Opwekking 2019

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Chaya » 25 jun 2019 14:24

Veendam schreef:Paulus zei inderdaad dat hij de Wet en de geboden nauwgezet had opgevolgt en zich daar in alles aan heeft gehouden.
Eigenlijk was dus de enigste zonde die hij gedaan had het niet erkennen van Jezus als de Zoon van God.

Hoe kom je daar nu weer bij? Paulus vervolgde de christenen!
Veendam schreef:Er kunnen mensen zijn die inderdaad net zoals DeDwaler een ander een vaste manier opleggen van hoe alles moet gaan in iemand zijn leven.

Nee dat bedoel ik niet en DeDwaler ook niet.
Veendam schreef:Wanneer iemand daarvan afwijkt dan wordt DeDwaler feller en als die zich niet bij het standpunt van DeDwaler wil aanpassen wordt er gewoon gezegt: Ik praat niet meer met je.

Als er één geduldig is en het goed uit blijft leggen, is hij het wel. Maar jij blijft zelf bij je starre (soms onbijbelse) standpunt.
En als je het dan zo vaak geprobeerd hebt, kun je inderdaad maar beter zwijgen.
Veendam schreef:Uiterlijke veranderingen hebben geen enkel nut als het niet van binnenuit komt.
Het is dus niet alleen van belang dat iemand iets doet of niet doet, maar dat hij ook weet waarom hij iets wel of niet doet.

Nee en dat heb ik ook niet beweerd.
Je kunt met zwarte kleding, een knot, een Bijbel in je hand hebbende, en alles wat je nog kunt veranderen, toch voor eeuwig verloren gaan.
En wordt dit nog wel gekend?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Chaya » 25 jun 2019 14:33

dubbel gepost
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Veendam » 25 jun 2019 15:32

Chaya schreef:Hoe kom je daar nu weer bij? Paulus vervolgde de christenen!


Filippenzen 3 vers 6 daar staat het gewoon dat Paulus van zichzelf zegt dat hij naar de gerechtigheid van de wet onberispelijk was.
En ja hij vervolgde ook christenen maar dat was naar zijn ijver.
Ondanks dat zie je dat Paulus dus gewoon van zichzelf kon zeggen en van zich zelf zei dat hij nauwgezet de hele wet hield en daar onberispelijk in was in het houden daarvan.


Chaya schreef:Als er één geduldig is en het goed uit blijft leggen, is hij het wel. Maar jij blijft zelf bij je starre (soms onbijbelse) standpunt.
En als je het dan zo vaak geprobeerd hebt, kun je inderdaad maar beter zwijgen.


Er is niet aangetoond dat het onbijbels is wat ik schreef. Er is slechts aangetoond dat het tegen de visie van dedwaler in gaat, maar dat is een heel ander punt. Dedwaler heeft ook niet echt een poging gedaan om mij uit te leggen wat er nu echt mis mee is. Het enigste wat hij gedaan heeft is een aantal teksten opratelen die niets met het hele feit te maken hebben met waar ik het over heb.

Chaya schreef:Je kunt met zwarte kleding, een knot, een Bijbel in je hand hebbende, en alles wat je nog kunt veranderen, toch voor eeuwig verloren gaan.
En wordt dit nog wel gekend?

Klopt, maar waar zit de waarde nu in van het kennen van je verlorenheid op zichzelf ?
Ik denk dat daar namelijk in het geheel geen waarde in zit.
Het kennen van je verlorenheid die je HAD voordat je Christus Jezus leerde kennen is wat anders. Zonder Christus ben ik niets staat er ook in de Bijbel, maar dat is ook niet een probleem want ik ben niet zonder Hem en zal ook nooit zonder Hem willen.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor MoesTuin » 29 jun 2019 07:10

Rijke getuigenis Veendam
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Chaya » 29 jun 2019 10:30

Veendam schreef:
Klopt, maar waar zit de waarde nu in van het kennen van je verlorenheid op zichzelf ?
Ik denk dat daar namelijk in het geheel geen waarde in zit.
Het kennen van je verlorenheid die je HAD voordat je Christus Jezus leerde kennen is wat anders. Zonder Christus ben ik niets staat er ook in de Bijbel, maar dat is ook niet een probleem want ik ben niet zonder Hem en zal ook nooit zonder Hem willen.

De waarde daarvan is dat alles je uit handen geslagen wordt, je inziet dat je zelf niets aan je zaligheid kunt toevoegen. Geen goede werken, geen ijver, niets!
Het is niet zomaar zeggen, het is beleving.
Als God jou straks eventjes loslaat, ben jij binnen de kortste keren ver afgedreven.
Maar jij gelooft dat niet en je zult er misschien wel kwaad om worden. Want wat denkt die Chaya wel.
Nou Chaya weet dat van zichzelf. Ik kan niets vasthouden, God moet mij vasthouden.

Weet je wat het probleem is hier? Er is nauwelijks tot geen zondebesef.
Ach, God vergeeft het toch wel.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Veendam » 29 jun 2019 11:13

Chaya schreef:De waarde daarvan is dat alles je uit handen geslagen wordt, je inziet dat je zelf niets aan je zaligheid kunt toevoegen. Geen goede werken, geen ijver, niets!
Het is niet zomaar zeggen, het is beleving.
Als God jou straks eventjes loslaat, ben jij binnen de kortste keren ver afgedreven.
Maar jij gelooft dat niet en je zult er misschien wel kwaad om worden. Want wat denkt die Chaya wel.
Nou Chaya weet dat van zichzelf. Ik kan niets vasthouden, God moet mij vasthouden.

Weet je wat het probleem is hier? Er is nauwelijks tot geen zondebesef.
Ach, God vergeeft het toch wel.


Nu stap je weer over het hekele punt heen, namelijk dat als je opnieuw geboren bent je al zalig bent geworden.
En beleving ?? Waar in de Bijbel lees je dat het hele geloof gaat om de beleving ?
Jezus zegt wie Mijn Woord hoort EN DOET !
Daar gaat het om.
Het gaat er dus niet om wie het woord hoort en beleving heeft, nee je moet DOEN wat Jezus zegt.
Doen heeft niets te maken met beleving.

En als God mij eventjes loslaat ?
Nou mijn God heeft gezegt dat hij mij NOOIT zal loslaten.
Vreemde theologie dat God mensen maar even om de zoveel tijd los laat om ze te zien bungelen en spartelen.
Maar als Chaya van zichzelf weet dat Chaya niks kan vasthouden wat doet Chaya dan met de opdracht van Jezus: Volg Mij, wees mijn discipel, doe de werken die Ik deed en groter ?

Als Chaya dan maar uit Gods Woord weet dat de Heilige Geest in de gelovige is komen wonen en dat dit beter is dat de Heilige Geest in de gelovige woont dan dat Jezus lijfelijk naast je staat. Het is beter dat Ik heen ga zei Jezus niet voor niks.

En wat die goede daden betreft: Je ziet een overspannen tegenstelling in de theologie.
Aan de ene kant is het werken maar aan de andere kant is het genade.
Maar het is gewoon beide. Werken door en vanuit de genade is het en niks meer en niks minder dan dat.
Als je zegt dat je gelooft doe dan gewoon wat God zegt, heel simpel.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Marnix » 29 jun 2019 11:30

Er is hier sprake van een spraakverwarring (babylonisch zal ik het niet noemen)

Veendam legt de nadruk op de nieuwe staat als kind van God. Dan ben je vrijgekocht, een nieuw mens geworden en God heeft je zonden ver weg gedaan. Volkomen Bijbels. Dat wil niet zeggen dan Veendam ontkent dat de mens alleen door Gods genade wordt gered en niet uit eigen verdiensten. Dat wordt dan opeens gesteld als je niet telkens benadrukt hoe zondig je oude natuur was. Maar volgens de Bijbel is die natuur met Christus gekruisigd! Dat iemand niet telkens terugvalt op zijn oude natuur wil niet zeggen dat die die ontkent of denkt dat die zichzelf wel kan redden.

En aan de andere kant, iemand die waarschuwt voor de zondigheid van nature ontkent daarmee de verlossing door Jezus Christus nog niet standaard.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Chaya » 29 jun 2019 11:45

Veendam schreef:Nu stap je weer over het hekele punt heen, namelijk dat als je opnieuw geboren bent je al zalig bent geworden.
En beleving ?? Waar in de Bijbel lees je dat het hele geloof gaat om de beleving ?
Jezus zegt wie Mijn Woord hoort EN DOET !
Daar gaat het om.
Het gaat er dus niet om wie het woord hoort en beleving heeft, nee je moet DOEN wat Jezus zegt.
Doen heeft niets te maken met beleving.

En als God mij eventjes loslaat ?
Nou mijn God heeft gezegt dat hij mij NOOIT zal loslaten.
Vreemde theologie dat God mensen maar even om de zoveel tijd los laat om ze te zien bungelen en spartelen.
Maar als Chaya van zichzelf weet dat Chaya niks kan vasthouden wat doet Chaya dan met de opdracht van Jezus: Volg Mij, wees mijn discipel, doe de werken die Ik deed en groter ?

Ik stap nergens over heen, dat lijk jij te doen.
Ds. Pieters schrijft hier als antwoord in de vragenrubriek
Maar... Ja, helaas volgt er een “maar”! Deze liefde tot al het goede, reine en eerbare, is in voortdurende strijd met een andere liefde, een boosaardige liefde, een helse liefde. Waar komt die vijandige macht vandaan? Uit onze oude mens. Toen wij nog niet met God verzoend en door Zijn Geest vernieuwd waren, waren we alleen zonde-liefde. Nu is door Gods Geest een tegenovergestelde liefde in ons verwekt. Maar die oude liefde, die neiging tot het boze, die hang naar het kwade, is er nog steeds. En die voelen we ook.

Hoe gaat dat nu toe in het hart van een wedergeborene? Hij is zich ervan bewust dat hij zelf de zonde haat, maar dat op de een of andere manier iets in hem diezelfde hatelijke zonde liefheeft. Hij ervaart in zich twee tegengestelde machten. De apostel Paulus omschrijft dat kernachtig in Galaten 5 vers 17: “Het vlees begeert tegen de Geest, en de Geest tegen het vlees; en deze staan tegen elkander, zodat gij niet doet, wat gij wilde.”

De strijd tegen de zonde gaat door tot onze laatste snik. DAT is bijbels. En als je daar geen last van hebt, kun je dus jezelf afvragen of het God wel is geweest is een goed werk begonnen is.

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/47 ... n-de-zonde
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Veendam » 29 jun 2019 12:22

Chaya schreef:Ik stap nergens over heen, dat lijk jij te doen.
Ds. Pieters schrijft hier als antwoord in de vragenrubriek
Maar... Ja, helaas volgt er een “maar”! Deze liefde tot al het goede, reine en eerbare, is in voortdurende strijd met een andere liefde, een boosaardige liefde, een helse liefde. Waar komt die vijandige macht vandaan? Uit onze oude mens. Toen wij nog niet met God verzoend en door Zijn Geest vernieuwd waren, waren we alleen zonde-liefde. Nu is door Gods Geest een tegenovergestelde liefde in ons verwekt. Maar die oude liefde, die neiging tot het boze, die hang naar het kwade, is er nog steeds. En die voelen we ook.

Hoe gaat dat nu toe in het hart van een wedergeborene? Hij is zich ervan bewust dat hij zelf de zonde haat, maar dat op de een of andere manier iets in hem diezelfde hatelijke zonde liefheeft. Hij ervaart in zich twee tegengestelde machten. De apostel Paulus omschrijft dat kernachtig in Galaten 5 vers 17: “Het vlees begeert tegen de Geest, en de Geest tegen het vlees; en deze staan tegen elkander, zodat gij niet doet, wat gij wilde.”

De strijd tegen de zonde gaat door tot onze laatste snik. DAT is bijbels. En als je daar geen last van hebt, kun je dus jezelf afvragen of het God wel is geweest is een goed werk begonnen is.

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/47 ... n-de-zonde


Er staat in Gods Woord dat God ons zal bevrijden van onze vijanden maar het komt maar al te vaak voor dat gelovigen de zonde niet als vijand hebben maar dat bepaalde zonde nog steeds hun vriend is, zo close en bekend en dichtbij en vertrouwd dat ze het zelfs hun boezemzonde noemen.
Die mensen die vallen dus ook nooit in zonde maar ze rennen er in. Dit komt omdat ze er niet mee gebroken hebben.
Ze hebben die zonde dus meer lief dan God en daarmee ovetreden ze dus ook gelijk het grote gebod.
Dan kunnen ze als excuus zeggen van nou zo voel ik dat niet of zo ervaar ik dat niet maar dan zegt Gods Woord gewoon dat het niet de juiste maatstaf is.
God zegt dat we Hem moeten liefhebben boven alles dus als we dat niet doen dan is de vraag eigenlijk niet van waarom niet, maar dan is de vraag: Hebt gij Mij waarlijk lief ?

Als het antwoord NEE is dan weet je waar die spagaat van komt, namelijk dat er voor gekozen wordt om koste wat kost de oude mens te laten leven.
Als het antwoord JA is handel daar dan naar, heb een hekel aan de zonde en dood dan die leden die niet van Christus zijn.
Dan sluit Galaten 5 vers 24 daar naadloos bij aan, namelijk : Want wie Christus Jezus toebehoren, hebben het vlees met zijn hartstochten gekruisigd

Gekruisigd zijn is afgestorven zijn dus zonde tot de laatste snik, die ik deed vlak voordat ik het vlees met zijn hartstochten kruisigde.
Tegen zodanige mensen is de wet namelijk niet, omdat ze dood zijn voor die zelfde wet.

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor de passant » 29 jun 2019 12:23

De discussie doet mij denken aan het volgende verhaal:"De blinde mannen en de olifant"

Er was eens, lang geleden, een wijze man met een olifant. Op doorreis belandde hij in een dorp met enkel blinden.

Van verre hoorden de blinden de olifant al aankomen. Het was de eerste keer dat een olifant het dorp bezocht en iedereen was nieuwsgierig naar hoe hij er uit zag.

De eerste man die de olifant betastte, omschreef de slurf. “Een olifant is zacht, soepel en harig”, riep hij.

De tweede man had de staart. “Een olifant is niet zacht, hij voelt als touw met een zacht pluizig kwastje”.

Een derde man had een poot te pakken. “Een olifant is net de paal van een veranda. Stevig en rond”.

Een vierde man aaide de buik. “Een olifant is een hele grote hangmat”, riep hij stellig, zijn armen hoog in de lucht.

“Jullie hebben allemaal een beetje gelijk”, zei de wijze man. En als jullie jullie ervaringen met elkaar delen, zal de hele werkelijkheid voor jullie duidelijk worden”.

zo is het ook een beetje met het evangelie , we hebben allemaal met het zelfde evangelie te maken, maar omdat we mensen zijn die niet volmaakt zijn (de blinden in het verhaal), is onze mening bepaald door onze ervaringen , en die zijn voor iedereen. verschillend.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor mona » 29 jun 2019 12:34

Chaya schreef:De apostel Paulus omschrijft dat kernachtig in Galaten 5 vers 17: “Het vlees begeert tegen de Geest, en de Geest tegen het vlees; en deze staan tegen elkander, zodat gij niet doet, wat gij wilde.”


Voor mij persoonlijk gaf het boekje van Watchman Nee hierover veel duidelijkheid.
Je kunt de Bijbel er zo naast houden.
http://www.hertog.nl/artikel.aspx?ean=9789070048341


Ook het boekje: Christus onze heiligmaking is een heerlijk boekje. Het laat zien hoe de Heere in het leven van Zijn kinderen wil werken, om steeds meer aan Hem gelijkvormig te worden. Geschreven door I.W. Kargel.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor naamloos » 29 jun 2019 13:17

Chaya schreef:De waarde daarvan is dat alles je uit handen geslagen wordt, je inziet dat je zelf niets aan je zaligheid kunt toevoegen. Geen goede werken, geen ijver, niets!
Het is niet zomaar zeggen, het is beleving.
Als God jou straks eventjes loslaat, ben jij binnen de kortste keren ver afgedreven.
Maar jij gelooft dat niet en je zult er misschien wel kwaad om worden. Want wat denkt die Chaya wel.
Nou Chaya weet dat van zichzelf. Ik kan niets vasthouden, God moet mij vasthouden.

Weet je wat het probleem is hier? Er is nauwelijks tot geen zondebesef.
Ach, God vergeeft het toch wel.
Het punt is, volgens mij, dat jij in elke discussie over elk onderwerp steeds weer vanaf 0 wilt beginnen.
Waarom zou je? Vergeet wat achter je ligt en strek je uit naar hetgeen voor je ligt is de wijze raad van Paulus.
In miin ogen lijk je op iemand die bij elke gelegenheid benadrukt wil hebben 'maar als ik niet geboren was zou ik dit of dat niet kunnen doen, zeggen, voelen, willen ... blabla.'
Ja logisch, zo logisch dat het eigenlijk geen woorden nodig heeft. Net zoals het logisch is dat je niet kunt lopen als je benen gebroken zijn, en niets meer kunt als je sterft en je leven voorbij is.

Vanuit jouw schrijfels begrijp ik dat je theologische zaken benaderd vanuit de spreekwoordelijke negatieve standpunt, dat het glas half leeg is. En vanuit die houding veroordeel je iedereen (alsof het 1 het ander uitsluit) die de houding hebben dat het glas half vol is.
Zii snappen niet wat zondebesef is, volgens jou dan. Ze denken te makkelijk over vergeving, wederom volgens jou.
Schei toch eindelijk eens een keer uit om dingen voor anderen in te vullen.
Jij bent God niet, alleen Hij weet wat in het hart van de ander leeft.

Verder is het Bijbels om blij te zijn, vriendelijk, goedmoeds, je te verheugen ect.
Ach/wee/och/klaagzangen ect ... nou, het mag er wel zijn hoor als het echt is (al is het geen opdracht) maar je hoeft er zeker niet mee te koop te lopen, laat staan om iemand te veroordelen bij gebrek aan zwartkijken.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Marnix » 29 jun 2019 22:37

:x
Chaya schreef:Ik stap nergens over heen, dat lijk jij te doen.
Ds. Pieters schrijft hier als antwoord in de vragenrubriek
Maar... Ja, helaas volgt er een “maar”! Deze liefde tot al het goede, reine en eerbare, is in voortdurende strijd met een andere liefde, een boosaardige liefde, een helse liefde. Waar komt die vijandige macht vandaan? Uit onze oude mens. Toen wij nog niet met God verzoend en door Zijn Geest vernieuwd waren, waren we alleen zonde-liefde. Nu is door Gods Geest een tegenovergestelde liefde in ons verwekt. Maar die oude liefde, die neiging tot het boze, die hang naar het kwade, is er nog steeds. En die voelen we ook.

Hoe gaat dat nu toe in het hart van een wedergeborene? Hij is zich ervan bewust dat hij zelf de zonde haat, maar dat op de een of andere manier iets in hem diezelfde hatelijke zonde liefheeft. Hij ervaart in zich twee tegengestelde machten. De apostel Paulus omschrijft dat kernachtig in Galaten 5 vers 17: “Het vlees begeert tegen de Geest, en de Geest tegen het vlees; en deze staan tegen elkander, zodat gij niet doet, wat gij wilde.”

De strijd tegen de zonde gaat door tot onze laatste snik. DAT is bijbels. En als je daar geen last van hebt, kun je dus jezelf afvragen of het God wel is geweest is een goed werk begonnen is.

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/47 ... n-de-zonde


Je kan niet Galaten 5:17 aanhalen en het vervolg achterwege laten. Dan krijg je een eenzijdige halve waarheid en dat is precies wat ook mijn moeite is bij de bijdragen van DeDwaler. Zelfde geldt voor Romeinen 7 dn dan Romeinen 8 achterwege laten. Het gaat juist over onze oude natuur en ons nieuwe leven door de Geest.
Laatst gewijzigd door Marnix op 30 jun 2019 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor MoesTuin » 30 jun 2019 08:45

Chaya schreef:Ik stap nergens over heen, (....)


De strijd tegen de zonde gaat door tot onze laatste snik. DAT is bijbels. En als je daar geen last van hebt, kun je dus jezelf afvragen of het God wel is geweest is een goed werk begonnen is.



Stap allereerst eens van jou (ver)oordelende troon af...
Het oordeel komt nooit aan jou toe ! ( hoe graag je dit ook hier ventileerd op dit forum, je bent er al geregeld mank op gegaan )

Leer van je mede broeders en zusters in Geloof in de Heer

IK GELOOF.....


Dat zou ons, gelovigen, mogen verwonderen.
Dat ik, dat wij geloven, is een wonder.
Dát geloof is een geschenk van God, een gave (Efeziërs 2:8-9).
Ja, dat geloof dat we gekregen hebben, is het geloof van Jezus (Galaten 2:20 SV).
Want zolang ik hier op aarde leven zal, zal ik leven door het geloof niet in Jezus Christus, maar door het geloof van Jezus Christus.

Ik geloof...
Dat is niet een constatering na een cursus gevolgd te hebben.
Het is niet antwoord geven op vragen die mij gesteld worden.
Het is niet een verstandelijke constatering na veel informatie verzameld te hebben.
Het is niet het antwoord op een geloofsbelijdenis, waarin ons verteld wordt wát wij moeten geloven.

Want wij geloven zoveel.
Dat de stoel waarop ik zit niet doorzakt.
Dat als ik een kraan opendraai er water uitkomt.
Dat ik niet door mijn bed zak.
Dat als ik mijn oplader in het stopkontakt steek, er stroom op staat.
Informatie uit studieboeken, feiten die ik zomaar aanneem.

Maar ik geloof is van een andere orde.
Ik ervaar dat ik God vertrouw, dat Jezus Christus door de weg die Hij op aarde afgelegd heeft, door lijden en sterven en opstanding en het zenden van de heilige Geest garant staat voor mijn redding, verlossing, mijn heil en dat Hij de belichaming is van Gods liefde voor allen.

Ik geloof...
Als ik bid, als ik in de Bijbel lees, als ik in de gemeente kom en tijdens de preek de heilige Geest instemt met wat ik diep in mij geloof, of als ik terecht terechtgewezen word.

Dat is een vreemde gewaarwording.
Soms ben je toehoorder of toeschouwer en zie je jezelf dingen doen of hoor je jezelf spreken, waarvan je nooit gedacht had dat je dit ooit zou doen of zeggen.
Je ziet en je hoort wat Jezus door jou heen gelooft, de bevlogenheid van de heilige Geest.

En zó vaak heb ik holheid van woorden, leegheid in rituelen, doodsheid ervaren in kerken en gemeenten.
Maar gelukkig ook momenten van krachtige doorwerking van de heilige Geest.

De inwoners van het Samaritaanse Sichar geloofden eerst vanwege het getuigenis van de Samaritaanse vrouw, maar kort daarna omdat ze Jezus zélf gehoord hadden.

Die persoonlijke ontmoeting, dáár gaat het om. En niet alleen dit heb ik overgeleverd gekregen van mijn voorvaderen.
We worden geen kind van God door geboorte, maar door wedergeboorte.
God zélf die de vlam aansteekt in ons.

En dát geloof groeit en groeit dwars door voorspoed en tegenslagen heen.
Het blijft geen walmende vlaspit, het wordt een niet te doven vlam.
Put uit het gebed, put uit de Schriften, put uit het onderwijs.

Ik geloof...
Duizend, duizendmaal o Heer zij U daarvoor dank en eer.


P Gerrets (emeritus predikant)


Ja en dan in dat Geloof kan je niet meer somberen kan je niet meer zwijgen, maar dankbaar de Heer Zijn eer betonen in diepe dankbaarheid en blijdschap voor alles wat Hij voor mij uit niets verdiend gedaan heeft.
Hij heeft mij gered uit Liefde alleen en ik heb het uit niets gekregen, uit totale verlorenheid en reddeloosheid heeft Hij mijn stem gehoord en in Geloof en door de heilige Geest in Geloof gegeven mag ik in Zijn Licht schijnen en dan zwijg je niet meer...
Kom ga met ons en doe als wij, zingt Hem de lof!



Gezang 49
1
Jezus, leven van mijn leven,
Jezus, dood van mijne dood,
die voor mij U hebt gegeven,
in de bangste zielennood,
opdat ik niet hoop'loos sterven,
maar uw heerlijkheid zou erven,
duizend, duizend maal, o Heer,
zij U daarvoor dank en eer!

2
Gij, o Jezus, hebt gedragen
lasteringen, spot en hoon,
zijt gebonden en geslagen,
Gij, des Vaders eigen Zoon,
om van schuld en eeuwig lijden
mij, verloor'ne, te bevrijden,
duizend, duizend maal, o Heer,
zij u daarvoor dank en eer!

3
Heer, verzoener van mijn zonden,
Heiland, die mij hebt gezocht,
die mijn boeien hebt ontbonden,
en voor God mij vrijgekocht,
ik, onrein in schuld verloren,
ben opnieuw in U geboren:
duizend, duizend maal, o Heer,
zij U daarvoor dank en eer!

4
Dank, mijn Heiland, voor uw lijden,
voor uw bitt're bange nood,
voor uw heilig, biddend strijden,
voor uw trouw tot in de dood,
voor de wonden, U geslagen,
voor het kruis, door U gedragen;
duizend, duizend maal, o Heer,
zij U daarvoor dank en eer!

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Johan100 » 30 jun 2019 10:42

gewist door Johan.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 30 jun 2019 10:48, 2 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Huisje_op_de_hei en 17 gasten