Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Marnix » 22 mei 2019 18:28

K80 schreef:Seculier is een rare term.
Ik ken ook "gereformeerde" bedrijven waar gevloekt wordt en seks grappen worden gemaakt.
Kortom, het gebeurt overal waar je bent. Punt.


Hm oke, kans dat het gebeurt is wel wat minder groot, ik werk ook voor een christelijk bedrijf en hoor er nooit iemand vloeken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor K80 » 29 mei 2019 07:22

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26 ... elijdenis/

Ik snap niet dat je onder censuur staat als je gescheiden bent vanwege huiselijk geweld.
Als het een gevaar wordt voor jezelf en je kinderen is het toch de juiste weg?
Waarom zou je dan onder censuur staan en schuldbelijdenis moeten doen?
Een huwelijk met geweld is toch geen bijbels huwelijk?
Vandaag is het gisteren van morgen.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor naamloos » 29 mei 2019 08:53

De hoogste tijd om van kerkverband te verwisselen lijkt mij.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Nina

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Nina » 29 mei 2019 10:44

K80 schreef:https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26860/overtrouwen-na-schuldbelijdenis/

Ik snap niet dat je onder censuur staat als je gescheiden bent vanwege huiselijk geweld.
Als het een gevaar wordt voor jezelf en je kinderen is het toch de juiste weg?
Waarom zou je dan onder censuur staan en schuldbelijdenis moeten doen?
Een huwelijk met geweld is toch geen bijbels huwelijk?


Nee, dat zou ik ook denken. Ik vind het wel heel onbarmhartig om zo'n vrouw dan onder censuur te stellen. Je handelt naar de letter van de wet, maar laat die vrouw in de kou staan. Ik realiseer me dat we hier natuurlijk maar één kant van het verhaal horen, en heb er begrip voor dat kerkenraden soms voor moeilijke zaken komen te staan. Maar als dit correct is weergegeven, vind ik het onbegrijpelijk.

Ik zeg daarbij dan nog niks over hertrouwen, want dat is weer een heel andere kwestie.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 29 mei 2019 10:50

Ik begrijp het antwoord van ds Tuinier wel.
Je leest tussen de regels door dat het wat hem betreft wel zou mogen (vul ik zelf in hoor)
Maar deze mevrouw is ergens anders lid en je kunt als predikant niet die andere k.r. aanvallen in deze beslissing.

Het is echt niet zo dat elke gescheiden vrouw onder censuur komt te staan in de GG.
Ik ken meerdere voorbeelden van vrouwen, die zelfs in een uiterst rechtse gemeente, mochten hertrouwen, met de Zegen van de dominee!
Bij een ervan was er sprake van verlating, omdat de man bij een vriend ging wonen, er was geen sprake van huiselijk geweld of andere narigheid, maar de man biechtte op meer van mannen te houden en ging weg.
Ook deze mevrouw mocht gewoon trouwen in de kerk.

Dit is een specifieke vraag waarop geen algemeen antwoord mogelijk is eigenlijk.
Je kunt je voorstellen dat de predikant een k.r. in verlegenheid kan brengen als hij iets totaal anders zegt.

Er is volgens mij echt geen ds te vinden die zal zeggen: meid, ga jij terug naar je man, want je hebt hem trouw beloofd.
Echt niet!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 29 mei 2019 11:36

En dan een brief van een hevig teleurgestelde moeder
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26 ... che-school

Als ik zoiets zou constateren op de school van mijn kind, was mijn eerste daad om een afspraak te maken met de direkteur.
Natuurlijk zijn deze kinderen niet beter dan andere kinderen, of braver, of gehoorzamer.
Het zijn pubers, dwars, schoppend tegen grenzen.
En als je thuis hopeloos kort wordt gehouden, je amper een weerwoord mag hebben, spring je in de schoolbus natuurlijk al uit de band.
Er is echt niets nieuws onder de zon.

En dan de opmerking: ik heb liever dat..... dan dat....
Zo werkt dat niet. Helaas.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor K80 » 29 mei 2019 11:51

In mijn klas op de lagere pc school moesten er een hoop naar het reformatorische middelbaar onderwijs. Elke dag twee uur in de bus. Want dat was beter dan de openbare scholen in de buurt.
Ikke blij dat mijn ouders dat onzin vonden en maar 20 min hoefde te fietsen.
Mijn ouders zeiden 27 jaar geleden al dat er op die school niets beters gebeurde als op een andere school.
En dan maar vast blijven houden aan die antieke kleding regels . Want dat is echt heel belangrijk hoor.
Laatst gewijzigd door K80 op 29 mei 2019 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Vandaag is het gisteren van morgen.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor K80 » 29 mei 2019 11:55

Ook wel zielig dat in het antwoord de korte rokjes aangehaald moet worden. Want dat blijft een heet hangijzer dat er eigenlijk niet hoeft te zijn.
Vandaag is het gisteren van morgen.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor pannenkoek » 30 mei 2019 07:20

zelf wel op een ref. school gezeten. Ging ook iederen dat 2 uur heen en 2 uur terug, naar MBO in Amersfoort.
Hier op het platteland is zo'n school veel te ver. Ze zitten op een vrijgemaakte school, en hebben het prima naar de zin. Ons hoor je nooit één kwaad woord over deze school zeggen, in tijden van zorgen met 2 v onze kinderen stonden ze direct klaar.
Van fam. hoor ik gedoe over kleding, leggings, enz enz. laat ons maar lekker hier, vind het prima zo
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Nina

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Nina » 30 mei 2019 07:28

K80 schreef:Ook wel zielig dat in het antwoord de korte rokjes aangehaald moet worden. Want dat blijft een heet hangijzer dat er eigenlijk niet hoeft te zijn.


Ik begrijp heel goed dat die (minuscule) rokjes worden genoemd, want de meiden lopen er ordinair bij.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor MoesTuin » 30 mei 2019 08:50

Chaya schreef:En dan een brief van een hevig teleurgestelde moeder
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26 ... che-school

Als ik zoiets zou constateren op de school van mijn kind, was mijn eerste daad om een afspraak te maken met de direkteur.
Natuurlijk zijn deze kinderen niet beter dan andere kinderen, of braver, of gehoorzamer.
Het zijn pubers, dwars, schoppend tegen grenzen.
En als je thuis hopeloos kort wordt gehouden, je amper een weerwoord mag hebben, spring je in de schoolbus natuurlijk al uit de band.
Er is echt niets nieuws onder de zon.

En dan de opmerking: ik heb liever dat..... dan dat....
Zo werkt dat niet. Helaas.


Zo zie je maar weer dat er geen enkel verschil is tussen een reformatorische school of een algemeen christelijke school.
De laatste wint het wellicht door de algemene normen en waarden die voor iedereen gelden in de maatschappij bij te brengen aan de jeugd.
De reformatorische school slaat daar finaal in door om de jeugd die in de huidige zo andere tijd waarin we nu leven normen en waarden uit een lang en vervlogen verleden die niet meer aansluiten in het heden, op te leggen aan hun leerlingen.
Dat gaat botsen uiteraard en de zogenaamde refo jeugd gaat daar dwars tegen in, vooral als ze buiten het school en kerktijden zich in de maatschappij bevinden en totaal los gaan en zich zelf eindelijk los en vrij voelen van alles wat ze moeten van.....maar toch eerst zichzelf zullen gaan ontdekken en leren kennen.
De Refoschool heeft ook wel zijn langste tijd gehad....
Onze kids zijn naar normale scholen gegaan en nooit geen uitspattingen of wat dan ook van hen of in de klas / school, met duidelijke en normale regels a la de huidige tijd.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor MoesTuin » 30 mei 2019 08:55

Chaya schreef:Ik begrijp het antwoord van ds Tuinier wel.
Je leest tussen de regels door dat het wat hem betreft wel zou mogen (vul ik zelf in hoor)
Maar deze mevrouw is ergens anders lid en je kunt als predikant niet die andere k.r. aanvallen in deze beslissing.

Het is echt niet zo dat elke gescheiden vrouw onder censuur komt te staan in de GG.
Ik ken meerdere voorbeelden van vrouwen, die zelfs in een uiterst rechtse gemeente, mochten hertrouwen, met de Zegen van de dominee!
Bij een ervan was er sprake van verlating, omdat de man bij een vriend ging wonen, er was geen sprake van huiselijk geweld of andere narigheid, maar de man biechtte op meer van mannen te houden en ging weg.
Ook deze mevrouw mocht gewoon trouwen in de kerk.

Dit is een specifieke vraag waarop geen algemeen antwoord mogelijk is eigenlijk.
Je kunt je voorstellen dat de predikant een k.r. in verlegenheid kan brengen als hij iets totaal anders zegt.

Er is volgens mij echt geen ds te vinden die zal zeggen: meid, ga jij terug naar je man, want je hebt hem trouw beloofd.
Echt niet!

Hiermee praat jij (voor jezelf?) de boel goed en negeer je totaal (de vraag van) deze vrouw.

Het feit ligt er, mevrouw staat onder censuur.
Het enigste antwoord is dan, mevrouw ; God gaat zoveel verder en stelt niemand onder censuur maar Zijn Liefde en Genade is oneindig.
Ga met God verder, leg Hem alles voor en zeg het kerkverband wat jou onder censuur heeft gezet vaarwel!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Nina

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Nina » 30 mei 2019 09:44

MoesTuin schreef:Zo zie je maar weer dat er geen enkel verschil is tussen een reformatorische school of een algemeen christelijke school.
De laatste wint het wellicht door de algemene normen en waarden die voor iedereen gelden in de maatschappij bij te brengen aan de jeugd.
De reformatorische school slaat daar finaal in door om de jeugd die in de huidige zo andere tijd waarin we nu leven normen en waarden uit een lang en vervlogen verleden die niet meer aansluiten in het heden, op te leggen aan hun leerlingen.
Dat gaat botsen uiteraard en de zogenaamde refo jeugd gaat daar dwars tegen in, vooral als ze buiten het school en kerktijden zich in de maatschappij bevinden en totaal los gaan en zich zelf eindelijk los en vrij voelen van alles wat ze moeten van.....maar toch eerst zichzelf zullen gaan ontdekken en leren kennen.
De Refoschool heeft ook wel zijn langste tijd gehad....
Onze kids zijn naar normale scholen gegaan en nooit geen uitspattingen of wat dan ook van hen of in de klas / school, met duidelijke en normale regels a la de huidige tijd.


Noem eens welke regels, waarden en normen je bedoelt MoesTuin.

Mijn zoon heeft zich tegen geen enkele regel op zijn refoschool verzet. Ik heb van te voren met hem de daar geldende regels doorgenomen, omdat ik niet naderhand gezeur wilde over de regels. Eigenlijk was alleen de regel dat hij daar geen korte broek aantocht de enige waar hij moeite mee had, maar aangezien hij zelf deze school had uitgekozen, vonden wij het logisch dat hij zich dan ook zou houden aan de regels. Dit heeft hij gedaan, hij heeft er nooit over gezeurd.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 30 mei 2019 09:56

K80 schreef:Mijn ouders zeiden 27 jaar geleden al dat er op die school niets beters gebeurde als op een andere school.

Dat is natuurlijk wel erg zwart wit gesteld en niet waar.
Nina schreef: Eigenlijk was alleen de regel dat hij daar geen korte broek aantocht de enige waar hij moeite mee had, maar aangezien hij zelf deze school had uitgekozen, vonden wij het logisch dat hij zich dan ook zou houden aan de regels. Dit heeft hij gedaan, hij heeft er nooit over gezeurd.

Wij kiezen de lagere school, de kinderen mochten zelf beslissen naar welke middelbare ze wilden. We bezochten er enkele met hen en zij beslisten dan: daar wil ik heen en ik vertelde dan wat de voor- en nadelen waren. Een puber overziet dit nl niet.
En de oudste koos direkt voor de reformatorische school en toen het op een dag bloedjeheet was wilde hij toch graag een kortere broek aan.
De mode was toen gelukkig een korte broek van een langer model, (op de knie) hij mocht die aan van mij, maar hij moest wel een lange broek meenemen voor het geval de schoolleiding hem zou weigeren en ik heb een briefje geschreven, dat ik toestemming gegeven had.
Maar dat gebeurde allemaal niet en er kwamen meer jongens met een korte broek op school. Toen het weer afkoelde, deed iedereen weer een lange broek aan.

Later ging een ander kind ook naar diezelfde school en de regels waren toen al minder streng.
Verderop stond een andere middelbare, waar veelal GKv kinderen naar toe gingen en die school was qua kledingregels vrijwel net zo streng.

Sommige ex refo's moeten natuurlijk meteen weer hun plasje doen over de regels.
Eén van mijn kinderen koos voor een seculier gymnasium en daar waren net zo goed kledingregels.
En wat is daar mis mee? Als je allergisch bent voor regels, zul je het later in het bedrijfsleven niet ver schoppen.
Want nog steeds kennen veel bedrijven (soms behoorlijk strakke) kledingregels, waar je je aan te houden hebt.
Dan kun je op een deftig ministerie ook niet aankomen in een kittig kort broekje en op teenslippers.

Heeft allemaal te maken dus met fatsoen, het aanpassen, van jongsafaan leren dat je je in het leven soms moet houden aan onbegrijpelijke regels.
Maar ja, als je dat ook al moeilijk vindt....
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor MoesTuin » 30 mei 2019 09:57

Nina schreef:Noem eens welke regels, waarden en normen je bedoelt MoesTuin.

Mijn zoon heeft zich tegen geen enkele regel op zijn refoschool verzet. Ik heb van te voren met hem de daar geldende regels doorgenomen, omdat ik niet naderhand gezeur wilde over de regels. Eigenlijk was alleen de regel dat hij daar geen korte broek aantocht de enige waar hij moeite mee had, maar aangezien hij zelf deze school had uitgekozen, vonden wij het logisch dat hij zich dan ook zou houden aan de regels. Dit heeft hij gedaan, hij heeft er nooit over gezeurd.


Dat is waar het omgaat Nina, het uitgangspunt je kind en zijn keuze in overleg met ouders, gezamenlijk!
Voor ons was het belangrijkste dat ook, maar ook gewoon een school in de buurt hiernaast en keuze kinderen.
Zolang het maar geen moeten wordt, of geen eigen keuze door druk vanuit een kerk, medemensen of vanwege ontbreken eigen visie en mening ouders omdat het nu eenmaal zo heurt......
Wij zelf zijn eenvoudige christenen met zo min mogelijk menselijke bedachte regeltjes kort gezegd.
Zo n regel van geen korte broek gaat me al te ver.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten