de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 28 mei 2019 12:20

ben db bd schreef:Er kunnen nogal wat geesten in ons aanwezig zijn, leerde ik van Paulus. Dus houd ik het maar bij Openbaring 22:18. Leuk hè? (veilig ook)
Ja grappig. Dat gaat dus over het boek Openbaring: Ik verklaar tegenover eenieder die de ​profetie​ van dit ​boek​ hoort: als iemand er iets aan toevoegt, zal God hem de plagen toevoegen die in dit ​boek​ beschreven zijn;

Maar ik had al zo'n idee dat jij een dun Bijbeltje had.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor ben db bd » 28 mei 2019 12:35

kan de moeite eens waard zijn je (iedereen die dit leest) je even gratis in te schrijven (anders kun je het zonder abonnement niet lezen)
https://www.nd.nl/nieuws/opinie/opinie- ... 2404.lynkx

kan het de moeite waard zijn? voor mij niet het minst op een gespreksforum! (hier bepalen wij zelf de onderwerpen!)
Van dit soort lieden die niet eens hun naam onder het stuk schrijven, vind ik: iedere filosoof die niet ook een loodgietersdiploma of zo haalt, moeten we z'n uitkering stopzetten. En uh, professor doctor Henk van der Belt, ja daar heb ik veel respect voor hoor. Mag dat nog even?

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor ben db bd » 28 mei 2019 12:41

Maar ik had al zo'n idee dat jij een dun Bijbeltje had.

Nee hoor, wel eindig, kijk maar 3 verzen verder :D

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Jesaja40 » 28 mei 2019 13:01

Naamloos brengt in:

Grappig Ben, ik heb het namelijk geleerd van mannen die wél leergezag hebben. Mannen die de grondtaal kennen, en die de historisch culturele context kennen.

En het aardige is dat die mannen juist vanuit de grondtekst uitgelegd hebben, niet vanuit een vertaling. En dan blijkt dat de vertalers hier en daar (en soms een beetje veel) aanpassingen gedaan hebben. Ze wilden de vrouwen weer rap terug achter het aanrecht hebben denk ik zo.


Een fijne opmerking. Het gaat namelijk nooit om het leergezag maar om de correcte vertaling van de oorsprong. Dat kan alleen door hen die opgegroeid zijn in die cultuur en de grondtaal beheerst. Ook zij moeten kennis hebben van de historische context, die zij van huis uit hebben meegekregen.

Hoe brengen zij de oorspronkelijke tekst over in een andere taal? Het wat staat er is nog te doen, wat ermee bedoeld wordt al moeilijker laat staan wat de correcte vertaalslag is in de uitleg van de tekst.

Overigens het leergezag is een voortvloeisel uit de vroege christelijke kerk, die de reformatorische kerken hanteren.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor hans0166 » 28 mei 2019 14:23

ben db bd schreef:hier bepalen wij zelf de onderwerpen!
Van dit soort lieden
Mag dat nog even?


dit is geheel conform het onderwerp

de rest laat ik op je eigen conto, de lompigheid druipt ervan af.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor ben db bd » 28 mei 2019 16:09

En het aardige is dat die mannen juist vanuit de grondteks uitgelegd hebben, niet vanuit een vertaling.
En dan blijkt dat de vertalers hier en daar (en soms een beetje veel) aanpassingen gedaan hebben.
Ze wilden de vrouwen weer rap terug achter het aanrecht hebben denk ik zo.

Overigens claimen m.i. alle Bijbels wel uit de grondtekst vertaald te zijn. (ik kom niet toegegeven anders tegen).
@ Jesaja, u spreekt lof uit over wat naamloos schrijft. m.i. bent u ook theologisch geschoold, en dan met een joodse achtergrond...?
Kunt u dan niet een uitspraak doen inzake het al of niet ondersteunen van haar stelling op grond van de grondtekst?
Het scheelt nogal een jas of Paulus hier bedoelt dat vrouwen niet mogen leren of juist dat ze wel mogen leren !!
Kijk, ik ben nogal erg terughoudend (net als Paulus en de Heere Jezus!) op het punt van Schriftkritiek. Maar dat vertalingen naar het vigerend geloof plegen te worden getrokken, is mij niet onbekend. En als naamloos gelijk zou hebben, had de discussie al lang afgesloten behoren te zijn. Voor mij zou dit al lang uitgevochten behoren te zijn door de wetenschappers, (niet door de machthebbers).
Maar het beroerde is dat zoveel wetenschappers in dienst zijn van hun betalende machthebbers.
En dan is de uitkomst bij voorbaat voorgeschreven. Dat komen we ook zo schandelijk tegen bij de klimaatgekte. Ja, en in de kerk pleegden ketters nog verbrand te werden ook, hoe gelijkhaddend ook. :oops:
Edoch naamloos, u mag mij niet euvel duiden dat ik vooralsnog, als onbevoegde, trouw betoon aan de voorzeide gereformeerde leer.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 28 mei 2019 19:01

ben db bd schreef:Overigens claimen m.i. alle Bijbels wel uit de grondtekst vertaald te zijn. (ik kom niet toegegeven anders tegen).
Ik had het niet over vertalen, maar over uitleggen vanuit de grondtekst.
Als je gaat uitleggen vanuit een vertaling sta je al voorgesorteerd in de richting die de vertalers zijn uitgegaan.

Hier nog een stuk van G en D Winston:In de King James wordt in het N.T. 930 keer niet uitdrukkelijk een vrouw genoemd, terwijl de grondtekst wel degelijk aangeeft dat het ook om vrouwen gaat.
Erger nog, de lezer van de vertaling kan makkelijk denken dat het in al deze gevallen alleen om mannen gaat. Het mannelijk zelfstandig naamwoord anthropos betekent ‘mens, menselijk wezen, mannelijk dan wel vrouwelijk’ In de K.J. wordt het 560 keer weergegeven met ‘man’. Daarnaast kent het Grieks het woord aner = mannelijk persoon, in onderscheid van de vrouw. Ook dat wordt vertaald met man, uit de vertaling kan de lezer dus niet meer opmaken of ‘man’ een weergave is van het Griekse woordvoor ‘mens’ of het Griekse woord voor ‘man’.
Het gevolg is dat t als de lezer het woord ‘man’ in alle gevallen opvat als een ‘mannelijk persoon’ en nooit als ‘mens, mannelijk of vrouwelijk’ zoals de schrift wel degelijk bedoelt.
Het mannelijk zelfstandig naamwoord adelphos betekent broeder en wordt meer dan 200 keer gebruikt in de zin van medegelovige zonder verwijzing naar het geslacht.
Hoeveel lezers weten dat het in al deze gevallen betrekking heeft op mannen EN vrouwen? En van hen die dit wel weten, veranderen hun instelling zodanig dat zij in elk van deze 200 gevallen bij het mannelijk zelfst.nw. adelphos ook denken aan vrouwen? Hetzelfde geldt voor diverse andere mannelijke zelfstandige naamwoorden voor ‘ware christen’, zonder verwijzing naar geslacht. Denk aan mathetes ‘mannelijk of vrouwelijke dicipel’ ongeveer 30 keer. Of aan huios ‘mannelijke of vrouwelijke zoon (van God of Abraham), ongeveer 10 keer. Of aan teknon ‘kind, jongen of meisje’ dat 5 keer voorkomt en ten onrechte met ‘zoon’ wordt vertaald. Het onbepaalde voornaamwoord ‘tis’ betekent ‘iemand’ maar wordt 130 keer in het Engels vertaald met ‘een zeker man’. De meeste lezers houden er geen rekening mee dat het woord ‘iemand’ nooit betrekking heeft op uitsluitend ‘een man’ maar altijd op ‘een man en/of een vrouw’. Zodoende gaat een woord dat bedoeld is om de vrouwen in te sluiten, fungeren als een woord dat vrouwen uitsluit.
Velen kijken bij het bestuderen van de rol van de vrouw in de Bijbel alleen maar naar die teksten waarin de vertaling uitdrukkelijk spreekt van ‘vrouw’ of ‘vrouwen’ en zien bijna 1000 teksten over het hoofd die vrouwen wel degelijk insluiten. Teksten die direct te maken hebben met de rol van de vrouw in het werk van de Heer.
ben db bd schreef:Edoch naamloos, u mag mij niet euvel duiden dat ik vooralsnog, als onbevoegde, trouw betoon aan de voorzeide gereformeerde leer.
Dat moet je helemaal zelf weten. Maar dan blijf je vooralsnog ook zitten met een aantal tegenstrijdigheden.
In de Bijbel staan teksten over vrouwen die onderwijzen, apostel en di'akonos zijn; plus dat ze bidden en profeteren in de gemeente.
Een reden waarom de 'zwijgtekst' superieur is aan dergelijke teksten heb ik nooit gehoord. (behalve dan iets als spijkers op laag water zoeken)
Ik zou zeggen, als je alles van kaft tot kaft aarvaard als Gods heilig onversneden woord, dan horen die 'spijkers op laag water-teksten' er ook bij.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor ben db bd » 28 mei 2019 20:01

naamloos schreef:
ben db bd schreef:
Edoch naamloos, u mag mij niet euvel duiden dat ik vooralsnog, als onbevoegde, trouw betoon aan de voorzeide gereformeerde leer.
Dat moet je helemaal zelf weten. Maar dan blijf je vooralsnog ook zitten met een aantal tegenstrijdigheden.

Luistert: het valt mee, onze gewezen dominee - (ds.Alfred Post, na 6 jaar nu overgestapt naar 't Harde) - heeft steeds waar onze HSV het woord 'broeders' schrijft, dat aangevuld met 'en zusters', dus het begint best beter te worden.
En zelf heb ik zeker 20 jaar iedere maand een artikeltje mogen inleveren voor in ons kerkblad, van de Maranatha-beweging, over gepikt uit Het Zoeklicht, of Middernachtsroep, of Amen, of Israël aktueel, ook wel eens Profetisch Perspectief, om ons bij te scholen waar de kerk ophoudt met Bijbelkennis. (nu pas na m'n dood, ben ik daarmee gestopt) :wink: Binnen de Maranatha-beweging kunnen we een enorme eenduidigheid, consensus, waarnemen aangaande Bijbelse toekomst, vind ik. En we gaan bij ons door met inhalen; ook het in de Bijbel voorgeschreven zingen van geestelijke liederen - (dan hoef je ook niet moeilijk te bedenken dat het mogelijk over de Heere Jezus gaat) - doen we al een poos een beetje.
Trouwens o.a. van wijlen ds.Jac. van Dijk, leerde ik ooit, om de kerk waar je tot een levend geloof bent gekomen, niet te verlaten...

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor coby6 » 28 mei 2019 21:13

.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 29 mei 2019 06:54

ben db bd schreef:Luistert: het valt mee, onze gewezen dominee - (ds.Alfred Post, na 6 jaar nu overgestapt naar 't Harde) - heeft steeds waar onze HSV het woord 'broeders' schrijft, dat aangevuld met 'en zusters', dus het begint best beter te worden.
Ik heb het niet over tegenstrijdigheden in preken en artikelen enzo; maar over de tegenstrijdigheden in de Bijbelvertaling zelf.
Ik heb willen aangeven hoe bevooroordeeld vertalers tegenover vrouwen stonden door ze honderden keren weg te vertalen.
Verder, als het over mannen gaat wordt er vertaald met diaken, maar voor Febe wordt voor hetzelfde Griekse woord dienares gebruikt.
Nou kan het allebei, maar waarom verschil maken als je geen vooroordeel of agenda hebt?
Met het woord apostel lag het moeilijker, maar daar hebben de vertaal-broeders ook wat op gevonden: Junia wordt 'gewoon' Junias, probleem opgelost!
Het verbaast mij dus helemaal niet dat de vertaal-broeders bij 1 Korinthe 14: 34 het vraagteken hebben weggelaten (dat ze elders in de brief bij de retorische vragen van Paulus wél gewoon gebruikten). Dat is in lijn met hun opvattingen over vrouwen, en dat moet doorklinken in de Bijbel.

Overigens, de broeders waar ik de interpretatie van 1 Korinthe 14: 34 van leerde zijn werkzaam in het theologisch onderwijs, en bekend met de Griekse en Romeinse geschiedenis en literatuur, de geschriften van de Joodse rabbijnen, in de jonge kerk, in de latere kerkgeschiedenis, in de kerk van nu.

Nou ben ik ook de Griekse taal niet machtig, maar ik kies voor een interpretatie die het meest overeenkomt met wat er elders in de Bijbel geschreven staat (in dit geval o.a. 1 Korinthe 11, Junia, Febe, Priscilla ....en nog meer), plus dat die interpretatie niet in strijd is met de rede en het rechtvaardigheidsgevoel.
De 'voorzeide gereformeerde leer' heeft ook de waarheid niet in pacht, dat is ook maar een interpretatie die voortkomt uit de vrouwonvriendelijk cultuur. Hoe kun je zeker weten dat zij gelijk hebben?
Waar je ook voor staat, kiezen voor het oude vertrouwde is ook een keuze. Een keuze die, denk ik, vanuit een onderbuikgevoel gemaakt wordt.
Nou heb ik totaal geen twijfels m.b.t. dit onderwerp, maar al zou ik die hebben dan zou ik kiezen voor het meest waarschijnlijker.
M.i. kiezen conservatieve mannen (en vrouwen ook hoor) hier niet met hun ratio waar zij, als man, doorgaans zo prat op gaan. Geinig!
En weet u, meneer Ben, kiezen voor de 'vleilige' kant gaat ook niet op. Want mocht die kant onjuist zijn, dan hebt u meegehopen om de werkzaamheden in de kerken met 50% te verminderen. En niet alleen qua kwantiteit, maar zeker ook qua benadering.
Aangezien vrouw en man verschillend zijn, elkaar aanvullen, benaderen vrouwen de dingen regelmatig op een andere manier dan mannen.
We hebben man en vrouw beide nodig voor een goede balans. Het één is niet beter dan het ander.
Door zwart-wit te denken mis je de veelkleurige wijsheid van God.
ben db bd schreef:En als naamloos gelijk zou hebben, had de discussie al lang afgesloten behoren te zijn. Voor mij zou dit al lang uitgevochten behoren te zijn door de wetenschappers, (niet door de machthebbers).
Die discussie zou inderdaad al lang uitgevochten behoren te zijn.
Echter, naar mijn mening is dat de vloek van de zondeval. De man wil nog steeds over de vrouw heersen, ook in de kerk.

En verder misschien iets meer luisteren naar (Bijbel)wetenschappers, die zijn er al lang uit in de meeste gevallen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Jesaja40 » 29 mei 2019 14:24

ben db bd vraagt:

Overigens claimen m.i. alle Bijbels wel uit de grondtekst vertaald te zijn. (ik kom niet toegegeven anders tegen).
@ Jesaja, u spreekt lof uit over wat naamloos schrijft. m.i. bent u ook theologisch geschoold, en dan met een joodse achtergrond...?
Kunt u dan niet een uitspraak doen inzake het al of niet ondersteunen van haar stelling op grond van de grondtekst?
Het scheelt nogal een jas of Paulus hier bedoelt dat vrouwen niet mogen leren of juist dat ze wel mogen leren !!
Kijk, ik ben nogal erg terughoudend (net als Paulus en de Heere Jezus!) op het punt van Schriftkritiek.


Naamloos heeft terecht hier een punt. U verlangt van mij een uitspraak op grond van haar stelling. De Joodse cultuur is niet te vergelijken met de westerse of kerkelijke cultuur. Oppervlakkig lijken er raakvlakken te zijn maar als men dieper gaat graven komt men de verschillen tegen. U heeft het telkens over de grondtekst en dat is niet verkeerd. Iedere grondtekst heeft ook een context die ook vertaald moeten worden.

Op geen enkele wijze wil ik deelnemen of mij laten voorstaan op het punt van schriftkritiek. Wel wil ik een bijdrage leveren vanuit de Messiasbelijdende Joodse hermeneutiek.

Ik neem u mee naar het gebruik in de synagoge. U hebt vast wel eens gehoord dat er een mannen- en een vrouwenafdeling is. Is dat vrouwonvriendelijk? Nee, het is om praktische reden zeer vrouwvriendelijk. U wilt graag de achtergrond weten van deze scheiding. U kunt dat keurig nalezen in de Thora waarin onverbloemd over de vrouwelijke onreinheid wordt gesproken. Dat is niet negatief ten opzichte van de vrouw, integendeel. Ook zij mag haar plaats innemen in de bijeenkomsten.

Maar u wilt een voorbeeld wat de aanleiding is op de zwijgteksten. In Lucas 8 leest u dat een bloedvloeiende vrouw Yeshua aanraakt. U kent ook de reactie van de discipelen. Mijn vraag aan u: heeft u begrepen waar het in dit stukje om gaat? Deze 12 jaar lang zieke vrouw moest zich tussen de mensenmassa heen dringen om bij Yeshua genezing te vinden. Deze radeloze vrouw heeft maar een ding op het oog: van haar doorlopende onreinheid verlost te worden. Yeshua weet dat zij onrein is. Hij voelt kracht uit hem gaan als deze zieke vrouw maar de kwasten van Zijn kleed vastgrijpt.

Yeshua weet ook dat de mannen die zij door haar dringen heeft aangeraakt onbewust onrein zijn geworden. Menig predikant ontgaat dit detail. Die mannen zijn door haar toedoen onrein geworden en mogen daardoor bepaalde handelingen niet uitvoeren die dag. Zij moeten hun klederen wassen en zijn tot de avond onrein verklaard. Maar wie maakt hen dat kenbaar dat zij onrein zijn? Yeshua stelt in het openbaar de vrouw in de gelegenheid om openlijk haar daad te motiveren. Menige man moet naar huis keren om zijn klederen te wassen en geloof mij, velen zullen dat niet plezierig vinden.

Yeshua houdt van open vizier en oprechtheid. En dan de woorden van Yeshua die als muziek in haar oren klinkt: “Uw geloof heeft u behouden dochter van Avraham”. Juist de benaming ‘dochter’ heeft zo veel diepgang voor haar en de omstanders. Een dochter in Israël betekend: nakroost ontvangen uit de hand van G’d. Hier herstelt Yeshua de moederschoot van deze vrouw! Zij mag leven. Omstanders zijn daar dankbaar voor en loven en prijzen G’d. Iedereen die deze vrouw aangeraakt heeft is slechts onrein tot de avond. Een dochter in Israël in eer hersteld weegt zwaarder dan de tijdelijke onreinheid. Dit is de les naar de omstanders die deze vrouw heeft aangeraakt toen zij zich door de mensenmassa heen drong. Deze uitleg is voor u en veel andere lezers onbekend.

Dan kom ik uit bij de “zogenaamde zwijgteksten”. Voor mij eerder een kerkelijk probleem en een misinterpretatie van de verkondiging van Paulus. In de synagogen wordt er rekening gehouden dat een vrouw in haar onreinheid kan geraken tijdens een dienst. Een vrouwenafdeling stelt vrouwen in de gelegenheid om wél de synagoge te bezoeken. Zeer vrouwvriendelijk! Voor veel synagogale handelingen kunnen mannen vanaf hun 13e levensjaar opgeroepen worden om een taak te verrichten. Net zoals kerken zijn ook synagogen niet gelijk van bouw en inrichting. Fijn is dat er bouwtechnische verschillen zijn, het wordt daardoor interessanter en onderbouwt de reden van Paulus betoog.

Als Paulus spreekt over het “zwijgen van de vrouwen” heeft dat te maken met de inrichting van de synagoge. Zoals ik al aangaf: er is dus een vrouwenafdeling soms met een aparte ingang. Zitten zij een galerij dan wordt uit kuisheid er een gordijn opgehangen. De vrouwen kunnen meeluisteren naar de lezingen en de uitleg. Ook zij willen graag betrokken zijn als haar echtgenoot of een van haar jongens dienst doet. Er is dus om reinigingswetten te eerbiedigen ruimte in de synagoge.

De gebruiken in de synagoge zijn heel anders dan in de kerken. Als de Hebreeuwse tekst niet correct gelezen wordt komt er direct een reactie vanuit de aanwezigen en moet de zin opnieuw worden gelezen. Deze corrigerende interactie is taboe bij de kerken. Als tijdens de verkondiging van de spreker enige opheldering nodig is mag iedereen zijn hand opsteken om daarmee aan te geven: ik heb een vraag. Het is de vrijheid van de spreker om de persoon die zijn/haar hand opstak in de gelegenheid te stellen zijn/haar vraag te stellen. Met andere woorden: breng de spreker niet in de verlegenheid om de draad van zijn betoog te doorbreken. Praktisch: er was helemaal geen uitgeschreven preek. Alles ging uit het hoofd.

Natuurlijk vragen velen onder u af: hoe zit dat met de vrouwen in de gemeente? Dan moeten wij twee zaken uit elkaar halen. Als Paulus op Sjabbat of op een van de feestdagen naar een synagoge gaat zal hij zich zonder meer voorstellen. Als zij horen dat hij een leerling van Gamaliël was weet men onmiddellijk: deze man is een hooggeleerde rabbijn. Zij vragen hem om de drosje uit te spreken. En Paulus doet dat op de voorgeschreven wijze. Zijn uitleg laat de rode lijn die naar de Messias wijst te verkondigen. Zijn verkondiging in de synagoge wijkt niet af van het vaste leesrooster die tot op de dag van heden wereldwijd wordt gebezigd. Orde en regelmaat in de synagoge wordt ook door Paulus op prijs gesteld. Dat is de reden waarom Paulus het niet toestaat om de orde in de synagoge te doorbreken en ongeoorloofd om tijdens de drosje luid en duidelijk een vraag te stellen.

Maar er zit meer achter, namelijk in ieder huisgezin weet men waarover de drosje gaat. Is het de traagheid van de man of de drukte van de vrouw om voorafgaande aan de drosje een en ander te bespreken? Wat bedoelt Paulus met het: ik laat het niet toe dat de vrouw spreekt. Is het niet de kleine inspanning van het echtpaar om bezig te zijn met de zaken die op Sjabbat aan de orde komen. Ik begrijp Paulus heel goed, want ook hij kent de teksten: jullie zullen het je kinderen inprenten. Als daar een zekere slordigheid optreedt is er iets mis in het gezin. En terecht kan Paulus daar wat narrig onder worden. Ook Yeshua spreekt de woorden tot de beide Emmaüsgangers: o, onverstandigen en tragen van hart.

Hoe anders wordt het als Paulus uit de synagoge wordt gegooid en een kleine huisgemeente zijn woorden richt tot de heiden-gelovigen. Ook daar wijkt Paulus niet af van het vaste Joodse leesrooster en neemt hij meer de gelegenheid te baat om het verlossingswerk van de Messias te verkondigen. Voor de heiden is alles nieuw en ook onder hen zitten gelukkig ook enkele Messiasbelijdende Joden die graag luisteren naar de uitleg van Paulus. De laatste groep is heel belangrijk voor Paulus. Zij zijn het die vanuit onze cultuur de woorden van Paulus kunnen bevestigen. Er moest heel wat “bijgepraat” worden onder de nieuwe gelovigen. En onder degenen die uit hun synagogen waren verbannen zaten ook vrouwen, die op hun beurt, uiterst nuttig waren om onderricht te geven aan de nieuwe heidense gelovigen. Aangezien de vrouwen ook in de nieuw gevormde Joodse Synagogen zich afzonderden. Geheel conform aan de Torah hielde zij zich aan de voorschriften. Ik neem zonder meer aan dat vele vrouwen op een voortreffelijke wijze mede verkondigers zijn geweest. Zij hadden een duidelijke voorsprong op de heiden-gelovigen die nauwelijks iets wisten van de wekelijkse drosjes. Zij konden op hun wijze haarfijn de reinigingswetten uitleggen. Paulus noemt hen als een eerbetoon in zijn brieven.

Het grote excuus van de gelovigen van nu is: maar daar hoeven wij ons toch niet aan te houden, dat geldt niet meer voor ons is een dooddoener. Paulus had een bijzondere taak en deed er alles aan om zijn reine staat te bewaren, zodat hij onbelemmerd op de Sjabbat naar de synagoge kon gaan om zijn toehoorders onderricht te geven.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 13 aug 2019 11:01

Spreeuw schreef:Protestantse Kerk in Nederland:

Aangenomen: naar Berkenwoude (herv., wijk 1) (deeltijd), C.M. Berends-van Waardenberg te Krimpen aan den IJssel (laatstelijk predikante van de Verenigde Protestantse Gemeente Curaçao).


Optimatus schreef:En we zijn er blij mee :) Intrede DV 1 september.


Dat kan ik me voorstellen Optimatus.
Nieuwe Geestelijke winden die zullen gaan waaien denk ik zo....
Veel zegen toegewenst!

Onze gemeente heeft ook een vrouwelijke voorganger, de eerste sinds het ontstaan van de gemeente.
Dat deed wel wat stof op waaien (onbekendheid)
Maar toen de Stem van de Roeper die sprak door de Geroepene werd verstaan en men geraakt werd veranderde dit snel.

Het gaat ook niet over wat wij ervan vinden maar het gaat enkel tussen God en de Geroepene (man of vrouw).

Hieronder een dienst vanuit Maarssen waar mevrouw cm Berends Waardenberg te gast is , van harte aanbevolen om te beluisteren, zeker voor hen die al bij voorbaat een oordeel klaar hebben.....

Ook de rol van de vrouw in de bijbel en huidige tijd komt helder aan de orde :wink:
Ook de gebeden en de zegen, ze raakten me.... oeps-smile

CM Berends-Waardenberg

https://kerkdienstgemist.nl/media/17289 ... etingskerk

Zondag 28 Juli 10 uur
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Optimatus » 13 aug 2019 11:57

Het is onze tweede vrouwelijke predikant en vrouwelijke ambtsdragers hebben wij al zolang ik me kan heugen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 13 aug 2019 15:17

Optimatus schreef:Het is onze tweede vrouwelijke predikant en vrouwelijke ambtsdragers hebben wij al zolang ik me kan heugen.

Dat scheelt wellicht inderdaad Optimatus.
vrouwelijke ambtsdragers is bij ons ook tijden gewoon.
Onze vrouwelijke predikant begon ook nog eens jong bij ons, op 25 jarige leeftijd, maar ze is ook bij de ouderen helemaal de dominee....
verbindend ook in alle opzichten...

Hieronder een dienst waarin ze in een gastgemeente voorgaat in een prachtige dienst met ook prachtig orgelspel en beeld....

even terugzoeken...

https://kerkdienstgemist.nl/media/16760 ... tenddienst

17 Maart ochtenddienst ds Vreugdenhil - Mijnarends
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Optimatus » 13 aug 2019 17:12

In het oude testament zijn ook vrouwen geroepen tot het ambt, o.a. Hulda en Debora.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten