Opwekking 2019

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Veendam » 10 jul 2019 10:38

Chaya schreef:Praat geen onzin Veendam, we leven niet meer in de middeleeuwen. De klokken luidden in 1953 voor het snel opkomende water.
Onze kerk heeft ook geen klokken, toch weer ik wanneer er een dienst is.

De klokken roepen dus niet om naar de kerk te gaan en je hoeft dus aan klokken geen gehoor te geven.

Chaya schreef: Nou, daar zeg je het zelf!
Kom daar nu maar eens om!
Onze rooms katholieke buurvrouw ging iedere morgen vroeg naar de mis, en op zaterdagavond en op zondag tweemaal.
Veel christenen geven slechts een uurtje aan God op de zondagochtend.

De mate van geloof of geestelijkheid zit hem niet in de hoeveelheid tijd die je door brengt in de kerk, maar in hoe je de tijd doorbrengt samen met Hem alleen in de stilte, en in wat je doet als er anderen bij zijn die niet geloven en dat je dan nog steeds hetzelfde doet en daar alles voor over hebt om aan hen te laten zien hoeveel jij van Jezus houdt !

Chaya schreef: Dagelijks bij elkaar komen?? Wil je dat echt en heb je daar alles voor over?

Het bij elkaar komen om maar groepje te zijn is niet waar ik alles voor over heb, ik ga liever met een groepje samen de wereld in om anderen te vertellen wie Jezus is en wat Hij voor hen wil doen en wie Hij voor hen wil zijn, en daar heb ik alles voor over inderdaad.

Chaya schreef: Als je lauw water heet wil krijgen, zul je het op een warmtebron moeten zetten.
Dus>> als lauwe christen zul je zo vaak als mogelijk naar Gods Huis moeten en dagelijks de Bijbel bestuderen. Misschien ook wel vasten en bidden.
Alsiemand heet is voor Jezus dan weet hij het dat hij heet is, en als iemand koud is dan weet hij het ook van zichzelf.
Het grote probleem van lauw zijn is dat ze zelf wel denken dat ze heet zijn.
Een lauwe Christen moet zich gewoon bekeren en zoals het staat geschreven in Openbaringen weer opnieuw zijn eerste liefde terug vinden waardoor hij destijds HEET geworden was. En vanuit dat heet zijn anderen die warmte geven door te getuigen waardoor hij heet is geworden.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Chaya » 10 jul 2019 10:41

Bartje schreef:Er is trouwens wel een tekst in de Bijbel die zegt dat je als het gaat he elke dienst behoort bij te wonen. (Heb de tekst even niet paraat)
Ik snap Chaya wel en volg haar ook, ze zou er handig aan doen om de teksten er bij te zetten of te noemen.

Dat kan ik wel doen, maar dan ben ik altijd bang dat er daarna met teksten gesmeten wordt. Want als de Bijbel zo selektief gelezen wordt, staat de ene tekst nl. haaks op de andere.
Bovendien pretenderen de serieuze reageerders hier dat ze de Bijbel bestuderen, dus weten ze echt wel dat er staat, in Hebr. 10:

laten wij tot Hem naderen met een waarachtig hart, in volle zekerheid van het geloof, nu ons hart gereinigd is van een slecht geweten en ons lichaam gewassen is met rein water.
Laten wij de belijdenis van de hoop onwrikbaar vasthouden, want Hij Die het beloofd heeft, is getrouw.
En laten wij op elkaar letten door elkaar aan te vuren tot liefde en goede werken.
Laten wij de onderlinge bijeenkomst niet nalaten, zoals het bij sommigen de gewoonte is, maar elkaar aansporen, en dat zoveel te meer als u de grote dag ziet naderen.

En zie wat er daarna staat:
Want als wij willens en wetens zondigen, nadat wij de kennis van de waarheid ontvangen hebben, blijft er geen slachtoffer voor de zonden meer over,
maar slechts een verschrikkelijke verwachting van oordeel en verzengend vuur, dat de tegenstanders zal verslinden.


Bartje schreef:Ik verwonder mij steeds meer dat de men zo makkelijk denkt de samenkomst niet echt van belang is. Vanwege dat zij een tempel zijn. Hier wordt een wezelijk denkfout gemaakt en oppervlakkig gedacht.; ja je bent een tempel en je bent tegelijk een levende steen van de gemeente.

Precies. En als er 1 steen uit de muur valt, is de kans groot dat de steen erboven ook gaat zakken, een domino effect.

Marnix schreef:Er wordt alleen gesteld dat dat niet inhoudt dat hoe meer samenkomsten er op zondag zijn, hoe beter dat is.

Dat is pertinent niet waar! Zoek maar een terug en wijs me aan waar ik (je zult mij wel bedoelen) dit gezegd heb.

Drie diensten is een zeldzaamheid geworden en in de praktijk zie je dat veel gemeenteleden dan ook maar 2 x keer gaan.
Ik luisterde op zondagavond nog weleens een preek via internet, maar als ik "vol" zit van de andere 2 preken, merk ik dat ik het niet zo makkelijk meer opneem. Dus doe ik dat niet meer.

Telkens schieten jij en naamloos in de overdrijving, GGiN, broeken snorren baarden, 3 x naar de kerk.
Maar ik heb geen van die dingen ooit benoemd!!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Chaya » 10 jul 2019 10:51

naamloos schreef:Oh ja, hoe weet jij dat? Alleen aan de hand van de hoeveelheid samenkomsten?

Joh, schei uit. Ik heb het sufferdje gelezen zeker.
Je weet toch hoe dat gaat bij iedereen, druk druk druk, wil graag sociale contacten, met vrienden, de kinderen, clubs en hobby's, het slokt allemaal tijd op. Bij mij net zo goed hoor, voordat je weer in de overdrijving schiet.
naamloos schreef:Een goede christen geeft zijn hele leven aan God. Dan zit ie overigens niet altijd in de kerk, maar kun je hem bezig zien om de onderdrukten bij te staan, de eenzamen te bezoeken, hem eerlijk en oprecht in het leven te zien staan enz.

Als nu de Bijbel iets anders zegt?
Dat er niemand is die God zoekt. Ben jij dan de uitzondering daarop?
Ga bij jezelf eens alle dagen van de week na, hoeveel werkelijke tijd heb je dan aan de Heere besteedt?
Ik schrik me naar als ik dat doe. Want mijn ochtendgebed op dinsdag was haastig, omdat ik weg moest.
En op maandag was ik zo boos op iemand, dat mijn hele dag vergald was.
En zondagavond had ik een spannend boek dat me in de greep hield.
Maar daar heb jij geen last van begrijp ik?
naamloos schreef:Godsdiens is de principes van Jezus in de praktijk brengen.

Godsdienstig is niet zo moeilijk, dat zijn we bijna allemaal wel in meer of mindere mate, maar de ware GodsVREZE, bezit ik die?
DAT is nu de cruciale vraag beste naamloos.

Eerlijk blijven, eerst naar jezelf en dan ook naar een ander. Dat we dagelijks zondigen, 'door onze hoeven zakken', ons geduld hebben verloren, een zieke niet bezocht, je hebt gisteren lelijke dingen aan mij geschreven, terwijl ik in oprechtheid hier reageer.
Weliswaar met lek en gebrek, ik heb zeker niet de wijsheid in pacht.
Maar ik kan niet meedoen met dat oppervlakkige godsdienstige, daarmee kun je de eeuwigheid niet in. Echt niet!

En nee, het gaat niet om wettische regeltjes, of zware preken, of niet-ritmisch zingen. Echt niet!!
Maar we mogen elkaar niet bedriegen. En daar maak ik me echt zorgen om.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

bakvis
Mineur
Mineur
Berichten: 138
Lid geworden op: 16 jun 2010 15:58

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor bakvis » 10 jul 2019 12:12

zo hee... de reacties en vooroordelen buitelen over elkaar heen hier. Naar twee kanten!
Wat jammer dat we als broeders en zuster zo met elkaar omgaan! Verschil van mening mag maar al meelezend vind ik de toon steeds scherper worden en waag ik er ook maar eens een reactie aan.

Tijdje geleden hadden wij een preek en daarin haal de ds een uitspraak van (ik meen) Luther aan; tegelijk zondaar en rechtvaardig! Beide dus!
Met twee woorden spreken! die twee naast elkaar laten staan! Ja, in mijzelf zondaar geen goed, en tegelijk..door het geloof in Christus, rechtvaardig! Daar kom je toch niet over uitgedacht?! En niet over uitgezongen en ja sommige broeders en zuster springen en huppelen daarbij. prima! Jaartje in Afrika geweest.. ik keek mn ogen uit de eerste kerkdienst daar! Springen, huppelen, klappen, juichen.
Laten we elkaar eens wat meer de ruimte gunnen als het gaat om de uiting en beleving. En dan gaat de 1 graag naar opwekking, de ander naar een 'toogdag' en een volgende naar Jij daar of naar de mannenvereniging of naar een bondsdag van de ger.gem. of.. Nou ja, noem maar op. En de 1 gaat 3 keer per zondag naar de kerk en de ander 1 keer. laten we elkaar DAAR niet op beoordelen, maar stel elkaar de vraag "ben je van Christus?!" en als je elkaar zo van hart tot hart vindt doen al die andere dingen niet meer zoveel ter zake!

De catechismus (jaja :wink: ) die zegt zelfs dat als we gelovigen zijn Gods ons ziet "alsof we nooit zonde gehad of gedaan hadden" en ook dat de verzoening van Christus voor ons is zo, alsof we zelf voor de zonde betaald hadden! Wat een wonder! Luther sprak niet voor niets van een vrolijke ruil; Hij mijn zonden, ik Zijn gerechtigheid!

En nee, dat voel ik niet altijd zo. Maar geloof is geen gevoel! geloven is vast vertrouwen en zeker weten! En dan zing ik soms zelfs tegen mijn gevoel in. Maar mijn gevoel doet niets af aan Gods' genade!

En dan mogen we ons vasthouden aan Zijn beloften; ik zag in de discussie de doop/opvoeding voorbij komen..Nou het is me nogal niet wat wat God beloofd bij de doop! Tot Zijn kinderen en erfgenamen aangenomen! En ja..daar hoort gehoorzaamheid aan God bij. geloof, Gods'uitgestoken hand vastgrijpen!
Maar daar hoort geen angst bij! en geen constante twijfel! God is goed! Leef daaruit en deel dat uit!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23576
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Marnix » 10 jul 2019 12:54

Ja, daarom is deze discussie er ook. Omdat die ruimte voor verschillen in beleving niet of nauwelijks wordt geboden en er al snel een oordeel over medechristenen wordt geveld

Chaya schreef:Een lieve Jezus en een God die alles door de vingers ziet?

Zo reageerde ik ook op mijn ouders toen ik een dwarse puber was.
Doe niet zo infantiel Marnix.
Je zoekt voor jezelf gewoon slappe smoezen. Als je geen zin hebt in twee keer (wat ik best kan begrijpen) zeg dat dan gewoon.
Dacht je dat ik elke week blij en verlangend ga? Welnee. Ik zit het soms uit, omdat de dienst een dik boek maar met weinig tekst en veel plaatjes is.
Maar ik heb intussen wel geleerd om er altijd iets uit te halen, en dat is niet altijd zo eenvoudig.


Infantiel? Ik heb prima redenen en die zijn ook bijbels onderbouwd. Ik ga lang niet altijd 's middags nee, sowieso kan dat niet met kleine kinderen en los daarvan, de middagdienst heeft totaal geen bijbelse basis en als jij dan iemands geloofsleven afmeet aan de hoeveelheid kerkdiensten die iemand bezoekt ben jij degene die met slappe smoezen komt om je wettische denken (en dan zijn het niet eens bijbelse wetten) goed te praten. Niet dat het wettisch is als je graag ten alle tijde twee keer naar de kerk gaat maar wel als je anderen veroordeelt omdat ze dat niet doen.

Ik heb het toch niet over angst aanpraten? Maar je moet eerlijk zijn. En wat je zaait, zul je ook oogsten.
M.a.w. als ik het wel best vond met de kerkgang, weten de kinderen niet beter.
Ik kan bij mijn inmiddels volwassen kinderen met vrome praatjes aankomen, maar als ik op zondagmorgen in mn bed blijf liggen, of ik ga op zondagmiddag gezellig bij mn opoe op visite, omdat ik dat leuker vind, ben ik niet bepaald een leesbare brief.
En DAT moeten we zien te worden.


Een leesbare brief van wat? Van dat menselijke regels belangrijk zijn? Of een leesbare brief van Christus? Een leesbare brief, niet met inkt geschreven maar met de Geest, niet uitgehakt in stenen platen maar in het hart. Het is tekenend dat je vervolgens met allerlei karikaturen komt. Over het wel best vinden met de kerkgang, 's ochtends in bed blijven liggen. Heb je mijn vorige reactie wel gelezen? Duidelijk niet. Ik vind het belangrijk om op zondag naar de kerk te gaan en dat leef ik mijn kinderen ook voor, daarom gaan we daar ook iedere zondag naartoe. En dat heeft ook een bijbels fundemant, in tegenstelling tot de tweede dienst. Die haal jij erbij en vervolgens zeg je: Als je dus niet iedere zondag nog een tweede keer naar de kerk gaat als je wel kan vind je de kerkgang dus niet belangrijk en is je liefde voor God blijkbaar ook ver te zoeken. Ik vind het wel belangrijk om op zondag naar de kerk te gaan, ook al denk jij te kunnen beweren dat dat niet zo is. Op basis van dit soort karikaturen zet je mensen die niet twee keer naar de kerk gaan (en dat zijn er nogal wat) weg als halve lauwe christenen en dat soort me aan je reacties.

Zeg je dit zo tegen de dominee ook als die dat op zondag predikt?


Onze dominees preken geen wetticisme en dat als je er 's middags niet bent, je niet van Christus houdt.Die preken uit de Bijbel.

Wat is dat toch tegenwoordig, je mag mensen schijnbaar nergens op wijzen, wat christenplicht is. Wat de vruchten zijn.
Je hebt je kinderen ten doop gehouden, dat geeft ook verplichtingen!


Ja maar niet de verplichting om iedere zondag twee keer naar de kerk te gaan. Dat heb ik nooit hoeven beloven. Ook staat het niet in het rijtje van vruchten van de Geest. Gelukkig maar want dan zouden er wel heel weinig christenen overblijven, alleen dat kleine clubje in Nederland en een paar andere landen waar twee kerkdiensten zijn.... Het probleem is dat je de verplichtingen in de verkeerde hoek zoekt. In of je naar de middagdienst gaat en zo. In het doopformulier (en dus ook in de Bijbel) vind je hele andere verplichtingen terug.

Chaya schreef:

Dat is pertinent niet waar! Zoek maar een terug en wijs me aan waar ik (je zult mij wel bedoelen) dit gezegd heb.

Drie diensten is een zeldzaamheid geworden en in de praktijk zie je dat veel gemeenteleden dan ook maar 2 x keer gaan.
Ik luisterde op zondagavond nog weleens een preek via internet, maar als ik "vol" zit van de andere 2 preken, merk ik dat ik het niet zo makkelijk meer opneem. Dus doe ik dat niet meer.

Telkens schieten jij en naamloos in de overdrijving, GGiN, broeken snorren baarden, 3 x naar de kerk.
Maar ik heb geen van die dingen ooit benoemd!!


Klopt. (Ik heb dat van de GGiN, broken, snorren en baarden ook niet genoemd)
3 diensten heb je ook niet gezegd, maar je trekt wel een grens en wel bij twee diensten. 2x naar de kerk ipv 3x kan blijkbaar nog wel maar 1x naar de kerk ipv 2x niet. Dan bestempel je mensen als lauwe christenen die het wel best vinden met de kerkdiensten.

Misschien moeten we er maar weer over ophouden maar zo lang je mensen hierop blijft veroordelen zal het van tijd tot tijd toch wel weer opspelen...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor MoesTuin » 10 jul 2019 15:48

Wat Marnix op het laatste aangaf en ook Naamloos en Bakvis, en wat ik ook aangaf, al dat opsommen wat niet juist is volgens de maatstaf van eigen religie....wat schiet je daar zelf nu mee op?
Net bijgelezen en dan schrik je toch van reacties dat 1 of 2 keer naar de kerk moet terwijl je niet wilt en de dienst maar uitzit....
Dat klinkt behoorlijk koud en koel, misschien net aan lauw, hoe je het noemen wilt.
in en uit Geloof in de Heer wordt je hart warm van de Liefde ook voor elkaar, juist voor mede christenen van welke denominaties of werelddeel ook.
Waar is de innerlijke vlam van de heilige Geest die iedere gelovige ontvangen heeft en die de vlam kan aanwakkeren tot een vuur....
Overigens is God overal.
Niet alleen in de kerk, Hij laat zich niet binden.
Geloof en zielevreugd in en uit Hem gaan diep, in het hart....Hij is altijd bij je doorrrrr het geloof...
opgewekt zijn in en uit Christus kan op vele manieren en vormen....




Gezang 87

1
Ruis, o Godsstroom der genade
in gemeent' en huis en hart!
Laat in U gezond zich baden,
wat gebogen gaat door smart!
Stroom, o Heil'ge Geest, terneder
op het uitgedroogde land;
en de bloemen bloeien weder,
haast verwelkt door zonnebrand.

2
Laat het uit Gods hemel stromen
in de kerken overal!
Van uw nederdaling dromen
moede harten zonder tal.
Nieuwe liefde, nieuwe zangen,
kracht, die zielen opwaarts tilt,
brengt uw ruisen, die 't verlangen
als een heilig lied doortrilt.

3
Komt, gij dorstigen, hier drinken
uit die milde heilfontein!
Laat uw ziel in 't stof niet zinken,
maar in haar gereinigd zijn.
Laat U door haar golven dragen
tot waar liefde nooit verkoelt,
waar de kust der aardse dagen
door Gods vreugde wordt omspoeld.

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor MoesTuin » 11 jul 2019 08:32

Chaya schreef:Onze rooms katholieke buurvrouw ging iedere morgen vroeg naar de mis, en op zaterdagavond en op zondag tweemaal.
Veel christenen geven slechts een uurtje aan God op de zondagochtend.

Dagelijks bij elkaar komen?? Wil je dat echt en heb je daar alles voor over?

Als je lauw water heet wil krijgen, zul je het op een warmtebron moeten zetten.
Dus>> als lauwe christen zul je zo vaak als mogelijk naar Gods Huis moeten en dagelijks de Bijbel bestuderen. Misschien ook wel vasten en bidden.


Misschien nog wel veel meer en misschien wel heel anders....

Wat zijn de richtlijnen eigenlijk?
Wie bepaald de richtlijnen eigenlijk?

Een Hervormde predikant volgde via de radio de Pinksterconferentie van de Stichting Opwekking in Biddinghuizen.
In totaal woonden 65.000 mensen de bijeenkomsten bij.

Via de radio miste de predikant:

- de nadruk op de zondigheid van de mens;
- de oproep tot bekering, want in de preken werd ervan uitgegaan dat iedereen bekeerd was;
- er was geen heilige eerbied voor God;
- de liederen waren te vrolijk en opgewekt en de muziekbegeleiding was te hedendaags;
- de trits: ellende - verlossing - dankbaarheid werd gemist.

Conclusie: koester het goud van de Schriftuurlijke verkondiging gegrond op de belijdenisgeschriften en laat het klatergoud van de Pinksterconferentie.

Nee, de dominee was niet helemaal negatief. Het is veelkleurig en er valt te leren van anderen ook al ben je het niet met ze eens.

Wat is er toch gebeurd met de heilige Geest?
In het boek Handelingen ervaar je volop beweging, stroming, golven, interventies van de heilige Geest, die Geest opent harten, geeft radicale levensveranderingen, geeft leiding aan Gods geroepenen, een engel leidt Petrus uit de gevangeniscel, de Geest veroorzaakt aardbevingen, verleent buitengewone vrijmoedigheid, er gebeuren wonderen van genezing en bevrijding. Diaken Filippus wordt weggeroepen uit een opwekking die gaande was in Samaria om naar een verlaten weg te gaan rond het middaguur.

Dan is de logica toch zoek?
Is die ene minister van financiën van Ethiopië dan belangrijker dan wat er in Samaria gebeurde?

Hoe verliepen de bijeenkomsten van de vroeg-christelijke gemeenten? Hoe waren de massabijeenkomsten bij Jezus?
En hoe reageren wij heden ten dage op de stem van God? Als Hij roept? Mag de heilige Geest in onze kerkdiensten wel interveniëren?
Wie heeft de in onze traditionele kerken gebruikelijke liturgie bedacht?
Waarom zijn we er zó zeker van dat 'de gereformeerde leer' de ware leer is?

En wat is eigenlijk 'gereformeerd'?
Het gereformeerde van de OGGiN, de GGiN, de GG, de GKv, de NGK, de CGK,
de HHK, de PKN?
Bedoelen we met de Reformatie die van Luther, van Calvijn, van Zwingli?
Wie zijn de wettige nazaten van de Reformatoren?
Is de RKK een dwalende kerk, de Lutherse-, de Doopsgezinde-, de Oud-Katholieke-, de Baptisten-, de Pinksterkerken?

Soms heb ik de indruk dat we de heilige Geest hebben ingeblikt, of gevangen gezet in een kooi.
En staat op dat blik ons eigen merk?
Er is verstarring, verstening. We zijn vastgeroest.

In mijn jeugd hoorde ik zo vaak: 'U zit op mijn plaats'. Er werd naar het psalmbord gekeken: 'Gelukkig alleen maar psalmen' of 'Vandaag worden er wel heel veel gezangen gezongen'. 'Er wordt te snel gezongen' en dat was synoniem voor oneerbiedig.

Wie bepaalt de gang van zaken in de gemeente? Is het nog altijd de gemeente van Jezus Christus? Bepaalt Hij ons geloofsleven, ons samenkomen, onze kleding, onze liturgie, ons gebed?
Of de synode, de kerkenraad?

Nee, wij weten ons geen raad met de Pinkstergeest.
Écht het geloofsleven van velen is doodsaai, uitermate voorspelbaar.
Onze kerkdiensten ook, altijd hetzelfde lied.
Wij zijn doodsbang voor de heilige Geest.

Jezus vertelde 's nachts aan
Nicodemus: 'De wind zelf zie je niet.
Onzichtbaar. Toch is die windstroming ergens ontstaan en hij gaat ergens naar toe. Waar? Dat weten we niet. Maar wáár die wind waait gebeurt iets.
Onvoorspelbaar. Toch voelbaar, waarneembaar, je ziet beweging, de wind is hoorbaar, kan ons omverblazen'.
En zei Jezus: "Zó is het ook met een man of vrouw die de heilige Geest van boven ontvangen heeft" (Johannes 3:8).

Een wedergeboren christen is even onvoorspelbaar als de wind van de Geest.
Ik zeg wat Hij zegt. Ik doe wat Hij zegt me te doen. Ik ga waar Hij zendt.
Jezus deed de dingen net wat anders.
Het christenleven kan onmogelijk saai zijn, het is avontuurlijk. Elke dag kan anders zijn dan gisteren. Een kerkdienst kan verrassend zijn. Je voelt aan: er is iemand die zijn of haar leven aan Christus wil geven. Iemand heeft iets te vertellen wat hij of zij met de Here heeft meegemaakt.
Of je ervaart bewogenheid met een zieke waarmee je voorbede doet.

Wie geeft de richtlijnen: de Héér van de kerk.
Alles ligt niet vastgegoten, is niet vastgemetseld.
"O God, vergeef ons dat wij U ketenen.
O heilige Geest, vergeef ons dat wij U gekooid hebben. Dat deuren en ramen van onze kerken potdicht zitten.
Wij hebben U voorgeschreven hoe U werkt.
Het moét anders.
Dat Uw Geest in mij woont, moet te merken zijn door mijn omgeving.
En neem de leiding over Uw kerk".
Is in Biddinghuizen Christus verkondigd?
Heeft Gods Geest mensen overtuigd van zonde, oordeel en gerechtigheid?
Ervoeren mensen Gods heiligheid?
Bracht God Zijn kinderen uit allerlei verschillende kerken bij elkaar?
Ja! Dat is het getuigenis wat ik heb gehoord.
God heeft méér schapen, die niet van onze gereformeerde stal zijn........en het zal worden één kudde met één Herder.



viewtopic.php?f=31&t=27039&start=285

De complete overdenking is hierboven te lezen bij Bericht do jul 11, 2019 8:19 am
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor naamloos » 11 jul 2019 09:58

Chaya schreef:Dat kan ik wel doen, maar dan ben ik altijd bang dat er daarna met teksten gesmeten wordt. Want als de Bijbel zo selektief gelezen wordt, staat de ene tekst nl. haaks op de andere.
Bovendien pretenderen de serieuze reageerders hier dat ze de Bijbel bestuderen, dus weten ze echt wel dat er staat, in Hebr. 10:
En je bent niet bang dat je de Bijbel zelf selectief leest?
Chaya schreef:laten wij tot Hem naderen met een waarachtig hart, in volle zekerheid van het geloof, nu ons hart gereinigd is van een slecht geweten en ons lichaam gewassen is met rein water.
Laten wij de belijdenis van de hoop onwrikbaar vasthouden, want Hij Die het beloofd heeft, is getrouw.
En laten wij op elkaar letten door elkaar aan te vuren tot liefde en goede werken.
Laten wij de onderlinge bijeenkomst niet nalaten, zoals het bij sommigen de gewoonte is, maar elkaar aansporen, en dat zoveel te meer als u de grote dag ziet naderen.

En zie wat er daarna staat:
Want als wij willens en wetens zondigen, nadat wij de kennis van de waarheid ontvangen hebben, blijft er geen slachtoffer voor de zonden meer over,
maar slechts een verschrikkelijke verwachting van oordeel en verzengend vuur, dat de tegenstanders zal verslinden.
Het rode is van mij.
Oké. Zijn Opwekkingsgasten en/of kerkgangers die een samenkomst overslaan vloekers, dieven, moordenaars, overspelers, leugenaars ect?
Chaya schreef:Drie diensten is een zeldzaamheid geworden en in de praktijk zie je dat veel gemeenteleden dan ook maar 2 x keer gaan.
Ik luisterde op zondagavond nog weleens een preek via internet, maar als ik "vol" zit van de andere 2 preken, merk ik dat ik het niet zo makkelijk meer opneem. Dus doe ik dat niet meer.
Prima. Maar als ik 'vol' zit van 1 dienst en de volgende oversla is jouw zure reactie ''wat doe je daar überhaupt? (bij Opwekking)
Ik luister en lees heel veel op internet. Ik hoef echt niet perse naar een samenkomst om iets te leren.
Chaya schreef:Telkens schieten jij en naamloos in de overdrijving, GGiN, broeken snorren baarden, 3 x naar de kerk.
Maar ik heb geen van die dingen ooit benoemd!!
Daar ging het mij niet om. Jij benoemde drie uitersten vanuit Opwekking en daarmee zette je het hele evenement in een kwaad daglicht.
Wat ik duidelijk wil maken is dat ik bepaalde punten uit de GGiN -'broeken-rokken, snorren-baarden en kledingkleuren ... enz.- er ook uit kan lichten om een complete denominatie in een kwaad daglicht te stellen. Precies wat jij met Opwekking doet. Dat vind ik intens gemeen!

Wellicht overdreven ivm GGiN (ik zou het niet weten), maar jij bent het zelf die begint met knetterthard overdrijven ten aanzien van Opwekking.
Vandaar mijn 'spiegel' die blijkbaar nog steeds wazig is bij jou.
In mijn geval noem je het hatelijk brallen, maar als je zelf die tactiek gebruikt dan is het opeens oké. (terwijl het mijn bedoeling geenszins is om een denominatie (welke dan ook) in een kwaad daglicht te stellen.
Chaya schreef:Veel christenen geven slechts een uurtje aan God op de zondagochtend.
naamloos schreef:Oh ja, hoe weet jij dat? Alleen aan de hand van de hoeveelheid samenkomsten? ... plus wat je verder niet geciteerd hebt!
Chaya schreef:Joh, schei uit. Ik heb het sufferdje gelezen zeker.
Je weet toch hoe dat gaat bij iedereen, druk druk druk, wil graag sociale contacten, met vrienden, de kinderen, clubs en hobby's, het slokt allemaal tijd op. Bij mij net zo goed hoor, voordat je weer in de overdrijving schiet.
Nou, ik vind je in zoverre een suffertje als je aan de hand van de bijwoning van het aantal kerkdiensten iemand lauw noemt.
En verder is er helemaal niks mis met sociale contacten, dat is juist een must in het koninkrijk van God.
Ja dat kost tijd, en zelf zit je er soms helemaal niet op te wachten. Liever op de bank met een boek ofzo.
Inderdaad, veel mensen zijn druk. Ik probeer prioriteiten te stellen, en die kun je niet in regels vangen.
De ene keer gaat mijn boek aan de kant, en een andere keer juist niet. Gewoon om mezelf niet uit te putten.
Chaya schreef:Als nu de Bijbel iets anders zegt?
De Bijbel zegt in deze context niks anders dan wat ik zeg.
Chaya schreef:Dat er niemand is die God zoekt. Ben jij dan de uitzondering daarop?
Nee hoor. Er zijn veel mensen die God zoeken.
Chaya schreef:Ga bij jezelf eens alle dagen van de week na, hoeveel werkelijke tijd heb je dan aan de Heere besteedt?
Ik schrik me naar als ik dat doe. Want mijn ochtendgebed op dinsdag was haastig, omdat ik weg moest.
En op maandag was ik zo boos op iemand, dat mijn hele dag vergald was.
En zondagavond had ik een spannend boek dat me in de greep hield.
Maar daar heb jij geen last van begrijp ik?

Tijd aan God besteden is bij mij niet perse op je knietjes al je zonden opsommen, vertellen hoe goed Hij is en hoe slecht wij zelf zijn, of naar de dienst gaan enzo.
Voor mij is het ''weten wat Hij wil, hartelijk erkennen dat die wil goed is, en er vervolgens naar streven om Zijn wil te doen."
Ik ben niet in paniek als mijn ochtendgebed haastig is. Tussen de bedrijven door praat ik nog steeds met Hem.
En als ik op iemand (terecht) boos ben, dan is dat ook helemaal geen probleem. Jezus werd ook wel eens kwaad hoor.
De emoties van de mens zijn door God zelf ingeschapen. Ik mag van God en van mezelf gewoon boos, blij, verdrietig, bang ... al naar gelang de omstandigheden zijn.
Verder heb ik nog nooit in de Bijbel gelezen dat ontspanning, een boek lezen, sport kuns, chillen oid niet (indirect) ten dienste zijn van de Heer.
Grutjes, als mijn kinderen genieten van hun hobby, of iets wat ik hen gegeven heb, waarom zou ik dan in vredesnaam denken dat ze mij vergeten hebben? Juist dán bevestigen ze me. Ik zou denken: dat cadeau slaat goed aan, tof dat hij er blij mee is.
God gunt je heus plezier in je leven, of denk je dat wij het als ouders het beter doen dan Hij?
Chaya schreef:Godsdienstig is niet zo moeilijk, dat zijn we bijna allemaal wel in meer of mindere mate, maar de ware GodsVREZE, bezit ik die?
DAT is nu de cruciale vraag beste naamloos.
Hmm, godsdientig zijn is niet makkelijk als het niet vanuit je hart komt. Dan is het een opgave!
Voor mij betekent GODSVREZE in de eerste plaats repsect voor zijn wil, woorden en daden. En dat heb ik.
Hoe je zijn wil interpreteerd daar wordt verschillend over gedacht.
Chaya schreef:Eerlijk blijven, eerst naar jezelf en dan ook naar een ander. Dat we dagelijks zondigen, 'door onze hoeven zakken', ons geduld hebben verloren, een zieke niet bezocht, je hebt gisteren lelijke dingen aan mij geschreven, terwijl ik in oprechtheid hier reageer.
Weliswaar met lek en gebrek, ik heb zeker niet de wijsheid in pacht.
Maar ik kan niet meedoen met dat oppervlakkige godsdienstige, daarmee kun je de eeuwigheid niet in. Echt niet!
Voor zover ik me bewust ben heb ik eerlijk geschreven.
En ja, als je een andere mening bent toegedaan kan die als lelijk ervaren, dat is andersom ook zo.
Maar ik VERoordeel nooit de 'tegenstander', die aanvaard ik gewoon als een broeder/zuster in het geloof.
En wat jij oppervlakkig vind is voor mij helemaal niet oppervlakkig. Dat kost me emoties, tijd, geld, energie enzo.
Het oordeel daarover komt God toe, gelukkig maar!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23576
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Marnix » 11 jul 2019 11:04

Los daarvan is de rustdag ook ingesteld als rustdag, om uit de rusten van het werken plus alle dingen ‘s avonds. Werk, kerk, vergaderingen, jeugdclubs, commissies, huishouden etcetera. Volgens mij is dat ook een reden waarom er in de Bijbel 1 samenkomst is op de rustdag.

Een zondag met twee diensten ziet er voor mij ongeveer zo uit:

Opstaan, aankleden, kinderen aankleden, eten, spullen pakken, kinderen naar creche en 3+ groep brengen, kerk, koffie drinken / napraten / bijpraten na afloop, naar huis, jongste kind eten geven en naar bed brengen, zelf eten en andere kind ook, andere kind naar bed brengen, jongste kind er weer een keer uit en fruit geven. En dan tegen de tijd dat je je klaar moet maken voor de middagdienst wordt oudste kind weer wakker, aankleden, thee geven. Jongste kind mag onderhand weer wat eten en naar bed. Als je thuis komt snel aanschuiven bij het eten want dan is het ruim na zessen. Kinderen naar bed. Afruimen. En als je thuis moet blijven want iemand moet bij de kinderen blijven heb je twee kids en kan je ondertussen eten koken en zo, dat kan je dan niet verdelen.

Aan het eind van de dag heb ik de kids nauwelijks gezien, vooral de oudste niet want die slaapt tussen de twee diensten door 2-3 uur, zeker in het weekend. En zondagochtend is hij in creche / club en na de middagdienst na het eten gaat hij naar bed. En zo is het rennen en vliegen van de werkweek (en we werken allebei 4 dagen) keurig doorgetrokken naar de zondag. Precies niet zoals de rustdag door God bedoeld is. Maar dan hebben we wel maar weer een leerdienst meegepakt. Niet helemaal zoals de zondag bijbels gezien bedoeld is. En als dan die tweede dienst helemaal geen bijbelse gronden heeft maar later gewoon door mensen is bedacht en ingesteld vind ik het helemaal niet verkeerd, integendeel, om die tweede dienst af en toe over te slaan. Regelmatig luisteren we zondagavond nog een preek, als de rust is weergekeerd :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Veendam » 11 jul 2019 11:33

Marnix schreef:Los daarvan is de rustdag ook ingesteld als rustdag, om uit de rusten van het werken plus alle dingen ‘s avonds. Werk, kerk, vergaderingen, jeugdclubs, commissies, huishouden etcetera. Volgens mij is dat ook een reden waarom er in de Bijbel 1 samenkomst is op de rustdag.

Een zondag met twee diensten ziet er voor mij ongeveer zo uit:

Opstaan, aankleden, kinderen aankleden, eten, spullen pakken, kinderen naar creche en 3+ groep brengen, kerk, koffie drinken / napraten / bijpraten na afloop, naar huis, jongste kind eten geven en naar bed brengen, zelf eten en andere kind ook, andere kind naar bed brengen, jongste kind er weer een keer uit en fruit geven. En dan tegen de tijd dat je je klaar moet maken voor de middagdienst wordt oudste kind weer wakker, aankleden, thee geven. Jongste kind mag onderhand weer wat eten en naar bed. Als je thuis komt snel aanschuiven bij het eten want dan is het ruim na zessen. Kinderen naar bed. Afruimen. En als je thuis moet blijven want iemand moet bij de kinderen blijven heb je twee kids en kan je ondertussen eten koken en zo, dat kan je dan niet verdelen.

Aan het eind van de dag heb ik de kids nauwelijks gezien, vooral de oudste niet want die slaapt tussen de twee diensten door 2-3 uur, zeker in het weekend. En zondagochtend is hij in creche / club en na de middagdienst na het eten gaat hij naar bed. En zo is het rennen en vliegen van de werkweek (en we werken allebei 4 dagen) keurig doorgetrokken naar de zondag. Precies niet zoals de rustdag door God bedoeld is. Maar dan hebben we wel maar weer een leerdienst meegepakt. Niet helemaal zoals de zondag bijbels gezien bedoeld is. En als dan die tweede dienst helemaal geen bijbelse gronden heeft maar later gewoon door mensen is bedacht en ingesteld vind ik het helemaal niet verkeerd, integendeel, om die tweede dienst af en toe over te slaan. Regelmatig luisteren we zondagavond nog een preek, als de rust is weergekeerd :-)


Zoals de Joden op de rustdag ook niet koken kan het best handig en makkelijk zijn om meer eten te maken de dag er voor zodat je het makkelijk kunt opwarmen, dan scheelt het je weer tijd voor de dag er na als je meer rust wilt hebben om andere dingen te doen.
Even helemaal los van welke dag dat dan is, maar het principe is wel handig.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23576
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Marnix » 11 jul 2019 11:46

Veendam schreef:Zoals de Joden op de rustdag ook niet koken kan het best handig en makkelijk zijn om meer eten te maken de dag er voor zodat je het makkelijk kunt opwarmen, dan scheelt het je weer tijd voor de dag er na als je meer rust wilt hebben om andere dingen te doen.
Even helemaal los van welke dag dat dan is, maar het principe is wel handig.


Klopt, doen we door de week ook al regelmatig want dan is het allemaal ook wel een uitdaging :-) Koken is leuk maar aan even uitgebreid lekker koken kom ik momenteel niet zo vaak toe :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Chaya » 11 jul 2019 13:40

naamloos schreef: Voor zover ik me bewust ben heb ik eerlijk geschreven.
En ja, als je een andere mening bent toegedaan kan die als lelijk ervaren, dat is andersom ook zo.
Maar ik VERoordeel nooit de 'tegenstander', die aanvaard ik gewoon als een broeder/zuster in het geloof.
En wat jij oppervlakkig vind is voor mij helemaal niet oppervlakkig. Dat kost me emoties, tijd, geld, energie enzo.
Het oordeel daarover komt God toe, gelukkig maar!

In dit topic is het mijn laatste reactie en beantwoord alleen jou, omdat jij tenminste nog een serieuze poging doet om een reactie te geven.
Maar je maakt zoiets anders van mijn woorden en houdt mij steeds een spiegel voor, terwijl je er zelf nooit in kijkt blijkbaar.

Je proeft de intentie niet achter mijn schijnbaar scherpe bewoordingen, die overigens heel normaal zijn in een groot gedeelte van de midden- en rechterflank. Maar dat wordt hier niet meer verstaan.
Dan zou ik opeens op de troon van God zitten, terwijl ik mezelf er ALTIJD in betrek.

Maar ik bedank je toch voor de genomen moeite.
En het spijt me dat ik kennelijk niet in staat was om over te brengen wat mijn zorgen zijn.

Ik ben bedroefd omdat een van de meeste waardevolle forummers hier afscheid heeft genomen, in het andere topic.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor coby6 » 11 jul 2019 14:06

Chaya schreef:Joh, schei uit. Ik heb het sufferdje gelezen zeker.
Je weet toch hoe dat gaat bij iedereen, druk druk druk, wil graag sociale contacten, met vrienden, de kinderen, clubs en hobby's, het slokt allemaal tijd op. Bij mij net zo goed hoor, voordat je weer in de overdrijving schiet.

Als nu de Bijbel iets anders zegt?
Dat er niemand is die God zoekt. Ben jij dan de uitzondering daarop?
Ga bij jezelf eens alle dagen van de week na, hoeveel werkelijke tijd heb je dan aan de Heere besteedt?
Ik schrik me naar als ik dat doe. Want mijn ochtendgebed op dinsdag was haastig, omdat ik weg moest.
En op maandag was ik zo boos op iemand, dat mijn hele dag vergald was.
En zondagavond had ik een spannend boek dat me in de greep hield.
Maar daar heb jij geen last van begrijp ik?

Godsdienstig is niet zo moeilijk, dat zijn we bijna allemaal wel in meer of mindere mate, maar de ware GodsVREZE, bezit ik die?
DAT is nu de cruciale vraag beste naamloos.

Eerlijk blijven, eerst naar jezelf en dan ook naar een ander. Dat we dagelijks zondigen, 'door onze hoeven zakken', ons geduld hebben verloren, een zieke niet bezocht, je hebt gisteren lelijke dingen aan mij geschreven, terwijl ik in oprechtheid hier reageer.
Weliswaar met lek en gebrek, ik heb zeker niet de wijsheid in pacht.
Maar ik kan niet meedoen met dat oppervlakkige godsdienstige, daarmee kun je de eeuwigheid niet in. Echt niet!

En nee, het gaat niet om wettische regeltjes, of zware preken, of niet-ritmisch zingen. Echt niet!!
Maar we mogen elkaar niet bedriegen. En daar maak ik me echt zorgen om.

Ja we moeten wakker worden. Ik had ooit een droom dat we met de hele kerk lagen te pitten op de vloer van een kerkgebouw en toen stonden er een hoop op en ik zag Jezus op het punt om te gaan trouwen en we gingen de straat op om het evangelie te brengen. Ik zag allemaal mensen van verschillende kerkgenootschappen dat doen. Vroeger baden we van 6 tot 8 's ochtends elke dag met de kerk. Baby ging gewoon mee.
We moeten echte opwekking, geen leuke bezighouddiensten.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor MoesTuin » 11 jul 2019 14:41

coby6 schreef:Ja we moeten wakker worden. Ik had ooit een droom dat we met de hele kerk lagen te pitten (.....)
We moeten echte opwekking, geen leuke bezighouddiensten.


Exact!

Doet me hieraan denken...

"de overleden gemeente"

Een Spiegel!

https://www.refoweb.nl/dwars/1552/een-y ... -gemeente/

Hopelijk doen velen er iets mee, zoals de gemeente die wakker werd geschud, maar vaak worden dingen ter kennisgeving aangenomen en men gaat weer over tot de orde van de dag (lees, de in slaap gevallen gemeente)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Bartje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 30 okt 2013 19:48

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Bartje » 11 jul 2019 22:25

Even aan naamloos.
Laat ik het even heel simpel stellen. (Voorbeeld) Je bent aangesloten bij een kerkgenootschap die 2 keer samen komt en jij komt maar 1 keer verzaak je dan 1 samenkomst? Ten tweede als jij vind dat je vol zit na 1 dienst is dat een legitieme rede om bij de 2 afwezig te blijven? Ten derde stel dat je een studie kamer vol met naslag en theologie boeken heb is dat een rede om dan maar niet deel te nemen aan een leer dienst, omdat je al zoveel kennis in "huis" heb?

Het gaat inderdaad niet om hoe vaak je naar een kerk gaat, maar naar mij bescheide mening us dat je moet schikken naar de gemeente waar bij je bent aangesloten.
En 1 stel regel die Albert Einstijn : ik kan 99x bewijzen dat ik gelijk heb, er is maar 1 bewijs nodig dat ongelijk heb.
Er staat geschreven in de Bijbel : zonder Mij kunt gij niks doen. Ook in handelingen staat : er kwamen zoveel tot geloof dat er geoordineerd was. De negende plaag: de duisternis , zij die stonden bleven staan die zaten zitten en die lagen bleven liggen. En dat duurde drie dagen kan jij het voorstellen? Drie dagen blijven staan en niet kunnen gaan zitten. En daar naast wat zegt het woord of geef het aan opwekking? Waar ligt de kracht in de mens of buiten?
Haast u langzaam.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 27 gasten