MIJN VERDRIET EN PIJN.
Lukas 19 vers 5
Als Hij bij die plek aankomt,
kijkt Jezus omhoog en zegt tot hem:
Zacheüs, haast je en klim omlaag,
want Ik moet heden
in jouw huis verblijven!
Om iedere man en iedere vrouw, jong, ouder, hoogbejaard, die God niet kent.
Die ooit afhaakte vanwege contacten met Gods grondpersoneel, Gods volk.
Zo vaak denk ik aan al die mensen die Zacheüs het zicht op Jezus benamen, zodat hij in een boom moest klimmen.
Leerlingen van Jezus stellen zich vaak keihard op tegenover 'zondaren en zondaressen'. Want, o wij weten zo goed hoe het hoort. Wij weten feilloos waarin een ander tekort komt.
De kerken lopen leeg constateren we.
Kerkgebouwen worden gesloten, afgestoten, afgebroken of verbouwd en verliezen hun oorspronkelijke functie.
Waarom haken mensen af?
Vanwege teleurstellingen in de handel en wandel van kerkmensen. Dit is een heel belangrijke reden.
Vanwege een chronisch gebrek aan belangstelling voor chronisch zieken.
Schaars pastoraal bezoek. En als dat bezoek komt, dan wordt er geneuzeld over het weer, over de kinderen en kleinkinderen, er wordt een stukje gelezen dat nergens op slaat en er wordt gebeden.
Maar wanneer gaat die predikant of ouderling op de vragen die werkelijk leven?
En wáár gaat het over in de kerkdienst?
Een goede preek is een dialoog met de gemeente. Wat zingen we? Welke taal bezigen we? Ik word misselijk van de kletspraatjes over de berijming van 1773.
Er wordt gezegd: de Bijbel heeft het over Psalmen, Hymnen en door de Geest spontaan geïnspireerde liederen.
Maar Psalmen hebben toch de voorrang, want die staan in de Bijbel.
Ik heb nog nooit zo'n dom argument gehoord. Staat in de Bijbel de berijming van 1773? Nee, nee en nog eens nee.
En ik ben fel tegen het neerbuigende over nieuwere psalmberijmingen, over Christocentrische gezangen.
Gods Geest inspireert nog altijd dichters en componisten.
Wij gehoorzamen de Schrift niet, we gehoorzamen selectief.
En dan de op geld beluste kerk. Drie collectes tijdens een kerkdienst, dat is té!
Sommige kerkgebouwen die gesloten worden is de schuld van de vrijzinnige boodschap. Sommige predikanten zijn bezig hun kerken leeg te preken.
Maar nu die mensen die afhaken.
Die alleen verder gaan met een verkeerd godsbeeld, nooit antwoord kregen op hun vragen, waar niet naar omgekeken wordt, die zich niet welkom voelen.
Is er wel eens gevraagd naar de reden van hun verlaten van de kerk?
Ik dank voor de pioniersplekken van de Protestantse Kerk en de Christelijk Gereformeerde Kerk.
Zou jij een vriend of vriendin mee durven nemen naar jouw kerk of gemeente?
Ondertussen ontmoeten we de teleurgestelden en gaan we met hen in gesprek.
En laten we stoppen in dit jaar van 400 jaar herdenking van de Synode van Dordt met wat ik overal lees: het grote gelijk van de Contra-Remonstranten en het grote ongelijk van de Remonstranten (de Arminianen) en dat vervloekte woord 'dopersen'. Ik proef de arrogantie van de Contra-Remonstranten.
Van mij hoeft deze synode niet herdacht te worden.
De Gereformeerden die zó overtuigd zijn van hun eigen gelijk.
God heeft Zich niets aangetrokken van de scheiding.
Hij gebruikte Gereformeerden en Arminianen.
Het valt me überhaupt op dat God niet kiest voor het ene kind tegen het andere kind. Hij gebruikte George Whitfield en John Wesley.
Stop toch dat eeuwige gebekvecht over dat alles voorbestemd is en de eigen vrije wil.
En die meer dan zielige strijd over de doop.
Dit zien de mensen van de wereld.
Dat eeuwige gebekvecht.
En ze weigeren mee te doen.
En worden verhinderd tot Jezus te komen, dóór ons.
Gods Geest werkt in Gereformeerde Kringen en in Doperse Kringen en het is dezelfde Heer.
Begraaf de theologische strijdbijlen.
En sta in vuur en vlam voor Hem om wie het werkelijk gaat.
P Gerrets. (emeritus predikant)