Verhoging jeugdstraffen

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Wanneer je mans genoeg bent om een moord te plegen , aanvaard daar dan ook een straf voor die daar bij hoort.

Berichtdoor coby6 » 15 jul 2019 15:14

hans0166 schreef:religie/geloof kan nooit een criterium worden of zijn, in strafbepalingen.

Het draait in het strafrecht niet om het slachtoffer, maar om de daad, een stukje genoegdoening voor die daad en heropvoeding in een straf, en de mogelijkheid tot terugkeer in het maatschappelijke leven.

Ja maar wat als zo iemand niet verandert. Elke keer is het weer zo'n figuur dat ze net los hebben gelaten en pas als het helemaal fout gaat, gaan ze eens mensen beschermen. Stop ze dan maar in een afgesloten vakantiepark als je ze niet wilt straffen.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Wanneer je mans genoeg bent om een moord te plegen , aanvaard daar dan ook een straf voor die daar bij hoort.

Berichtdoor coby6 » 15 jul 2019 15:16

irmo schreef:Heb jij je wel verdiept in die zaak? Duidelijk niet, anders had je wel geweten dat er veel meer aan de hand was geweest.... Dit bedoel ik nou. Mensen roepen maar wat, zonder dat er ook maar een seconde gekeken wordt naar of het wel klopt. Want het "voelt" zo lekker.

Hij had 2 meiden aangevallen met een mes.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Wanneer je mans genoeg bent om een moord te plegen , aanvaard daar dan ook een straf voor die daar bij hoort.

Berichtdoor irmo » 15 jul 2019 15:25

coby6 schreef:Ja maar wat als zo iemand niet verandert. Elke keer is het weer zo'n figuur dat ze net los hebben gelaten en pas als het helemaal fout gaat, gaan ze eens mensen beschermen. Stop ze dan maar in een afgesloten vakantiepark als je ze niet wilt straffen.



Mens, je hebt werkelijk waar geen idee waar je over praat. Echt, ga je eens grondig verdiepen.
Ik zou je domheid bijna beledigend vinden, maar ik ben blij dat er nog mensen zijn die wel beter weten.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Wanneer je mans genoeg bent om een moord te plegen , aanvaard daar dan ook een straf voor die daar bij hoort.

Berichtdoor coby6 » 15 jul 2019 15:26

irmo schreef:Mens, je hebt werkelijk waar geen idee waar je over praat. Echt, ga je eens grondig verdiepen.
Ik zou je domheid bijna beledigend vinden, maar ik ben blij dat er nog mensen zijn die wel beter weten.

Die hebben ze in Noorwegen.
https://www.google.com/amp/s/amp.thegua ... ike-people
Het is mij allemaal best. Ze doen maar.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Wanneer je mans genoeg bent om een moord te plegen , aanvaard daar dan ook een straf voor die daar bij hoort.

Berichtdoor coby6 » 15 jul 2019 15:32

irmo schreef:Mens, je hebt werkelijk waar geen idee waar je over praat. Echt, ga je eens grondig verdiepen.
Ik zou je domheid bijna beledigend vinden, maar ik ben blij dat er nog mensen zijn die wel beter weten.

Ja gelukkig zijn er nog hoogst intelligente mensen als jij. Maar waarom de dubbele standaard? Die arme ISIS tieners moeten ook maar een jaartje krijgen en een nieuwe kans. Die laten ze gewoon daar de doodstraf krijgen.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Wanneer je mans genoeg bent om een moord te plegen , aanvaard daar dan ook een straf voor die daar bij hoort.

Berichtdoor irmo » 15 jul 2019 15:41

coby6 schreef:Ja gelukkig zijn er nog hoogst intelligente mensen als jij. Maar waarom de dubbele standaard? Die arme ISIS tieners moeten ook maar een jaartje krijgen en een nieuwe kans. Die laten ze gewoon daar de doodstraf krijgen.




Ik heb 15 jaar ervaring in werken in het tbs systeem schat. Dus ik denk dat ik in deze inderdaad wel wat beter weet waar ik het over heb dan jij.
Ja die lui laten ze daar de doodstraf krijgen. Omdat ze over het algemeen geen geld tijd en mensen hebben voor de langdurige begeleiding die ervoor nodig is. En ook omdat ze daar een stuk minder humaan zijn dan wij hier.

Ik vind je trouwens niet echt christelijk in deze, mag ik dat zeggen? Ik begrijp waarom je het zegt hoor, de helft van de samenleving denkt zo, maar het is redelijk niet helpend.

coby6 schreef:Die hebben ze in Noorwegen.
https://www.google.com/amp/s/amp.thegua ... ike-people
Het is mij allemaal best. Ze doen maar.


Hoezo ze doen maar""? Geen zin om je te verdiepen? Is oordelen en veroordelen je leuker? Schaam je.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Wanneer je mans genoeg bent om een moord te plegen , aanvaard daar dan ook een straf voor die daar bij hoort.

Berichtdoor coby6 » 15 jul 2019 15:49

irmo schreef:Ik heb 15 jaar ervaring in werken in het tbs systeem schat. Dus ik denk dat ik in deze inderdaad wel wat beter weet waar ik het over heb dan jij.
Ja die lui laten ze daar de doodstraf krijgen. Omdat ze over het algemeen geen geld tijd en mensen hebben voor de langdurige begeleiding die ervoor nodig is. En ook omdat ze daar een stuk minder humaan zijn dan wij hier.

Ik vind je trouwens niet echt christelijk in deze, mag ik dat zeggen? Ik begrijp waarom je het zegt hoor, de helft van de samenleving denkt zo, maar het is redelijk niet helpend.



Hoezo ze doen maar""? Geen zin om je te verdiepen? Is oordelen en veroordelen je leuker? Schaam je.

Ze doen hier toch wat ze zelf willen. Wat maakt zo'n burgerinitiatief nou uit? Pech voor die nabestaanden tot je de verkeerde treft die wraak neemt. Ja daar zijn ze minder humaan, maar als je ze niet binnenlaat was je je handen in onschuld, omdat ze dondersgoed weten dat bij die lui zo'n lage straf niet werkt.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Wanneer je mans genoeg bent om een moord te plegen , aanvaard daar dan ook een straf voor die daar bij hoort.

Berichtdoor hans0166 » 15 jul 2019 15:50

coby6 schreef:Die hebben ze in Noorwegen.
https://www.google.com/amp/s/amp.thegua ... ike-people
Het is mij allemaal best. Ze doen maar.


helemaal gelijk hoor... we moesten die gevangenen allemaal dagelijks brandende ijzers op de rug leggen, koken in olie en vingers afrukken...


we hebben in de beschaafde wereld een straf die bestaat uit vrijheidsberoving. Dit houdt in een afstand tot de maatschappij en dus een bescherming voor die maatschappij. Ons strafrecht kent maar een zeer beperkte rol als genoegdoening naar het slachtoffer. Normaliter is een gestrafte na de straf tijd weer in staat om, al dan niet onder begeleiding, een leven in de samenleving op te bouwen. De straf is zogenaamd ten einde, maar het stempel zal altijd op hem blijven drukken.
Voor de zieke criminelen hebben we een extra vangnet wat we TBS noemen. Indien nodig, eindigt deze straf nooit.
Dat er wel eens wat mis gaat zegt niet dat deze straf slecht is, maar de uitvoering ervan door degenen die er toezicht op moeten houden.
Dat dit een grote impact heeft op de samenleving als dit misgaat is vanzelfsprekend.
Maar dat geldt net zo goed voor de zaken waar het recht de verkeerden voor jaren opsluit.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Wanneer je mans genoeg bent om een moord te plegen , aanvaard daar dan ook een straf voor die daar bij hoort.

Berichtdoor Chaya » 15 jul 2019 15:53

Zoals altijd heeft zoiets twee kanten.
Die van het slachtoffer en de nabestaanden en de dader en familie.
Het is hartverscheurend als je bericht krijgt dat je kind is vermoord.
Maar het is eveneens hartverscheurend als je hoort dat je kind een moordenaar is!

Natuurlijk moeten daders een gepaste straf krijgen. En in de regel zie je dat nabestaanden het wel aanvaardbaar vinden dat de dader een lagere straf krijgt dan was geëist.
Zij krijgen hun geliefde niet terug, ook al zit de dader levenslang in het gevang.

De enorme lange stelling die als topictitel is gekozen, heeft dus wel een nuancering nodig.
Of je dan een minderjarige moordenaar alleen moet opsluiten als gepaste straf, voelt wel goed als wraak, maar is niet verstandig.
Er moet ook goed worden gekeken naar de geestelijke vermogens, de achtergrond e.d.
Is het geweten goed gevormd?
Was het een goed voorbereide aktie, of was het in een vlaag van verstandsverbijstering onder invloed van drugs en/of alcohol, of mogelijk beide.
Want telkens blijkt dat dit echt zoveel leed veroorzaakt, ook bij redelijke normale verstandige mensen. Als de remmen uitvallen, is het voertuig onbeheersbaar geworden.
Ik hoop dat daar iets op gevonden wordt.
Maar ik vrees van niet.
De satan heeft met zijn geestverruimende middelen veel mensen in zijn klauwen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Wanneer je mans genoeg bent om een moord te plegen , aanvaard daar dan ook een straf voor die daar bij hoort.

Berichtdoor coby6 » 15 jul 2019 15:56

hans0166 schreef:helemaal gelijk hoor... we moesten die gevangenen allemaal dagelijks brandende ijzers op de rug leggen, koken in olie en vingers afrukken...


we hebben in de beschaafde wereld een straf die bestaat uit vrijheidsberoving. Dit houdt in een afstand tot de maatschappij en dus een bescherming voor die maatschappij. Ons strafrecht kent maar een zeer beperkte rol als genoegdoening naar het slachtoffer. Normaliter is een gestrafte na de straf tijd weer in staat om, al dan niet onder begeleiding, een leven in de samenleving op te bouwen. De straf is zogenaamd ten einde, maar het stempel zal altijd op hem blijven drukken.
Voor de zieke criminelen hebben we een extra vangnet wat we TBS noemen. Indien nodig, eindigt deze straf nooit.
Dat er wel eens wat mis gaat zegt niet dat deze straf slecht is, maar de uitvoering ervan door degenen die er toezicht op moeten houden.
Dat dit een grote impact heeft op de samenleving als dit misgaat is vanzelfsprekend.
Maar dat geldt net zo goed voor de zaken waar het recht de verkeerden voor jaren opsluit.

Ja dat is netzogoed waardeloos, maar het kan toch niet. Het komt veel te vaak voor dat gevaarlijke lui losgelaten worden. Soms is het zelfs bescherming voor de dader, die gevangenis. Zoon van een vrouw uit de kerk werd losgelaten en direct omgelegd door de maffia.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Wanneer je mans genoeg bent om een moord te plegen , aanvaard daar dan ook een straf voor die daar bij hoort.

Berichtdoor coby6 » 15 jul 2019 15:59

Chaya schreef:Zoals altijd heeft zoiets twee kanten.
Die van het slachtoffer en de nabestaanden en de dader en familie.
Het is hartverscheurend als je bericht krijgt dat je kind is vermoord.
Maar het is eveneens hartverscheurend als je hoort dat je kind een moordenaar is!

Natuurlijk moeten daders een gepaste straf krijgen. En in de regel zie je dat nabestaanden het wel aanvaardbaar vinden dat de dader een lagere straf krijgt dan was geëist.
Zij krijgen hun geliefde niet terug, ook al zit de dader levenslang in het gevang.

De enorme lange stelling die als topictitel is gekozen, heeft dus wel een nuancering nodig.
Of je dan een minderjarige moordenaar alleen moet opsluiten als gepaste straf, voelt wel goed als wraak, maar is niet verstandig.
Er moet ook goed worden gekeken naar de geestelijke vermogens, de achtergrond e.d.
Is het geweten goed gevormd?
Was het een goed voorbereide aktie, of was het in een vlaag van verstandsverbijstering onder invloed van drugs en/of alcohol, of mogelijk beide.
Want telkens blijkt dat dit echt zoveel leed veroorzaakt, ook bij redelijke normale verstandige mensen. Als de remmen uitvallen, is het voertuig onbeheersbaar geworden.
Ik hoop dat daar iets op gevonden wordt.
Maar ik vrees van niet.
De satan heeft met zijn geestverruimende middelen veel mensen in zijn klauwen.

Die ene massamoordenaar had allang vrij mogen komen, die bekeerd is en bezeten was, maar hij blijft vrijwillig zitten voor de nabestaanden.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Wanneer je mans genoeg bent om een moord te plegen , aanvaard daar dan ook een straf voor die daar bij hoort.

Berichtdoor irmo » 15 jul 2019 16:00

coby6 schreef:Ze doen hier toch wat ze zelf willen. Wat maakt zo'n burgerinitiatief nou uit? Pech voor die nabestaanden tot je de verkeerde treft die wraak neemt. Ja daar zijn ze minder humaan, maar als je ze niet binnenlaat was je je handen in onschuld, omdat ze dondersgoed weten dat bij die lui zo'n lage straf niet werkt.



Natuurlijk maakt zo'n burgerinitiatief niks uit. Mensen die totaal niet weten wat ze aan het doen zijn zullen het goed opgetuigde systeem wat we hebben echt niet veranderen hoor.

En ja, ik ga er hard in misschien. Sorry. Maar je lelijke opmerkingen raken behoorlijk.
Je doet 5,10,15 jaar je best om iemand weer op de rails te krijgen. En dan komt er iemand langs die dit soort achterlijke opmerkingen maakt en je kan weer helemaal opnieuw beginnen. Alleen maar omdat je totaal niet kijkt naar wat er aan de hand is, maar omdat je gewoon wraak wil, of maar wat wil roepen over "dit waardeloze rechtssysteem ook". Als we ergens niks aan hebben dan is het dat wel.


Waarom denk je dat jij het recht hebt om een oordeel uit te spreken? Waarom denk je dat jij het recht hebt om zomaar iemand compleet dood te laten vallen? Waarom denk je dat jij het recht hebt om geweld met geweld te vergelden? Wat maakt jou beter dan die mensen dan?

Net zoals anderen geen recht hebben om mensen te vermoorden enzovoort, heb jij geen recht om zo ongenuanceerd af te schrijven. Al of niet terecht.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Wanneer je mans genoeg bent om een moord te plegen , aanvaard daar dan ook een straf voor die daar bij hoort.

Berichtdoor coby6 » 15 jul 2019 16:01

Die Holleeder ook. Had die gast direct levenslang gegeven na het Heineken gedoe. Had veel mensenlevens gered.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Verhoging jeugdstraffen

Berichtdoor irmo » 15 jul 2019 16:01

coby6 schreef:Die ene massamoordenaar had allang vrij mogen komen, die bekeerd is en bezeten was, maar hij blijft vrijwillig zitten voor de nabestaanden.



ooooo dus als ze christen zijn mogen ze wel vrij? En al die anderen mogen doodvallen? Fijne houding heb jij.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Verhoging jeugdstraffen

Berichtdoor hans0166 » 15 jul 2019 16:02

coby6 schreef: Zoon van een vrouw uit de kerk werd losgelaten en direct omgelegd door de maffia.


coby6 schreef: Die ene massamoordenaar had allang vrij mogen komen, die bekeerd is en bezeten was, maar hij blijft vrijwillig zitten voor de nabestaanden.




waar heb je het in hemelsnaam over
als het al waar is, totaal niet relevant voor een discussie


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten