Het geknakte riet en de rokende vlaswiek (Jesaja 42).

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Het geknakte riet en de rokende vlaswiek (Jesaja 42).

Berichtdoor mona » 13 mei 2019 10:40

Johan100 schreef:e hebt namelijk 'vervangingstheologie', maar je kunt ook teveel doorslaan naar de andere kant en voor je het weet ben je Jezus uit het oog verloren, dan is Israël opeens het licht, of een licht naast Jezus, zoiets als de Roomse kerk die Maria heeft naast Jezus om mee te bemiddelen w.b.t. het heil of zo zeg maar.


Ja, goede opmerking. Maar gelukkig zie ik het zo niet hoor. Wij hebben het volk Israël niet nodig voor onze redding en verlossing. Jezus alleen!

Je kunt echter niet zeggen dat we aan Israël geen boodschap hebben. God heeft dit volk uitgekozen om de Messias geboren te laten worden, dus Hij is naar het vlees een Jood.
Dus voor ons is ook het heil uit de Joden.
Daarnaast ligt er heden ten dage een gedeeltelijke bedekking over Israël omdat eerst het getal van de heidenen vol moet worden. Best bizar eigenlijk als je daar over nadenkt, vind je niet? (overigens betekent dat niet dat - zolang de bedekking duurt - dat zij als volk voor God afgedaan hebben.
De Heere Jezus zegt Zelf dat wij, mbt de wederkomt, moeten kijken naar de vijgenboom (beeld van Israel):
“Leert van de vijgenboom… wanneer zijn tak week wordt en de bladeren uitspruiten, dan weet u dat de zomer nabij is.” (Matt. 24:32; Marc 13:28).
Nou, dan moet je dat ook doen natuurlijk. Je kunt wel zeggen: ik lees geen krant, maar hoe dan ook, er zal toch wel op een of andere manier wereldnieuws tot je komen, want je zult niet onder een steen leven neem ik aan. De stichting van de staat Israel in 1948, is een groot wonder natuurlijk, en veelzeggend in het wereldgebeuren.

En ook zegt God over Israel: Ik zal zegenen wie u zegenen, en vervloeken wie u vervloeken. Nou dat hebben we goed kunnen zien in de geschiedenis, en heden ten dage zijn deze woorden nog steeds waar. De Holocaust was een Europese aangelegenheid (ook al speelde het zich in Duitsland af), en ik ben er van overtuigt dat er een verband ligt tussen ons Nederlands aandeel hierin, en de verloedering en toenemende normloosheid in ons land, en de ons omringende landen.

Johan100 schreef:maar Zijn discipelen is dus niet Israël.

Zij discipelen waren Joden, dus het volk Israel. In eerste instantie is de Heere Jezus alleen voor hen gekomen, en sprak ook alleen tegen hen. Hij ging bewust niet naar Samaria, alleen toen Hij van Zijn Vader daar naar toe moest gaan.
Pas later kwamen de heidenen in beeld. Maar dat had heel wat voeten in de aarde. Petrus moest er een visioen over ontvangen en God moest hem drie keer aansporen/dringen/dwingen om te eten. Als je aan een Jood had gezegd: ooit zullen jullie samen met gelovige heidenen,één zijn in God, dan hadden zij dat als heiligschennis gezien. Het is goed ons dat te realiseren. De focus ligt in de Evangeliën echt nog op de Joden. Als zij de Heere Jezus hadden aangenomen als hun Koning, dan was gelijk het Messiaanse Rijk gekomen.
Maar dat hebben zij niet gedaan, en omdat zij Hem afgewezen hebben staat er in Romeinen 11: door hun val echter is de zaligheid tot de heidenen gekomen!
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Het geknakte riet en de rokende vlaswiek (Jesaja 42).

Berichtdoor Johan100 » 13 mei 2019 10:43

Ah! Er komt reactie, had je die klaarliggen? :wink:
Hoop het later te lezen en te reageren!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Het geknakte riet en de rokende vlaswiek (Jesaja 42).

Berichtdoor mona » 13 mei 2019 10:44

Johan100 schreef:Ah! Er komt reactie, had je die klaarliggen?

Ik las in een ander topic dat dit nog openstond. Ik had dat niet gezien!
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Het geknakte riet en de rokende vlaswiek (Jesaja 42).

Berichtdoor Johan100 » 13 mei 2019 10:47

mona schreef:Ik las in een ander topic dat dit nog openstond. Ik had dat niet gezien!

Ja precies, klopt! :wink: het loopt weleens door elkaar heen of zo iets de verschillende topics..
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten