Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor irmo » 18 jul 2019 21:05

Chaya schreef:Is er nog zoiets als een natuurlijke schaamte?
Ik hoorde laatst een goser lachend zeggen dat hij de naam niet eens wist van zijn one night stand.
Dat is toch verschrikkelijk?
Ik ben echt niet preuts, maar het heet niet voor niets schaamstreek. En dat is geen ouderwets opoewoord, dat woord wordt nog steeds gebruikt zie ik op medische sites e.d.


Ja, en dat is precies het probleeem. Hoezo moet ik me schamen voor de onderkant van mijn lichaam? Hoezo moet ik me schamen voor de organen die daar zitten? Hoezo moet iemand anders voor mij bepalen wat ik daarmee doe?

Chaya schreef:Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit gewoon een trollvraag is.
Anders kun je die beter stellen op een site waar seksuologen een advies geven.



Ja duhhuh. EN volgens mij weet Henkie dat ook wel, vandaar het nogal domme antwoord.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor K80 » 19 jul 2019 07:47

pindas83 schreef:Het is een wel wat ongebruikelijke versiertruc; zeggen dat je doodgaat om zo eens ‘van bil te kunnen gaan’ :-k
Ikzelf kwam nooit veel verder als: “Je komt hier zeker wel vaker.” Dit trekt wel wat meer de aandacht natuurlijk.


Vele soldaten die naar het front moesten hebben dit gebruikt om een meid in bed te krijgen.
Vandaag is het gisteren van morgen.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor K80 » 19 jul 2019 08:34

pindas83 schreef:Het is een wel wat ongebruikelijke versiertruc; zeggen dat je doodgaat om zo eens ‘van bil te kunnen gaan’ :-k
Ikzelf kwam nooit veel verder als: “Je komt hier zeker wel vaker.” Dit trekt wel wat meer de aandacht natuurlijk.



Die opening zin heeft nooit effect gehad zeker. :D

Nog fouter is om ijs kapot te trappen voor een meisje en dan zeggen dat het ijs al gebroken is. Zo slecht....
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor pindas83 » 19 jul 2019 12:10

K80 schreef:Vele soldaten die naar het front moesten hebben dit gebruikt om een meid in bed te krijgen.


Ja, ik meen dat ik die list in de film Pearl Harbor ook heb gezien!

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor pindas83 » 19 jul 2019 12:16

K80 schreef:Die opening zin heeft nooit effect gehad zeker. :D
Alleen bij buitenlandse meisjes

Nog fouter is om ijs kapot te trappen voor een meisje en dan zeggen dat het ijs al gebroken is. Zo slecht....
Andersom is ook niet bevorderlijk om als vrouw tegen een man te zeggen dat het water gebroken is, dan moet je ook maken dat je weg komt

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 19 jul 2019 13:23

irmo schreef:Ja, en dat is precies het probleeem. Hoezo moet ik me schamen voor de onderkant van mijn lichaam? Hoezo moet ik me schamen voor de organen die daar zitten? Hoezo moet iemand anders voor mij bepalen wat ik daarmee doe?

Ik had het niet over preuts.
Maar de schaamte die in ons is gekomen na de zondeval. Want Adam en Eva schaamden zich voor elkaar na de zondeval.
En seksualiteit is geen one day fly of wegwerpartikel.
Mortlach schreef:En die schaamte is ook nogal overtrokken. Je moet hier eens met artsen praten en ze moeten vragen naar je stoelgang, hoe moeilijk ze dan moeten doen en hoe omfloerst ze moeten praten. Blijkbaar zijn er Ieren die niet over hun eigen urine of feces kunnen praten.

Dat vind ik iets anders. Maar er zijn nog steeds heel veel jongere vrouwen die niet naar de praktijk komen als ze een oproep krijgen voor een uitstrijkje. Toen onze huisarts het zelf deed was de opkomst nog geen 40%.
Toen de assistentes het gingen doen steeg het meteen naar boven de 70!

En als je een opleiding verpleegkunde krijgt en je moet iemand wassen in bed, leer je als eerste om een handdoek over het onderkantje te leggen.

Ik moest met 1 van de kinderen naar de MDL arts en ik had hem ingeprent dat hij netjes moest zeggen dat hij soms wel 3 x per dag naar de wc moest. Vroeg de dokter: en hoe gaat het met poepen? :lol:
Kind keek mij met grote vragende ogen aan.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 19 jul 2019 14:31

Chaya schreef:Ik had het niet over preuts.
Maar de schaamte die in ons is gekomen na de zondeval. Want Adam en Eva schaamden zich voor elkaar na de zondeval.


Maar dan weer niet in alle culturen, zelfs tegenwoordig niet. Het is dus duidelijk iets dat is aangeleerd en cultureel bepaald. Dat er een mythische verklaring is, doet daar niets aan af.

En seksualiteit is geen one day fly of wegwerpartikel.


Voor sommigen is dat blijkbaar geen probleem.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 19 jul 2019 14:35

Mortlach schreef:Maar dan weer niet in alle culturen, zelfs tegenwoordig niet. Het is dus duidelijk iets dat is aangeleerd en cultureel bepaald. Dat er een mythische verklaring is, doet daar niets aan af.

Culturen waarin niet vanuit de Bijbel geleefd wordt.
Nu zit je al zo lang op RW, dit onderwerp is al meermalen aan bod gekomen.
Mortlach schreef:Voor sommigen is dat blijkbaar geen probleem.

Nee klopt. Maar daarom is het niet goed te praten.
Er zijn zoveel dingen geen probleem vandaag de dag, vandaar dat het niet zo gaat in de wereld.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 19 jul 2019 15:24

Chaya schreef:Culturen waarin niet vanuit de Bijbel geleefd wordt.
Nu zit je al zo lang op RW, dit onderwerp is al meermalen aan bod gekomen.


Ja, uiteraard. Maar het argument klinkt vaak als "alle mensen zijn van nature..." en dat is dus echt niet zo. Mijn argument is enkel tegen het idee dat die "Bijbelse normen" op de een of andere manier universeel zijn.

Nee klopt. Maar daarom is het niet goed te praten.
Er zijn zoveel dingen geen probleem vandaag de dag, vandaar dat het niet zo gaat in de wereld.


Tja, vanuit mijn perspectief zijn er tal van Bijbelse normen niet goed te praten. Ook dat is dus relatief.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 19 jul 2019 15:58

Mortlach schreef:Ja, uiteraard. Maar het argument klinkt vaak als "alle mensen zijn van nature..." en dat is dus echt niet zo. Mijn argument is enkel tegen het idee dat die "Bijbelse normen" op de een of andere manier universeel zijn.

Nu maak je een denkfout. We stammen allemaal af van dezelfde man en vrouw.
En van nature is IEDER mens "van dezelfde lap gescheurd", zoals dat ook wel heet.
De mensheid is echter door de eeuwen heen over de aarde verspreid geraakt, er was eeuwenlang geen mogelijkheid tot verspreiding van het Evangelie, dus een groepje mensen kon ergens in een oerwoud of op een eiland een eigen volkje beginnen.
Anno 2019 zijn er nog steeds zich noemende leiders, die proberen een stoet van volgelingen achter zich te krijgen en dan eigen weten en cultuur vastleggen.
Dus dat is cultuurbepaald. Dat is iets anders dan van beginne, in de Bijbel.
Mortlach schreef:Tja, vanuit mijn perspectief zijn er tal van Bijbelse normen niet goed te praten. Ook dat is dus relatief.

Dat begrijp ik.
Ik ben ook weleens tegen regels in opstand gekomen. Totdat ik zag dat ze eigenlijk heel heilzaam zijn.
Als je denkt: pluk de dag, haal uit het leven wat je kunt, loop je echter tegen de grenzen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 19 jul 2019 17:39

Chaya schreef:Nu maak je een denkfout. We stammen allemaal af van dezelfde man en vrouw.


Sorry, maar dat is een mythe.

En van nature is IEDER mens "van dezelfde lap gescheurd", zoals dat ook wel heet.
De mensheid is echter door de eeuwen heen over de aarde verspreid geraakt, er was eeuwenlang geen mogelijkheid tot verspreiding van het Evangelie, dus een groepje mensen kon ergens in een oerwoud of op een eiland een eigen volkje beginnen.
Anno 2019 zijn er nog steeds zich noemende leiders, die proberen een stoet van volgelingen achter zich te krijgen en dan eigen weten en cultuur vastleggen.
Dus dat is cultuurbepaald. Dat is iets anders dan van beginne, in de Bijbel.


Oké, je begrijpt hopelijk wel dat ik deze uitleg niet accepteer als historisch?

Dat begrijp ik.
Ik ben ook weleens tegen regels in opstand gekomen. Totdat ik zag dat ze eigenlijk heel heilzaam zijn.
Als je denkt: pluk de dag, haal uit het leven wat je kunt, loop je echter tegen de grenzen.


Tja, ik zie er weinig heilzaams in om je leven lang verplicht met iemand getrouwd te blijven omdat je toen je 18 was een verkeerde keuze hebt gemaakt, om maar eens wat te zeggen. We weten allemaal dat kinderen in die leeftijdsgroep soms best wel eens domme dingen besluiten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor K80 » 19 jul 2019 17:58

Mortlach schreef:

Tja, ik zie er weinig heilzaams in om je leven lang verplicht met iemand getrouwd te blijven omdat je toen je 18 was een verkeerde keuze hebt gemaakt, om maar eens wat te zeggen. We weten allemaal dat kinderen in die leeftijdsgroep soms best wel eens domme dingen besluiten.


Dat is een goed punt. Ik ben zelf reformatorische opgevoed, maar bij de sexuele voorlichting werd ons door mijn ouders verteld dat als we dom waren geweest er absoluut niet verplicht werd getrouwd! Ook al konden de ouders van het meisje hoog en laag springen, dat ging gewoon niet gebeuren.
Er zou alleen getrouwd mogen worden als je het zeker wist dat je samen gelukkig werd en niet om alleen maar een zwangerschap.
Vreselijk als 16,17,18 jarige moeten trouwen van de omgeving.
Laatst gewijzigd door K80 op 19 jul 2019 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Vandaag is het gisteren van morgen.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor K80 » 19 jul 2019 18:03

Chaya schreef:
Dat vind ik iets anders. Maar er zijn nog steeds heel veel jongere vrouwen die niet naar de praktijk komen als ze een oproep krijgen voor een uitstrijkje. Toen onze huisarts het zelf deed was de opkomst nog geen 40%.
Toen de assistentes het gingen doen steeg het meteen naar boven de 70!

.


Ik zie wel vaker in de vragenrubriek dat vrouwen niet naar de huisarts durven uit schaamte.
Onbegrijpelijk, het is het werk van die man en zal er echt niet wakker van liggen.
Weet zeker dat veel van die schaamte is aangeleerd in de opvoeding.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 19 jul 2019 18:06

K80 schreef:Dat is een goed punt. Ik ben zelf reformatorische opgevoed, maar bij de sexuele voorlichting werd ons door mijn verteld dat als we dom waren geweest er absoluut niet verplicht werd getrouwd! Ook al konden de ouders van het meisje hoog en laag springen, dat ging gewoon niet gebeuren.
Er zou alleen getrouwd mogen worden als je het zeker wist dat je samen gelukkig werd en niet om alleen maar een zwangerschap.
Vreselijk als 16,17,18 jarige moeten trouwen van de omgeving.


Maar ook als het geen 'moetje' was, maar je partner na 10 jaar aan de alcohol gaat of iets dergelijks. Of het gewoon zo lang duurt om erachter te komen dat je eigenlijk helemaal niet bij elkaar past, qua karakter.

Maar goed, daar ging de vraag niet over en we dwalen behoorlijk af.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Veendam » 19 jul 2019 18:34

K80 schreef:Ik zie wel vaker in de vragenrubriek dat vrouwen niet naar de huisarts durven uit schaamte.
Onbegrijpelijk, het is het werk van die man en zal er echt niet wakker van liggen.
Weet zeker dat veel van die schaamte is aangeleerd in de opvoeding.


Bij onze kinderen hebben we drie maal dezelfde verloskundige gehad, een man.
Geen enkel probleem. We zeiden wel eens tegen elkaar van als hij thuis komt en zijn vrouw zit thuis in lingerie te wachten zal hij wel zeggen: Had je het warm of zo ?


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten