Opwekking 2019

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor MoesTuin » 02 jul 2019 19:11

Chaya schreef:
Gelukkig zegt de Bijbel ook dit:

Zalig zijn die treuren; want zij zullen vertroost worden.
En dat mag tot troost en bemoediging zijn, dan kun je van mij die huppelblijdschap houden hoor.




Pas maar op dat je niet wordt zoals Michal

want....gelukkig zegt de Bijbel dit ook :wink: :

David huppelde in 2 Samuel 6 vers 14 uit alle macht en dat was voor de Heer!
Michal geloofde er niets van en verachte hem in haar hart dus zij had in ieder geval geen huppel geloof.

2 Samuel 6 vers 14-16


14 En David huppelde met alle macht voor het aangezicht des HEEREN; en David was omgord met een linnen lijfrok.

15 Alzo brachten David en het ganse huis Israëls de ark des HEEREN op, met gejuich en met geluid der bazuinen.


16 En het geschiedde, als de ark des HEEREN in de stad Davids kwam, dat Michal, Sauls dochter, door het venster uitzag. Als zij nu den koning David zag, springende en huppelende voor het aangezicht des HEEREN, verachtte zij hem in haar hart.


huppelen voor het aangezicht van de Heer
...in een linnen lijfrok
.....met gejuich en bazuingeschal....
Het is nogal wat allemáál! |:)|

Wat zou de Heere hiervan gevonden hebben?
En hoe oordeelde men vanaf de zijlijn hierover (Michal)?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Race406 » 02 jul 2019 19:47

MoesTuin schreef:Pas maar op dat je niet wordt zoals Michal

want....gelukkig zegt de Bijbel dit ook :wink: :

David huppelde in 2 Samuel 6 vers 14 uit alle macht en dat was voor de Heer!
Michal geloofde er niets van en verachte hem in haar hart dus zij had in ieder geval geen huppel geloof.

2 Samuel 6 vers 14-16


14 En David huppelde met alle macht voor het aangezicht des HEEREN; en David was omgord met een linnen lijfrok.

15 Alzo brachten David en het ganse huis Israëls de ark des HEEREN op, met gejuich en met geluid der bazuinen.


16 En het geschiedde, als de ark des HEEREN in de stad Davids kwam, dat Michal, Sauls dochter, door het venster uitzag. Als zij nu den koning David zag, springende en huppelende voor het aangezicht des HEEREN, verachtte zij hem in haar hart.


huppelen voor het aangezicht van de Heer
...in een linnen lijfrok.....
Het is nogal wat allemáál! |:)|
Als je dus echt consequent wilt zijn dan dans jij komende zondag dus in je onderbroek naar de kerk. Let wel: er staat NIET dat David IN de tempel danste..... In de tempel was de Here in al Zijn Heiligheid aanwezig. Daar was men er van doordrongen dat ze als zondig en nietig mens de Here Zelf gingen ontmoeten. In de tempeldienst werd dansen niet opgenomen. Dansen werd nogal eens vereenzelvigd met afgodendienst. Denk aan het volk dat danste rondom het gouden kalf en de Baälspriesters die op de Karmel dansten om Baäl gunstig te stemmen. Inderdaad, het is allemaal wat...... :wink:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Marnix » 02 jul 2019 21:04

Race406 schreef:Als je dus echt consequent wilt zijn dan dans jij komende zondag dus in je onderbroek naar de kerk. Let wel: er staat NIET dat David IN de tempel danste..... In de tempel was de Here in al Zijn Heiligheid aanwezig. Daar was men er van doordrongen dat ze als zondig en nietig mens de Here Zelf gingen ontmoeten. In de tempeldienst werd dansen niet opgenomen. Dansen werd nogal eens vereenzelvigd met afgodendienst. Denk aan het volk dat danste rondom het gouden kalf en de Baälspriesters die op de Karmel dansten om Baäl gunstig te stemmen. Inderdaad, het is allemaal wat...... :wink:


- David danste voor de ark uit. De heiligheid van de tempel was gekoppeld aan de aanwezigheid van de ark die niet voor niets in het heilige der heiligen kwam te staan.

- de tempeldienst heeft afgedaan. Gods heiligheid en de afstand die er daardoor was (daarom mocht je wel naar de tempel maar tot een bepaalde grens komen) het gevolg van de zonde maar als Jezus sterft scheurt het voorhangsel. Hij neemt de zonde weg. Een priester moest zich heiligen om naar God toe te mogen gaan, in het heilige, maar door het offer van Jezus Christus zijn we geheiligd. “Je mag wel dansen maar niet in de kerk want God is heilig” lijkt me niet op zijn plaats. Dat er trouwens geen ruimte zou zijn voor dans in de tempel is ook niet echt hard te maken, sterker nog, in Psalm 150 lees je: “loof God in Zijn heilige woning” en verderop: loof hem met dans en tamboerijn. Er is dus geen tegenstelling tussen dans en de heiligheid van God. Dat lijkt toch vooral een bedenksel van mensen die cultureel gezien tegen dansen zijn en daar een onderbouwing voor proberen te bedenken, maar vanuit de Bijbel valt dat zo niet hard te maken, integendeel, het tegenovergestelde blijkt. (Wat niet wil zeggen dat je dus MOET dansen, wij, stijve harken, zijn net zo goed welkom bij Hem.



- Dat er verkeerde vormen van dansen zijn is logisch. De Bijbel leert dat het niet verkeerd is om voor God te dansen, we dat het verkeerd is om voor andere goden te dansen. Maar waar leert de Bijbel dat omdat er bij afgodendienst gedanst wordt, je ook niet voor God mag dansen? (Overigens hadden we het vooral over jubelen en juichen maar prima om hier ook even over na te denken)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor MoesTuin » 02 jul 2019 23:31

Race406 schreef:Als je dus echt consequent wilt zijn dan dans jij komende zondag dus in je onderbroek naar de kerk. Let wel: er staat NIET dat David IN de tempel danste..... In de tempel was de Here in al Zijn Heiligheid aanwezig. Daar was men er van doordrongen dat ze als zondig en nietig mens de Here Zelf gingen ontmoeten. In de tempeldienst werd dansen niet opgenomen. Dansen werd nogal eens vereenzelvigd met afgodendienst. Denk aan het volk dat danste rondom het gouden kalf en de Baälspriesters die op de Karmel dansten om Baäl gunstig te stemmen. Inderdaad, het is allemaal wat...... :wink:


Dan moet verentooi en string ook wel kunnen, :mrgreen: maar zo consequent wil ik niet zijn, de bijbel moet je ook niet te letterlijk lezen met losse teksten maar in zijn geheel en in zijn waarde van plaats en tijd.

En dan Psalm 150 erbij in de praktijk brengen :wink:

Vers 2
Looft God, met bazuingeklank;
Geeft Hem eer, bewijst Hem dank;
Looft Hem, met de harp en luit;
Looft Hem, met de trom en fluit;
Looft Hem, op uw blijde snaren;
Laat zich 't orgel overal
Bij het juichend vreugdgeschal,
Tot des HEEREN glorie, paren.

Vers 3
Looft God, naar Zijn hoog bevel,
Met het klinkend cimbelspel;
Looft Hem, op het schel metaal
Van de vrolijke cimbaal;
Looft den HEER; elk moet Hem eren,
Al wat geest en adem heeft;
Looft den HEER, die eeuwig leeft;
Looft verheugd den HEER der heren!




Maar de rechtvaardigen zullen zich verblijden; zij zullen van vreugde opspringen voor Gods aangezicht, en van blijdschap vrolijk zijn.

uit diepe dankbaarheid voor de onverdiende vergeving (nooit blijven hangen in de zonde kennis, je kan er zelf niets mee, enkel Christus bij Hem kan je alles neerleggen en Hij zal je rijkelijk vergeven en als dank wil Hij geloofd en geprezen worden)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Bartje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 30 okt 2013 19:48

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Bartje » 04 jul 2019 18:30

Bedankt voor de bemoedigingen.
Moestuin;
uit diepe dankbaarheid voor de onverdiende vergeving (nooit blijven hangen in de zonde kennis, je kan er zelf niets mee, enkel Christus bij Hem kan je alles neerleggen en Hij zal je rijkelijk vergeven en als dank wil Hij geloofd en geprezen worden)


Nou daar sla je plank met nagel mis.
Zonden kennis daar blijf je niet in hang zo groeit zelfs met je mee. Het punt is dat zodra je bent opgewekt dat gaat zien, meer en meer (als je trouw de bijbel leest en bid en gelooft) hoe verdorven je toestand eigenlijk is.
En juist dit wat jij steld daar erger ik mij nogal aan. Ja je kunt er niks mee verdienen maar de dankbaarheid groeit er er mee. Het liefst heb ik helemaal geen zonden kennis maar dat zou betekenen dat ik ook zou weten waar im nou dankbaar voor zou zijn, ja heb genade ontvangen en bent vrij gesteld :-k . Je gaat pas de volle waarde van de genade zien na mate je ogen verder open worden gezet. Het is net met de liefde in het begin spetterd alles, maar hoe langer je bij elkaar bent hoe meer je van elkaar houd en tot 1 je samen bent gekomen. (Voorbeeld)
Opwekking is niet alleen maar vrolijk huppelen opwekking is pas het begin van de ware diepe val van de mens te leren kennen en zien dat de genade de moter is van de terug keer.
Haast u langzaam.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor MoesTuin » 05 jul 2019 12:07

Bartje; in aansluiting....dit schreef ik ook eerder in dit topic....

MoesTuin schreef: (...)

Leer van je mede broeders en zusters in Geloof in de Heer



Ja en dan in dat Geloof kan je niet meer somberen kan je niet meer zwijgen, maar dankbaar de Heer Zijn eer betonen in diepe dankbaarheid en blijdschap voor alles wat Hij voor mij uit niets verdiend gedaan heeft.
Hij heeft mij gered uit Liefde alleen en ik heb het uit niets gekregen, uit totale verlorenheid en reddeloosheid heeft Hij mijn stem gehoord en in Geloof en door de heilige Geest in Geloof gegeven mag ik in Zijn Licht schijnen en dan zwijg je niet meer...
Kom ga met ons en doe als wij, zingt Hem de lof!



Gezang 49
1
Jezus, leven van mijn leven,
Jezus, dood van mijne dood,
die voor mij U hebt gegeven,
in de bangste zielennood,
opdat ik niet hoop'loos sterven,
maar uw heerlijkheid zou erven,
duizend, duizend maal, o Heer,
zij U daarvoor dank en eer!

2
Gij, o Jezus, hebt gedragen
lasteringen, spot en hoon,
zijt gebonden en geslagen,
Gij, des Vaders eigen Zoon,
om van schuld en eeuwig lijden
mij, verloor'ne, te bevrijden,
duizend, duizend maal, o Heer,
zij u daarvoor dank en eer!

3
Heer, verzoener van mijn zonden,
Heiland, die mij hebt gezocht,
die mijn boeien hebt ontbonden,
en voor God mij vrijgekocht,
ik, onrein in schuld verloren,
ben opnieuw in U geboren:
duizend, duizend maal, o Heer,
zij U daarvoor dank en eer!

4
Dank, mijn Heiland, voor uw lijden,
voor uw bitt're bange nood,
voor uw heilig, biddend strijden,
voor uw trouw tot in de dood,
voor de wonden, U geslagen,
voor het kruis, door U gedragen;
duizend, duizend maal, o Heer,
zij U daarvoor dank en eer!

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor coby6 » 05 jul 2019 14:28

Chaya schreef:Heb jij iemand weleens stokstijf zien staan, terwijl hij jubelde en juichte?

Het gaat er om dat jullie dit overslaan.
Steevast wordt de nadruk gelegd op jubelen en juichen, maar dat is pas NADAT er getreurd is.

Ja allebei is gezond. Als je eerst treurt, kun je daarna nog blijer huppelen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Marnix » 05 jul 2019 23:06

coby6 schreef:Ja allebei is gezond. Als je eerst treurt, kun je daarna nog blijer huppelen.


Het probleem is dat Nederlanders wat stijfjes zijn en protestante Nederlanders al helemaal. En dat klopt niet helemaal dus heeft men geprobeerd dat bijbels te gaan onderbouwen. En zo is het onbijbelse denkbeeld in de wereld gekomen dat echt jubelen, oprechte blijdschap, opspringen van blijdschap en dat soort dingen alleen in je hart plaatsvinden. Maar dat gaan uiten door echt te gaan dansen, huppelen, jubelen, juichen etc is dan ooeens oppervlakkig, kortzichtig en bovendien werelds...

Take the shackles off my feet so I can dance
I just want to praise you, I just want to praise you
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor coby6 » 06 jul 2019 09:01

Marnix schreef:Het probleem is dat Nederlanders wat stijfjes zijn en protestante Nederlanders al helemaal. En dat klopt niet helemaal dus heeft men geprobeerd dat bijbels te gaan onderbouwen. En zo is het onbijbelse denkbeeld in de wereld gekomen dat echt jubelen, oprechte blijdschap, opspringen van blijdschap en dat soort dingen alleen in je hart plaatsvinden. Maar dat gaan uiten door echt te gaan dansen, huppelen, jubelen, juichen etc is dan ooeens oppervlakkig, kortzichtig en bovendien werelds...

Take the shackles off my feet so I can dance
I just want to praise you, I just want to praise you

Lol dat doet me denken aan Trinity, dat ze er wat beweging in wilden krijgen.
https://m.youtube.com/watch?v=NDm4nLeF8io

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor mona » 06 jul 2019 16:39

Marnix schreef:“Je mag wel dansen maar niet in de kerk want God is heilig” lijkt me niet op zijn plaats. Dat er trouwens geen ruimte zou zijn voor dans in de tempel is ook niet echt hard te maken, sterker nog, in Psalm 150 lees je: “loof God in Zijn heilige woning” en verderop: loof hem met dans en tamboerijn. Er is dus geen tegenstelling tussen dans en de heiligheid van God.


Dans had geen plaats in de tempeldienst, David stelde wel zangers en muzikanten aan, maar geen dansers. De reidans is in Israel een spontane uiting van vreugde, maar de dans is geen onderdeel van de tempeldienst om God te aanbidden. Ik lees ook nergens dat dans een aanbiddingsvorm is, alleen bij heidense godsdiensten, waarbij je dan uitkomt bij sacrale dansen.
Mag je dan niet van blijdschap huppelen? Natuurlijk wel. Maar laat dat dan een spontane uiting zijn, en niet als onderdeel van de dienst. Want als het een onderdeel is, is het niet spontaan meer. Verplicht van blijdschap huppelen gaat nogal moeilijk, want niet iedereen is tegelijkertijd blij.


Bijbel
In de Bijbel vinden we een drietal momenten wanneer men gaat dansen, 1) spontaan als vorm van dank of vreugde (Ex. 15:20; Richt. 11:34), of als kinderspel (Mat. 11:17); 2) bij bruiloften (Hoogl. 6:13) en feesten (Luk. 15:25), dus meer ceremonieel; 3) bij heidense rituelen (Ex. 32:19; 1 Kon. 18:26; 1 Cor. 10:7).

Oude Testament
Over de spontane vorm van dans als vorm van dank of vreugde wordt oa. gesproken bij Mirjam (Exodus 15:20) en David.

De passage in Hooglied 6:13 waar de Sulamitische wordt opgeroepen om te dansen, moeten we binnen de bruiloftssetting zien. Het gebruikte כִּמְחֹלַ֖ת הַֽמַּחֲנָֽיִם kiməḥōlaṯ hammaḥănāyim is moeilijk te vertalen (NBV "danst tussen twee reien", HSV "reidans van twee legers", NBG51 "reidans van Machanaïm", WV95 "straatdanseres", GNB96 "Machanaïm-danseres". → מַֽחֲנֶה H4264).

Dansen zien we ook terug bij heidense en afgodische riten, zoals het dansen rondom het gouden kalf (Ex. 32:19), of het dansen van de Baal priesters op de berg Karmel (1 Kon. 18:26). Mogelijk dat juist om deze reden de dans niet is opgenomen in de eredienst bij de tabernakel en later tempel.

Nieuwe Testament
Het Grieks ὀρχέομαι G3738 wordt in een viertal passages van het Nieuwe Testament gebruikt. Van een solodans is sprake bij Salome, de dochter van Herodias, die ter ere van de verjaardag van Herodes Antipas voor hem en zijn hofhouding danste (Mat. 14:6; Mark. 6:22).

Verder in een korte gelijkenis waarin Jezus aan volgelingen vertelt over kinderen die op de markt zitten en hun vriendjes toeroepen: Wij hebben voor jullie op de fluit gespeeld, maar jullie hebben niet gedanst; wij hebben klaagliederen voor jullie gezongen, maar jullie hebben geen rouw bedreven (Mat. 11:17; Luk. 7:32).
In 1 Corinthiers 10:7 een verwijzing gemaakt naar het Oude Testament waar men voor het gouden kalf danste.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Bartje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 30 okt 2013 19:48

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Bartje » 06 jul 2019 20:33

Nederlandse christendom is zoals het land is. strak, geordend, berekend en wel overwogen met mogelijkheid tot opzwellen voor een tijd.
Dit schoot mij te binnen bij jou op merking
Marnix schreef:Het probleem is dat Nederlanders wat stijfjes zijn en protestante Nederlanders al helemaal. En dat klopt niet helemaal dus heeft men geprobeerd dat bijbels te gaan onderbouwen.


maar als je er naar kijkt is het ergens uit voort gekomen om de zo dicht mogelijk bij de Bijbel te blijven. Die vaargeulen willen wel eens vol lopen met bagger en lijken dan niet meer begaanbaar, maar we moeten leren dat ze ook gebaggerd moeten worden om gangbaarheid te garanderen.
Kennis is dan zeer belangrijk niet alleen van vreugde maar ook van zonden. zonden is de bagger en vreugde de doorstroom van het water, maar als de kennis ontbreekt dan slipt alles dicht en stopt de vreugde.

wat ik hier mee wil aangeven is dat als je opgewekt ben je kan huppelen van vreugde over het stroompje genade dat is gaan stromen. een tijd lang zal het goed gaan en breder worden. maar naarmate de stroom dieper wordt kalft de kanten nogal eens in en dat belemmerd de doorstroom en als je niks doet wordt het een dam. dan zal de stroomafwaarts ook weer dichtgroeien en dan kan de zonde wortel schieten.
zonden kennis kan dit voorkomen, maar betekend wel dat je wakker (Waken) zal moet blijven en blijven baggeren (Bidden).
Haast u langzaam.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Johan100 » 06 jul 2019 21:26

Bartje schreef:En hoe zit het dan met een "ex" verslaafde? Weet dat die vrij is maar zodra het gene zich weer aanbied valt hij soms wel soms niet.
Is die nu vrij van zonde of nou niet?
En telkens maar zeggen dat blijdschap een taak is van uit de Bijbel is........... ik heb mij twijfels daar bij. Ik weet dat het een druif is van de tros. Als zonde kennis afwezig is hoe weet je dan wat wel en niet kan en God wel of niet behaagd?
En dit is geschreven door een ex verslaafde die elke dag strijd tegen zijn oude natuur. Dat ben ik zelf!
Hoe wist Paulus wat zonden was? Door de wet verwerpt hij de wet? Nee, ondanks dat hij vrij is zo een ieder die van en in Christus is, hij gebruikt hem iedere dag omdat de huisregels zijn van onze Vader in de hemel.

Niemand is vrij van zonden ook een christen hier op deze aarde niet, en wie dat wel beweerd is geen christen. Als je denkt dat ik nu een onbijbels stand punt in neem, die gene kent de dan God en Zijn Woord niet.

We zijn van nature allemaal slaven van de zonde. Los van God. Zondenatuur waar het kwaad inzit. De leugen. En daardoor kunnen we ook gebonden zijn aan verslavingen als roken/alcohol/telefoongebruik/etc.

De weg ter ontkoming is Jezus de Verlosser.

Paulus zegt ergens in de Romeinenbrief dat toen de wet kwam de zonde weder levend werd. Jezus Christus kwam in het leven van Paulus en liet hem zien wat zonde is en dat hij zich er zelf niet van kon verlossen. Een ongevoelig blind mens ziet dat niet. En gelooft het ook niet. Het lijkt soms wel of er een plakker over sommige Bijbelteksten zit in de gesprekken. De cruciale teksten vaak. Bijvoorbeeld dat ons hart arglistig is van nature. De Heilige Geest moet onze ogen openen voor het Woord.

Dan ga je strijden om in te gaan.

In die weg is zijn vlees met Christus gekruist en is hij gestorven en toen kwam Christus in zijn hart. (Galaten 2:19,20)

Ik denk dat dit gebeurt is nadat hij geveld is, in die drie dagen dat hij blind was. Daarna kreeg Paulus de Geest van God/Christus en predikte terstond Christus en Die gekruisigd.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 06 jul 2019 23:04, 2 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Marnix » 06 jul 2019 21:38

mona schreef:Dans had geen plaats in de tempeldienst, David stelde wel zangers en muzikanten aan, maar geen dansers. De reidans is in Israel een spontane uiting van vreugde, maar de dans is geen onderdeel van de tempeldienst om God te aanbidden. Ik lees ook nergens dat dans een aanbiddingsvorm is, alleen bij heidense godsdiensten, waarbij je dan uitkomt bij sacrale dansen.
Mag je dan niet van blijdschap huppelen? Natuurlijk wel. Maar laat dat dan een spontane uiting zijn, en niet als onderdeel van de dienst. Want als het een onderdeel is, is het niet spontaan meer. Verplicht van blijdschap huppelen gaat nogal moeilijk, want niet iedereen is tegelijkertijd blij.


Bijbel
In de Bijbel vinden we een drietal momenten wanneer men gaat dansen, 1) spontaan als vorm van dank of vreugde (Ex. 15:20; Richt. 11:34), of als kinderspel (Mat. 11:17); 2) bij bruiloften (Hoogl. 6:13) en feesten (Luk. 15:25), dus meer ceremonieel; 3) bij heidense rituelen (Ex. 32:19; 1 Kon. 18:26; 1 Cor. 10:7).

Oude Testament
Over de spontane vorm van dans als vorm van dank of vreugde wordt oa. gesproken bij Mirjam (Exodus 15:20) en David.

De passage in Hooglied 6:13 waar de Sulamitische wordt opgeroepen om te dansen, moeten we binnen de bruiloftssetting zien. Het gebruikte כִּמְחֹלַ֖ת הַֽמַּחֲנָֽיִם kiməḥōlaṯ hammaḥănāyim is moeilijk te vertalen (NBV "danst tussen twee reien", HSV "reidans van twee legers", NBG51 "reidans van Machanaïm", WV95 "straatdanseres", GNB96 "Machanaïm-danseres". → מַֽחֲנֶה H4264).

Dansen zien we ook terug bij heidense en afgodische riten, zoals het dansen rondom het gouden kalf (Ex. 32:19), of het dansen van de Baal priesters op de berg Karmel (1 Kon. 18:26). Mogelijk dat juist om deze reden de dans niet is opgenomen in de eredienst bij de tabernakel en later tempel.

Nieuwe Testament
Het Grieks ὀρχέομαι G3738 wordt in een viertal passages van het Nieuwe Testament gebruikt. Van een solodans is sprake bij Salome, de dochter van Herodias, die ter ere van de verjaardag van Herodes Antipas voor hem en zijn hofhouding danste (Mat. 14:6; Mark. 6:22).

Verder in een korte gelijkenis waarin Jezus aan volgelingen vertelt over kinderen die op de markt zitten en hun vriendjes toeroepen: Wij hebben voor jullie op de fluit gespeeld, maar jullie hebben niet gedanst; wij hebben klaagliederen voor jullie gezongen, maar jullie hebben geen rouw bedreven (Mat. 11:17; Luk. 7:32).
In 1 Corinthiers 10:7 een verwijzing gemaakt naar het Oude Testament waar men voor het gouden kalf danste.


Ik kan me hier goed in vinden. Dansen, juichen, jubelen etc moet nooit een verplichte aangelegenheid worden. Je kan dat niet afdwingen, verplichten, dan zou het inderdaad een leeg ritueel worden. Het verschilt ook erg per cultuur dat ingebakken zit. Sommige mensen doen het niet of haast nooit, bij anderen is dansen een logisch gevolg van blij zijn. Daarom moeten we er niet zo verkrampt mee omgaan, alsof het fout zou zijn als je zelden danst, of als je het met regelmaat danst. Het gaat er om of we tot eer van God leven. God heeft mensen verschillend gemaakt en we mogen dus ook verschillend zijn, ook op dit vlak. Maar laten we elkaar niet langs onze culturele maatstaf meten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Prisma23 » 06 jul 2019 21:46

U bent in De Beek-Uddel nog altijd lid van een behoudend kerkgenootschap, de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Hoe kijkt u na twee jaar tegen die gemeente aan?

„Ik voel me er nog altijd mee verbonden, al geloof ik niet dat zoals wij geloven de enig juiste manier is. Zo staan er dingen in de Bijbel die wij weer niet doen.”

Waar denkt u aan?

„De manier waarop in de Bijbel vreugde werd beleefd –uitbundig, en zelfs met dans– staat in contrast met enkel het orgel bij ons. Hier in de gemeenten van de RPC (Reformed Presbyterian Church) worden zelfs helemaal geen instrumenten in de kerk gebruikt. Dat is om te voorkomen dat mensen weer gaan dansen. Een stukje niet-Afrikaanse cultuur is daarmee de kerk binnen-gebracht.”


gelezen in https://www.rd.nl/meer-rd/samenleving/w ... -1.1578160

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Marnix » 06 jul 2019 21:50

Bartje schreef:Nederlandse christendom is zoals het land is. strak, geordend, berekend en wel overwogen met mogelijkheid tot opzwellen voor een tijd.
Dit schoot mij te binnen bij jou op merking

maar als je er naar kijkt is het ergens uit voort gekomen om de zo dicht mogelijk bij de Bijbel te blijven. Die vaargeulen willen wel eens vol lopen met bagger en lijken dan niet meer begaanbaar, maar we moeten leren dat ze ook gebaggerd moeten worden om gangbaarheid te garanderen.
Kennis is dan zeer belangrijk niet alleen van vreugde maar ook van zonden. zonden is de bagger en vreugde de doorstroom van het water, maar als de kennis ontbreekt dan slipt alles dicht en stopt de vreugde.

wat ik hier mee wil aangeven is dat als je opgewekt ben je kan huppelen van vreugde over het stroompje genade dat is gaan stromen. een tijd lang zal het goed gaan en breder worden. maar naarmate de stroom dieper wordt kalft de kanten nogal eens in en dat belemmerd de doorstroom en als je niks doet wordt het een dam. dan zal de stroomafwaarts ook weer dichtgroeien en dan kan de zonde wortel schieten.
zonden kennis kan dit voorkomen, maar betekend wel dat je wakker (Waken) zal moet blijven en blijven baggeren (Bidden).


Klopt. Het zijn twee dingen: Verlossingskennis en strijden tegen de zonden, om vergeving vragen. Maar dat baggeren heeft alleen zin als je weer dat Jezus alles heeft gedaan en je belooft schoon te maken en te heiligen. Er moet ergens een gezonde balans zitten tussen weten dat je vrijgekocht bent van zonde en schuld en tegelijkertijd dat je nog steeds zonde doet en daar tegen strijdt. Verlossing en heiliging.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 28 gasten