Opwekking 2019

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Opwekking 2019

Berichtdoor MoesTuin » 13 jun 2019 07:57




Opwekking 2019
Wie was daar ook bij in Biddinghuizen?





God kent maar één kerk.
In Biddinghuizen rond de 60.000 christenen samen zien in lofprijzing, aanbidding, onder het Woord, mensen zien genezen is geweldig.

Geen belemmeringen van menselijke kerkelijke wetjes en regeltjes, maar voluit de ruimte voor de Heer, de Trooster, Zijn heilige Geest die volop de ruimte krijgt om te werken en te waaien door mensenharten zonder belemmeringen......


Zou Gods Geest zó beslag krijgen op álle christenen dat we dit te zien krijgen:

"Maar 't vrome volk, in U verheugd,
zal huppelen van zielevreugd,
daar zij hun wens verkrijgen"
(Psalm 68:2 berijming 1773).
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Prisma23 » 13 jun 2019 08:40

Ik was ook in Biddinghuizen en heb weer voor minstens een jaar inspiratie om actief te zijn in mijn eigen gemeente!

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor MoesTuin » 13 jun 2019 09:14

Mooi om te lezen Prisma....
Wat een Zegen!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor ben db bd » 13 jun 2019 14:25

Zou Gods Geest zó beslag krijgen op álle christenen dat we dit te zien krijgen:
"Maar 't vrome volk, in U verheugd, zal huppelen van zielevreugd, daar zij hun wens verkrijgen"
(Psalm 68:2 berijming 1773).

Prachtig !! zoveel blije mensen bij elkaar welke de Heere de lof en eer en dank brengen. Laten wij dat in onze kerken ook méér doen!
Er zijn geheid wel enigen van onze grotere kleinkinderen aanwezig geweest. (zelf zouden we dat niet meer kunnen)
Maar we behoeven ons niet te beperken tot Biddinghuizen, ook met 100 of 50 mensen (of 5) mensen kunnen we een christenfeestje maken, toch?
ik zal het zeker wel eens verteld hebben: toen de Levende Steen Gemeente nog hun kerk in Hoogvliet hadden, (nu in Spijkenisse) gingen wij daar op z'n tijd graag wel eens heerlijk 'snoepen'.
Hun voorganger, Edgar Holder was een aanstekelijk en bevlogen christen en trok iedereen mee in de lofprijzing.
Het was een meestens zwarte kerk en ze dansten daar zoals David dat zelfs in z'n onderbroek voor de ark uit deed.
Eens vroeg de voorganger of de paren op het podium wilden komen dansen. Als zwartekousenkerker heb ik dat nooit geleerd, maar toch kreeg ik bovengenoemde psalmregels in m'n hoofd en hart. En toen begonnen m'n benen alvast te dansen en trok mijn vrouw (is wel opgeleid) mij mee naar het podium. Toen ik 20 minuten later van die dansvloer af ging voelde ik mij ook nog eens 10 jaar jonger. Leuk hè?!

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor coby6 » 13 jun 2019 16:18

ben db bd schreef:Prachtig !! zoveel blije mensen bij elkaar welke de Heere de lof en eer en dank brengen. Laten wij dat in onze kerken ook méér doen!
Er zijn geheid wel enigen van onze grotere kleinkinderen aanwezig geweest. (zelf zouden we dat niet meer kunnen)
Maar we behoeven ons niet te beperken tot Biddinghuizen, ook met 100 of 50 mensen (of 5) mensen kunnen we een christenfeestje maken, toch?
ik zal het zeker wel eens verteld hebben: toen de Levende Steen Gemeente nog hun kerk in Hoogvliet hadden, (nu in Spijkenisse) gingen wij daar op z'n tijd graag wel eens heerlijk 'snoepen'.
Hun voorganger, Edgar Holder was een aanstekelijk en bevlogen christen en trok iedereen mee in de lofprijzing.
Het was een meestens zwarte kerk en ze dansten daar zoals David dat zelfs in z'n onderbroek voor de ark uit deed.
Eens vroeg de voorganger of de paren op het podium wilden komen dansen. Als zwartekousenkerker heb ik dat nooit geleerd, maar toch kreeg ik bovengenoemde psalmregels in m'n hoofd en hart. En toen begonnen m'n benen alvast te dansen en trok mijn vrouw (is wel opgeleid) mij mee naar het podium. Toen ik 20 minuten later van die dansvloer af ging voelde ik mij ook nog eens 10 jaar jonger. Leuk hè?!

Hij was vroeger jeugdleider, toen ik nog jeugd was. Geweldig die vent.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Marnix » 14 jun 2019 08:14

Ik was er niet, wel eens op zondag naar de kerkdienst geweest. Dat zoveel mensen bij elkaar komen is prachtig mast ik vind het wel heel massaal :-) we hopen in juli naar New Wine te gaan.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Prisma23 » 14 jun 2019 10:31

Marnix schreef:Ik was er niet, wel eens op zondag naar de kerkdienst geweest. Dat zoveel mensen bij elkaar komen is prachtig mast ik vind het wel heel massaal :-) we hopen in juli naar New Wine te gaan.


Ben ik met je eens Marinx, persoonlijk vind ik Opwekking ook erg massaal. NewWine heeft dit niet, helaas kan ik daar dit jaar niet naar toe.

https://zomerconferentie.new-wine.nl/

https://vimeo.com/335721485

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Chaya » 14 jun 2019 11:40

ben db bd schreef:Eens vroeg de voorganger of de paren op het podium wilden komen dansen. Als zwartekousenkerker heb ik dat nooit geleerd, maar toch kreeg ik bovengenoemde psalmregels in m'n hoofd en hart. En toen begonnen m'n benen alvast te dansen en trok mijn vrouw (is wel opgeleid) mij mee naar het podium. Toen ik 20 minuten later van die dansvloer af ging voelde ik mij ook nog eens 10 jaar jonger. Leuk hè?!

Valt me van je tegen ben. Ik dacht dat jij principiëler zou zijn. Het is moeilijker om staande te blijven, dan je mee te laten trekken.
Wat zou jouw vriend ds. van Dijk hiervan gezegd hebben denk je?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Marnix » 14 jun 2019 17:21

Geen idee maar de Geest is wel lastig tegen te houden hoor, zeker als je geweten je onjuistheden vertelt als “ja maar dansen is toch fout” :wink:
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor MoesTuin » 15 jun 2019 07:43

Chaya schreef:Valt me van je tegen ben. Ik dacht dat jij principiëler zou zijn. Het is moeilijker om staande te blijven, dan je mee te laten trekken.
Wat zou jouw vriend ds. van Dijk hiervan gezegd hebben denk je?


Beetje lastig na te vragen, deze ds leeft niet meer...
Maar de tijd gaat verder en in zijn tijd ging ds Jac vDijk zijn tijd ook ver vooruit....duzzzz....
Verder klopt het dat het moeilijk is om staande te blijven als de Geest gaat werken....zoals de getuigenis van Ben beschrijft....

Marnix schreef:Geen idee maar de Geest is wel lastig tegen te houden hoor, zeker als je geweten je onjuistheden vertelt als “ja maar dansen is toch fout” :wink:


Precies!

ben db bd schreef:Prachtig !! zoveel blije mensen bij elkaar welke de Heere de lof en eer en dank brengen. Laten wij dat in onze kerken ook méér doen!
Er zijn geheid wel enigen van onze grotere kleinkinderen aanwezig geweest. (zelf zouden we dat niet meer kunnen)
Maar we behoeven ons niet te beperken tot Biddinghuizen, ook met 100 of 50 mensen (of 5) mensen kunnen we een christenfeestje maken, toch?
ik zal het zeker wel eens verteld hebben: toen de Levende Steen Gemeente nog hun kerk in Hoogvliet hadden, (nu in Spijkenisse) gingen wij daar op z'n tijd graag wel eens heerlijk 'snoepen'.
Hun voorganger, Edgar Holder was een aanstekelijk en bevlogen christen en trok iedereen mee in de lofprijzing.
Het was een meestens zwarte kerk en ze dansten daar zoals David dat zelfs in z'n onderbroek voor de ark uit deed.
Eens vroeg de voorganger of de paren op het podium wilden komen dansen. Als zwartekousenkerker heb ik dat nooit geleerd, maar toch kreeg ik bovengenoemde psalmregels in m'n hoofd en hart. En toen begonnen m'n benen alvast te dansen en trok mijn vrouw (is wel opgeleid) mij mee naar het podium. Toen ik 20 minuten later van die dansvloer af ging voelde ik mij ook nog eens 10 jaar jonger. Leuk hè?!


Prachtig inderdaad
En goed advies... "ga ook eens snoepen" :wink:
en de Geest neemt je dan....zelf heb je niets meer in te brengen...
En wie dit betwijfeld, bezoek eens een dienst van de Levende Steen Gemeente of een andere dan je gewoon bent in je buurt tot eer van God en stap uit je comfort zone van bekendheid en vastigheid....maar laat je gaan....vervuld en vol van de Heer....
Kennen we dat van harte, Zielevreugd?
Dat gaat diep hoor!


MoesTuin schreef:
Geen belemmeringen van menselijke kerkelijke wetjes en regeltjes, maar voluit de ruimte voor de Heer, de Trooster, Zijn heilige Geest die volop de ruimte krijgt om te werken en te waaien door mensenharten zonder belemmeringen......


Zou Gods Geest zó beslag krijgen op álle christenen dat we dit te zien krijgen:

"Maar 't vrome volk, in U verheugd,
zal huppelen van zielevreugd,
daar zij hun wens verkrijgen"
(Psalm 68:2 berijming 1773).
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Chaya » 15 jun 2019 09:00

De Heilige Geest laat je NOOIT dingen doen die tegen je conscientie ingaan!!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Marnix » 15 jun 2019 09:54

Klopt. Ik lees dan ook niet dat hij last van zijn geweten heeft omdat hij voor de Heer heeft gedanst.

En als iemand daar wel moeite mee zou hebben zou de Geest dat of niet doen, of je geweten erbij veranderen. Wat in het geval van dansen voor God, niemand kan volhouden dat het onbijbels is. Gewetensbezwaren hebben op dat punt zijn hooguit culturele beperkingen, beperkingen die door mensen zijn bedacht maar niet van God komen. En de Geest doorbreekt de grenzen die door mensen zijn gemaakt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Chaya » 15 jun 2019 13:05

Marnix schreef:Klopt. Ik lees dan ook niet dat hij last van zijn geweten heeft omdat hij voor de Heer heeft gedanst.

Ik wacht graag op het antwoord van Ben zelf.
Je kunt trouwens op het moment er inderdaad geen last van hebben, in the heat of the moment.
In zo'n setting van Opwekking gaat het puur om emoties.
Dus dat is op zich nog wel begrijpelijk.
Maar later kun je nog denken: wat heb ik gedaan???
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Marnix » 15 jun 2019 13:21

Chaya schreef:Ik wacht graag op het antwoord van Ben zelf.
Je kunt trouwens op het moment er inderdaad geen last van hebben, in the heat of the moment.
In zo'n setting van Opwekking gaat het puur om emoties.
Dus dat is op zich nog wel begrijpelijk.
Maar later kun je nog denken: wat heb ik gedaan???


Klopt. Maar als het de Geest is die werkt denk je dat niet. Als her puur emotie is allicht wel. Laten we op het antwoord van Ben wachten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Chaya » 19 jun 2019 12:02

Ik heb de indruk dat een helder en eenduidig sprekersbeleid bij Opwekking ontbreekt. Dit vraagt van de bezoekers onderscheidingsvermogen. Het gevaar bestaat dat mensen uitspraken of dingen die gebeuren voor zoete koek slikken.

In de toespraken is vaak sprake van een verondersteld geloof. De mensen worden aangesproken als wedergeboren christenen. Op Opwekking lopen echter vogels van allerlei pluimage rond. Naast trouwe kerkgangers zijn er ook mensen die niet of nauwelijks een kerk bezoeken, maar puur voor de beleving komen.

Er is sprake van een weinig onderscheidende verkondiging. De oproep tot bekering en geloof ontbreekt vaak. Want waarom zou je mensen daartoe oproepen als je ervan uitgaat dat ze dat al zijn?

Ik mis in veel wat gezegd wordt het Bijbelse evenwicht tussen zonde en genade, Wet en Evangelie. Als het gaat om de verkondiging van de ene Naam, de twee wegen en de drie stukken (ellende, verlossing, dankbaarheid), moet je zeggen dat de ene Naam wel genoemd wordt, maar dat de twee wegen onvoldoende uit de verf komen en het eerste stuk (ellende) veelal ontbreekt. Echte opwekking kenmerkt zich door diepe verbrokenheid en berouw over de zonde.


ECHTE OPWEKKING
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten