dage‭ tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam ‭geprofeteerd‭,‭ en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?‭

Matth. 7:22


En de Heere zal tegen anderen zeggen: Gij wilt zelf het Koninkrijk niet binnen gaan en verhinderde anderen in te gaan.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor naamloos » 31 jul 2019 07:39

Speedy schreef:Velen zullen te dien dage‭ tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam ‭geprofeteerd‭,‭ en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?‭

Matth. 7:22
Wie de schoen past ... en let vooral op de context: goede-slechte vruchten, de wil van de Vader doen, werkers der wetteloosheid.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23580
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Marnix » 31 jul 2019 09:05

Speedy schreef:Velen zullen te dien dage‭ tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam ‭geprofeteerd‭,‭ en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?‭

Matth. 7:22


Precies. En aan de vruchten zal je de boom herkennen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Chaya » 31 jul 2019 16:01

Marnix schreef:ps. het zou fijn zijn als je niet direct met allerlei toegevoegde woorden probeert dingen onderuit te halen. Je hebt het over iemand "eventjes" dopen maar je leest nergens dat dit "eventjes" gebeurd is. Ik vind dat nogal denigrerend overkomen.

Eventjes is een tijdsspanne. Ik kan nergens terugvinden dat er een bekeringsweg aan vooraf is gegaan. Als jij dat wel kunt, laat het me weten, dan neem ik eventjes terug.
En bekeringsweg kan korter en langer zijn!
Maar er moet altijd bekering aan vooraf gaan, anders heeft de doop sowieso geen waarde. Geloofsdoop bedoel ik dan.

Je kunt wel afgeven op de gevestigde kerken, maar zie je ook niet dat het - als dit zo doorgaat - een onsamenhangend, ieder-voor-zich wordt? Wat is hier verbindend aan? Een doop, bijgewoond door een selekt groepje en misschien enkele badgasten.
Dat dit uitgerekend op Urk gebeurt, vind ik op zich niet vreemd, want ze zijn een eigenzinnig volk.
Maar ik word hier wel verdrietig van, want zoiets werkt altijd verwijdering in de hand.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Veendam » 31 jul 2019 16:37

Chaya schreef:Eventjes is een tijdsspanne. Ik kan nergens terugvinden dat er een bekeringsweg aan vooraf is gegaan. Als jij dat wel kunt, laat het me weten, dan neem ik eventjes terug.
En bekeringsweg kan korter en langer zijn!
Maar er moet altijd bekering aan vooraf gaan, anders heeft de doop sowieso geen waarde. Geloofsdoop bedoel ik dan.

Je kunt wel afgeven op de gevestigde kerken, maar zie je ook niet dat het - als dit zo doorgaat - een onsamenhangend, ieder-voor-zich wordt? Wat is hier verbindend aan? Een doop, bijgewoond door een selekt groepje en misschien enkele badgasten.
Dat dit uitgerekend op Urk gebeurt, vind ik op zich niet vreemd, want ze zijn een eigenzinnig volk.
Maar ik word hier wel verdrietig van, want zoiets werkt altijd verwijdering in de hand.


Indien iemand van ganser harte gelooft is het toegestaan, dus er staat nergens dat er een hele bekeringsweg aan vooraf moest gaan.
Het is wel zo dat iemand die een ander doopt aan de dopeling de vraag stellen moet, ALTIJD, wat zijn getuigenis is, en dus ook wie Jezus voor hem of haar is. Als het antwoord tot tevredenheid is van de ander dan doopt deze de dopeling op grond van het gegeven getuigenis.
Je kunt er in deze situatie van uit gaan, mede door het feit dat er op Urk een reaktie te verwachten zou zijn, dat de persoon die gedoopt heeft echt wel duidelijk een bevestiging heeft gehad van het feit dat er een ommekeer in het leven van de dopeling had plaatsgevonden en dus zeker niet lichtvaardig "even heeft gedoopt".

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor MoesTuin » 31 jul 2019 16:42

Chaya schreef:Eventjes is een tijdsspanne. Ik kan nergens terugvinden dat er een bekeringsweg aan vooraf is gegaan. Als jij dat wel kunt, laat het me weten, dan neem ik eventjes terug.
En bekeringsweg kan korter en langer zijn!
Maar er moet altijd bekering aan vooraf gaan, anders heeft de doop sowieso geen waarde. Geloofsdoop bedoel ik dan.



Dat kun je allemaal hieronder lezen Chaya als je dat bevestigt.....

Wel even de tijd ervoor nemen want er is nogal wat gebeurt :wink:

https://cip.nl/cip+/74746-onrust-op-urk ... F08fcRUUGQ

Prachtig en Rijk!
Maar beschamend de reactie hierop van de predikant en de religie dus.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23580
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Marnix » 31 jul 2019 19:36

Chaya schreef:Eventjes is een tijdsspanne. Ik kan nergens terugvinden dat er een bekeringsweg aan vooraf is gegaan. Als jij dat wel kunt, laat het me weten, dan neem ik eventjes terug.
En bekeringsweg kan korter en langer zijn!
Maar er moet altijd bekering aan vooraf gaan, anders heeft de doop sowieso geen waarde. Geloofsdoop bedoel ik dan.


Als je het hebt over iets “eventjes” doen komt dat over als een snelle, niet zo doordachte handeling. Zoalsje eventjes de vaatwasser uitruimt of de was ophangt ;-) tenminste, zo komt dat op mij over.

En nee, de details van het bekering zijn onbekend. Daarom roep ik op om er niet gelijk een oordeel over te vormen. Met de verhalen uit de Bijbel die ik noemde wilde ik duidelijk maken dat een snelle bekering en doop wel degelijk tot de mogelijkheden hoort.

Je kunt wel afgeven op de gevestigde kerken, maar zie je ook niet dat het - als dit zo doorgaat - een onsamenhangend, ieder-voor-zich wordt? Wat is hier verbindend aan? Een doop, bijgewoond door een selekt groepje en misschien enkele badgasten.
Dat dit uitgerekend op Urk gebeurt, vind ik op zich niet vreemd, want ze zijn een eigenzinnig volk.
Maar ik word hier wel verdrietig van, want zoiets werkt altijd verwijdering in de hand.


Ik weet niet of daar zo bang voor moet zijn hoor. Want bij een opwekking zie je meestal dat men zich ook wel bij een gemeente aansluit. Toen ik bij jeugdkerken / jeugddiensten weer Gods liefde ging ontdekken ging ik vervolgens ook weer met plezier naar de kerk. Het zorgde niet voor verwijdering maar juist voor toenadering en als ik met mensen praat die (soms buiten de kerk) weer tot geloof zijn gekomen hoor ik dat ook vrijwel altijd terug. En ja, Gods volk is regelmatig wat eigenzinnig, dat klopt. Dat is niet alleen op Urk het geval.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Chaya » 01 aug 2019 10:33

Marnix schreef:Als je het hebt over iets “eventjes” doen komt dat over als een snelle, niet zo doordachte handeling. Zoalsje eventjes de vaatwasser uitruimt of de was ophangt ;-) tenminste, zo komt dat op mij over.

Tja... En zo is er altijd wel een steentje te vinden waar je over kunt struikelen.
Marnix schreef:En nee, de details van het bekering zijn onbekend. Daarom roep ik op om er niet gelijk een oordeel over te vormen. Met de verhalen uit de Bijbel die ik noemde wilde ik duidelijk maken dat een snelle bekering en doop wel degelijk tot de mogelijkheden hoort.

Het gaat over de rechte weg Marnix en niet over details. Urk is een kerkdorp met talloze kerken, van zwaar tot licht. Dan hoef je niet naar het strand.
Marnix schreef:Want bij een opwekking zie je meestal dat men zich ook wel bij een gemeente aansluit.

Het is maar wat je onder een gemeente verstaat.
Ik ken heel wat voorbeelden van mensen die midden uit de wereld gegrepen zijn en zich dan juist aansloten bij een uiterst rechtse kerk.
Omdat ze alles radicaal over boord gooiden, wat maar enigszins van de wereld was.
Dan zie je een soort activisme, maar dat is niet vol te houden natuurlijk en zie je daarna dat het zich stabiliseert.
Marnix schreef: En ja, Gods volk is regelmatig wat eigenzinnig, dat klopt. Dat is niet alleen op Urk het geval.

Je snapt het niet. Ik had het over de volksaard! Het is nog steeds te merken dat Urk een eiland was.
De mensen van het vaste land zijn "vremde snoeten".
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23580
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Marnix » 01 aug 2019 11:05

Chaya schreef:Tja... En zo is er altijd wel een steentje te vinden waar je over kunt struikelen.

Het gaat over de rechte weg Marnix en niet over details. Urk is een kerkdorp met talloze kerken, van zwaar tot licht. Dan hoef je niet naar het strand.

Het is maar wat je onder een gemeente verstaat.
Ik ken heel wat voorbeelden van mensen die midden uit de wereld gegrepen zijn en zich dan juist aansloten bij een uiterst rechtse kerk.
Omdat ze alles radicaal over boord gooiden, wat maar enigszins van de wereld was.
Dan zie je een soort activisme, maar dat is niet vol te houden natuurlijk en zie je daarna dat het zich stabiliseert.

Je snapt het niet. Ik had het over de volksaard! Het is nog steeds te merken dat Urk een eiland was.
De mensen van het vaste land zijn "vremde snoeten".


Ik snap het heel goed :) En nee, dat actibisme is niet vol te houden en het stabiliseert inderdaad wel weer maar dat wil niet zeggen dat het op dat moment verkeerd is. Als het mensen terug bij God brengt en terug in de kerk kunnen we beter blij zijn.

En fijn dat je mijn feedback zo serieus neemt. Je doet het vaker, wat anderen zeggen bagatelliseren door er dat soort woordjes aan toe te voegen en dat is voor de discussie nooit zo prettig, vandaar dat ik het je even mee wilde geven ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Chaya » 01 aug 2019 12:26

Marnix schreef:En fijn dat je mijn feedback zo serieus neemt. Je doet het vaker, wat anderen zeggen bagatelliseren door er dat soort woordjes aan toe te voegen en dat is voor de discussie nooit zo prettig, vandaar dat ik het je even mee wilde geven ;-)

Ik neem feed back altijd serieus. Ik neem dit hele forum trouwens serieus. Anders kan ik net zo goed weggaan.
Maar die feed back is vaak wel selektief.
Bij Chaya is altijd wel een kiezel te vinden, waar men zich aan stoot.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23580
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Marnix » 01 aug 2019 12:45

Chaya schreef:Ik neem feed back altijd serieus. Ik neem dit hele forum trouwens serieus. Anders kan ik net zo goed weggaan.
Maar die feed back is vaak wel selektief.
Bij Chaya is altijd wel een kiezel te vinden, waar men zich aan stoot.


Mwah, he benadert dat wel dat selectief. Het viel me op dat je het vaker doet in een discussie, dat je wat iemand zegt herhaalt maar het dan hebt over “dat doe je eventjes” en zo waarmee van verhaal van iemand een soort karikatuur terugkomt. Ik vind dat niet prettig dus zeg ik dat bij deze tegen je. Dat is geen “kiezeltje” omdat ik het leuk vind om vooral bij jou spijkers bij lag water te zoeken of zo.

Ps. Een kiezeltje, in je schoen bijvoorbeeld, kan ook best wel vervelend zijn ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8816
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor elbert » 01 aug 2019 15:49

Marnix schreef:Want bij een opwekking zie je meestal dat men zich ook wel bij een gemeente aansluit.
Een opwekking vindt vrijwel altijd plaats midden in een gemeente.
Het gebeurt eigenlijk nooit in een moskee, een bioscoop, tijdens een voetbalwedstrijd, of kroeg bijvoorbeeld.

Overigens is de vraag "wat is een opwekking, wat zijn tekenen van een opwekking en wat zijn geen tekenen van opwekking" natuurlijk goede vragen.
De Amerikaanse theoloog/filosoof Jonathan Edwards, die in de 18e eeuw leefde, heeft 12 verschijnselen opgesomd die nog geen teken van opwekking zijn en 12 die dat wel zijn.
Zo zijn intense religieuze gevoelens en enthousiasme nog geen tekenen van opwekking bijvoorbeeld. We zijn al gauw geneigd om dat wel te vinden, maar dan kijken we te oppervlakkig.
De tekenen die dat wel zijn (zoals vrees voor God, een veranderde natuur, het verlangen om gelijkvormig aan Christus te zijn) zijn zaken die je niet zo snel ziet, maar die dieper gaan, op God gericht zijn, die blijvend zijn en die levensveranderend zijn.

Zie: http://individual.utoronto.ca/hayes/edw ... ctions.htm
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23580
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Marnix » 01 aug 2019 16:33

elbert schreef:Een opwekking vindt vrijwel altijd plaats midden in een gemeente.
Het gebeurt eigenlijk nooit in een moskee, een bioscoop, tijdens een voetbalwedstrijd, of kroeg bijvoorbeeld.

Overigens is de vraag "wat is een opwekking, wat zijn tekenen van een opwekking en wat zijn geen tekenen van opwekking" natuurlijk goede vragen.
De Amerikaanse theoloog/filosoof Jonathan Edwards, die in de 18e eeuw leefde, heeft 12 verschijnselen opgesomd die nog geen teken van opwekking zijn en 12 die dat wel zijn.
Zo zijn intense religieuze gevoelens en enthousiasme nog geen tekenen van opwekking bijvoorbeeld. We zijn al gauw geneigd om dat wel te vinden, maar dan kijken we te oppervlakkig.
De tekenen die dat wel zijn (zoals vrees voor God, een veranderde natuur, het verlangen om gelijkvormig aan Christus te zijn) zijn zaken die je niet zo snel ziet, maar die dieper gaan, op God gericht zijn, die blijvend zijn en die levensveranderend zijn.

Zie: http://individual.utoronto.ca/hayes/edw ... ctions.htm


Ik kan me daar wel aardig in vinden. Twee opmerkingen: ik denk niet dat een opwekking alleen in een kerk kan beginnen. Het kan ook elders beginnen maar wel altijd bij een groep die samenkomt. En vaak is dat dan een kerk / gemeente. Een individuele bekering kan je natuurlijk geen opwekking noemen in deze zin. En als een opwekking plaatsvindt die niet in de kerk begint, zal het al wel snel naar een kerk overslaan omdat gelovigen elkaar opzoeken)

Overigens zegt Edwards terecht dat gevoel / emotie geen tekenen zijn van een opwekking maar ze zijn wel met elkaar verbonden. Als je in een opwekking zit heeft dat wel degelijk invloed op je gevoel en enthousiasme. Het is er alleen geen teken van en het gaat erom waar die gevoelens toe moeten leiden (de 12 punten) en dat zijn de ware tekenen van een opwekking.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor MoesTuin » 02 aug 2019 20:38

Inderdaad, Mattheus 18:20 ("waar twee of drie in Mijn Naam bijeengekomen zijn, daar ben Ik in hun midden")
Dat is heel wat, onbeschrijfelijk....

Er staat geen plek plaats (of kerk) bij.
Daar waar Jezus is en geestelijke Eenheid!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Bartje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 30 okt 2013 19:48

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Bartje » 04 aug 2019 19:22

was even uit de lucht.
Marnix schreef:Het is een wisselwerking, die begint bij God maar die wel oproept tot actie en ook daadwerkelijk je in beweging zet. Zonder God komen we nergens (Johannes 6:65) maar Jezus zegt ook dat God Zijn Geest geeft aan wie Hem daarom vragen. Dat is ook de bijbelse werkelijkheid. Net als dat we worden opgeroepen om te streven naar de hoogste gaven die de Geest wil geven. Het is dus niet remonstrants om daarnaar te streven en daarom te vragen.


Ja dat ben ten dele met je eens, eigenlijk geef je zelf al een deel van het antwoord als God begint dan zal Hij ervoor zorgen dat je er omgaat vragen. Want waar komt het geloof vandaan? Joh. 6 :29 Jezus antwoordde en zeide tot hen: Dit is het werk Gods, dat gij gelooft in Hem, Dien Hij gezonden heeft. en dat staat in lijn met Rom. 3:11 Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.

Veendam schreef:
Je ziet vaker in de Bijbel staan dat een profeet zegt van haal een harp of een citer en dan beginnen ze er op te spelen en dan gaat de Heilige Geest werken. Zo is dat vandaag ook nog steeds mogelijk om de Heilige Geest te activeren.

De Heilige Geest beweegt namelijk gewoon mee met de gelovigen wanneer die doen wat de wil van God is dus daar is niks mis mee.
Het enigste dat er wellicht volgens jou mis mee is is dat het onbekend bij je is en remonstrants overkomt, maar wie zegt dat dit dan verkeerd zou zijn ?

Wellicht is het de interpretatie wat remonstrants zou zijn wel verkeerd en werkelijk remonstrants zelfs goed en is jouw interpretatie van wat gereformeerd is wel juist fout.


geef mij 1 tekst waar in staat dat de Geest zich zo laat gebruiken?

mijn aantwoord naamloos iss ja
Laatst gewijzigd door Bartje op 04 aug 2019 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Haast u langzaam.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten