Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Chaya » 15 jun 2019 14:33

gravo schreef:Ik denk dat je daar inderdaad wel een punt hebt. Dat kan je betreuren, omdat het kerkverband je lief is of omdat je al weer hete hoofden en koude harten aan ziet komen, maar je kunt het ook als een signaal van een veranderend christendom zien.
Protestantse kerkverbanden hebben in de Nederlandse context altijd al onder druk gestaan. Zeker na de Afscheiding, toen de mogelijkheid om een eigen kerk te stichten was aangetoond. Talloze kerken zijn daarna gesticht, vaak na afsplitsingen met de nodige conflicten van dien.

Dat zie ik al langer en niet alleen in de kerken. Dit zie je evengoed terug op dit forum. Zoveel meningen, zoveel stromingen, zoveel winden van leer en dan doet iemand een oproep tot eenheid. Dat kan natuurlijk nooit.

De dominee is allang geen autoriteit meer. Wat hij zegt en vindt is allang geen Waarheid meer, vinden velen.
Ook de leer van de kerken wordt door steeds meer mensen in twijfel getrokken.
Zijn er regels? Ben je mal, dat pikken wij niet, ik weet het toch zeker zelf ook, dus die regels negeer ik gewoon.
Dat zouden de dames van ons voetbal11tal eens moeten doen!

Ook in het leger, de marine, in bepaalde bedrijven, ziekenhuizen, de regels worden geschreven EN gehandhaafd door iedereen.
Regels zijn er niet voor niets. Ze zijn voor de orde en de rust.

Zeg je als plaatselijke gemeente, weg met de regel, wij willen een vrouw op de kansel.
Prima, maar dan wel als onafhankelijke plaatselijke gemeente en niet meer onder de vlag van de CGK.

En nogmaals, van de zijde van deze kerk kan ik het heus wel plaatsen. De tijdgeest heeft nu eenmaal de overhand gekregen en wie geen weerstand biedt, gaat mee om.
Maar de wijze waarop dit gebeurt, op dit tijdstip. Dat kan geen toeval zijn, maar is uiterst nauwkeurig geregisseerd.
Ze zouden zich daar diep moeten schamen.

CGK is een verdeeld huis geworden. En een verdeeld huis is gedoemd tot de ondergang.
Om in jouw stijl te besluiten
Divide et impera, Chaya
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Boekenlezer » 15 jun 2019 14:42

Race406 schreef:Ik heb het vaker gezegd misschien. Ik denk heel genuanceerd over de vrouw in het ambt. Maar we hebben in de CGK afspraken met elkaar gemaakt. En daar hebben de kerken zich aan te houden. Punt uit. Wil je een afspraak veranderen dan dien je de kerkelijke weg te bewandelen. Punt uit. Levert dat niets op dan zijn er 2 mogelijkheden: 1. Je legt je erbij neer. 2. Je legt je er niet bij neer. Consequentie is dan dat je je aansluit bij een kerkverband waar wel is toegestaan wat jij wilt. Punt uit.
Als iedereen in de kerk maar gaat doen wat hij of zij leuk vindt dan krijg je een janboel. En zo ga je in de gemeente van Christus niet met elkaar om. Punt uit.
Als je iets wilt maar jouw kerkverband is er (nog) niet aan toe dan houdt het op. Liefde en verdraagzaamheid gaat 2 kanten op inderdaad. Maar je zin doordrijven heeft getuigt niet van liefde. Wil je toch persé doorgaan met jouw ideeën dan moet je opzouten en als gemeente lekker naar de NGK, GKV of PKN overgaan. Dan past jouw gemeente blijkbaar niet meer bij de CGK. Als de synode het goedkeurt dan is dat wat mij betreft geen probleem. Echter is de manier waarop een aantal gemeenten nu de synode proberen over te halen, door gewoon te gaan doen wat ze zelf willen, te gek voor woorden. En voor dat ik een lading bagger over me heen krijg: als je het hebt over de minste moeten zijn dan heb je gelijk. Ik verwijs je dan graag naar Paulus. Hij schrijft in 1 Korinthe 8 vers 13: "Daarom, als voedsel mijn broeder-of-zuster ten val brengt, eet ik tot in der eeuwigheid geen vlees meer, om mijn broeder-of-zuster niet ten val te brengen." Paulus past zich hierbij aan aan het minst ruime geweten. En dat zou Arnhem en consorten sieren........

Daar kan ik het goed mee eens zijn. Laten ze niet de CGK gaan pesten, maar aansluiten bij een kerkverband waar ze wel passen.
Het zijn vaak de groepen die uit orthodoxe motieven handelen, die als scheurmakers worden gebrandmerkt. Als voorbeeld kan ik de HHK noemen. Maar die drijverigheid die mij tegemoet straalt uit een bericht dat de Kruisgemeente in Arnhem de eigen wil doordramt lijkt mij nog veel meer scheurmakerij.

Zelf ben ik niet geneigd te geloven dat de vrouw in het ambt bijbels is. Ik ben oorspronkelijk opgegroeid in de GKV, en ze waren duidelijk van mening dat dat verkeerd was. Ik heb het leren zien als iets van de vrijzinnige kerken waar alles kan en mag. Als ze dan later toch die draai maken, komt dat erg ongeloofwaardig op mij over. Iets eerst stellig beweren, en later toch een ander standpunt innemen, dan heb je mij heel wat uit te leggen. Ik heb het altijd een héél rare draai gevonden! (Het is niet hun enige zeer ingrijpende draai. Ze hebben er diverse gemaakt, m.b.t. allerlei andere dingen.)
Tot op de dag van vandaag kan ik nog steeds zeggen dat ik nog nooit lid ben geweest van een kerkverband waar de vrouw in het ambt aanvaard is. In 2013, toen ze er in de GKV over begonnen, was ik er al een aantal jaren geen lid meer. In de HHK, waar ik nu lid van ben, zie ik het nog niet zo gauw gebeuren.
Beetje persoonlijk verhaal, en daarmee wat weinig feitelijk misschien. Maar dit is het even voor nu.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 15 jun 2019 21:35

Ja lekker liefdevol. Wie heeft er nou liefde voor de ander, de gemeenten die ondanks dat ze al 25 jaar proberen ruimte te krijgen voor bepaalde punten, toch nog bij dat kerkverband zitten of de mensen die roepen: als je anders wil zijn dan wij en je je niet in wat wij vinden kan schikken ga je toch lekker naar een ander kerkverband? Wie wil er nou eenheid in verscheidenheid en wie wil als er verscheidenheid is liever dat de andersdenkenden gewoon lekker weggaan? Dat is het hele probleem waarom de boel nu op scherp komt te staan en kerken zelf beslissingen gaan nemen. Niet omdat men geen geduld heeft en geen eenheid wil, maar omdat er maar weinig liefde en respect terugkomt. Zo doen we het en als het je niet bevalt, rot lekker op. En ondertussen maar oproepen om hoopvol de komende synode af te wachten...

Ach ja Chaya, je schreef het zelf al, in BHP en aangrenzende gemeenten herken je het CGK-gedachtengoed nog, de rest is allemaal verwaterd. Zo denken er een hoop over, de ruim 50 procent die je noemt en die bij de synodes altijd goed vertegenwoordigd is. En de rest moet maar afwachten of ze weer een brokje toegegooid krijgen... in de wetenschap dat ze totaal niet voor vol worden aangezien. Maar voor verwaterde christenen die het spoor allang bijster zijn. Ja, een fijne oproep tot eenheid die er al lang niet meer is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Speedy » 15 jun 2019 22:29

Marnix schreef:Ja lekker liefdevol. Wie heeft er nou liefde voor de ander, de gemeenten die ondanks dat ze al 25 jaar proberen ruimte te krijgen voor bepaalde punten, toch nog bij dat kerkverband zitten of de mensen die roepen: als je anders wil zijn dan wij en je je niet in wat wij vinden kan schikken ga je toch lekker naar een ander kerkverband? Wie wil er nou eenheid in verscheidenheid en wie wil als er verscheidenheid is liever dat de andersdenkenden gewoon lekker weggaan? Dat is het hele probleem waarom de boel nu op scherp komt te staan en kerken zelf beslissingen gaan nemen. Niet omdat men geen geduld heeft en geen eenheid wil, maar omdat er maar weinig liefde en respect terugkomt. Zo doen we het en als het je niet bevalt, rot lekker op. En ondertussen maar oproepen om hoopvol de komende synode af te wachten...

Ach ja Chaya, je schreef het zelf al, in BHP en aangrenzende gemeenten herken je het CGK-gedachtengoed nog, de rest is allemaal verwaterd. Zo denken er een hoop over, de ruim 50 procent die je noemt en die bij de synodes altijd goed vertegenwoordigd is. En de rest moet maar afwachten of ze weer een brokje toegegooid krijgen... in de wetenschap dat ze totaal niet voor vol worden aangezien. Maar voor verwaterde christenen die het spoor allang bijster zijn. Ja, een fijne oproep tot eenheid die er al lang niet meer is.


Ik ben zo langzamerhand klaar met die ‘vrome’ praatjes en de verwijten. De afspraken worden eenzijdig verbroken en de wil wordt anderen in liefdeloosheids opgedrongen. Hoe kan het gebeuren dat je de ene avond in gesprek bent en twee dagen later blijkt dar de dag erop de scriba aan kerkblad van gkv meedeelt we gaan gewoon door met het proces.

IJmuiden verbreekt morgen de afspraken die gemaakt zijn en daarmee zetten ze zichzelf buiten het kerkverband.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Speedy » 15 jun 2019 22:32

Marnix schreef:Ja lekker liefdevol. Wie heeft er nou liefde voor de ander, de gemeenten die ondanks dat ze al 25 jaar proberen ruimte te krijgen voor bepaalde punten, toch nog bij dat kerkverband zitten of de mensen die roepen: als je anders wil zijn dan wij en je je niet in wat wij vinden kan schikken ga je toch lekker naar een ander kerkverband? Wie wil er nou eenheid in verscheidenheid en wie wil als er verscheidenheid is liever dat de andersdenkenden gewoon lekker weggaan? Dat is het hele probleem waarom de boel nu op scherp komt te staan en kerken zelf beslissingen gaan nemen. Niet omdat men geen geduld heeft en geen eenheid wil, maar omdat er maar weinig liefde en respect terugkomt. Zo doen we het en als het je niet bevalt, rot lekker op. En ondertussen maar oproepen om hoopvol de komende synode af te wachten...

Ach ja Chaya, je schreef het zelf al, in BHP en aangrenzende gemeenten herken je het CGK-gedachtengoed nog, de rest is allemaal verwaterd. Zo denken er een hoop over, de ruim 50 procent die je noemt en die bij de synodes altijd goed vertegenwoordigd is. En de rest moet maar afwachten of ze weer een brokje toegegooid krijgen... in de wetenschap dat ze totaal niet voor vol worden aangezien. Maar voor verwaterde christenen die het spoor allang bijster zijn. Ja, een fijne oproep tot eenheid die er al lang niet meer is.


Nog terugkomend op de verwijten richting BHP, ben je er van op de hoogte dat het aantal bezwaren tegen de wijze van handelen juist niet uit BHP komt, maar van gemeenten en predikanten uit het midden? Het ND zet vanavond ook weer een karikatuur neer en beoordeeld op het uiterlijk en noemt niets over de lezing van prof Baars die meer dan een uur geduurd heeft.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Chaya » 17 jun 2019 10:45

Marnix schreef:Ja lekker liefdevol. Wie heeft er nou liefde voor de ander,

Precies, door je eigen wil door te persen, ongeacht wat de gevolgen zijn?
Als jouw kind de weg op wil rennen, zorg je ook dat hij hoe dan ook stilstaat en ga je niet eerst in een urenlange liefdevolle discussie.

Deze gemeente had zich eerst moeten onttrekken aan de CGK en pas een vrouw aanstellen.
Niet andersom!
Je kunt van de Arena ook niet opeens een tennishal gaan maken.

Christelijke gereformeerde kerken die vrouwen in het ambt bevestigen, hebben in feite gebroken met het kerkverband. Als ze eerlijk zijn, sluiten ze zich aan bij de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt (GKV) of de Nederlands Gereformeerde Kerken (NGK).

Dat heeft prof. dr. A. Baars maandag desgevraagd gezegd.

De emeritus hoogleraar van de Theologische Universiteit Apeldoorn van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) hield zaterdag in Sliedrecht een lezing op een ambtsdragersconferentie van stichting Bewaar het Pand. Daarin betoogde hij onder meer dat het toelaten van de vrouw in het ambt „geen middelmatige of twijfelachtige zaak” is.

posting.php?mode=quote&f=33&p=2099156

En niet alleen is er verslagenheid en verdriet in de CGK, dat is evengoed ook in verschillende GKv gemeentes!!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 17 jun 2019 11:23

Het is allemaal een stuk complexer dan hier gesteld wordt, juist als je te maken hebt met samenwerkingsgemeenten waar een deel van de gemeente onder een verband valt waar vrouwen wel in het ambt mogen en een ander deel niet. En het is ook wel wat complexer dan “het is allemaal de schuld van die gemeenten en hun houding”. En als men dan niet verder komt dan “als je zo graag vrouwen in het ambt wil ga je maar lekker naar een ander kerkverband” ga ik steeds meer hopen op een fusie tussen GKV en NGK en dat de progressieve tak van de CGK zich daar dan bij aansluit....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Speedy » 17 jun 2019 11:36

Marnix schreef:Ja lekker liefdevol. Wie heeft er nou liefde voor de ander,


Ik zat gistermiddag nog aan je woorden te denken, maar hierin heeft de leiding van de GKV en de NGK ook een schuld. Als ze werkelijk liefdevol zijn tot de samenwerking, dan zouden tot die gemeenten hebben gezegd: wacht even, wacht nu eerst de synode af en ga nog 1x in gesprek. Maar de leiding zweeg en op twitter de 'voormannen' die zeggen het tegenovergestelde. Verwijten richting anderen. Als je werkelijk samenwerking zou willen met een kerkverband dan had je als leiding ook leiding moeten geven. Ook als je als leiding zelf die ruimte wel wil, maar dan ook denkt aan degenen die in die gemeenten zitten en moeite hebben met de gang van zaken.

Dat je net dit schrijft:
Het is allemaal een stuk complexer dan hier gesteld wordt, juist als je te maken hebt met samenwerkingsgemeenten waar een deel van de gemeente onder een verband valt waar vrouwen wel in het ambt mogen en een ander deel niet. En het is ook wel wat complexer dan “het is allemaal de schuld van die gemeenten en hun houding”. En als men dan niet verder komt dan “als je zo graag vrouwen in het ambt wil ga je maar lekker naar een ander kerkverband” ga ik steeds meer hopen op een fusie tussen GKV en NGK en dat de progressieve tak van de CGK zich daar dan bij aansluit....

Ben ik met je eens, het is allemaal complex. Maar dan nog, dan ga je niet doordrukken, maar dan ga je nog 1x praten, maar nu door wat IJmuiden heeft gedaan en wat Arnhem, Nieuwegein en Hilversum gaat doen, stellen ze zichzelf buiten de CGK. Want terugkeren op de beslissingen doen ze niet. En dan kom je bij jouw punt. IN die gemeenten is men de discussie helemaal zat, zoek rust en ga over naar 2 kerkverbanden die in dit jaar of volgend jaar weer een zullen worden. Dan is er geen kerkscheuring, maar een herverkaveling.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Chaya » 17 jun 2019 12:59

Marnix schreef:Het is allemaal een stuk complexer dan hier gesteld wordt, juist als je te maken hebt met samenwerkingsgemeenten waar een deel van de gemeente onder een verband valt waar vrouwen wel in het ambt mogen en een ander deel niet. En het is ook wel wat complexer dan “het is allemaal de schuld van die gemeenten en hun houding”. En als men dan niet verder komt dan “als je zo graag vrouwen in het ambt wil ga je maar lekker naar een ander kerkverband”

Je blijft met de vinger wijzen. De GKv was volledig op de hoogte van deze regels. Dan hadden ze nooit toenadering moeten zoeken, want het gaat om een cruciaal punt.
Stel dat het CGK gedeelte een regel van de GKv zou willen laten vallen, dan waren de rapen net zo goed gaar.
Jij blijft de zaken omdraaien.
Marnix schreef:ga ik steeds meer hopen op een fusie tussen GKV en NGK en dat de progressieve tak van de CGK zich daar dan bij aansluit....

Sterker nog, ze hadden nooit bij elkaar moeten gaan. Alhoewel, de GKV kende ik als principiële mensen, ik heb er zelf regelmatig gekerkt.
Er staat hier een middelbare school die qua regels nauwelijks onderdeed voor de reformatorische.
Let wel: ze hanteerden een zeer streng toelatingsbeleid!!!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 18 jun 2019 22:50

- die toenadering was er al ver voor de GKV besloot vrouwen in de ambten toe te laten. Je kan ze dus moeilijk verwijten toenadering gezocht te hebben voordat de visies op vrouw in het ambt gingen verschillen. Bovendien wordt er wel iedere keer gezegd dat vrouwen in het ambt geen middelmatige zaak ik, maar eenheid in de Kerk van Christus is dat Bijbels gezien nog veel minder. Als je dan achteraf gaat roepen dat je die eenheid beter niet gezocht kon worden stel je ten onrechte het ene belang boven het ander.

- ja vroeger hadden GKV’ers een streng toelatingsbeleid, omdat ze dachten dat ze de enige ware kerk waren. Daarom had je ook vrijgemaakte scholen met strenge toelatingseisen, mocht je alleen als vrijgemaakte aan het avondmaal etc en als je overstapte naar een CGK werd dat met diepe droefheid afgekondigd want dan onttrok je je aan DE kerk van Christus. Ik heb nog les gehad van de eerste CGK’er die voor het ND ging werken en dat heeft ze geweten.... en als klein jongetje probeerde ik een vriendin van een ander kerkverband te overtuigen waarom de vrijgemaakte kerk de beste was... ik schaam me er nog diep voor. Gelukkig is de GKV niet meer zo principieel als vroeger....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Chaya » 19 jun 2019 10:12

Marnix schreef:- die toenadering was er al ver voor de GKV besloot vrouwen in de ambten toe te laten. Je kan ze dus moeilijk verwijten toenadering gezocht te hebben voordat de visies op vrouw in het ambt gingen verschillen.

Als de ene club met de ander fuseert kennen BEIDE de regels! BEIDE hebben die ondertekend en beloofd te zullen respecteren.
Als 1 van de 2 plots een ander visie krijgt, dient die zich dus te onttrekken.
Dat geldt voor ELK samenwerkingsverband, bedrijf, vereniging, enz.
Marnix schreef: Gelukkig is de GKV niet meer zo principieel als vroeger....

Dat is juist het probleem! Ze zijn meegegaan met de tijdgeest, hun knieën zijn verslapt en hun handen trager geworden.

In de Schrift wordt er nergens opgeroepen om maar te wachten, als bepaalde zonden de gemeente van Christus binnendringen. Daar moest tegen opgetreden worden. Zonden mochten niet getolereerd worden.

Voor wachters op de muren van Sion hoort het immers hand in hand te gaan: het verwachten van God en de wacht houden bij de poort. En als er iets onheiligs naar binnen dreigt te glippen, klinkt het vanaf de muur: „Wacht! Wendt u!” En waar nodig weten zulke poortwachters van wanten en grijpen ze in. Wachten in zo’n situatie is immers geen optie, want dan is de strijd verloren. Want dan wordt het wel: „en alsnog verteerd… ” En wie zal dan niet wenen?


Schrijft ds Uitslag in DIT ARTIKEL
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 19 jun 2019 13:51

Chaya schreef:Als de ene club met de ander fuseert kennen BEIDE de regels! BEIDE hebben die ondertekend en beloofd te zullen respecteren.
Als 1 van de 2 plots een ander visie krijgt, dient die zich dus te onttrekken.
Dat geldt voor ELK samenwerkingsverband, bedrijf, vereniging, enz.


Dar kan maar als je fuseert als plaatselijke gemeenten zeg je daarmee niet dat er in de toekomst geen veranderingen in die regels zullen komen. Als dus een kerkverband op een gegeven moment iets wijzigt en het andere kerkverband niet kan je moeilijk stellen dat dat kerkverband dat recht niet had omdat er op een paar plaatsen een samenwerking was met een ander kerkverband. Het is ook zinloos om die plaatselijke gemeente op te roepen om de samenwerking dan maar te ontbinden want vanuit die plaatselijke gemeente is die behoefte er totaal niet en is er net zoveel draagvlak voor die verandering. De CGK’ers willen daar net zo goed vrouwen in het ambt en zien totaal geen noodzaak om een goede samenwerking te beeindigen. Of om uit een kerkverband te stappen dat je liefhebt. Dus nogmaals, het is veel complexer dan je stelt, door het zo te versimpelen doe je geen recht aan wat er speelt of de gemeenten waar het speelt.

Dat is juist het probleem! Ze zijn meegegaan met de tijdgeest, hun knieën zijn verslapt en hun handen trager geworden.

In de Schrift wordt er nergens opgeroepen om maar te wachten, als bepaalde zonden de gemeente van Christus binnendringen. Daar moest tegen opgetreden worden. Zonden mochten niet getolereerd worden.

Voor wachters op de muren van Sion hoort het immers hand in hand te gaan: het verwachten van God en de wacht houden bij de poort. En als er iets onheiligs naar binnen dreigt te glippen, klinkt het vanaf de muur: „Wacht! Wendt u!” En waar nodig weten zulke poortwachters van wanten en grijpen ze in. Wachten in zo’n situatie is immers geen optie, want dan is de strijd verloren. Want dan wordt het wel: „en alsnog verteerd… ” En wie zal dan niet wenen?


Schrijft ds Uitslag in DIT ARTIKEL


Nee, ze zijn op het gebied van het enige ware kerk-denken in ieder geval van de verkeerde weg afgekeerd en hebben een verstandigere weg gekozen. Wat het stuk van ds. Uitslag betreft, mee eens als het om zonden gaan, maar vrouwen in het ambt is geen zonde volgens de voorstanders.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Chaya » 19 jun 2019 15:26

Marnix schreef:Wat het stuk van ds. Uitslag betreft, mee eens als het om zonden gaan, maar vrouwen in het ambt is geen zonde volgens de voorstanders.

Iets met cirkel en rotonde....
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Nina

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Nina » 19 jun 2019 19:40

Ik kan me echt verbazen hoe er soms met twee maten wordt gemeten. Als iemand aangeeft naar een ander kerkverband over te willen gaan, omdat men niet meer wordt gevoed in de eigen kerk, komt men steevast met het (zeer zwakke) argument aanzetten dat je door God isn een bepaalde kerk bent geplaatst en daar dan dus niet 'zomaar' uit mag vertrekken.

Op refoforum is een item 'Oproep tot vertrek uit een gemeente waar Opwekking wordt gezongen.' Alleen al als ik de titel lees, vraag ik me af hoe het dan zit met 'geplaatst zijn in die kerk', of is dat dan opeens niet meer van toepassing? Datzelfde gevoel heb ik ook als ik lees hoe het nu op de spits wordt gedreven met vrouwen in het ambt. 'Als het tot een scheuring komt, dan moet dat maar', zegt de ds die het artikel heeft geschreven. Nog maar een kerkverband erbij... treurig!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 19 jun 2019 21:03

Nina schreef:Ik kan me echt verbazen hoe er soms met twee maten wordt gemeten. Als iemand aangeeft naar een ander kerkverband over te willen gaan, omdat men niet meer wordt gevoed in de eigen kerk, komt men steevast met het (zeer zwakke) argument aanzetten dat je door God isn een bepaalde kerk bent geplaatst en daar dan dus niet 'zomaar' uit mag vertrekken.

Op refoforum is een item 'Oproep tot vertrek uit een gemeente waar Opwekking wordt gezongen.' Alleen al als ik de titel lees, vraag ik me af hoe het dan zit met 'geplaatst zijn in die kerk', of is dat dan opeens niet meer van toepassing? Datzelfde gevoel heb ik ook als ik lees hoe het nu op de spits wordt gedreven met vrouwen in het ambt. 'Als het tot een scheuring komt, dan moet dat maar', zegt de ds die het artikel heeft geschreven. Nog maar een kerkverband erbij... treurig!


Allereerst zal iedereen dan zeggen: je moet in een gemeente blijven omdat je er door God in bent geplaatst, tenzij er totaal onbijbelse dingen gebeuren. Dan moet je het maar snel de rug toekeren zoals Lot Sodom de rug toekeerde. Probleem is alleen dat men dan zelf gaat bedenken en invulleb wat totaal onbijbels is, bijvoorbeeld dat het zingen uit een onbegrijpelijke berijming met alleen een orgel en verder niets erbij, volkomen Bijbels is en lofliederen en hymnen naast de Psalmen zingen volkomen onbijbels is.

Als tweede wordt het argument dat je in een kerk geplaatst bent doorgaans gebruikt om mensen bij hun eigen kerk / verband te houden en ze te verbieden om weg te gaan, als mensen van een ander kerkverband overkomen vindt men het doorgaans veel minder erg.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten