Het boek Openbaring

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Origenes » 26 jul 2019 19:45

Veendam schreef:Als je er voor gekozen hebt om de gelovigen te willen verzamelen in 1 gebouw dan moet je onderscheid maken in wie er in de zaal zitten. Als er zaken zijn voor gelovigen dan moet je onderwijzen, maar als er ongelovigen zijn dan moet je daar geen onderwijs aan geven over het Koninkrijk, maar prediken wat het Koninkrijk van God is.

Aha, je doet een oproep tot 'preken met onderscheiding'. Iets wat in refo-kerken altijd al gebeurt: "separeren" of "onderscheidenlijk preken". Zo heet dat sinds jaar en dag. En daar is veel voor te zeggen.

Veendam schreef:Zitten er alleen gelovigen in de kerkzaal dan moet je goed beseffen dat het echt tijd is gewoden om te stoppen met het warmhouden van de kerkbanken maar dat het nu een keer echt tijd is om te getuigen wat Jezus nu echt voor jou heeft gedaan. En het werkt net zo als met een rechtszaak, een getuige moet getuigen wat er echt gebeurd is !
Dat is dus niet een getuigenverklaring over Jezus "van horen zeggen".

Ik vraag me af of je de verschillende kerkelijke stromingen kent. Het is aan te bevelen om gericht kerkdiensten te bezoeken. Er gaat wellicht een wereld voor je open.

Veendam schreef:Als dit op deze manier vorm gaat krijgen dan ga je zien dat kerken weer groeien omdat de echtheid terug gaat keren.

Echtheid is niet het monopoly van één bepaalde stroming. Ik ben zelf geen refo maar ik weet wel zeker dat in de GG, om maar eens een voorbeeld te noemen veel jongeren inhoudelijk en serieus bij hun geloof betrokken zijn. Het doet niet ter zake om er in theologisch opzicht van alles over te gaan vinden. Ik constateer denk ik een feit.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

ereunao

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor ereunao » 26 jul 2019 20:03

Veendam:
Als je er voor gekozen hebt om de gelovigen te willen verzamelen in 1 gebouw dan moet je onderscheid maken in wie er in de zaal zitten.
Als er zaken zijn voor gelovigen dan moet je onderwijzen, maar als er ongelovigen zijn dan moet je daar geen onderwijs aan geven over het Koninkrijk, maar prediken wat het Koninkrijk van God is. Zitten er alleen gelovigen in de kerkzaal dan moet je goed beseffen dat het echt tijd is gewoden om te stoppen met het warmhouden van de kerkbanken maar dat het nu een keer echt tijd is om te getuigen wat Jezus nu echt voor jou heeft gedaan. En het werkt net zo als met een rechtszaak, een getuige moet getuigen wat er echt gebeurd is !
Dat is dus niet een getuigenverklaring over Jezus "van horen zeggen".


Gedurende deze bedeling zitten gelovigen en ongelovigen idd. altijd in een gebouw, daar kiezen wij niet voor, dat is gewoon de praktijk. Alleen de engelen kennen het onderscheid (Matt.13:40.) Dat onderscheid tussen religie en relatie kun je dus onmogelijk projecteren op de gemeente zoals zij openbaar samenkomt in deze wereld. Wij zoude het onkruid zegenen en de tarwe uittrekken. Niet alzo, laat ze tezamen opgroeien tot de oogst! Gr:ereunao

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Veendam » 26 jul 2019 20:29

ereunao schreef:Veendam:


Gedurende deze bedeling zitten gelovigen en ongelovigen idd. altijd in een gebouw, daar kiezen wij niet voor, dat is gewoon de praktijk. Alleen de engelen kennen het onderscheid (Matt.13:40.) Dat onderscheid tussen religie en relatie kun je dus onmogelijk projecteren op de gemeente zoals zij openbaar samenkomt in deze wereld. Wij zoude het onkruid zegenen en de tarwe uittrekken. Niet alzo, laat ze tezamen opgroeien tot de oogst! Gr:ereunao


Zo mag het dan wel over het algemeen de praktijk zijn in Europa, maar niet in de Arabische landen en boedistische en Hindoeistische landen, waar huiskerken heel normaal zijn in groepjes van maximaal 12 man of zo. Dat heeft op zich nks met deze bedeling te maken maar met de kerkelijke structuur die hier in Europa dus maargevend is voor de kerken.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Origenes » 26 jul 2019 20:44

Veendam schreef:Zo mag het dan wel over het algemeen de praktijk zijn in Europa, maar niet in de Arabische landen en boedistische en Hindoeistische landen, waar huiskerken heel normaal zijn in groepjes van maximaal 12 man of zo. Dat heeft op zich nks met deze bedeling te maken maar met de kerkelijke structuur die hier in Europa dus maargevend is voor de kerken.

Groepjes met maximaal 12 mensen is ook een structuur. En ook dan is er sprake van een mix van 'tarwe en onkruid'. In de tijd van de Apostelen was het al zo. Moet je de brieven aan het einde van het NT maar eens lezen. En de brieven in Opb 2 en 3! En Paulus had er ook mee te maken. En je bewering dat het in andere culturen allemaal veel beter is lijkt mij buitengewoon onrealistisch.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Veendam » 26 jul 2019 23:16

Origenes schreef:Groepjes met maximaal 12 mensen is ook een structuur. En ook dan is er sprake van een mix van 'tarwe en onkruid'. In de tijd van de Apostelen was het al zo. Moet je de brieven aan het einde van het NT maar eens lezen. En de brieven in Opb 2 en 3! En Paulus had er ook mee te maken. En je bewering dat het in andere culturen allemaal veel beter is lijkt mij buitengewoon onrealistisch.


Max 12 ongeveer komt omdat de huisjes niet groter zijn. Als je de realiteit kent van Jezus willen volgen en dus geen moslim te willen zijn of hindoe of boedist kost het je daar je leven, die kans loop je daar in ieder geval. Wie wil daar dan tussen zitten als onkruid ? Alle mensen die daar dan bij elkaar zijn ga na het onderwijs weer naar hun eigen woonplaats en daar komen dan ook een stuk of 10 mensen die tot geloof gekomen zijn door hun getuigenis en daar geven ze door wat er aan hen geleerd is. En die mensen ook weer naar huis en onderwijzen aan anderen weer verder.

Dat zit dichter bij de vorm waarmee het ten tijde van Paulus begin denk ik zo.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Veendam » 26 jul 2019 23:30

Origenes schreef:Aha, je doet een oproep tot 'preken met onderscheiding'. Iets wat in refo-kerken altijd al gebeurt: "separeren" of "onderscheidenlijk preken". Zo heet dat sinds jaar en dag. En daar is veel voor te zeggen.



Dan nog heb je zeg maar de gelovigen en de ongelovigen bij elkaar zitten en wat mij betreft heb je gewoon meer het idee van leersamenkomsten alleen voor gelovigen toegankelijk bij wijze van spreken bij gelovigen thuis en daarnaast bijvoorbeeld diensten waar alles gericht is op de verkondiging van de blijde boodschap.

Het verschil tussen onderwijzen en verkondigen mag wat mij betreft wel veel scherper gezet worden.
Ik realiseer me heel goed dat het in deze structuren moeilijk te behalen is en daarom pleit ik ook voor het opzetten van nieuwe kerken in een andere structuur. Als ergens dus een nieuwe Gemeente gesticht wordt dan kan je met de nieuwe structuur van start gaan.
Bestaande kerken ombatterijen naar nieuwe dingen is vaak vragen om mislukking en grote weerstand en bijna nooit komt dat goed van de grond.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Origenes » 27 jul 2019 08:44

Veendam schreef:Dat zit dichter bij de vorm waarmee het ten tijde van Paulus begin denk ik zo.

In 1995 verscheen een boekje van Watchman Nee met de titel, Filadelfia en Laodicea. Een neerslag van zijn preken in China. De inhoud van dat boekje geeft duidelijk te zien dat ook in de vervolgde kerk valkuilen bestaan waaronder vooral hoogmoed: "wij zijn Filadelfia en zij zijn Laodicea". Het boekje was snel uitverkocht maar viel bij nogal wat broeders van de vergadering van gelovigen niet in goede aarde. Toenmalig huisuitgever van de VvG, Medema, durfde geen tweede druk aan!

Veendam schreef:Het verschil tussen onderwijzen en verkondigen mag wat mij betreft wel veel scherper gezet worden.
Ik realiseer me heel goed dat het in deze structuren moeilijk te behalen is en daarom pleit ik ook voor het opzetten van nieuwe kerken in een andere structuur. Als ergens dus een nieuwe Gemeente gesticht wordt dan kan je met de nieuwe structuur van start gaan.
Bestaande kerken ombatterijen naar nieuwe dingen is vaak vragen om mislukking en grote weerstand en bijna nooit komt dat goed van de grond.
Ik ben kerkloos en ik weet dat de idee van kerkstichting verleidelijk is. Maar ik zie er niets in. Ook bij een structuur zoals jij voorstelt ontstaan er valkuilen. Bijvoorbeeld broeders en zusters die er een bepaalde opvatting in willen drammen (bijvoorbeeld de opname). En waarom zou het bijvoorbeeld alleen de volwassendoop moeten zijn. Ik ben mordicus tegen alle dwang en daar valt evangelische dwang net zo goed onder als refo-dwang. En als het over onderwijs gaat; alles staat of valt bij de interesse van de leden. Er zullen ook altijd christenen zijn die niet alles precies hoeven te weten. Dat wil nog niet zeggen dat het geen goede christenen zijn.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

zilvermeeuw
Verkenner
Verkenner
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jun 2015 12:24

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor zilvermeeuw » 27 jul 2019 09:40

Origenes schreef: Er zullen ook altijd christenen zijn die niet alles precies hoeven te weten. Dat wil nog niet zeggen dat het geen goede christenen zijn.


Precies. In zijn boekje "alles uit genade' van C.H. Spurgeon, (de 'prins der predikers' zoals hij werd genoemd) haalt hij diverse 'trappen' van het geloof aan, waarbij ik alleen de 1e en de laatste beschrijf - in zijn woorden - .

1. Als je op het strand loopt kun je met je wandelstok een weekdier (mossel) van de rots slaan. Bij de 2e lukt dat niet meer. Het weekdier weet niet veel, maar heeft zijn maatje van de rots zien slaan en klemt zich des te meer vast aan de rots waar het zich bevindt.
Zo is het ook met de gelovige die niet veel weet, maar zich wel weet vast te klampen aan de Rots der Eeuwen. En dàt tot zijnhaar eeuwig behoud!

De 4e en laatste gelovige die hij noemt is een gelovige die alles zelf heeft ondervonden van de beloften uit de bijbel. Zoals een oude christin die bij alle beloften in de bijbel (en dat zijn er nogal wat) in de kantlijn een B (van belofte) had geschreven en daarnaast een W (van waar). Ze had dat zelf ondervonden.

Iemand zei eens: eigenlijk is het ballast wat we allemaal geleerd hebben. Daarop antwoordde iemand (van dezelfde christelijke opvoeding en kerkgang): 'hoe kun je dat nou zeggen'. Maar ik begreep heel goed wat ermee werd bedoeld: men staat na zoveel jaren niet meer onbevangen tegenover het evangelie. Niet zoals b.v. de mensen die het evangelie voor de 1e keer in hun leven horen.
Op de Pinksterdag kwamen 3.000 mensen tot geloof door één preek van Paulus.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Veendam » 27 jul 2019 10:37

Origenes schreef:In 1995 verscheen een boekje van Watchman Nee met de titel, Filadelfia en Laodicea. Een neerslag van zijn preken in China. De inhoud van dat boekje geeft duidelijk te zien dat ook in de vervolgde kerk valkuilen bestaan waaronder vooral hoogmoed: "wij zijn Filadelfia en zij zijn Laodicea". Het boekje was snel uitverkocht maar viel bij nogal wat broeders van de vergadering van gelovigen niet in goede aarde. Toenmalig huisuitgever van de VvG, Medema, durfde geen tweede druk aan!


Als we kijken naar de fouten die het volk Israël maakte dan lezen we ook in Gods Woord dat dit ons ter lering is, dus ik zou niet weten waarom fouten die door de tijd heen gemaakt zijn in de kerkgeschiedenis ons niet tot lering zouden kunnen en moeten zijn.
Wat betreft dat boekje: Klinkt goed, ik ga op zoek, maar het zal dan een engelse versie worden denk ik maar ik heb aardig wat boeken in het Engels al in PDF formaat dus ik verwacht dat het snel te vinden zal zijn. Het meeste van Watchman Nee is wel in PDF formaat te vinden vermoed ik in het Engels.

Origenes schreef:Ik ben kerkloos en ik weet dat de idee van kerkstichting verleidelijk is. Maar ik zie er niets in. Ook bij een structuur zoals jij voorstelt ontstaan er valkuilen. Bijvoorbeeld broeders en zusters die er een bepaalde opvatting in willen drammen (bijvoorbeeld de opname). En waarom zou het bijvoorbeeld alleen de volwassendoop moeten zijn. Ik ben mordicus tegen alle dwang en daar valt evangelische dwang net zo goed onder als refo-dwang. En als het over onderwijs gaat; alles staat of valt bij de interesse van de leden. Er zullen ook altijd christenen zijn die niet alles precies hoeven te weten. Dat wil nog niet zeggen dat het geen goede christenen zijn.


Met de opzet die ik voor sta zijn die valkuilen er helemaal niet. (Het woord kerkstichting is alleen maar om een beetje een besef te kunnen geven wat er ongeveer bedoeld word omdat kerkgangers dat woord wel kennen)
Ik bedoel niet dat je 12 gelovigen moet pakken en daar mee moet beginnen, maar ik bedoel dat je mensen tot Jezus gaat leiden en hen gaat discipelen zodat ze gaan doen wat jij ook doet namelijk vissers van mensen zijn.
De leer der laatste dingen en de leer van dopen worden in de Bijbel de beginselen genoemd van het geloof en dan zegt Paulus dat we een keer verder moeten met vaste kost. Typernd voor de kerken dat ze juist blijven haarkloven op de beginselen.
Er is trouwens maar 1 doop en 1 geloof, 1 hoop. (en die doop is niet de kinderdoop en ook niet de volwassendoop)
Met die doop is het dat je IN Christus gedoopt wordt, en dat is niet met water er bij.
Zo staan er 7 dopen genoemd in de Bijbel allemaal voor een specifiek doel en met een specifieke betekenis.

Inderdaad is er een groot verschil in de interesse van mensen om dingen te leren over God, maar als je geen honger hebt dan zal je ook niet verzadigd worden. Ook hierin is het maken van eigen keuzes van belang en daarmee laat je zien wat jij (Wie jij) het belangrijkste vindt voor je leven. En straf geven of dreigen met straf omdat iemand niet van je houdt en geen belangstelling voor je heeft zal nooit leiden tot echte wederkerende liefde naar jou zelf toe dus ook niet naar God toe.

God kent niet het criteria of mensen dan maar wel of geen goed christenen zijn. God zegt draag vrucht (en draag veel vrucht) en hij kijkt welke vrucht je draagt in je leven.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Origenes » 27 jul 2019 11:29

Veendam schreef:Wat betreft dat boekje: Klinkt goed, ik ga op zoek, maar het zal dan een engelse versie worden denk ik maar ik heb aardig wat boeken in het Engels al in PDF formaat dus ik verwacht dat het snel te vinden zal zijn. Het meeste van Watchman Nee is wel in PDF formaat te vinden vermoed ik in het Engels.

Het voordeel van de Nederlandse uitgave is een inleiding en toelichting van Willem Ouweneel. Niet dat ik zo'n fan van hem ben maar het is wel verhelderend i.v.m. de Vergadering-achtergrond van Watchman Nee. Ook de voetnoten van WJO zijn verhelderend. Het boekje is echter zeldzaam. Ik heb er onlangs één gevonden via boekwinkeltjes.nl
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

ereunao

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor ereunao » 27 jul 2019 13:49

In afwachting van die tussenzang van gravo waar ik altijd nog op terug kan koppelen wil ik thans om on-topic te blijven vast een klein beginnetje maken met:

Hoofdstuk 13.
Een boeiende hoofdstuk, alleen al vanwege het getal 666. Je moet de hele bijbel een beetje kennen. Het is het laatste boek, dus de rest wordt bekend verondersteld. Er lopen veel lijnen naar het O.T. vooral naar Daniël. Johannes was ook een geliefde, ook in ballingschap Dan 2 en7.In Matt.24 vertelt de Heere Jezus veel over de laatste dingen.
Inleiding:
Vs 1-10. Vs 11-18 het beest uit de aarde.
Het gaat om 2 monsters,De satan werd vanaf Openb. 12 uit de hemel op de aarde geworpen ( ook hier zien wij dus ook in de tussenlassingen een strakke, logische chronologie J.V.) Je ziet 3 monsters over de hst 12 en 13,. 12 de draak 13 het beest uit de zee en uit de afgrond. Waar staan die voor?
De draak is de satan zelf
Het beest uit de zee een grote politieke macht in de eindtijd, die uit de afgrond een godsdienstige leider, zeggen de meeste verklaarders. In andere boeken heet het beest de valse profeet of de antichrist.
In de politieke macht zien een aantal verklaarders een groot staatshoofd van een zgn hersteld Romeins rijk.
Drie personen als een onheilige drie-eenheid.
De draak als de anti-geest
Een politiek leider als de anti-vader
De godsdienstige leider als de anti-zoon

Commentaar:
. ik zie hier eerder in de draak de anti-vader en de politieke leider als de anti-zoon . Want het gaat hier om de strijd om de wereldheerschappij. En daarin treed juist de grootste tegenstander, de wereldleider op de voorgrond als de anti van de Messias de van God gezalfde Koning over Sion (Ps.2) Vandaar op dat wij ons in de Apoc duidelijk op Joodse bodem bevinden. Maar bij de godsdienstige leider gaat het om valse religie en afgoderij die door de leugengeest geïnspireerd word en de anti van de Geest der waarheid is ( Joh.14:17) J.V.

Dat zal plaats vinden vlak voor de wederkomst van Christus,één wereldmacht, één godsdienst. Een soort ‘vrederijk’- vrede, vrede en geen gevaar (1Thess.) 5:3. ( Dit is dus het witte paard van Openb.6:2 J.V.) 42 maanden lang vs.5.Vlak voordat de ware Messias komt. De duivel probeert altijd te imiteren. De duivel als aap van God (Luther)
We zien het in het O.T.Mozes en Aäron, de satan doet dat na met 2 tovenaars: Jannes en Jambres.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Veendam » 27 jul 2019 14:39

Origenes schreef:Het voordeel van de Nederlandse uitgave is een inleiding en toelichting van Willem Ouweneel. Niet dat ik zo'n fan van hem ben maar het is wel verhelderend i.v.m. de Vergadering-achtergrond van Watchman Nee. Ook de voetnoten van WJO zijn verhelderend. Het boekje is echter zeldzaam. Ik heb er onlangs één gevonden via boekwinkeltjes.nl


Ja klopt het is moeilijk om dat sort uitgaven nog te krijgen ergens. Zelf heb ik jaren geleden ook les gehad van WJO, echt heel veel stof en zeer verhelderend met sommige zaken, maar tentamens zijn echt extreem moeilijk bij hem. Persoonlijk vind ik dat WJO minder radicaal is geworden door de jaren heen, maar je ziet het vaker dat mensen milder worden als ze meer op leeftijd raken.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor ben db bd » 27 jul 2019 17:10

Origenes is eerlijk gezegd eigenlijk niet mijn meest geliefde kerkvader, o.a. door de dwalingen welke nu nog merkbaar zijn in de kerk.
Bijvoorbeeld broeders en zusters die er een bepaalde opvatting in willen drammen (bijvoorbeeld de opname). 7:44 am.

Gert van de Weerd is wel een van mijn meest geliefde uitleggers van de profetieën. In '100 jaar Zoeklicht' (deze maand) schrijft hij een artikel over o.a. de leiding van de Heilige Geest in het verstaan van Gods Woord door de diverse tijden heen. Daar lees ik eerlijk:
'Wij die eeuwen later leven, weten niet goed raad met verklaringen (inzake profetieën b) van Luther en Calvijn, omdat ze meestal niet uitkwamen. Dat toont aan dat op dat punt kennelijk geen leiding van de Heilige Geest speelde.'
Voor mij is dat een m.i. nuchtere constatering vol waarheid.
Een stuk verder lees ik o.a.:
'Heden zie ik de opname en de wederkomst dichterbij komen, in de vaste overtuiging dat de gemeente wordt weggenomen vóór de grote verdrukking, is het nodig dat er aanvullend geopenbaard wordt om de gemeente voor te bereiden op de opname. Die kennis is ook van groot belang voor hen die achterblijven. Want de mensen die Jezus niet 'op tijd' vinden, zullen de grote verdrukking moeten ondergaan.
De kennis die wij nu over de eindtijd verwerven, zal de basis leggen voor de bekering van miljoenen na de opname (Openbaring 7:9). Dat kan uw partner zijn, een geliefd kind, een goede vriend - vul zelf maar in.'
Mag ik mij daarom volgaarne aansluiten bij de genoemde 'drammers' ? Het gaat hier dus om een schare die niemand tellen kan, weten we nog?
V.d.Weerd legt ook nog het hoe en waarom uit:
'De focus van de Heilige Geest verplaatst zich daarom en dat resulteert in een voortdurend toenemende kennis van de Bijbel. Zo komt de eindtijd steeds duidelijker in beeld, iets wat in Daniël 12:4 lang geleden voorzien werd!'

Zullen we die profetische uitspraak tegen Daniël nog even opslaan?:
Maar u, Daniël, houdt deze woorden geheim en verzegel dit boek tot de tijd van het einde. Velen zullen het onderzoeken en de kennis zal toenemen.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Origenes » 27 jul 2019 18:24

ben db bd schreef:Gert van de Weerd is wel een van mijn meest geliefde uitleggers van de profetieën. In '100 jaar Zoeklicht' (deze maand) schrijft hij een artikel over o.a. de leiding van de Heilige Geest in het verstaan van Gods Woord door de diverse tijden heen. Daar lees ik eerlijk:
'Wij die eeuwen later leven, weten niet goed raad met verklaringen (inzake profetieën b) van Luther en Calvijn, omdat ze meestal niet uitkwamen. Dat toont aan dat op dat punt kennelijk geen leiding van de Heilige Geest speelde.'
Voor mij is dat een m.i. nuchtere constatering vol waarheid.

Met 'verklaringen' van Luther en Calvijn, weet ik ook niet goed raad. Met name die van de Calvinistische reformatie waren vooral ingegeven door politieke omstandigheden. Met het oog daarop stonden Calvijn en zijn geestverwanten een anti-apocalyptische uitleg voor van het boek Daniël. Hoe zoiets mogelijk is ontgaat mij. Maar deze benadering was vooral bedoeld om de wederdopers de wind uit de zeilen te nemen. Ik weet dat het een raar argument is om er een exegese van het apocalyptische deel van het boek Daniël aan op te hangen. Ik ben het met Gert v.d. Weerd eens dat we daar helemaal niets meer mee kunnen. De referentiekaders van de reformatoren zijn in deze tijd helemaal niet meer van belang.

Ik denk dat dat we in een apocalyptische tijd leven. Van de Weerd heeft het dan over de eindtijd. Met dat begrip ben ik wat voorzichtiger. Het hangt ervan af wat voor definitie dat je daarbij hanteert. Ik begrijp dat Van de Weerd de opname als verwachtingspatroon koppelt aan die eindtijd. Hij gelooft daar nu eenmaal in. Maar bij mij komt het vooral over als een wishful thinking.

De Opname is gebaseerd op de gedachte dat God op een zeker tijd de draad met Israël weer gaat opnemen. Daarmee hangt samen dat men er voor deze bedeling van uit gaat dat God Israël tijdelijk terzijde heeft gesteld. De exegese van de gedeeltelijke verharding in Rom. 11:25 als een verharding over een deel van Israël is daarbij cruciaal. Deze zienswijze is m.i. niet vol te houden. De verharding is gedeeltelijk omdat het een continuering is van de bedekking op het gelaat van Mozes. Als de verharding zou betekenen dat God de draad met Israël in deze bedeling heeft losgelaten dan zou dat evengoed van toepassing zijn geweest op het Israël sinds de wetgeving.

Israël is, ook in deze bedeling, nog steeds openbaringsvolk. Anders had Paulus Rom. 3:2 in de verleden tijd gesteld.

Met Van de Weerd geloof ik dat de kennis m.b.t. de eindtijd zal toenemen. God zal gaandeweg meer licht geven als dat met het oog op de komende gebeurtenissen van belang is. Ook ik ben abonnee van Het Zoeklicht maar Van de Weerd heeft met zijn artikel mij niet kunnen overtuigen dat Daniël 12:4 een belofte is met het oog op de opname.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor ben db bd » 27 jul 2019 21:02

Origenes schreef:
Met Van de Weerd geloof ik dat de kennis m.b.t. de eindtijd zal toenemen. God zal gaandeweg meer licht geven als dat met het oog op de komende gebeurtenissen van belang is. Ook ik ben abonnee van Het Zoeklicht maar Van de Weerd heeft met zijn artikel mij niet kunnen overtuigen dat Daniël 12:4 een belofte is met het oog op de opname.

heb dank voor uw m.i. deskundige reactie, waarbij u mij een mogelijk suggestieve openingszin :wink: niet euvel duidt ? :)
Uw kennis van Het Zoeklicht doet u m.i. ook wel inzien dat het artikel van v.d.Weert primair de bedoeling had tot uitdrukking te brengen dat Gods Heilige Geest tijd-gericht meegaat met Christus Kerk, toch?
En ja, door die Geest, door Daniël reeds voorzegd, zouden wij nu ook de gebeurtenissen kunnen duiden, waarbij Het Zoeklicht in algemene zin een overtuigde pre-trib predikt. (heet dat zo niet?)
Omdat ik persoonlijk van mening ben dat wij nu reeds in de aanloop? van het eerste paard van de Apocalyps leven, - was het niet zo dat er dagelijks gemiddeld reeds 11 christenen worden vermoord? - daar de overwinnende NWO-elite met de islam als stoottroepen m.i. nooit meer door onze zo verzwakte (decadente) maatschappij kan worden weerhouden en terug gedrongen, zoals weleer, lijkt mij in de hemel de profetie van Op.6:9 reeds actueel te zijn.

Nou hoop ik dat de opname van de gemeente zoals in 1 Tess. 4 en 1Kor. 15 aangegeven, voor u als zodanig geen twijfelpunt meer is, alleen inzake het moment in de tijd, ja daar wordt verschillend over gedacht, met ieder wel harde argumenten. Ja, daar zit ook wel wishful thinking in, m.i.
Wel herinner ik mij dat Theo een keer 16 argumenten wist te noemen, waardoor de pre-trib het meest waarschijnlijk is.
Dat ik mij daarin bij de 'drammers' schaar, is omdat bij heel mijn gereformeerde gezindte de opname vrijwel niet gepredikt wordt.
Dat is m.i. fnuikend, omdat m.i. alleen bij de opname de metamorfose tot een verheerlijkt hemels opstandingslichaam verwacht mag worden.
Voor de schare die niemand tellen kan, geldt dat m.i. niet meer (die komen achter de markt aan, omdat deze bedeling van geloven dan reeds afgesloten is d.m.v. zien) en de Heere Jezus trouwt m.i. niet met slechts (onthoofde) zielen, toch?
Voor mij is dus de opname bepalend om als bruid een hemelse bestemming te kunnen krijgen. Kunt u daarin meekomen?


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron