Opwekking 2019

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Marnix » 12 jul 2019 22:31

Bartje schreef:Even aan naamloos.
Laat ik het even heel simpel stellen. (Voorbeeld) Je bent aangesloten bij een kerkgenootschap die 2 keer samen komt en jij komt maar 1 keer verzaak je dan 1 samenkomst? Ten tweede als jij vind dat je vol zit na 1 dienst is dat een legitieme rede om bij de 2 afwezig te blijven? Ten derde stel dat je een studie kamer vol met naslag en theologie boeken heb is dat een rede om dan maar niet deel te nemen aan een leer dienst, omdat je al zoveel kennis in "huis" heb?

Het gaat inderdaad niet om hoe vaak je naar een kerk gaat, maar naar mij bescheide mening us dat je moet schikken naar de gemeente waar bij je bent aangesloten.


Ik reageer even op het gedeelte dat ik kan volgen. Eerst op de punten die je noemt.

1. Verzaken is je plicht niet nakomen. De vraag is dus of een tweede dienst een plicht is of optioneel. Als het je plicht is verzaak je. Als het optioneel is niet. En dat is volgens mij de discussie juist hier.

2. Ook daarbij is de vraag of het een plicht is of optioneel. Als het je plicht is om te komen of niet, ondanks je situatie en of je vol zit is het geen reden om weg te blijven. Is het optioneel, dan kunnen er goede redenen zijn waarom je niet komt.

3. Dat kan. Als de tweede dienst is ingesteld om basiskennis terug te krijgen kan je, als die basiskennis en meer er eenmaal is, ook vaststellen dat het doel van de tweede dienst is bereikt. Daarom was er voor de 16e eeuw ook geen leerdienst en in de tijd van de Bijbel ook niet. Sowieso is kennis vergaren maar een doel (en ik denk bijbels gezien niet eens het hoogste doel) van de samenkomsten.

De vraag is dus: als er na 1500 jaar opeens een tweede dienst is gekomen, waar die er al die tijd daarvoor niet was(en in de meeste landen nog steeds niet is) is dat dan een optie of een verplichting.

Jouw antwoord ia blijkbaar: als een kerk dat instelt en je bent lid van die kerk is het daarmee een verplichting. Maar daar wil ik wel twee opmerkingen bij plaatsen:

- Allereerst spreekt de kerkorde volgens mij van een plicht naar gemeenten om twee diensten te beleggen en mensen daarmee de mogelijkheid te geven om twee keer te gaan of als ze ‘s ochtends niet kunnen, ‘s middags alsnog te gaan, maar worden gemeenteleden niet verplicht twee keer te gaan. Wat dat betreft is het optioneel.

- als men het wel zou verplichten stel ik daar vraagtekens bij. Je zegt: als je lid bent van een gemeente / verband en die bepaalt dat heb je je maar te schikken. Maar (en dat heb ik vaker genoemd om dit forum) een kerk / verband heeft geen zelfbeschikkingsrecht of zelfbestuur, als het goed is. Ze bepaalt niet zelf de regels als een hoogste bestuursorgaan. Christus is het Hoofd van de kerk, Hij bepaalt de regels en Gods Woord is dan als het goed is de leidraad. De kerk kan dus nooit zelf regels bedenken en mensen daaraan toetsen, terwijl ze niet ik de Bijbel staan. Je kan niet zeggen: dit is goed en dat is fout, als het geen Bijbelse grond heeft. Je kan als kerk dus ook niet zeggen: we voeren na 1500 jaar een nieuwe regel in, een nieuwe dienst. En dat is nu je plicht, als je niet twee keer naar een samenkomst gaat ben je fout en is je geloof niet goed. Je kan we zeggen: als je niet gaat omdat je de samenkomsten niet belangrijk vindt en God maar een beetje wil eren maar niet je hele hart wil geven ben je fout. Want daar zegt de Bijbel genoeg over. Maar je kan niet stellen: als je van God houdt ga je ook naar de middagdienst en anders hou je dus niet echt van Hem. En dat is wat hier wel gebeurt. Als 1x naar de kerk gaat op zondag hou je niet echt van Hem want dan zou je ‘s middags ook wel gaan, wordt er gezegd.

Laten we mensen liever bevragen op hun liefde voor God en als we al willen oordelen, dat op basis daarvan doen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Veendam » 13 jul 2019 09:05

Vaak zie je een lijn paralel lopen als mensen de Bijbel bestuderen en graven in wat Gods Woord zelf zegt en opbouwende kritiek naar andere mensen toe. Aan de andere kant heb je mensen die alleen Bijbel lezen (bijvoorbeeld 1 perikoop in de ochtend of na het eten) en meer veroordelende kritiek hebben naar anderen.

Tradities is niet wat God belangrijk vind, maar het Woord van God Zelf is belangrijk, om deze te horen en te doen.
Makende alzo Gods woord krachteloos door uw inzetting, die gij ingezet hebt; en vele dergelijke dingen doet gij.
Laatst gewijzigd door Veendam op 13 jul 2019 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor naamloos » 13 jul 2019 10:38

Chaya schreef:In dit topic is het mijn laatste reactie en beantwoord alleen jou, omdat jij tenminste nog een serieuze poging doet om een reactie te geven.
Maar je maakt zoiets anders van mijn woorden en houdt mij steeds een spiegel voor, terwijl je er zelf nooit in kijkt blijkbaar.

Je proeft de intentie niet achter mijn schijnbaar scherpe bewoordingen, die overigens heel normaal zijn in een groot gedeelte van de midden- en rechterflank. Maar dat wordt hier niet meer verstaan.
Dan zou ik opeens op de troon van God zitten, terwijl ik mezelf er ALTIJD in betrek.

Maar ik bedank je toch voor de genomen moeite.
En het spijt me dat ik kennelijk niet in staat was om over te brengen wat mijn zorgen zijn.

Spijtig dat wij elkaar regelmatig slecht begrijpen. Ik ben me er echt niet van bewust dat ik iets anders van je woorden maak.
Blijkbaar hebben wij dan wederzijds wat ruis op de lijn. Het is niks persoonlijks hoor! :wink:
Bartje schreef:Even aan naamloos.
Laat ik het even heel simpel stellen. (Voorbeeld) Je bent aangesloten bij een kerkgenootschap die 2 keer samen komt en jij komt maar 1 keer verzaak je dan 1 samenkomst? Ten tweede als jij vind dat je vol zit na 1 dienst is dat een legitieme rede om bij de 2 afwezig te blijven? Ten derde stel dat je een studie kamer vol met naslag en theologie boeken heb is dat een rede om dan maar niet deel te nemen aan een leer dienst, omdat je al zoveel kennis in "huis" heb?

Het gaat inderdaad niet om hoe vaak je naar een kerk gaat, maar naar mij bescheide mening us dat je moet schikken naar de gemeente waar bij je bent aangesloten.
En 1 stel regel die Albert Einstijn : ik kan 99x bewijzen dat ik gelijk heb, er is maar 1 bewijs nodig dat ongelijk heb.
Er staat geschreven in de Bijbel : zonder Mij kunt gij niks doen. Ook in handelingen staat : er kwamen zoveel tot geloof dat er geoordineerd was. De negende plaag: de duisternis , zij die stonden bleven staan die zaten zitten en die lagen bleven liggen. En dat duurde drie dagen kan jij het voorstellen? Drie dagen blijven staan en niet kunnen gaan zitten. En daar naast wat zegt het woord of geef het aan opwekking? Waar ligt de kracht in de mens of buiten?


1. Ik zou in elk geval geen Goddelijke regel overtreden voor wat betreft het bijwonen van samenkomsten.
Als die kerk als regel heeft dat elk gemeentelid verplicht is alle samenkomsten bij te wonen dan zou ik slechts een kerkelijke regel overtreden als ik niet twee maar één keer de dienst zou bijwonen.
Maar ik zou nooit lid worden van een kerk die op een dergelijke manier over mensen wil heersen.
2. Ja.
3. Ja. (wij hebben trouwens geen ''leerdiensten,''catechismus toch?)
Daarbij heb ik nogal eens de indruk dat een redelijk aantal mensen daar ook niet zoveel leren.
Ze weten tevoren al wat de voorganger moet zeggen, en naderhand heeft dominee het goed gezegd, of er werd wat gemist, of hij was een tikkie remonstrants o.i.d. In ieder geval wordt hij beoordeeld op de reeds aanwezige kennis. Dus wat leer je dan eigenlijk?

Verder, als je vind dat je je moet schikken naar de gemeente waarbij je bent aangesloten, en die gemeente vind 1 dienst per zondag genoeg, dan is er toch geen probleem?
Wat Einstijn, Handelingen, de 9-de plaag en kracht in of buiten de mens ermee te maken heeft ontgaat me. (maar goed, ik ben ook geen Einstijn)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Marnix » 13 jul 2019 18:28

En ook geen Einstein :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Bartje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 30 okt 2013 19:48

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Bartje » 13 jul 2019 23:09

naamloos schreef:1. Ik zou in elk geval geen Goddelijke regel overtreden voor wat betreft het bijwonen van samenkomsten.
Als die kerk als regel heeft dat elk gemeentelid verplicht is alle samenkomsten bij te wonen dan zou ik slechts een kerkelijke regel overtreden als ik niet twee maar één keer de dienst zou bijwonen.
Maar ik zou nooit lid worden van een kerk die op een dergelijke manier over mensen wil heersen.
2. Ja.
3. Ja. (wij hebben trouwens geen ''leerdiensten,''catechismus toch?)
Daarbij heb ik nogal eens de indruk dat een redelijk aantal mensen daar ook niet zoveel leren.
Ze weten tevoren al wat de voorganger moet zeggen, en naderhand heeft dominee het goed gezegd, of er werd wat gemist, of hij was een tikkie remonstrants o.i.d. In ieder geval wordt hij beoordeeld op de reeds aanwezige kennis. Dus wat leer je dan eigenlijk?

Verder, als je vind dat je je moet schikken naar de gemeente waarbij je bent aangesloten, en die gemeente vind 1 dienst per zondag genoeg, dan is er toch geen probleem?
Wat Einstijn, Handelingen, de 9-de plaag en kracht in of buiten de mens ermee te maken heeft ontgaat me. (maar goed, ik ben ook geen Einstijn)

Opzich zitten ergens op de zelfde lijn qua schikken naar de gemeenten. Ik ben het met je eens als de gemeente 1 dienst voldoende vind, oke dan 1. Maar dan zou je er ook zo moeten instaan bij een gemeente de 2 diensten nodig vind. Afijn.

1 mijn insteek was geen verplichting maar een afspraak/verwachting.
2 daar verschillen wij van mening, mij mening is dat de kruimels die je oppikt ook wezelijk voeden.
3 er is meer dan alleen catechismus :wink: en ja je weet alleen dat stukje waar het overgaat bijvoorbeeld zondag 45. Maar de preek die de ds daarom heen gemaakt heb ken je niet. Daarnaast weetje nooit wat de Geest je te vertellen hebt of het doet je ineens iets van de andere kant belichten en kan het een verborgen zonden van je opbaren. En die kennis waar jij vanuit gaat is niet zo van zelf sprekend. Er zijn vele die maar bar weinig echte levendige schrift kennis heefd. Daarnaast ben ik ook van mening dat jij met de kennis die je hebt ook de kritisch luisterd of er geen on/halve waarheden of dwalingen worden geleerd. Ergens in spreuken staat dat je kennis niet voor je zelf moet houden maat moet delen. Anders heeft de kennis geen nut als je het voor je zelf houd. Met andere woorden hoe verder je in het geloof groeit, daarmee groeit ook je verandwording in de gemeenten om te waken over de zuiverheid qua preek.

Het onbegrepen stukje.
Kan even niet vinden je stukje om te citeren (schrijf dit van af mijn mobiel) maar het ging om: Ik sta aan je deur en Ik klop. Waar ik op schreef je kan alleen maar open doen door de kracht die je gegeven/ontvangd wordt door God. Anders is het geen genade maar een verdiensten.
Nog een voorbeeld : een generator wekt spanning op. Alleen hij moet aangezet worden en brandstof krijgen anders doet hij verrekt weinig. Het zelfde met zonnenpanelen zij hebben eerst stroom nodig voor hij iets kan gaan opwekken. Vandaar dat ik vroeg wat zegt of betekend het woord opwekking?

Hopelijk is het nu duidelijk
Haast u langzaam.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor naamloos » 15 jul 2019 13:02

Marnix schreef:En ook geen Einstein :-)
:lol: Dat klopt helemaal! :oops:
Bartje schreef:Opzich zitten ergens op de zelfde lijn qua schikken naar de gemeenten. Ik ben het met je eens als de gemeente 1 dienst voldoende vind, oke dan 1. Maar dan zou je er ook zo moeten instaan bij een gemeente de 2 diensten nodig vind. Afijn.
Jawel, dat ontken ik ook niet. Maar ik zou zeker ook de optie openhouden om naar een andere gemeente te vertrekken.
Maar de gemeente waar ik ga heeft als regel eenheid in hoofdzaken, vrijheid in bijzaken en liefde in alle zaken.
De hoeveelheid diensten zijn in ieder geval geen hoofdzaak dus als onze gemeente het opeens nodig gaat vinden om 2 diensten te gaan houden, dan schendt ik geen kerkelijk regel als ik het bij 1 dienst hou.

Bartje schreef:Ten tweede als jij vind dat je vol zit na 1 dienst is dat een legitieme rede om bij de 2 afwezig te blijven?
naamloos schreef:2. Ja.
Bartje schreef:2 daar verschillen wij van mening, mij mening is dat de kruimels die je oppikt ook wezelijk voeden.
Ik ontken ook niet dat kruimels kunnen voeden. Als je honger hebt merk je daar meer van dan wanneer je vol zit.
En als ik vol zit heb ik geen trek om me overvol te 'eten' in de hoop dat daar nog wat kruimels van blijven hangen.
Het kan ook nog zo zijn dat het 'eten' van de eerste dienst 's morgens, vanwege de overvloed van een tweede portie in de middag, onverwerkt wordt afgevoerd. Ik overdenk liever eerst wat ik gehoord heb in plaats van me overvol te stampen waarbij je dan ook nog eens de kans loopt dingen door elkaar te halen van de eerste en tweede dienst. Dat heb ik met Opwekking ook wel eens met 2 -3 sprekers per dag.
Bartje schreef:Ten derde stel dat je een studie kamer vol met naslag en theologie boeken heb is dat een rede om dan maar niet deel te nemen aan een leer dienst, omdat je al zoveel kennis in "huis" heb?
Bartje schreef:3 er is meer dan alleen catechismus en ja je weet alleen dat stukje waar het overgaat bijvoorbeeld zondag 45. Maar de preek die de ds daarom heen gemaakt heb ken je niet. Daarnaast weetje nooit wat de Geest je te vertellen hebt of het doet je ineens iets van de andere kant belichten en kan het een verborgen zonden van je opbaren. En die kennis waar jij vanuit gaat is niet zo van zelf sprekend. Er zijn vele die maar bar weinig echte levendige schrift kennis heefd. Daarnaast ben ik ook van mening dat jij met de kennis die je hebt ook de kritisch luisterd of er geen on/halve waarheden of dwalingen worden geleerd. Ergens in spreuken staat dat je kennis niet voor je zelf moet houden maat moet delen. Anders heeft de kennis geen nut als je het voor je zelf houd. Met andere woorden hoe verder je in het geloof groeit, daarmee groeit ook je verandwording in de gemeenten om te waken over de zuiverheid qua preek.

Die dingen kunnen evengoed gebeuren bij het lezen van die studieboeken als bij een leerdienst.
En het klopt hoor. Ik lees en luister kritisch, maar ik hou er niet van om mensen te beoordelen op ''echte levende schriftkennis.''
En ben meer van ''een levend geloof'' wat uit de vruchten (daden) blijkt.
Bartje schreef:Het onbegrepen stukje.
Kan even niet vinden je stukje om te citeren (schrijf dit van af mijn mobiel) maar het ging om: Ik sta aan je deur en Ik klop. Waar ik op schreef je kan alleen maar open doen door de kracht die je gegeven/ontvangd wordt door God. Anders is het geen genade maar een verdiensten.
Ik heb even terug gekeken. Je bedoelt denk ik wo jul 10, 2019 8:54 am op pagina 9?
Mijn antwoord blijft gewoon hetzelfde:

Openbaring 3 Zie, Ik sta aan de deur (van je hart) en Ik klop. Als iemand Mijn stem hoort en de deur opent, zal Ik bij hem binnenkomen en de maaltijd met hem gebruiken, en hij met Mij. Wie overwint, zal Ik geven met Mij te zitten op Mijn troon
Lees Spreuken 23 eens. Mijn zoon, geef mij je ​hart.
Of Psalm 24 Hef uw hoofden op, o ​poorten, en verhef u, eeuwige deuren, opdat de ​Koning​ der ere binnengaat. (hier wordt het hart bedoelt)
Enz. enz. enz.

Waar in deze teksten wordt gesuggereerd dat je dat niet kan? Dat haal je elders uit de Bijbel vandaan (uit de context), en uit je theologie.
En zo haal je de kracht uit het woord en wordt de eigen verantwoordelijkheid op God verschoven.
Als de Bijbel zo ons zo dikwijls aanspreekt op onze verantwoordelijkheid en eigen kunnen, waarom zouden wij dat dan niet mogen doen?
Dan zou je tot de conclusie moeten komen dat er heel wat Bijbelschrijvers zijn die eenzijdig spreken.


Bartje schreef:Anders is het geen genade maar een verdiensten.
Nog een voorbeeld : een generator wekt spanning op. Alleen hij moet aangezet worden en brandstof krijgen anders doet hij verrekt weinig. Het zelfde met zonnenpanelen zij hebben eerst stroom nodig voor hij iets kan gaan opwekken. Vandaar dat ik vroeg wat zegt of betekend het woord opwekking?

Hopelijk is het nu duidelijk

Ja ik snap nu waar je op reageert.
Een verdienste is iets waar je recht op hebt omdat je er iets voor gedaan hebt.
Maar iets aannemen/geloven (of met andere woorden: de deur van je hart openen) wat uit God je uit genade wil schenken heeft niks met verdienste te maken.
De 'gift' (Jezus en zijn volbrachte werk) zelf is geen verdienste, en in het aannemen/geloven/de deur van je hart openen zit ook niks geen verdienste.
Als iemand jou een cadeau aanbiedt dan zeg je toch ook niet ''maar als ik dat aanpak is het geen gift meer maar een verdienste.''
Daarbij, belofte maakt schuld. God heeft ons uit genade iets beloofd. Het is evenmin terrecht om te zeggen ''nu God zichzelf verplicht heeft verdienen wij zijn genade. Genade is en blijft altijd onverdient. De belofte die we ontvangen hebben is evengoed onverdient.
Maar er gebeurt niets als wij zijn belofte niet kennen en/of geloven. Daarom moet het evangelie verkondigd en geloofd worden.
En dat doe ik graag op de manier waar ik hierboven 3 Bijbelse voorbeelden met een kleine toepassing van gaf.
Wie weet komt er dan wel een Opwekking in rechts gereformeerd Nederland. :D
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor MoesTuin » 16 jul 2019 08:36

naamloos schreef::

Openbaring 3 Zie, Ik sta aan de deur (van je hart) en Ik klop. Als iemand Mijn stem hoort en de deur opent, zal Ik bij hem binnenkomen en de maaltijd met hem gebruiken, en hij met Mij. Wie overwint, zal Ik geven met Mij te zitten op Mijn troon
Lees Spreuken 23 eens. Mijn zoon, geef mij je ​hart.
Of Psalm 24 Hef uw hoofden op, o ​poorten, en verhef u, eeuwige deuren, opdat de ​Koning​ der ere binnengaat. (hier wordt het hart bedoelt)
Enz. enz. enz.

Waar in deze teksten wordt gesuggereerd dat je dat niet kan? Dat haal je elders uit de Bijbel vandaan (uit de context), en uit je theologie.
En zo haal je de kracht uit het woord en wordt de eigen verantwoordelijkheid op God verschoven.
Als de Bijbel zo ons zo dikwijls aanspreekt op onze verantwoordelijkheid en eigen kunnen, waarom zouden wij dat dan niet mogen doen?
Dan zou je tot de conclusie moeten komen dat er heel wat Bijbelschrijvers zijn die eenzijdig spreken.



Ja ik snap nu waar je op reageert.
Een verdienste is iets waar je recht op hebt omdat je er iets voor gedaan hebt.
Maar iets aannemen/geloven (of met andere woorden: de deur van je hart openen) wat uit God je uit genade wil schenken heeft niks met verdienste te maken.
De 'gift' (Jezus en zijn volbrachte werk) zelf is geen verdienste, en in het aannemen/geloven/de deur van je hart openen zit ook niks geen verdienste.
Als iemand jou een cadeau aanbiedt dan zeg je toch ook niet ''maar als ik dat aanpak is het geen gift meer maar een verdienste.''
Daarbij, belofte maakt schuld. God heeft ons uit genade iets beloofd. Het is evenmin terrecht om te zeggen ''nu God zichzelf verplicht heeft verdienen wij zijn genade. Genade is en blijft altijd onverdient. De belofte die we ontvangen hebben is evengoed onverdient.
Maar er gebeurt niets als wij zijn belofte niet kennen en/of geloven. Daarom moet het evangelie verkondigd en geloofd worden.
En dat doe ik graag op de manier waar ik hierboven 3 Bijbelse voorbeelden met een kleine toepassing van gaf.
Wie weet komt er dan wel een Opwekking in rechts gereformeerd Nederland. :D


Precies, en dat is nu de Sleutel van hét Evangelie (die men zelf en voor een ander zo maar weggooit omdat het niet zou kunnen)
het gaat hier puur om geloof of ongeloof.

één van de grootste valkuilen in de reformatorische wereld.
het afwachten, het niet kunnen komen tot de Heere Jezus om allerlei menselijk bedachte redenen.....

De Heere Jezus is zelf gekomen voor een ieder die in Hem gelooft, Geloof dan!
Voor iedereen, ja voor jou en mij en alle forum leden en allen die dit lezen.
de Heer Jezus is gekomen voor een ieder (is iedereen, niemand uitgezonderd, nee helemaal niemand, jij ook niet twijfelaar) die in Hem geloofd (Geloof in Christus vereist!)
Gelooft dan in Hem alleen (niet in de mens of predikant die je aan t twijfelen maakt)

een roep een persoonlijke oproep is van de Heere.
We ontvangen nu al reeds zoveel zekerheden maar enkel in Geloof in Christus alleen

Door het geloof en in Christus Jezus bent u allen kinderen van God. (Gal 3) Allen die door de Geest geleid worden zijn kinderen van God. Zijn we kinderen, dan zijn we ook erfgenamen.(Rom a8) Wie Hem wel ontvingen en in Hem geloofden heeft Hij het voorrecht gegeven kinderen van God te worden.(Joh 1)
Hier is niets tussen te krijgen.

Er zijn mensen die zeggen: "de Heere is niets aan ons verplicht" maar dat klopt toch niet helemaal. God sloot een verbond " Ik zal u tot een God zijn, gij zult Mij tot een volk zijn" naar te lezen is in Psalm 81 Psalm 81 : 12
"Opent uwen mond;
Eist van Mij vrijmoedig,
Op mijn trouwverbond;
Al wat u ontbreekt,
Schenk Ik, zo gij 't smeekt,
Mild en overvloedig."

Dat is echt een belofte van God, een verbond, een eed, waarop de mens zich mag beroepen.
Geweldig is het om te mogen weten dat een mens die schuilt in Gods genade, Gods gunst genieten mag.
Genade is Gods gunst.
God is zo trouw, en zelf schiet ik zo vaak tekort en ben ik niet trouw, maar we mogen altijd een beroep doen, ondanks al onze vreselijke tekortkomingen, op Gods Trouw!
We mogen bidden, Heere ik ben toch Uw kind, maar ik ben geen lieverdje, ik ben Uw gunsteling, maar absoluut geen heilige, maar vol van zonde en het verkeerde, wilt U mij genadig vergeven.

Het is belangrijk om je schuld eerlijk onder ogen te zien zelf, loop er niet voor weg, maar staar je er ook niet op blind. Blijf er niet in hangen.
Zeg niet "Nou ja, zolang ik zo verkeerd en zondig ben, kan ik het wel vergeten"
dat klinkt vroom, maar dat is het niet.
Dan laat je je schuld belangrijker zijn dan Gods genade
Alsof je schuld niet opgewassen kan zijn tegen Gods genade
Dat klinkt wel heel nederig, maar is ten diepste heel hooghartig.
Wat wat denk je dan als mens wel, dat God het niet zou aan kunnen jou schuld?

Mensen roeren vaak in hun eigen ziel en daar vind je van alles, behalve wat je zou moeten vinden.
en heb je daar houvast aan?
De Heere God zegt, "Ik Ben die Ik Ben"

Een boot op zee werpt zijn anker uit in de zee om houvast te hebben, niet in zijn eigen ruim want dat helpt niks.
Waarin werpen wij het anker uit.
In het ruim van ons levenschip, de diepten van onze ziel, onze zonden? doe dit toch niet.
maar werp we het anker uit omhoog, daar is de grond, daar waar de Heere Jezus is met Zijn verzoenend bloed, we hebben een voorspraak bij de Vader. "Vader, ik wil niet dat dezen verloren gaan, want Ik heb verzoening voor hem voor haar gevonden"

Heere wees mij genadig, wilt U mij genadig aannemen.

Als ons hart ons veroordeeld, God is meer dan ons hart, want God is zo groot, dat Hij al verzoening deed voor dat iemand er om vroeg in Jezus, verzoening deed van alle zonden, ook die van gisteren en eergisteren.
ook al denken we dat we het wel kunnen vergeten, bid toch elke dag tot God, in oprechtheid en nederigheid, "Heere, vergeef mij mijn schulden, allemaal."

Want God is goed en gaarne vergevend en van grote goedertierenheid voor allen....ja Allen , die Hem aanroepen.

Ja dan kan en mag je in Geloof getuigen en zeggen, ik ben Opgewekt door met in Christus...
Dat is nu Opwekking...
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

bakvis
Mineur
Mineur
Berichten: 138
Lid geworden op: 16 jun 2010 15:58

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor bakvis » 16 jul 2019 09:33

@Moestuin; van harte AMEN!!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Marnix » 16 jul 2019 20:05

Precies. God is niet verplicht om ons te redden en ons in Jezus Christus genade te schenken. Maar Hij is trouw en liefde en wil het daarom geven. En dat belooft Hij ook, zelfs al als je kind bent. En dat verandert niet.

Bartje had het over levendmakende kennis, dat dat vaak mist. Dat je niets aan kennis hebt als je vervolgens niet met elkaar deelt. Dat is scherp opgemerkt want ik denk dat dat de oorzaak is van de verschuiving die ook invloed heeft op de bezetting / invulling van de middagdiensten. Je kan wel naast elkaar in de kerk zitten en kennis opdoen, consumeren, maar kennis zelf maakt niet levend. Je moet vervolgens ook gaan delen, dingen gaan doen. Kennis kan je ook overal verzamelen, tegenwoordig nog veel makkelijker dan vroeger. Je kan diensten terugluisteren, op internet is veel te vinden, er worden meer theologische boeken geschreven dan ooit. Maar gemeente zijn is veel meer, dat ben je samen. En met de teruglopende middagdiensten zie je dat om daar wat mee te doen, er in de gematigde protestantse kerken, steeds meer initiatieven ontstaan. Wijkkringen die samen komen om met elkaar te delen, met elkaar te eten, met elkaar te bidden, elkaar helpen. Samen de wijk in gaan, gaan zorgen voor zwakken in de samenleving, voor eenzamen, ouderen. Die kledingbanken oprichten, open maaltijden beginnen en daar delen van hun overvloed en hun liefde voor God.

Juist daarom ben ik niet zo rouwig om deze ontwikkelingen. Als je kijkt naar hoe de eerste gemeenten waren denk ik dat dit juist meer daarop gaat lijken, dat het meer is zoals de kerk bijbels gezien hoort te zijn. En je merkt dat het mensen levend maakt. Niet omdat ze kennis opdoen maar omdat ze gaan uitdelen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Bartje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 30 okt 2013 19:48

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Bartje » 17 jul 2019 20:34

Ik snap jullie redenatie en ergens krijg ik het idee dat jullie de "gerefomeerde" leer niet goed snappen. Net als vele die daar onder zitten. Die leer ontslaat de mens niet van haar verplichting en zegt al helemaal niet gaat maar rustig of onrustig afwachten. Die leer zet je juist in beweging. Even afgezien van welke richting/stroming.
Soms blijft de nadruk op 1 onderdeel nogal steken of aardig uitvergroot wat natuurlijk niet goed is en waardoor men verzand.
Maar nu een vraag 1: wie wekt wie op? En vraag 2: kan een dood persoon open doen?
Haast u langzaam.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Veendam » 17 jul 2019 21:09

Bartje schreef:Ik snap jullie redenatie en ergens krijg ik het idee dat jullie de "gerefomeerde" leer niet goed snappen. Net als vele die daar onder zitten. Die leer ontslaat de mens niet van haar verplichting en zegt al helemaal niet gaat maar rustig of onrustig afwachten. Die leer zet je juist in beweging. Even afgezien van welke richting/stroming.
Soms blijft de nadruk op 1 onderdeel nogal steken of aardig uitvergroot wat natuurlijk niet goed is en waardoor men verzand.
Maar nu een vraag 1: wie wekt wie op? En vraag 2: kan een dood persoon open doen?


Wanneer je er van uit gaat dat iemand die dood is volledig dood is dus tot niets in staat dan kan een dood persoon natuurlijk nooit zelf open doen.
Dat wordt ook niet bedoeld in de Bijbel zo op deze manier.
Met dood wordt bedoeld geestelijk dood, dat wil zeggen dat er geen relatie is met God.
Iemand die geen relatie heeft met God kan dus open doen wanneer hij zelf wat dat betreft dood is.
Op dat moment dan komt de levendmakende Geest binnen, maar ik vind het vanuit het Engels beter verwoord, namelijk levengevende Geest.
Je moet dus als geestelijk dood persoon zelf opendoen, en dan komt de Heilige Geest je het Leven geven.

Dat is dus opwekking als je het zo bekijkt, er was dood maar nu is er leven.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Marnix » 17 jul 2019 22:02

Bartje schreef:Ik snap jullie redenatie en ergens krijg ik het idee dat jullie de "gerefomeerde" leer niet goed snappen. Net als vele die daar onder zitten. Die leer ontslaat de mens niet van haar verplichting en zegt al helemaal niet gaat maar rustig of onrustig afwachten. Die leer zet je juist in beweging. Even afgezien van welke richting/stroming.
Soms blijft de nadruk op 1 onderdeel nogal steken of aardig uitvergroot wat natuurlijk niet goed is en waardoor men verzand.


Volgens mij zijn we het dan wel aardig eens. Ik heb geen moeite met de gereformeerde leer als het werkt zoals die daadwerkelijk bedoeld is. Omdat Christus je in beweging brengt. Dat is overigens niet de kracht van de leer maar van de Heer die theologie en dogmatiek ver overstijgt. Daarom zijn verschuivingen soms niet erg, ze kunnen juist goed zijn. Als iets je in beweging zet moet je niet vreemd opkijken als er soms dingen veranderen. Als er niets verandert is er ook niet zoveel beweging, doorgaans.

Maar nu een vraag 1: wie wekt wie op? En vraag 2: kan een dood persoon open doen?


Opwekking komt altijd bij God vandaan. De Geest wekt mensen op. Als je kijkt naar opwekking (niet alleen op grote schaal maar ook in een mensenleven, vindt die plaats omdat mensen in beweging komen, maar dat gebeurt pas nadat God hun ogen opent. Dan gaan ze bewegen. Niet opendoen. Ze gaan bidden en ontvangen, kloppen en Hij doet dan open.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor naamloos » 18 jul 2019 09:21

Bartje schreef:Ik snap jullie redenatie en ergens krijg ik het idee dat jullie de "gerefomeerde" leer niet goed snappen. Net als vele die daar onder zitten. Die leer ontslaat de mens niet van haar verplichting en zegt al helemaal niet gaat maar rustig of onrustig afwachten. Die leer zet je juist in beweging. Even afgezien van welke richting/stroming.
Soms blijft de nadruk op 1 onderdeel nogal steken of aardig uitvergroot wat natuurlijk niet goed is en waardoor men verzand.
Maar nu een vraag 1: wie wekt wie op? En vraag 2: kan een dood persoon open doen?

1. Het begint bij God. Hij geeft ons het leven en zijn Woord en Geest.
Maar het is evengoed waar dat de mens geen stok of blok is.
Ontwaakt gij die slaapt en sta op uit de dood. Efeze 5.
David wekt zijn eigen ziel op om God te loven en prijzen Psalm 103. Om niet onrustig en bedroefd te zijn, maar weer op God te hopen Psalm 43.
Verder werd Gods genade opgewekt vanwege onze verloren staat. God is bramhartig, genadig, liefde, rechtvaardig ... maar als er geen zonden waren kan zijn genade en vergeving niet in werking treden.
Het hangt er dus maar vanaf wat je onder opwekking verstaat, wat je precies bedoelt met ''wie wekt wie op.''
2. Je verstand is niet dood, je geweten is niet dood (zolang je het niet toegeschroeid hebt).
Vanuit je verstand en geweten kun je goede keuzes maken.
Johannes preekte de doop der bekering tot vergeving van zonden en de menigte vroeg hem: Wat moeten wij dan doen?
Hij antwoordde en zei tegen hen: Wie twee stel ​onderkleren​ heeft, moet delen met hem die er geen heeft, en wie voedsel heeft, moet ook zo doen.
Er kwamen ook ​tollenaars​ om ​gedoopt​ te worden en zij zeiden tegen hem: Meester, wat moeten wij doen?
Hij zei tegen hen: Eis niet meer dan wat u voorgeschreven is. Ook de ​soldaten​ vroegen aan hem: En wij, wat moeten wij doen? Hij zei tegen hen: Val niemand lastig, pers niemand af en wees tevreden met uw soldij.

Mijn vraag aan jou: kan een geestelijk dood persoon bovenstaande dingen doen?

Ieder die gelooft dat Jezus de ​Christus​ is, is uit God geboren. Geloof je dat?
Ik heb het idee dat veel rechts gereformeerde alleen het eerste deel maar geloven.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Bartje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 30 okt 2013 19:48

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Bartje » 18 jul 2019 21:10

aan naamloos,
Mijn vraag aan jou: kan een geestelijk dood persoon bovenstaande dingen doen?

het antwoord zal je verbazen maar dat is toch echt ja. gezien naar de uiterlijke kenmerken zal een ''geestelijk dood persoon'' een hoop daarvan kunnen.
het gaat in de aard niet om wat je kan zien, maar wat er van binnen ''leeft''. de uiterlijke is een uiting van wat binnen komt.
Echter je gaat te gemakkelijk voorbij aan wat Jezus zei: En Hij zeide: Daarom heb Ik u gezegd, dat niemand tot Mij komen kan, tenzij dat het hem gegeven zij van Mijn Vader. John. 6:65 (SV).
Als het goed is verkondigt een christen de werkelijkheid en niet alleen blijheid.
Daarnom is het maar niet
Het hangt er dus maar vanaf wat je onder opwekking verstaat, wat je precies bedoelt met ''wie wekt wie op.''

deze gedachte hangt of is remonstrants, wat trouwens ook heel onbijbels is, is dat David zichzelf opwekt, het is de Geest die hem die woorden ingeeft.

je begon zo mooi
Het begint bij God. Hij geeft ons het leven en zijn Woord en Geest.


Ieder die gelooft dat Jezus de ​Christus​ is, is uit God geboren. Geloof je dat?

Kan jij dit zeggen: die door den Geest Gods spreekt, Jezus een vervloeking noemt; en niemand kan zeggen, Jezus den Heere te zijn, dan door den Heiligen Geest.?
Haast u langzaam.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Veendam » 18 jul 2019 21:18

Bartje schreef:deze gedachte hangt of is remonstrants, wat trouwens ook heel onbijbels is, is dat David zichzelf opwekt, het is de Geest die hem die woorden ingeeft.



Je ziet vaker in de Bijbel staan dat een profeet zegt van haal een harp of een citer en dan beginnen ze er op te spelen en dan gaat de Heilige Geest werken. Zo is dat vandaag ook nog steeds mogelijk om de Heilige Geest te activeren.

De Heilige Geest beweegt namelijk gewoon mee met de gelovigen wanneer die doen wat de wil van God is dus daar is niks mis mee.
Het enigste dat er wellicht volgens jou mis mee is is dat het onbekend bij je is en remonstrants overkomt, maar wie zegt dat dit dan verkeerd zou zijn ?

Wellicht is het de interpretatie wat remonstrants zou zijn wel verkeerd en werkelijk remonstrants zelfs goed en is jouw interpretatie van wat gereformeerd is wel juist fout.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten