Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 21 mei 2019 10:47

edit: laat maar. Nu ik er iets meer over lees bleek het te gaan om een 'frustratie-amendement' waarvan de aangever zelf ook wel wist dat het er nooit door zou komen en dus express extra extreem was gemaakt.

Voortaan eerst even wat dieper kijken voordat ik wat neerplemp, dus.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 25 mei 2019 16:49

https://eu.courier-journal.com/story/ne ... 220627001/

Amerikaans Zondvloedpretpark klaagt verzekering aan wegens het niet vergoeden van.... regenschade.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Boekenlezer » 25 mei 2019 18:11

Tja, een nieuwtje is het eigenlijk niet echt. Het is meer iets dat ik tegenkwam en dat mij opviel.
De media hebben er een handje van om negatief over geloof te schrijven. Wat ik nu tegenkwam is op zich geen afzetten, maar wel een beschrijving waarbij ik zoiets heb van 'jemig, wat naïef en onontwikkeld'!
Citaat:
    Ik ben opgegroeid in een klein dorpje waar de zwartekousenkerk de scepter zwaaide. Ook mijn ouders zijn nogal gelovig, en dat is zwak uitgedrukt. Erfzonde en de tien geboden werden me met de paplepel ingegoten. Ikzelf heb nooit iets met het geloof gehad. Althans, niet met de bijbel. Ik denk wel dat er iets is als een God, maar niet dat het een mannetje is dat vanaf een wolk bekijkt wat we allemaal fout doen."

    "Toen ik ging studeren, voelde het alsof er een last van me afviel. Niet dat ik dat aangreep om eens lekker los te gaan. Ik ben niet zo wild. Maar om weg te zijn uit de benauwende kerkgemeenschap was al een verademing.
Dit komt uit: Real life: 'Ik ging vreemd tijdens mijn vrijgezellenfeest'

Ik ben zelf nogal van de redelijkheid. En op het gebied van geloof betekent dat wat mij betreft: dat je weet waarom je gelooft, dat je het kunt verantwoorden. Je weet waarom het waar is. Dat is duidelijk geen geloof waarin dwang en benauwende regels de toon zetten. Nee, dan weet je innerlijk zelf dat je ervoor staat en waarom. Maar ik krijg de indruk dat er veel 'geloofsoverdracht' is dat het bij lange na niet haalt bij die standaard. Dan weten die ouders het zelf amper, en vinden ze het wel best als je een beetje goedgelovig met ze instemt. Met verstandelijk denken hebben ze niet veel, ze zijn enorm van het gevoel. Vandaar dat ik geloofoverdracht tussen aanhalingstekens zette, ik noem het liever goedgelovigheidsoverdracht. Dat ziet de media dan blijkbaar aan voor het geloof.
In ieder geval associeert Richard Dawkins, en met hem vele andere atheïsten, geloven met goedgelovigheid, een beetje naïef wat geloven.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Marnix » 25 mei 2019 21:30

Ook weer niet vreemd. Als je de relationele kant van het geloof niet kent ga je al snel opdelen in een beetje gelovig en heel erg gelovig. Zo worden moslims bijvoorbeeld vaak ook beoordeeld. Gelovig zijn kan dan ook zijn dat je dingen doet omdat dat de cultuur is, je daarin bent opgevoed zonder dat je een levende relatie met God hebt en zeker weet dat Hij bestaat. Dan zeggen wij: dat zijn geen gelovigen. Maar de buitenwereld zegt: ze gaan / gingen toch naar de kerk en hielden de zich aan de regels? Dat is inderdaad wat naief maar als je niet weet wat echt geloven inhoudt ook wel weer te begrijpen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 26 mei 2019 09:43

Ierland verkort de wachttijd voor scheidingen met referendum (82% voor-stemmers).

https://www.rte.ie/news/2019/0526/10517 ... eferendum/

Tot gisteren was in de Ierse grondwet opgenomen dat je voordat je mocht scheiden eerst minimaal 4 jaar apart moest hebben geleefd. Gisteren stemde ruim 80% van de Ieren om dit deel van de grondwet te schrappen en nu kan de regering gemakkelijker wetten aanpassen die dit regelen. Het plan is blijkbaar om de wachttijd te verkorten van 4 jaar tot 2 jaar. Mijn vrouw heeft inderdaad 4 jaar moeten wachten voordat ze van haar mishandelende man mocht scheiden en dat laat sporen na.
Tot 1995 was scheiden geheel onmogelijk, dus wat dat betreft zijn er grote stappen gezet en het is goed te zien dat er steeds meer specifiek katholieke stukken van de grondwet worden afgedankt. Misschien wordt het zo ooit nog eens wat met dit land.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 26 mei 2019 11:56

Boekenlezer schreef:Tja, een nieuwtje is het eigenlijk niet echt. Het is meer iets dat ik tegenkwam en dat mij opviel.
De media hebben er een handje van om negatief over geloof te schrijven.


Ach, andersom hebben gelovigen er net zo goed een handje van om negatief over de media te doen.

Ik ben zelf nogal van de redelijkheid. En op het gebied van geloof betekent dat wat mij betreft: dat je weet waarom je gelooft, dat je het kunt verantwoorden. Je weet waarom het waar is. Dat is duidelijk geen geloof waarin dwang en benauwende regels de toon zetten.


Helaas zijn er veel situaties waarin men het geloof omgekeerd benadert: als je je maar aan alle regels houdt, dan komt dat ware geloof daarna vanzelf wel. Uiteraard is dit niet bijzonder behulpzaam. En tja, om een product te verkopen, zul je iemand moeten overtuigen dat ze het nodig hebben. Als dat overtuigen niet lukt, dan zul je inderdaad moeten dwingen. Dit zijn dan gevallen waarvan mensen jaren later zeggen dat ze zich eindelijk van het geloof hebben weten te bevrijden.

Nee, dan weet je innerlijk zelf dat je ervoor staat en waarom. Maar ik krijg de indruk dat er veel 'geloofsoverdracht' is dat het bij lange na niet haalt bij die standaard. Dan weten die ouders het zelf amper, en vinden ze het wel best als je een beetje goedgelovig met ze instemt. Met verstandelijk denken hebben ze niet veel, ze zijn enorm van het gevoel. Vandaar dat ik geloofoverdracht tussen aanhalingstekens zette, ik noem het liever goedgelovigheidsoverdracht. Dat ziet de media dan blijkbaar aan voor het geloof.


En waarom niet? Waarom is jouw houding jegens het geloof maatgevend? Wat mij betreft is er slechts één criterium om te bepalen of iemand christen is, namelijk, ze zeggen dat ze christen zijn. Ik heb dat uitsluiten van mensen die op een andere manier christen zijn nooit zo goed begrepen, maar het is blijkbaar bijzonder belangrijk. Mijn vrouw is in haar leven een tijdje evangelicaal geweest. Ze heeft nog steeds moeite met accepteren dat Rooms Katholieken ook christenen zijn.

In ieder geval associeert Richard Dawkins, en met hem vele andere atheïsten, geloven met goedgelovigheid, een beetje naïef wat geloven.


En in veel gevallen is dat ook gewoon gepast. Of je het nu leuk vindt of niet, er zijn hele volksscharen die hardop beweren dat Jezus hun beste vriend is, alsof ze er op vrijdagavond een glas bier mee gaan drinken. Maar het is altijd wel grappig dat de ware vijand van de radicalen niet de positionele tegenpolen zijn, maar juist de gematigden. En nu wil je blijkbaar dat je positionele tegenpolen jouw houding jegens de gematigden overnemen. Waarom zouden ze dat in vredesnaam doen?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Boekenlezer » 31 mei 2019 07:39

Harde baas om voor te werken, die Kim Jong-Un!
Een baan onder zijn directe oog lijkt me niet erg relaxed. Ik snap eigenlijk niet dat er blijkbaar mensen zijn die zich eraan wagen.
‘Kim executeert gezant om mislukking top met Trump’
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 31 mei 2019 14:30

Boekenlezer schreef:Harde baas om voor te werken, die Kim Jong-Un!
Een baan onder zijn directe oog lijkt me niet erg relaxed. Ik snap eigenlijk niet dat er blijkbaar mensen zijn die zich eraan wagen.
‘Kim executeert gezant om mislukking top met Trump’


Tja, misschien zijn het lui die denken dat ze zo iemand in de hand weten te houden. Aan de andere kant lijkt het me ook niet iemand waar je 'Nee' tegen zegt als het je wordt gevraagd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Boekenlezer » 03 jun 2019 18:15

Mortlach schreef:En waarom niet? Waarom is jouw houding jegens het geloof maatgevend? Wat mij betreft is er slechts één criterium om te bepalen of iemand christen is, namelijk, ze zeggen dat ze christen zijn. Ik heb dat uitsluiten van mensen die op een andere manier christen zijn nooit zo goed begrepen, maar het is blijkbaar bijzonder belangrijk. Mijn vrouw is in haar leven een tijdje evangelicaal geweest. Ze heeft nog steeds moeite met accepteren dat Rooms Katholieken ook christenen zijn.

Het is mij er niet om te doen om mijn houding maatgevend te doen zijn, maar ik bedoel meer: ik kan het er niet mee doen, ik vind het onder de maat.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Boekenlezer » 03 jun 2019 18:17

Mortlach schreef:Tja, misschien zijn het lui die denken dat ze zo iemand in de hand weten te houden. Aan de andere kant lijkt het me ook niet iemand waar je 'Nee' tegen zegt als het je wordt gevraagd.

Is hij zo onweerstaanbaar aantrekkelijk? :lol:
(Zelf zegt hij daarop waarschijnlijk 'ja!')
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Boekenlezer » 03 jun 2019 18:56

Pessimisme alom: 'Recessie mogelijk binnen een jaar'

Nieuwe recessie? Laten we het hopen! :neeschudden: Trump er doet in ieder geval goed zijn best voor! :jaknikken:
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor pindas83 » 03 jun 2019 21:18

Boekenlezer schreef:Is hij zo onweerstaanbaar aantrekkelijk? :lol:
(Zelf zegt hij daarop waarschijnlijk 'ja!')


Ik zou zeggen van niet maar ik val dan ook sowieso niet op Chinezen :-k

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor coby6 » 04 jun 2019 10:24

Boekenlezer schreef:Is hij zo onweerstaanbaar aantrekkelijk? :lol:
(Zelf zegt hij daarop waarschijnlijk 'ja!')

Afbeelding

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Boekenlezer » 04 jun 2019 20:26

:lol: :mrgreen:
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor MoesTuin » 05 jun 2019 07:04

:mrgreen: opmerkelijk inderdaad :D
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten