Het boek Openbaring

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ereunao

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor ereunao » 26 jun 2019 08:37

origenes:
Ik heb voldoende redenen en neem dus de vrijheid om daar totaal anders over te denken.

Maar die redenen moeten dan wel aan de Schrift ontleend zijn en dat zijn die van jou niet!!
En wat dan nog?
verschrikkelijk!
:

Dat is op zich niet zo erg, erger is de diepere oorzaak, het door de kerkelijke bril lezen van de profeten, ja van heel het O.T..Want daardoor gaat de primaire, letterlijke betekenis voor Israël verloren, wordt aan het volk zijn eigen identiteit ontzegd met alle rampzalige gevolgen van dien. Ook bij vader Brakel is het duidelijk dat hij die tempel niet kan aanvaarden omdat het alleen bij Israël en absoluut niet bij de Kerk past. En die 1e opstanding niet omdat het voor hem absoluut vast staat dat er geen opstanding voor de wederkomst is en hij die wederkomst pas na het 1000 jarig rijk plaatst.Het komt dus allemaal voort uit hetzelfde vooroordeel.

En daarom moet dat vrederijk natuurlijk een ‘1000-jarige heerlijke Kerkstaat’ zijn. Ik doe hier dus niet aan symptoombestrijding, maar wijs op de wortel van al deze dwalingen; HET VAN DE ROOMSE KERK overgeërfde kerkelijk absolutisme, het idee van de alleen-zaligmakende Kerk. Alsof God aan de Kerk gebonden is om het heil te bemiddelen en uit te delen! En dat terwijl de Schrift leert dat de Kerk alleen de eerstelingen maar Israël straks de volle oogst binnenhaalt ! ( Jes.27:6 en Rom.11:15 )

Maar wie weet zullen zelfs de eindtijdfundamentalisten van 3019 jouw exegeses wel te zot voor woorden vinden!?


Dat is heel goed mogelijk, tenslotte is ieder een kind van zijn tijd en kennen ook wij met ons allen slechts ten dele.gr: ereunao

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Origenes » 26 jun 2019 09:16

Ereunao schreef:Dat is heel goed mogelijk, tenslotte is ieder een kind van zijn tijd en kennen ook wij met ons allen slechts ten dele.

Mooi dat je dit toegeeft. Laten we het daar maar op houden.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Jesaja40 » 26 jun 2019 10:45

Origenes brengt in:

Een meer genuanceerd en positiever beeld over de Nadere Reformatie en het Jodendom tref je aan in het volgende document:

http://www.theologienet.nl/documenten/Hof_Visie.pdf


De reformatie was gericht op de wildgroei en stelde die aan de kaak en naar ik meen ook voor de nadere reformatie.

Ook hierin zie ik een duidelijke afwijzing van de Joden in het algemeen. In dit document stelt de kerk zich voorzichtig superieur op tegen het Huis van Israël. Wat eeuwenlang met de paplepel ingegoten is gaat een onderdeel worden van de samenleving en dat raak je niet snel kwijt. Ook in de jaren 30 van de vorige eeuw wilde geen enkel land de Joden toelaten. Ook die landen hadden een vooroordeel en wilden hun handen niet branden aan nazi-Duitsland.

Vanuit de Bijbel kan ik die algemene houding uitstekend verklaren. Ook hierin zie ik oorzaak en gevolg die voortkomt uit de woorden die Mosje mijn volksgenoten voorhield. Dat was een reactie op onze overtredingen. De christelijke gemeenschap had ook kennis van deze zaken die in Deuteronomium uitdrukkelijk genoemd worden. Oordeel zelf of zij wel/niet een veilige haven waren voor het Huis van Israël.

Jeremia 29:7 was een zeer duidelijke instructie en veel volken hebben hun welvaart te danken aan het Huis van Israël. Bewijzen daarvoor zijn er te vinden in de welvaart van de volkeren die zich gastvrij open hebben gesteld. Ook hun neergang is te merken als dat omslaat naar afgunst en onderdrukking.

Ik maak u Origenes geen verwijt dat u daar schuldig aan bent. Het is gewoon een constatering dat door alle eeuwen heen er meningen op papier zijn gezet. We kunnen dus bronnen raadplegen die een tijdsbeeld neerzetten. Mijn toevoeging daaraan is: is dit tijdsbeeld veranderd? U geeft aan dat u vijf jaar geleden tot geloof bent gekomen. Uw examinator was onze Joodse Messias Yeshua. Hij overtuigde u en bracht u op de plaats die Hij voor u heeft bestemd. Ook u heeft een kerkelijk referentiekader over meningen en inzichten gedurende de afgelopen vijf jaar opgebouwd. Bronnen van het internet hoeven niet altijd gelijk te zijn aan het kerkgenootschap waaraan u verbonden bent.

Daarom is het naar mijn mening niet correct om een pasklaar antwoord van het internet af te halen. Met knippen en plakken loopt iedereen het gevaar: sta ik voor de volle 100% achter het artikel wat ik publiceer of naar verwijs. Waar blijft uw persoonlijke nuance. Dat geldt ook voor mij en zoveel anderen die gebruik maken van knip- en plakwerk.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

ereunao

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor ereunao » 26 jun 2019 10:52

origenes:
Mooi dat je dit toegeeft. Laten we het daar maar op houden.


Accoord, maar met deze restrictie dat ik niet geloof dat deze bedeling nog 1000 jr duurt, alles wijst erop dat de komst van de Messias snel nadert. Aardbevingen, overstromingen en epidemiën zijn er altijd geweest, maar dat God zich nu weer duidelijk tot Israë wendt en Jeruzalem bijna dagelijks in het nieuws is is wel een teken aan de wand.zie Zach.12

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Origenes » 26 jun 2019 13:17

Origenes schreef:Mooi dat je dit toegeeft. Laten we het daar maar op houden.

Ereunao schreef:Accoord, maar met deze restrictie dat ik niet geloof dat deze bedeling nog 1000 jr duurt, alles wijst erop dat de komst van de Messias snel nadert. Aardbevingen, overstromingen en epidemiën zijn er altijd geweest, maar dat God zich nu weer duidelijk tot Israë wendt en Jeruzalem bijna dagelijks in het nieuws is is wel een teken aan de wand.

Grappig! Ik kan hetzelfde argument aanvoeren met het oog op mijn visie.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Origenes » 26 jun 2019 13:57

Jesaja40 schreef:Ook hierin zie ik een duidelijke afwijzing van de Joden in het algemeen. In dit document stelt de kerk zich voorzichtig superieur op tegen het Huis van Israël. Wat eeuwenlang met de paplepel ingegoten is gaat een onderdeel worden van de samenleving en dat raak je niet snel kwijt. Ook in de jaren 30 van de vorige eeuw wilde geen enkel land de Joden toelaten. Ook die landen hadden een vooroordeel en wilden hun handen niet branden aan nazi-Duitsland.

Ik heb het document gelinkt omdat het m.i. een meer genuanceerd beeld opriep dan het antwoord op jouw vraag door Ereunao. Op die manier leek het er op dat er helemaal niets positiefs te melden was.

Jesaja40 schreef:Vanuit de Bijbel kan ik die algemene houding uitstekend verklaren. Ook hierin zie ik oorzaak en gevolg die voortkomt uit de woorden die Mosje mijn volksgenoten voorhield. Dat was een reactie op onze overtredingen. De christelijke gemeenschap had ook kennis van deze zaken die in Deuteronomium uitdrukkelijk genoemd worden. Oordeel zelf of zij wel/niet een veilige haven waren voor het Huis van Israël.

De opstelling van de kerken en christenen in Nederland was niet onverdeeld. Wel hebben een aantal kerkleiders geprotesteerd tegen de deportatie. Met ere valt daarbij de naam van ds. J.J. Buskes te melden. Maar eerlijk is eerlijk: door particulieren is er sprake geweest van verzet en niet weinigen hebben Joden met gevaar en ten koste van eigen leven onderdak verleend. Daarbij speelde het gereformeerde geloof van deze mensen een zeer grote rol! Maar ook niet-gereformeerden hebben hier heldenwerk gedaan vanuit hun eigen godsdienstige overtuiging. Dat valt gewoon niet te ontkennen.

Jesaja40 schreef:Jeremia 29:7 was een zeer duidelijke instructie en veel volken hebben hun welvaart te danken aan het Huis van Israël. Bewijzen daarvoor zijn er te vinden in de welvaart van de volkeren die zich gastvrij open hebben gesteld. Ook hun neergang is te merken als dat omslaat naar afgunst en onderdrukking.

Inderdaad heeft het Nederlandse calvinisme zich gunstig onderscheiden van dat van het Europese. De bloei van het Calvinisme heeft zich beperkt tot de zeventiende eeuw en daarna is het bergafwaarts gegaan. Ik ben het eens met de samenhang die je hierboven schetst.

Jesaja40 schreef:Ik maak u Origenes geen verwijt dat u daar schuldig aan bent. Het is gewoon een constatering dat door alle eeuwen heen er meningen op papier zijn gezet. We kunnen dus bronnen raadplegen die een tijdsbeeld neerzetten. Mijn toevoeging daaraan is: is dit tijdsbeeld veranderd? U geeft aan dat u vijf jaar geleden tot geloof bent gekomen. Uw examinator was onze Joodse Messias Yeshua. Hij overtuigde u en bracht u op de plaats die Hij voor u heeft bestemd. Ook u heeft een kerkelijk referentiekader over meningen en inzichten gedurende de afgelopen vijf jaar opgebouwd. Bronnen van het internet hoeven niet altijd gelijk te zijn aan het kerkgenootschap waaraan u verbonden bent.

Ik begrijp dit niet. Ik heb niet aangegeven dat ik vijf jaar geleden tot geloof ben gekomen. Niets is minder waar! Ik ben gewoon christelijk opgevoed in een gereformeerd orthodox kerkelijk kader. Mijn geloof en denken is in de loop der jaren gevormd en ook drastisch veranderd. Maar wel steeds gebleven in de bijbelse lijn al was dat dan in toenemende mate los van kerkelijke kaders.

Ook toen ik nog lid was van de PKN stelde ik mij onafhankelijk van kerkelijke kaders op. Ik oefen mij om in toenemende mate mij met het oog op bijbelonderzoek te richten op joodse bronnen. Inmiddels ben ik ruim twee jaar geen kerklid meer.

Verder voel ik mij vrij om volgens het principe van Paulus te handelen naar de regel van 'de joden een jood en de grieken een griek'. Ik hoop dat u dit snapt. Want ik begin er een beetje beu van te worden om steeds maar weer te moeten ontkennen wat ik volgens anderen beweerd zou hebben!

De kerkelijke bron die ik noemde van het internet was met het oog op een kerkhistorische bewering van Ereunao die ik beneden de maat vond.

Jesaja40 schreef:Daarom is het naar mijn mening niet correct om een pasklaar antwoord van het internet af te halen. Met knippen en plakken loopt iedereen het gevaar: sta ik voor de volle 100% achter het artikel wat ik publiceer of naar verwijs. Waar blijft uw persoonlijke nuance. Dat geldt ook voor mij en zoveel anderen die gebruik maken van knip- en plakwerk.

Dat is inderdaad een gevaar. Mijn beweegredenen heb ik hier boven voldoende benoemd. Inderdaad heeft het de voorkeur om een persoonlijk verhaal te schrijven.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

bijwoner
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 jul 2017 01:41

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor bijwoner » 27 jun 2019 02:46

ereunao schreef:Nog even een toelichting op die menselijke tijden of veelvoud daarvan.
De 6 scheppingsdagen staan model voor de 6x 1000 jr in Gods heilsplan voor de redding en verlossing van mens en wereld ( kosmos) En die zijn weer onderverdeeld in 3x2000 jr: 2000 van Adam –Abraham, 2000 van Abraham-de Messias en 2000 tot zijn komst in heerlijkheid

‘Want in Gen.6:3 zegt de Heere dat de dagen der mensen 120,jr zullen zijn. Dat is 3x 40 jubeljaren van 50jr. Hier staat een jaar dus model voor een jubeljaar.En dat verzin ik niet, de gedachte van de parallel met de scheppingsdagen vind je reeds in de brief van Barnabas die in het einde van de 1e en in de 1e helft van de 2e eeuw in de tijd van keizer Hadrianus ( 76-138 ) geleefd moet hebben .


Vanaf het moment dat de Heere God zei: "Mijn Geest zal niet in eeuwigheid twisten met den mens, dewijl hij ook vlees is; doch zijn dagen zullen zijn honderd en twintig jaren", duurde het inderdaad 120 jaren tot op de zondvloed.
En ja, Noach bouwde niet de volle 120 jaren aan de ark maar dat heeft hier niets mee te maken.
En dat 6000/50=120 wil niet zeggen dat hier in Gen. 6:3 Jubeljaren worden bedoeld.
Sterker nog, het waarnemen van de Sabbatsjaren en het Jubeljaar was nog niet door de Heere God verordineerd.
Die telling begon pas 2531 jaren na de schepping en tot en met het laatste, het 70e, Jubeljaar zijn het precies 3500 jaren.
Dat 70e Jubeljaar zal het eerste jaar zijn van het 1000-jarig Koninkrijk.
De 6000 jaren kunnen dus niet eindigen met een Jubeljaar.
Het 6000e jaar (gerekend vanaf de zondeval !!!) is een 7e Sabbatsjaar.
Abraham werd geboren 1948 jaren na de schepping (en niet 2000 jaren).
Je schreef: "2000 van Abraham (tot op de geboorte? van) de Messias".
Het klopt inderdaad dat Jezus werd geboren 4000 jaren na de schepping.
Verder schreef je: "2000 tot zijn komst in heerlijkheid" (je zal het einde van de 70e (jaar)week bedoelen).
Daar klopt aantoonbaar dus niets van.
Volgens de profetie uit Daniel 9 zou het 7+62=69 (jaar)weken zijn tot op Messias de Vorst.
Dat zijn dus gerekend vanaf de uitgang des Woords om Jeruzalem te (her)bouwen, 69x7=483 jaren.
En die profetie is exact vervuld.
Dat kunnen we vaststellen wanneer we Lukas 4 de verzen 16 t/m 21 lezen:

16 En Hij kwam te Nazareth, daar Hij opgevoed was, en ging, naar Zijn gewoonte, op den dag des sabbats in de synagoge; en stond op om te lezen.
17 En Hem werd gegeven het boek van den profeet Jesaja; en als Hij het boek opengedaan had, vond Hij de plaats, daar geschreven was:
18 De Geest des Heeren is op Mij, daarom heeft Hij Mij gezalfd; Hij heeft Mij gezonden, om den armen het Evangelie te verkondigen, om te genezen, die gebroken zijn van hart;
(Jezus zegt hier: Ik ben de Messias)
19 Om den gevangenen te prediken loslating, en den blinden het gezicht, om de verslagenen heen te zenden in vrijheid; om te prediken het aangename jaar des Heeren.

Jezus roept hier het Jubeljaar uit.
En dat, geheel volgens Gods gebod, op Tishri 10.
Dat Jubeljaar was dus sinds Tishri 1 reeds enkele dagen oud.
En dat Jubeljaar zou het eerste jaar van het Koninkrijk geworden zijn wanneer de Joden de Messias hadden herkend toen Hij in feite zei dat Hij de Messias was (zie vers 18).
Daarna zei Jezus niet meer dat Hij de Messias was en sprak vanaf toen in gelijkenissen tot het Joodse volk.
Het was in het najaar van ons kalenderjaar 27, exact 4000 jaren na de zondeval, dat Jezus Zich -voor de eerste maal naardat wij nu weten- openbaarde als de aan het Joodse volk beloofde Messias.
De Joden hadden dat moment zelfs kunnen uitrekenen!
De profetie in Daniel 9 liet aan duidelijkheid immers niets te wensen over: de Joden hadden het moeten (!!) uitrekenen.
Vanaf toen, dus vanaf het einde van de 69e (jaar)week, dus vanaf het moment dat Jezus Zich voor de eerste maal openbaarde als de Messias en niet herkend (niet aangenomen) werd gingen de 2 profetische 'dagen' (2000 jaren) uit Hosea 6:2, tellen.
2000 jaren gerekend vanaf het najaar van ons kalenderjaar 27 zou het duren tot op de tweede maal dat Jezus Zich aan het Joodse volk zal openbaren als de Messias (wanneer Zijn voeten zullen staan op de Olijfberg).

Het zijn dus 69 (jaar)weken geweest tot op (!!) (het openbaar worden van) Messias de Vorst.
De 69e (jaar)week eindigde dus niet bij de Jezus' intocht in Jeruzalem of bij de kruisiging van Jezus.
Dat hoor en lees ik keer op keer.
Maar dat is niet correct. Gewoon fout dus.

We moeten Gods Woord altijd goed en oplettend lezen!
Daniël 9 vers 26: "En na die twee en zestig weken zal de Messias uitgeroeid worden, (..)
Er staat: ná, later dan, erná dus !!
En inderdaad, het uitroeien van de Messias, het afsnijden van de Messias, de kruisiging van Jezus, vond ná de 69e 'week' plaats (erná, 3,5 jaar later).

Dat het eerste jaar van Jezus' bediening een Jubeljaar was en dat dat (30e) Jubeljaar 'liep' van eind sept./begin okt. 27 tot eind sept./begin okt. 28, is een vaststaand feit.
Niet enkel gebaseerd op de conclusies van serieuze onderzoekers van de Bijbelse chronologie maar vooral vanwege een in de gematria van de Bijbeltekst verborgen 'gidsjaar' waarmee we onze kalender correct kunnen positioneren langs Gods tijdrekening.
Het is in de Griekse grondtekst (Textus Receptus) van de gelijkenis van de 5+5 maagden dat ik dit heb mogen ontdeken.
Deze gelijkenis is een profetische (!!) gelijkenis over de laatste periode die voorafgaat aan de vestiging van het Koninkrijk.
Mattheüs 25:1 "Alsdan zal het Koninkrijk der hemelen gelijk zijn aan tien maagden, welke haar lampen namen, en gingen uit, den bruidegom tegemoet".
Deze gelijkenis heeft alles met het Joodse volk te maken en absoluut niets met de gemeente van Christus (of 'de kerk' zoals velen dat ten ontrechte zo noemen).
De uitroep: "Ziet, de bruidegom komt, gaat uit hem tegemoet!", klonk in het najaar van 1917 tot het Joodse volk door middel van de Balfour Verklaring (een daad van de Heere God).
Vanaf toen kon de Messias daadwerkelijk verwacht worden want: geen land, geen Messias.
Oplettende Joden 'hoorden' toen de voetstappen van de naderende Messias.
Zij hadden het profetisch Woord in hun hart bewaard (zij waren wijs) zodat die verwachting een licht kon worden op hun pad (zij hadden olie om hun lampen te doen branden).
Rekenen we vanaf de schepping tot aan het begin van het 30e Jubeljaar (Jezus openbaarde Zich toen voor de eerste maal als de Messias) dan komen we op 4030 jaren na de schepping (4000 jaren na de zondeval).
Met de 2000 jaren uit Hosea 6:2 erná tot op de tweede maal dat Jezus Zich als de Messias zal openbaren, aan het einde van de 70e (jaar)week, dus tot op het begin van het Koninkrijk, komen we uit op 6030 jaren na de schepping met het opvolgende 6031e jaar na de schepping als zijne het eerste jaar (het 70e Jubeljaar) van het Koninkrijk.
De gematria van de uitroep "Ziet, de bruidegom komt, gaat uit hem tegemoet!" heeft een waarde van exact 5920.
De zgn. '6000 jaren' zijn 6030 jaren na de schepping precies 'vol'.
Volgens de eerder geuite stellige verwachting dat het najaar van ons kalenderjaar 27 samenvalt met het moment 4030 jaren na de schepping, komen we met 5920 jaren na de schepping uit op het najaar van 1917.
En dat dit moment in-de-tijd, 5920 jaren na de schepping, alles te maken heeft met de komende Messias wijst het volgende uit:
5920 = 4 x 1480.
Nou en? zou je zeggen. Ik zeg: niks 'nou en' :-)
Want 1480 is de gematria van het Grieks voor 'Christus' (de Gezalfde, de Messias).
Reken terug vanaf het begin van de telling van de Sabbatsjaren en je zult ontdekken dat de geboorte van Moses (een type van Christus) plaatsvond 1480 jaren na de dood van de 1e Adam.
In Gods tijdlijd zijn vele bijzondere markeringen te ontdekken welke allen in jaren, geteld vanaf de schepping of geteld vanaf de zondeval, een veelvoud laten zien van 37:

Gods verbond met Abram (80) --- 2028 na de schepping --- na de zondeval: 1998 jaren (54 x 37).
Het begin van de 400 jaren verdrukking in Egypte --- 2090,5 na de schepping (56,5 x 37)
De uittocht uit Egypte (de Exodus) --- 2490,5 na de schepping --- na de zondeval: 2460,5 jaren (66,5 x 37)
De verwoesting van de 2e tempel (67 CE) en het begin van de Diaspora --- 4070 na de schepping (110 x 37)
Realisatie van 'the Dome of the Rock' --- 4692e na de schepping --- na de zondeval: 4662e jaar (126 x 37), (7 x 666)
Najaar 1917: de Balfour Declaration --- 5920 na de schepping (160 x 37), (4 x 1480 ->Messias)
Najaar 1947: UN verdelingsplan --- 5950 na de schepping --- na de zondeval: 5920 jaren (160 x 37), (4 x 1480 ->Messias)
Najaar 1947: UN verdelingsplan --- 3459,5 na de Exodus (93,5 x 37)
2021: toekomstige verwoesting van 'the Dome of the Rock' --- 6024e na de schepping --- na de zondeval: 5994e jaar (162 x 37), (9 x 666)
Opname van de 2 getuigen (Mozes & Elia) halverwege de 70e (jaar)week --- 6026,5 na de schepping --- nadat Mozes stierf: 3496,5 jaren (94,5 x 37)
Najaar 2027 tot najaar 2028: eerste jaar van het Koninktijk --- 6031e na de schepping (163 x 37)
Najaar 2027 tot najaar 2028: eerste jaar van het Koninktijk --- 111e na najaar 1917 (het begin van onze 'dagen' gelijk de dagen van Noach) (111= 3 x 37)
Najaar 2027 tot najaar 2028: eerste jaar van het Koninktijk --- 1961e jaar ná de verwoesting van de 2e tempel (het begin van de Diaspora) (1961= 53 x 37)
De duur van de Diaspora (67 CE tot 1917 CE) --- 4070 tot 5920 na de schepping: 1850 jaren (50 x 37)
Het laatste jaar van het Koninkrijk --- 7030e na de schepping (190 x 37)

De 70e (jaar)week eindigt eind sept/begin okt 2027.
Dit houdt in dat we de opname van de gemeente kunnen verwachten in 2020 (naar mijn vaste overtuiging op of rond het Joodse Pentecost).

Tellen we vanaf het begin van de telling van de Sabbatsjaren (2531 jaren na de schepping) terug tot op de Exodus (2490,5 jaren na de schepping) en vanaf dat moment nog eens 430 jaren verder terug, dan komen we aan bij het moment dat Abraham op de proef werd gesteld om Izak te offeren.
Izak was toen 12,5 jaar oud (op Nisan 14).
Een half jaar voorbij de leeftijd van toerekeningsvatbaarheid (12 jaren oud. Eng.: 'The age of accountability').
Ik las elders op Refoweb dat Izak toen 37 jaar oud zou zijn geweest. Onzin natuurlijk want Izak wordt aangeduid met 'een jongen'.

Genesis 22
5 En Abraham zeide tot zijn jongeren: Blijft gij hier met den ezel, en ik en de jongen zullen heengaan tot daar; als wij aangebeden zullen hebben, dan zullen wij tot u wederkeren.
......
11 Maar de Engel des HEEREN riep tot hem van den hemel, en zeide: Abraham, Abraham! En hij zeide: Zie, hier ben ik!
12 Toen zeide Hij: Strek uw hand niet uit aan den jongen, en doe hem niets! want nu weet Ik, dat gij God vrezende zijt, en uw zoon, uw enige, van Mij niet hebt onthouden.

Hoewel ik nog veel meer mocht ontdekken hoop ik dat het bovenstaande, ook voor de meelezers, toch interessant genoeg zal zijn om te realiseren dat we juist en vooral nu ernst moeten maken aangaande ons eeuwig behoud.
Het is verschrikkelijk om na de opname van de gemeente te zijn achtergelaten.
Na de opname is er geen tijd meer om van gedachten te veranderen.
Jezus Christus zal spoedig zijn gemeente komen ophalen en wanneer je dan niet het eigendom van Christus bent, zul je achtergelaten worden.
Heb je keer op keer het Evangelie gehoord en daar geen gehoor op gegeven dan zul je na de opname van de gemeente een geest van dwaling krijgen en is bekering en behoudenis niet meer mogelijk.

2 Thessalonicensen 2
8 En alsdan zal de ongerechtige geopenbaard worden, denwelken de Heere verdoen zal door den Geest Zijns monds, en te niet maken door de verschijning Zijner toekomst;
9 Hem, zeg ik, wiens toekomst is naar de werking des satans, in alle kracht, en tekenen, en wonderen der leugen;
10 En in alle verleiding der onrechtvaardigheid in degenen, die verloren gaan; daarvoor dat zij de liefde der waarheid niet aangenomen hebben, om zalig te worden.
11 En daarom zal God hun zenden een kracht der dwaling, dat zij de leugen zouden geloven;
12 Opdat zij allen veroordeeld worden, die de waarheid niet geloofd hebben, maar een welbehagen hebben gehad in de ongerechtigheid.

Stel je vertrouwen in het volbrachte plaatsvervangend lijden en sterven van de Heere Jezus Christus en je zult behouden worden.
Geloof dat de Heere Jezus in Zijn lijden en sterven ook jouw zonden heeft weggedragen en dat Zijn vergoten bloed ook voor jouw verzoening en vergeving van zonden heeft aangebracht en dat Hij door Zijn opstanding uit de dood aan jou eeuwig leven schenkt.
Dank Hem daar vervolgens voor.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Origenes » 27 jun 2019 09:15

bijwoner schreef:De 70e (jaar)week eindigt eind sept/begin okt 2027.
Dit houdt in dat we de opname van de gemeente kunnen verwachten in 2020 (naar mijn vaste overtuiging op of rond het Joodse Pentecost).

Het wekenfeest valt in 2020 op 29 en 30 mei. 'Op of rond' is een beetje rekbaar natuurlijk maar we zullen dus rond die tijd wel zien of dit de zoveelste foute berekening is. Zeer waarschijnlijk wel... :mrgreen:
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Veendam » 27 jun 2019 09:54

bijwoner schreef:Tellen we vanaf het begin van de telling van de Sabbatsjaren (2531 jaren na de schepping) terug tot op de Exodus (2490,5 jaren na de schepping) en vanaf dat moment nog eens 430 jaren verder terug, dan komen we aan bij het moment dat Abraham op de proef werd gesteld om Izak te offeren.
Izak was toen 12,5 jaar oud (op Nisan 14).
Een half jaar voorbij de leeftijd van toerekeningsvatbaarheid (12 jaren oud. Eng.: 'The age of accountability').
Ik las elders op Refoweb dat Izak toen 37 jaar oud zou zijn geweest. Onzin natuurlijk want Izak wordt aangeduid met 'een jongen'.


Genesis 17 vers 17 Abraham is 99 jaar oud en Sara is daar 90 jaar oud.
Genesis 21 vers 5 Abraham was 100 jaar oud toen Isaak geboren werd (Sara dus 91)
Sara sterft en is 127 jaar oud. Genesis 23.

In Hebreeen staat dat Abraham bij zichzelf zei dat God Isaak weer uit de dood kon opwekken.
Er staat niet dat Abraham geloofde dat Sara dan wel weer opnieuw zwanger zou kunnen worden, nee de hele Sara wordt niet over gesproken.
Genesis 25 Isaak was 40 jaar oud toen hij trouwde met Rebekka.

Het is duidelijk dat Isaak nog niet getrouwd was toen hij op het altaar gelegd werd, dus hij was jonger dan 40 jaar.
Nu gaan we de ondergrens bekijken.
Sara was al overleden dus kon niet opnieuw zwanger worden en daarom was het dus noodzakelijk dat Isaak uit de dood werd opgewekt.
Daarom moet Isaak ongeveer 37 jaar oud geweest zijn.

Het woord na'ar wordt dan wel vertaald als jongen, maar dit kan ook vertaald worden als jonge man.
In de grondtekst wordt na'ar gebruikt voor jonge mannen van verschillende leeftijden dus niet alleen voor kleine kinderen.
Ook wordt het gebruikt voor de dienstknechten van Abraham die mee waren met de reis naar de plek waar het altaar klaargemaakt werd door Abraham, die daar volwassen zijn en met meer man. Het gebruik van het woord na'ar is dus niet altijd vast te vertalen als klein kind of kleine jongen.

De Targoem is een Aramese parafrase van Tenach. Dat is een verklarende vertaling van de Hebreeuwse Bijbel. De Targoem laat ons zien hoe de Bijbel werd verstaan ten tijde van de tweede tempel.

De Targoem van Genesis vertelt bijvoorbeeld dat Izaäk 37 jaar oud was toen Abraham de opdracht kreeg om hem te offeren. Op gelijke wijze was Jezus ook boven de 30 jaar oud toen Hij stierf als offer voor onze zonde.

ereunao

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor ereunao » 27 jun 2019 10:07

Bijwoner; ik heb dat van die 3x2000 en die jubeljaren slechts tersloops gememoreerd en niet als bewijs bedoeld. Het tot onze huidige tijdrekening herleiden van de bijbelse geschiedenis beust op aannames die uiterst onzeker en niet te bewijzen zijn.De bijbel is een oosters boek en het Joodse denken en berekenen past niet in ons strakke, logiche denken en berekeningen. Ik heb op dit terrein al veel tijdtabellen en berekeningen onder ogen gehad, maar er waren er geen 2 exact gelijk.
Jij noemt 1948 na de schepping als het geboortejaar van Abraham en 4000 al het geboortejaar van de Messias. Maar ik heb hier een tabel voor mij liggen waarin 1975 het geboortejaar van Abraham genoemd wordt. En volgens de Joodse tijdrekening die ook vanaf de schepping rekenen was het jr 3760 het geboortejaar van de Messias. Er is dus geen enkele grond voor de zekerheid die jij hier uitstraalt. Maar wat die opname der gemeente die berekening van die 70e jaarweek betreft ben ik het volledig met je eens,

Maar de bijbelse chronologie is moeilijk om te rekenen naar onze tijdrekening.In de oudheid rekende men de jaren naar de regeringsjaren van de koning en begon men bij iedere opvolger opnieuw te tellen.Soms begon de telling van de jaren terwijl de oude koning nog leefde en overlappen de tijden elkaar.Zo regeerde Nebukadnezar van 604-562 v.Chr,maar als in 2 Kon.25:8 staat dat het jaar van de val van Jeruzalem (586 v.Chr.) het 19e jaar van zijn regering was worden hier de tijd dat hij samen met zijn vader Nebopolassar regeerde meegerekend.Als de astrologische berekeningen kloppen viel de in de Assyrische lijsten vermelde aardbeving in het 9e jaar van de koning Assoerdan III op 15 Juli van het jaar 763 v.Chr. Omdat in de Assyrische geschiedschrijving ook de koning Achab (875-854) voorkomt heeft men hier een vast punt voor de berekening van de regeringsjaren van de koningen van Israël en Juda. gr: ereunao

ereunao

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor ereunao » 01 jul 2019 13:36

Tijdens de Nadere Reformatie zijn er dus wel vele godzalige theologen geweest die, overweldigd door het heldere getuigenis van de profeten, zeer gereserveerd stonden ten opzichte van de Roomse vervangingstheologie en leerden dat God in de laatste tijd Israël zou bekeren en terugbrengen in het beloofde land. Echter, ook zij hebben zich niet kunnen ontworstelen aan het kerkelijk absolutisme, de gedachte dat de genade Gods in Christus zich uitsluitend binnen de Kerk voltrekt. Wilde de belofte vervuld en Israël behouden worden dan moest in deze gedachtegang Israël noodzakelijk in de christelijke Kerk worden ingelijfd, want er is immers maar één Kerk en één verbond van Adam tot de jongste dag.... God heeft volgens deze redenering Zijn verbond met Abraham in de Kerk voortgezet, en dus kan Israël nooit gezegend worden buiten de Kerk om. “Buiten de Kerk geen zaligheid”was en is nog steeds het adagium van bijna alle theologen, of ze nu Rooms of Protestants zijn. Zo ontstond het zogenaamde postchiliasme; Kerk en Israël samengevoegd tot één volk in een duizendjarige heerlijke kerkstaat op aarde. Echter, alweer zonder de wederkomst van Christus en de eerste opstanding. Hieruit kunnen wij zien hoe de opstanding van Christus en Zijn wederkomst altijd weer de spil is waar alles om draait, want de Schrift is christocentrisch. Maar ondanks deze bezwaren getuigde het postchiliasme van de oud-vaders van meer bijbelse visie op Israël dan de door de Reformatie van Rome overgenomen vervangingsleer.Het had dan ook een heel goed uitgangspunt kunnen zijn voor nader Schriftonderzoek. Het neocalvinisme onder de invloed van Kuyper en Bavinck heeft deze opvatting echter radicaal afgewezen en de kerk teruggevoerd tot de Roomse vervangingsleer. Zo stonden dus de zaken in 1948, toen Israël uit zijn graf opstond (Ezech.37) en als een zelfstandige natie zijn plaats weer innam onder de volken. De verwarring was groot onder de theologen en ze is dit nog. Hoe kon dit nu: Israël had immers afgedaan? Aanvankelijk trachtte men nog elk verband met de bijbelse profetie te ontkennen. Dit was echter niet vol te houden. De feiten spraken daarvoor een veel te duidelijke taal toen de Heere tijdens de Juni-oorlog van 1967 op bijna oudtestamentische wijze voor Israël streed. Kort samengevat: De theologen zijn radeloos, maken reizen naar Israël, houden bezinningsconferenties en komen er natuurlijk niet uit, Jer.8:9: De wijzen zijn beschaamd, verschrikt en gevangen; ziet, zij hebben des HEEREN woord verworpen, wat wijsheid zouden zij dan hebben? De Kerk loopt dus al eeuwenlang met het van Israël gestolen paspoort op zak zal terug moeten naar haar wortels en op zoek naar haar eigen indentiteit in de opgestane Christus.

Allerlei bizarre sekten springen nu in dit gat, want de tijd dringt; de Koning is komende en het kerkvolk vraagt om leiding en bijbels onderwijs. Het heeft daar ook recht op. Tot zover de over de reformatie en de nadere reformatie h.gr: ereunao

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Johan100 » 01 jul 2019 19:00

ereunao schreef:
Allerlei bizarre sekten springen nu in dit gat

Welk gat? Wat voor sekten?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Johan100 » 01 jul 2019 19:05

bijwoner schreef:
Hoewel ik nog veel meer mocht ontdekken hoop ik dat het bovenstaande, ook voor de meelezers, toch interessant genoeg zal zijn om te realiseren dat we juist en vooral nu ernst moeten maken aangaande ons eeuwig behoud.
Het is verschrikkelijk om na de opname van de gemeente te zijn achtergelaten.
Na de opname is er geen tijd meer om van gedachten te veranderen.
Jezus Christus zal spoedig zijn gemeente komen ophalen en wanneer je dan niet het eigendom van Christus bent, zul je achtergelaten worden.
Heb je keer op keer het Evangelie gehoord en daar geen gehoor op gegeven dan zul je na de opname van de gemeente een geest van dwaling krijgen en is bekering en behoudenis niet meer mogelijk.

Zou het echt uit te rekenen zijn wanneer de Heere Jezus terugkomt? Misschien heb ik iets gemist maar ik betwijfel eerlijk gezegd het of het de bedoeling is om daar zulke berekeningen op los te laten.

In de brief van Paulus aan de Thessalonicenzen lees ik wel dat het zal zijn als in de dagen van Noach, maar dat het voor ware gelovigen niet onverwacht komt. (1 Thessalonicenzen 5:1-11)

Volgens mij moeten we ten allen tijden bereidt zijn en zijn er nu ook geesten van dwalingen actief.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Origenes » 01 jul 2019 19:29

Johan100 schreef:In de brief van Paulus aan de Thessalonicenzen lees ik wel dat het zal zijn als in de dagen van Noach, maar dat het voor ware gelovigen niet onverwacht komt. (1 Thessalonicenzen 5:1-11)

Volgens mij moeten we ten allen tijden bereidt zijn en zijn er nu ook geesten van dwalingen actief.

Inderdaad! Er is geestelijk inzicht voor nodig om dit soort zaken te onderkennen. En dat is iets anders dan rekenkundig inzicht...
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Origenes » 01 jul 2019 19:52

Johan100 schreef:Wat voor sekten?

Ook ik zou graag een lijstje zien van de sekten die in het door ereunao veronderstelde gat springen.
Er is in de loop der jaren sprake geweest van diverse groepen, elk rond een leider die het moment van de opname had berekend.
Dergelijke escapades kunnen moeilijk uitgelegd worden in de sfeer van wat Ereunao hier veronderstelt. Het vond immers steeds plaats in de sfeer van een veronderstelde opname; een leerstelligheid die door Ereunao wordt uitgedragen als onderdeel van een scenario "dat de Schrift ons klaar en duidelijk leert". Het postchiliasme is volgens Ereunao in het beste geval een opstapje tot dit 'betere' inzicht.

Ik begrijp dit niet. Hoeveel mensen zijn niet berooid achtergebleven na een dergelijk avontuur. Terwijl de sekteleider dankzij de opgestreken buit vakantie kon gaan vieren.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten