Origenes schreef:1.Met het criterium bedoel ik de door jou genoemde reden waarom jij mijn visie niet deelt. In eerste instantie beweer je dat ik tegen beter weten in de enige voordehand liggende exegese, die van de opgenomen gemeente, koste wat kost blijf ontkennen. En als ik vervolgens de uitleg van @Jesaja40 noem, die van de 12 aartsvaders en de 12 apostelen, speelt het ineens geen rol als @Jesaja40 eveneens van geen opname in dat kader wil weten: “hij zegt tenminste dat het mensen zijn en geen engelen”. Dit is een vorm van theologiseren die geen weldenkend christen nog serieus kan volgen. Ook is er in het kader van jouw beoordeling van andere opvattingen sprake van aanzien des persoons!
Ereunao schreef:Dat speelt hier idd.geen rol omdat jesaja40 de Gemeente als het Huis van Israël ziet en ik het op dat put ook met hem niet eens ben, maar daar wil ik het niet met jou, maar met hem nog wel eens over hebben. Ik noem als ik het tegen jou heb alleen zijn mening dat die ouderlingen geen priesters , maar mensen zijn.en Wat die12 aartsvaders betreft,ik denk hier eerder aan 12 uit de heidenen en 12 uit de Joden. Zo vinden wij in Lev.23:17 ook die 2 broden die de Gemeente voorstellen.
Ik heb zo mijn vermoeden waarom jij mij zover mogelijk uit de buurt wil hebben als jij in discussie bent met @Jesaja40. Dat maakt jouw positie nogal onzeker. Ik blijf in de buurt
Origenes schreef:2. Je weet heel goed (ik heb het eerder genoemd als argument) dat er twee verschillende tekstvarianten zijn waarbij in Opb. 5:10 de ene spreekt van ‘ons’ en de andere van ‘hen’. Het ligt dus allerminst vast dat de 24 oudsten de christelijke gemeente in de hemel – na de opname – representeren. Het staat jou vrij om te kiezen voor de waarschijnlijkheid van "ons". Evenals het mij vrij staat om te kiezen voor de waarschijnlijkheid van "hen". (vgl: 1 Petrus 1:12
Ereunao schreef:Ook als wij hier voor ‘hen’ kiezen sluit dat met insluiting van zichzelf niet uit. Jezus sprak ook in de 3e persoon als hij zichzelf de Zoon des mensen noemde. En ook in het lied van Mozes bij de schelfzee vinden wij dezelfde wijze van spreken ( Ex.15)
Hoe jij het ook graag wil lezen, ik heb uitgaande van de variant 'hen' in Opb. 5:10 de mogelijkheid om er totaal anders over te denken.
Ereunao schreef:Ik geef graag toe dat de aanbidding ook een priesterlijke taak is en hier dus samenvalt met die van mensen. Maar dat maakt van engelen nog geen mensen! Alles wat adem heeft love de Heere.( Ps, 150:6 )Maar dat maakt alles wat adem heeft nog niet tot priesters!
Je vecht weer tegen schimmen. Ik heb het blauw gearceerde natuurlijk nergens beweerd!
Ereunao schreef:Zoals hierboven gezegd denk ik bij die verdubbeling dat het hier over gelovigen uit de heidenen en uit de Joden gaat.
Dat benadrukt een tweedeling die @Jesaja40 m.i. terecht bestrijdt
Ereunao schreef:Protos betekent 1e, dat is dus een telwoord, maar hier ligt het accent bij het woord anastasia wat altijd (lichamelijke) opstanding betekent. En in Fill.3:11 gebruikt Paulus zefs een verdubbelde uitdrukking: ex anastasia ek toon nekroon. Uit-opstanding uit de doden
Natuurlijk staat er anastasia als het over de eerste opstanding gaat. Een letterlijke lezing echter is problematisch omdat die automatisch leidt tot een verdubbeling van de eerste opstanding in fase 1 en fase 2. Daarom ligt het meer voor de hand om te kiezen voor de alternatieve betekenis van protos.
Het feit dat Fil. 3:11 een ander woord heeft voor opstanding dan gebruikelijk onderstreept dat het over iets bijzonders gaat.
Ereunao schreef:Ik ga idd. niet over jouw intenties, maar toets wel je expressies aan de Schrift
Zolang je daarbij maar in de gaten houdt dat ook jij niet onfeilbaar bent zal het niet uit de hand lopen. Je bent nog niet van me af!