Het boek Openbaring

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Origenes » 24 jul 2019 11:44

Ereunao schreef:(Hier stem ik v/h eens met origenes, ik heb ook van die Israël lezingen bijgewoond, het : God strijdt voor Israël en halleluja prijs de Heer was niet van de lucht. Gewoon demagogie, volksmennerij !)

Oh... maar ik had juist de indruk dat ze het met jou veel meer eens zouden zijn... duizendjarig rijk, opname, hoewel; ds. de Vreugd was met het laatste weer niet erg ingenomen. En daar was ik het dus weer wel mee eens. Maar de meeste aanwezigen (schat ik in) waren daar weer niet blij mee. :mrgreen:
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor gravo » 24 jul 2019 21:56

ereunao schreef:(...)O, bedoel je dat,het is dan in ieder geval een klein stapje vooruit dat je het orthodoxe jodendom ( het Israël Gods Gal.6:16 ) wel serieus neemt. Dat is eeuwenlang wel anders geweest! Toen moest de Jood alles wat joods was afzweren als hij het christendom aannam.
Maar wie zijn dan die nieuwe huizen die erbij komen? Toch niet het christendom? (...)

Ik voel me niet aangesproken. Ik heb het jodendom altijd serieus genomen. En dan bedoel ik het jodendom dat zich op cruciale punten niet met het christendom verbindt. Ik ben juist allergisch voor de connecties tussen jodendom en christendom die zo duidelijk vanuit christelijk initiatief ontstaan.

Wat die "nieuwe huizen" betreft: natuurlijk bedoel ik daar de nieuwe gemeenschappen mee die zijn ontstaan en zich hebben uitgebreid met het christendom. Dat zijn ontmoetingsplekken geworden tussen God en mens, overal ter wereld. Die opening naar de volken is een volle gave (geen half werk). En wordt gekenmerkt door ruimte en vrijheid. het is voor iedereen , overal, altijd. Elk onderscheid valt weg. Zoals eerder gezegd: Waar twee of drie in Mijn Naam vergaderd zijn, zegt Jezus, daar zal Ik in het midden zijn. het is een nieuw onderdak voor alle volken, talen tongen en natiën. Tenten der samenkomst, godshuizen, kerken, zaaltjes, het kent vele verschijningsvormen, maar ik zeg maar gewoon: nieuwe huizen. Die rijkdom is essentieel.
In vergelijk met de gelovigen in het jodendom, die hun eigen oude huis blijft bewonen, zijn deze ontmoetingsplekken voor de volken niet armzaliger of minder. En de gemeenschappen van het jodendom, in hun oude huis, zijn vanwege de rijkdommen die de volken hebben ontvangen, ook niet minder of armer.

Jodendom en christendom bestaan eenvoudigweg naast elkaar. Ze verschillen sterk, maar hebben ook overeenkomsten. Je kunt jezelf duizend vragen stellen over hoe dat nu allemaal zo gekomen is. Je kunt je hoofd ook breken over hoe dat in de toekomst nu allemaal moet gaan.
Maar voorlopig is dit gewoon de situatie. En ik respecteer dat. Ik heb ook geen behoefte aan een interventie.
Ik bestudeer de Bijbel dus niet met het oog op het jodendom. Dat laat ik over aan de gelovigen binnen het jodendom.

Eén ding weet ik wel: Als er getracht wordt om een geforceerde eenheid te bewerkstelligen, een hardhandige fusie of een zendingsactiviteit, als er allerlei speculaties van de één over de rol van de ander, dan heb je de poppen aan het dansen tussen jodendom en christendom. Dat is helaas ook vaak de uitkomst van activistische christenen die Israël allerlei dingen toedichten in de eindtijd. Daar zijn ze volgens mij in het jodendom niet zo van gediend, hoezeer ze ook met de vinger gewezen worden op de (wat twijfelachtige) joodse identiteit van het boek Openbaring.

En geef ze eens ongelijk!
Je laat je lot (beter gezegd: je door God gegeven bestemming en toekomst) toch niet door de een of andere prediker van een andere godsdienst bepalen?

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Jesaja40 » 24 jul 2019 22:55

Gravo merkt op:

Jodendom en christendom bestaan eenvoudigweg naast elkaar. Ze verschillen sterk, maar hebben ook overeenkomsten. Je kunt jezelf duizend vragen stellen over hoe dat nu allemaal zo gekomen is. Je kunt je hoofd ook breken over hoe dat in de toekomst nu allemaal moet gaan.
Maar voorlopig is dit gewoon de situatie. En ik respecteer dat. Ik heb ook geen behoefte aan een interventie.
Ik bestudeer de Bijbel dus niet met het oog op het jodendom. Dat laat ik over aan de gelovigen binnen het jodendom.

Eén ding weet ik wel: Als er getracht wordt om een geforceerde eenheid te bewerkstelligen, een hardhandige fusie of een zendingsactiviteit, als er allerlei speculaties van de één over de rol van de ander, dan heb je de poppen aan het dansen tussen jodendom en christendom. Dat is helaas ook vaak de uitkomst van activistische christenen die Israël allerlei dingen toedichten in de eindtijd. Daar zijn ze volgens mij in het jodendom niet zo van gediend, hoezeer ze ook met de vinger gewezen worden op de (wat twijfelachtige) joodse identiteit van het boek Openbaring.


Wij Joden hebben onze handen al vol aan onszelf en alles wat men ons toedicht hoe een en ander moet verlopen kunnen wij heus wel distilleren uit het Hebreeuwse deel van de Bijbel. Daar hebben wij echt geen christenen voor nodig. De Eeuwige zorgt er zelf wel voor dat de sluier er vanaf wordt gehaald en de waarheid en het plan van de Eeuwige ontdekken. Dat is een onderonsje waar geen enkele goyiem bij mag zijn. Een voorbeeld vindt men terug als Jozef zich bekend maakt aan zijn broers. Daar zullen zeer harde woorden geklonken hebben maar die bleven binnenskamers. De orthodoxe Joden zijn mij net zo lief en dat de extremen onder hen de Messiasbelijdende het leven zuur maken heeft een veel diepere oorzaak: namelijk de zendingsdrang van de christenen door alle eeuwen heen.

Een christen kan geen Jood overtuigen, maar een Messiasbelijdende Jood spreekt dezelfde taal en heeft dezelfde gebruiken. Al eerder heb ik daarover gesproken dat vele orthodoxe Joden in het verborgene contact zoeken. Het werd mij niet in dank afgenomen en mijn bewering werd terzijde geschoven. Messiasbelijdende Joden kijken naar hun volksgenoten. Ook zij zijn de beminden van de Eeuwige en het uitverkoren volk.

Ook in deze casus het boek Openbaring ben ik zeer terughoudend. Onze Joodse Johannes kreeg van Yeshua zaken te zien en vertaalde dit met woorden die pasten in de Joodse cultuur van zijn tijd. Daar is gelukkig niets mis mee, sterker nog men zou Johannes niet begrepen hebben als hij zou spreken over massavernietigingswapens, atoomkrachten, opwarming van de aarde en plastic soep in de oceanen. Ook ik zit in dit schuitje en ben ook voor een zoveel miljardste deel verantwoordelijk als rentmeester van deze aarde.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Origenes » 25 jul 2019 08:45

Jesaja40 schreef:Wij Joden hebben onze handen al vol aan onszelf en alles wat men ons toedicht hoe een en ander moet verlopen kunnen wij heus wel distilleren uit het Hebreeuwse deel van de Bijbel. Daar hebben wij echt geen christenen voor nodig. De Eeuwige zorgt er zelf wel voor dat de sluier er vanaf wordt gehaald en de waarheid en het plan van de Eeuwige ontdekken. Dat is een onderonsje waar geen enkele goyiem bij mag zijn. Een voorbeeld vindt men terug als Jozef zich bekend maakt aan zijn broers. Daar zullen zeer harde woorden geklonken hebben maar die bleven binnenskamers. De orthodoxe Joden zijn mij net zo lief en dat de extremen onder hen de Messiasbelijdende het leven zuur maken heeft een veel diepere oorzaak: namelijk de zendingsdrang van de christenen door alle eeuwen heen.

Dit komt mij bekend voor. Al heel wat jaren geleden inmiddels heb ik hetzelfde gehoord tijdens een preek. Ook het verhaal van Jozef en zijn broers speelde daarbij een rol en het laatste gedeelte van Maleachi: het hart der vaderen zal gebracht worden tot hun kinderen en het hart van de kinderen tot hun vaderen. Daar zal geen christen bij zijn. Het is een zaak tussen God en het Joodse volk. Het was een zeer indrukwekkend moment in de preek. Ik ben het nooit vergeten.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Veendam » 25 jul 2019 10:28

Jesaja40 schreef:De orthodoxe Joden zijn mij net zo lief en dat de extremen onder hen de Messiasbelijdende het leven zuur maken heeft een veel diepere oorzaak: namelijk de zendingsdrang van de christenen door alle eeuwen heen.



Met de zendingsdrang van vroeger was op zichzelf niks mis, namelijk dat het wel de bedoeling is dat de Joden ook Jezus leren kennen, de Koning der Joden maar ook de Koning van het Koninkrijk van God.

Waar ze wel de mist in gingen was dat ze de boodschap van het Koninkrijk en de Koning verwisseld hadden voor de oproep aan de Joden om in het zelfde religie groepje te komen zitten. Alle religie is gewoon dood, of het nu Islam is of het Jodendom of het christendom, als religie is het dood.

Pas als je ontdekt dat het God gaat om relatie en heerschappij voeren begin je te zien wat God Zijn oorspronkelijke plan was.

ereunao

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor ereunao » 25 jul 2019 11:10

gravo:
Eén ding weet ik wel: Als er getracht wordt om een geforceerde eenheid te bewerkstelligen, een hardhandige fusie of een zendingsactiviteit, als er allerlei speculaties van de één over de rol van de ander, dan heb je de poppen aan het dansen tussen jodendom en christendom. Dat is helaas ook vaak de uitkomst van activistische christenen die Israël allerlei dingen toedichten in de eindtijd. Daar zijn ze volgens mij in het jodendom niet zo van gediend, hoezeer ze ook met de vinger gewezen worden op de (wat twijfelachtige) joodse identiteit van het boek Openbaring.

En geef ze eens ongelijk!
Je laat je lot (beter gezegd: je door God gegeven bestemming en toekomst) toch niet door de een of andere prediker van een andere godsdienst bepalen?



'Wat die opdringerige zendingsijver van sommige christenen die Joden willen bekeren betreft ben ik het helemaal met je eens. Iets anders is als daartoe bekwame Schriftkenners trachten de Joden uit hun eigen bijbel te bewijzen dat Jezus de Messias is.En daartoe zijn juist M.B.J. de meest aangewezen gelovigen.

En dan is het wel nodig dat wij verstaan dat God van Zijn kant het verbond met Abraham nooit opgezegd en op de Kerk overgebracht heeft.Sinds de Pinksterdag loopt de mainstream van Zijn genade in dezelfde Messias door de prediking van het evangelie via kerk en christendom. Maar dat neemt volstrekt niet weg dat Zijn verbond met Israël ondergronds als in een soort by-pass al die eeuwen van onze jaartelling gewoon doorloopt en in onze dagen nu deze bedeling teneinde loopt wordt dit ook bovengronds steeds meer zichtbaar. Zoals er in Hand een beweging in omgekeerde richting te zien was, steeds meer van Israël af en naar de heidenen toe. En al de profeten en de messiaanse psalmen getuigen ervan dat God in de laatste dagen het koninkrijk aan Israël weer op zal richten. Vandaar ook die strijd tegen de wereldmachten in de Apoc, wat voor jou blijkbaar nog steeds een uiterst twijfelachtig bewijs voor het joodse karakter van dit boek is.gr: ereunao

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Jesaja40 » 25 jul 2019 11:57

Veendam citeert:

Met de zendingsdrang van vroeger was op zichzelf niks mis, namelijk dat het wel de bedoeling is dat de Joden ook Jezus leren kennen, de Koning der Joden maar ook de Koning van het Koninkrijk van God.

Waar ze wel de mist in gingen was dat ze de boodschap van het Koninkrijk en de Koning verwisseld hadden voor de oproep aan de Joden om in het zelfde religie groepje te komen zitten. Alle religie is gewoon dood, of het nu Islam is of het Jodendom of het christendom, als religie is het dood.

Pas als je ontdekt dat het God gaat om relatie en heerschappij voeren begin je te zien wat God Zijn oorspronkelijke plan was.


Beste Veendam,

Erg vriendelijk van u bedoeld, maar uw uitleg is een inlegkunde. U zult het ongetwijfeld naar het rijk van de fabelen noemen als ik u zeg dat de Joden tot aan de kruistochten voluit geloofden dat Yeshua opgestaan was uit de dood. Het getuigenis van de 500 ooggetuigen was daarvoor de grondslag. Een deel van mijn volksgenoten had de Eeuwige onder de bedekking gelaten en dat is voor u en ook voor mij een geheimenis te noemen. Paulus spreekt daar ook over, niet wetende dat het vele eeuwen nog zou duren. Hij kon niet in de toekomst kijken. Net zoals wij die grote moeite hebben om in de toekomst te kijken en het verleden te doorgronden.

Maar er zijn ook (ongelukkig) ook feiten en die liegen er niet om. De pogroms richting de Joden hebben zeer veel schade aangericht. Het feit dat de Joden massaal geloofden in de opstanding van Yeshua werd teniet gedaan door het handelen vanuit het christendom. Zij brachten de christelijke Jezus en in Zijn Naam zijn velen van ons omgekomen. U kunt én mag dit niet zomaar onder het kleed verbergen. Deze breuk die ontstaan is heeft de gehele Joodse gemeenschap in beroering gebracht. Dat was niet de Joodse Yeshua maar een zeer wrede christelijke Jezus die zij verkondigden. Deze schade is tot op de dag van vandaag zichtbaar en ik hen verscheidende volksgenoten zien spugen als zij de Naam van de christelijke Jezus horen zeggen. Als echter de naam Yeshua wordt gebezigd, dan kent iedere Jood de betekenis van die Naam.

U stelt vanuit uw christelijke achtergrond en visie dat de Joden ook "Jezus moeten aannemen". Maar daarmee bedoeld u ook: zij moeten de "kerkelijke Jezus aannemen". U gaat daarbij geheel voorbij aan alle vervloekingen die door de christenen zijn uitgesproken richting de Joden en massale slachtingen. Van wie hebben zij die autoriteit gekregen om dat te doen? Wij Joden zijn niet onkundig, want ook wij kennen haarfijn de zegen en de vloek uit Deuteronomium. Maar dat is geen vrijbrief voor de christenen geweest om er maar op los te moorden, te verketteren en te vervloeken. Voor mij persoonlijk is het geen oud zeer en is het gewoon een feit. Een slachtofferrol mag het nimmer worden, dan heeft de vijand alsnog gewonnen. Zo zitten ook alle Joodse gebeden in elkaar.

Wij Joden passen niet in een kerkelijk hokje. U weet heel goed dat de christen bij ons is gekomen en dat zij vanuit Jeruzalem het evangelie hebben gehoord. Dat poetst u volkomen weg, de boodschap van het Koninkrijk ging niet vanuit de kerken maar vanuit Joodse mannen en vrouwen deze wereld in. Nu gaat u dit omdraaien om te stellen dat de Joden zich ook moeten bekeren tot de christelijke kerken. Ik heb het al vaker genoemd en val daardoor in herhalingen: het is een zegen dat de Joden zich niet zijn opgegaan in de christelijke kerken. Het Hebreeuws zou dan een dode en onbegrijpelijke dode taal zijn geworden. Alle verborgen schatten die in de Bijbel staan zouden geen zeggingskracht meer hebben. Heeft u daar wel eens bij stil gestaan? Ziet u werkelijk niet in dat het niet assimileren een zegen is van de Eeuwige, die daardoor het Hebreeuws in stand heeft gehouden. De Eeuwige waakt over Zijn Woord, dat wordt ook in de christelijke geloofsgemeenschappen beleden.

Een verhaal heeft altijd twee kanten, Lucas 1 is nog niet in vervulling gegaan aangaande het Koningschap van Yeshua over het Huis van Israël.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Veendam » 25 jul 2019 13:07

Jesaja40 schreef:Veendam citeert:



Beste Veendam,

Erg vriendelijk van u bedoeld, maar uw uitleg is een inlegkunde.

Maar er zijn ook (ongelukkig) ook feiten en die liegen er niet om. De pogroms richting de Joden hebben zeer veel schade aangericht. Het feit dat de Joden massaal geloofden in de opstanding van Yeshua werd teniet gedaan door het handelen vanuit het christendom. Zij brachten de christelijke Jezus en in Zijn Naam zijn velen van ons omgekomen. U kunt én mag dit niet zomaar onder het kleed verbergen. Deze breuk die ontstaan is heeft de gehele Joodse gemeenschap in beroering gebracht. Dat was niet de Joodse Yeshua maar een zeer wrede christelijke Jezus die zij verkondigden. Deze schade is tot op de dag van vandaag zichtbaar en ik hen verscheidende volksgenoten zien spugen als zij de Naam van de christelijke Jezus horen zeggen. Als echter de naam Yeshua wordt gebezigd, dan kent iedere Jood de betekenis van die Naam.

U stelt vanuit uw christelijke achtergrond en visie dat de Joden ook "Jezus moeten aannemen". Maar daarmee bedoeld u ook: zij moeten de "kerkelijke Jezus aannemen". U gaat daarbij geheel voorbij aan alle vervloekingen die door de christenen zijn uitgesproken richting de Joden en massale slachtingen. Van wie hebben zij die autoriteit gekregen om dat te doen? Wij Joden zijn niet onkundig, want ook wij kennen haarfijn de zegen en de vloek uit Deuteronomium. Maar dat is geen vrijbrief voor de christenen geweest om er maar op los te moorden, te verketteren en te vervloeken. Voor mij persoonlijk is het geen oud zeer en is het gewoon een feit. Een slachtofferrol mag het nimmer worden, dan heeft de vijand alsnog gewonnen. Zo zitten ook alle Joodse gebeden in elkaar.

Wij Joden passen niet in een kerkelijk hokje. U weet heel goed dat de christen bij ons is gekomen en dat zij vanuit Jeruzalem het evangelie hebben gehoord. Dat poetst u volkomen weg, de boodschap van het Koninkrijk ging niet vanuit de kerken maar vanuit Joodse mannen en vrouwen deze wereld in. Nu gaat u dit omdraaien om te stellen dat de Joden zich ook moeten bekeren tot de christelijke kerken. Ik heb het al vaker genoemd en val daardoor in herhalingen: het is een zegen dat de Joden zich niet zijn opgegaan in de christelijke kerken. Het Hebreeuws zou dan een dode en onbegrijpelijke dode taal zijn geworden. Alle verborgen schatten die in de Bijbel staan zouden geen zeggingskracht meer hebben. Heeft u daar wel eens bij stil gestaan? Ziet u werkelijk niet in dat het niet assimileren een zegen is van de Eeuwige, die daardoor het Hebreeuws in stand heeft gehouden. De Eeuwige waakt over Zijn Woord, dat wordt ook in de christelijke geloofsgemeenschappen beleden.

Een verhaal heeft altijd twee kanten, Lucas 1 is nog niet in vervulling gegaan aangaande het Koningschap van Yeshua over het Huis van Israël.


Zoals zo vaak lees je niet wat er gschreven staat en komt je reaktie vanuit een manier van: Wie denk jij wel niet dat je bent !
Het probleem is vanaf het begin aan al geweest dat Jezus verkondigd werd maar dat is niet eens de bedoeling geweest van God.
Waar schrijf ik dat ze Jezus moeten aannemen ? Hier niet dus.
Ik heb het over leren kennen van Jezus als de Koning van het Koninkrijk en dat de Joden moesten leren herkennen dat ze burger waren van dat andere koninkrijk. Er staat in de Bijbel dat we ons moeten bekeren omdat het Koninkrijk nabij is !
We moeten ons niet bekeren tot het Jodendom en Joden niet tot het Christendom of tot de Islam.
Jodendom en Christendom en Islam is alleen RELIGIE heb ik gezegt dus waarom suggereer je dat ik gezegd zou hebben dat de Joden van de ene RELIGIE naar de andere RELIGIE moesten overgaan ? Nee ze moeten net als de mensen die nu leven ontdekken wat de geheimen zijn van het Koninkrijk van God en door de Daleth gaan. De Deur dus, Jezus, Hij is de enige manier om in het Koninkrijk van God binnen te kunnen komen.

Daarom ben ik gestopt om mezelf Christen te noemen, ik ben een zoon van de levende God, ik ben koning en priester van de allerhoogste God.
Het gaat niet om het traditionele kerkelijke hokje die steeds levenlozer geworden is door de eeuwen heen, maar het gaat om het Koninkrijk van God. Velen zoeken er naar om het Koninkrijk te vinden maar als je alle traditie van religie vast wilt houden kom je niet door de poort.

ereunao

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor ereunao » 25 jul 2019 13:44

Voordat ik nu verderga met de verklaring en uitleg van Apc.13 met de bijbellezingen van onze oud-predikant als leiddraad eerst enige opmerkingen vooraf:
In de synoptici en aanvankelijk ook in de Hand. was de prediking van het evangelie nog helemaal gericht op de oprichting van het koninkrijk voor Israël (Hand.1:6) Het was weliswaar Gods bedoeling om eerst uit de heidenen een Gemeente te verzamelen, maar de breuk met de synagoge voltrok zich geleidelijk. In de tijd van de apostelen werden de M.B.J. over het algemeen als een stroming binnen het Jodendom gezien
Pas toen de M.B.J niet meededen met de opstand tegen de Romeinen en er in het 18 gebed een vervloeking tegen de Nazareners werd opgenomen werd de breuk radicaal en definitief. Toch is het achteraf gezien wel Gods bedoeling geweest door de prediking eerst de heidenen tot een Gemeente als bruid voor de Koning te vergaderen en pas daarna tot Israël weder te keren om het Koninkrijk voor Israël op te richten. Maar in dat koninkrijksevangelie kwam het evangelie zoals wij dat nu kennen voluit in mee. Want de verzoening door het bloed van het Lam en de rechtvaardiging door het geloof is voor Israël en de Gemeente precies dezelfde. Maar doordat die bedeling niet onderscheiden wordt van de bedeling van het Koninkrijk en heel de Schrift als kerkgeschiedenis gelezen wordt wisten zelfs Luther en Calvijn geen raad met de Apoc. Zelfs vader Brakel die zijn tijdgenoten ver vooruit was in zijn zicht op Israël een veel verder met de letterlijke tekst meeging kon zich bij het messiaanse rijk niets anders voorstellen dan ‘een 1000 jarige heerlijke kerkstaat’ op aarde’. Maar in de Apoc is vanaf hst.4 de gemeente ‘vol’en knoopt God de afgebroken draad met Israël weer aan. Heel de Apoc. is gericht op de ‘openbaring van Jezus Christus in Zijn koninklijke eer en ambt, . Hier treedt dus de koninkrijksgedachte weer op de voorgrond terwijl in deze bedeling het accent bij Zijn hogepriesterlijk ambt en Hoofd van de Gemeente die zijn lichaam is ligt. Dit voor ogen houdend zal de Apoc.direct al veel duidelijker worden

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Origenes » 25 jul 2019 14:28

Veendam schreef:Jodendom en Christendom en Islam is alleen RELIGIE heb ik gezegt

Het is duidelijk dat religie wat jou betreft staat voor dode godsdienst oid. Jij bent daar ver boven verheven: jouw versie van geloven gaat dus wel door de beugel? Nogal aanmatigend, vind je niet?
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Origenes » 25 jul 2019 14:37

Ereunao schreef:Voordat ik nu verderga met de verklaring en uitleg van Apc.13 met de bijbellezingen van onze oud-predikant als leiddraad eerst enige opmerkingen vooraf:

Misschien is het aan te bevelen om je eens af te vragen of dit wel op prijs wordt gesteld door de andere forumdeelnemers.
Wat mij betreft: ik weet het inmiddels wel.
Laatst gewijzigd door Origenes op 25 jul 2019 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor gravo » 25 jul 2019 14:37

ereunao schreef:Voordat ik nu verderga met de verklaring en uitleg van Apc.13

Zullen we eerst nog even een tussenzang doen?

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

zilvermeeuw
Verkenner
Verkenner
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jun 2015 12:24

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor zilvermeeuw » 25 jul 2019 14:47

Origenes schreef:Misschien is het aan te bevelen om je eens af te vragen of dit wel op prijs wordt gesteld door de andere forumdeelnemers.
Wat mij betreft: ik weet het inmiddels wel.


Hij doet heel nuttig werk, dit i.t.t. degenen die elkaar vliegen afvangen (b.v. over het Jodendom), steeds.maar.weer. Dat vind ik nou vreselijk irritant om te lezen.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Origenes » 25 jul 2019 14:51

zilvermeeuw schreef:Hij doet heel nuttig werk

Mooie naam!
Het is je nog niet opgevallen dat het een steeds terugkerend refrein is?
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

zilvermeeuw
Verkenner
Verkenner
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jun 2015 12:24

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor zilvermeeuw » 25 jul 2019 15:06

Origenes schreef:Mooie naam!
Het is je nog niet opgevallen dat het een steeds terugkerend refrein is?


Ik lees hier nog maar kort mee.....dus nee. En vriendelijk dank voor het compliment :-)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten