Origenes:
Judas:17-23 schrijft over de laatste tijden, als er spotters komen die naar hun eigen goddeloze begeerten wandelen. Volgens Judas zijn dat mensen die de Geest niet hebben. De gelovigen worden in die situatie aangespoord om zichzelf te bewaren in de liefde Gods door zichzelf op te bouwen in het allerheiligst geloof en door te bidden in de Heilige Geest. De passage is speciaal gericht aan de gelovigen van de laatste tijden. Niets in deze passage wijst op een einde aan de inwoning van de Geest in de gelovigen. Om maar te zwijgen over een evacuatie uit de verschrikkelijke situatie waarin gelovigen in Christus dan zullen verkeren.
De tijdsaanduideingen zijn in de Schrift nogal flexibele, rekbare begrippen, dat hangt sterk van de context af. En Judas schreef in ieder geval aan christenen, ongeacht of dat nu Joden of heidenen waren. Daarom ligt het voor de hand dat het hier over de laatste dagen van de Gemeente op aarde gaat.
Je koppelt hier ten onrechte de Heilige Geest aan de gemeente, terwijl de Heilige Geest is uitgestort in een situatie waarin nog geen sprake was van een kerk/gemeente. Handelingen 2 is een Joodse aangelegenheid. Inderdaad krijgen heidenen op een later tijdstip deel aan de Heilige Geest maar dat laat onverlet dat een exclusieve kopping Heilige Geest gemeente geen bijbelse wortels heeft.
Natuurlijk doe ik dat, de Geest en de Gemeente zijn niet van elkaar te scheiden! En wat het einde van die inwoning betreft, Hij is haar gegeven als een onderpand tot de dag der verlossing (n Ef.1:13’14, dat is totdat Christus zelf terugkomt.En dat is tot Zijn paroussia Zijn komst voor de Zijnen. Bij Zijn Apocalyps in hst.19 komt Hij met de Zijnen . Toch is het maar een parousia die in twee fasen verloopt evenals parallel daarmee de opstanding der gelovigen.
Vanaf de pinkstererdag tot dev wederkomt vergadert God een Gemeente en Gods werk is een,dat het in onze beleving stapsgewijs en geleidelijk geschiedt doet daar niets vanaf.
Er is een griekse tekstvariant van 2 Thess 2:7 waarin "dat wat weerhoudt tegengehouden wordt". De Naardense Vertaling heeft ook die variant. Er hoeft niet per definitie de conclusie te worden getrokken dat er iets verwijderd wordt.
Al hoeft het per definitie niet altijd hetzelfde te betekenen, in deze context kan het niets anders betekenen dat het eerst weggedaan, verwijderd moet worden voordat de geest van a-christ de volle ruimte krijgt.
Je haalt er weer erg veel bij. Om daarbij toch maar bij het onderwerp als zodanig te blijven: in feite gaat het bij de uitstorting van de Heilige Geest om de Geest van de profetie: uw zonen en uw dochters zullen profeteren en gezichten zien etc. (Joël 3:1-2; Hand. 2:17-21). Juist in de omstandigheden van de eindtijd hebben gelovigen – of ze nu behoren tot de gemeente of niet doet niet eens terzake – de Geest van de profetie nodig. Anders kunnen ook deze gelovigen immers niet voldoen aan de opdracht om de tekenen van de tijden te herkennen in het licht van de bijbelse profetie (Amos 3:7)?
Het gaat om veel meer dan om de Geest van de profetie zie 1Kor.12. En de profetie van Joël is met de pinksterdag nietm uitgeput, maar vereist nogn een volledige vervulling in de eindtijd . zie Zach.12:10-1:13
Stel als Israël tot bekering zou komen op het moment van de wederkomst dan zou dat volledig in strijd zijn met de woorden van Jezus zelf in Joh. 20:29 > Jezus zeide tot hem (Thomas) “Omdat gij mij gezien hebt, hebt gij geloofd? Zalig zij, die niet gezien hebben en toch geloven”. En Paulus schrijft het niet zomaar in 2 Kor. 5:7 > “Wij wandelen in geloof, niet in aanschouwen”. De gedachtenspinsels van enerzijds een evacuatie van de gemeente en anderzijds dat God zijn volk in de weg van aanschouwen zou thuisbrengen doet ernstig te kort aan de ondoorgrondelijke beschikkingen van God ten aanzien van Israël en de volken (Rom. 11:33)
Er zijn meerdere tijden die gekarakteriseerd worden door wat we lezen over Gog en Magog. Onze tijd kan er ook terecht mee worden getypeerd.
Dat is nu juist het grote verschil tussen Israël en de Gemeente. Israël is vanaf zijn geboorte door het zichtbare geleid. De wonderen in Egypte. De doortocht door de Schelfzee, de wolk- en vuurkolom etc waren allen zichtbare, tekenen.En God zal in de eindtijd Israël weer wonderen doen zien’ als ten age toen gij uit Egypte uittoogt’( Micfha &:15).Maar de Gemeente leeft alleen door het geloof en heeft geen andere tekenen dan de sacramenten totdat Hij komt. Daarom is juist de Geest haar gegeven tot een onderpand zie 2Kor.4:18.
Er zijn idd. meerdere tijden in de vervulling van de profetie, de Gog en Magog in Ezech.38 is niet dezelfde als in Apoc.20
Matth 24 is vers 14 de tijd van de volheid van Israël en de gemeente. Het Jodendom kent drie verschillende Messiasgestalten: 1) Het volk Israël 2) De Messias ben Jozef, die lijdt en sterft 3) de Messias ben David, die overwint.
2 en 3 komen samen in Jezus Christus waarbij de Messias ben David een verborgen gestalte heeft.
Ik denk dat Jezus in Matth. 24 een correctie aanbrengt in de messiasverwachting van Israël: dat hij niet persoonlijk op aarde zal regeren. Daarom vindt de wederkomst pas aan het eind van Matth 24 plaats. En daarna meteen het einde. Niets wijst er op dat Matth. 24-25 chronologisch bij elkaar passen. Als Jezus in die situatie wel op aarde zou regeren dan zou dat betekenen dat in dat stadium het geloof al zou overgaan in aanschouwen.
Het volk Israël zal de messiaanse gestalte zijn tijdens het Messiaanse Rijk; een koninkrijk van priesters ten behoeve van de volkeren.
De Messias ben David is idd. nog steeds de verborgen gestalte van de Messias, Want die is verbonden aan Zijn manifeste regering terwijl de Gemeente de verborgen gestalte van Zijn koninkrijk is zie Hebr,2:8.En Hij regeert niet op maar over de aarde, Maar de troon van David, staat die in Jeruzalem of in de Hemel?
. Hoewel de dan manifest wedergekomen Christus door alle volken als koning erkend zal worden (Ps.2), zal Hij geen volkomen aards bestaan aannemen, zoals bij Zijn eerste komst. Want de Schrift leert duidelijk dat Zijn regering menselijk bemiddeld zal worden Jes.1:26 En Ik zal u uw rechters wedergeven, als in het eerste, en uw raadslieden als in den beginne; daarna zult gij een stad der gerechtigheid, een getrouwe stad, genoemd worden.
In Ezech.45 en 46 lezen wij van de vorst die als één der groten in Israël regeren zal, waarschijnlijk uit het geslacht van David Jer.33:17 Want zo zegt de HEERE: Aan David zal niet worden afgesneden een Man, Die op den troon van het huis Israels zitte. .Met deze vorst kan onmogelijk de Messias bedoeld zijn want wij lezen hier ook van hem dat hij zonen heeft en offers voor zijn zonden brengt En zoals in Israël zal het zeker bij de andere volken zijn Ps.72:10 De koningen van Tharsis en de eilanden zullen geschenken aanbrengen; de koningen van Scheba en Seba zullen vereringen toevoeren.
11 Ja, alle koningen zullen zich voor hem nederbuigen, alle heidenen zullen hem dienen.
En Jezus heeft ook dit gezegd: Mijn koninkrijk is niet van deze wereld (Joh. 18:36)
Deze tekst is al vaak gebruikt om te bewijzen dat er geen aards koninkrijk van de Messias komt. Maar dit gaat over het totaal andere karakter van Zijn koningschap en zegt niets over hert grondgebied.zie Luk.22:25-27.
Het is een incident omdat het slechts korte tijd zal duren zie hst.20:3. En deze rebellie onmiddellijk en radicaal neergeslagen wordt
Het is gewoon niet waar dat er toen nog geen sprake was van een Gemeente of kerk, zij werd toen juist geboren, aanvankelijk nog geheel Joods, maar al spoedig kwamen er ook heidenen bij. En die Gemeente is niet denkbaar zonder de H.Geest. Maar het Jodendom heeft een heel andere relatie met Hem.h.gr; ereunao