Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor ben db bd » 09 mei 2019 16:18

Ik ben mijn zegsman, die zelf bij deze dienst aanwezig was, vergeten te vragen of Van Dijk daarna nog in deze groep mocht voor­gaan.

Ja, natuurlijk was ds. Van Dijk een man waar sommige religieuze mensen die niet zo erg echt waren, niet tegen konden, omdat hij zo lekker origineel puur was. Ja, dat zou tot afwijzing kunnen leiden.
Oei, dat hebben wij wel met dominee Poort gehad, die paste ook niet in een gereformeerd keurslijf. Die was eens naar 'Jesus Christ Super Star' wezen kijken en zag daar wel ook positieve punten in. Ja, dat hoorde nou niet specifiek bij onze gereformeerde cultuur. En ja, die werd toen door het evangelisatiebestuur afgedankt. Dat was uiteraard niet naar ieders zin in de kerk, weshalve het hele bestuur aftrad onder het motto: dan doen jullie het zelf maar. Nou bij die jullie hoorde ik ook en kwam zo ook in het voorgestoelte terecht.
(nog even een m.i. leuke als het mag; 'of ik mij wel wat stemmiger wilde kleden', vroeg de voorzitter keurig vanwege mijn bruine combinatiepak. Dat hinderde mij wel, maar ik beloofde toch op zoek te gaan naar een pak dat nog zwarter was dan mijn ziel. Dat lukte uiteraard niet, maar ik kwam wel thuis met een glimmende-kachel-zwart kostuum, met twee rijen grote koperen knopen en gerende pijpen, helemaal naar de mode. Heerlijk, want niemand heeft er ooit over durven zeuren.)

Chaya schreef: Het is fijn dat je een oude predikant nog zo levend houdt, maar je moet hem dan wel juist citeren Ben.

Oké, ik geef toe, het is deze maand al weer 53 jaar geleden dat ik zijn dagboek 'uw vreugde tegemoet' bij onze belijdenis ontving, zie ik.
En ja, verhalen plegen te groeien, dus het zou best kunnen zijn dat dominees dikke mensen niet in hun buik prikken, maar wijzen heeft hij dan zeker wel gedaan, dat laat ik mij niet afnemen, want duidelijk was Van Dijk absoluut en als je moeite hebt met bekeren, wat wel een harde eis blijft van de Heere God, dan kan je dat ook gewoon in je gebed bij Hem brengen. Trouwens, als er één gebed is wat gegarandeerd wordt verhoord, is dat wel het gebed om de Heilige Geest, zoals de Heere Jezus heel duidelijk leerde. En eten kan je zelf, dus om Gods Geest bidden kan je ook zelf, en ´och mense, mocht ´t nog ´ns komme staen te gebeure .....´, heb ik ds. Jac. Van Dijk in al die jaren echt nog nooit horen zeggen hoor, want hij had een rijke prediking: HET IS GEBEURD !

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor MoesTuin » 10 mei 2019 12:43

ben db bd schreef:Ja, natuurlijk was ds. Van Dijk een man waar sommige religieuze mensen die niet zo erg echt waren, niet tegen konden, omdat hij zo lekker origineel puur was. Ja, dat zou tot afwijzing kunnen leiden.
Oei, dat hebben wij wel met dominee Poort gehad, die paste ook niet in een gereformeerd keurslijf. Die was eens naar 'Jesus Christ Super Star' wezen kijken en zag daar wel ook positieve punten in. Ja, dat hoorde nou niet specifiek bij onze gereformeerde cultuur. En ja, die werd toen door het evangelisatiebestuur afgedankt. Dat was uiteraard niet naar ieders zin in de kerk, weshalve het hele bestuur aftrad onder het motto: dan doen jullie het zelf maar. Nou bij die jullie hoorde ik ook en kwam zo ook in het voorgestoelte terecht.
(nog even een m.i. leuke als het mag; 'of ik mij wel wat stemmiger wilde kleden', vroeg de voorzitter keurig vanwege mijn bruine combinatiepak. Dat hinderde mij wel, maar ik beloofde toch op zoek te gaan naar een pak dat nog zwarter was dan mijn ziel. Dat lukte uiteraard niet, maar ik kwam wel thuis met een glimmende-kachel-zwart kostuum, met twee rijen grote koperen knopen en gerende pijpen, helemaal naar de mode. Heerlijk, want niemand heeft er ooit over durven zeuren.)


Oké, ik geef toe, het is deze maand al weer 53 jaar geleden dat ik zijn dagboek 'uw vreugde tegemoet' bij onze belijdenis ontving, zie ik.
En ja, verhalen plegen te groeien, dus het zou best kunnen zijn dat dominees dikke mensen niet in hun buik prikken, maar wijzen heeft hij dan zeker wel gedaan, dat laat ik mij niet afnemen, want duidelijk was Van Dijk absoluut en als je moeite hebt met bekeren, wat wel een harde eis blijft van de Heere God, dan kan je dat ook gewoon in je gebed bij Hem brengen. Trouwens, als er één gebed is wat gegarandeerd wordt verhoord, is dat wel het gebed om de Heilige Geest, zoals de Heere Jezus heel duidelijk leerde. En eten kan je zelf, dus om Gods Geest bidden kan je ook zelf, en ´och mense, mocht ´t nog ´ns komme staen te gebeure .....´, heb ik ds. Jac. Van Dijk in al die jaren echt nog nooit horen zeggen hoor, want hij had een rijke prediking: HET IS GEBEURD !

O Ben wat een heerlijke ware en met gedrevenheid met vleugjes humor geschreven bijdrage.... alsof ik erbij was.... :D
En zo is het
"Hét is Volbracht"
Niks geen kommer en kwel, maar Geloof in Christus ( of tja, zonder Geloof in Christus is het wel kommer en kwel omdat je zo hoogmoedig bent dat je denkt dat de almachtige God en Vader jou zonden niet aan zou kunnen? Dat is nu ongeloof wat ontzettend verdrietig is)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor ben db bd » 11 mei 2019 12:42

vergun mij het voorgaand gestelde toch nog wat 'gereformeerder' aan te vullen met een kapitteltje uit het dagboek van ds. Jac. van Dijk:
("U zoekt mijn hart", staat er boven, uit Psalm 119)
....... Hebben wij geleerd God te zoeken? En zegt ons hart stil de lieflijke woorden die Hij eens zei: 'Zoek mijn aangezicht'? We zullen eerst gaan zoeken, wanneer we iets of iemand missen. Het besef is dan ontstaan dat we zonder God zijn. En waar moet men dan de Heere zoeken?
Het is toch van ons uit onmogelijk?
Ja, van ons uit wel! Maar Hij heeft ons eerst gezocht. Boutens heeft het zó uitgedrukt:
'Lief, wat helpt toch al ons zoeken als wij toch gevonden worden?' Paulus zegt: 'Er is niemand die God zoekt'.
Wie God zoekt, is al door Hem gevonden.
De Heere roept, al vanaf onze jeugd! enz., enz.
Het stukje eindigt met de dichtregel: 'Maar 't is Gods liefde die je eind'lijk vindt'.

Waarom neem ik dit over uit het dagboek? Nou, als ik zeg dat Van Dijk de dikke meneer in z'n buik prikte, (wellicht gechargeerd gezegd) met de opmerking: 'dit heb je toch ook allemaal zelf naar je mond gebracht, dus bekeren kan je ook zelf doen', dan is dat op grond van de erkenning dat de Heere God het voorwerk al heeft gedaan. Het in de kerk zitten, het gedoopt zijn, het uitgenodigd worden tot bekering is reeds dat voorwerk!

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Vera888 » 13 mei 2019 10:21

ben db bd schreef:Johan 100 schreef o.a.:

Nou een boel vragen hè? Vera snapte het wel gelijk, zie ik, maar ik ben nogal simpel van ondergrond, weet ik.
Mag ik een nadere explicatie van u horen? met broederlijke forumgroet, ben


Hoi Ben, weet je dat Jezus juist kwam voor mensen met een kinderlijke ziel? In het Liedboek voor de kerken staat deze mooie zin: "Wat voor wijzen is verborgen, wordt kinderen geopenbaard."
Het is ook zo simpeL "Wie de Zoon heeft, heeft het leven en wie de Zoon niet heeft, heeft het leven niet."
En ieder die ernaar snakt om het eigendom van Jezus te zijn (zondag 1 van de Catechimus!) kan pleiten op Gods belofte: "Bid en het zal je gegeven worden; zoek en je zult het vinden; klop en de deur zal voor je opengaan."
Ik kan getuigen dat God al mijn gebeden heeft verhoord, zelfs vèr boven bidden en denken! Hij is geen leugenaar.

Maar wat de anti-Evangelische leer betreft die in veel zgn. reformatorische kerken geleerd wordt: je moet daar, denk ik, opgegroeid zijn om het te kunnen begrijpen. De afkeer van Jezus (ze noemen liefst Zijn Naam niet) en het als-kind-van-God zien van mensen die niet zeker weten dat ze dat zijn - het is te erg voor woorden.
Daar komt nog bij de hoogmoed waarmee echte gelovigen worden weggezet als 'mensen die hun doodsstaat niet kennen'. Hiermee wordt het werk van de Heilige Geest smaadheid aangedaan. Zelfs durft men beweren dat het roemen in Jezus 'werk van de duivel' is. En zo begaan de 'reformatorische vromen' de zonde tegen de Heilige Geest, net als de Farizeën in Jezus' dagen.

Laat je niets wijs maken dat niet overeenkomt met heel Gods Woord. En ga tot Hem met alle vragen die je hebt!
Er is maar één waarheid. :roll:

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor K80 » 15 mei 2019 14:08

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26 ... uisbezoek/

Persoonlijk vind ik dit een opmerkelijke vraag.

Dat er gelijk aan zonde tegen het 7e gebod wordt gedacht als een alleenstaande vrouw door alleen 1 man wordt bezocht.
Zegt mijn inziens meer over de vraagsteller.
In mijn ogen een bekrompen gedachte, je zal maar zo in het leven staan.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor mona » 15 mei 2019 15:15

K80 schreef:Dat er gelijk aan zonde tegen het 7e gebod wordt gedacht als een alleenstaande vrouw door alleen 1 man wordt bezocht.
Zegt mijn inziens meer over de vraagsteller.
In mijn ogen een bekrompen gedachte, je zal maar zo in het leven staan.


Ik vind het heel terecht. Juist in het pastoraat, waarin mensen zo veel van zichzelf laten zien, en heel kwetsbaar zijn, is het een pré dat er vrouw pastoraat verleent aan een vrouw, en een man aan een man.
Heeft niets met bekrompenheid te maken, maar meer met het weten wat gevaren kúnnen zijn en daarom een stuk veiligheid inbouwen. Heel verstandig.
Als je zegt: wat een onzin, dan heb je nog niet zoveel gehoord of meegemaakt wat er mis kan gaan (binnen het pastoraat) in heel persoonlijk/intieme en moeilijke situaties.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor lekkerbek » 15 mei 2019 17:52

Ook ik weet van een situatie waarbij een ambtsdrager onterecht beschuldigd werd, bij deze vrouw kwam het doordat de ambtsdrager niet met mevrouw haar praatjes instemde (wat later openbaar kwam doordat ze uiteindelijk heeft bekend dat ze alles verzonnen had). Mevrouw deed een roddelverhaal waarop de ds vroeg of ze al met de persoon in kwestie gesproken had, zo niet dat hij er dan niet verder naar luisterde en haar aanraadde om naar zichzelf te kijken ipv naar anderen. Niet veel later beschuldigde ze hem dat hij intiem contact wilde. Super gemeen, alleen om dit soort verhalen te voorkomen is t al veel beter om niet alleen naar een alleenstaande vrouw te gaan. Toen ik uit het ziekenhuis kwam is de vrouw van de ds met haar man mee gekomen. Dat vind ik persoonlijk een veel beter plan dan de ds of ouderling alleen te laten komen. En niet alleen daarom, maar het blijkt dat mensen snel verliefd worden op een hulpverlener wat een ambtsdrager ook regelmatig is. Vrouwen kunnen echt denken dat de arts of ds hen echt langer aankeek dan nodig was, ze fantaseren er vervolgens lustig op los en denkt dus al snel dat het wederzijds is. In de zorgsector krijgen ze dat op de opleiding hoe ze daar mee om moeten gaan. Wij hebben op de poli ook een arts die bij één patiënte altijd iemand van ons in de spreekkamer wil hebben omdat hij merkt dat ze verliefd op hem is. Hij is nu steeds kort maar krachtig tegen haar en gaat totaal niet in op een iets persoonlijkere opmerking zoals: wat ziet u bruin, op vakantie geweest? Hij negeert dat bijna zegt iets van klopt, ik zie in het dossier dat u .......en gaat dus professioneel het gesprek afkappen.
Goede vraag en een goed antwoord!

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor coby6 » 15 mei 2019 18:50

K80 schreef:https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26830/niet-alleen-op-huisbezoek/

Persoonlijk vind ik dit een opmerkelijke vraag.

Dat er gelijk aan zonde tegen het 7e gebod wordt gedacht als een alleenstaande vrouw door alleen 1 man wordt bezocht.
Zegt mijn inziens meer over de vraagsteller.
In mijn ogen een bekrompen gedachte, je zal maar zo in het leven staan.

80 procent van de leiders die de fout in gaan, is door counselling. Neem gewoon je vrouw mee als een vrouw om hulp vraagt. Waarom moet die thuis blijven?

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor ben db bd » 15 mei 2019 19:13

Ja, we moeten alleen onbegeerlijke ouderlingen op huisbezoek sturen. :) Zei de profeet dat ook niet van de Heere Jezus? :(
Zelf ben ik indertijd dus :wink: nooit aangerand, hoewel ik door gebrek aan bezoekbroeders bijna altijd alleen was. Je moet daar m.i. ook ongevoelig voor zijn, alleen al omdat je een andere zending hebt dan romance. (ik had ook een nogal veilige bejaardenwijk) :wink:
Onze beroemde knappe Bijbelleraar ooit, sneuvelde wel bij/met een knappe weduwe. Dat kostte heel de man zijn carrière, geloof ik.
Wel hoop ik dat hij elders buiten beeld nog met een schone lei heeft kunnen starten, want het was een zeer waardevol man voor de Kerk.
Elders in de maatschappij kom je de grootste vrijheden tegen, mede op TV-instigatie, maar binnen de kerken wacht u schier de 'doodstraf'.
"Ga heen en zondig niet meer" zei onze Heer, zonder haar toekomst te vernietigen ...

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor coby6 » 15 mei 2019 20:50

ben db bd schreef:Ja, we moeten alleen onbegeerlijke ouderlingen op huisbezoek sturen. :) Zei de profeet dat ook niet van de Heere Jezus? :(
Zelf ben ik indertijd dus :wink: nooit aangerand, hoewel ik door gebrek aan bezoekbroeders bijna altijd alleen was. Je moet daar m.i. ook ongevoelig voor zijn, alleen al omdat je een andere zending hebt dan romance. (ik had ook een nogal veilige bejaardenwijk) :wink:

:lol:

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor K80 » 16 mei 2019 12:40

Mijn moeder gaat voor de kerk vaak op bezoek bij alleenstaande ouderen. Zit ze ook alleen bij een man.
Zou er werkelijk waar nooit iets achter zoeken.
Blijkt wel dat er verschil is of als een man ergens heen gaat of een vrouw.
Vandaag is het gisteren van morgen.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor pannenkoek » 16 mei 2019 18:23

coby6 schreef:80 procent van de leiders die de fout in gaan, is door counselling. Neem gewoon je vrouw mee als een vrouw om hulp vraagt. Waarom moet die thuis blijven?


Je vrouw meenemen? Nee!! Er kunnen zaken besproken worden die de vrouw niks aangaat. Neem dan een ander kerkenraads lid mee. En waarom de vrouw thuis moet blijven? Laat mij maar lekker thuis blijven. kost mij ook weer een avond, en vaak is één op één beter, dan die vrouwenoortjes erbij.

Ik ken iemand die verontwaardigd reageerde toen het een keer ter sprake kwam om met 2 broeders te gaan "wat een wantrouwen!!!"
Aan de andere kant heb je een getuige.

Het bezoek kun je ook in de kerk plannen. Dat doen ze hier vaak op vrijdag avond tijdens de catechisaties. Dan vind ik één op één anders, en lijkt me dat zeker geen probleem
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor coby6 » 16 mei 2019 18:37

pannenkoek schreef:Je vrouw meenemen? Nee!! Er kunnen zaken besproken worden die de vrouw niks aangaat. Neem dan een ander kerkenraads lid mee. En waarom de vrouw thuis moet blijven? Laat mij maar lekker thuis blijven. kost mij ook weer een avond, en vaak is één op één beter, dan die vrouwenoortjes erbij.

Ik ken iemand die verontwaardigd reageerde toen het een keer ter sprake kwam om met 2 broeders te gaan "wat een wantrouwen!!!"
Aan de andere kant heb je een getuige.

Het bezoek kun je ook in de kerk plannen. Dat doen ze hier vaak op vrijdag avond tijdens de catechisaties. Dan vind ik één op één anders, en lijkt me dat zeker geen probleem

Ik ken dat helemaal niet, dat man heeft een functie en vrouw gaat het niets aan. Ik kom uit een hoek waar ze dat samen deden of in ieder geval kan samen, maar hoeft niet, net wat handig is. Als een man problemen heeft, kan ie beter met een man praten en een vrouw met een vrouw of een stel. Ik las bij die vragenrubriek van een meisje en d'r ex vriend is vader geworden en dan zegt ie: praat er met een vriendin of ouderling of dominee over. Lijkt me veel handiger om daar met een vrouw of een stel over te praten. Als ik hulp nodig had, ging ik naar een getrouwd stel. Die man was heel goed, maar die vrouw vulde het mooi aan en bepaalde dingen zou ik niet alleen tegen die man zeggen.

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Boanerges » 16 mei 2019 20:43

pannenkoek schreef:Je vrouw meenemen? Nee!! Er kunnen zaken besproken worden die de vrouw niks aangaat. Neem dan een ander kerkenraads lid mee. En waarom de vrouw thuis moet blijven? Laat mij maar lekker thuis blijven. kost mij ook weer een avond, en vaak is één op één beter, dan die vrouwenoortjes erbij.

Ik ben het vaak met je eens Pannenkoek maar vandaag een keertje niet. Ik neem ook gerust mijn vrouw mee in zo’n situatie. Een huisbezoek is in de basis een geloofsgesprek. Daar spreek je over “wat heb je eraan” en “wat doe je ermee” Ik ben als ambtsdrager geen “probleemoplosser” of hulpverlener. Natuurlijk verleen ik pastorale steun wanneer dat nodig is maar dat is gelukkig niet geheim. Dat kan met vele anderen worden gedeeld. Ik denk dat Huisbezoek een veel te zware lading heeft gekregen, alsof je door een paar kerels moet worden beoordeeld op je handel en wandel. Daar is het wat mij betreft niet voor bedoeld. Tenslotte, iedereen heeft een ambt, namelijk het ambt aller gelovigen. Dat wordt vaak vergeten. In de kerk zijn we elkaar tot hand en voet en geldt dat niet alleen voor een bepaalde geroepen groep.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Johan100 » 16 mei 2019 21:00

Boanerges schreef:https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26805/te-weinig-bezig-met-geestelijke-dingen/

Wat een gevoelloos antwoord. Ik worstel ergens mee —> niet zeuren want Daniel had het nog zwaarder.... Dat helpt!

Wat zou jij zeggen?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten