Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

katherina
Verkenner
Verkenner
Berichten: 62
Lid geworden op: 02 jun 2017 10:39

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor katherina » 11 jun 2019 09:49

Iemand heeft een vraag gesteld over Otzi, zie https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26884/otzi/
De deskundige Wim de Jong, stelt dat op basis van koolstofdatering niet zo precies is vast te stellen wanneer Otzi leefde. Dat ben ik met hem eens. Maar bij dit soort archeologische onderzoeken wordt ook gekeken naar de dingen die om de dode heen zijn gevonden. Zo kan er op basis van de soort wapens en gereedschappen, de kleding en de maaginhoud ook bepaald worden uit welke streek iemand kwam en wanneer iemand leefde. Het is dus niet enkel de koolstofdatering die gebruikt wordt om de leeftijd van Otzi te bepalen, maar ook nog veel andere dingen.
Jammer dat de deskundige vergeet om die zaken te vermelden, voor veel lezers spreekt dat deel van het onderzoek namelijk veel meer tot de verbeelding en is het daarom ook gemakkelijker om te begrijpen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 11 jun 2019 10:13

katherina schreef:Iemand heeft een vraag gesteld over Otzi, zie https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26884/otzi/
De deskundige Wim de Jong, stelt dat op basis van koolstofdatering niet zo precies is vast te stellen wanneer Otzi leefde. Dat ben ik met hem eens. Maar bij dit soort archeologische onderzoeken wordt ook gekeken naar de dingen die om de dode heen zijn gevonden. Zo kan er op basis van de soort wapens en gereedschappen, de kleding en de maaginhoud ook bepaald worden uit welke streek iemand kwam en wanneer iemand leefde. Het is dus niet enkel de koolstofdatering die gebruikt wordt om de leeftijd van Otzi te bepalen, maar ook nog veel andere dingen.
Jammer dat de deskundige vergeet om die zaken te vermelden, voor veel lezers spreekt dat deel van het onderzoek namelijk veel meer tot de verbeelding en is het daarom ook gemakkelijker om te begrijpen.


Het helpt ook niet dat de daadwerkelijke wetenschappelijke papers altijd een zeer nauwkeurige foutmarge hebben. Kort gezegd weten wetenschappers heel goed binnen welk bereik het antwoord moet vallen. Helaas wordt zoiets door de media vervolgens weggelaten omdat een absoluut jaartal beter is voor de oplage.

Wat De Jong ook doet, is proberen te intimideren met getalletjes. 1.000.000.000.000.000, o, dat is wel een heel groot getal! Dat kan nooit precies kloppen! (nee, vandaar dat wetenschappers werken met foutmarges). Ik las laatst dat je met iedere ademtocht statistisch gezien een molecuul inademt dat deel uitmaakte van Julius Caeasar's laatste adem. Klinkt bizar, dat kan nooit kloppen, maar toch! Omdat een adem meerdere ordes aan grootheid meer moleculen bevat dan er 'ademtochten' in de atmosfeer zitten, kun je de bovenstaande claim in ieder geval statistisch onderbouwen gegeven dat de menging van moleculen in die 2000 jaar volledig uniform is geworden.

En dan gaat de vraag verder nog over een vrij recent geval. Er zijn rotstekeningen gevonden die veel, heel veel ouder zijn dan die 3000 jaar voor christus.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor K80 » 11 jun 2019 12:01

Schijnbaar zijn de oudste mummys gevonden in zuid Amerika en zijn gedateerd op 7000-5000 voor Christus.
De C14 methode is het nauwkeurigste tot 60.000 jaar oud.
Laatst gewijzigd door K80 op 11 jun 2019 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Vandaag is het gisteren van morgen.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor K80 » 11 jun 2019 12:03

Een hoop vragen van de vraagsteller zijn niet eens beantwoord.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 11 jun 2019 12:43

K80 schreef:Schijnbaar zijn de oudste mummys gevonden in zuid Amerika en zijn gedateerd op 7000-5000 voor Christus.
De C14 methode is het nauwkeurigste tot 60.000 jaar oud.


Weet je wat het is. Noem een willekeurige dateringsmethode en de creationist zal roepen "Onbetrouwbaar!" als ware het een Pavlov-reactie. Tenzij er weer eens een zogenaamd stuk van de Ark van Noach wordt gevonden, dan is het ineens prima! En trouwens, hoe weet de creationist dat de methode onbetrouwbaar is? Zou die dat zelf verzonnen hebben? Nee, natuurlijk niet, dat hebben ze OOK van wetenschappers die een carrière wijden aan het kalibreren van de methode. Wetenschappers weten PRECIES hoe onbetrouwbaar hun methodes zijn; dat bedoelde ik met de foutmarge. Het enige wat de creationist doet is de stelling van de wetenschappers verkeerd voorstellen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor irmo » 11 jun 2019 15:17

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26 ... k-in-kerk/

Dit vind ik dan wel weer een heel aardig antwoord.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 11 jun 2019 15:24

irmo schreef:https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26886/gesprek-onmogelijk-in-kerk/

Dit vind ik dan wel weer een heel aardig antwoord.

De vraag is onsympathiek gesteld. Petje af als je dan zo'n mooi antwoord kunt geven inderdaad.
Vraagsteller ergert zich aan mensen die oordelen, terwijl hij eindigt met:
M’n ogen en oren sluiten lukt me bijna niet, de veroordeling borrelt in mij op. De waarom-vragen blijven.
Dus.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor naamloos » 11 jun 2019 16:15

Dus .... het blijkt dat er gemaaid wordt wat men zelf gezaaid heeft.
Wie altijd met het veroordelende vingertje klaarstaat kan jets dergelijks terug verwachten.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor MoesTuin » 11 jun 2019 16:28

Dat zulke vragen nog steeds langs komen..... :-k

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26891/korte-broek/

(Met datum 13 Juni 2019 ook nog) :mrgreen:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor K80 » 11 jun 2019 17:00

Heb al vaker gemerkt dat sommige vragen al eerder her en der zichtbaar worden voor officiële plaatsing.

Maar de vraag zelf is triest natuurlijk. Weer een ouder die geen onderbouwt antwoord geeft behalve dat avondmaalganders dit niet doen. Waar halen ze de kolder vandaan zou ik zeggen.

Ook het een ander niet tot aanstoot zijn vind ik tenenkrommend.

Zelf draag ik ook nooit een korte broek omdat ik het er niet uit vind zien bij een man, maar dat is een persoonlijke mening. Heb thuis nooit gehoord dat het bijbels niet mag.

Hoe verzinnen mensen toch dit?
Vandaag is het gisteren van morgen.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor K80 » 11 jun 2019 17:05

Mortlach schreef:Weet je wat het is. Noem een willekeurige dateringsmethode en de creationist zal roepen "Onbetrouwbaar!" als ware het een Pavlov-reactie. Tenzij er weer eens een zogenaamd stuk van de Ark van Noach wordt gevonden, dan is het ineens prima! En trouwens, hoe weet de creationist dat de methode onbetrouwbaar is? Zou die dat zelf verzonnen hebben? Nee, natuurlijk niet, dat hebben ze OOK van wetenschappers die een carrière wijden aan het kalibreren van de methode. Wetenschappers weten PRECIES hoe onbetrouwbaar hun methodes zijn; dat bedoelde ik met de foutmarge. Het enige wat de creationist doet is de stelling van de wetenschappers verkeerd voorstellen.



Wat de wetenschap ook voort brengt, als het met de bijbel niet past, dan is de wetenschap altijd fout.
Tsja, dan houd het op hè, als bewijzen alleen maar gelden als het in je straatje past.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor benefietdiner » 11 jun 2019 20:54

irmo schreef:https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26886/gesprek-onmogelijk-in-kerk/

Dit vind ik dan wel weer een heel aardig antwoord.

Misschien aardig maar het is geen antwoord op de vragen maar een reactie.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor coby6 » 11 jun 2019 22:10

benefietdiner schreef:Misschien aardig maar het is geen antwoord op de vragen maar een reactie.

Hij kan 'm wel mailen en hij verwijst naar boekjes. Als je daar zo even snel antwoorden op geeft in een paar zinnen, is ook niet wat.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 12 jun 2019 13:15

K80 schreef:Heb al vaker gemerkt dat sommige vragen al eerder her en der zichtbaar worden voor officiële plaatsing.

Maar de vraag zelf is triest natuurlijk. Weer een ouder die geen onderbouwt antwoord geeft behalve dat avondmaalganders dit niet doen. Waar halen ze de kolder vandaan zou ik zeggen.

Ook het een ander niet tot aanstoot zijn vind ik tenenkrommend.

Zelf draag ik ook nooit een korte broek omdat ik het er niet uit vind zien bij een man, maar dat is een persoonlijke mening. Heb thuis nooit gehoord dat het bijbels niet mag.

Hoe verzinnen mensen toch dit?

Ik begrijp dit ook niet, maar ik snap wel hoe mensen tot zo'n standpunt kunnen komen.
We zijn anno 2019 zo gewend om alles maar te tolereren, of het er nu flatteus of behoorlijk uitziet, maakt niet uit.
Enkele decennia geleden durfde je het niet in je hoofd te halen, als man, om gekleed in een korte broek, boodschappen te gaan doen en al helemaal niet naar de kerk.
Maak eens een rondje over de markt of in een winkelcentrum, je vraagt je soms af of mensen geen spiegels hebben.
Ik ben niet tegen de korte broek, maar overal is een tijd en gelegenheid voor.
Je gaat niet naar het strand in een zwart driedelig kostuum en niet naar een begrafenis in een korte broek. Andersom is prima.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor K80 » 12 jun 2019 13:51

Chaya schreef:Ik begrijp dit ook niet, maar ik snap wel hoe mensen tot zo'n standpunt kunnen komen.
We zijn anno 2019 zo gewend om alles maar te tolereren, of het er nu flatteus of behoorlijk uitziet, maakt niet uit.
Enkele decennia geleden durfde je het niet in je hoofd te halen, als man, om gekleed in een korte broek, boodschappen te gaan doen en al helemaal niet naar de kerk.
Maak eens een rondje over de markt of in een winkelcentrum, je vraagt je soms af of mensen geen spiegels hebben.
Ik ben niet tegen de korte broek, maar overal is een tijd en gelegenheid voor.
Je gaat niet naar het strand in een zwart driedelig kostuum en niet naar een begrafenis in een korte broek. Andersom is prima.


Helemaal eens. Ben eens naar een uitvaart/crematie geweest met mijn moeder terwijl het buiten 36 graden was. Mijn moeder was aan het twijfelen of ze panty aan moest doen onder haar rok. Ik zei, laat maar zitten ma, zelf had ik mijn colbert ook uit en geen stropdas terwijl ik ditf normaal bijna altijd doe met een uitvaart.
We waren een bijzonderheid zullen we maar zeggen. De meeste zagen er uit of ze zo van de camping af kwamen. Slippers, korte broek en een t shirtje. Echt heel erg.

Je moet je kleden naar waar je naar toe gaat.
Vandaag is het gisteren van morgen.


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten