‘Moet’ je naar de kerk?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: ‘Moet’ je naar de kerk?

Berichtdoor Johan100 » 13 jun 2019 11:11

MoesTuin schreef: Goed dat je dat weggehaald hebt Johan.

Hopelijk lucht het je allemaal op deze reacties, ook in andere topics waar je je ongenoegen uit.
Gelukkig maar dat het oordeel aan God is en Hij de harten aanziet.
Hij kent mij, Hij kent jou.
On topic maar weer :wink: [/quote]

Ons oordeel is niet zuiver als we niet in de Waarheid zijn.

Het oordeel staat in het Woord.

En dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is, en de mensen hebben de duisternis liever gehad dan het licht; want hun werken waren boos. Want een iegelijk, die kwaad doet, haat het licht, en komt tot het licht niet, opdat zijn werken niet bestraft worden. Maar die de waarheid doet, komt tot het licht, opdat zijn werken openbaar worden, dat zij in God gedaan zijn. Johannes 3:19-21

Iedereen die niet het Woord van harte liefheeft, heeft de duisternis liever dan het Licht. Godsdienstig, vrijzinnig, werelds of in wat voor vorm gegoten dan ook.

We noemen de ander kwaad een Schriftgeleerde of een schijnheilige, maar zelf het Woord onderzoeken, geen lust in.
Blind voor onze eigen ongerechtigheid. Maar ja, .... we geloven ook niet dat ons hart arglistig is. Het valt wel mee allemaal. De Heere mag blij zijn met zulke als ons.

Als je je zonden voelt drukken (in je geweten) is er goddelijke kracht voor nodig om je tot het Licht te brengen. Niemand kan komen tenzij de Vader trekt. Zie Adam maar in het paradijs die zich verstopt. Wie zoekt Adam op? God. Hoe reageert Adam? Argwanend, geeft de ander de schuld.

We zijn te goed voor de buitenste duisternis of we zijn zogenaamd te slecht om in waarheid tot het Licht te komen; onze zonde kunnen drukken, we kunnen voelen dat we tekort schieten en dat proberen op te lossen met trouwe kerkgang en door bepaalde wetten te onderhouden, door godsdienstig te zijn en 'de oude waarheid' te verdedigen, (waar ook weer veel hoogmoed in schuilt) maar we komen niet in waarheid tot God, als zondaar, om gerechtvaardigd te worden. Daar is een goddelijke kracht voor nodig.


Als je zonden zwaar op je drukken, kom dan naar Mij. Ik ben het Licht der wereld. Breng ze in het Licht. Belijdt ze;
Ik weet het al voordat je een woord hebt gezegd. Blijf in het licht van Mijn nabijheid,
waar je vergeving ontvangt, gereinigd wordt en genezing vindt.
Ik omkleed je met de mantel van Mijn gerechtigheid; ik bekleed je met Mezelf, Ik kom woning maken in je hart en zal alles nieuw maken, niets kan jou dan van Mij scheiden. Als je struikelt of valt, sta Ik klaar om je te helpen opstaan.

De mens is geneigd zich ter verstoppen vanwege zijn zonde en zijn toevlucht te zoeken in de duisternis.
Daar zwelgt hij in zelfmedelijden, ontkenning, zelfrechtvaardiging, beschuldigingen en haat.
Maar IK ben het Licht van de wereld. Mijn licht verjaagt het duister.
Kom dicht bij Mij, kom naar Mij en laat Mijn licht jou omhullen, zodat het duister wordt verdreven en je doordrenkt raakt van Mijn vrede.

(vrij vertaald uit een dagboekje) :D
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: ‘Moet’ je naar de kerk?

Berichtdoor MoesTuin » 13 jun 2019 11:41

Dat klopt absoluut, ons oordeel is niet zuiver.
Daarom wees ik al op de Heer onze God.
Aan Hem alleen is hét oordeel.
Zie verder mijn onderschrift....zo waar!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: ‘Moet’ je naar de kerk?

Berichtdoor Johan100 » 13 jun 2019 12:28

MoesTuin schreef:Dat klopt absoluut, ons oordeel is niet zuiver.
Daarom wees ik al op de Heer onze God.
Aan Hem alleen is hét oordeel.
Zie verder mijn onderschrift....zo waar!


Als we niet in de Waarheid zijn.

De Heere trekt nog mensen uit de duisternis tot Zijn Licht.

Dengenen namelijk, die zich aan het Woord stoten, ongehoorzaam zijnde, waartoe zij ook gezet zijn.
Maar gij zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterdom, een heilig volk, een verkregen volk; opdat gij zoudt verkondigen de deugden Desgenen, Die u uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht;
Gij, die eertijds geen volk waart, maar nu Gods volk zijt; die eertijds niet ontfermd waart, maar nu ontfermd zijt geworden.
1 Petrus 2:8-10
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: ‘Moet’ je naar de kerk?

Berichtdoor MoesTuin » 13 jun 2019 12:33

Johan100 schreef:Of we praten er snel overheen.

Als we niet in de Waarheid zijn.

De Heere trekt nog mensen uit de duisternis tot Zijn Licht.

Dengenen namelijk, die zich aan het Woord stoten, ongehoorzaam zijnde, waartoe zij ook gezet zijn.
Maar gij zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterdom, een heilig volk, een verkregen volk; opdat gij zoudt verkondigen de deugden Desgenen, Die u uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht;
Gij, die eertijds geen volk waart, maar nu Gods volk zijt; die eertijds niet ontfermd waart, maar nu ontfermd zijt geworden.
1 Petrus 2:8-10


Ik ben niet in de waarheid ieder geval.
Maar mijn Heer en Heiland wel.
De Heer Jezus zegt :"Ik ben de Weg de Waarheid en hét Leven"
Bij Hem moet je zijn
het volmaakte moet, ja dat moet nog komen.....het mooiste....
Moestuin is eerlijk waar een slecht en verdorven mens die enkel uit onverdiende genade mag Stralen in Zijn Licht!
meer of minder is het niet.
Bij de Heer Jezus moet je zijn.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: ‘Moet’ je naar de kerk?

Berichtdoor Jesaja40 » 13 jun 2019 16:30

Beste Canon,

Uw vraag heeft meer losgemaakt maar heeft het u ook verder geholpen? De reacties zijn niet altijd naar u gericht maar meer naar de ander om zijn/haar visie uit te dragen.

Uw beroepskeuze die u heeft gemaakt is gebaseerd op dienstbaarheid en niet om daar rijk van te worden met een gegarandeerde baangarantie. Het kan zomaar zijn dat uw nachtdienst op zondagmorgen afgelopen is er weinig energie overblijft voor een kerkbezoek. Onregelmatig werk is zeer zwaar en de biologische klok moet tekens bijgesteld worden. Dan is uw uitspraak "lui" heel verklaarbaar, maar dan met een duidelijke aanwijsbare oorzaak.

Is er dan nog sprake van "moet je naar de kerk?" U gaf aan dat vanuit uw kindertijd/jeugd het "moeten" gebruikelijk is. Fijn is het om te horen dat uw actieve geloof ook met vrienden kunt en wil delen. Waar kom je dit nog tegen in de maatschappij?

U hoeft bij uzelf geen ''innerlijke drang op gang te brengen" om naar de kerk te gaan. Dan zal uw kerkgang "ik zit hier omdat ik het mijzelf heb opgelegd" een "plichtpleging" worden. Natuurlijk hoop ik van harte dat, wanneer u wel in de gelegenheid bent een zeer goede dienst ten deel zal vallen.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten