Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Race406 » 13 jun 2019 10:17

Speedy schreef:Inderdaad. Waar ik respect voor heb is dat jij de breedte probeert te overzien en de (pijnlijke) realiteit weergeeft.
Als kerken zijn we nu eenmaal breed (net als schrijver dezes ook enigszins wat bre(e)d(er) is... :mrgreen:). En daarvoor moeten we de ogen niet sluiten. Maar wat nu als de broeders van de synode de ruimte voor het bevestigen vrouwelijke ambtsdragers en het accepteren dat mensen van hetzelfde geslacht binnen onze kerken een relatie met elkaar mogen hebben niet zien? Gaan we dan toch maar "doorzeuren"? En lekker "onze eigen zin doordrijven"?
Ik begrijp de moeite van kerken als die in Arnhem heel goed. Deels deel ik ook wel hun standpunt. Maar als op landelijk niveau de ruimte niet wordt gezien, of op zijn minst gegeven, wat doen we dan?
Als je voor een baas werkt, en je doet, zelfs na vele malen gesprekken te hebben gehad, alles wat hij / zij je verboden heeft, dan word je er vroeger of later uitgegooid. Als je heel veel geluk hebt dan word je met "lichtelijk gedwongen" een andere werkomgeving te zoeken.
Mijn voorstel is om het andersom te doen in de kerk. Als de synode bij het vorige besluit blijft dan moeten kerken zich daaraan houden. Zo niet dan met zachte dwang verzoeken om een ander kerkverband te zoeken. En als laatste middel gewoon eruit zetten. Klinkt hard, en ik hoop dat het zover niet hoeft te komen overigens. Maar van alles roepen en niets doen tegen hen die de afspraken / regels met voeten (blijven) treden schiet ook niet op. Dan ben je als kerkleiding er zelf mede debet aan dat er van alles in jouw kerkverband gebeurt waar je niet achter staat.
Links en rechts hoor je, en dat zie ik ook hier op het forum wel langskomen, dat een synodaal gestuurde kerk achterhaald zou zijn.
Achterhaald? Als de regels die we met elkaar hebben afgesproken toch niet worden nageleefd en er toch niet wordt gehandhaafd, dan kunnen we beter ieder voor zich laten gaan. Maar de vroege kerk werd ook al synodaal gestuurd. De apostelen kwamen in Jeruzalem bijeen om enkele gewichtige zaken te bespreken en vast te leggen hoe men met bepaalde zaken zou omgaan (Galaten 2 en handelingen 15). Dus zo achterhaald is dat niet denk ik. Als "ieder doet wat goed is in eigen oog" dan krijg je een janboel. Als we als CGK zeggen dat de inhoud en beleving van het geloof vrij wordt gelaten aan de plaatselijke gemeenten, dan zijn we klaar. Dan heeft de synode geen richtinggevend aspect meer, maar alleen besluiten te nemen over de uitvoering van het kerkzijn.
O, maar dat is bij de PKN toch ook zo? Ja, inderdaad. Maar als de plaatselijke kerken zelf veel mogen uitmaken, dan kun je net zo goed naar de PKN overgaan. Dan kunnen we wel roepen dat in de PKN de Gereformeerde belijdenissen niet exclusief bindend zijn, maar "bij ons" is dat ook allang niet meer zo. In onze kerken is dat op papier nog wel zo, maar in de praktijk vaak minder dan niet... Dus dan moeten we niet mekkeren en de eenheid zoeken. De kleine clubjes die dan achterblijven? Die komen vanzelf wel bij elkaar. Je ziet dat nu al gebeuren binnen ex GKV kerken. Die gingen allemaal een eigen verbandje stichten nadat ze uit de GKV gingen. Er waren zelfs gemeenten die alleen verder gingen... Want de anderen deden toch iets meer fout dan zij.... En nu zie je dat ze toch weer naar elkaar toeschuiven. Iets wat ik toejuich overigens. Dat gebeurt vroeger of later ook met de achterblijvers uit de CGK en co die niet mee willen naar de PKN. Die clubjes schuiven naar elkaar toe en verenigen zich. Totdat in de GG de pleuris uitbreekt omdat een gemeente besluit om in de eredienst, tegen het synodebesluit in, ritmisch te gaan zingen en de HSV te gaan gebruiken. Enzovoorts etcetera undsoweiter.
Al dat gezeur doet me alleen maar meer verlangen naar die Grote Dag!
Dan geen gezeur meer over 2 of 3 verbonden, wel of geen vrouw in het ambt, wat te doen met homoseksuelen, zwarte pakken voor de kerkenraden of toch maar de witte kleding waar Prediker 9 over schrijft, ritmisch of niet ritmisch zingen en dansen voor de Troon, alleen orgel of ook andere instrumenten bij de begeleiding, berijmingen, vertalingen, belijdenissen, Arminianen of mensen die Gomarus volgden, leggings, rokken / broeken, korte broeken, tv, internet, telefoon, en noem alles maar op waar wij elkaar de geestelijke hersens mee inbeuken. Dan zingen we samen 1 lied, het loflied van het Lam! Daar geen rouw meer, en geen tranen (en ook geen kerkelijke strijd en eerzucht) in dat nieuw Jeruzalem!
Laat ik dit hele verhaal maar zo samenvatten: MARANATHA!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Chaya » 13 jun 2019 13:55

Deputaten kerkelijke eenheid van de CGK hebben inmiddels een gesprek gehad met het hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond. „De tijdgeest heeft grote invloed op onze gemeenten. Dat blijkt bijvoorbeeld uit het toenemende individualisme, de sterke nadruk op het gevoel en de terugloop van de tweede kerkdienst. Deputaten gaan onderzoeken hoe de CGK en de Gereformeerde Bond elkaar op dit punt kunnen ondersteunen.”

„We hebben als CGK bepaalde afspraken met elkaar gemaakt. Wie het ergens niet mee eens is, kan de kerkelijke weg bewandelen en in appel gaan tegen bepaalde besluiten. Dan mag je verwachten dat de tegenargumenten aan een grondig en eerlijk onderzoek onderworpen zullen worden. Maar als een revisieverzoek of appel afgewezen wordt, dan hebben we ons te houden aan het besluit. Dat hebben we met elkaar afgesproken, sterker nog: dat hebben we beloofd voor Gods aangezicht. Anders belanden we in de Richterentijd: ieder doet wat goed is in zijn eigen ogen. Dan ben je naar mijn opvatting geen gereformeerd kerkverband meer."

HINKELEN BINNEN DE KRIJTLIJNEN
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor gravo » 13 jun 2019 17:15

Ik denk dat alle pogingen om elkaar te houden aan "de kerkelijke weg" geen zin meer hebben. Waarschijnlijk vindt men de kwesties als de vrouw in het ambt nu veel belangrijker dan kerkelijke instituties met haar statuten. Volgens mij hebben de behoudenden nog niet door welk principieel punt men wil maken met deze zaak. De openstelling van het ambt is van groter belang dan een CGK of een synodaal stelsel. Het is geen bijbelse grondregel om synodaal gestructureerd te zijn. De grotere rol van de vrouw wordt wel zo gezien, vermoed ik.
Daarom helpt een beroep op de afspraken niet meer.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Race406 » 13 jun 2019 17:19

gravo schreef:Ik denk dat alle pogingen om elkaar te houden aan "de kerkelijke weg" geen zin meer hebben. Waarschijnlijk vindt men de kwesties als de vrouw in het ambt nu veel belangrijker dan kerkelijke instituties met haar statuten. Volgens mij hebben de behoudenden nog niet door welk principieel punt men wil maken met deze zaak. De openstelling van het ambt is van groter belang dan een CGK of een synodaal stelsel. Het is geen bijbelse grondregel om synodaal gestructureerd te zijn. De grotere rol van de vrouw wordt wel zo gezien, vermoed ik.
Daarom helpt een beroep op de afspraken niet meer.

gravo
Dat zou wel het geval moeten zijn. We zijn immers volwassen mensen met elkaar....?
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor gravo » 13 jun 2019 17:28

Race406 schreef:Dat zou wel het geval moeten zijn. We zijn immers volwassen mensen met elkaar....?

Het protestantisme in Nederland is kennelijk niet gezegend met volwassen mensen, want wat nu dreigt te gebeuren is zo'n beetje het vaandel waaronder het zich constant heeft ontwikkeld: geen enkele ruimte meer om onder één dak te blijven samenkomen op het moment dat de meningen gaan verschillen. We zoeken altijd maar weer naar de gelijkgezinden. Zolang tot we alleen nog maar ons spiegelbeeld in de ruimte dulden. Het gaat om de waarheid, meneer, de waarheid.
Maar is de waarheid in de man, dan is de wijsheid in de kan.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 13 jun 2019 22:43

Allemaal mooie ideeen die aardig kunnen werken als men behoorlijk op dezelfde lijn zit. In de CGK is dat niet echt het geval. De ene flank vindt alleen de Statenvertaling goed (een van de redenen van de oprichting van BHP) en de andere flank kan zich niet voorstellen dat je nog uit 1773 zingt en de SV leest in deze tijd. Officieel is het advies van de CGK landelijk gezien nog steeds om die uitt de NBV te lezen. Prima, die verschillen, als men elkaar de ruimte laat. En doorgaans gebeurde dat ook wel maar nu komen er punten waarbij men dat niet meer wil. En op die punten heb je al jaren stilstand en de enige flank fie daar de klos van is is de progressieve kant. Want ja, als je niks beslist hebben die maar te schikken. Maar je hebt ook je plaatselijke gemeente samen met leden van een ander verband en welke eenheid is dan het meest gediend? Die met hen waarmee je de kerkbanken en als het goed is meer dan dat deelt? Als er dan al tientallen jaren niks gebeurt en men geen ruimte krijgt om daarom verschillend te zijn kan ik me voorstellen dat men dan op een gegeven moment toch wat gaat doen. Anders krijg je nooit beweging. En dat is niets nieuws in de CGK, op het gebied van vertalingen, samenwerking etc had men ook al opgeroepen tot terughoudendheid. Maar nu zijn het nog wat zwaardere onderwerpen. Maar met zoveel verschillen kan je niet niets blijven doen en dat gebeurt al wel een hele poos. En lekker makkelijk om dan te zeggen: ach,hou je aan de kerkelijke weg en als die niks doet moet jemaar geduld hebben. Met die houding hadden al die kerkverbanden waar we lid van zijn nooit bestaan en waren we nu nog allemaal hervormd (of katholiek) geweest ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Chaya » 14 jun 2019 11:38

Marnix schreef:En lekker makkelijk om dan te zeggen: ach,hou je aan de kerkelijke weg en als die niks doet moet jemaar geduld hebben. Met die houding hadden al die kerkverbanden waar we lid van zijn nooit bestaan en waren we nu nog allemaal hervormd (of katholiek) geweest ;-)

Wat een nare opmerking. Dit is niet bepaald iets om op trots op te zijn.
Marnix schreef: En op die punten heb je al jaren stilstand en de enige flank fie daar de klos van is is de progressieve kant.

Kom nou, als er ergens in een rap tempo allerlei vernieuwingen zijn doorgevoerd, is het wel de CGK.
Als ik alleen al kijk op welke punten ik de laatste 10 jaar op moest schuiven.
De drammers lijken altijd hun zin zodanig door te drijven, dat het hen nog lukt ook.


”Nec tamen consumebatur”, zo luidt de tekst op het zegel van ons kerkverband. „En toch niet verteerd.”” zei ds. Buijs gisteravond.

Ik vraag me af bij sommige CGKers in hoeverre ze zich nog voluit CGK durven noemen, of dat ze zich gewoon aan hebben gesloten bij de dichtst bijzijnde kerk of zo.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Speedy » 14 jun 2019 11:56

Marnix schreef:Allemaal mooie ideeen die aardig kunnen werken als men behoorlijk op dezelfde lijn zit. In de CGK is dat niet echt het geval. De ene flank vindt alleen de Statenvertaling goed (een van de redenen van de oprichting van BHP) en de andere flank kan zich niet voorstellen dat je nog uit 1773 zingt en de SV leest in deze tijd. Officieel is het advies van de CGK landelijk gezien nog steeds om die uitt de NBV te lezen. Prima, die verschillen, als men elkaar de ruimte laat. En doorgaans gebeurde dat ook wel maar nu komen er punten waarbij men dat niet meer wil. En op die punten heb je al jaren stilstand en de enige flank fie daar de klos van is is de progressieve kant. Want ja, als je niks beslist hebben die maar te schikken. Maar je hebt ook je plaatselijke gemeente samen met leden van een ander verband en welke eenheid is dan het meest gediend? Die met hen waarmee je de kerkbanken en als het goed is meer dan dat deelt? Als er dan al tientallen jaren niks gebeurt en men geen ruimte krijgt om daarom verschillend te zijn kan ik me voorstellen dat men dan op een gegeven moment toch wat gaat doen. Anders krijg je nooit beweging. En dat is niets nieuws in de CGK, op het gebied van vertalingen, samenwerking etc had men ook al opgeroepen tot terughoudendheid. Maar nu zijn het nog wat zwaardere onderwerpen. Maar met zoveel verschillen kan je niet niets blijven doen en dat gebeurt al wel een hele poos. En lekker makkelijk om dan te zeggen: ach,hou je aan de kerkelijke weg en als die niks doet moet jemaar geduld hebben. Met die houding hadden al die kerkverbanden waar we lid van zijn nooit bestaan en waren we nu nog allemaal hervormd (of katholiek) geweest ;-)


Dan is het toch simpel, waarom moeilijk doen en laat de gemeente zich aansluiten bij de GKV/NGK, die krijgen een kerkorde waar alle kaders weg zijn gehaald. Probleem toch opgelost?
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 14 jun 2019 17:57

Chaya schreef:Wat een nare opmerking. Dit is niet bepaald iets om op trots op te zijn.


Klopt maar misschien soms wel noodzakelijk. Net als een hoop andere vernieuwingen als je kerk wil zijn in deze tijd.

Kom nou, als er ergens in een rap tempo allerlei vernieuwingen zijn doorgevoerd, is het wel de CGK.
Als ik alleen al kijk op welke punten ik de laatste 10 jaar op moest schuiven.
De drammers lijken altijd hun zin zodanig door te drijven, dat het hen nog lukt ook.


Drammers? Doordrijven? Het gaat er om dat je kerk bent in deze tijd, begrijpelijk voor je mensen, je omgeving. Dat men dingen veranderen is net zo goed uit liefde voor God als wanneer men dat niet wil. Maar zo wordt dat natuurlijk niet gezien. Mensen die verandering willen zijn alleen maar bezig met eigen zin doordrijven en hebben maling aan God. Je kan ze misschien maar beter kwijt zijn dan rijk.... nou ja als ze hun mond maar houden worden ze nog gedoogd....en wie alles bij het oude wil laten, dan zijn de mensen die God nog waarlijk liefhebben en willen dienen. Op die manier wordt het tegenwoordig vaak gespeeld en daarom wordt het onhoudbaar.


”Nec tamen consumebatur”, zo luidt de tekst op het zegel van ons kerkverband. „En toch niet verteerd.”” zei ds. Buijs gisteravond.

Ik vraag me af bij sommige CGKers in hoeverre ze zich nog voluit CGK durven noemen, of dat ze zich gewoon aan hebben gesloten bij de dichtst bijzijnde kerk of zo.


Voor mij het laatste ja. Wanneer ben je voluit CGK dan? Als het goed is krijg je in het antwoord ruimte voor diversiteit, anders zou het niet bij de CGK passen.
Laatst gewijzigd door Marnix op 14 jun 2019 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Speedy » 14 jun 2019 18:21

Marnix schreef:Voor mij het laatste ja. Wanneer ben je voluit CGK dan? Als het goed is krijg je in het antwoord ruimte voor diversiteit, anders zou het niet bij de CGK passen.


Iedere diversiteit heeft kaders, en jij gaat de kaders bepalen zonder daarmee in gesprek te gaan over de bestaande kaders. Het is een eenzijdig roepen om erkenning en dwingend ruimte eisen voor eigen kaders. Zo werkt het niet in het bedrijfsleven, zo werkt het helemaal niet in de kerk. Arnhem en Nieuwegein gaan door en hebben maling aan de oproep om te wachten tot de synode besprekingen. Dan ben je een grens van fatsoen overgegaan.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 14 jun 2019 20:48

Speedy schreef:Iedere diversiteit heeft kaders, en jij gaat de kaders bepalen zonder daarmee in gesprek te gaan over de bestaande kaders. Het is een eenzijdig roepen om erkenning en dwingend ruimte eisen voor eigen kaders. Zo werkt het niet in het bedrijfsleven, zo werkt het helemaal niet in de kerk. Arnhem en Nieuwegein gaan door en hebben maling aan de oproep om te wachten tot de synode besprekingen. Dan ben je een grens van fatsoen overgegaan.


Hoeveel synodes zijn er de afgelopen 25 jaar al geweest? En komen er nog voor er ruimte ontstaat? Als er in het bedrijfsleven zolang signalen van een groep worden genegeerd zijn die inmiddels al lang het bedrijf uit. Daarnaast heb je als plaatselijke samenwerkingsgemeente meer belangen dan alleen de landelijke eenheid in het verband, je hebt ook te maken met de plaatselijke eenheid met de rest van de gemeente en dat maakt het een stuk complexer dan je hier schetst. Ik denk wel dat het een onomkeerbaar proces is en dat dat zo langzamerhand ook wel duidelijk wordt, ik ben wel benieuwd hoe het af gaat lopen. Want het gaat niet alleen om Arnhem en Nieuwegein, of alleen om een paar samenwerkingsgemeenten, waar men om Bijbelse redenen graag vrouwen in het ambt wil. Als daar geen ruimte voor komt heeft dat denk ik wel wat grotere gevolgen dan dat je twee, drie, vier of vijf samenwerkingsgemeenten verliest. En nee, dat is geen dreigement of zo. Maar wat er besloten wordt (en hoe er om wordt gegaan met gemeenten die al een beslissing hebben genomen) gaat wel gevolgen hebben.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor MoesTuin » 15 jun 2019 07:23

De situatie wordt onhoudbaar inmiddels en het hek is van de dam ....

DV Zondag is de eerste vrouwelijke CGK ambtsdrager een feit

Meer en meer gemeenten binnen de CGK gaan verder....terwijl de CGK nog de "oude regels" kent....die niet werkbaar meer blijken.
Krachtige beslissingen zullen de uiteindelijke duidelijkheid moeten gaan brengen


https://www.rd.nl/kerk-religie/eerste-v ... -1.1575252


citaat: heel belangrijk en blij en dankbaar met dit kleine zinnetje in het gebeuren....

Volgens ds. Schenau is het aan de synode om de nood te peilen die in sommige samenwerkingsgemeenten wordt gevoeld.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor gravo » 15 jun 2019 10:23

Marnix schreef:Hoeveel synodes zijn er de afgelopen 25 jaar al geweest? En komen er nog voor er ruimte ontstaat? Als er in het bedrijfsleven zolang signalen van een groep worden genegeerd zijn die inmiddels al lang het bedrijf uit. Daarnaast heb je als plaatselijke samenwerkingsgemeente meer belangen dan alleen de landelijke eenheid in het verband, je hebt ook te maken met de plaatselijke eenheid met de rest van de gemeente en dat maakt het een stuk complexer dan je hier schetst. Ik denk wel dat het een onomkeerbaar proces is en dat dat zo langzamerhand ook wel duidelijk wordt, ik ben wel benieuwd hoe het af gaat lopen. Want het gaat niet alleen om Arnhem en Nieuwegein, of alleen om een paar samenwerkingsgemeenten, waar men om Bijbelse redenen graag vrouwen in het ambt wil. Als daar geen ruimte voor komt heeft dat denk ik wel wat grotere gevolgen dan dat je twee, drie, vier of vijf samenwerkingsgemeenten verliest. En nee, dat is geen dreigement of zo. Maar wat er besloten wordt (en hoe er om wordt gegaan met gemeenten die al een beslissing hebben genomen) gaat wel gevolgen hebben.


Het probleem met sommige problemen is dat het gaat om "alles of niets". Dat is volgens mij hier ook zo. De behoudenden stellen zich over de vrouw in het ambt eenvoudig op met de boodschap "dat nooit!". Da's een lange tijd hoor, nooit. In de praktijk is zo'n 25 jaar wachten voor degenen die dit wél willen dan nog maar een peulenschil. Wacht maar! Dit gaan we nog eeuwen volhouden!

Tegenover zo'n houding is uiteindelijk geen kruid gewassen. Zoals ik al eerder opmerkte hebben de behoudenden eenvoudigweg niet door hoe principieel de toelating van de vrouw tot het ambt bij velen ligt (niet alleen bij hen zelf). Om allerlei redenen zijn er veel christenen tot de diepe (!) overtuiging gekomen dat dit niet alleen zou moeten mogen (als een gunst), maar dat de openstelling van het ambt ook in lijn ligt met de boodschap van het Evangelie dat niet voor niks alle onderscheid tussen rijk, arm, slaaf, vrije en dus ook man, vrouw achter zich laat in Christus!
Het heeft dus niet altijd een strikt moderne, seculiere achtergrond, wat vaak het verwijt is. Het nieuwe standpunt wordt wel degelijk op Bijbelse gegevens gebaseerd. Dat dat goed aansluit bij de huidige samenleving, waarin vrouwen zich op elk vlak hun gelijke tonen van mannen, versterkt het natuurlijk wel.

Het is heel jammer dat de problemen van "alles of niets" geen ruimte laten voor een oplossing waarin er twee sporen kunnen worden behandeld. Op basis van verschillende interpretaties en zwaartepunten die men links en rechts aan Bijbelteksten geeft, kan de christelijke gemeenschap toch wel behouden blijven, ook al zijn er verschillende praktijken in omloop? Als je dan behoudend wil zijn, geldt dat dan ook niet voor het behouden van de onderlinge gemeenschap en band? Hoe zwaar weeg je dat?

De grootste winst zou zijn, denk ik, als er ruimte geboden wordt voor zowel het één als het ander.
Het is een verregaande verandering, dat geef ik toe (en ik denk overigens ook: een onvermijdelijke). Maar die komt wel op vanuit de basis van de plaatselijke gemeenten. De vraag is of je er nu terecht een belijdenis-kwestie van moet maken. Daarmee geef je alleen ruimte aan de "dat nooit!" gedachte en neem je voor lief dat de vele wachtenden in de eeuwige wachtkamer dan maar eieren voor hun geld kiezen. Dan draag je toch verantwoordelijkheid voor een eventuele scheuring. Omdat je dan meegaat in het opwaarderen van deze kwestie tot een alles-omvattende, heilsnoodzakelijke belijdeniskwestie. Dan leg je "buigen of barsten" op tafel.

Laat beide praktijken naast elkaar bestaan. Laat de plaatselijke gemeente beslissen en houdt als meerdere vergadering afstand.

Je kunt een kerk met de mogelijkheid voor de vrouw in het ambt ook zien als een nieuwe variant binnen de grote diversiteit op het palet van het wereldwijde christendom. Het is een variant van het christendom dat zich in Westerse landen nu eenmaal anders gedraagt op grond van eigen inzichten en omringende cultuur. Het komt misschien nergens voor, maar wel bij ons: de plaatselijke vrijheid om het één of het ander te kiezen. So what?
Want je hebt niet alleen te maken met je buurman-CGK, van de stad of het dorp hiernaast, maar ook met de christenheid wereldwijd. Daar zijn wel meer varianten te ontdekken die we misschien maar zozo vinden, maar die we toch tot het lichaam van Christus rekenen!

Betreurt eer ge scheurt.

(en niet andersom!)

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Chaya » 15 jun 2019 13:03

Marnix schreef: Als er in het bedrijfsleven zolang signalen van een groep worden genegeerd zijn die inmiddels al lang het bedrijf uit.

Nee die besluiten lopen mede via de ondernemingsraad en de Raad van Bestuur!
En werknemers die het niet met besluiten eens zijn, zoeken inderdaad elders een nieuwe baan.
Marnix schreef: Ik denk wel dat het een onomkeerbaar proces is en dat dat zo langzamerhand ook wel duidelijk wordt, ik ben wel benieuwd hoe het af gaat lopen.

Het is onomkeerbaar, de dijk is doorgebroken. Het is een zwarte dag voor de CGK.
Niet alleen voor de tegenstanders, maar even zo goed voor de voorstanders, maar die beseffen het nog niet.

Ook voor toekomstige besluitvormingen zul je meemaken dat de Synode of de classis gewoon wordt genegeerd. Men gaat maar wat doen op lokaal niveau. Dan heb je dus wel de lusten maar wil je niet de lasten van het kerkverband.
Zeer kwalijk.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor gravo » 15 jun 2019 13:43

Chaya schreef:(...)Ook voor toekomstige besluitvormingen zul je meemaken dat de Synode of de classis gewoon wordt genegeerd. Men gaat maar wat doen op lokaal niveau. Dan heb je dus wel de lusten maar wil je niet de lasten van het kerkverband.
Zeer kwalijk.

Ik denk dat je daar inderdaad wel een punt hebt. Dat kan je betreuren, omdat het kerkverband je lief is of omdat je al weer hete hoofden en koude harten aan ziet komen, maar je kunt het ook als een signaal van een veranderend christendom zien.
Protestantse kerkverbanden hebben in de Nederlandse context altijd al onder druk gestaan. Zeker na de Afscheiding, toen de mogelijkheid om een eigen kerk te stichten was aangetoond. Talloze kerken zijn daarna gesticht, vaak na afsplitsingen met de nodige conflicten van dien.

Maar naast deze gewoonte om op jezelf te beginnen komt er nu nog iets bij. Het voortbestaan, de relevantie en de levensvatbaarheid van het kerkverband staat op losse schroeven. Kerkverlating en natuurlijke afvloei bezorgen de kerken hoofdpijndossiers. En bovendien worden deze kerkverbanden vooral nog om praktische redenen gewaardeerd. In de praktijk is er een grote diversiteit aan opvattingen en praktijken onder dit ene dak verenigd.

Waar kleine en in hun eigen oog zuivere kerken vroeger nog verwijtend konden wijzen naar de grote kerken, zie je dit nu ook in die kleine kerkverbanden gebeuren. Ook daar ontstaat diversiteit, ook daar zijn vleugels die zich niet meer zo heel veel gelegen laten liggen aan de verschillen die ze hebben met andere gemeenten binnen het kerkverband. Ze gaan in feite dezelfde richting op als de gemeenten in de grote kerkverbanden.
Kortweg betekent dat: christelijke gemeenten, of ze nu verenigd zijn in een kerkverband of niet, hebben vooral behoefte om zich lokaal te organiseren en daarbij ook lokale opvattingen en gebruiken te kunnen vormen en toepassen.

Daarmee wordt het kerkverband, met haar meerdere vergaderingen, als vanzelf meer tot een praktische koepel, die de aangesloten gemeenten een steeds verdergaande vorm van vrijheid moet gunnen. Anders onttrekken ze zich, zonder daar heel veel spijt van te hebben.

Lokale gemeenten zullen overigens wel moeten. Het is onhoudbaar om als kerkbestuur, kerkenraad, je pal tegenover de meerderheid van je plaatselijke gemeente op te blijven stellen, vanwege uitspraken van "boven ons gestelden". Dat is nu bijna niet meer uit te leggen. Het kerkverband (lees: de synode, een bekende predikant, een eigen theoloog) wordt niet meer gezien als het enige orgaan dat theologisch gezaghebbend is. Als die iets gaan verbieden, dat je als kerkenraad juist wél graag zou willen zien, dan houd je geen gemeente meer over.

In beider belang, zowel die van het landelijke kerkverband, de synode en de classis, als die van de plaatselijke gemeente, zou men dus veelmeer op een praktische en dienstverlenende taak over moeten gaan voor het kerkverband. De theologie moet ook een trede zakken en plaatselijk worden gevormd. Misschien niet ideaal voor een absolute eenheid of uniformiteit, maar het alternatief is: met slaande ruzie versplinteren, waarbij alleen nog maar losse, lokale christelijke gemeenten overblijven, met een rijke historie, maar met een wankele toekomst.

Misschien moeten er toch lessen geleerd worden van de grote kerken die de plaatselijke diversiteit niet hebben willen belemmeren en dus noodzakelijkerwijs hebben gekozen voor een pluriforme kerk. Toch nog een dak, maar met veelkleurige bewoners daaronder.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 18 gasten