Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor K80 » 04 jul 2019 21:55

coby6 schreef:Oh vreemd. Ik kan daar nooit meer reageren. Dan moet ik m'n wachtwoord weer opzoeken. Da's maar goed ook. 40 uur werken. Heb ik 1 jaar gedaan toen ik 26 was. Verschrikkelijk, wat zwaar en gewoon kantoorwerk om de hoek lol. Dan zakte ik als een pudding op de bank. He he eindelijk thuis en dan kreeg je dat gezeur van: ga eens nu boodschappen doen.
Mensen klagen dat het zo zwaar is. Dan moeten ze maar minder werken en ook in een piepflat wonen. Is schoon in een uurtje. Moet er niet aan denken, zo'n megahuis met 3 verdiepingen en maar soppen.
Meeste van m'n mannelijke collega's met kleine kinderen werken gewoon 4 dagen.



Wij werken allebij 40 uur en meer per week. Geen kinderen. Wel een poets voor een paar uur per week. Heerlijk, werk zat met de rest rondom huis om alles bij te houden en we hebben een hekel aan het huishouden. Ik maai liever de slootkant uit met de bosmaaier. Wassen is niet erg om te doen. Zeker niet nu we een droogtrommel hebben. Vaatwasser is een must!
En als het binnen nodig is om te stofzuigen en we hebben geen zin? Dikke pech, stof ligt er morgen toch weer. Kan er echt niet wakker van liggen.
Vandaag is het gisteren van morgen.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor coby6 » 05 jul 2019 09:01

K80 schreef:Wij werken allebij 40 uur en meer per week. Geen kinderen. Wel een poets voor een paar uur per week. Heerlijk, werk zat met de rest rondom huis om alles bij te houden en we hebben een hekel aan het huishouden. Ik maai liever de slootkant uit met de bosmaaier. Wassen is niet erg om te doen. Zeker niet nu we een droogtrommel hebben. Vaatwasser is een must!
En als het binnen nodig is om te stofzuigen en we hebben geen zin? Dikke pech, stof ligt er morgen toch weer. Kan er echt niet wakker van liggen.

:D
Een vaatwasser heb ik ook. Mijn ouders waren een van de eersten in Nederland met een vaatwasser. Mijn pa had er zo'n hekel aan en hij vond het ook aso om m'n ma het te laten doen. Deze heb ik ook van hem gekregen.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Johan100 » 06 jul 2019 23:58

Karikatuur van bekering

ben db bd schreef:opgepikt bij de vragenrubriek. Wat een interessant verhaal ! En wat een heerlijk antwoord van ds. Harink !!
Als ik dat zo zelf zou vertalen, zou ik zeggen: durf uzelf te zijn. Ga uw eigen weg met de Heere. Op uw eigen geestelijk niveau. Durf blij en gelukkig te zijn met uw Heiland en de weg die Hij met u gaat. Laat de Geest niet uitblussen door onechte mensen. Dat kunnen mensen zijn die 'de kerk platlopen', maar nooit heerlijk de ruimte van de verlossing door/in de Heere Jezus hebben beleefd of dat hebben durven aannemen...
Of zoiets ??
Eigenlijk snap ik die eeuwige bezwaarden niet. Tijdelijk bezwaarden snap ik helemaal. Maar na verlossing behoort weer blijdschap te zijn, toch?
Moeten we dat elkaar dan weer af laten nemen? De duivel wil dat zeker bewerkstelligen hoor.
Moet je uit zo'n kerk wegvluchten? Nou, als je de 'verdrukking' aan kunt, kan je daar een boodschap hebben hoor. Dat ben ik met de dominee eens.
Zelf ben ik in de kerk gebleven 'waarin' ik geboren ben. Al wat ik daar m.i. mis, ben ik er buiten wezen zoeken en heb dat mee terug genomen naar mijn eigen groep, 'waar ik tot geloof gekomen ben', zeiden we vroeger.
ik ken nogal wat mensen die de 'ideale kerk' zochten, -vooral in evangelische kringen zie je dat nogal- maar nu zijn ze reeds aan hun derde (of 5e) kerk bezig, en zoals we dat dan zeiden: na hun komst was het gelijk de ideale kerk niet meer. :wink:

Dag Ben,

Vond het ook wel 'mooi' te zien dat er opgemerkt wordt door C. Harinck dat er dingen verkeerd gaan.

Maar ik weet zeker dat u het niet goed vertaalt. U betrekt een reactie van een predikant die aan iemand persoonlijk gericht is in een bijbehorende situatie zoals die in de vraag verwoordt wordt, die betrekt u op uzelf en op iedereen in het algemeen. En dat kan niet.

Niet iedereen zit in dezelfde situatie.



Even wat anders wat ik geloof ik ergens in de vragenrubriek las (ik dacht een antwoord van B. Bolier, maar ik weet het niet zeker)

De stokbewaarder vroeg wat hij moest doen om behouden te worden, waarop Paulus zei dat in de Heere Jezus moest geloven.
Niet iedereen zit in de situatie dat hij verloren ligt/er buiten ligt zoals de stokbewaarder werkelijk verloren lag.

Waarom zou iemand in Jezus de Verlosser geloven tot behoud en verlossing als hij of zij niet werkelijk weet dat hij/zij van nature verloren ligt buiten het paradijs (zie Genesis 3) met alle gevolgen van dien? En waarom is wedergeboorte nodig?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor ben db bd » 09 jul 2019 13:38

Johan schreef:
Maar ik weet zeker dat u het niet goed vertaalt. U betrekt een reactie van een predikant die aan iemand persoonlijk gericht is in een bijbehorende situatie zoals die in de vraag verwoordt wordt, die betrekt u op uzelf en op iedereen in het algemeen. En dat kan niet.
Niet iedereen zit in dezelfde situatie


Nou nee, dit heeft natuurlijk niks te maken met niet goed vertalen (u bedoelt met dat woord wellicht toepassen), maar met er op in gaan met mijn eigen gedachten. Die gedachten spreek ik uit met het beklag dat in bepaalde kringen wat ik noem 'eeuwig bezwaarden' worden gespaard en onderhouden. Dat vindt men daar vroom, meen ik daar op te merken.
Dat kweekt geen blije mensen, dus die zich 'ten allen tijden verblijden', maar zwaarmoedigen.

Zojuist las ik vraag en antwoord inzake "ouderwets", van een meisje dat de bijbehorende verdrukking (woord van mij) blijkbaar uitstekend aan kan. Zij voelde zich daar zelfs veilig en geborgen onder. Conditionering doet lekker meehobbelen, zeg ik dan... Dat mág hoor !
Sommige kanaries hebben ook niet de minste behoefte om uit hun geopende kooitje te gaan.
Nou zeg ik niet dat het niet goed is om naar omstandigheden eens heerlijk bij onze Heere uit te huilen, maar mijn beklag is het om daar een gewoonte van te maken. Een cultuurtje van zwartgalligheid.

Ooit vertelde ik dat men het bij ons in de kerk gerust bestaat om als intochtslied -(dansten de Israëlieten daar niet bij?)- 'uit diepten van ellende' te laten zingen. Alsof we niet eigenlijk veel en veelmeer in aanmerking komen om ons decadent te noemen i.p.v. zielig.
Als ik hier lees dat er kerken zijn waar de bruid niet in mag als haar bruidsjurk niet zwartachtig genoeg is, word ik ook verdrietig hoor.
Ik kan mij ook niet voorstellen dat de Heere Zich verblijdt als een jongen met een baard geen belijdenis mag meedoen, enz.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor irmo » 12 jul 2019 15:59

De islam is niet christelijk, niet anti-christelijk. Stel prutsers.

Nina

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Nina » 12 jul 2019 18:17

irmo schreef:De islam is niet christelijk, niet anti-christelijk. Stel prutsers.


Jammer toch, dat wanneer je het niet met iemand eens bent, meteen zo neerbuigend doet. Je kan het ook op een andere wijze kenbaar maken, maar blijkbaar verliest men alle fatsoen wanneer men anoniem is.

Overigens ben ik het volkomen eens met de beantwoorden dat de Islam anti-Christelijk is, als ontkend wordt dat Jezus Gods Zoon is en dat hij aan het kruis is gegaan om voor de zonden van de mensen te boeten, én dat Hij vervolgens is opgestaan, en deze feiten worden inderdaad ontkend in de Islam, dan is het een anti-Christelijke religie. Het als Jezus namelijk niet is opgestaan uit de dood, hebben wij namelijk ook geen enkele hoop meer. De Islam ontkend het hart van het evangelie, namelijk dat we wél zeker mogen zijn van ons behoud, omdat de Here betaald heeft voor onze schuld. Goddank, dat mijn behoud niet afhangt van het doorslaan van mijn goede daden ten opzichte van mijn slechte, want dan was ik slecht af.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 12 jul 2019 21:29

Nina schreef:Het als Jezus namelijk niet is opgestaan uit de dood, hebben wij namelijk ook geen enkele hoop meer.


Herken je hier wel dat dat alleen maar geldt binnen het christelijke kader? Ja, nogal wiedes dat als je binnen het christelijke kader christus' belangrijkste daad verwijdert, dat dat nogal wat gevolgen heeft. Maar andere kaders, bijvoorbeeld de islamitische, zijn absoluut niet afhankelijk van de wederopstanding van christus om hoop te hebben. Binnen Islam maar ook het Jodendom speelt die hele zondeval en verzoening veel minder een rol dan in het Christendom.

De Islam ontkend het hart van het evangelie, namelijk dat we wél zeker mogen zijn van ons behoud, omdat de Here betaald heeft voor onze schuld. Goddank, dat mijn behoud niet afhangt van het doorslaan van mijn goede daden ten opzichte van mijn slechte, want dan was ik slecht af.


Gelukkig dan maar dat ook binnen Islam je behoud niet afhangt van je goede daden. Allah is immers de Barmhartige, etc, etc. Sterker nog, de meeste stokoude (niet respectloos bedoeld, gewoon meerdere eeuwen/millenia oud) geloofssystemen hebben op een gegeven moment wel bedacht dat je Gods handelen niet kunt afdwingen of afkopen met gedrag.
Laatst gewijzigd door Mortlach op 12 jul 2019 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor irmo » 12 jul 2019 22:53

Nina schreef:Jammer toch, dat wanneer je het niet met iemand eens bent, meteen zo neerbuigend doet. Je kan het ook op een andere wijze kenbaar maken, maar blijkbaar verliest men alle fatsoen wanneer men anoniem is.



Jammer toch, dat iedere keer wanneer het over een andere godsdienst gaat er per ongeluk expres verkeerde informatie verspreid wordt. Dat weet Henkie best, maar het interesseert hem niet. Zo zonde ook, dat er niet geluisterd wordt naar die mensen zelf, die heel wat anders zeggen. Die zijn allemaal onder invloed van satan natuurlijk weten niet wat goed voor ze is.

Als je je oortjes eens open zou zetten en onbevooroordeeld zou luisteren, zou je een stuk meer informatie krijgen dan doorgaans het geval is. Maar in de regel kunnendurven christenen dat meestal niet.

En daar gaat dan je kans op een dialoog. Alweer.

Nina

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Nina » 13 jul 2019 09:29

irmo schreef:Jammer toch, dat iedere keer wanneer het over een andere godsdienst gaat er per ongeluk expres verkeerde informatie verspreid wordt. Dat weet Henkie best, maar het interesseert hem niet. Zo zonde ook, dat er niet geluisterd wordt naar die mensen zelf, die heel wat anders zeggen. Die zijn allemaal onder invloed van satan natuurlijk weten niet wat goed voor ze is.

Als je je oortjes eens open zou zetten en onbevooroordeeld zou luisteren, zou je een stuk meer informatie krijgen dan doorgaans het geval is. Maar in de regel kunnendurven christenen dat meestal niet.

En daar gaat dan je kans op een dialoog. Alweer.


Ik heb heel wat dialogen aangegaan met moslims, ik heb namelijk in een moslimland gewoond en ben zeer goed thuis in de Koran/Islam. Je schrijft maar wat neer ("Als je je oortjes eens open zou zetten en onbevooroordeeld zou luisteren, zou je een stuk meer informatie krijgen dan doorgaans het geval is.") en hebt duidelijk zelf weinig kennis van de Islam. Bekijk eens wat op Youtube van Nabeel Qureshi, David Wood of William Lane Craig, dan zie je dat ik niet zo maar wat loop te brallen.

Vraagje: ben jij Christen, Irmo?

Nina

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Nina » 13 jul 2019 09:37

-

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor coby6 » 13 jul 2019 11:36

.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor irmo » 13 jul 2019 13:10

Nina schreef:Ik heb heel wat dialogen aangegaan met moslims, ik heb namelijk in een moslimland gewoond en ben zeer goed thuis in de Koran/Islam. Je schrijft maar wat neer ("Als je je oortjes eens open zou zetten en onbevooroordeeld zou luisteren, zou je een stuk meer informatie krijgen dan doorgaans het geval is.") en hebt duidelijk zelf weinig kennis van de Islam. Bekijk eens wat op Youtube van Nabeel Qureshi, David Wood of William Lane Craig, dan zie je dat ik niet zo maar wat loop te brallen.

Vraagje: ben jij Christen, Irmo?



Ik ben met veel plezier katholiek. Al zal dat voor sommigen ook wel niet orthodox genoeg zijn, maar ok.
En ik schreef in het algemeen, want in het algemeen wordt er erg slecht naar elkaar geluisterd. Je mag je aangesproken voelen, maar dat hoeft helemaal niet hoor. Misschien ben jij dan wel een positieve uitzondering.


Mijn kennis over de verschillende godsdiensten is prima op orde, dank je.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor pindas83 » 14 jul 2019 15:45

irmo schreef:Ik ben met veel plezier katholiek. Al zal dat voor sommigen ook wel niet orthodox genoeg zijn, maar ok.
En ik schreef in het algemeen, want in het algemeen wordt er erg slecht naar elkaar geluisterd. Je mag je aangesproken voelen, maar dat hoeft helemaal niet hoor. Misschien ben jij dan wel een positieve uitzondering.


Mijn kennis over de verschillende godsdiensten is prima op orde, dank je.


Nou moe...van heks naar GGinNed en nou weer katholiek. Wie het vatte kan, vatte het :-k

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor irmo » 14 jul 2019 16:34

hahahahaha… alles tegelijk, mooi toch. :P

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor hans0166 » 15 jul 2019 15:04

tja hóe durven ze toch... zuster Febe op een voetstuk plaatsen.. wat een schande.
Zo jammer dat de reformatie haar eigen beginselen zo opgesloten heeft in nieuwe kooien.


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten