‘Moet’ je naar de kerk?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: ‘Moet’ je naar de kerk?

Berichtdoor Chaya » 23 mei 2019 09:17

Marnix schreef:- hoe moet een kerk voor jou zijn om er wel met plezier naartoe te gaan?

Je mist hier een afslag Marnix.
Als t.s. aangeeft belijdenis te hebben gedaan, betekent dit dat hij tevens de leer van die kerk aanvaardt.
En dan is dit het moderne denken wat ook de kerken ingesijpeld is, men pikt een graantje hier en daar mee wat het lekkerste lijkt.
I.p.v. bij God te beginnen!
Heere, u stelt mij op deze plaats, in deze gemeente, hoe kan ik dan tot Zegen zijn, voor U, voor de medegemeenteleden.

In het moderne christendom staat de mens centraal, ipv Christus.
Maar zo is het toch niet en kan er ook geen Zegen op rusten.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: ‘Moet’ je naar de kerk?

Berichtdoor Marnix » 23 mei 2019 10:19

Chaya schreef:Je mist hier een afslag Marnix.
Als t.s. aangeeft belijdenis te hebben gedaan, betekent dit dat hij tevens de leer van die kerk aanvaardt.
En dan is dit het moderne denken wat ook de kerken ingesijpeld is, men pikt een graantje hier en daar mee wat het lekkerste lijkt.
I.p.v. bij God te beginnen!
Heere, u stelt mij op deze plaats, in deze gemeente, hoe kan ik dan tot Zegen zijn, voor U, voor de medegemeenteleden.

In het moderne christendom staat de mens centraal, ipv Christus.
Maar zo is het toch niet en kan er ook geen Zegen op rusten.


Ik stelde een paar vragen in de hoop van verder te komen in hoe hij de kerk ziet en wat hij ervan verwacht.... en of dat wel juist is. De vraag was niet bedoeld om te stellen dat hij maar moet bedenken wat hij fijn vindt en maar een kerk moet zoeken die daar het best op aansluit.

Tegelijkertijd mogen we wel kijken naar hoe de kerk er bijbels gezien uit hoort te zien en dan niet alleen qua leer maar ook qua leven. Want het gaat niet alleen om de leer. Je kan een perfecte leer hebben maar alsnog totaal geen gemeente zijn met z’n allen.

Dus ik hoop dat Canon wil reageren want wat is zijn beeld van de kerk? Een plek waar je vooral consumeert? Waar je 1 of 2 keer op een zondag zit en dan snel weer verder gaat met je leven. Want ja, dan kan je ook preken luisteren op internet en muziek zingen. Maar de kerk is Bijbels gezien zoveel meer en om de waarde van de kerk in te zien moet je dat wel gaan ontdekken. Juist als je niet jezelf centraal zet maar Christus ga je ook anders naar Zijn kerk kijken, dan draait het niet om dat je er zelf wat aan Hebt maar dat je Hem liefhebt en eert en elkaar dan ook liefhebt en dient.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: ‘Moet’ je naar de kerk?

Berichtdoor Chaya » 23 mei 2019 11:38

Marnix schreef:Ik stelde een paar vragen in de hoop van verder te komen in hoe hij de kerk ziet en wat hij ervan verwacht.... en of dat wel juist is.

Grappig, jij denkt dat een hij is? Ik dacht aan een zij. :D
Marnix schreef:Juist als je niet jezelf centraal zet maar Christus ga je ook anders naar Zijn kerk kijken, dan draait het niet om dat je er zelf wat aan Hebt maar dat je Hem liefhebt en eert en elkaar dan ook liefhebt en dient.

Inderdaad. Geheel mee eens.

De volgende vraag zou dan zijn: waarom heb je dan belijdenis gedaan? Het is niet iets vrijblijvends.
Je hebt JA gezegd voor Gods aangezicht en Zijn gemeente.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: ‘Moet’ je naar de kerk?

Berichtdoor Marnix » 23 mei 2019 12:21

Chaya schreef:Grappig, jij denkt dat een hij is? Ik dacht aan een zij. :D


Ik weet het niet dus hou ik het op hij totdat het tegendeel bewezen is.

Inderdaad. Geheel mee eens.

De volgende vraag zou dan zijn: waarom heb je dan belijdenis gedaan? Het is niet iets vrijblijvends.
Je hebt JA gezegd voor Gods aangezicht en Zijn gemeente.


Dat kan, maar ik vind dat niet zo zinnig. Je kan uit plichtsbesef naar de kerk gaan omdat dat nou eenmaal zo hoort maar je kan beter het bij de wortel aanpakken en je afvragen waarom je met tegenzin naar de kerk gaat en hoe je dat kan veranderen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: ‘Moet’ je naar de kerk?

Berichtdoor gravo » 25 mei 2019 12:29

Teus schreef:Beste Canon,
Dat de eerste reactie je direct aansprak vind ik enigszins begrijpelijk.
Ik kan niet zeggen, in je eerste post, dat het er direct om gaat naar Gods wil te leven.
Ik weet het niet maar lees het ook niet dat je een verlangen hebt om erachter te komen wat God van je wil.
Daarom vind ik het typerend dat de eerste reactie je aanspreekt, het is n.l. de enige van alle reacties die niet om God gaat.

Goed zo, Teus. Twee vliegen in één klap:
Het ging gravo niet om God. Afgeserveerd.
Canon heeft geen verlangen om erachter te komen wat God van hem/ haar wil. Ook afgeserveerd.

Als het zó moet, dan wil ik dit balletje wel even opgooien:

Als iemand moeite zou hebben met een wekelijkse kerkgang, omdat het hem of haar nogal eens als een verplichting overkomt, zou dat misschien ook kunnen komen door stijve kerkgangers als Teus, die in hun eerste reactie stelselmatig ongeloof of onwelwillendheid bij hun gesprekspartners veronderstellen? Zo'n reactie kan alleen maar kaltstellen ten doel hebben.
De boodschap is: we zijn al uitgesproken voordat we begonnen zijn. Lekker dan!

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: ‘Moet’ je naar de kerk?

Berichtdoor Marnix » 26 mei 2019 11:31

Gelukkig zijn bij God niet alleen voorbeeldige gelovigen welkom maar ook zondige zwakke mensen...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: ‘Moet’ je naar de kerk?

Berichtdoor Veendam » 26 mei 2019 13:24

Bij kerken die komen vanuit de traditie komt deze vraag heel vaak om de zoveel tijd weer boven drijven.
Als kinderen vragen aan de ouders waarom ze naar de kerk moeten krijgen ze vaak het antwoord van: God roept om naar de kerk te komen dus moeten we aan Zijn roepstem beantwoorden.

Als de kinderen dan zeggen van waarom riep God dan eerder twee keer en nu nog maar 1 keer (omdat velen nu nog maar 1 keer heen gaan per zondag) en waarom roept God dan alleen op zondag, dan weten de ouders zich niet echt raad wat ze er mee moeten en dan is het dat de kerkeraad roept namens God.

Vergelijkingen worden gemaakt met de oud testamentische tijd dat we opgaan naar Gods Huis met gejubel en gejuich, en dat we de voorraadkamer van de kerk moeten vullen dus doen we dat geld in de collecte zak. En dat het tijd kost om in de kerk te zitten begrijpt iedereen, maar vroeger brachten ze in de tempel ook offers.

Maar is dit nu zoals God het dan bedoeld heeft ?
Nou ik weet wel zeker van niet !

Gods tempel dat ben JIJ !
Jij bent als gelovige priester en koning.
Jij bent het huis waar God in woont.
Jij bent dus de kerk.

Oke, nu zijn er meer gelovigen die ook woonstede Gods zijn en die staan niet op zichzelf omdat ze ook IN Christus geplaatst zijn.
Dus er is niks mis mee om met elkaar af te spreken om samen te zijn op bepaalde dagen of tijden en Hem te aanbidden en te leren van elkaar en te horen welke grote dingen God vandaag ook nog steeds in ons leven doet.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: ‘Moet’ je naar de kerk?

Berichtdoor DeDwaler » 27 mei 2019 08:19

Canon schreef:Ik ga op het moment niet heel vaak naar de kerk. Ik geloof wel actief (vind ik zelf). Ik bid dagelijks en luister ook regelmatig opwekking enzo. Ook spreek ik soms met vrienden over het geloof. Ik probeer mijn leven ook in te stellen om dienstbaar te zijn richting anderen. Vrijwilligers werk, praatje maken met iemand in de kroeg die alleen zit (terwijl ik liever met mijn eigen vrienden praat) etc..

Dit voelt goed.


Hoi Canon!

Je zoekt duidelijkheid, dus laat ik eens hardop met je meedenken :wink:

Het voelt goed, maar is het ook goed?

Het voelt goed om een eenzaam iemand aan te spreken, want je wilt je bekommeren om anderen, toch?
Denk je dat die eenzame kroeg-ganger nog zo blij of dankbaar zou zijn als hij of zij zou weten dat jij eigenlijk liever met je vrienden zou praten dan met hem of haar? Bekommer je je echt om die ander of wil je dat anderen denken dat jij je om anderen bekommert?

Het voelt goed om een ander een plezier te doen, want je wilt iets voor een ander overhebben, nietwaar?
Stel: een vriend belt je en vraagt of je zin hebt om langs te komen. Jij zegt ja, terwijl je er eigenlijk geen zin in hebt. Als die vriend zou weten dat je eigenlijk geen zin hebt, zou die dan niet zeggen: "Blijf lekker thuis! Ik wil dat je er echt zin in hebt, anders hoeft het van mij niet.". Is je 'ja' echt ja, of is het eigenlijk nee? Wil je echt iets voor een ander doen of doe je maar alsof je iets voor een ander wilt doen?

Je kunt uiterlijk doen alsof en daarmee jezelf loven of lof van anderen ontvangen, waardoor jij je gestreeld en goed voelt, maar God ziet je binnen- en buitenkant, je hart, innerlijke drang en de leugen en daar schort het aan. Als je dat in ogenschouw neemt kun je nog maar beter in de kroeg met je eigen vrienden blijven praten en tegen die vriend zeggen dat je geen zin hebt, want dat is in elk geval eerlijk en de waarheid.

Je hebt een innerlijke drang, maar daar geef je het liefst niet aan toe, want dat voelt niet goed. Je mag immers niet lui zijn, je moet je om anderen bekommeren, je mag geen egoïst zijn, je moet naar de kerk. In werkelijkheid ben je wel lui, bekommer je je niet echt om anderen, ben je een egoïst en ga je het liefst niet naar de kerk. Dat is de waarheid, maar je wilt niet dat het waar is en om die reden bestrijd je het. Je hebt dat nodig om je even goed te voelen. Het streelt je eigen eer (verzadigt je vlees), maar meer ook eigenlijk niet. Het vervult niet echt en het geeft geen diepe blijvende vreugde en vrede, want je bent niet vrij.

"Jezus antwoordde hun: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Ieder die de zonde doet, is een slaaf van de zonde. En de slaaf blijft niet eeuwig in het huis; de zoon blijft er eeuwig. Als dan de Zoon u vrijgemaakt heeft, zult u werkelijk vrij zijn."
(Johannes 8:34-36)

Kortom: Je geeft zelf het probleem al aan: je vindt in jezelf geen innerlijke drang die overeenkomt met wat je denkt dat God wil. Je innerlijke drang komt overeen met wat jij zelf wilt. Je doet niet daadwerkelijk in waarheid en eerlijkheid wat God wil. Je wilt het goede wel doen, maar je vindt het niet. Je bent niet werkelijk wie je wilt zijn, maar je bent je innerlijke drang. Je wil is niet vrij. Dat is je slavernij en het eeuwige heilige 'moeten'. Je kunt je hart en de (zondige) verlangens die daaruit voortkomen niet veranderen. Dat kan alleen God. De Heere Jezus:

"Wat uit het vlees geboren is, is vlees; en wat uit de Geest geboren is, is geest. Verwonder u niet dat Ik tegen u gezegd heb: U moet opnieuw geboren worden."
(Johannes 3:6-7)

De Heere werkt anders, want Hij verandert eerst je binnenkant en dan volgt je buitenkant vanzelf. Wat je dan voor de Heere en je naasten wilt doen voelt niet meer als 'moeten', maar als 'verlangen'. Dan zijn je daden wel oprecht, want ze worden door Gods Geest en Gods liefde gedreven en ze komen uit je door God veranderde hart voort en je bent vrij, omdat je dingen doet die je het liefst wilt doen.
.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: ‘Moet’ je naar de kerk?

Berichtdoor elbert » 27 mei 2019 13:28

"Moet" je naar de kerk?
Nee hoor, dat moet helemaal niet.
"Moet" je eten?
Nee hoor, dat moet helemaal niet.
"Moet" je je vriend/vriendin zien?
Nee hoor, dat moet helemaal niet.
Wil je lichamelijk gezond zijn?
Ja? Toch maar eten!
Wil je een goede relatie?
Ja? Toch maar je vriend/vriendin opzoeken.
Wil je geestelijk gezond zijn?
Ja? Toch maar naar de kerk!
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: ‘Moet’ je naar de kerk?

Berichtdoor Johan100 » 07 jun 2019 22:41

Jesaja40 schreef:

Beste canon,

Bijbelkennis is geen directe voorwaarde voor welke kerkgang dan ook.

Ik begrijp heel goed dat u geen enkele binding hebt met Paulus aangaande de opbouw en voortgang in de gemeente die hij heeft gesticht en die hij pastorale brieven schrijft. Zijn correcties zijn niet boeiend en staan ver van de moderne mens af.


Datgene wat Paulus zegt door de Geest, door Christus die in hem leeft, staat inderdaad ver af van de moderne ik-gerichte mens, maar ook van elke vleselijke ik-gerichte mens die buiten Christus is, ook in de tijd dat Paulus leefde al. Niet boeiend voor ze.

Want ik ben door de wet der wet gestorven, opdat ik Gode leven zou.
Ik ben met Christus gekruist; en ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij; en hetgeen ik nu in het vlees leef, dat leef ik door het geloof des Zoons van God, Die mij liefgehad heeft, en Zichzelven voor mij overgegeven heeft.
Ik doe de genade Gods niet te niet; want indien de rechtvaardigheid door de wet is, zo is dan Christus tevergeefs gestorven.

Galaten 2:19-21

Dat is de Geest van zijn brieven.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: ‘Moet’ je naar de kerk?

Berichtdoor MoesTuin » 08 jun 2019 00:54

@Johan, het zou je sieren als je in dit topic reageerde op de vraagsteller Canon.
Jesaja zijn antwoord is gericht op de vraag en in dat klimaat ook beantwoord aan Canon.
Trouwens, gelukkig heb je je taalgebruik enigszins aangepast of wellicht door de moderatie

De vraagsteller, daarvan zijn er zovelen.
Een jonge collega van mij die nieuw bij ons kwam, en vertelde dat hij uit een gezin van 8 kinderen kwam vroeg ik of hij christen was.
Hij zij toen, 'nee, ik geloof niet maar ga wel naar de kerk."
Ik vroeg hem, waarom ga je naar de kerk dan?
Hij vertelde, "ik woon nog thuis bij mijn ouders en de regel is dat zolang ik thuis woon ik mee moet naar de kerk."
de jongeman is nu 22 en ik zeg, nou dan heb je nog een poos te gaan want de huizen zijn tegenwoordig niet voor het oprapen.....
Hij keek me met een blik aan....(vond ie niet grappig)
Maar wat in en in triest....mee moeten naar de kerk terwijl jezelf niet wilt op je 22e met als enigste reden dat hij thuis woont......
Waarom ga je naar de kerk?
Omdat het moet!
Dat klopt toch niet......
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: ‘Moet’ je naar de kerk?

Berichtdoor Johan100 » 08 jun 2019 02:11

Moderatie? Nu we het over de moderatie hebben, ze zouden wat mij betreft jouw veroordelende postjes op dit forum eens aan moeten pakken. Ik schreef dat ik het goddeloze pulp vind en ik heb dat later weggehaald omdat momenteel even allerlei gevoelens om voorrang strijden.
Aan de ene kant wil ik geduldig en rustig dingen uitleggen vanuit het Woord dat ik liefheb, zoals ik ook gedaan heb, maar aan de andere kant ben ik nu verontwaardigd dat vrijwel alles aan de kant geschoven wordt, maar ook dat het Woord zo vertrapt wordt. En je hebt je mond vol van 'eenheid', maar het is valse eenheid. Ik wil juist eenheid, daarom vraag ik je de Bijbel te onderzoeken en te onderbouwen vanuit het Woord zodat we elkaar daar kunnen vinden.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: ‘Moet’ je naar de kerk?

Berichtdoor MoesTuin » 08 jun 2019 08:23

Goed dat je dat weggehaald hebt Johan.
Hopelijk lucht het je allemaal op deze reacties, ook in andere topics waar je je ongenoegen uit.
Gelukkig maar dat het oordeel aan God is en Hij de harten aanziet.
Hij kent mij, Hij kent jou.
On topic maar weer :wink:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: ‘Moet’ je naar de kerk?

Berichtdoor coby6 » 09 jun 2019 08:45

Ik moet naar de kerk, anders mogen de kinderen niet hier. Ik hoop dat het vandaag wat is voor ze met pinksteren. Ik erger me al jaren rot aan die diensten die alleen maar voor de ouwe groten zijn en kleuren jullie maar een plaat of een eierdoos. Heb weleens tegen mijn ex gezegd: laat die ouwe zeurlui en geef een goeie kinderdienst. Zij hadden altijd lekkere Bijbelstudies ook nog doordeweeks. In Toronto hielden ze gewoon kinderdiensten op zondag. Pech dan als die ouderen zich vervelen. Ze hebben toch al zat.
Het is net als in de kinderboerderij. Wil je die leuke kleine geitjes voeren en dan komen die grote alles opkanen en bokken en ze krijgen net een grasspriet.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: ‘Moet’ je naar de kerk?

Berichtdoor coby6 » 09 jun 2019 12:38

Serieus, we hadden vandaag liedjes van meester Richard in de volwassendienst, iedereen kreeg een potje bellenblaas en ging bellen blazen, ze mochten bij de zangdienst blijven en de kinderdienst was vandaag erg tof en die van mij was ook geweldig. Ik zal niet meer klagen.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 11 gasten