Jesaja40 schreef:Veendam citeert:
U heeft er nog steeds niets van begrepen. De eerste pinksterdag die de kerk bedoeld was er al lang voor die tijd. Op de 503 dag van de uittocht uit Egypte vielen er 3000 Israëlische mannen die zich niet wilden buigen voor de Eeuwige. 1345 jaar later, op dezelfde dag komen er 3000 mensen tot erkenning dat Yeshua het verlossende werk heft verricht. Daarmee is de schade, die 1345 jaar geleden aangericht was weer hersteld in aantal. De verstoorde lijn tussen mijn volksgenoten en de Eeuwige is daar hersteld. Dat was ook het punt waar de massale groei plaats vindt. Voor de kerken heeft dat geen enkele waarde, maar wel voor mijn volksgenoten.
Ik begrijp niet waarom u collectief mijn volksgenoten afwijst. Het is ten dele en daarbij zijn het vooral de leiders van mijn volk. Nu laat u het over komen alsof het gehele volk het evangelie heeft afgewezen. Wat is de reden én motivatie om dat op deze wijze te belichten? Bent u beter dan wij in die dagen. Kent u de context van die tijd? Kunt u zich ook inleven in die tijd van extreme verdrukking en corrupte leiders? De Messias kwam en werd geboren in het Huis van Israël. Of eist u de Messias gewoon op als zijnde van de kerken. Dan moet u Lucas 1 nog maar eens grondig bestuderen.
Kijk daar heb ik nu echt een hekel aan dat iemand roept dat ik ergens niets van begrepen zou hebben als ik niet hetzelfde zeg als iemand anders.
Dat er bijna woordelijk het zelfde staat dan er ongeveer 3000 tot geloof kwamen en er ongeveer 3000 stierven weet ik ook wel.
Ook weet ik dat je daarmee kunt zien dat toen de wet kwam ook de dood kwam en toen de Heilige Geest kwam het Leven kwam.
Zo zie je meerdere lijnen zoals 12 discipelen en 12 stammen en de uitzending van de 70 en de 70 oudsten die aangesteld werden door Mozes.
Dat er doden vielen door het aanbidden van het gouden kalf wil ook niet zeggen dat het toen de eerste Pinksterdag was.
Ik wijs helemaal niemand af en al helemaal het Joodse Volk niet. Ik citeer gewoon wat er staat alleen past dat niet in jouw straatje. Inderdaad waren er velen van de leiders van het volk die geloofden in Jezus maar ze wilden daar niet voor uitkomen omdat het hun positie zou schaden. En wat leiders doen daar heeft het volk ook de nadelen van (of de voordelen). Gaat het er om of iemand beter is dan de ander of dat iemand zeg wel of niet zou kunnen inleven in de positie van een ander in de tijd toen ? Nee daar gaat het in het geheel niet om. Ik besef mijzelf heel goed dat ik van oorsprong niet hoor bij het volk van God en dat maakt mij alleen maar dankbaar dat Jezus ook genade bewerkt heeft aan gelovigen die uit de heidenen zijn.
Of ik de Messias opeis als zijnde van de kerken is echt een uitspraak die past bij een uitspraak die een goede vriend van mij eens deed en hij is Messiasbelijdende Jood en doorkneed in de Thora.
Zijn uitspraak was deze:
Denk je nu echt dat de Joden hun Messias zouden willen delen met andere volken ? Nee daar wilden ze dan het alleenrecht op hebben.
Die uitspraak past wel wat bij de houding die ik proef uit jouw opmerking of ik de Messias zou willen opeisen voor de kerken.
(hoezo jaloersheid opwekken bij het Joodse Volk doordat de Heidenen ook mogen delen in de zegeningen van Jezus, de Messias ?)