Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 09 jun 2019 12:40

Als je in een samenwerkingsgemeente unaniem (als leden van meerdere verbanden) voor vrouwen in het ambt bent kan je twee dingen doen: Het op landelijk niveau tegenhouden of elkaar daarin ruimte geven. Het eerste heeft inderdaad wel gevolgen voor het kerkverband. Dan valt het vroeg of laat uit elkaar. Dat dat tot nu toe is gebeurd is omdat men elkaar (ook als was het niet altijd van harte) ruimte gaf om verschillend te zijn. Ook al zouden mensen van de ene flank nooit een kerkdienst van de andere flank bezoeken vanwege de enorme verschillen in vormen, soms ook in inhoud. Als die ruimte er niet weer komt denk ik dat de CGK weinig bestaansrecht meer heeft en is het beter als men op een nette manier uit elkaar gaat en aansluiting zoekt bij anderen en niet weer iets nieuws opricht.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Chaya » 11 jun 2019 15:11

Marnix schreef:Ook al zouden mensen van de ene flank nooit een kerkdienst van de andere flank bezoeken vanwege de enorme verschillen in vormen, soms ook in inhoud.

Die enorme verschillen zie je eigenlijk alleen in die gemeentes die een samenwerkingsverband hebben met een GKv of NGK.
In de oorspronkelijke CGK kon je iedere dienst bezoeken en herkende je het gedachtengoed.
Nu kan dit alleen nog bij de Panders en sympathiserende gemeentes.
De rest is zo verwaterd dat ik er geen CGK meer in kan herkennen.
En dan heb ik het niet over de uiterlijke zaken!
Maar over de aard van de prediking.
Marnix schreef:Als die ruimte er niet weer komt denk ik dat de CGK weinig bestaansrecht meer heeft en is het beter als men op een nette manier uit elkaar gaat en aansluiting zoekt bij anderen en niet weer iets nieuws opricht.

De CGK heeft wel zeker bestaansrecht. Kom op zeg. Het zou opgeheven moeten worden vanwege het gedram van de binnenkomers?
Ik ben op het punt gekomen dat het van mij gerust zou mogen afsplitsen.
Zeker niet iets nieuws oprichten.
De CGK's die zich happy voelen met de GKv's, onttrekken zich dan maar. Dan kunnen zij een domineese op de kansel zetten.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor MoesTuin » 11 jun 2019 16:36

Chaya schreef:Die enorme verschillen zie je eigenlijk alleen in die gemeentes die een samenwerkingsverband hebben met een GKv of NGK.
In de oorspronkelijke CGK kon je iedere dienst bezoeken en herkende je het gedachtengoed.
Nu kan dit alleen nog bij de Panders en sympathiserende gemeentes.
De rest is zo verwaterd dat ik er geen CGK meer in kan herkennen.
En dan heb ik het niet over de uiterlijke zaken!
Maar over de aard van de prediking.

De CGK heeft wel zeker bestaansrecht. Kom op zeg. Het zou opgeheven moeten worden vanwege het gedram van de binnenkomers?
Ik ben op het punt gekomen dat het van mij gerust zou mogen afsplitsen.
Zeker niet iets nieuws oprichten.
De CGK's die zich happy voelen met de GKv's, onttrekken zich dan maar. Dan kunnen zij een domineese op de kansel zetten.


Juist in de breedste breedte die de CGK altijd kende en kent zou ( heel ver of minder ver? erop vooruit lopend) iedere CGK - er toch wel een aansluiting moeten kunnen vinden bij een ander bestaand kerkverband inderdaad.....

Onbewust en ook ongewild, maar het bewerkstelligd direct toch weer ietsjes meer eenheid mocht dit het einde van de CGK gaan betekenen als men geen nieuw kerkverband wil gaan oprichten (maar ik vrees dat het anders zal gaan)......
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Chaya » 12 jun 2019 13:18

Vanwege het grote belang van dit onderwerp en het ontbreken van vertrouwen in de komende synode hebben de kerkenraden van de CGK in Nieuwegein en Arnhem besloten om de besluiten van deze vergadering niet af te wachten. Binnenkort worden in Arnhem en Nieuwegein vrouwen in het ambt bevestigd. Met dit besluit hebben deze kerkenraden zichzelf buiten de CGK geplaatst. Zijn en denken deze kerkenraden principieel, dan zoeken ze vanaf nu een ander kerkelijk onderdak. Trekken ze niet de conclusie van hun genomen besluit, dan kunnen de classes Apeldoorn en Utrecht niets anders dan de geloofsbrieven van afgevaardigden van Arnhem en Nieuwegein niet aanvaarden, omdat hun kerkenraden de band met het kerkverband verbroken hebben.

schreef ds. de Boer in VROUW IN AMBT GEEN MIDDELMATIGE ZAAK

Van harte mee eens!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Race406 » 12 jun 2019 13:49

Chaya schreef:Vanwege het grote belang van dit onderwerp en het ontbreken van vertrouwen in de komende synode hebben de kerkenraden van de CGK in Nieuwegein en Arnhem besloten om de besluiten van deze vergadering niet af te wachten. Binnenkort worden in Arnhem en Nieuwegein vrouwen in het ambt bevestigd. Met dit besluit hebben deze kerkenraden zichzelf buiten de CGK geplaatst. Zijn en denken deze kerkenraden principieel, dan zoeken ze vanaf nu een ander kerkelijk onderdak. Trekken ze niet de conclusie van hun genomen besluit, dan kunnen de classes Apeldoorn en Utrecht niets anders dan de geloofsbrieven van afgevaardigden van Arnhem en Nieuwegein niet aanvaarden, omdat hun kerkenraden de band met het kerkverband verbroken hebben.

schreef ds. de Boer in VROUW IN AMBT GEEN MIDDELMATIGE ZAAK

Van harte mee eens!
Waarvan driedubbel akte!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Marnix » 12 jun 2019 22:04

Chaya schreef:Die enorme verschillen zie je eigenlijk alleen in die gemeentes die een samenwerkingsverband hebben met een GKv of NGK.
In de oorspronkelijke CGK kon je iedere dienst bezoeken en herkende je het gedachtengoed.
Nu kan dit alleen nog bij de Panders en sympathiserende gemeentes.
De rest is zo verwaterd dat ik er geen CGK meer in kan herkennen.
En dan heb ik het niet over de uiterlijke zaken!
Maar over de aard van de prediking.

De CGK heeft wel zeker bestaansrecht. Kom op zeg. Het zou opgeheven moeten worden vanwege het gedram van de binnenkomers?
Ik ben op het punt gekomen dat het van mij gerust zou mogen afsplitsen.
Zeker niet iets nieuws oprichten.
De CGK's die zich happy voelen met de GKv's, onttrekken zich dan maar. Dan kunnen zij een domineese op de kansel zetten.


Die grote verschillen zie je overal tussen BHP en andere gemeenten, ongeacht of ze een samenwerking hebben of niet. BHP-predikanten gaan doorgaans niet in andere CGK’s voor een vice versa, tenminste niet in de CGK’s waar ik kom en die werken echt niet allemaal samen met GKv of NGK. Men is inderdaad uit elkaar gegroeid, over wie verwaterd is en wie niet verschillen we natuurlijk wel van mening.

De CGK heeft inderdaad bestaansrecht zolang beide flanken bij elkaar blijven en dat kan alleen wanneer men elkaar de ruimte laat om verschillend te zijn. Als dat niet meer gaat en een van beide flanken scheurt af, hou je wel een heel klein clubje over wat net zo goed zich bij een ander verband kan aansluiten. Het bestaansrecht zit h juist in die eenheid in verscheidenheid.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Speedy » 12 jun 2019 22:09

Marnix schreef:Die grote verschillen zie je overal tussen BHP en andere gemeenten, ongeacht of ze een samenwerking hebben of niet. BHP-predikanten gaan doorgaans niet in andere CGK’s voor een vice versa, tenminste niet in de CGK’s waar ik kom en die werken echt niet allemaal samen met GKv of NGK. Men is inderdaad uit elkaar gegroeid, over wie verwaterd is en wie niet verschillen we natuurlijk wel van mening.

De CGK heeft inderdaad bestaansrecht zolang beide flanken bij elkaar blijven en dat kan alleen wanneer men elkaar de ruimte laat om verschillend te zijn. Als dat niet meer gaat en een van beide flanken scheurt af, hou je wel een heel klein clubje over wat net zo goed zich bij een ander verband kan aansluiten. Het bestaansrecht zit h juist in die eenheid in verscheidenheid.


Inderdaad en Nieuwegein en Arnhem verbreken bewust die eenheid en gaan moedwillig door om de afspraken eenzijdig te verbreken en gaan niet het gesprek aan.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor gravo » 13 jun 2019 06:45

Het lijkt er op dat de crisis rond de vrouw in het ambt een ander fenomeen aan het licht brengt, namelijk een crisis in het synodale stelsel.
Ik denk dat men feitelijk is uitgediscussieerd, beide partijen beroepen zich op de Bijbel, maar het netto resultaat is dat de wagen stil staat.
Dan wordt de vraag in hoeverre een plaatselijke gemeente zelfstandig is en eigen beslissingen kan nemen. Dat is de achilleshiel van het protestantisme, omdat die juist op de kerkenraad als meest gezaghebbende orgaan is gebouwd. Het is dus niet zo gek dat dit bij een patstelling weer belangrijker wordt. Gemeenten gaan los verder, denk ik.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor MoesTuin » 13 jun 2019 07:31

Speedy schreef:Inderdaad en Nieuwegein en Arnhem verbreken bewust die eenheid en gaan moedwillig door om de afspraken eenzijdig te verbreken en gaan niet het gesprek aan.

Nou, dat is wel heel kort door de bocht....
Nieuwegein en Arnhem wachten al 23 jaar.....


https://www.gelderlander.nl/arnhem/vrou ... ogle.com/&

Heel duidelijk artikel....

lees de bijbel in het Licht van de tijd waarin we leven en Hij werkt door met Zijn Geest wars van menselijke regeltjes en maatstaven....
maar wees dan consequent als je de bijbel zo letterlijk leest.

Wij geven geen heilige kus, maar dat doen de meeste christenen niet.

citaat uit artikel

"Net als dat Paulus zegt dat je geloofsgenoten moet groeten met een heilige kus. Dat doen wij niet, maar dat doen de meeste christenen niet. Omdat we aanvoelen dat het in die tijd hoorde. In dat licht zie ik zijn uitspraken over vrouwen ook.”
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Speedy » 13 jun 2019 08:57

Race406 schreef:We kunnen wel allemaal zielig gaan lopen doen dat we zo graag vrouwelijke ambtsdragers willen, maar als de kerk dat niet toestaat dan moet je je aan de minst ruime gewetens houden denk ik. In de praktijk is het niet zo zwart wit altijd, maar de discussie over een vrouwelijke ambtsdrager is van een heel ander kaliber dan de discussie over een gezang in de eredienst, een vertaling of een berijming.
Als onze kinderen iets willen en wij verbieden dat en vertellen er ook bij waarom, dan gaan ze nog wel eens zeuren om hun zin te krijgen. Dat krijgen ze dan niet. Doen ze alsnog wat ze graag willen dan krijgen ze straf.
Ik neig ernaar om dat ook hier maar te doen. Als de kerken doorzetten dan gaan ze in tegen de landelijke regels, en de uiterste sanctie is dat de kerkenraad wordt afgezet. Regels zijn regels. Staat het je niet aan en kun je ook via de kerkelijke weg niet je zin krijgen dan moet je je als gemeente aansluiten bij een kerkverband waar je je wel thuis voelt.
Jammeren dat je je zo intens CGK voelt en zo verbonden bent met het kerkverband klinkt volstrekt onlogisch.
Nogmaals: als de synode een besluit neemt om de vrouwen wel in de ambten toe te laten, dan zal ik daar niet om weg gaan.
Als de synode besluit om praktiserend (wat een &*!@#$ uitdrukking vind ik dat eigenlijk.....) homoseksuele broeders en zusters in volle rechten en plichten te laten meedoen in de gemeente, dan zal ik daar niet om weg gaan.
Maar dit geneuzel gaat me kilometers de geestelijke keel uithangen.
De synode moet hier streng tegen optreden. Maar het zal wel net zo gaan als met de gemeenten waar praktiserend homoseksuele broeders en zusters, tegen de synodebesluiten in, allang in bijna alles worden toegelaten. Er wordt niets tegen gedaan. "FOEI! Dat is in onze hartelijke overtuiging tegen Schrift en belijdenis. Je mag het niet meer doen hoor!" En als het dwarse kind (lees: gemeente) toch doordraaft dan gebeurt er niets.....
Slapheid ten top. De boel bij elkaar houden? Het wordt tijd dat er besluiten worden genomen, en die dan ook worden gehandhaafd! Of alles toelaten en de rechterflank gaat eruit, of het keihard verbieden en optreden tegen gemeenten die er tegenin gaan. Met als gevolg dat de linkerflank eruit gaat. Het zij dan maar zo. Maar roepen dat we "degelijk Gereformeerd" willen zijn maar vervolgens niets tegen allerlei zaken doen die in jouw beleving (lees de beleving van de synode) ingaan, dat tekent je eigen ongeloofwaardigheid.
Ik ben bang dat ofwel de CGK zeer "verrechtst" doordat "links" er uiteindelijk uitgaat, of zeer "verlinkst" doordat "rechts" er uiteindelijk uitgaat.
Misschien (en hierin ben ik het een beetje met Moestuin en Marnix eens) moeten we als CGK eens kijken wat onze houdbaarheid nog is tussen alle andere kerkverbanden die allemaal om het hardst roepen dat ze allemaal Gereformeerder dan Gereformeerd zijn. Misschien wordt het inderdaad tijd om ons aan te sluiten bij GKV/NGK en dan samen meteen door naar de PKN. De categorie CGK broeders en zusters die dat niet willen/kunnen verantwoorden kunnen naar de GG of de HHK. En er is altijd een clubje die roept dat de Geest overal werkt, en dat "wij" niet beter zijn dan "zij", maar die toch als "Voortgezette Christelijke Gereformeerde Kerken in Nederland en België buiten verband in herstelde oprichting naar artikel 5, 6, 7 én 8" verder gaan. Want hoewel God overal werkt, werkt Hij bij "ons" net ietsjes beter. Wij doen ook niet alles goed roepen we dan met uitgestreken gezichten. Maar we denken stiekem wel dat wij van alle kerken wel het minst fout doen. O,o,o wat mag God blij met ons zijn.
"Dank U Heere, dat wij NIET zijn zoals die GKV en NGK, die afdwalen van den Gereformeerden leer. Dank U helemaal dat wij niet zijn zoals die (in onze behoudende ogen) rotte appel PKN, want daar kan alles. (Bij ons ondertussen bijna ook, maar dat zeggen we U lekker niet). En dank u dat we niet zo bekrompen zijn als de GG, al dan niet Oud, of in Nederland of hersteld of vrij of in oprichting of wat dan ook maar. Dank U wel Heere, U bent goed voor ons, want wij verdienen dat wel blijkbaar." Wij zijn de enig goede kerk. We zeggen het tegenovergestelde, maar denken het wel.
Laten we hier maar eens over nadenken morgen als we "het Feest van de Geest" vieren, en danken dat de Geest is uitgestort en ALLE talen spreekt.


Ik herhaal deze post maar.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Speedy » 13 jun 2019 08:59

gravo schreef:Het lijkt er op dat de crisis rond de vrouw in het ambt een ander fenomeen aan het licht brengt, namelijk een crisis in het synodale stelsel.
Ik denk dat men feitelijk is uitgediscussieerd, beide partijen beroepen zich op de Bijbel, maar het netto resultaat is dat de wagen stil staat.
Dan wordt de vraag in hoeverre een plaatselijke gemeente zelfstandig is en eigen beslissingen kan nemen. Dat is de achilleshiel van het protestantisme, omdat die juist op de kerkenraad als meest gezaghebbende orgaan is gebouwd. Het is dus niet zo gek dat dit bij een patstelling weer belangrijker wordt. Gemeenten gaan los verder, denk ik.

gravo


Ja, als men de afgesproken regels eenzijdig wil veranderen onder het mom van wij zien het anders. Dan gaan de gemeenten verder los. Je ziet het al in de GKV van Arnhem waar het avondmaal opengesteld wordt voor kinderen.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor MoesTuin » 13 jun 2019 09:10

Speedy schreef:Ik herhaal deze post maar.

Het antwoord erop ook maar gelijk dan :wink:


MoesTuin schreef:Race, dank je wel voor je eerlijke en ook kwetsbare bijdrage.
Ben het eigenlijk heel erg met je eens in de grote lijnen en je (over) ziet het goed en ook de taak van de synode van de CGK en zeker niet als laatste....De Heer overziet het geheel en het gaat niet om de CGK of welke kerk dan ook maar om Hem.

Vandaag als je buiten geweest bent voelde je de wind want het waaide flink en krachtig.
de Heilige Geest waait als de wind en men hoort Hem niet en ziet Hem niet zo als de wind onvoorspelbaar is in richting en kracht zo is ook de Geest.
Dat zo de Geest krachtig mag waaien in kerken en gemeenten en in mensen harten, vernieuwend en veranderend in denken.
Kerk, wordt wakker, Gemeente ontwaakt!
In de Heilige Geest.....die muren afbreekt en wegen baant (en niet zich opsluit en zich ruziemakend afscheid en terugtrekt of schuilt achter dogmatiek en regelementen en kerkordes.....en de "heidenen" een veeg uit de pan geeft.)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Race406 » 13 jun 2019 09:15

MoesTuin schreef:Het antwoord erop ook maar gelijk dan :wink:
En dan ook meteen maar weer mijn reactie, waar ik nog geen reactie van jou op heb gehad... ;-)
Race406 schreef:MoesTuin, dank je wel. Maar als de Geest gaat werken dan houdt dat niet automatisch in dat men opeens voor de vrouw in het ambt is of wordt. Ik proef met enige regelmaat uit jouw berichten dat mensen en kerken heel anders (moderner) gaan denken als de Geest gaat werken. En dat ben ik, ondanks mijn genuanceerde denken in heel veel zaken, pertinent met je oneens! :wink:
Het kan ook goed zijn dat de gemeenten, die nu iets willen doorvoeren wat niet door de synode is goedgekeurd, terugkomen op hun besluit om toch door te zetten, hiervan aangeven dat ze niet geestelijk hebben gehandeld, en zich houden aan de nu nog geldende regels binnen onze kerken. Of alsnog besluiten om zich ergens anders aan te sluiten, waar hun gedachtengoed wel geaccepteerd wordt. Ik kan het niet genoeg benadrukken: het gaat me niet om de wens op zich. Het gaat me alleen om de manier waarop....
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor Speedy » 13 jun 2019 09:23

Race406 schreef:En dan ook meteen maar weer mijn reactie, waar ik nog geen reactie van jou op heb gehad... ;-)


Inderdaad. Waar ik respect voor heb is dat jij de breedte probeert te overzien en de (pijnlijke) realiteit weergeeft.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Rechterflank CGK wil behoudend blijven

Berichtdoor MoesTuin » 13 jun 2019 10:03

Race406 schreef:En dan ook meteen maar weer mijn reactie, waar ik nog geen reactie van jou op heb gehad... ;-)


:mrgreen: Dat klopt ook inderdaad :wink: , het gaat niet enkel om de vrouw en het ambt (dat is nu wel de aanleiding nu hierin) maar juist om de werking van de Geest in en door alles heen....
Soms lijkt het wel of men enkel in een kerkgenootschap of religie gelooft, maar het is ten diepste één Heer en één Kerk.
De CGK heeft altijd hierin een speciale plek gehouden en behouden, maar ik geloof echt dat de tijd verder gaat en de heilige Geest ook verder gaat....
Wat Gravo ook eerder aangaf.
De houdbaarheid(datum) lijkt wel ten einde gekomen voor de CGK.
Maar...hoe verdrietig ook....mocht het zover komen....er zijn genoeg alternatieven op kerkelijk gebied voor iedereen....

Één Heer, Één kerk...
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten