toekomstige vorm eredienst

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Veendam » 12 jun 2019 21:17

Dorpeling schreef:Helemaal mee eens! Vandaar ook mijn eerdere beslissing om niet meer in discussie te gaan met ene Veendam.



Aanmoedigen en opbouwen? Waar precies? Je bedoeld misschien afbreken, belachelijk maken en kwetsen in de diepste overtuigingen van iemand?

Veendam schreef:Ik dacht dat het Woord van God er voor was om elkaar aan te moedigen en op te bouwen en eventueel terecht te wijzen wanneer er iets mis gaat of mis dreigde te gaan.

En alweer sellectief antwoord geven en laat je het laatste gedeelte van wat ik zeg weer weg bij het citeren !
Op die manier ga je dus met alle om en ook met Bijbelteksten door die af te knippen of uit het verband te halen waarin ze geplaatst zijn.

Dorpeling schreef:Dankbaar dat ik me ook totaal niet herken in jouw manier van geloof en godsdienst, dát getuigd pas van armoede!

En niemand laat je daar in zitten, er is genoeg gezegd maar als iemand het niet wil aannemen maar steeds met eigen dwalingen aankomt, houdt het een keer op. Daarin begrijp ik deDwaler volkomen. Wanneer je Gods Woord dan zó graag wil verdraaien en verkondigen op je eigen manier, dan zegt de Bijbel daarvan af te wijken. Op deze manier houd je niet veel mensen over die de discussie nog willen aangaan. Of uberhaupt behoefte hebben aan je antwoorden, die soms grenzen aan godslastering.


Het feit dat ik niet denk over de dingen zoals DeDwaler en Dorpeling wil niet zeggen dat ik dwalingen volg.
De Bijbel zegt niet dat je jezelf verre moet houden van mensen die wat anders geloven dan wat jouw overtuiging is, maar de Bijbel zegt dat je allesmoet toetsen aan Gods Woord, en dat wordt niet gedaan door jullie omdat jullie te vasthoudend zijn aan jullie eigen mening zonder echt diep in de Schriften te zijn gedoken en onderzocht hebben wat er besproken is.

Jullie houding is de kenmerkend goed passend bij het leeglopen van sommige kerken, waarbij echte vragen niet gesteld mogen worden omdat ze afwijken van de plaatselijke kerkelijke interpretatie van de leer en waarbij andersdenkenden gelijk min of meer de kerk uitgezet worden.
Als je de erediensten in de toekomst dan ook op die manier gaat indelen dan weet je zeker dat het Leven de kerk verlaat en ben je kerk geworden zonder Licht.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Dorpeling » 12 jun 2019 21:56

Veendam schreef:Jullie houding is de kenmerkend goed passend bij het leeglopen van sommige kerken, waarbij echte vragen niet gesteld mogen worden omdat ze afwijken van de plaatselijke kerkelijke interpretatie van de leer en waarbij andersdenkenden gelijk min of meer de kerk uitgezet worden.
Als je de erediensten in de toekomst dan ook op die manier gaat indelen dan weet je zeker dat het Leven de kerk verlaat en ben je kerk geworden zonder Licht.


Nee hoor, mensen willen niet meer eerlijk behandeld worden, gaan lekker shoppen om maar te horen wat ze zelf past en wat goed klinkt en als dat niet zo is, dan lopen ze de kerk uit en een andere weer in. Waar ze lekker breien en koffie drinken ofzo, waar de mens nog iets kan blijven en nog iets te kiezen heeft. Want stel je voor dat je hoort dood te liggen in de zonden en de misdaden! En dat je jezelf niet eens kunt kiezen om je te bekeren of te gaan geloven, dat is toch al te gek! En dan die leerstukken, weg ermee! Allemaal onzin, ongerijmdheden en niet bijbels ook. Véél te onrechtvaardig, véél te hard om te horen. Jezus only love you, yeah!! .... Triest, maar waar. Dát is wat mensen in deze tijd willen horen. Voorbeelden vind je alleen al genoeg op refoweb.

Wanneer we de toekomstige erediensten in gaan richten op de manier van Veendam, dan weet je zeker dat God de kerk verlaat en ben je kerk geworden zonder Doel, zonder Inhoud en zonder Toekomst.

Daar laat ik het dan ook echt bij. Welterusten Veendam.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor DeDwaler » 13 jun 2019 04:14

Dorpeling schreef:Jezus only love you, yeah!! .... Triest, maar waar. Dát is wat mensen in deze tijd willen horen. Voorbeelden vind je alleen al genoeg op refoweb.


Ja inderdaad, Dorpeling.
Het moderne 'evangelie' klinkt aldus: Val ons niet lastig met orthodoxie en dogmatiek; wij willen alleen maar Jezus' liefde en liefhebben!

Het komt die zogenaamde vredestichters maar wat goed uit dat er mensen zijn die Gods Woord letterlijk willen nemen en God vrezen, want dan kunnen ze die bespotten en wegzetten als orthodoxe, benepen en bekommerde stakkers. Dat is namelijk veel gemakkelijker voor ze dan dat ze zelf de innerlijke strijd moeten aangaan met de woorden van de Heere Jezus en van Zijn apostelen en discipelen waar ze aanstoot aan nemen.

Als ze in hun kruistocht tegen de gezonde Bijbelse leer dan ook nog eens bijgestaan en gesterkt worden door lieden die al net zo blind en misleid zijn als zijzelf, dan is Gods Woord weer vakkundig onschadelijk gemaakt, het licht weer gedoofd en het geweten weer gesust. Net zolang tot het donker (of volgens hun: licht) blijft.

De Heere roept op om ons af te keren van mensen die zich in hun ongehoorzaamheid blijvend aan het Woord stoten en het Evangelie van Christus verdraaien. Het is daarom niet verwonderlijk dat Jezus Zich afvroeg of Hij wel het geloof op aarde zou vinden als Hij komt. De dagen dat we Gods Woord nog kunnen verkondigen zijn wellicht geteld, maar ik ben God dankbaar voor jou en iedere broeder en zuster in de Heere Jezus die Hem en Zijn woorden als fundament heeft en voor de waarheid en Gods eer strijdt.
.

Hidden
Verkenner
Verkenner
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 sep 2017 16:17

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Hidden » 13 jun 2019 07:48

"De Heere roept op om ons af te keren van mensen die zich in hun ongehoorzaamheid blijvend aan het Woord stoten en het Evangelie van Christus verdraaien. "

De Heere roept ons in ieder geval op onze vijanden lief te hebben 3n te zegenen wie u vervloeken.

Ik ben zo dankbaar voor de velen facetten van Christus' kerk. Er zijn zoveel raakvlakken. Juist door de veelheid aan facetten worden edelstenen mooier. Verder zijn we een parel in Gods hand met oneindig veel facetten.
Met andere woorden: keer je naar elkaar toe in plaats van je af te keren.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Veendam » 13 jun 2019 08:26

Dorpeling schreef:Nee hoor, mensen willen niet meer eerlijk behandeld worden, gaan lekker shoppen om maar te horen wat ze zelf past en wat goed klinkt en als dat niet zo is, dan lopen ze de kerk uit en een andere weer in. Waar ze lekker breien en koffie drinken ofzo, waar de mens nog iets kan blijven en nog iets te kiezen heeft. Want stel je voor dat je hoort dood te liggen in de zonden en de misdaden! En dat je jezelf niet eens kunt kiezen om je te bekeren of te gaan geloven, dat is toch al te gek!


Als je tot wedergeboorte bent gekomen dan lig je de rest van je leven dus niet meer dood in de zonden en misdaden.
Dan ben je zoon of dochter van God geworden.
En als Jezus zegt bekeer je, dan moet het dus ook door de mens gedaan kunnen worden anders zou Jezus onmogelijke dingen eisen.
Door steeds te zeggen van nee de mens kan helemaal niks ga je voorbij aan het gene wat Jezus voor de gelovigen heeft bewerkstelligd.

Dorpeling schreef:En dan die leerstukken, weg ermee! Allemaal onzin, ongerijmdheden en niet bijbels ook.

Heb ik nergens gezegt en alhelemaalniet op deze manier.
Ik wijs gewoon 1 ding aan wat er niet staat in de Bijbel.
Je kunt natuurlijk tegen beter weten in volhouden dat er geen haar zal vallen ter aarde zonder de wil van de Hemelse Vader maar dat maakt het nog niet zo dat het dan ook in de Bijbel staat.
Er zal geen mus ter aarde vallen zonder de wil van de Hemelse vader dat i wat er wel staat.
Als je dan het vasthouden aan het verkeerd geleerde goed en orthodox noemt dan kan inderdaad de orthodoxy wel de prullenmand in.
En dogmatiek staat open voor zelfkritiek maar bij jou blijkbaar niet.

Dorpeling schreef:Véél te onrechtvaardig, véél te hard om te horen. Jezus only love you, yeah!! ....

Ook weer verkeerde manier van interpreteren van dingen die ik zeg.
Jezus houdt van alle mensen.
Het is aan de mensen wat ze er mee doen.
Als je reaktie is van ja, ik houd ook van Jezus dan laat het maar zien in je daden, en dan niet in het bijzonder in de kerk of op een refoforum, maar op straat en de naastgelegen goot. Als je dus meent orthodox te zijn toon dat dan in je goede werken.




Dorpeling schreef:Wanneer we de toekomstige erediensten in gaan richten op de manier van Veendam, dan weet je zeker dat God de kerk verlaat en ben je kerk geworden zonder Doel, zonder Inhoud en zonder Toekomst.

Daar laat ik het dan ook echt bij. Welterusten Veendam.


Kerk is niet een gebouw, maar als gelovige ben je zelf kerk.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Veendam » 13 jun 2019 08:29

Hidden schreef:"De Heere roept op om ons af te keren van mensen die zich in hun ongehoorzaamheid blijvend aan het Woord stoten en het Evangelie van Christus verdraaien. "


Eigenlijk taat het de meeste keren zo genoemd in de Bijbel wanneer er weer extra regels en wetten opgelegd werden naast Christus.
Wel besnijden, wel spijswetten, wel regels over de te reizen afstand op de sabbath en dat soort dingen.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Jesaja40 » 13 jun 2019 10:34

Veendam citeert:

Jullie houding is de kenmerkend goed passend bij het leeglopen van sommige kerken, waarbij echte vragen niet gesteld mogen worden omdat ze afwijken van de plaatselijke kerkelijke interpretatie van de leer en waarbij andersdenkenden gelijk min of meer de kerk uitgezet worden.
Als je de erediensten in de toekomst dan ook op die manier gaat indelen dan weet je zeker dat het Leven de kerk verlaat en ben je kerk geworden zonder Licht.
Omhoog


U heeft hier duidelijk een punt ingebracht. Als kerken niet meer open staan om aandacht te geven aan echte vragen zal deze door het ontwijken automatisch leeglopen. Die echte vragen zullen er altijd blijven door alle generaties heen zelfs. Dan is het tijd voor de kerken om eens na te gaan waarom al die vragen gesteld worden? Is hun keurslijf niet te strak zou de eerste optie kunnen zijn. Ik betwijfel dat, want dan gaat men uit van een beknelling in de leer. Zou het dan te maken hebben met de moderne consumerende mens die kieskeurig is geworden? Ik denk dat ook dit aspect een duidelijke invloed heeft. Zou het dan toch in de leerverschillen zitten die kerken voorstaan en zo een eigen kerkelijke cultuur vormen?

Als ik mijn eigen visie mag weergeven dan kan ik niet anders constateren dat het zit in de persoonlijke geestelijke bagage. Menig persoon kan nog maar een preek van maximaal 30 minuten volgen. Alles wat langer duurt is een herhaling van wat al gezegd is. Menig kerkganger heeft geen enkel benul waar de predikant over zal spreken. Ook de predikant merkt dat vanaf de kansel. Om de aandacht te krijgen zoekt hij een "algemeen bruggetje" op de verkondiging. Ook dit is een vast onderdeel geworden en gaat af van de "geplande en/of verwachte" tijd van dienst. Duurt het te lang door herhalingen dan heeft de jeugd al snel de neiging: dat hebben we al eerder gehoord. Een keer is toch genoeg. De ouderen daarentegen zullen zeggen: tjonge dat heeft de dominee toch maar eens goed gezegd en onze kinderen moeten dat maar aannemen, want wij hameren er thuis ook zo op.

Wat schets ik hier? Gewoon een beoordeling van een preek die vanuit het niets aan de gemeente wordt voorgedragen. De predikant moet geen wegwijzer zijn maar een gids. Een gids brengt je naar het juiste plek. Een wegwijzer geeft je een plattegrond en zoek het zelf maar op. Deze twee synoniemen zien wij ook terug in de kerken. Menigeen zal zeggen: de kerk is de weg kwijt, het klopt niet volgens de platte grond. Hoe zou dat komen? Hebben zij zelf een plattegrond ontwikkeld en getekend door hun leerstellingen? Oordeel maar zelf of dat juist is.

Een de gids dan? Wordt hij als een gids gezien en brengt hij werkelijk de kudde bij de grazige weiden? Met alle respect voor mijn collega predikanten die hun uiterste best doen om hun toevertrouwde kudde te brengen naar de meest voedzame weiden. Soms is die weg daar die voedzame weide erg lang. De kudde neemt genoegen met wat sprietjes die er langs de kant van de weg staan. Hun maag is gevuld voor slechts enkele dagen.

Mag ik in herhaling vallen door praktisch te handelen? Zo ja, schaf dan het woord "eredienst" af en benoem dat als het brengen naar de grazige weiden. Ga als herder met je kudde mee, niet alleen tijdens de dienst maar ook in de week. Stel je pastorie open en sloop dat "voetstuk" waarop de gemeenteleden je hebben gezet. Ga in gesprek en ontloop de moeilijke vragen niet. Een van de moeilijkste vragen is: ik doorgrond niet waar de predikant het over heeft gehad. Ik snap hem niet en daarom blijf ik maar thuis. Nee zal menigeen zeggen dat slaat niet op mij hoor ik ga wel heel braaf naar de kerk. Dan vraag ik mij (terecht?) af: welke onderlinge binding is er nog in de kerk? Kijkt men wel naar elkaar om? Of zeggen we stoïcijns tegen elkaar: die broeder of zuster heb ik al geruime tijd niet meer gezien. Ach het zijn randkerkelijke geworden is vaak het antwoord.

Niet de kerkenraad of de predikant hebben de zorg voor de samenhang van de gemeente. Iedereen van die kerk draagt de verantwoordelijkheid daarvoor. Zou dat de oplossing kunnen zijn voor de "toekomstige vorm van de eredienst?"
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor naamloos » 13 jun 2019 10:50

Ik ben alleen maar gesterkt in mijn overtuiging dat de dogmatiek beter zo veel mogelijk geschrapt kan worden uit de erediensten.
Het levert talloze kerkscheuringen en veroordelingen op, overtuigt van het enige-echte-eigen gelijk.
Alsof de veelkleurige wijsheid van God niet veel verder gaat dat de beperkte inzichten en bevindingen van een groepje gelijkgezinden.
Alsof Jezus alleen daar het 'echte' geloof zou vinden als Hij terug komt. #-o #-o #-o Wat een hoogmoed!
(overigens de de kerk wereldwijd groeit nog steeds hoor, Azië en Afrika)
Alsof je eeuwig heil afhangt van onfeilbare kennis van dogma's, gepaart met de 'rechte bevindingen.'
Trouwens, als die lijn consequent doorgetrokken wordt, dan wordt dat nog best heel spannend. Want stel nou eens dat er een foutje in je theologietje zit, dan is het foute boel. Want wie anderen veroordeeld vanwege hun (veronderstelde) foute leer, die gaat er volgens deze woorden van Jezus dan zelf ook aan: "Oordeel niet, opdat er niet over jullie geoordeeld wordt. Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden."
Jezus only love you, yeah!! .... Triest, maar waar. Dát is wat mensen in deze tijd willen horen.
Niemand hier die dat zegt. Het is Jezus en vrucht dragen. Oftewel: een levend geloof dat door de liefde werkt. Vruchten!
Triest vind ik het als het Jezus en de juiste dogmatiek met bevinding wordt.
Dat is wat sommigen willen horen, en anders vinden ze dat ze niet eerlijk behandelt worden.

Romeinen 2 Die ieder vergelden zal naar zijn werken, namelijk hun die met volharding het goede doen en heerlijkheid, eer en onvergankelijkheid zoeken: het eeuwige leven.
2 Korinthe 5 Want wij moeten allen voor de rechterstoel van ​Christus​ openbaar worden, opdat ieder vergelding ontvangt voor wat hij door middel van zijn lichaam gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad.
Openbaring 22 Ik kom spoedig en Mijn loon is bij Mij om aan ieder te vergelden zoals zijn werk zal zijn.
In Matteüs 7 zegt Jezus wie het zijn die het koninkrijk der hemelen zullen ingaan nl. zij die de wil van Zijn Vader doen. Zij die Zijn woorden horen en doen.

Jezus waarschuwt voor valse profeten, die in schapenvacht komen maar van binnen roofzuchtige wolven zijn.
Hij zegt ''Aan hun vruchten zult u hen herkennen.'' Geen druiven van doornstruiken, geen vijgen van distels.
Gelukkig worden we niet geoordeeld naar de enige echte juiste dogmatiek en bevindingen (over de hoofdzaak, het geloof in Jezus, zijn wel eens) en daarom: "Wie bent u dat u een oordeel velt over uw broeder of zuster? Wie bent u dat u neerziet op uw broeder of zuster? Laten we elkaar daarom niet langer veroordelen."

Triest vind ik als je kind wilt blijven (zoals @dorpeling eerder zei) terwijl de Bijbel juist oproept om volwassen te worden.
Johannes schrijft in zijn brieven over kinderen, jongelingen en vaders in het geloof.
In Hebreeën 5 lees je over kinderen die niet volwassen willen worden. Die geen vaste spijs kunnen verdragen maar nog steeds melk nodig hebben.
In Efeze 4 staat ''Totdat wij allen komen tot de eenheid van het geloof en van de kennis van de ​Zoon van God, tot een volwassen man.''
En Petrus zegt ''Maar groei in de ​genade​ en kennis van onze Heere en Zaligmaker Jezus ​Christus.''
Worden als een kind betekend in tgeheel niet dat je niet volwassen moet worden, maar heeft veeleer te maken met een ontvankelijk gemoed en een hartelijk vertrouwen. Daar kun je heel goed mee groeien en volwassen worden.
Wat mij betreft gaat het voornamelijk over groeien en volwassen worden in de erediensten.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Jesaja40 » 13 jun 2019 11:21

Naamloos brengt in:
Ik ben alleen maar gesterkt in mijn overtuiging dat de dogmatiek beter zo veel mogelijk geschrapt kan worden uit de erediensten.
Het levert talloze kerkscheuringen en veroordelingen op, overtuigt van het enige-echte-eigen gelijk.
Alsof de veelkleurige wijsheid van God niet veel verder gaat dat de beperkte inzichten en bevindingen van een groepje gelijkgezinden.


Wow, helemaal mee eens Naamloos!

Ook het enige-echte-eigen-gelijk is een onderdeel wat geschrapt moet worden.

Terug naar de bron: wat staat er en wat wordt er mee bedoeld.

Deze week zijn er vele scholieren geslaagd. Maar hebben zij allemaal een 10 als eindcijfer? Nee toch, en hiermee wil ik aangeven dat ook Bijbelonderzoek niet automatisch zal leiden tot een 10. Studeren en leren is ook een schakel tussen voorgaande en komende geslachten.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor MoesTuin » 13 jun 2019 11:43

Bemoedigende en ware bijdrages op deze pagina.....

En inderdaad:
Is wat ik geloof, is dat wat ik in mijn (geloofs)opvoeding heb meegekregen gefundeerd op Gods Woord?
En niet dat het zo hoort of al jaren zo gebeurd volgens traditie.
Paulus en Silas komen in Berea.
Ze bezoeken een bijeenkomst van Judeeërs (Joden): zij (de Joden in Berea) ontvangen het woord met alle welwillendheid en wikken en wegen dagelijks de Schriften of het zo zou kunnen zijn (Handelingen 17:11).
En er komen Joden en vooraanstaande Griekse mannen en vrouwen tot geloof (:12).
Onderzoek de Schriften.

Niet: wat hebben mijn ouders, mijn opvoeders, mijn kerk, mijn predikanten, de oudvaders mij geleerd?

Niet: wat leert de traditie mij?
Dat is een totaal verkeerde houding.

Déze Joden hoorden Paulus aan en gingen op onderzoek uit of hij naar de Schriften sprak.

En geef de ruimte aan de heilige Geest door de vorm en inhoud van de dienst niet in "beton" te gieten in één vaste vorm (met kans op dat de gemeente dut in) zodat de heilige Geest niet vastgeketend wordt maar ruim kan waaien als de wind.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Marnix » 13 jun 2019 16:57

Dorpeling schreef:Nee hoor, mensen willen niet meer eerlijk behandeld worden, gaan lekker shoppen om maar te horen wat ze zelf past en wat goed klinkt en als dat niet zo is, dan lopen ze de kerk uit en een andere weer in. Waar ze lekker breien en koffie drinken ofzo, waar de mens nog iets kan blijven en nog iets te kiezen heeft. Want stel je voor dat je hoort dood te liggen in de zonden en de misdaden! En dat je jezelf niet eens kunt kiezen om je te bekeren of te gaan geloven, dat is toch al te gek! En dan die leerstukken, weg ermee! Allemaal onzin, ongerijmdheden en niet bijbels ook. Véél te onrechtvaardig, véél te hard om te horen. Jezus only love you, yeah!! .... Triest, maar waar. Dát is wat mensen in deze tijd willen horen. Voorbeelden vind je alleen al genoeg op refoweb.

Wanneer we de toekomstige erediensten in gaan richten op de manier van Veendam, dan weet je zeker dat God de kerk verlaat en ben je kerk geworden zonder Doel, zonder Inhoud en zonder Toekomst.

Daar laat ik het dan ook echt bij. Welterusten Veendam.


Over triest gesproken. Als er in de kerk niet mag klinken dat Jezus van je houdt en de Bijbelse oproep om te geloven en te bekeren niet mag klinken gaat het vooral om schijnvroomheid en eigen bedenksels in de kerk. Met wat de Bijbel leert heeft het niets te maken. Enige verschil is dat jij niet hoeft te shoppen om te horen wat je graag wil horen. Hypercalvinisme heeft ook altijd een groep mensen getrokken. Als je maar genoeg hoor dat je slecht en dood bent en niets kan doen ligt de verantwoordelijkheid ook niet meer bij je en kan men desnoods blijven in hun ongeloof. Wat wel verdriet doet maar ja, je hebt geen keuze dus kan je het ook niet verkeerd doen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor DeDwaler » 14 jun 2019 16:35

naamloos schreef:Ik ben alleen maar gesterkt in mijn overtuiging dat de dogmatiek beter zo veel mogelijk geschrapt kan worden uit de erediensten.
Het levert talloze kerkscheuringen en veroordelingen op, overtuigt van het enige-echte-eigen gelijk.
Jesaja40 schreef:Wow, helemaal mee eens Naamloos!

Ook het enige-echte-eigen-gelijk is een onderdeel wat geschrapt moet worden.


Die naïeve houding duurt ook maar tot het moment dat ik of een gelijkgestemde jullie erediensten bezoek en de microfoon pak. Dan is men ineens verrassend dogmatisch en overtuigd van het enige-echte-eigen gelijk. Blader her en der ook eens wat door je eigen schrijfsels, zou ik zeggen.

Welke gemeente heeft er geen: 'Wat geloven wij' of 'visie' of belijdenis? Zijn dat soms geen dogma's? Als je niet overtuigd bent van je eigen gelijk, wat toeter je dan de hele dag de wereld in? Onzin? Blijkbaar kan niemand het zeker weten, heeft niemand gelijk, kent niemand dé waarheid, is alles goed en alles waar, behalve de waarheid.

naamloos schreef:Alsof je eeuwig heil afhangt van onfeilbare kennis van dogma's, gepaart met de 'rechte bevindingen.'
Trouwens, als die lijn consequent doorgetrokken wordt, dan wordt dat nog best heel spannend. Want stel nou eens dat er een foutje in je theologietje zit, dan is het foute boel. Want wie anderen veroordeeld vanwege hun (veronderstelde) foute leer, die gaat er volgens deze woorden van Jezus dan zelf ook aan: "Oordeel niet, opdat er niet over jullie geoordeeld wordt. Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden."


Daar is het: 'oordeel niet, opdat...' ook weer eens. Er is werkelijk geen enkele andere Bijbeltekst die zo misbruikt wordt...

Het gaat niet om foutloosheid of onfeilbare kennis, maar om de liefde voor het Woord van God:

"Jezus dan zei tegen de Joden die in Hem geloofden: Als u in Mijn woord blijft, bent u werkelijk Mijn discipelen, en u zult de waarheid kennen, en de waarheid zal u vrijmaken."
(Johannes 8:31).

Daar ligt het probleem, want velen blijven niet in het Woord. Ze nemen uit het Evangelie aan wat ze aanspreekt en ze verwerpen waar ze aanstoot aan nemen. Met wat ze verwerpen, verwerpen ze de Heere Jezus, want Hij heeft het niet slechts voor de helft bij het juiste eind over mensen. Er is dé mens. Allen komen uit dezelfde klomp klei. Er is geen onderscheid!

naamloos schreef:Jezus waarschuwt voor valse profeten, die in schapenvacht komen maar van binnen roofzuchtige wolven zijn.
Hij zegt ''Aan hun vruchten zult u hen herkennen.'' Geen druiven van doornstruiken, geen vijgen van distels.


Welke vruchten zijn dat dan?

naamloos schreef:Gelukkig worden we niet geoordeeld naar de enige echte juiste dogmatiek en bevindingen (over de hoofdzaak, het geloof in Jezus, zijn wel eens) en daarom: "Wie bent u dat u een oordeel velt over uw broeder of zuster? Wie bent u dat u neerziet op uw broeder of zuster? Laten we elkaar daarom niet langer veroordelen."


Het heeft totaal niets met neerzien op anderen te maken en ook niet met liefdeloosheid of hoogmoedigheid, maar met de liefde voor God en de waarheid. Wie zijn naaste liefheeft vertelt hem of haar de waarheid. Er is maar één waarheid en aangezien God Zijn kinderen de waarheid leert, zijn zij ook in staat om te getuigen, de waarheid te verkondigen en onwaarheid te ontmaskeren.
.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Jesaja40 » 14 jun 2019 17:11

DeDwaler citeert:

Die naïeve houding duurt ook maar tot het moment dat ik of een gelijkgestemde jullie erediensten bezoek en de microfoon pak. Dan is men ineens verrassend dogmatisch en overtuigd van het enige-echte-eigen gelijk. Blader her en der ook eens wat door je eigen schrijfsels, zou ik zeggen.


Gelukkig leren wij in de synagoge om het hartelijk oneens met elkaar te zijn. Ook dat is een visie van het-enige-echte-eigen-gelijk.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor Jesaja40 » 14 jun 2019 17:16

DeDwaler brengt in:

Het heeft totaal niets met neerzien op anderen te maken en ook niet met liefdeloosheid of hoogmoedigheid, maar met de liefde voor God en de waarheid. Wie zijn naaste liefheeft vertelt hem of haar de waarheid. Er is maar één waarheid en aangezien God Zijn kinderen de waarheid leert, zijn zij ook in staat om te getuigen, de waarheid te verkondigen en onwaarheid te ontmaskeren.


Maar dat is toch het credo wat nagenoeg alle kerken overnemen. Toch bestrijden zij elkaar in de leer. Hoe rijmt u dat?
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: toekomstige vorm eredienst

Berichtdoor DeDwaler » 14 jun 2019 19:11

Jesaja40 schreef:Gelukkig leren wij in de synagoge om het hartelijk oneens met elkaar te zijn. Ook dat is een visie van het-enige-echte-eigen-gelijk.


We hoeven het ook niet in alles met elkaar eens te zijn, maar sommigen zijn het in helemaal niets met me eens. Alles wat ik zeg wordt verworpen, tegengesproken, niet herkend en erkend. Wat heb ik dan nog met hen gemeenschappelijk? Ik ben overtuigd van de waarheid, want ik weet van Wie ik het geleerd heb. Als ik dan het Evangelie van mijn Heere verkondig en dat wordt door mensen die zich gelovig noemen niet aangenomen, zijn het dan geen ongelovigen? En in dat geval:

"Vorm geen ongelijk span met ongelovigen, want wat heeft gerechtigheid gemeenschappelijk met wetteloosheid, en welke gemeenschap is er tussen licht en duisternis? En welke overeenstemming is er tussen Christus en Belial? Of wat deelt een gelovige met een ongelovige? Of welk verband is er tussen de tempel van God en de afgoden?

Want u bent de tempel van de levende God, zoals God gezegd heeft: Ik zal in hun midden wonen en onder hen wandelen, en Ik zal hun God zijn en zij zullen Mijn volk zijn. Ga daarom uit hun midden weg en zonder u af, zegt de Heere, en raak het onreine niet aan, en Ik zal u aannemen, en Ik zal u tot een Vader zijn, en u zult Mij tot zonen en dochters zijn, zegt de Heere, de Almachtige.
"
(2 Korinthe 6:14-18).

Er is geen brug te slaan van waarheid naar onwaarheid. Ben ik volmaakt in de leer en weet ik alles? Welnee, dat heb ik ook nooit beweerd, maar dat betekent niet dat ik geen vaste grond heb en niet zou kunnen onderscheiden of iets uit God komt of van de boze.

"Wij zijn uit God. Wie God kent, luistert naar ons; wie niet uit God is, luistert niet naar ons. Hieraan herkennen wij de geest van de waarheid en de geest van de dwaling."
(1 Johannes 4:6).

Jesaja40 schreef:Maar dat is toch het credo wat nagenoeg alle kerken overnemen. Toch bestrijden zij elkaar in de leer. Hoe rijmt u dat?


"Een andere gelijkenis hield Hij hun voor. Hij zei: Het Koninkrijk der hemelen is gelijk aan iemand die goed zaad zaaide in zijn akker. Maar toen de mensen sliepen, kwam zijn vijand en zaaide onkruid tussen de tarwe, en ging weg. Toen het gewas opkwam en vrucht voortbracht, kwam ook het onkruid tevoorschijn. De dienaren van de heer des huizes gingen naar hem toe en zeiden: Heer, hebt u niet goed zaad in uw akker gezaaid? Waar komt dan dit onkruid vandaan? Hij zei tegen hen: Een vijandig mens heeft dat gedaan.

De dienaren zeiden tegen hem: Wilt u dan dat wij erheen gaan en het verzamelen? Maar hij zei: Nee, opdat u bij het verzamelen van het onkruid niet misschien tegelijk ook de tarwe zelf uittrekt. Laat ze allebei samen tot de oogst opgroeien, en in de oogsttijd zal ik tegen de maaiers zeggen: Verzamel eerst het onkruid en bind het in bossen om het te verbranden, maar breng de tarwe bijeen in mijn schuur.
"


"Toen Jezus de menigte had laten weggaan, ging Hij naar huis. En Zijn discipelen kwamen bij Hem en zeiden: Verklaar ons de gelijkenis van het onkruid op de akker. Hij antwoordde en zei tegen hen: Hij die het goede zaad zaait, is de Zoon des mensen. De akker is de wereld, het goede zaad zijn de kinderen van het Koninkrijk en het onkruid zijn de kinderen van de boze. De vijand die het gezaaid heeft, is de duivel; de oogst is de voleinding van de wereld en de maaiers zijn engelen.

Zoals dan het onkruid verzameld en met vuur verbrand wordt, zo zal het ook zijn bij de voleinding van deze wereld: de Zoon des mensen zal Zijn engelen uitzenden, en zij zullen uit Zijn Koninkrijk verzamelen alle struikelblokken, en hen die de wetteloosheid doen, en zij zullen hen in de vurige oven werpen; daar zal gejammer zijn en tandengeknars. Dan zullen de rechtvaardigen stralen als de zon, in het Koninkrijk van hun Vader.
Wie oren heeft om te horen, laat hij horen.
"
(Mattheüs 13:24-30, Mattheüs 13:36-43).
.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten