‘Moet’ je naar de kerk?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Canon
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 feb 2018 23:51

‘Moet’ je naar de kerk?

Berichtdoor Canon » 19 mei 2019 18:18

Hallo allemaal,

Ik ga op het moment niet heel vaak naar de kerk. Ik geloof wel actief (vind ik zelf). Ik bid dagelijks en luister ook regelmatig opwekking enzo. Ook spreek ik soms met vrienden over het geloof. Ik probeer mijn leven ook in te stellen om dienstbaar te zijn richting anderen. Vrijwilligers werk, praatje maken met iemand in de kroeg die alleen zit (terwijl ik liever met mijn eigen vrienden praat) etc..

Dit voelt goed.

Ik heb een redelijk druk leven (of maak mij druk :-) ) en werk onregelmatig (zorg).

Op zondag ben ik regelmatig lui en geef me hier ook aan over. Ik ga hierdoor niet zo vaak naar de kerk. Als ik ga voelt het vaak ook fijner ‘omdat ik ben geweest’ als dat ik echt een opkrikker heb gehad in mijn geloof.

En gaan omdat het hoort ben ik niet echt voorstander van. Je moet wel een innerlijke drang voelen lijkt me (en dus meer dan ‘het hoort’).

De gemeente vind ik opzich wel leuk. Mijn type mensen, maar niet meer dan dat. Ik ken eigenlijk weinig mensen, het enige wat ons zou moeten verbinden is dat we in dezelfde kerk zitten. (En opzich is dat ook genoeg, ik heb sociale contacten genoeg).

Ik ben trouwens ook ‘echt’ tot geloof gekomen in deze kerk en heb er ook belijdenis gedaan.


Goed mijn vraag is dus eigenlijk, hoe vind ik innerlijke drang om naar de kerk te gaan? Of is 1 keer per maand naar de kerk ook prima?

Ik heb niet heel veel bijbelkennis, maar de basis wel. Ik heb soms ook, wat heb ik er aan om te weten dat Paulus een gemeente tot geloof heeft gebracht? Ik kan beter nu een eenzame vrouw de krant voor lezen.

Doe ik onrecht naar God als ik niet ga?

Hopelijk kunnen jullie duidelijkheid bieden. Ik wil zeker blijven gaan. Vind het eigenlijk wel prima zo, maar ik ben opgevoed dat elke zondag moet. Dus het voelt ergens niet goed.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: ‘Moet’ je naar de kerk?

Berichtdoor gravo » 19 mei 2019 18:40

Canon schreef:Hallo allemaal,

Ik ga op het moment niet heel vaak naar de kerk. Ik geloof wel actief (vind ik zelf). Ik bid dagelijks en luister ook regelmatig opwekking enzo. Ook spreek ik soms met vrienden over het geloof. Ik probeer mijn leven ook in te stellen om dienstbaar te zijn richting anderen. Vrijwilligers werk, praatje maken met iemand in de kroeg die alleen zit (terwijl ik liever met mijn eigen vrienden praat) etc..

Dit voelt goed.

Ik heb een redelijk druk leven (of maak mij druk :-) ) en werk onregelmatig (zorg).

Op zondag ben ik regelmatig lui en geef me hier ook aan over. Ik ga hierdoor niet zo vaak naar de kerk. Als ik ga voelt het vaak ook fijner ‘omdat ik ben geweest’ als dat ik echt een opkrikker heb gehad in mijn geloof.

En gaan omdat het hoort ben ik niet echt voorstander van. Je moet wel een innerlijke drang voelen lijkt me (en dus meer dan ‘het hoort’).

De gemeente vind ik opzich wel leuk. Mijn type mensen, maar niet meer dan dat. Ik ken eigenlijk weinig mensen, het enige wat ons zou moeten verbinden is dat we in dezelfde kerk zitten. (En opzich is dat ook genoeg, ik heb sociale contacten genoeg).

Ik ben trouwens ook ‘echt’ tot geloof gekomen in deze kerk en heb er ook belijdenis gedaan.


Goed mijn vraag is dus eigenlijk, hoe vind ik innerlijke drang om naar de kerk te gaan? Of is 1 keer per maand naar de kerk ook prima?

Ik heb niet heel veel bijbelkennis, maar de basis wel. Ik heb soms ook, wat heb ik er aan om te weten dat Paulus een gemeente tot geloof heeft gebracht? Ik kan beter nu een eenzame vrouw de krant voor lezen.

Doe ik onrecht naar God als ik niet ga?

Hopelijk kunnen jullie duidelijkheid bieden. Ik wil zeker blijven gaan. Vind het eigenlijk wel prima zo, maar ik ben opgevoed dat elke zondag moet. Dus het voelt ergens niet goed.

Dag Canon,

Het woord 'moeten' voelt voor mij ook niet zo goed. Een religieuze gemeenschap, georganiseerd in kerkverband, of wat vrijer in een lokale gemeente, is een sociale groep en daar gelden wetmatigheden waar je mee te maken krijgt. Als je lid bent, maar je komt nooit opdagen worden daar wel vragen over gesteld. Er zijn groepsprocessen die je nu eenmaal niet kunt ontlopen. Dat kan aanvoelen als 'moeten'. Je wilt aan bekende of aan onuitgesproken verplichtingen graag voldoen. Maar soms heb je er geen zin in of komt het niet uit.

De vraag is of er naast dit gewone groepsproces, waar altijd een zekere druk van uitgaat, nog een reden is waarom je eigenlijk in een christelijke gemeente zou 'moeten' zijn.
In onze huidige situatie in Nederland, met in elk dorp een kerk, met enorme vrijheid om kerken op te richten en te bezoeken, lijkt het er op dat een christen per definitie dus in een kerk 'moet' zitten. We kennen het christendom niet anders dan dat er een regelmatige kerkgang is op zondag.
Nu is daar niets fout aan, maar dit hoeft beslist niet de gewone gang van zaken te zijn. Hoeveel christenen missen die vrijheid niet!

In de Bijbel wordt opgeroepen om de onderlinge bijeenkomsten niet na te laten. Dus die oproep is duidelijk. Maar heel vaak is dat niet mogelijk.
Iemand als Bonhoeffer die zich tegen de Duitse overheid keerde in WOII (en de luxe van een vrije kerk moest missen) zag heel goed dat het voor een christen misschien een extra is, als hij de rust en de mogelijkheid heeft om bijeenkomsten te bezoeken. Hij zei zelfs: in principe is een christen alleen. Allen met God. En dat is voldoende. Het is echter een bonus, een extra genade als je ook nog eens de warmte en de vreugde van een gemeente mag ervaren.

Ik zou dus vooral de positieve kanten van een gemeente of een kerk benadrukken en eerder blij zijn dat je andere christenen kunt ontmoeten en met hen je geloof belijden, dan teveel de lasten te zien die er ook zijn in religieuze gemeenschappen.
Overigens vind ik dat een christen die niet zo sterk verbonden is aan een kerk ook een volwaardig christen kan zijn. Soms past het gewoon niet zo goed, ben je nog op zoek of vind je steun en troost in persoonlijke meditatie.
Dat wordt vaak gek gevonden in kerkelijk Nederland, omdat bijna iedereen vindt dat je gewoon heel regelmatig naar de kerk moet.
Maar die houding alleen al kan je juist erg huiverig maken en een Alleingang nog verder stimuleren.

Van dat woord 'moeten' moeten we sowieso af.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: ‘Moet’ je naar de kerk?

Berichtdoor MoesTuin » 20 mei 2019 07:42

Je MOET niks :wink:
Met moeten bereik je ook niks, zeker niet wat betreft je hartsgesteldheid en in relatie met de Heer heel persoonlijk.
@Gravo zijn antwoord is een prachtige koers en richting waarin je de ruimte kan ervaren om zelf een richting te gaan met de Heer.
De routes en wegen met de Heer zijn niet lijnrecht en vooruit uitgestippeld.
Welnee, de Heer gaat met ieder mens zo heel verschillende en afzonderlijke wegen......
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: ‘Moet’ je naar de kerk?

Berichtdoor mona » 20 mei 2019 10:43

gravo schreef:Iemand als Bonhoeffer die zich tegen de Duitse overheid keerde in WOII (en de luxe van een vrije kerk moest missen) zag heel goed dat het voor een christen misschien een extra is, als hij de rust en de mogelijkheid heeft om bijeenkomsten te bezoeken. Hij zei zelfs: in principe is een christen alleen. Allen met God. En dat is voldoende.


Hoe kan een christen alleen (willen) zijn als hij aan een lichaam verbonden is, en dat lichaam aan het Hoofd?
Alleen met God is voldoende in alle omstandigheden, maar niet niet wenselijk, zeker niet als er wel mogelijkheden zijn om met elkaar verbonden te zijn.

In Noord Korea is het veel veiliger om NIET samen te komen, en toch zoeken mensen elkaar op, met kans op een langzame dood in het strafkamp.
Zo groot is het innerlijk moeten, een diep verlangen om samen te zijn in Zijn Naam.
Dat is ook kerk zijn, aangepast aan de omstandigheden.

Canon schreef:Op zondag ben ik regelmatig lui en geef me hier ook aan over.
Canon schreef:Goed mijn vraag is dus eigenlijk, hoe vind ik innerlijke drang om naar de kerk te gaan? Of is 1 keer per maand naar de kerk ook prima?
Canon schreef:Doe ik onrecht naar God als ik niet ga?

Leg deze vragen zelf eens voor aan God

Canon schreef:Hopelijk kunnen jullie duidelijkheid bieden


De Heere Jezus verplicht je niets. Maar aan lauwheid heeft Hij een grondige hekel. Wil je Hem volgen? Ga er dan voor.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: ‘Moet’ je naar de kerk?

Berichtdoor coby6 » 20 mei 2019 16:00

-
Laatst gewijzigd door coby6 op 20 mei 2019 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: ‘Moet’ je naar de kerk?

Berichtdoor Chaya » 20 mei 2019 16:16

Canon schreef:Doe ik onrecht naar God als ik niet ga?

Je doet jezelf onrecht. In de kerk wordt je gevoed en ervaar je de gemeenschap der heiligen.
In de kerk ervaar je Zijn aanwezigheid, aan het begin van de dienst krijg je een Groet en aan het einde de Zegen.
Voor mij zijn dit twee bijzondere momenten.
Samen met medechristenen mag je dan zingen tot eer van de Heere.
De Heere werkt altijd door Zijn Woord, de Bijbel.

En in deze tijd van verkilling, kerkverlating, verdeeldheid, invloed van allerlei religies, is het meer dan ooit belangrijk om als christenen samen te zijn. In de landen waar christenvervolging plaatsvindt, begrijpen ze niet dat alle kerken hier niet vol zitten.
Zij mogen niet, of stiekem.
Lieve Canon, ziet het niet als moeten (ik dacht dat in mijn jonge jaren ook vaak, waarom moeten we weer? Waarom moet ik twee keer?) maar als mogen. Een Zegen.

Als je versloft, wordt je geloof niet gevoed. Denk aan een plantje, als je dat geen water geeft, gaat het verwelken.
Zo is het ook met geloof. Houd het vuur brandende.
Ik ga ook weleens met tegenzin naar de kerk, maar dan moet ik er tot mijn schaamte achterkomen dat God een Woord voor mij had.
Een bemoediging, voor iets waar ik al heel lang mee liep.
Ach meid, en de zondag duurt 16 uren? Als je twee keer zeg anderhalf= 3 uren daarvan afhaalt voor God, dan blijven er nog 13 voor jezelf over.
Is Hij dat niet waard?
Kom, ga met ons, en doe als wij....
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: ‘Moet’ je naar de kerk?

Berichtdoor Jesaja40 » 20 mei 2019 18:05

canon merkt op:

Ik heb niet heel veel bijbelkennis, maar de basis wel. Ik heb soms ook, wat heb ik er aan om te weten dat Paulus een gemeente tot geloof heeft gebracht? Ik kan beter nu een eenzame vrouw de krant voor lezen
.

Beste canon,

Bijbelkennis is geen directe voorwaarde voor welke kerkgang dan ook.

Ik begrijp heel goed dat u geen enkele binding hebt met Paulus aangaande de opbouw en voortgang in de gemeente die hij heeft gesticht en die hij pastorale brieven schrijft. Zijn correcties zijn niet boeiend en staan ver van de moderne mens af.

Aan de andere kant: wat zou u willen leren in in uw kerk? Heeft u daar wel eens met uw predikant over gesproken? Hij is het immers die de gemeente geestelijke leiding geeft en daar valt u niet buiten. Het helpt ook om met vragen te komen over zaken die met het geloof heeft te maken. Zelf geeft u aan: ik kan nu beter met een eenzame vrouw de krant voor lezen. Leg het eens voor aan uw predikant, wellicht zegt hij: u komt als geroepen om op deze manier dienstbaar te zijn. Die oude vrouw of die oude man kan het kerkblad niet meer zo goed lezen. Hun kinderen wonen ver weg om dat regelmatig te doen.

Dan gaat u niet naar de kerk als een verplichting of een moeten. U bent dan heel dienstbaar in het Koninkrijk van de Eeuwige. Dan brengt u in praktijk waarover velen iedere zondag iets meekrijgen maar lang niet altijd in de praktijk brengen. Hebben zij op u een voorsprong of heeft u een voorsprong om daadwerkelijk een hand en een voet te zijn voor een eenzame. U mag dan een luisterend oor zijn in plaats van handen aan het bed. Luisterende oren zijn zeer schaars geworden.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: ‘Moet’ je naar de kerk?

Berichtdoor MoesTuin » 21 mei 2019 09:15

Jesaja40 schreef:canon merkt op:

.

Beste canon,

Bijbelkennis is geen directe voorwaarde voor welke kerkgang dan ook.

Ik begrijp heel goed dat u geen enkele binding hebt met Paulus aangaande de opbouw en voortgang in de gemeente die hij heeft gesticht en die hij pastorale brieven schrijft. Zijn correcties zijn niet boeiend en staan ver van de moderne mens af.

Aan de andere kant: wat zou u willen leren in in uw kerk? Heeft u daar wel eens met uw predikant over gesproken? Hij is het immers die de gemeente geestelijke leiding geeft en daar valt u niet buiten. Het helpt ook om met vragen te komen over zaken die met het geloof heeft te maken. Zelf geeft u aan: ik kan nu beter met een eenzame vrouw de krant voor lezen. Leg het eens voor aan uw predikant, wellicht zegt hij: u komt als geroepen om op deze manier dienstbaar te zijn. Die oude vrouw of die oude man kan het kerkblad niet meer zo goed lezen. Hun kinderen wonen ver weg om dat regelmatig te doen.

Dan gaat u niet naar de kerk als een verplichting of een moeten. U bent dan heel dienstbaar in het Koninkrijk van de Eeuwige. Dan brengt u in praktijk waarover velen iedere zondag iets meekrijgen maar lang niet altijd in de praktijk brengen. Hebben zij op u een voorsprong of heeft u een voorsprong om daadwerkelijk een hand en een voet te zijn voor een eenzame. U mag dan een luisterend oor zijn in plaats van handen aan het bed. Luisterende oren zijn zeer schaars geworden.


Dank u wel Jesaja voor deze waardevolle toevoeging....
Als ik het zo lees door uw berichten heen bent u ook Voorganger binnen een gemeente van de Heer Jezus?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: ‘Moet’ je naar de kerk?

Berichtdoor Jesaja40 » 21 mei 2019 10:12

Moes Tuin merkt op:

Dank u wel Jesaja voor deze waardevolle toevoeging....
Als ik het zo lees door uw berichten heen bent u ook Voorganger binnen een gemeente van de Heer Jezus?


Iedere Messiasbelijdende Jood staat in diens van Zijn Zender.
En ja, twee keer per jaar wordt ik gevraagd als gastpredikant.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: ‘Moet’ je naar de kerk?

Berichtdoor MoesTuin » 21 mei 2019 10:57

Jesaja40 schreef:Moes Tuin merkt op:



Iedere Messiasbelijdende Jood staat in diens van Zijn Zender.
En ja, twee keer per jaar wordt ik gevraagd als gastpredikant.


Mooi om te lezen!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: ‘Moet’ je naar de kerk?

Berichtdoor Teus » 21 mei 2019 18:57

Canon schreef:
Ik ben trouwens ook ‘echt’ tot geloof gekomen in deze kerk en heb er ook belijdenis gedaan.
Goed mijn vraag is dus eigenlijk, hoe vind ik innerlijke drang om naar de kerk te gaan? Of is 1 keer per maand naar de kerk ook prima?
Doe ik onrecht naar God als ik niet ga?

Hopelijk kunnen jullie duidelijkheid bieden. Ik wil zeker blijven gaan. Vind het eigenlijk wel prima zo, maar ik ben opgevoed dat elke zondag moet. Dus het voelt ergens niet goed.


Beste Canon,
Ik begrijp je vragen niet in relatie met je oprechte geloof.
Je zegt dat je echt tot geloof gekomen bent, dat betekent dat je Jezus ook echt lief hebt.
Als je twijfelt of je het goed doet voor je liefste dan vraag je het toch aan hem of haar, of vraag je je schoonmoeder wat je partner fijn vindt? Zou je dan niet bij je liefhebbende Jezus moeten zijn?

Of 1 keer per maand genoeg is hangt van je eigen behoefte af of je de relatie met God wil verstevigen, of je wil groeien in het geloof. Daar komt bij dat ik van mening ben dat de eerste verantwoordelijkheid van een kind van God is, er achter zien te komen wat God van ons wil en dat ga je niet redden door op bed te liggen.
Van onszelf zijn we niet zo van naar de kerk gaan. Het is vaak moeten, omdat het ons opgedragen wordt. De innerlijke drang, ik noem het liever verlangen, komt van de Heilige Geest.
Dat wil dan niet zeggen dat je per se naar een kerk moet, op vele manieren en plaatsen kun je je geestelijke gesteldheid op een hoger niveau brengen, zoals vele diensten, lezingen, conferenties en thuisgemeentes. En hoeft ook niet altijd op zondag.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Canon
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 feb 2018 23:51

Re: ‘Moet’ je naar de kerk?

Berichtdoor Canon » 22 mei 2019 15:23

Bedankt voor de vele en mooie reactie's. Sowieso de eerste sprak mij direct al aan.
Ga ze binnenkort nog een keer lezen.

Chaya schreef:Ach meid, en de zondag duurt 16 uren? Als je twee keer zeg anderhalf= 3 uren daarvan afhaalt voor God, dan blijven er nog 13 voor jezelf over.
Is Hij dat niet waard?
Kom, ga met ons, en doe als wij....


Hier kan ik persoonlijk niet zo veel mee.
Ten eerste denk ik niet in tijd (er zijn ook veel mensen die op hun horloge kijken hoelang een preek heeft geduurd), maar in oprechtheid.

Ten tweede, wanneer stopt jouw gedachte? God staat altijd boven alles. Maar waarom Google je nu niet of er komende weken nog wat extra (zang)diensten/bijeenkomsten zijn die bij jou passen? En als je besluit om er niet heen te gaan, stel dan de vraag eens 'Is Hij dat niet waard?'?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: ‘Moet’ je naar de kerk?

Berichtdoor Chaya » 22 mei 2019 16:58

Canon schreef:Hier kan ik persoonlijk niet zo veel mee.
Ten eerste denk ik niet in tijd (er zijn ook veel mensen die op hun horloge kijken hoelang een preek heeft geduurd), maar in oprechtheid.

Dus dat toegeven aan die luiheid, vind je zelf oprecht?
Canon schreef:Ten tweede, wanneer stopt jouw gedachte? God staat altijd boven alles. Maar waarom Google je nu niet of er komende weken nog wat extra (zang)diensten/bijeenkomsten zijn die bij jou passen? En als je besluit om er niet heen te gaan, stel dan de vraag eens 'Is Hij dat niet waard?'?

Het tweede deel van je reactie staat haaks op je eigen posting. Dus daar kan ik niet veel mee.
Jij stelde hier de vraag en daar gaf ik een reactie op.
Doe ermee wat je wilt. :)
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: ‘Moet’ je naar de kerk?

Berichtdoor Teus » 23 mei 2019 07:35

Canon schreef:Bedankt voor de vele en mooie reactie's. Sowieso de eerste sprak mij direct al aan.
Ga ze binnenkort nog een keer lezen.

Beste Canon,
Dat de eerste reactie je direct aansprak vind ik enigszins begrijpelijk.
Ik kan niet zeggen, in je eerste post, dat het er direct om gaat naar Gods wil te leven.
Ik weet het niet maar lees het ook niet dat je een verlangen hebt om erachter te komen wat God van je wil.
Daarom vind ik het typerend dat de eerste reactie je aanspreekt, het is n.l. de enige van alle reacties die niet om God gaat.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: ‘Moet’ je naar de kerk?

Berichtdoor Marnix » 23 mei 2019 08:43

Goede punten allemaal. Aan de andere kant kan het ook zijn dat hij iets mist in de kerkdiensten. Als iedereen daar bijvoorbeeld alleen komt om een preek te luisteren, te zingen en weer maar huis gaat en er totaal geen interactie is, mensen zich daar individuen voelen en Canon dus ook, is het te makkelijk om te zeggen: als je van God houdt hou je ook van de kerk en als je je daar niet thuisvoelt zit er bij jou iets niet goed. Maar waarom zou je dan niet gewoon preken en muziek op internet zoeken? Sowieso is het dan makkelijk om toe te geven aan je luiheid, als je echt een gemeenschap bent en je veel om elkaar geeft wil je elkaar ook ontmoeten en er voor elkaar zijn. God kan je overal vinden, je kan overal met Hem praten, Hij kan overal tot je spreken, maar je hebt elkaar ook nodig. Die noodzaak mis ok overigens bij je Canon (leuke mensen maar ik heb wel sociale contacten genoeg).

Vragen voor je:

- wat is de kerk eigenlijk?
- Wat is bijbels gezien het idee van een kerk? (Het is niet alleen naast elkaar zitten en zingen en een preek luisteren)
- hoe moet een kerk voor jou zijn om er wel met plezier naartoe te gaan?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten