Het boek Openbaring

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Jesaja40 » 14 mei 2019 18:28

ereunao citeert:

Dit is de lossers akte Jer.32:12-15: En ik gaf den koopbrief aan Baruch, den zoon van Nerija, den zoon van Machseja, voor de ogen van Hanameel, mijns ooms zoon, en voor de ogen der getuigen die den koopbrief hadden onderschreven; voor de ogen van al de Joden, die in het voorhof der bewaring zaten.
13 En ik beval Baruch voor hun ogen, zeggende:
14 Zo zegt de HEERE der heirscharen, de God Israels: Neem deze brieven, dezen koopbrief, zo den verzegelden als dezen open brief, en doe ze in een aarden vat, opdat zij vele dagen mogen bestaan.
15 Want zo zegt de HEERE der heirscharen, de God Israels: Er zullen nog huizen, en velden, en wijngaarden in dit land gekocht worden.


Na het jaar 72 kwam Israël in een zeer armlastige situatie terecht. Op enkele armen na, ging het Huis van Israël de diaspora in. Het land verviel en er groeide nauwelijks iets. Terwijl het voorheen een land was overvloeiende van melk en honing. Rondtrekkende bedoeïenen vestigden zich daar in het beloofde land. Zij wisten niet waarom dit land voor hen open lag en als er voldoende grassprieten zijn voor het kleinvee is het voor hun al voldoende.

Bij de koopbrieven van Jeremia gaat het om de toekomstige koop van het land. In de 19e en 20e eeuw heeft Israël elke vierkante meter grond gekocht van deze bedoeïenen. Dus het vrijkopen wat u hier aanhaalt heeft dus niets te maken met Openbaring. En ik ben letterlijk ooggetuige van het feit dat er weer een oude man op de straten loopt, de stem van de bruid en de bruidegom, het spelen van de kinderen. Die restauratie is dus al lang ingezet en gaat door naar een voltooiing als de Messias zijn voeten op de Olijfberg neer zal zetten. Messiasbelijdende Joden zijn dan welkom in Israël. Geen enkele regering waar ook ter wereld zal daar bezwaar tegen kunnen maken. Wel zullen zij geconfronteerd worden als niet jaarlijks een afvaardiging van een natie hulde komt brengen aan de Messias in enig jaar. Het gevolg is desastreus: een jaar lang geen regen in dat land.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Toch zijn er duidelijk aanwijzingen aangaande het vrijkopen van de Messias in openbaring namelijk: Het Lam wat ons heeft vrijgekocht van de slavernij van de zonde. Hij betaalde de hoofdprijs. Onze prijs is daar zeer gering in namelijk: sterven en in een graf gelegd worden tot volkomen ontbinding. Niet zo een prettige gedachte maar wel het proces waar wij doorheen moeten gaan.

Uw opmerking is juist door te stellen: in u [אברהם] zullen alle volkeren gezegend worden.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Origenes » 14 mei 2019 19:32

Ereunao schreef:Maar ja, het roept vanzelf irritaties op als iemand hier de grofste ongerijmdheden spuit met een beroep op het recht op een eigen mening!

Er zit een kras op je grammofoonplaat. Je valt in herhaling :mrgreen:
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

ereunao

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor ereunao » 14 mei 2019 19:57

jesaja40;
en er groeide nauwelijks iets. Terwijl het voorheen een land was overvloeiende van melk en honing. Rondtrekkende bedoeïenen vestigden zich daar in het beloofde land. Zij wisten niet waarom dit land voor hen open lag en als er voldoende grassprieten zijn voor het kleinvee is het voor hun al voldoende.

Bij de koopbrieven van Jeremia gaat het om de toekomstige koop van het land. In de 19e en 20e eeuw heeft Israël elke vierkante meter grond gekocht van deze bedoeïenen. Dus het vrijkopen wat u hier aanhaalt heeft dus niets te maken met Openbaring. En ik ben letterlijk ooggetuige van het feit dat er weer een oude man op de straten loopt, de stem van de bruid en de bruidegom, het spelen van de kinderen. Die restauratie is dus al lang ingezet en gaat door naar een voltooiing als de Messias zijn voeten op de Olijfberg neer zal zetten. Messiasbelijdende Joden zijn dan welkom in Israël. Geen enkele regering waar ook ter wereld zal daar bezwaar tegen kunnen maken. Wel zullen zij geconfronteerd worden als niet jaarlijks een afvaardiging van een natie hulde komt brengen aan de Messias in enig jaar. Het gevolg is desastreus: een jaar lang geen regen in dat land.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Toch zijn er duidelijk aanwijzingen aangaande het vrijkopen van de Messias in openbaring namelijk: Het Lam wat ons heeft vrijgekocht van de slavernij van de zonde. Hij betaalde de hoofdprijs. Onze prijs is daar zeer gering in namelijk: sterven en in een graf gelegd worden tot volkomen ontbinding. Niet zo een prettige gedachte maar wel het proces waar wij doorheen moeten gaan.

Uw opmerking is juist door te stellen: in u [אברהם] zullen alle volkeren gezegend worden.


God werkt gefaseerd, trapsgewijs,eerst het kruid, dan de aar en dan het volle koren in de aar. Het is in dus heel goed mogelijk in het recente verleden de aanloop naar de vervulling van Jer.32 te zien. Maar de uiteindelijke en definitieve vervulling wacht op de komst van de Messias in heerlijkheid en is dus nog toekomstig. En daar gaat het nu juist over in hst.5. ik ben het dus niet met je eens dat het er niets mee te maken heeft
Er bestaat trouwens geen volledige en definitieve vervulling van de profetie voor die komst. Want zowel voor ons als voor Israël geldt. ‘Uw komst is het die ons heil volmaakt’. Shalom erunao

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Jesaja40 » 14 mei 2019 20:27

ereunao merkt op:

God werkt gefaseerd, trapsgewijs,eerst het kruid, dan de aar en dan het volle koren in de aar. Het is in dus heel goed mogelijk in het recente verleden de aanloop naar de vervulling van Jer.32 te zien. Maar de uiteindelijke en definitieve vervulling wacht op de komst van de Messias in heerlijkheid en is dus nog toekomstig. En daar gaat het nu juist over in hst.5. ik ben het dus niet met je eens dat het er niets mee te maken heeft
Er bestaat trouwens geen volledige en definitieve vervulling van de profetie voor die komst. Want zowel voor ons als voor Israël geldt. ‘Uw komst is het die ons heil volmaakt’. Shalom erunao


Nogmaals ereunao: Jeremia 32 heeft niets met Openbaring 5 te maken. Ik schets u het detail wat u over het hoofd ziet. De koopbrieven zoals die beschreven staan in Jeremia 32 is eenzijdig beschreven zoals alle toen gangbare boekrollen. In Openbaring 5 gaat het over een zeer unieke boekrol, namelijk een die aan twee kanten is beschreven. Dat kleine detail zag Johannes en schreef dat ook op. Het was zeer ongebruikelijk dat zoiets bestond.

U moet dus beide gescheiden laten staan. Natuurlijk weet ik heel goed dat de Eeuwige in fasen werkt. Maar let op: de staf van Aaron liet zowel de bloei als de vrucht zien, dat is niet gefaseerd. Bij Hem bestaat er geen tijd en beperkingen.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

ereunao

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor ereunao » 14 mei 2019 21:08

jesaja40:
Nogmaals ereunao: Jeremia 32 heeft niets met Openbaring 5 te maken. Ik schets u het detail wat u over het hoofd ziet. De koopbrieven zoals die beschreven staan in Jeremia 32 is eenzijdig beschreven zoals alle toen gangbare boekrollen. In Openbaring 5 gaat het over een zeer unieke boekrol, namelijk een die aan twee kanten is beschreven. Dat kleine detail zag Johannes en schreef dat ook op. Het was zeer ongebruikelijk dat zoiets bestond.




U moet dus beide gescheiden laten staan. Natuurlijk weet ik heel goed dat de Eeuwige in fasen werkt. Maar let op: de staf van Aaron liet zowel de bloei als de vrucht zien, dat is niet gefaseerd. Bij Hem bestaat er geen tijd en beperkingen.


Nogmaals, de profetie is gelaagd, kent een meervoudige vervulling. Dat zien wij ook in Matt.24 waaruit blijkt dat wat in het jr 70 gebeurd is zich op nog grotere schaal in de eintijd van de a-chris herhalen zal> En wat in de 18e en 19e eeuw gebeurd is kan de definitieve vervulling niet zijn. Want toen hebben de Joden zelf het land gekocht. Maar er staat geschreven: Jesaja 52:3 Want zo zegt de HEERE; ‘Gijlieden zijt om niet verkocht, gij zult ook zonder geld gelost worden’.shalom;ereunao

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Origenes » 14 mei 2019 21:13

@Ereunao,

Je had mij al lang verketterd na zoveel tegenspraak! Als ik iets post dan vind je het meteen grof en zeer verwerpelijk en wat voor superlatieven dan ook zodra het tegen jouw schema ingaat. Ook al noem ik er Bijbelpassages bij uit de canon van de Schrift. @Jesaja40 noemt geen enkele tekst naast Jer. 32 en Openb. 5... :roll: Dat noem ik wegen met twee maten en dat is de HERE een gruwel!
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Jesaja40 » 14 mei 2019 21:23

ereunao merkt op:

Nogmaals, de profetie is gelaagd, kent een meervoudige vervulling. Dat zien wij ook in Matt.24 waaruit blijkt dat wat in het jr 70 gebeurd is zich op nog grotere schaal in de eintijd van de a-chris herhalen zal> En wat in de 18e en 19e eeuw gebeurd is kan de definitieve vervulling niet zijn. Want toen hebben de Joden zelf het land gekocht. Maar er staat geschreven: Jesaja 52:3 Want zo zegt de HEERE; ‘Gijlieden zijt om niet verkocht, gij zult ook zonder geld gelost worden’.shalom;ereunao


Dat een profetie meerdere lagen in zich [kan] hebben is mij bekend. Er zijn ook profetieën die dat niet hebben. Daarom heb ik u een voorbeeld gegeven. Nu komt u weer met een opmerking en ook die sluit niet aan met wat ik aan voorbeeld heb gegeven.

In Jesaja 52 gaat het om het loskopen van het Huis van Israël beste ereunao. U hoeft niets in te trekken hoor. U krijgt geen gelijk van mij.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

ereunao

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor ereunao » 15 mei 2019 10:09

De Joden kunnen dus het land niet kopen, want het is een erfland, en voor een erfenis betaal je niet, die krijg je. En als zij het al bezitten is het nog het land van JHWH en zijn zij slechts vreemdelingen en bijwoners bij Hem ( Lev.23:23. En Hij heeft geen schuldeisers onder de heidenen (Jes.50:1 ) bij wie Hij het zou moeten lossen. Maar Israël is om zijn eigen ongerechtigheid verkocht en het land in vreemde handen overgegaan. Daarom kan het alleen gelost worden door het bloed van het Lam. Want ook het verbond met Abrraham rustte op het offer (Gen 17 ) Daarom is alleen het Lam waardig dat boek te openen en land en volk te lossen. Het volk kan dan ook alleen onder de voorwaarden van het N.V.waarin JHWH zijn wet in hun hart schrijft (Ezech.36:27) wonen in het land. Want God wil een theocratisch volk en geen democratie in Israël. De huidige staat Israël past dus wel op de een of andere manier in Gods plan met Israël maar is niet het Israël Gods dat Hij wil dat het zijn zal. Dit alles overziende ben ik eerder geneigd om te denken dat het kopen van het land door de Joden in de 18e en de 19e eeuw niets, maar het nemen van het boek door het Lam in Apoc.5 alles met Jer.32 te maken heeft. Dat dit boek aan 2 ziiden beschreven is zal ongetwijfeld ook wel een diepere betekenis hebben, daar heb ik nog niet over nagedacht
shalom ereunao

ereunao

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor ereunao » 15 mei 2019 18:46

jesaja40:
In Jesaja 52 gaat het om het loskopen van het Huis van Israël beste ereunao. U hoeft niets in te trekken hoor. U krijgt geen gelijk van mij.


Als het Huis van Israël gelost moet worden moet ook het land gelost worden. Het komt bij de profeten zelfs niet op om land en volk van elkaar te scheiden.En. ik hoef ook geen gelijk te hebben, daar gaat het mij niet om. Als ik aanvoel dat mijn opponent hier wel een punt heeft geef ik dat altijd ruiterlijk toe.


Het is mij intussen wel duidelijk waarom die koopbrieven inJer.32 aan een en het boek met de 7 zegels aan beide zijde beschreven was.:
Een door mensenhand geschreven boek is altijd slechts aan een zijde, maar een geschrift in de hand Gods altijd aan beide zijden geschreven

Exodus 32:15 Toen kwam Mozes van den berg af, met de twee tafelen der geboden in zijne hand. Deze tafelen waren aan beide zijden beschreven;

Ezech.2:9 : in hand tot mij uitgestoken; en ziet, daarin was de rol eens boeks.
10 En Hij spreidde die voor mijn aangezicht uit; en zij was beschreven voor en achter; en daarin waren geschreven klaagliederen, en zuchting, en wee.

Job 11:6 En u bekend maakte de verborgenheden der wijsheid, omdat zij dubbel zijn in wezen!


( en origenes, houdt nu eens op met je pogingen om mij uit mijn tent te lokken. Wij hadden toch afgesproken niet meer op elkaar te reageren? Jij had geen zin meer in deze discussie en ik ook niet

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Origenes » 15 mei 2019 19:30

Ereunao schreef:Wij hadden toch afgesproken niet meer op elkaar te reageren?

Ik weet van niets en ik merk het ook niet aan jouw postings: Ik lees telkens weer van die gekke berichten zoals deze:

Maar ja, het roept vanzelf irritaties op als iemand hier de grofste ongerijmdheden spuit met een beroep op het recht op een eigen mening!


Dus hou je niet zo van de domme.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

ereunao

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor ereunao » 15 mei 2019 20:53

Origenes:
Ik weet van niets
O Nee?
Citaat Origenes:
Maar laten we stoppen met deze onzin. Ik ben het in dit opzicht helemaal eens met @Jesaja40. Een forum bestaat per gratie van de veelheid van meningen. Dus hoe meer we het met elkaar eens zouden worden hoe meer de dood in de pot.

en ik merk het ook niet aan jouw postings: Ik lees telkens weer van die gekke berichten zoals deze:

Maar ja, het roept vanzelf irritaties op als iemand hier de grofste ongerijmdheden spuit met een beroep op het recht op een eigen mening!
Dus hou je niet zo van de domme.



Dat was alleen een toelichting richting cornelis maar ik meng mij toch ook niet in jouw discussie met jesaja 40? Doe jij dat dan ook niet.bij mij

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor Origenes » 15 mei 2019 21:20

@Ereunao,

De manier waarop jij deze discussie aangaat getuigt van een diepe minachting naar je opponenten. Behalve dan in de richting van @Jesaja40 al blijkt uit de laatste discussie met hem dat jij koste wat kost je gelijk wil halen. Je bombardeert jezelf tot gespreksleider en je zet met valse voorwendsels mij buiten spel. En alle andere deelnemers: alleen jouw eigen mening telt! Het is voor de voortgang van deze discussie helemaal niet van belang wat jouw diskwalificatie is van mijn visie op Romeinen 9-11. We waren m.i. nog helemaal niet klaar met deze discussie.

Als jij schrijft dat mensen in jouw kerk jouw waarschuwingen beu zijn dan heb ik er geen fantasie bij nodig wat er met jou aan de hand is. Ik hou het er op dat je terecht onder censuur staat! Je manier van doen op dit forum verklaart heel veel!

En leer ook eindelijk eens goed quoten. Ik kan soms geen chocola maken van je posts.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

ereunao

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor ereunao » 15 mei 2019 22:02

Er zijn nu eenmaal grenzen Origenes hoe zou jij reageren als ik de kruisiging van Chr. voor zijn geboorte en zijn opstanding voor zijn dood plaatste? En nu stop ik er werkelijk mee!

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor elbert » 16 mei 2019 11:58

Heren, #doeslief en ga terug naar het boek Openbaring.
Ontopic dus.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

ereunao

Re: Het boek Openbaring

Berichtdoor ereunao » 16 mei 2019 14:02

elbert:
Heren, #doeslief en ga terug naar het boek Openbaring.
Ontopic dus.


Dat zal ik dan maar doen: hier volgt hst.6:

Openbaring 6
Met de opening van de zeven zegels nemen de eindgerichten een aanvang. Elk zegel wordt dadelijk effectief op aarde. Het is een grote misvatting dat de ruiter op het witte paard Christus Zelf zou zijn, want ten eerste strookt het niet met het verband dat het Lam dat de zegels opent, tegelijk de ruiter op het eerste paard zou zijn. In de tweede plaats zijn het alle vier gerichtspaarden, dit paard brengt de valse vrede van de antichrist (1 Thess.5:3; 3 Want als zij zullen zeggen: 'Het is vrede, er is geen gevaar, zo zal het verderf hen plotseling overvallen, gelijk de smart een zwangere vrouw, en zij zullen niet ontvlieden'.
De Heere Jezus zegt in Joh.5:43: “ Ik ben gekomen in de Naam Mijns Vaders en gij neemt Mij niet aan, zo een ander komt in zijn eigen naam, die zult gij aannemen”. Deze ander is de Antichrist, de vorst van het volk dat de stad en het heiligdom verdorven heeft. Wij weten dat dit de Romeinen geweest zijn in 70 na Christus. Deze verwoesting was echter een voorvervulling van het geen in de 70e jaar week geschieden zal. Christus Zelf verwijst in Zijn eschatologische rede, (Math.24), naar deze profetie van Daniel. Als wij deze profetie van Daniel vergelijken met Openbaring 13 en 17, dan blijkt duidelijk dat in de eindtijd het Romeinse Rijk, het vierde dier uit Dan.7, hersteld zal worden. Openb.13: 3 ‘ En ik zag een van zijn hoofden als tot den dood gewond, en zijn dodelijke wonde werd genezen; en de gehele aarde verwonderde zich achter het beest’. Aanvankelijk in de vorm van een federatie van 10 staten, de 10 hoornen. Deze 10 koningen zullen hun kracht en macht aan het beest overgeven, die daarmee de achtste koning wordt. Ter verduidelijking: bij Daniel is het vierde beest, bij Johannes de zesde koning Openb.17:10; 10 En het zijn ook zeven koningen; de vijf zijn gevallen, en de een is, en de ander is nog niet gekomen, en wanneer hij zal gekomen zijn, moet hij een weinig tijds blijven. Daniel ziet vooruit en telt vanaf het Babylonische Rijk, het gouden hoofd in de droom van Nebukadnezar. Johannes. ziet terug en telt het Assyrische en het Egyptische rijk ook mee. Daarom heeft het vierde dier bij Daniel wel 10 hoornen maar geen 7 hoofden. Vijf zijn er gevallen: Egypte, Assyrië, Babel, Meden-Perzen en Griekenland-Macedonië van Alexander de Grote. De zesde is nu, het Romeinse rijk, de zevende is nog niet gekomen, namelijk het herstelde Romeinse Rijk. Met deze dictator van het Romeinse Rijk de achtste koning zal Israël naar de profetie van Christus in Joh.5:43 een zeven jarig verbond sluiten (Dan.9:27).Dat is hier dus die ruiter op het witte paard.


In de derde plaats vertoont Christus Zich in de Openbaring nooit zonder een uitvoerige beschrijving van Zijn majesteit en heerlijkheid (vgl. Openb.19:11-16), waarbij deze sinistere naamloze figuur wel heel schril afsteekt.
De eerste vier zegels zijn nog te verklaren vanuit het menselijk handelen. Oorlogen brengen altijd massale slachtingen, voedselschaarste, epidemieën, honger en dood teweeg. Het vijfde zegel is van een geheel ander aard. Hier verplaatst het gezicht ons weer naar het hemelse en laat ons zien dat het bloed van de martelaren (hier primair uit de grote verdrukking) eenmaal door God gewroken zal worden (Openb.16:5,6 en 19:2). Het zesde zegel komt zo rechtstreeks en onmiddellijk van God, dat er vanaf die dag geen atheïsten meer zijn op aarde (Openb.6: 16,17; Ex.8:19). Toen zeiden de tovenaars tot Farao: Dit is Gods vinger! Doch Farao’s hart verstijfde, zodat hij naar hen niet hoorde, gelijk de HEERE gesproken had.H gr: ereunao


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 24 gasten